Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
<Ijaz Separuh> 73. Surah Al Muzzammil (Yang Dilindungi) <Ijaz>
Statistik
Juz 29 – 67.AlMulk 1. - 73.AlMuzzammil 1-20 – 77.AlMursalat 50
[ Muka surat awal: 575 hingga Muka surat akhir : 568 ]
Ibrah
Video
Ijaz
Nama
Surah telah begitu ditunjuk selepas perkataan al-muzzammil berlaku dalam ayat pertama. [QS73:1] CQ(73:1:2) KK(73:1:2)Ini hanya nama dan bukan tajuk perkaranya.
Tempoh Wahyu
Dua bahagian Surah ini telah diturunkan dalam dua tempoh berasingan.Bahagian pertama (ayat 1-19) adalah sebulat suara Makki Wahyu, dan ini disokong baik oleh subjeknya dan oleh tradisi Hadis . Adapun persoalan, di mana tempoh tertentu kehidupan di Makkah diturunkan, ia tidak dijawab oleh tradisi, tetapi bukti dalaman dari subjek ini membantu menentukan tempoh wahyu itu.
Pertama, di dalamnya Nabi saw yang telah diperintahkan untuk memberi kesan: "Bangun pada waktu malam dan sembahlah Allah agar kamu dapat mengembangkan kemampuan untuk membebani beban kenabian yang berat dan melaksanakan tanggung jawabnya." Ini menunjukkan bahawa Perintah ini mestilah telah diberikan dalam tempoh awal Nabi ketika latihan telah disampaikan kepada nabi Kudus oleh Allah untuk jawatan ini.
Kedua, Perintah telah diberikan di dalamnya bahawa Al-Qur'an dibacakan di dalam, Tahajjud Doa selama setengah malam, atau di sana. Perintah ini dengan sendirinya menunjukan bahawa pada masa itu sekurang-kurangnya banyak al-Quran telah diturunkan sebagai boleh dibaca untuk itu.
Ketiga, dalam bahagian ini, Nabi (yang bersahabat) telah diimbau untuk bersabar atas kelebihan yang dilakukan oleh lawan-lawannya, dan orang-orang kafir Makkah terancam dengan azab. Ini menunjukkan bahawa bahagian ini diturunkan pada masa Nabi saw yang secara terang-terangan memulakan pemberitaan Islam dan pembangkang kepadanya di Makkah telah berkembang aktif dan kuat.
Mengenai seksyen kedua (ayat 20) walaupun banyak pengulas telah menyatakan pendapat bahawa ini juga telah diturunkan di Makkah, tetapi beberapa pengulas lain menganggapnya sebagai Madani Wahyu, dan pendapat yang sama ini disahkan oleh perkara ini seksyen. Kerana itu menyebutkan berperang di jalan Allah, dan jelasnya, tidak ada persoalan di Makkah; ia juga mengandungi Perintah untuk membayar zakat wajib , dan ia telah mengesahkan bahawa zakatpada kadar tertentu dan dengan had pengecualian (nisab) telah diarahkan di Madinah.
