Khamis, 22 Februari 2018

72. Surah Al Jinn

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


Statistik 

Juz 29 – 67.AlMulk 1.  - 72.AlJinn 1-28- – 77.AlMursalat 50



Ibrah


Slide

Nama

" Al-Jinn " adalah nama Surah ini dan juga tajuk perkaranya, kerana di dalamnya peristiwa Jinn yang mendengarkan Al-Quran dan kembali kepada umatnya untuk memberitakan Islam kepada mereka, telah dikaitkan secara terperinci . [QS72:1] CQ(72:1:8) KK(72:1:8)

Tempoh Wahyu

Menurut tradisi yang berkaitan dengan Bukhari dan Muslim, atas kuasa Hadrat Abdullah bin Abbas, sebaiknya Nabi saw yang akan mengunjungi Masjidil Haram Ukaz dengan beberapa sahabatnya, Dalam perjalanan dipimpin Fajr Doa di Nakhlah. Pada masa itu, sebuah syarikat jin telah berlaku seperti itu. Apabila mereka mendengar Al-Quran dibacakan, mereka menunggu dan mendengarnya dengan penuh perhatian. Acara ini telah dijelaskan dalam Surah ini.
Kebanyakan pengulas, berdasarkan tradisi ini, percaya bahawa ini berkaitan dengan perjalanan nabi yang terkenal kepada Taif, yang telah berlaku tiga tahun sebelum Hijrah pada tahun ke-10 kenabian. Tetapi ini tidak betul kerana beberapa sebab. Pendengaran jin Quran semasa perjalanan ke Taif telah dikaitkan dalam Al-Ahqaf 29-32. Pembacaan sepintas lalu ayat-ayat tersebut menunjukkan bahawa jin yang telah beriman setelah mendengar al-Qur'an pada waktu itu sudah beriman kepada Nabi Musa dan kitab-kitab sebelumnya. Sebaliknya, vv. 2-7 surah ini jelas menunjukkan bahawa jin yang mendengar al-Quran pada kesempatan ini adalah orang-orang musyrik dan penyokong akhirat dan kenabian. Kemudian, ia disahkan secara sejarah bahawa dalam perjalanannya ke Taif tidak ada yang mengiringi Nabi kecuali Hadrat Zaid bin Harithah. Sebaliknya, mengenai perjalanan ini, Ibnu Abbas mengatakan bahawa Nabi (yang menjadi damai) diiringi oleh beberapa sahabatnya. Selain itu, tradisi juga bersetuju bahawa dalam perjalanan itu jin mendengar Al-Qur'an ketika nabi berhenti di Nakhlah pada perjalanan pulang dari Taif ke Makkah, dan dalam perjalanan ini, menurut tradisi Ibnu Abbas, peristiwa pendengaran jin Al-Quran berlaku ketika nabi pergi ke Ukaz dari Makkah. Oleh itu, berdasarkan sebab-sebab ini yang sepertinya betul adalah bahawa dalam Surah Al-Ahqaf dan Surah Al Jinn, satu peristiwa yang sama tidak pernah diriwayatkan, tetapi ini adalah dua peristiwa berasingan, yang berlaku dalam dua perjalanan yang berasingan.
Sehubungan dengan Surah Al-Ahqaf, dipersetujui bahawa peristiwa yang disebut di dalamnya berlaku pada perjalanan pulang dari Taif pada tahun ke-10 Nabi. Adapun persoalan, ketika peristiwa kedua ini berlangsung, jawabannya tidak diberikan oleh tradisi Ibnu Abbas, atau tradisi sejarah lainnya menunjukkan ketika Nabi telah pergi ke Fair Ukaz bersama dengan beberapa Sahabatnya. Walau bagaimanapun, sedikit pertimbangan dalam ayat 8-10 surah ini menunjukkan bahawa ini hanya boleh menjadi satu peringkat tahap kenabian yang paling awal. Dalam ayat-ayat ini telah dinyatakan bahawa sebelum pelantikan Nabi (kepada siapa yang menjadi perdamaian) kepada Misi Ilahi, jin itu digunakan untuk mempunyai satu atau satu lagi kesempatan untuk mendengarkan di langit untuk mendengar berita tentang yang ghaib, tetapi setelah itu tiba-tiba mereka mendapati bahawa malaikat telah ditetapkan sebagai pengawal dan meteorit ditembak di setiap sisi supaya mereka tidak dapat menemukan tempat keselamatan dari mana mereka dapat mendengar berita rahsia. Setelah itu mereka telah menetapkan mencari sesuatu yang luar biasa yang telah berlaku di bumi, atau akan berlaku, yang mana langkah-langkah keselamatan telah diperketatkan. Mungkin sejak itu banyak syarikat jin mesti bergerak untuk mencari kejadian yang luar biasa dan salah seorang daripada mereka setelah mendengar Al-Quran daripada nabi (yang menjadi damai) mesti telah membentuk pendapat bahawa itu adalah sangat perkara yang olehnya semua pintu langit telah ditutup terhadap jin.