Tema dan Subject Matter
Dalam tujuh ayat pertama Nabi saw yang telah diperintahkan untuk melaksanakannya: "Siapkan diri anda untuk menanggung tanggungjawab Misi yang besar yang telah diamanahkan kepada anda, bentuk praktikalnya ialah anda harus bangkit pada waktu malam dan berdiri di dalam Doa selama setengah malam, atau sedikit lebih sedikit daripadanya. "Dalam vv. 8-14, beliau telah diasuh sebagai berikut: "Mengabdikan diri semata-mata kepada Allah yang Maha Pemurah seluruh alam semesta. Meneguhkan segala urusan anda kepada-Nya dengan penuh kepuasan hati. Anda tidak akan bergaul dengan mereka, biarkan urusan mereka kepada Tuhan: Dia sendiri akan berurusan dengan mereka. "
Kemudian, dalam ay. 15-19, orang-orang dari Makkah, yang menentang Nabi saw yang telah diperingatkan, berkata: "Kami telah mengutus seorang Rasul kepada kamu sama seperti Kami mengutus seorang Rasul kepada Firaun. Pertimbangkan saja apa yang ditakdirkan oleh Firaun ketika dia tidak menerima jemputan Rasulullah. Seandainya kamu tidak dihukum oleh azab di dunia ini, bagaimanakah kamu akan menyelamatkan dirimu dari azab kerana kekafiran pada Hari Kiamat? "
Ini adalah perkara utama seksyen pertama. Bahagian kedua, menurut tradisi dari Hadrat Sa'id bin Jubair, diturunkan sepuluh tahun kemudian, dan di dalamnya perintah awal yang diberikan sehubungan dengan Doa Tahajjud, pada awal bagian pertama, telah dibatasi. Perintah yang baru memerintahkan, "Menawarkan sebanyak Doa Tahajjud seperti yang anda dapat dengan mudah, tetapi apa yang harus dipikirkan dan diikuti oleh umat Islam ialah lima kali doa wajib sehari, mereka harus menetapkannya secara teratur dan tepat pada masanya; zakat dengan tepat, dan mereka perlu menghabiskan kekayaan mereka dengan niat yang ikhlas demi Allah. Kesimpulannya, umat Islam telah dipuji, berkata: "Apa pun kebaikan yang kamu lakukan di dunia, tidak akan sia-sia, tetapi mereka seperti peruntukan mana pengembara menghantar terlebih dahulu ke tempat kediamannya yang tetap. Apa jua kebaikan yang kamu hantarkan dari dunia ini, kamu akan menemuinya dengan Allah, dan pemberian yang disampaikan itu jauh lebih baik dari apa yang akan kamu tinggalkan di dunia ini, dan dengan Allah, kamu juga akan mendapat ganjaran yang lebih baik dan kaya daripada apa yang sebenarnya anda hantar sebelum ini. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-14] Hai orang-orang yang tidur tertutup, tetap berdiri di dalam doa pada waktu malam, tetapi sedikit setengah malam, atau sedikitkan sedikit atau menambahnya sedikit dan bacakan Al-Qur'an dengan tenang diukur nada. 4Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat. 5 Malah. yang meningkat pada waktu malam 6 adalah paling berkesan untuk mengawal diri 7 dan paling sesuai untuk membaca al-Quran dengan baik, 8 kerana pada hari anda mempunyai banyak pekerjaan. Ingatlah nama Tuhanmu 9 dan dedahkan diri anda kepada-Nya secara eksklusif. Dia adalah Pemilik Timur dan Barat. Tiada tuhan melainkan Dia; oleh itu, bawa Dia sendirian sebagai Guardian anda. 10 Dan bersabarlah dengan apa yang mereka ucapkan, dan bertolaklah daripadanya dengan anggun. 11 Biarlah aku berurusan dengan orang-orang yang makmur yang mendustakan 12 (kebenaran) dan biarkan mereka selama ini. Kami mempunyai belenggu yang besar (untuk mereka) 13 dan neraka yang menyala, dan makanan tercekik dan siksaan yang pedih. Ini akan berlaku pada hari ketika bumi dan gunung-ganang menjadi tumpukan pasir. 14
[15-19] Kepada kamu 15 Kami telah mengutus seorang Rasul untuk menjadi saksi atas kamu, sama seperti Kami telah mengutus seorang Rasul kepada Firaun. (Setelah itu), Firaun menderhaka kepada Rasulullah, Kami menawannya dengan cengkeraman yang teguh. jika anda juga, enggan mempercayai, maka bagaimana anda akan melindungi diri anda pada Hari yang akan membuat anak-anak tua, 17 dan yang keparahannya akan menyebabkan langit dipecah?Janji Allah mesti dipenuhi dalam apa jua keadaan. Ini adalah Peringatan; Oleh itu, sesiapa yang menghendaki, hendaklah dia mengambil jalan menuju Tuhannya.
[20] Wahai Nabi, 18 Tuhanmu mengetahui bahawa kamu kadang-kadang berdiri di dalamnya. Doa hampir dua pertiga malam dan kadang-kadang setengah malam, dan kadang-kadang satu pertiga malam, 19 dan juga sekumpulan Sahabat anda. 20 Allah sendiri memaklumkan waktu siang dan malam. Dia tahu bahawa anda tidak boleh mengira masa dengan tepat; jadi Dia telah menunjukkan kebaikan kepadamu. Sekarang, anda boleh membaca sebanyak mungkin Al-Quran seperti yang anda boleh. 21 Dia mengetahui bahawa ada orang-orang yang sakit di antara kamu, dan orang lain yang pergi mencari karunia Allah 22 dan yang lain yang berperang di jalan Allah. 23 Oleh itu, bacalah banyak dari Al-Qur'an seperti yang anda lakukan dengan mudah. Menetapkan salat dan membayar zakat, 24 dan berikan kepada Allah pinjaman yang baik. 25 Apa pun kebaikan yang kamu boleh tunjukkan untuk diri sendiri, kamu akan menemuinya dengan Allah. Itulah yang terbaik dan paling kaya dengan ganjaran. 26 Hendaklah ampun dari Allah: sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
1 Untuk mengatasi nabi (yang menjadi damai) dengan kata-kata ini dan kemudian memerintahkannya untuk bangkit dan tetap berdiri di dalam Doa pada waktu malam, menunjukkan bahawa pada lagu itu dia tertidur, atau telah membungkus dirinya dalam lembaran supaya tidur. Di sini, untuk mengatasinya dengan "O kamu yang tidur tertutup" dan bukannya dengan "O Nabi, atau O Rasul", adalah cara yang baik untuk mengatasi, yang dengan sendirinya memberikan makna: "Pergi adalah masa yang kamu nikmati tidur tenang di kehendak, sekarang anda berada di bawah beban misi yang hebat, yang permintaan dan tugasnya berbeza dan juga berat.
2 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Lepaskan malam yang berdiri di dalam Doa dan belilah sedikit dari tidurnya"; dan
(2) "tidak ada permintaan dari kamu untuk melewati malam di dalam doa, tetapi juga berehat dan menghabiskan sedikit bahagian malam dalam ibadah juga."
Tetapi memandangkan tema yang mengikuti makna pertama nampaknya lebih relevan, dan yang sama disokong oleh Ad-Dahr: 26, di mana ia telah berkata: "Sujudlah dirimu di hadapan-Nya pada malam itu dan memuliakanNya sepanjang masa jam malam. "
3 Ini adalah penjelasan mengenai tempoh masa yang diperintahkan untuk dibelanjakan dalam ibadah. Di dalamnya Nabi (yang menjadi damai) diberi pilihan untuk menghabiskan separuh malam dalam Doa, atau sedikit kurang daripada itu, atau sedikit lebih daripada itu. Tetapi gaya menunjukkan bahawa separuh malam dianggap lebih baik, kerana ukurannya adalah sama, yang boleh dikurangkan atau meningkat, seperti yang orang suka dan memilih.
4 "Bacalah Al-Quran ......": Jangan membaca dengan cepat dan terburu-buru, tetapi perlahan-lahan dan jelas: jeda pada setiap ayat sehingga fikiran memahami arti dan maksud dari Wahyu Ilahi dengan baik dan berkuat kuasa dari ia.jika ia mengandungi sebutan Makna dan sifat-sifat Allah, ia dapat mengilhami hati dengan kemuliaan dan keagungan-Nya; jika ia menyatakan rahmat-Nya, hati dapat dipenuhi dengan rasa syukur kepada-Nya; jika ia menyebut kemurkaan-Nya dan hukuman-Nya, hati dapat ditenggelamkan oleh takut kepada-Nya; jika ia menyuruh sesuatu atau melarang sesuatu, seseorang boleh memahami apa yang telah diajukan dan apa yang dilarang. Ringkasnya, bacaan tidak hanya terdiri daripada mengucapkan kata-kata dengan lidah, tetapi ia harus melibatkan pertimbangan yang bermakna tentang makna itu. Ketika Hadrat Anas ditanya tentang cara membaca Al-Quran, dia menjawab: Rasulullah saw membentangkan kata-kata ketika