Realiti Jinn

Sebelum seseorang memulakan kajian Surah ini seseorang mesti tahu dengan jelas apa sebenarnya jin itu untuk mengelakkan sebarang kekeliruan mental yang mungkin berlaku. Ramai orang zaman moden terlibat dalam salah faham bahawa jin tidak nyata, tetapi hanya figur pepatah kuno dan mitos. Mereka tidak membentuk pendapat ini atas dasar bahawa mereka telah mengetahui semua realiti dan kebenaran tentang alam semesta dan dengan demikian mendapati bahawa jin tidak wujud. Mereka tidak boleh mendakwa memiliki pengetahuan seperti itu. Tetapi mereka telah mengandaikan tanpa alasan dan bukti bahawa tiada apa pun di alam semesta melainkan apa yang mereka dapat lihat, sedangkan persepsi manusia terhadap luas alam semesta yang besar ini tidak dapat dibandingkan dengan setetes air berbanding lautan. Di sini, orang yang berfikir bahawa apa yang dia tidak perceive, tidak wujud, dan apa yang ada mesti semestinya dianggap, sebenarnya, memberikan bukti sempit pikirannya sendiri. Dengan cara pemikiran ini, untuk tidak bercakap tentang jin, manusia tidak dapat menerima dan mengakui kenyataan apa pun, yang tidak dapat dia alami secara langsung dan diamati, dan dia tidak dapat mengakui kewujudan Tuhan, untuk mengatakan tidak ada yang mengakui apa-apa realiti yang tidak kelihatan.
Orang-orang Muslim yang telah dipengaruhi oleh modenisme, tetapi tidak dapat menafikan al-Qur'an, telah memberikan tafsiran aneh tentang pernyataan al-Qur'an yang jelas tentang jin, Iblis dan Syaitan. Mereka mengatakan bahawa ini tidak merujuk kepada mana-mana ciptaan yang tersembunyi, yang mungkin mempunyai kewujudannya sendiri, tetapi kadang-kadang menunjukkan kekuatan haiwan manusia sendiri, yang dipanggil Syaitan, dan kadang-kadang ia menunjukkan kekejaman dan suku gunung liar, dan kadang-kadang orang yang digunakan untuk mendengar al-Quran dengan diam-diam. Tetapi kenyataan-kenyataan Al-Qur'an dalam hal ini sangat jelas dan eksplisit bahawa tafsiran ini tidak mempunyai kaitan dengan mereka apa pun.
Qur'an sering menyebutkan jin dan lelaki dengan cara yang menunjukkan bahawa mereka adalah dua ciptaan yang berasingan. Untuk ini, lihat Al Araf: 38, Hind: 119, Ha Mim As-Sajdah: 25,29, Ahqaf: 18, Adh Dhariyat: 56, dan seluruh surah Ar-Rahman, untuk menganggap jin sebagai spesies manusia.
Dalam Surah Al-Araf: 12, Al Hijr: 26-27 dan Ar-Rahman: 14-19, telah dinyatakan secara jelas bahawa manusia diciptakan dari tanah liat dan jin dari api.
Dalam Surah Al Hijr: 27, telah dikatakan bahawa jin telah diwujudkan sebelum manusia. Perkara yang sama juga diperakui oleh kisah Adam dan Iblis, yang telah diberitahu di tujuh tempat yang berlainan di dalam Al-Quran, dan di setiap tempat ia menegaskan bahawa Iblis sudah ada pada penciptaan manusia. Tambahan pula, dalam surah Al-Kahf: 50, telah dinyatakan bahawa Iblis adalah milik jin.
Dalam surah Al-Araf: 27, telah dinyatakan dengan jelas bahawa jin melihat manusia tetapi manusia tidak melihatnya.
Dalam surah Al-Hijr: 16-l8, surah As-Saaffat: 6-10 dan surah Al-Mulk: 5, telah dikatakan bahawa walaupun jin dapat naik ke langit, mereka tidak boleh melebihi had tertentu; jika mereka cuba untuk melangkah melebihi had itu dan cuba untuk mendengar apa yang berlaku di langit, mereka tidak dibenarkan berbuat demikian, dan jika mereka cuba untuk mengada-ada mereka dihalau oleh meteorit. Dengan ini kepercayaan orang-orang Arab polytheistik bahawa jin memiliki pengetahuan tentang yang ghaib, atau mempunyai akses kepada rahsia Ilahi, telah ditolak. Kesilapan yang sama mempunyai] begitu disangkal di Saba: 14.
Al-Baqarah: 30-34 dan Al-Kahf: 50 menunjukkan bahawa Allah telah mempercayakan manusia dengan wibawa bumi dan manusia lebih unggul dari jin. Walaupun jin juga telah diberi kekuatan dan kebolehan luar biasa yang satu contoh yang terdapat di An-Naml 39, tetapi haiwan juga diberikan beberapa kekuatan yang lebih besar dari manusia, tetapi ini tidak ada argumen bahwa hewan itu lebih unggul dari manusia.
Al-Quran juga menjelaskan bahawa jin, seperti manusia, adalah ciptaan yang mempunyai kuasa dan kuasa, dan mereka, seperti mereka, boleh memilih antara ketaatan dan ketidakpatuhan, iman dan kekafiran. Ini disahkan oleh kisah Syaitan dan peristiwa jin yang mengesahkan iman seperti yang terdapat dalam Surah Al-Ahqaf dan Al-Jinn.
Pada banyak tempat di dalam Al-Qur'an, ia juga telah menyatakan bahawa Iblis pada penciptaan Adam telah memutuskan untuk menyesatkan manusia, dan sejak itu jin Setan telah berusaha untuk menyesatkan manusia, tetapi mereka tidak mempunyai kuasa untuk membantunya dan membuatnya melakukan sesuatu dengan paksa. Walau bagaimanapun, mereka memberi inspirasi kepadanya dengan cadangan yang jahat, memperdaya dia dan membuat kejahatan kelihatan baik kepadanya. Untuk ini, lihat An-Nisa 117- 120, Al-Araf: 11-17, Ibrahim: 22, Al-Hijr: 30-42, An-Nahl 98-100, Bani Israil 61-65.
Al-Qur'an juga memberitahu kita bahawa dalam kejahilan Islam sebelum ini, orang-orang Arab yang politeistik menganggap jin sebagai sekutu Tuhan, menyembah mereka dan menganggap mereka berasal dari Tuhan. Untuk ini, lihat A1-An'am: 100, Saba: 40-41, Sebagai Saffat: 158.
Daripada butiran ini, ia menjadi sangat jelas bahawa jin mempunyai kewujudan objektif mereka sendiri dan merupakan penciptaan tersembunyi spesies yang sangat berbeza dari manusia. Kerana sifat misteri mereka, orang yang jahil telah terbentuk tanggapan dan konsep yang berlebihan tentang mereka dan kuasa mereka, dan bahkan menyembah mereka, tetapi Al-Quran telah menjelaskan seluruh kebenaran tentang mereka, yang menunjukkan apa yang mereka dan apa yang mereka tidak.

Tema dan Topik

Dalam surah ini dalam ay. 1-15, telah diberitahu apa kesan Al-Qur'an pada syarikat jin ketika mereka mendengarnya dan apa yang mereka katakan kepada jin mereka ketika mereka kembali kepada mereka. Allah, dalam hubungan ini, tidak menyebutkan perbualan mereka tetapi hanya perkara-perkara tertentu yang patut disebutkan. Itulah sebabnya gaya bukanlah ucapan yang berterusan tetapi ayat telah disebutkan untuk menunjukkan bahawa mereka mengatakan ini dan ini. Sekiranya seseorang mengkaji ayat-ayat ini dengan berhati-hati oleh jin dengan teliti, seseorang dapat dengan mudah memahami objek sebenar narasi peristiwa ini yang mengesahkan iman dan atau menyebutkan perbualan mereka dengan orang-orang mereka di dalam Al-Qur'an. Penjelasan yang kami berikan mengenai pernyataan mereka dalam Nota kami akan membantu lebih lanjut dalam memahami objek ini.
Selepas ini, pada 16-l8, orang-orang telah diperingatkan untuk kesannya: "Jika kamu menahan politeisme dan mengikuti jalan kebenaran dengan tegas, kamu akan diberkati; jika tidak, jika kamu berpaling dari peringatan yang diturunkan oleh Allah, kamu akan menemui hukuman berat. " Kemudian, dalam ay. 19-23, orang-orang kafir di Makkah telah dicela, seolah-olah berkata: Apabila Rasul Allah memanggil kamu terhadap Allah, kamu mengelilingi dan membencinya dari setiap sisi, sedangkan satu-satunya kewajipan Rasulullah adalah menyampaikan mesej Allah . Dia tidak mendakwa mempunyai kuasa untuk membawa apa-apa keuntungan atau menyebabkan apa-apa kemudaratan kepada rakyat. "Kemudian, pada 24-25, orang kafir telah diberi amaran:" Hari ini kamu cuba mengalahkan dan menyekat Rasulullah saw bahawa dia tidak berdaya dan tidak bersahabat, tetapi masa akan datang apabila anda akan tahu siapa yang sebenarnya tidak berdaya dan tidak bersahabat. Sama ada waktu itu masih jauh, atau dekat, Rasulullah tidak mengetahui hal itu, tetapi akan terjadi dalam apa jua keadaan. "Kesimpulannya, orang ramai telah diberitahu: Yang Maha Mengetahui perkara yang ghaib itu adalah Allah sahaja. Rasulullah hanya menerima ilmu yang Allah sukai kepadanya. Pengetahuan ini berkaitan dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan pelaksanaan tugas-tugas Nabi dan ia disampaikan kepadanya dalam keselamatan yang tidak mengakui apa-apa gangguan luar apa pun.