membacakannya. Sebagai contoh, apabila dia membacakan Bismillah ir-Rahman ia-Rahim dia akan meregangkan dan memanjangkan bunyi Allah, Rahman dan Rahim (Bukhari).Apabila Hadrat Umm Salamah ditanya soalan yang sama, dia menjawab bahawa Nabi (yang bersahabat) membaca setiap ayat secara berasingan dan jelas dan mengamati jeda di akhir setiap ayat. Sebagai contoh, beliau membacakan AI-hamdu-lillah-i Rabb-il'alamin, dan berhenti sebentar, kemudian membacakan ar-Rahman ir-Rahim, dan berhenti sebentar, kemudian membaca Malik-i yaum id-di'n. "(Musnad Ahmad, Abu Da'ud, Tirmidhi). Dalam tradisi lain, Hadrat Umm Salamah telah menyatakan bahawa nabi membacakan setiap kata dengan jelas dan jelas (Tirmidzi, Nasa'i), Hadrat Hudhaifah bin Yaman berdiri di samping Nabi dalam Doa Malam untuk melihat bagaimana dia membacakan al-Qur'an. Saya perhatikan bahawa dia memuliakan Allah di mana Dia harus dimuliakan, memohon dan memohon kepada Allah di mana Dia harus dipanggil dan didengarkan, dan meminta perlindungan Allah dimana tempat perlindungannya dicari. "(Muslim, Nasa'i) Hadrat Abu Dharr telah menyatakan bahawa sekali pada waktu Doa Malam ketika Nabi (yang menjadi damai) datang ke dalam kalimat: In to adhdhib-hmn ... (Jika Anda menghukum mereka, maka mereka adalah hamba-Mu dan jika Engkau mengampuni mereka, maka Engkau Yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana), dia terus mengulanginya lagi hingga fajar. " (Musnad Ahmad, Bukhari).
5 Maksudnya, "Anda diperintahkan untuk berdiri di dalam Doa Malam kerana Kami akan menurunkan kepadamu suatu perkataan yang berat, untuk menanggung beban yang harus Anda bangun dengan kekuatan yang diperlukan untuk diri Anda, dan Anda dapat mengembangkan kekuatan ini hanya dengan meninggalkan kesenangan dan keselesaan malam dan dengan berdiri di dalam Doa dan melewati setengah malam atau di dalamnya menyembah Tuhanmu. "Al-Qur'an telah dipanggil Firman yang berat juga kerana alasan yang bertindak atas perintahnya , menunjukkan ajarannya secara praktikal, memanjangkan jemputannya di muka seluruh dunia, dan membawa revolusi dalam keseluruhan sistem kepercayaan dan pemikiran, akhlak dan sopan santun, tamadun dan kehidupan sosial, menurutnya, sememangnya tugas berat apa-apa manusia telah pernah dituduh: Ia telah dipanggil Firman yang berat juga kerana beban beban wahyu itu adalah tugas yang sukar dan berat. Hadrat Zaid bin Thabit berkata: "Sesudah Wahyu turun kepada Nabi saw (yang menjadi damai sejahtera) dalam suatu keadaan ketika dia sedang beristirahat di atas lutut saya, saya merasakan tekanan berat pada lutut saya yang saya fikir akan berehat. " Hadrat `A`ishah berkata:" Saya telah melihat keadaan Rasulullah yang menerima Wahyu semasa sejuk, jatuh peluh mula jatuh dari dahinya. "(Bukhari, Muslim, Malik, Tirmidzi, Nasa'i): Dalam tradisi lain Hadrat `A`ishah telah menyatakan:" Setiap kali Wahyu turun kepada Nabi saw yang sedang menunggang unta-nya, unta itu akan dipaksa untuk berehat dada di tanah dan tidak dapat bergerak sehingga Wahyu berakhir. " (Musnad Ahmad Hakim, Ibn Jarir).
6 Perihal makna kata nashi'at al-lail, seperti yang digunakan dalam huruf asal, para pengulas dan para leksikografer telah menyatakan empat pandangan yang berbeza:
(1) Bahawa nashi'at membayangkan orang itu sendiri yang bangkit pada waktu malam;
(2) bahawa ia menunjukkan jam malam;
(3) bahawa ia bermakna naik pada waktu malam; dan
(4) bahawa ia tidak hanya terpakai pada kenaikan pada malam tetapi meningkat setelah tidur,
Hadrat `A`ishah dan Mujahid telah menerima pandangan keempat ini.