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-9] Wahai Nabi, katakanlah: Telah diwahyukan kepadaku, bahwa sebuah jin yang mendengarnya, kemudian (kembali kepada kaumnya) mereka berkata, "Sesungguhnya kami telah mendengar al-Quran yang indah yang memberi petunjuk kepada cara yang betul, jadi kami percaya kepadanya, dan sekarang kita tidak akan pernah mengaitkan sesiapa sahaja dengan Tuhan kita. " 3 Dan itu: "Kebesaran Tuhan kami telah ditinggikan: Ne tidak mengambil seorang isteri atau seorang anak lelaki." 4 Dan itu: "Orang bodoh di antara kita telah mengucapkan dusta terhadap Allah." Dan itu: "Kami fikir bahawa lelaki dan jin tidak boleh mengatakan dusta terhadap Tuhan." 6 Dan itu: "Sesetengah orang dari kalangan lelaki itu berlindung dengan beberapa orang dari kalangan jin, maka mereka menjadikan jin menjadi lebih sombong." 7 Dan itu: "Orang berfikir, sebagaimana anda fikir, bahawa Allah tidak akan menghantar seseorang sebagai Rasul." 8 Dan itu: "Kami mencari langit dan mendapati ia penuh dengan pengawal dan bintang-bintang menembak." Dan itu: "Sebelum ini kita pernah mencari tempat duduk di syurga untuk menguping, tetapi sekarang jika ada orang yang cuba menguping, dia mendapati seorang penembak berburu bersembunyi untuknya." 9
[10-15] Dan itu: "Kami tidak mengetahui sama ada ada kejahatan yang ditujukan untuk penghuni bumi atau Tuhan mereka hendak menunjukkan kepada mereka jalan yang benar." 10 Dan itu: "Ada di antara kita yang benar, sementara ada yang sebaliknya, kita mengikuti cara yang berbeza." 11 Dan itu: "Kami berfikir bahawa kami tidak dapat melemahkan Allah di bumi dan tidak dapat melepaskan Dia dengan berlalunya." 12 Dan bahawa: "Sebaik sahaja kita mendengar mesej petunjuk, kami percaya kepadanya, maka sesiapa yang beriman kepada Tuhannya, tidak akan merasa takut akan kerugian dan ketidakadilan." 13 Dan itu: "Ada di antara kita yang beragama Islam kepada Allah) dan beberapa penyimpang dari Kebenaran. Mereka yang mengamalkan Islam (cara penyerahan) telah menemukan cara untuk keselamatan, dan mereka yang telah menyimpang dari kebenaran, akan menjadi bahan bakar neraka. "
[16-23] Dan 15 (Wahai Nabi, katakanlah: "telah diwahyukan kepadaku:") Kalau orang-orang itu terus-menerus mengejar cara yang betul, Kami akan memberi mereka air yang banyak untuk diminum supaya Kami dapat mencuba mereka berkat. 17 Dan sesiapa yang berpaling dari peringatan Tuhannya, maka Tuhanku akan menghukumnya dengan azab yang berat. Dan bahawa masjid adalah untuk Allah; Oleh itu, jangan panggil orang lain di dalamnya bersama Allah. 19Dan ketika hamba Allah itu berdiri untuk memohon kepada-Nya, orang-orang itu bersedia menyerangnya. Wahai Nabi, katakanlah; "Saya menyeru Tuhan saya sahaja, dan saya tidak mengaitkan sesiapa dengan Dia." 21 Katakanlah, "Aku tidak dapat mengawal apa-apa kemudaratan atau kebaikan bagimu." Katakanlah, "Tidak ada yang dapat melindungiku dari Allah, dan aku tidak dapat mencari tempat berlindung selain Dia." Misi saya hanya untuk menyampaikan apa yang saya terima daripada Dia dan mesejNya 22. Barangsiapa yang tidak taat kepada Allah dan RasulNya, Orang seperti itu akan kekal di dalamnya selama-lamanya
[24-28] (Orang-orang ini tidak akan mengubah cara mereka) sehingga apabila mereka melihat apa yang dijanjikan kepada mereka, mereka akan mengetahui siapa penolongnya lemah dan penyokongnya lebih sedikit. 24 Katakanlah, "Aku tidak tahu apa yang dijanjikan kepadamu, sudah dekat, atau apakah Tuhanku telah menetapkan masa yang panjang untuknya, 25 Dia sendiri yang mengetahui perkara yang ghaib, Dia tidak mengungkapkan rahsia-Nya kepada siapa saja 26 kecuali kepada Rasul yang telah dipilih-Nya (untuk tujuannya), kemudian Dia menetapkan di hadapan-Nya dan di belakangnya pengawal-pengawal, supaya Dia mengetahui bahawa mereka benar-benar telah menyampaikan pesan Tuhan mereka. kiraan setiap benda. 30
1 Ini menunjukkan bahawa jin pada masa itu tidak dapat dilihat oleh nabi (yang menjadi damai), ataupun dia tahu bahawa mereka mendengar al-Qur'an dibacakan, tetapi Allah memaklumkan kepadanya tentang insiden itu kemudiannya oleh Wahyu. Hadrat 'Abdullah bin' Abbas juga, berkaitan dengan kejadian ini, menyatakan: "Rasulullah saw tidak membaca al-Quran sebelum jin, dan tidak juga melihatnya." (Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad, Ibn Jarir).
2 Kata-kata yang asal adalah: Qur an-an 'ajaba. Qur a berarti "sesuatu yang dibaca lagi dan lagi", dan jin mungkin menggunakan perkataan ini dalam makna ini, kerana mereka diperkenalkan kepada Wahyu Ilahi ini untuk pertama kali, dan mereka tidak mungkin tahu bahawa apa yang mereka dengar , adalah Al-Qur'an itu sendiri. 'Ajab adalah superlatif, yang digunakan dalam bahasa Arab untuk sesuatu yang luar biasa. Jadi, kata jin yang bermaksud: "Kami telah mendengar bacaan indah seperti ini yang unik dalam bahasa dan masalahnya."
Ini juga menunjukkan bahawa jin tidak hanya mendengar apa yang manusia katakan tetapi juga memahami bahasa mereka sepenuhnya, walaupun tidak perlu semua jin dapat mengetahui semua bahasa manusia. Adalah mungkin bahawa mereka yang tinggal di rantau tertentu mungkin tahu bahasa orang di rantau itu. Tetapi dalam mana-mana hal, pernyataan al-Qur'an ini jelas menunjukkan bahawa jin yang mendengarkan Al-Qur'an pada masa itu begitu fasih dengan bahasa Arab yang mereka tidak hanya menghargai keboosan yang tidak elok dari Firman Ilahi tetapi juga memahami keunggulannya perkara pokok dengan baik.
3 Ini menyoroti beberapa perkara:
(1) Bahawa jin tidak menyangkal kewujudan Allah dan Tuhan dan Tuhannya;
(2) di antara mereka juga ada orang-orang musyrikin, yang suka makhluk-makhluk yang bersifat polytheistis memperlihatkan ketuhanan kepada orang lain daripada Allah: oleh itu, masyarakat jin yang anggotanya mendengar al-Qur'an adalah politeistik;
(3) bahawa kenabian dan wahyu kitab suci Ilahi tidak ada di kalangan jin, tetapi siapa pun mereka percaya, mereka percaya kepada para Nabi yang dibangkitkan di kalangan manusia dan dalam Buku-buku yang dibawa oleh mereka.Perkara yang sama disahkan oleh Al-Ahqaf: 29-30, di mana telah dinyatakan bahawa jin yang telah mendengar Al-Qur'an, adalah dari kalangan pengikut Nabi Musa, dan mereka setelah mendengar Al-Qur'an , telah menjemput orang-orang mereka untuk mempercayai Wahyu yang telah diturunkan oleh Tuhan yang mengesahkan kitab-kitab sebelumnya. Surah ArRahman juga menunjuk kepada perkara yang sama, kerana perkara pokoknya menunjukkan bahawa penonton jemputan Nabi adalah kedua lelaki dan jin.
4 Dari ini kita tahu dua perkara;
(1) Bahawa jin ini sama ada dari kalangan jin Kristian, atau mereka adalah pengikut agama yang berbeza di mana Allah dianggap mempunyai anak dan keluarga.
(2) Bahawa pada masa itu nabi (yang bersahabat dengannya) membaca sebahagian dari pendengaran Al-Quran yang mereka menyadari kesalahan kepercayaan mereka dan mengetahui bahawa ia adalah kejahilan dan kekejaman untuk mengakui isteri dan anak-anak Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Tinggi.
5 Perkataan safihuna seperti yang digunakan dalam Teks boleh digunakan untuk individu dan juga kumpulan. Sekiranya ia diambil untuk individu yang bodoh, ia akan menyiratkan Iblis dan jika bagi satu kumpulan, ia akan membayangkan sekumpulan jin yang bodoh yang berkata demikian.