7 Kata ashaddu wat'an seperti yang digunakan dalam Teks sangat luas dalam arti bahawa ia tidak boleh dijelaskan dalam satu ayat. Maksudnya adalah: Sebagai bangkit untuk sembahyang pada waktu malam dan berdiri untuk persepuluhan panjang dalam Doa adalah menentang sifat manusia dan diri manusia berusaha memudahkan dan menghibur pada masa itu. perbuatan ini adalah latihan yang paling berkesan dalam mengawal dan mendisiplinkan diri.Orang yang mentadbir dirinya dengan kaedah dan penguasaan yang diperolehi atas tubuh dan fikirannya dapat menggunakan kekuasaannya di jalan Allah, dapat bekerja lebih efisien dan tegas untuk membuat pesan kepercayaan sejati yang berlaku di dunia. Maksud kedua adalah: Ini adalah cara yang sangat berkesan untuk menghasilkan keharmonian dan kesepakatan di antara hati dan lidah, kerana pada waktu malam ini tidak ada sesiapa pun yang campur tangan antara hamba dan Tuhannya, dan apa pun orang yang mengatakan dengan lidahnya dalam keadaan ini , adalah suara hatinya. Makna yang ketiga ialah: Ini adalah cara yang sangat berkesan untuk membawa kesesuaian antara bahagian luar dan pedalaman manusia, bagi orang yang dalam kesendirian malam itu akan meninggalkan keselesaan dan kemudahannya dan bangkit untuk beribadah, hanya akan berbuat demikian dari keikhlasan: tidak boleh ada paparan dan kemunafikan dalam hal ini. Makna yang keempat adalah: Oleh kerana penyembahan ini lebih keras pada manusia berbanding dengan ibadah pada siang hari, ia membangun keteguhan dalam dirinya: dia dapat berjalan di jalan Allah dengan lebih tegas dan dapat menghadapi dan bertahan dalam kesulitan dengan cara yang lebih tinggi dan penentuan.
8 Secara harfiah: "Membuat ucapan yang paling tegak dan kukuh." Tetapi yang dimaksud adalah bahawa pada masa itu manusia dapat membaca Al-Qur'an dengan ketenangan pikiran, perhatian dan pemahaman yang lebih besar. lbn `Abbas telah menerangkannya:" Ini adalah masa yang paling sesuai bagi manusia untuk merenungkan al-Quran. "(Abu Daud).
9 Setelah menyebut tentang pendudukan siang hari, nasihat untuk "mengingati nama Tuhanmu" dengan sendirinya memberi arti: "Jangan sekali-kali lalai mengingat Tuhanmu walaupun kamu terlibat dalam pekerjaan duniawi, dan teruskan untuk memperingati nama-Nya dalam satu cara atau yang lain sepanjang masa. " (Untuk penjelasan, lihat EN 63 dari Surah AI-Ahzab).