6 Maksudnya, "Kami telah disesatkan oleh kepalsuan kerana kami tidak pernah fikir bahawa lelaki atau jin pernah berani mengeluh tentang Allah, tetapi setelah mendengar Al-Quran ini, kita tahu bahawa mereka sebenarnya adalah pembohong. "
7 Ibn Abbas mengatakan bahawa pada hari-hari sebelum kebodohan ketika orang-orang Arab terpaksa bermalam di beberapa lembah yang tidak dihuni dan dihuni, mereka akan berteriak: "Kami berlindung kepada jin, yang pemilik lembah ini." Dalam tradisi-tradisi lain, kejahilan pra-Islam juga perkara yang sama sering dilaporkan. Sebagai contoh, jika di tempat mereka berlari air dan makanan, pengembara Bedouins akan menghantar salah seorang lelaki ke tempat lain untuk melihat sama ada air dan makanan disediakan; dan apabila mereka sampai ke tapak baru di bawah arahannya, mereka akan berteriak sebelum mereka berhenti untuk mengarahkan kem: "Kami mencari tempat perlindungan bagi lembah ini supaya kami dapat hidup di sini dengan aman dari segala malapetaka." Mereka percaya bahawa setiap tempat yang tidak didiami berada di bawah kendali satu jin atau yang lain, dan jika seseorang tinggal di sana tanpa mencari perlindungannya, jin itu akan menyusahkan para peneroka, atau membiarkan orang lain menganggu mereka. Ini jin yang mempercayai merujuk kepada perkara ini. Mereka bermaksud bahawa ketika manusia, wazir bumi, mulai takut kepada mereka tanpa alasan apa pun, dan mula mencari perlindungan mereka bukan Tuhan, itu menyebabkan mereka menjadi lebih sombong, angkuh dan jahat, dan mereka menjadi lebih berani dan berani dalam mengamalkan kesilapan dan ketidakpercayaan.
8 Makna lain ayat ini boleh: "Allah tidak akan membangkitkan sesiapa pun selepas kematian." Oleh kerana wad-wad itu bersifat komprehensif, mereka boleh diartikan sebagai, sebagai antara manusia, jadi di kalangan jin juga terdapat orang-orang yang menafikan kedua-dua kenabian dan akhirat. Walau bagaimanapun, memandangkan tema yang berikut, makna yang telah kami berikan di dalam teks di atas adalah lebih baik, kerana menurutnya jin yang beriman itu memberitahu masyarakat mereka: "Pandangan kamu terbukti salah bahawa Allah tidak akan melantik sesiapa sebagai Rasulullah, sesungguhnya pintu-pintu langit telah ditutup kepada kita hanya kerana Allah telah melantik seorang Rasul. "
9 Ini adalah sebab mengapa jin ini sekarang mencari apa yang berlaku, atau akan berlaku, di bumi, yang memerlukan langkah-langkah keselamatan yang ketat terhadap penyaduran supaya mereka dijauhkan dari mana saja mereka cuba menguping apa-apa cara.
10 Ini menunjukkan bahawa langkah-langkah luar biasa yang diterima pakai di langit hanya pada dua jenis peristiwa: pertama, apabila Allah mungkin memutuskan untuk mengenakan penghuni bumi dengan azab, dan kehendak Ilahi itu sebelum itu sebenarnya telah menimbulkan jin mungkin tidak tahu dan menyampaikan berita untuk memberi amaran kepada manusia yang mesra tentang bencana yang akan berlaku. Kedua, bahawa Allah boleh menunjuk seorang Rasul di bumi, dan langkah-langkah keselamatan yang ketat dapat diadopsi agar kedua-dua mesej yang disampaikan kepadanya tidak dicampuri oleh orang-orang yang tidak tahu dan mereka harus tahu terlebih dahulu apa arahan yang diberikan kepada Rasul . Oleh itu, kata-kata jin bermaksud: "Apabila kita perhatikan bahawa langkah-langkah keselamatan yang ketat telah diadopsi di langit untuk menjaga keselamatan berita, dan meteorit sedang dibanjiri secara mendalam, kita ingin mengetahui yang mana dua perkara itu terjadi: sama ada Allah telah menyebabkan azab turun secara tiba-tiba pada sesetengah orang di bumi, atau seorang Rasul telah dibesarkan di suatu tempat di bumi. Kita sedang mencari sama ketika kita mendengar Wahyu yang indah, yang memandu ke Jalan yang Benar, dan kami mengetahui bahawa Allah tidak menurunkan siksaan tetapi telah meninggikan Rasul untuk menunjukkan jalan yang benar kepada manusia. " Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 8 hingga 12 Al-Hijr, EN 7 As Saaffat, EN I 1 dari Al-Mulk).
11 Maksudnya, "Secara moral juga terdapat jin yang baik dan buruk di kalangan kita, dan dari sudut pandang kredo juga semua tidak mengikuti satu dan agama yang sama, tetapi kita dibahagikan kepada kumpulan yang berbeda."Dengan kata-kata ini, jin yang beriman ingin meyakinkan jin lain komuniti mereka bahawa mereka pasti perlu mencari cara yang betul dan tidak dapat menampung keperluan ini.