10 "Wakil adalah orang yang mempunyai kepercayaan lengkap, sehingga orang dapat mengamanahkan segala urusan kepadanya dengan penuh kepuasan hati. Oleh itu, ayat itu bermaksud:" Jangan merasa tertekan pada kesulitan yang kamu alami pada badai pembangkang yang telah diprovokasi oleh jemputan anda kepada kami Iman. Tuhanku adalah Dia yang merupakan Pemilik Timur dan Barat, (iaitu seluruh alam semesta) selain Yang tidak ada orang lain yang mempunyai kuasa Tuhan Ketuhanan. Meneguhkan urusan anda kepada Dia dan berpuas hati bahawa Dia akan melawan kes anda, Dia akan menangani lawan anda, dan Dia akan menjaga semua minat anda dengan baik. "
11 "Berlepas dari mereka" tidak bermakna "Hentikan semua hubungan dengan mereka dan berhenti memberitakan kepada mereka", tetapi itu bermakna; "Jangan mempunyai hubungan intim dan persahabatan dengan mereka: mengabaikan kebiasaan bodoh mereka dan karut mereka." Bagaimanapun, anda harus berbuat demikian tanpa menunjukkan sebarang kesedihan, kemarahan atau kemarahan tetapi dengan anggun seperti orang yang mulia, yang akan mengabaikan kata-kata kasar orang yang tidak sengaja tanpa memikirkannya sama sekali. Ini tidak sepatutnya menimbulkan salah faham bahawa tingkah laku Rasulullah adalah berbeza dari itu; oleh itu, Allah memberinya petunjuk ini. Sebagai hakikatnya, Nabi (yang menjadi damai) telah mengikuti cara tingkah laku ini; Arahan ini diberikan dalam Al-Qur'an untuk memberitahu orang-orang kafir: "Ini bukan disebabkan oleh kelemahan pada sebahagian Nabi bahawa dia tidak menjawab apa yang kamu katakan terhadapnya, tetapi Allah sendiri telah mengajar Rasul-Nya untuk mengamalkan cara tingkah laku mulia ini sebagai tindak balas kepada kelakuan bodoh anda. "
12 Kata-kata ini jelas mengandungi rasa bahawa orang-orang yang sebenarnya menafikan Nabi (yang menjadi damai) di Makkah dan menghasut orang biasa untuk menentang dan menahannya dengan membangkitkan prasangka dan dengan penipuan dan penipuan yang baik orang, makmur dan makmur, kerana ia adalah kepentingan mereka, yang dilanda mesej pembaharuan Islam. Al-Quran memberitahu kita bahawa ini bukan hanya khusus kepada kes Nabi tetapi pada setiap zaman golongan ini sangat menjadi penghalang utama bagi setiap pergerakan pembaharuan. Sebagai contoh, lihat Al-A'raf; 60, 6b, 75, 88; Al-Mu'minun: 33; Saba; 34 35; Az-Zukhruf: 23.
13 Rantai belenggu di Neraka tidak akan diletakkan pada kaki penjenayah untuk menghalang mereka daripada melarikan diri tetapi supaya mereka tidak dapat berdiri dan bergerak; ini tidak akan digunakan untuk mencegah melarikan diri mereka tetapi sebagai alat penyeksaan mereka.
14 Sejak pada masa itu kekuatan yang kuat untuk mengikat bahagian-bahagian pegunungan bersama-sama akan berhenti bekerja, terlebih dahulu mereka akan menjadi seperti runtuhan bukit pasir halus, maka akibat gempa yang akan menggoncang bumi; pasir akan bertaburan dan beralih dan seluruh bumi akan berubah menjadi dataran tingkat kosong. Negara terakhir ini telah dijelaskan dalam Ta Ha: 105-107, demikian: "Mereka bertanya kepadamu: Di manakah gunung-gunung akan pergi pada hari itu? Katakanlah: Tuhanku akan menurunkan mereka menjadi debu halus dan menyerakkannya. ke dalam dataran kosong kosong, di mana anda tidak akan melihat apa-apa lengkung tidak berkedut. "
15 Alamat sekarang bertukar kepada orang kafir Makkah, yang menafikan Nabi (yang menjadi damai) dan menganiaya dia tanpa henti.
16 Mengirim nabi menjadi saksi atas rakyat juga bermaksud bahawa dia harus memberi kesaksian kepada Kebenaran dengan perkataan dan perbuatannya di hadapan mereka di dunia dan juga di akhirat apabila Mahkamah Allah ditubuhkan, dia akan memberi keterangan bahawa dia telah menyampaikan seluruh Kebenaran di hadapan orang-orang di dunia. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 144 dari Al-Baqarah, EN 64 dari An-Nisa ', An-Nahl: 84, 89, EN 82 dari Al-Azab, EN 14 dari Al-Fath).
17 Maksudnya, "Pada mulanya kamu harus takut bahawa jika kamu tidak menerima jemputan Rasul yang diutus oleh Kami, kamu harus bertemu dengan kejahatan yang sama di dunia ini, yang telah dipenuhi oleh Firaun dari kejahatan ini, tetapi jika tidak ada azab yang ditimpakan kepada kamu di dunia, bagaimanakah kamu akan menyelamatkan dirimu dari azab hari kiamat? "
18 Mengenai ayat di mana pengurangan telah dibuat dalam injunksi berkenaan Doa Tahajjud, terdapat tradisi yang berbeza. Musnad Ahmad, Muslim dan Abu Da'ud telah mengaitkan tradisi, dengan kuasa Hadrat `A'ishah, mengatakan bahawa perintah kedua ini diturunkan satu tahun selepas perintah pertama, dan berdiri di dalam Doa pada waktu malam dibuat sukarela dan bukannya wajib. Satu lagi tradisi yang Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim berkaitan, sekali lagi atas kuasa Hadrat `A'ishah, mengatakan bahawa perintah ini turun 8 bulan selepas perintah pertama, dan tradisi ketiga yang Ibn Abi Hatim telah mengaitkannya lagi dari dia, mengatakan bahawa ia turun 16 bulan kemudian. Abu Da'ud, Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim telah menyebutkan tempoh satu tahun dari Hadrat `Abdullah bin 'Abbas. Tetapi Hadrat Sa'id bin Jubair telah menyatakan bahawa ia telah diturunkan sepuluh tahun kemudian. (Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim). Pada pandangan kami, pandangan terakhir ini adalah yang paling baik, kerana perkara utama dari seksyen pertama jelas menunjukkan bahawa ia telah diturunkan di Makkah dan juga di peringkat paling awal apabila paling lama empat tahun mungkin berlalu sejak kedatangan Nabi. Bertentangan dengan ini, seksyen kedua, dalam pandangan mengenai keterangan nyata mengenai perkara itu, nampaknya telah diturunkan di Madinah ketika pertempuran telah bermula dengan orang-orang kafir dan zakat juga telah diajukan sebagai kewajiban wajib. Secara asasnya kedua-dua bahagian itu sepatutnya diturunkan pada selang sekurang-kurangnya sepuluh tahun di antara mereka.
19 Walaupun perintah awal kepada nabi adalah untuk terus berdiri di dalam Doa separuh. malam, atau di sana, sukar untuk mengira masa tepat dalam penyerapan Doa, terutama ketika tidak ada jam tangan untuk mengukur waktu dengan tepat; Oleh itu, kadangkala dua pertiga malam berlalu dalam doa dan kadang-kadang hanya sepertiga darinya.
20 Di dalam perintah awal hanya Nabi (yang menjadi damai) ditangani dan hanya dia diperintahkan untuk berdiri di dalam Doa pada waktu malam. Tetapi sejak umat Islam pada waktu itu sangat berminat mengikuti dia dalam segala yang dilakukannya dan memperoleh lebih banyak dan lebih baik, ramai sahabat juga melaksanakan Doa Malam ini secara berkala.
21 Apabila doa itu berlanjutan kerana kebanyakan bacaan Al-Quran, dikatakan: "Anda boleh membaca sebanyak mungkin Al-Qur'an seperti yang anda dapat dengan mudah dalam Doa Tahajjud Ini secara automatik akan menyebabkan Semoga dipendekkan ". Walaupun kata-kata di sini nampaknya dalam mood yang penting, ia dipersetujui oleh semua Tahajjud bukanlah wajib tetapi doa sukarela. Dalam Hadis juga telah dijelaskan bahawa pada suatu siasatan oleh seseorang Nabi (yang bersahabat) menjawab: "Lima kali Doa pada siang dan malam adalah wajib bagi kamu. Dia bertanya: Ada apa pun selain ini juga mengikat Saya berkata: Tidak, kecuali anda mungkin ingin menawarkan sesuatu yang sesuai dengan anda sendiri. "(Bukhari, Muslim).