12 Itulah, "Kami dipimpin oleh idea ini dengan cara yang berjaya, kerana kami tidak takut kepada Allah dan kami percaya bahawa kami tidak akan dapat menghindari hukumannya jika kami tidak mematuhi Dia, jadi apabila kami mendengar Wahyu Ilahi yang telah dihantar untuk menunjukkan cara yang betul, kita tidak dapat keberanian dan keberanian untuk berterusan dengan kepercayaan bahawa orang bodoh kita telah tersebar di antara kita, jauh dari kita telah mengetahui kebenaran. "
13 "Takut akan kerugian": takut diberi ganjaran yang lebih rendah daripada apa yang benar-benar layak untuk kebaikan seseorang, dan "ketidakadilan" bahawa seseorang itu mungkin kehilangan hadiah untuk perbuatan baik yang dilakukan tetapi dihukum dengan sepatutnya kerana kesalahan yang dilakukan atau dihukum tidak bersalah; tidak ada seorang pun yang takut akan ketidakadilan seperti itu dari Allah.
14 Di sini, seseorang boleh bertanya: apabila, menurut al-Qur'an, jin telah diciptakan dari api, apakah kerosakan yang boleh dilakukan neraka neraka? Jawapannya ialah: Bahkan menurut Al-Qur'an, manusia telah diciptakan dari bumi;kenapa manusia berasa kecederaan ketika sebuah gumpalan tanah dilemparkan kepadanya? Kebenarannya adalah bahawa walaupun seluruh tubuh manusia telah dibuat dari bahan-bahan duniawi, apabila manusia yang hidup dari daging dan darah telah dibentuk dari mereka ia menjadi hal yang sama sekali berbeza dari bahan-bahan itu; maka benda-benda lain yang terbuat dari bahan yang sama menjadi satu cara yang menyebabkan mudarat kepadanya.Begitu juga, walaupun jin juga telah diciptakan dari api, apabila makhluk hidup dan berpindah telah dibuat darinya, api yang sama menjadi satu cara untuk menimbulkan kemudaratan dan kecederaan untuknya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 15 dari Surah Ar-Rahman).
15 Perbualan jin telah berakhir, dengan ini bermula ucapan Allah.
16 Ini adalah perkara yang sama seperti yang telah dikatakan di atas dalam Surah Nuh: 10-11. "Dapatkan keampunan dari Allah .. Dia akan menghantar hujan yang banyak untukmu dari surga." (Untuk penjelasannya, lihat EN 12 dari Surah Nuh). Kelimpahan air telah digunakan untuk banyak berkat metafora untuk kehidupan manusia dan kediaman bergantung kepada air. Tanpa air tidak boleh ada penyelesaian manusia, juga tidak dapat memenuhi kebutuhan dasar manusia, atau industrinya bekerja dan makmur.
"Kami mungkin mencuba mereka dengan berkat itu": "Kami mungkin melihat sama ada mereka tetap bersyukur kerana telah menerima berkat atau tidak, dan sama ada mereka meletakkan berkat Kami untuk menggunakan yang betul atau tidak."
18 "untuk berpaling dari peringatan Allah" bermakna seseorang itu boleh menolak nasihat dan peringatan yang diturunkan oleh Allah, atau orang yang tidak suka memberi telinga kepada peringatan Allah, atau seseorang boleh berpaling daripada menyembah Allah.
19 Komentator umumnya telah mengambil "masjid" yang bermaksud tempat ibadat. Oleh itu, ayat ini bermaksud: "Tidak ada yang harus dikaitkan dengan penyembahan Allah di tempat-tempat ibadat. Hadrat Hasan Basri mengatakan: Seluruh bumi adalah tempat ibadah, dan ayat itu bermaksud mengatakan: politeisme tidak patut dilakukan di mana-mana di atas bumi Tuhan, "Dia telah menafsirkan makna ini dari Hadis Nabi" Bagi saya seluruh bumi telah dijadikan tempat ibadat dan cara mendapatkan kesucian: "Hadrat Sa`id bin Jubair telah menafsirkan masajid untuk menyiratkan bahagian-bahagian dari badan yang mana seseorang itu meletupkan diri, iaitu tangan, lutut, jari kaki dan dahi.Mengikut penjelasan ini, ayat ini bermaksud: Badan-badan ini telah dibuat oleh Allah; tidak ada seorang pun yang bersujud pada mereka sebelum orang lain selain Allah.
20 "Hamba Allah": nabi (yang menjadi damai).
21 Maksudnya, untuk menyeru kepada Allah adalah perkara yang tidak dapat disangkal, yang boleh menimbulkan persoalan terhadap rakyat. Walau bagaimanapun, perkara yang jahat ialah seseorang itu harus bersekutu dengan Allah dalam ketuhanan-Nya, dan ini tidak pernah saya lakukan; ini dilakukan oleh mereka yang sibuk dan mengelilingi saya apabila mereka mendengar Tuhan yang disebut oleh saya.
22 Maksudnya, "Saya tidak mendakwa mempunyai apa-apa saham atau peranan dalam Ketuhanan Allah, atau saya mempunyai sebarang kuasa dalam membuat atau membantah takdir orang, saya hanya seorang Rasul dan misi yang telah dipercayakan kepada saya adalah tidak lebih dari itu saya harus menyampaikan mesej-mesej Allah kepada kamu.Adapun kuasa-kuasa Ketuhanan, mereka semuanya adalah milik Allah.Untuk tidak bercakap tentang manfaat atau merugikan orang lain, saya tidak mempunyai kuasa untuk menimbulkan kebaikan atau bahaya kepada diri saya sendiri Jika saya tidak taat kepada Allah, saya tidak boleh mencari dan berlindung di mana-mana dari hukumannya, dan tidak ada penolong dan pelindung selain Allah. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 7 Ash-Shura).
23 Ini tidak bermakna bahawa setiap dosa dan perbuatan ketidaktaatan akan menyebabkan seseorang tinggal di neraka selama-lamanya, tetapi berdasarkan konteks di mana perkara ini dikatakan, ayat itu bermaksud: orang yang tidak menerima undangan untuk Tauhid yang diberikan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak menahan dari azab seksa akan menderita di neraka selama-lamanya.
24 Latar belakang ayat ini adalah bahawa orang-orang Quraish yang sering bermusuhan dan mengelilingi Rasulullah (yang menjadi damai) sebaik sahaja mereka mendengar undangannya memanggil Allah, berada di bawah khayalan yang mereka mempunyai band yang kuat di belakang mereka dan bahawa nabi hanya mempunyai segelintir lelaki dengan dia, dan dengan itu, mereka akan mudah mengalahkannya. Pada masa ini dikatakan: Hari ini orang-orang ini mendapati Rasul tidak berdaya dan tidak ada kawan dan mereka sendiri disokong dan diperkuat oleh tuan rumah yang hebat dan, oleh itu, berasa digalak dan berani untuk menekan jemputan Kebenaran. Tetapi apabila masa kejam yang mana mereka sedang terancam datang, mereka akan tahu siapa sebenarnya yang tidak berdaya dan tidak bersahabat.
25 Gaya itu sendiri menunjukkan bahawa ini adalah jawapan yang diberikan tanpa menyebut soalan itu. Mungkin, mendengar apa yang telah dikatakan di atas, pihak lawan mungkin telah mengejek dan mengejek: "Bilakah masa yang anda mengancam kami datang?" Rasulullah saw bersabda: "Masa pasti akan datang, tetapi saya tidak diberitahu tarikh kedatangannya. Allah sendiri tahu sama ada akan datang tidak lama lagi, atau sama ada istilah yang jauh telah ditetapkan untuknya. "
26 Itulah pengetahuan tentang yang ghaib yang sepenuhnya terletak pada Allah: Dia tidak memberikan seluruh pengetahuan ini kepada sesiapa sahaja.
27 Maksudnya, Rasul sendiri tidak mengetahui yang ghaib, tetapi apabila Allah memilih dia untuk melaksanakan misi kenabian, Dia memberi pengetahuan kepada mereka tentang kebenaran yang ghaib yang Dia kehendaki.
28 "Pengawal": Malaikat. Begitulah apabila Allah menurunkan pengetahuan tentang realiti ghaib kepada Rasul melalui wahyu, Dia melantik malaikat di setiap sisi untuk menjaga agar pengetahuan itu sampai kepada Rasulullah dalam keadaan selamat, bebas dari segala macam pencabulan. Ini adalah perkara yang sama seperti yang dinyatakan dalam ay. 8-9 di atas, berkata: Selepas pelantikan Rasulullah saw jin mendapati bahawa semua pintu ke langit telah ditutup, dan mereka menyedari bahawa langkah-langkah keselamatan yang ketat telah diterima pakai kerana tidak ada ruang yang tersisa bagi mereka untuk menguping .
29 Ini boleh mempunyai tiga makna:
(1) Bahawa Rasulullah mengetahui bahawa malaikat telah menyampaikan pesan-pesan Allah kepadanya dengan tepat dan tepat;
(2) agar Allah mengetahui bahawa malaikat telah menyampaikan pesan-pesan Tuhan mereka kepada Rasul-Nya dengan tepat dan tepat; dan
(3) agar Allah mengetahui bahawa Rasul telah menyampaikan mesej Tuhannya kepada hamba-hambaNya secara tepat dan tepat.
Kata-kata dari ayat itu adalah menyeluruh dan mungkin membayangkan semua tiga makna. Selain itu, ayat itu juga menunjukkan dua perkara lain: pertama, bahawa Rasul diberikan pengetahuan tentang yang ghaib, yang perlu baginya untuk melaksanakan misi kenabiannya; Kedua, para malaikat mengawasi agar Wahyu sampai kepada Rasul dengan aman dan juga Rasulullah menyampaikan pesan-pesan Tuhannya kepada hamba-hambaNya secara tepat dan tepat.
30 Yaitu, kuasa Allah melambangkan Rasul dan malaikat bahawa jika mereka berpaling sedikit daripada kehendakNya, mereka dapat dikesan dengan serta-merta. Selain itu, rekod lengkap disimpan setiap huruf mesej yang diturunkan oleh Allah. Rasul-rasul dan malaikat tidak boleh berani menambah atau menolak walaupun surat dari mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top