Ayat ini juga menunjukkan satu lagi perkara. Sama seperti ruku dan sujud (sajdah.) Adalah wajib dalam Doa, demikian pula bacaan Al-Qur'an. Kerana seperti Allah di tempat-tempat lain telah menggunakan kata-kata ruku 'dan sajdah untuk solat, maka di sini Dia telah menyebutkan bacaan Al-Qur'an, yang membayangkan bacaannya dalam Doa. Sekiranya ada orang yang menyangkal kesimpulan ini, mengatakan: Apabila solat Tahajjud itu sendiri sukarela, bagaimana bacaan Al-Quran di dalamnya wajib? Jawapannya adalah: Bahkan dalam hal Doa sukarela adalah kewajipan untuk memenuhi semua prasyarat Doa dan melaksanakan semua unsur dasar dan bagian wajibnya. Tidak ada yang boleh mengatakan bahawa dalam hal Doa sukarela, kemurnian pakaian dan tubuh, wafat dan penyembunyian satar (bagian tubuh yang minimum harus ditutup) tidak wajib, dan berdiri dan duduk dan melakukan ruku` dan sajdah juga di dalamnya hanya sukarela.
22 Perjalanan untuk mendapatkan kehidupan seseorang mengikut cara yang sah dan dibenarkan telah diterangkan di banyak tempat di dalam Al-Qur'an sebagai mencari karunia Allah.
23 Di sini, cara Allah menyebutkan mencari kehidupan yang murni dan berperang di Jalan Allah bersama dan mengisytiharkan kedua-dua ini, selain paksaan yang disebabkan penyakit, sebagai alasan untuk pengecualian dari Doa Tahajjud, atau konsesi di dalamnya, menunjukkan bagaimana berharganya adalah dalam Islam-untuk mendapatkan mata pencarian seseorang dengan cara yang sah. Dalam Hadis, Hadrat `Abdullah bin Mas`ud telah melaporkan bahawa Nabi (yang bersahabat) berkata:" Orang yang datang ke sebuah kota orang Islam dengan biji-bijian makanan dan menjualnya pada hari itu, akan mencapai tempat yang terdekat dengan Allah, dan kemudian Nabi membacakan ayat ini. " (lbn Marduyah), Hadrat 'Umar pernah berkata: "Kecuali untuk berperang di jalan Allah, keadaan di mana saya suka dikalahkan oleh kematian, adalah keadaan ketika saya dikalahkan olehnya semasa melalui lintasan gunung mencari mata pencarian dan kemudian dia membaca ayat ini. " (Baihaqi, Shu ab al-Iman).
24 Commentators bersetuju bahawa ini menunjukkan pemeliharaan doa wajib lima kali sehari dan memberikan zakat wajib.
25 Ibn Zaid berkata ini bermaksud membelanjakan hartanya untuk tujuan Allah selain daripada zakat, sama ada ia berperang dalam jalan Allah, atau untuk membantu orang yang memerlukan, atau kemudahan awam, atau kerja-kerja yang baik. Maksud memberi kepada Allah suatu pinjaman yang baik telah dijelaskan di beberapa tempat di atas. Lihat EN 267 dari AI-Baqarah, EN 33 dari Al-Ma'idah, EN 16 dari Al-Hadid).
26 Ini bermaksud: "Apa pun yang telah kamu kemukakan untuk kebaikan di akhirat kamu lebih bermanfaat bagimu daripada yang kamu ditahan di dunia dan tidak membelanjakan apa-apa kebaikan untuk keredhaan Allah, menurut hadis yang dilaporkan oleh Hadrat ' Abdullah bin Mas`ud, Nabi saw yang pernah bertanya: "Siapakah di antara kamu yang mempunyai cita-cita yang lebih besar untuk kekayaannya sendiri daripada harta warisannya? Orang-orang berkata: Tidak ada di kalangan kita, Wahai Rasulullah, yang tidak akan mengasihi kekayaannya sendiri daripada kekayaan pewarisnya. Beliau berkata: Pertimbangkan dengan baik apa yang anda katakan. Orang-orang menyampaikan: Ini memang pendapat kita, Wahai Rasulullah. Maka Nabi berkata: Harta milikmu hanyalah apa yang telah kamu hantarkan (untuk kebaikan hari akhiratmu), dan apa yang kamu harapkan adalah milik ahli waris. "(Bukhari, Nasa'i, Musnad Abu Ya`la ).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan