Khamis, 22 Februari 2018

74. Surah Al Muddaththir

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


74. Surah Al Muddaththir (Yang Kubah)

Statistik

Juz 29 – 67.AlMulk 1. - 74.AlMuddathir 1-56 – 77.AlMursalat 50



Ibrah


Slide


Surah mengambil namanya daripada perkataan al-muddaththir dalam ayat pertama.  [QS74:1] CQ(74:1:2) KK(74:1:2)
Ini juga merupakan nama, bukan tajuk perkaranya.

Tempoh Wahyu

Tujuh ayat pertama Surah ini tergolong dalam masa paling awal di Makkah. Malah menurut beberapa tradisi yang berkaitan dengannya di Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Musnad Ahmad, dan lain-lain, atas wewenang Hadrat Jabir bin Abdullah, ini adalah ayat-ayat alquran yang paling awal yang diturunkan kepada Nabi ( pada siapa yang menjadi damai). Tetapi Umat Islam hampir sebulat suara bersetuju bahawa Wahyu yang paling awal kepada Nabi (yang menjadi damai) terdiri daripada lima ayat pertama Surah Al-Alaq (XCVI) Walau bagaimanapun, apa yang ditubuhkan oleh tradisi yang sahih ialah setelah Wahyu yang pertama ini, tidak ada Wahyu turun kepada Nabi (yang telah menjadi damai) selama beberapa waktu. Kemudian, apabila ia disambung semula, ia bermula dengan ayat-ayat tema Surah Al-Muddaththir. Imam Zuhri memberikan butiran berikut:
"Wahyu kepada nabi tetap digantung selama beberapa waktu, dan ia adalah satu tempoh kesedihan yang mendalam dan kesusahan baginya bahawa dia mulai awal ke puncak gunung untuk melemparkan dirinya dari mereka. Hujung puncak, Malaikat Jibril akan muncul dan memberitahunya bahawa dia adalah Nabi Allah. Ini akan menghiburnya dan memulihkan kepadanya ketenangan fikiran penuh. " (Ibn Jarir).
Setelah Imam Zuhri ini menceritakan tradisi berikut mengenai wewenang Hadrat Jabir bin Abdullah:
"Rasulullah saw yang menggambarkan masa falrat al-wahi (pecah wahyu) berkata: Pada suatu hari ketika saya sedang dalam perjalanan, tiba-tiba saya mendengar panggilan dari surga. Saya mengangkat kepala saya dan melihat bahawa Malaikat yang telah melawat saya di Gua Hira duduk di atas takhta di antara syurga dan bumi. Ini melanda keganasan di dalam hatiku, dan tiba di rumah dengan cepat, saya berkata: 'Tutup saya, tutupilah saya'. rumah menutupi saya dengan selimut (atau selimut). Pada masa itu Allah menurunkan Wahyu: Ya ayyuhal-Muddaththiru .. Sejak itu wahyu menjadi sengit dan berterusan. " (Bukhari, Muslim Musnad Ahmad, Ibn Jarir).
Selebihnya dari Surah (ay 8-56) diturunkan ketika musim haji yang pertama datang selepas pemberitaan Islam telah bermula di Makkah. Ini telah dijelaskan dengan baik dalam Sirah oleh Ibn Hisham dan kami akan menyebutnya di bawah.

Tema dan Subject Matter

Sebagaimana telah dijelaskan di atas, wahyu yang terdahulu kepada Nabi (yang menjadi damai) terdiri dari lima ayat pertama Surah Al-Alaq, di mana ia telah disebutkan: "Bacalah (O Nabi), atas nama Tuhan yang menciptakannya, menciptakan manusia dari darah beku, baca: Dan Tuhanmu Maha Pemurah, yang mengajarkan pengetahuan dengan pena, mengajar manusia apa yang tidak ia ketahui. "
Ini adalah pengalaman pertama yang ditemui oleh Wahyu tiba-tiba oleh Nabi (yang menjadi damai). dalam mesej ini, ia tidak diberitahu tentang misi yang besar yang dia telah diamanahkan dan apa tugas yang perlu dia lakukan pada masa akan datang. Dia hanya dimulakan ke dalamnya dan kemudian dibiarkan bersendirian untuk seketika supaya ketegangan yang hebat yang telah dialami oleh pengalaman itu harus lenyap dan dia harus secara mental bersiap untuk menerima Wahyu dan melaksanakan misi kenabian di masa depan. Selepas selang waktu ini ketika Wahyu Dihantar semula, tujuh ayat pertama Surah ini Telah terungkap: Di dalamnya Ia adalah untuk kali pertama diperintahkan untuk bangkit dan memberi amaran kepada orang-orang akibat dari cara hidup yang mereka ikuti dan untuk menyatakan kebesaran Tuhan di dunia di mana orang lain dibesarkan tanpa apa-apa hak. Seiring dengan itu dia diberikan arahan ini: Permintaan misi Unik yang perlu anda lakukan, sekarang adalah bahawa hidup anda harus suci dalam segala hal dan anda harus menjalankan kewajipan mereformasi rakyat anda dengan ikhlas tanpa mengira sebarang keuntungan duniawi. Kemudian, dalam kalimat terakhir, dia dihimbau untuk bertahan dengan kesabaran, demi Tuhannya, segala kesulitan dan masalah yang mungkin dia hadapi ketika melakukan misinya.
Dalam pelaksanaan Perintah Ilahi ini ketika Rasulullah SAW mulai mengajarkan Islam dan membaca Surah Al-Quran yang diturunkan secara berturut-turut, penduduk Makkah merasa cemas, dan ia menimbulkan ribut besar pembangkang dan permusuhan. Beberapa bulan berlalu di negeri ini sehingga musim haji dihampirinya. Orang-orang Makkah takut bahawa jika Muhammad (yang menjadi damai Allah) mula berkunjung ke karavan para peziarah yang datang dari seluruh Arab di tempat-tempat pemusnahan mereka dan membaca mantra mengikat dan unik Wahyu Al-Qur'an dalam majlis mereka pada kesempatan Hajj, mesejnya akan mencapai setiap bahagian dari Arab dan mempengaruhi orang ramai. Oleh itu, ketua-ketua Quraish mengadakan persidangan dan menetap bahawa mereka akan memulakan kempen propaganda terhadap Nabi (yang menjadi damai) di kalangan jemaah haji sebaik sahaja mereka tiba.
Selepas mereka bersetuju, Walid bin al-Mughirah berkata kepada orang-orang yang berkumpul: "Jika kamu mengatakan perkara-perkara yang bertentangan tentang Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah), kita semua akan kehilangan kepercayaan kita di kalangan rakyat. bersetuju dengan satu pendapat, yang kita semua harus mengatakan tanpa pertikaian.
Sesetengah orang berkata bahawa mereka akan memanggil Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) seorang peramal. Walid berkata: "Tidak, oleh Allah, janganlah seorang tukang periuk. Kami telah melihat orang-orang yang menuturkan: apa yang mereka dengut dan apa yang mereka ucapkan tidak mempunyai persamaan yang jauh dengan Al-Quran. "
Sesetengah orang lain berkata: "Kemudian kita katakan dia dimiliki." Walid berkata: Dia bukan seorang yang dimiliki: kita telah melihat orang gila dan gila; cara seseorang bercakap secara tidak sengaja dan berkelakuan bodoh dalam keadaan itu diketahui oleh semua: siapa yang akan percaya bahawa apa yang dikemukakan oleh Muhammad (yang menjadi damai) adalah ucapan yang tidak masuk akal seorang gila? "
Orang-orang berkata: "Kemudian kita katakan dia seorang penyair." Walid berkata: "Tidak, dia bukan seorang penyair, kerana kita tahu puisi dalam semua bentuknya, dan apa yang dia bentang tidak sesuai dengannya."
Orang-orang berkata: "Kemudian dia adalah ahli sihir." Walid berkata: "Dia bukan ahli sihir sama ada: kita telah melihat ahli sihir dan kita juga tahu kaedah yang mereka pakai untuk sihir mereka. Ini juga tidak berlaku kepada Muhammad. "
Kemudian dia berkata: "Apa pun dari perkara-perkara ini yang kamu katakan mengenai Muhammad, ia akan diketahui sebagai tuduhan palsu." Oleh Allah, ucapannya manis, akarnya mendalam dan cabangnya berbuah. "Abu Jahl mendesak Walid berkata: "Orang-orang kamu tidak akan senang dengan kamu melainkan jika kamu mengatakan sesuatu tentang Muhammad." Dia berkata: "Biarkan saya memikirkannya sebentar."
Kemudian, selepas pemikiran dan pertimbangan yang berpanjangan, dia berkata: "Yang paling dekat dengan kebenaran ialah anda memberitahu orang Arab bahawa dia seorang penyihir, yang telah membawa mesej dengan mana dia memisahkan seorang lelaki dari bapanya; dan dari saudaranya, dan dari isteri dan anak-anaknya, dan dari keluarganya. "Mereka semua bersetuju dengan apa yang dicadangkan oleh Walid.
Kemudian, menurut satu skim, orang-orang Quraish tersebar di kalangan jemaah haji dalam musim haji dan mereka memberi amaran kepada semua orang yang mereka temui dengan sihir Muhammad (yang menjadi damai) dan membangkitkan perpecahan dalam keluarga olehnya. " Hasilnya ialah dengan perancangan mereka, ketua-ketua Quraish sendiri membuat nama Rasulullah di seluruh Arab. (Ibnu Hisham, ms 288-289) Walid telah membuat cadangan ini atas desakan Abu Jahl telah dikaitkan oleh Ibn Jarir dalam Tafsirnya atas kuasa Ikrimah).
Acara yang sama ini telah dikaji semula dan dikomentari di bahagian kedua Surah ini. Urutan kandungannya adalah seperti berikut:
Dalam vv. 8-10 orang yang mendustakan Kebenaran telah diberi amaran, dengan berkata: "Kamu akan melihat akibat kejahatan yang kamu lakukan hari ini pada Hari Kiamat."
Dalam vv. 11-26, tanpa menyebut nama Walid bin al-Mughirah, telah diberitahu bagaimana Allah memberkati dia dan betapa sia-sia ia terbukti kepada Iman yang benar. Dalam hubungan ini, konflik mentalnya telah digambarkan, mengatakan bahawa, dalam satu tangan, dia yakin sepenuhnya tentang kebenaran Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan Al-Quran, tetapi, di sisi lain, dia tidak mahu mempertaruhkan kepimpinan dan kedudukannya di kalangan rakyatnya. Oleh itu, bukan sahaja dia tidak mempercayai dirinya tetapi selepas konflik yang lama dengan hati nuraninya, dia juga keluar dengan cadangan bahawa untuk menghalang orang daripada mempercayai Al Qur'an harus dicap sebagai sihir. Selepas mendedahkan sifat kejahatannya, ia telah berkata: "Walaupun ada kecenderungan dan kejahatan yang jahat, orang ini menghendaki agar dia diberkati lagi, sedangkan sekarang ia menjadi layak Neraka, dan tidak pernah mendapat berkat lagi."
Dalam vv. 27-48, keganasan Neraka telah digambarkan dan ia telah dijelaskan kepada orang-orang tentang sifat dan moral apa yang betul-betul layak.
Dalam vv. 49-53, sebab utama keengganan orang-orang kafir telah disebutkan, mengatakan: "Oleh kerana mereka tidak takut kepada akhirat, dan melihat kehidupan duniawi ini sebagai akhir dari sendirinya, mereka melarikan diri dari Al-Qur'an seolah-olah mereka adalah keledai-keledai liar yang melarikan diri dari singa: oleh itu, mereka mencadangkan keadaan yang tidak munasabah untuk mempercayai, walaupun walaupun setiap keadaan mereka terpenuhi, mereka tidak dapat maju bahkan satu inci ke arah Iman dengan penolakan mereka di akhirat. "
Sebagai kesimpulannya, ia telah dinyatakan dengan jelas: Allah tidak memerlukan iman sesiapa pun agar Dia dapat memenuhi syarat-syaratnya. Al-Qur'an adalah peringatan yang telah dibentangkan kepada orang ramai secara terbuka; sekarang siapa yang berkehendak dapat menerimanya. Allah mempunyai hak bahawa orang-orang harus takut terhadap ketidaktaatan-Nya dan Dia sendiri mempunyai kuasa untuk memaafkan orang yang mengamalkan kesalehan dan sikap kesadaran Tuhan walaupun ada yang telah melakukan banyak tindakan ketidaktaatan di masa lalu.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-7] Hai orang-orang yang berbaring, bangkitlah dan beri amaran dan beritakanlah kebesaran Tuhanmu. 3 Dan jagalah pakaianmu yang suci, dan janganlah haus, 5 dan janganlah mengharapkan orang lain untuk mengharapkan lebih banyak lagi, dan bersabarlah demi Tuhanmu. 7
[8-37] Apabila Sangkakala ditiup, ia akan menjadi Hari yang sangat keras, 8 tidak mudah bagi orang-orang kafir. 9 Tinggalkan Aku dan orang yang saya ciptakan sendiri. 11 Aku memberikan kepadanya banyak kekayaan dan anak-anak untuk hadir di sisinya, 12 dan meluruskan baginya jalan menuju kepemimpinannya (dan kemakmuran). Namun dia ingin agar saya memberi lebih banyak kepadanya. 13 Tidak, tidak! Dia bermusuhan dengan wahyu-wahyu kita. Saya tidak lama lagi akan membuat dia naik pendakian yang sukar. Dia merenung dan cuba membuat rancangan. Semoga Allah menghancurkan dia: apa yang dia cuba buat! Ya, semoga Allah menghancurkan dia, apa yang dia cuba buat!Kemudian dia memandang sekeliling, kemudian dia berkerut dan mengerang, kemudian dia berpaling dan menunjukkan kesombongan. Akhirnya, dia berkata, "Ini hanyalah sihir, diturunkan dari masa lalu, tidak ada apa-apa selain dari kata-kata manusia yang fana 14 Tidak lama lagi saya akan membuangnya ke Neraka dan apa yang kamu tahu apa neraka? dan tidak ada lagi yang dapat menyembuhkannya, 15 yang menjulang-julangnya, 16 yang mengangkat sembilan belas pengawas di atasnya, dan kami telah melantik malaikat sebagai penjaga Neraka, dan telah mencobai mereka untuk orang-orang yang tidak percaya, Kitab itu yakin 20 dan orang-orang yang beriman bertambah imannya, 21 dan orang-orang Kitab dan orang-orang yang beriman itu tidak mempunyai keraguan, dan yang sakit hati dan orang-orang kafir berkata, "Apa yang Allah maksudkan dengan perumpamaan aneh ini " 23 Demikianlah Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendaki-Nya dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, 24 dan tiada seorang pun yang mengetahui tuhan-tuhan Tuhan kamu, melainkan Dia sendiri, 25 dan neraka telah disebutkan supaya manusia dapat mengambil pelajaran, tidak! 27 Dengan bulan dan malam ketika ia mundur, dan pada waktu pagi ketika itulah, Hel ini Saya juga adalah salah satu daripada perkara-perkara yang perkasa, peringatan kepada manusia, peringatan kepada setiap kamu, yang ingin pergi ke hadapan, atau ketinggalan. 29
[38-48] Setiap orang adalah ikrar untuk perbuatannya sendiri, 30 kecuali orang-orang yang benar, yang akan berada di dalam Syurga. 31 Di sana mereka akan bertanya kepada penyebabnya, "Apa yang membawa kamu ke Neraka?"Mereka menjawab, "Kami bukan dari orang-orang yang mempersembahkan solat, dan kami tidak memberi makanan kepada orang-orang miskin, dan kami bersama-sama dengan orang-orang yang berani bercakap terhadap Kebenaran, dan kami mendustakan Hari Pembalasan , sehingga tidak dapat dielakkan. " 35 Pada masa itu, tidak ada syafaat dari para pengantara yang dapat memanfaatkan apa saja. 36
[49-56] Maka apakah perkara ini dengan orang-orang ini bahawa mereka berpaling dari Pidato ini seolah-olah mereka keledai liar melarikan diri dari singa? 37 Tidak, masing-masing dari mereka ingin supaya dia dihantar surat terbuka. 38Tidak, tidak! Faktanya ialah mereka tidak takut pada akhirat. 39 Tidak, tidak! 40 Sesungguhnya ini adalah peringatan. Oleh itu, hendaklah dia yang berkehendak, ambil perhatian. Tetapi mereka tidak akan mengindahkan kecuali kehendak Allah. 41 Dia sahaja yang layak untuk ditakuti, dan Dia sendiri layak untuk mengampuni (orang-orang yang takut kepada-Nya). 43
1 Kajian tentang latar belakang wahyu ayat-ayat ini yang diberikan dalam pengantar di atas dapat membantu seseorang memahami mengapa Nabi (pada siapa menjadi damai) pada kesempatan ini telah dialamatkan dengan Ya ayyuhal-Muddaththiru dan bukannya Ya Ayyuhar-Rasulu (O Rasulullah), atau Ya ayyuhan-Nabiyyu (Nabi). Kerana nabi itu terkejut apabila tiba-tiba dia melihat Malaikat Jibril (yang menjadi damai), duduk di atas takhta antara langit dan bumi, dan telah pulang ke rumah dengan tergesa-gesa dan meminta penduduk rumah untuk menutupnya, maka Allah mengalamatkannya dengan Ya ayyuhal-Muddaththiru. Dari cara yang baik ini untuk mengatasi makna yang secara langsung berikut adalah: "Wahai hamba saya yang sayang, kenapa kamu yang lain telah dibungkus? Anda telah diletakkan di bawah beban misi yang hebat: kini anda harus timbul dari kesendirian anda untuk melakukan ini misi dengan resolusi dan keberanian. "
2 Perintah sifat ini telah diberikan kepada nabi Nuh (damai sejahtera kepadanya) semasa melantiknya ke jawatan nabi tudung; "Berikan amaran kepada umat manusia sebelum mereka ditimpa azab yang pedih." (Nuh: 1) Ayat ini bermaksud: "Wahai orang yang terbungkus, bangun dan bangkitkan orang-orang yang hidup tanpa kelainan di sekelilingmu: peringatkan mereka akan nasib yang pasti akan mengalahkan mereka jika mereka tetap terlibat dalam pendengaran yang sama, bahawa mereka tidak hidup di dalam kerajaan yang tidak berperikemanusiaan di mana mereka bebas menjalankan diri seperti yang mereka suka dan di mana mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka kehendaki tanpa rasa takut atau dipanggil untuk memikirkannya. "
3 Ini adalah tugas utama Nabi, yang mana dia harus melaksanakan di dunia ini. Tugas utamanya adalah untuk menafikan kebesaran semua orang yang orang jahil mungkin memegang sebagai besar, dan menyatakan secara terbuka bahawa kita kebesaran dalam alam semesta ini tidak ada kecuali Allah sahaja. Atas sebab ini, frasa Allahu Akbar telah menjadi Geld sebagai yang paling penting dalam Islam. Adhan (panggilan untuk doa) bermula dengan pengisytiharan Allahu Akbar. Orang Islam memasuki Doa itu sendiri dengan Allahu Akbar dan mengulangi Allahu Akbar setiap kali dia duduk atau berdiri, Dia mengucapkan Bismillahi Allahu Akbar juga ketika menyembelih binatang.Slogan Allahu Akbar telah menjadi simbol umat Islam yang paling tersendiri dan menonjol di seluruh dunia hari ini, kerana Nabi Ummah ini sendiri telah memulakan misinya dengan perbesaran dan pemuliaan Allah SWT.
Di sini, terdapat satu lagi perkara yang baik, yang mesti difahami dengan baik. Seperti yang telah kita pelajari dari latar belakang wahyu ayat-ayat ini, ini adalah peristiwa pertama ketika Nabi (yang telah menjadi perdamaian) telah diperintahkan untuk bangkit untuk melaksanakan tugas misi kenabian yang hebat, dan jelas bahawa kota dan masyarakat di mana dia diperintahkan untuk melaksanakan misi ini, adalah pusat politeisme. Bukan sahaja orang-orang di sekelilingnya politeistik seperti Arab biasa tetapi, lebih daripada itu, bandar Makkah telah menjadi tempat paling suci bagi ziarah Arab Arab, dan Quraish adalah pembantunya. Munculnya seseorang di tempat itu sendiri dan memproklamirkan Keesaan Tuhan dalam menghadapi politeisme penuh dengan risiko. Oleh itu, nasihat untuk "mengumumkan kebesaran Tuhanmu" selepas "bangun dan memberi amaran" mengandungi makna ini juga: "Jangan sekali-kali memaksa pasukan yang menakutkan dan dahsyat yang seolah-olah menghalang dan menghalang kerja anda dan menyatakan secara terbuka bahawa Tuhanmu adalah yang terbesar dari semua orang yang boleh menghalang dan menahan kamu dari memberi mesej kamu, ini adalah dorongan yang paling besar bagi seseorang yang memulakan misi Ilahi. Orang yang mempunyai kebesaran dan keagungan Allah yang sangat tertanam dalam hatinya akan merasa tidak ragu-ragu sama sekali dalam menghadapi dan melawan seluruh dunia dengan sendirinya demi Allah.
4 Ini adalah kata-kata yang sangat komprehensif, yang penuh makna.
Mereka bermaksud ini: "Simpan pakaian anda bebas dari segala kotoran dan kotoran, kerana kesucian tubuh dan pakaian dan kesucian semangat adalah saling berkaitan dan saling bertentangan." Semangat tulen dan tubuh yang tidak suci dengan pakaian tidak suci tidak boleh tinggal bersama. Masyarakat di mana Nabi (yang menjadi damai) telah bangkit dengan jemputan untuk Islam, bukan hanya dipenuhi dengan kejahatan yang tidak percaya dan tidak bermoral, tetapi juga tidak memiliki konsep kesucian dan kebersihan yang paling asas, dan Tugas nabi adalah untuk mengajar kebersihan ahli dalam segala cara hidup. Oleh itu, dia diarahkan untuk membina dan mempersembahkan kemurnian yang tinggi dalam kehidupan luarannya juga. Oleh itu, ia adalah hasil dari arahan yang sama bahawa Nabi (yang menjadi damai) memberi manusia pengajaran terperinci tentang kebersihan tubuh dan pakaian yang tidak dimiliki oleh negara-negara yang paling bertamadun hari ini, orang-orang Arab pada hari-hari kejahilan pra-Islam. Sehingga dalam kebanyakan bahasa di dunia tidak ada kata-kata yang sama dengan "taharat" ". Sebaliknya, dalam Islam setiap kitab Hadis dan Fiqh bermula dengan perintah dan arahan pada taharat (kemurnian), yang membezakan antara kesucian dan kekotoran dan memberikan butiran kecil mengenai kaedah dan cara mendapatkan kesucian.
Maksud kedua perkataan ini ialah: "Simpan pakaian anda bersih dan bersih." Kriteria keagamaan yang diberikan kepada dunia oleh konsep-konsep monastik adalah bahawa seorang lelaki adalah kudus sehingga ia tidak bersih.Sekiranya seseorang berlaku dengan pakaian yang kemas, dia dianggap sebagai manusia duniawi, sedangkan hakikatnya adalah sifat manusia yang membenci kekotoran dan kekotoran dan juga orang yang mempunyai rasa halus suka suka dikaitkan hanya dengan orang yang kemas dan bersih. Atas dasar ini, bagi orang yang memanggil rakyat kepada Allah, ia telah dibuat penting agar secara luaran juga dia harus kelihatan begitu kemas dan bersih agar orang-orang itu harus menghormati dia dan keperibadiannya tidak boleh ternoda dalam apa cara sekalipun untuk menghalau orang lain .
Makna ketiga Perintah Ilahi ini adalah: "Simpan pakaian anda bebas daripada kejahatan moral: pakaian anda harus kemas dan bersih tetapi ia tidak akan menampakkan kesombongan dan kebanggaan, pameran dan pameran, kemegahan dan pameran." Pakaian adalah yang pertama perkara yang memperkenalkan keperibadian seseorang kepada orang lain. Jenis pakaian yang dipakai seseorang membuat orang ramai menilai pada pandangan pertama jenis lelaki itu. Pakaian para penguasa dan putera, gaun para penganut agama, gaun orang yang sia-sia dan bangsawan, pakaian orang-orang yang rata dan cetek, pakaian orang-orang jahat dan tidak berperikemanusiaan, semuanya mewakili selera dan kesenangan daripada mereka yang memakainya. Seseorang yang memanggil Allah secara semula jadi berbeza dari semua orang tersebut. Oleh itu, pakaiannya semestinya berbeza daripada mereka semua. Dia harus memakai gaun seperti itu. Harus membuat orang lain merasa bahawa dia adalah orang yang mulia dan halus, yang tidak terlibat dalam kejahatan diri sendiri.
Maksud keempatnya ialah: Jauhkan dari kejahatan moral. Ibn Abbas, Ibrahim Nakha`i, Sha`bi, `Ata ', Mujahid. Qatadah, Sa`id bin Jubair, Hasan Basri dan pengulas utama lain telah memberikan arti yang sangat ke dalam ayat ini: menjaga diri anda secara moral dan menghindari segala yang patut disalahkan. Dalam penggunaan bahasa Arab juga apabila dikatakan: "Jadi dan begitu bersih dalam pakaiannya", itu menunjukkan bahawa dia adalah baik secara moral dan suci; sebaliknya, apabila dikatakan: "Dia adalah kotor dalam pakaiannya", itu bermakna dia tidak jujur ​​dan penipuan dalam urusannya: dia tidak boleh dipercayai.
5 "Jahat" membayangkan segala jenis kekotoran, sama ada kepercayaan dan pemikiran, moral dan perbuatan, tubuh, pakaian atau cara hidup. Ayat ini bermaksud: "Jauhkan diri dari kotoran kejahatan yang lazim di dalam masyarakat di sekeliling anda: tidak ada yang patut menafikan kepada anda yang menyalahkan bahawa kehidupan anda sendiri tersentak dalam beberapa tahap dengan kejahatan yang anda beritahu orang lain untuk mengelakkan. "
6 Kata-kata wa la tamnun tastakthir dalam bahasa aslinya begitu luas dalam makna bahawa tidak ada satu kalimat yang dapat menyampaikan sepenuhnya pengertian mereka dalam terjemahan.
Maksud mereka ialah: "Barang siapa yang kamu suka, hendaklah kamu mengutamakan dia tanpa motif yang mementingkan diri sendiri. Pemberian endowmen dan sumbangan kamu, kemurahan hati kamu dan perlakuan yang baik patut hanya demi Allah: tidak ada jejak di dalamnya berniat supaya anda menerima sebarang keuntungan duniawi sebagai balasan atas nikmat yang dilakukan. Dengan kata lain, berbuat baik kepada orang lain demi Allah, bukan kerana mencari keuntungan. "
Makna yang kedua ialah: "Walaupun misi kenabian yang kamu lakukan adalah nikmat yang besar dalam dirinya sendiri, kerana rakyat mendapat bimbingan yang benar kerana itu, jangan mengingatkan orang-orang dari nikmat ini, atau cuba untuk mendapatkan apa-apa manfaat peribadi dari ia. "
Makna yang ketiga ialah: "Walaupun anda melakukan perkhidmatan yang hebat, anda tidak boleh merasakannya, dan anda juga tidak tahu bahawa dengan melakukan tugas kenabian anda, dengan risiko hidup, anda melakukan kebaikan kepada Tuhan anda."
7 Itulah, "Tugas yang dipercayakan kepada kamu penuh dengan bahaya: kamu akan bertemu dengan kesulitan dan kesulitan yang besar dan kesulitan dengan cara ini: bahkan orang-orang sendiri akan menentangmu dan seluruh tanah Arab akan menjadi musuhmu Tetapi kamu harus bertahan dengan kesabaran, demi Tuhanmu, apa saja yang kamu hadapi dengan cara ini, dan melaksanakan segala tugas kamu dengan tegas dan tegas. Takut, tamak, persahabatan, permusuhan, cinta, semuanya akan menghalangi kamu jalan, tetapi anda harus berdiri tegak dan tegas. "
Ini adalah arahan awal yang Allah berikan kepada Rasul-Nya (kepada siapa menjadi damai) pada masa Dia memerintahkan dia untuk bangkit dan memulakan kerja Nabi. Sekiranya seseorang merenungkan ayat-ayat ringkas ini dan maknanya, hatinya akan memberi keterangan bahawa tiada arahan yang lebih baik dapat diberikan kepada seorang nabi pada permulaan mubalighnya. Di dalamnya dia diberitahu apa yang perlu dia lakukan, apa jenis kehidupan, moral dan urusan yang harus dia pakai, dan mengajar dengan niat, mentaliti dan cara pemikiran yang harus dia laksanakan tentang misinya dan juga mengingatkan apa jenis syarat yang dia akan bermesyuarat dengan prestasi misi dan bagaimana dia harus menghadapi dan mengatasi mereka Hari ini orang yang, yang dibutakan oleh prasangka mereka, mengatakan bahawa kata-kata ini. Allah melarang, yang diucapkan oleh nabi (yang menjadi damai sejahtera) pada masa epileptik, harus mempelajari ayat-ayat ini dengan hati-hati dan menghakimi untuk diri mereka sendiri apakah ini adalah hasil dari apa-apa patuhan epileptik, atau petunjuk Tuhan, yang Dia beri kepada HambaNya semasa melantiknya untuk misi Apostel.
8 Seperti yang telah dijelaskan dalam pengenalan, bahagian Surah ini telah diturunkan beberapa bulan selepas ayat-ayat awal ketika awal permulaan musim haji pertama, setelah kemunculan Islam, ketua-ketua Quraish memutuskan dalam satu persidangan untuk memulakan kempen propaganda yang kuat untuk menghalang orang luar, yang datang untuk melawat Ka'bah, dari Al-Quran dan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Dalam ayat-ayat ini, skrip Quraish ini telah dikaji semula dan tinjauan telah bermula dengan kata-kata, seolah-olah berkata: "Anda bertindak seperti yang anda suka, tetapi walaupun anda berjaya mencapai matlamat anda oleh peranti-peranti ini di dalam dunia, bagaimana anda akan menyelamatkan diri dari kejahatan anda pada Hari apabila Sangkakala akan dibunyikan dan Kebangkitan ditubuhkan? " (Untuk penjelasan Trumpet, lihat EN 47 dari Al-An`am, EN 57 dari Ibrahim, EN 78 dari Ta Ha, EN 1 dari Al-Hajj, EN 46, 47 dari Ya Sin, EN 79 Az-Zumar, EN 52 Qaf).
9 Kata-kata ini dengan sendirinya menyokong kesimpulan bahawa Hari itu akan menjadi terang bagi orang-orang yang beriman, dan kesulitannya hanya akan diperuntukkan bagi orang-orang yang menafikan Kebenaran. Selain itu, kata-kata ini juga mengandungi makna bahawa keterukan Hari itu akan menjadi sifat kekal dan kekal untuk orang kafir itu tidak akan menjadi keterukan yang mungkin dijangka menjadi ringan dengan peredaran masa.
10 Alamat itu diarahkan kepada Nabi saw yang bermaksud: "Wahai Nabi, biarkanlah orang itu (Walid bin al-Mughirah) beri kepadaku, yang dalam persidangan kafir itu mencadangkan supaya kamu berjenama sebagai ahli sihir di kalangan jemaah yang datang dari berbagai belahan tanah Arab, sekarang bagi saya untuk berurusan dengannya, anda tidak perlu mengganggu diri anda sama sekali. "
11 Kalimat ini boleh mempunyai dua makna dan kedua adalah betul:
(1) "Bahawa apabila saya mencipta dia, dia tidak pada masa itu dilahirkan dengan apa-apa kekayaan dan anak-anak dan kedudukan otoritas dan ketua" dan
(2) "bahawa saya sendiri adalah Pencipta-Nya: dewa-dewa lain yang mana goddess dia sangat berusaha untuk terus menegakkan dan menentang undangan anda kepada Satu Tuhan untuk objek yang sama, bukan sekutu saya dalam menciptakannya."
12 Walid bin al-Mughirah mempunyai sepuluh atau dua belas anak lelaki yang Hadrat Khalid bin Walid menjadi paling terkenal. Bagi anak-anak lelaki ini perkataan shuhud telah digunakan, yang boleh mempunyai beberapa makna:
(1) Bahawa mereka tidak perlu berlari dan pergi ke luar negara untuk mencari mata pencarian mereka: mereka mempunyai peruntukan yang cukup di rumah; oleh itu, mereka sentiasa boleh berada di tempat yang tepat dan panggilan ayah mereka;
(2) bahawa semua anaknya adalah orang yang berpengaruh dan berpengaruh: mereka duduk dalam persidangan dan persidangan dengannya; dan
(3) bahawa mereka adalah orang yang berpangkat tinggi dan kedudukan dan kesaksian mereka diterima dalam semua urusan kehidupan.
13 Maksudnya ialah bahawa tidak ada akhir untuk ketamakannya. Walaupun mempunyai semua ini dia masih berhasrat bahawa dia harus diberikan setiap perkara yang baik di dunia. Satu lagi makna yang Hadrat Hasan Basri, dan beberapa ulama lain telah diberikan adalah :, "Dia pernah berkata: Jika apa yang dikatakan oleh Muhammad (yang bersahabat) benar benar bahawa ada kehidupan lain selepas kematian, dan akan ada Syurga juga di dalamnya, maka surga juga telah disediakan untuk saya. "
14 Rujukannya adalah apa yang berlaku dalam persidangan orang-orang kafir Mekah. Dari perinciannya yang telah kita berikan dalam Pengantar, menjadi jelas bahwa orang ini di dalam hatinya telah yakin sepenuhnya tentang Al-Qur'an sebagai Firman Ilahi, tetapi untuk menyelamatkan kedudukannya sebagai ketua kaumnya, dia tidak bersedia untuk mengesahkan iman. Apabila dalam persidangan itu dia sendiri menolak segala tuduhan yang dikemukakan oleh ketua-ketua Quraish terhadap Rasulullah (yang menjadi damai), dia dipaksa untuk membuat tuduhan dari dirinya sendiri, yang dapat disebarkan di kalangan orang-orang Arab untuk membawa nama buruk kepada nabi. Kemudian, cara dia berjuang melawan hati nuraninya, dan cara dia membuat tuduhan akhirnya selepas konflik mental yang lama, telah jelas digambarkan di sini.
15 Ini boleh mempunyai dua makna: terlebih dahulu, bahawa ia akan membakar abu siapa pun yang dibuang ke dalamnya, tetapi walaupun selepas kematian ia tidak akan luput dari hukuman: dia akan diberikan kehidupan sekali lagi dan dibakar sekali lagi, Perkara ini telah dirawat di tempat yang lain: Dia tidak akan mati di dalamnya ataupun hidup. "(Al-A`la: 13) Makna lain juga boleh:" Tidak akan meninggalkan siapa pun yang berhak mendapat hukuman dan tidak akan dihukum daripada dihukum. "
16 Selepas mengatakan bahawa ia tidak akan meninggalkan apa-apa daripada badan yang tidak diminum, menyebutkan "terik kulit" secara berasingan nampaknya tidak perlu. Tetapi bentuk hukuman ini telah disebut secara berasingan secara khusus kerana ia adalah kulit wajah manusia dan tubuh yang sebenarnya menjadikan personalitinya menonjol, dan ia adalah keburukan yang membuatnya merasa paling sakit dengan mudah. Dia tidak begitu sedih atas masalah dalaman tubuhnya seperti, misalnya, di wajahnya menjadi hodoh, atau bahawa harus ada bintik-bintik pada kulit bahagian yang terkena badannya, menjijikkan kepada orang lain. Itulah sebabnya dikatakan: Jika orang-orang yang bangga dengan kepribadian mereka di dunia kerana mempunyai wajah-wajah tampan dan badan-badan yang indah, merawat wahyu-wahyu Allah yang mengejek, seperti yang dilakukan oleh Walid bin al-Mughirah, muka mereka akan dibakar dan kulit mereka terbakar hitam.
17 Seluruh ayat dari sini untuk "tiada yang tahu tuanmu Tuhan tetapi Dia Sendiri", adalah ayat yang bersifat tertulis, yang telah dimasukkan di sini untuk menjawab bantahan orang-orang kafir, yang telah mengejeknya ketika mereka mendengar Nabi ( pada siapa yang damai) mengatakan bahawa 19 penjaga telah dilantik di atas Neraka.
Kebencian mereka ialah: "Betapa anehnya, dalam satu tangan, kita diberitahu bahawa semua manusia, dari zaman Nabi Adam hingga Kebangkitan, yang tidak percaya dan melakukan kejahatan, akan dibuang ke Neraka dan di sisi lain, bahawa hanya ada 19 penjaga, yang akan menanggung hukuman kepada jumlah lelaki yang tak terhitung jumlahnya dalam Neraka yang besar. "
Ini menyebabkan ketawa besar di kalangan ketua-ketua Quraish. Abu Jahl berkata: "Saudara-saudara, adakah anda tidak berdaya sehingga sepuluh daripada anda pada masa yang sama tidak dapat mengalahkan seorang anggota polis neraka tunggal?" Pada masa ini, seorang ahli gusti Bani Jumha berkata: 'Baiklah saya akan menangani dan mengalahkan sekurang-kurangnya 17 daripada mereka sendiri; Bagi yang selebihnya, anda semua dapat mengatasi mereka. "Sebagai tindak balas ayat-ayat ini telah dimasukkan sebagai klausa induk.
18 Itulah yang bodoh bagi kamu untuk membandingkan kuasa-kuasa malaikat dengan kuasa-kuasa manusia, mereka akan menjadi malaikat, bukan manusia, dan kamu tidak dapat membayangkan kuasa-kuasa luar biasa yang telah diberikan Allah kepada para malaikat yang Dia ciptakan. "
19 Itulah, "Walaupun nampaknya tidak perlu menyebutkan jumlah penjaga Neraka, namun Kami telah menyebutkannya agar menjadi percubaan bagi setiap orang yang mungkin menyembunyikan apa-apa jenis ketidakpercayaan di dalam hatinya. manusia mungkin membuat paparan imannya yang besar tetapi jika dia menyembunyikan walaupun keraguan tentang Ketuhanan dan kuasa tertinggi Tuhan, atau tentang Wahyu dan Nabi, di mana saja di dalam hatinya, ketidakpercayaannya akan segera didedahkan sebaik sahaja dia akan mendengar bahawa hanya 19 anggota polis yang akan mengawal jumlah yang tidak terkira dari pesalah-pesalah dari kalangan jin dan lelaki dalam penjara yang sangat besar dan juga akan memberikan hukuman kepada masing-masing secara individu. "
20 Beberapa pengulas telah menjelaskannya: "Seperti dalam kitab-kitab para Yahudi dan Kristian sendiri juga bilangan malaikat yang sama disebut sebagai penjaga Neraka, mereka akan yakin akan hal ini dari Allah sesungguhnya apabila mereka mendengar ia. " Tetapi pada pendapat kami, ulasan ini tidak betul kerana dua sebab. Pertama, kita tidak dapat melihat mana-mana kitab suci orang Yahudi dan Kristian yang ada di sebaliknya mencari bahawa bilangan malaikat yang dilantik di atas Neraka adalah 19. Kedua, terdapat banyak perkara dalam Al-Qur'an, yang juga mempunyai telah disebutkan dalam kitab suci orang Yahudi dan Kristian, namun mereka menerangkannya, mengatakan bahawa Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah mencapainya dari buku mereka. Atas sebab-sebab ini makna yang betul dari pernyataan ini pada pendapat kami ialah: Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) tahu dengan pasti bahawa dia akan ditertawakan sebaik sahaja orang-orang kafir mendengar bahawa 19 malaikat telah dilantik di atas Neraka, tetapi walaupun demikian, beliau mempersembahkan tanpa ragu-ragu dan ketakutan secara terbuka di hadapan orang-orang yang telah diwahyukan kepadanya dari Allah, dan tidak sekali-kali memikirkan kegembiraan dan dukacita oleh rakyat. Orang-orang kafir Arab tidak menyedari tentang perbezaan yang unik dari para Nabi, tetapi pengikut kitab-kitab terdahulu telah menyedari sepenuhnya bahawa nabi-nabi di setiap zaman digunakan untuk menyampaikan kepada umat mereka utuh apa sahaja yang mereka terima dari Tuhan, sama ada mereka gembira atau tidak menyukai mereka . Atas dasar ini, diharapkan orang-orang Yahudi dan Kristian bahawa mereka akan yakin kebenaran Nabi Muhammad kerana hanya seorang nabi yang dapat membentangkan sesuatu yang pelik tanpa ragu-ragu sebelum orang-orang dalam lingkungan yang bertentangan dengan pertentangan dan permusuhan. Ini juga jelas bahawa perkara seperti itu ditunjukkan oleh nabi pada banyak kesempatan lain. Contohnya yang paling menonjol ialah peristiwa mi'raj (kenaikan) yang ia secara terbuka sebelum perhimpunan umum orang-orang kafir dan sama sekali tidak peduli bagaimana lawan-lawannya akan berkelakuan dan bertindak balas setelah mereka mendengar kisah kejadian yang indah itu.
21 Telah dijelaskan di beberapa tempat dalam Al-Quran di atas bahawa pada kesempatan setiap perbicaraan apabila seorang mukmin tetap teguh pada imannya, dan meninggalkan cara keraguan dan penolakan, ketidakpatuhan atau ketidaksetiaan kepada iman, mengamalkan cara Al-Imran: 173, Al-Anfal: 2, At-Taubah: 124125, Al-Ahzab: 22, Al-Fath: 4 dan EN yang sepadan).
22 Sebagai "penyakit hati" dalam Al-Qur'an secara umumnya difahami menyiratkan kemunafikan, melihat perkataan ini di sini beberapa pengulas telah menyatakan pandangan bahawa ayat ini diturunkan di Madinah, kerana munafik muncul di Madinah. Tetapi pandangan ini tidak betul kerana beberapa sebab. Pada mulanya, pernyataan itu sendiri bahawa tidak ada orang munafik di Makkah yang salah, dan tuduhan palsunya telah didedahkan dalam Pengenalan kepada Surah Al-`Ankabut dan dalam vv. 1011.
Kedua, pada pandangan kami, bukanlah cara yang betul untuk menulis ulasan yang berkenaan dengan suatu kalimat tertentu yang berlaku dalam wacana tertentu yang dinyatakan dalam suatu peristiwa tertentu, dalam keadaan tertentu, seseorang harus menyatakan bahawa ia telah diturunkan pada kesempatan lain tetapi telah dimasukkan di sini tanpa sebarang kaitan. Latar belakang sejarah bahagian ini dari Surah Al Muddaththir sangat terkenal kepada kita dari tradisi yang sahih. Ini diturunkan berkaitan dengan peristiwa tertentu yang paling awal dalam kehidupan di Makkah. Seluruh konteks mempunyai kaitan yang penuh dengan peristiwa tersebut. Oleh itu, apa yang boleh menjadi kesempatan dalam konteks ini bahawa satu ayat ini, jika diturunkan bertahun-tahun kemudian di Madinah, sepatutnya dimasukkan di sini?
Bagi soalan yang tersirat oleh penyakit hati di sini, jawapannya adalah bahawa ia membayangkan penyakit keraguan. Tidak hanya di Makkah tetapi di seluruh dunia juga terdapat, dan, sangat sedikit orang seperti ini, yang mungkin menafikan Tuhan, Akhirat, Wahyu, Prophethood, Surga. Neraka, dan lain-lain. Dalam setiap zaman, majoriti yang lebih besar setakat ini adalah orang-orang yang telah terlibat dalam keraguan sama ada ada Tuhan, atau tidak ada Tuhan, akhirat atau tidak di akhirat, sama ada Syurga dan Neraka benar-benar wujud, atau hanya imaginasi, dan sama ada para rasul benar-benar datang dan menerima Wahyu atau tidak. Keraguan yang sama ini telah membawa kebanyakan orang kepada ketidakpercayaan, sebaliknya bilangan orang seperti di dunia yang menafikan kebenaran ini benar-benar tidak pernah hebat. Bagi seseorang yang mempunyai akal sehat tahu bahawa tidak ada alasan yang rasional apa-apa untuk menafikan kemungkinan kewujudan perkara-perkara ini, atau mengisytiharkan mereka benar-benar mustahil.
23 Ini tidak bermakna bahawa mereka menerimanya sebagai perkataan Ilahi tetapi tertanya-tanya mengapa Allah telah berkata seperti itu. Tetapi apa yang sebenarnya mereka maksudkan ialah: "Satu wacana yang mengandungi perkara yang tidak rasional dan mustahil itu tidak boleh menjadi Wahyu dari Allah."
24 Begitulah, Allah dalam cara ini kadang-kadang menghantar dalam perjalanan Revelations dan Perintah-Nya seperti hal-hal yang menjadi alat uji dan percobaan untuk rakyat. Ia adalah satu dan yang sama yang orang yang suka mencintai, baik hati dan berpikiran benar mendengar dan memahami maksudnya dengan cara yang benar, mengamalkan jalan yang lurus, tetapi yang apabila didengar oleh pelanggar yang keras hati, yang jahat dan sengaja, membuatnya menyalahgunakannya dan membuatnya menjadi alasan baru untuk melarikan diri dari kebenaran. Oleh kerana manusia pertama adalah kekasih kebenaran, Allah memberikan petunjuk kepadanya, kerana itu bukan jalan Allah untuk memimpin pencari selepas kebenaran sesat dengan kesesatan; dan kerana orang yang kedua itu sendiri tidak mahu bimbingan, tetapi hanya memilih kesalahan untuk dirinya sendiri, Allah juga menolak dia ke jalan kesilapan dan penyimpangan, kerana ia juga bukan cara Allah untuk secara paksa menarik jalan kebenaran kepadanya yang mempunyai keengganan untuk kebenaran. (Persoalan panduan dan penyesatan Allah telah dijelaskan sepenuhnya di banyak tempat misalnya, lihat EN 16, 19, 20 Al-Baqarah, EN 173 dari An-Nisa ', EN 17, 28, 90 Al An `am, EN 13 Yunus, EN 54 Al-Kahf, E..N 71 dari Al-Qasas)
25 Yaitu, tidak ada yang mengetahui selain Allah apa yang berbeza dan berapa banyak makhluk yang Dia ciptakan di alam semesta, apa kuasa yang Dia berikan kepada mereka, dan perkhidmatan apa yang Dia ambil daripada mereka.Jika lelaki yang berpegang pada dunia kecil bumi melihat dunia kecil di sekeliling dirinya dengan penglihatannya yang terhad, terlibat dalam salah faham bahawa alam semesta Tuhan tidak mengandungi apa-apa selain apa yang dapat dilihatnya oleh deria atau instrumennya, ini hanya akan menjadi kecenderungannya sendiri, lain-lain bijak alam semesta ini sangat luas dan tidak terbatas sehingga tidak berkuasa manusia untuk memperoleh pengetahuan penuh tentang apa-apa perkara di sini, bukan untuk membicarakan mental secara konsep konsep semua luasnya.
26 "Orang ramai boleh mengambil perhatian" orang mungkin dapat merasakan deria mereka dan bangun sebelum mereka membuat diri mereka layak Neraka dan menderita hukumannya, dan harus memikirkan untuk menyelamatkan diri dari itu.
27 Maksudnya, ia bukanlah sesuatu yang kosong yang boleh dihinakan seperti itu.
28 Maksudnya, "Sama seperti bulan dan malam dan siang adalah tanda-tanda yang hebat dari kuasa-kuasa Allah, begitu juga neraka adalah tanda-tanda kekuasaanNya. Jika keberadaan bulan dan penggantian malam dan siang jadi kerap tidak mustahil, kenapakah kewujudan Neraka tidak mungkin seperti yang anda fikirkan? Anda melihat fenomena ini siang dan malam, oleh itu, mereka tidak mengejutkan anda: jika hal-hal ini dalam diri mereka juga adalah keajaiban besar dari kuasa Allah Jika anda tidak memerhatikan mereka dan seseorang akan memberitahu anda bahawa terdapat juga apa-apa perkara seperti bulan di dunia, atau, ada matahari yang meninggalkan dunia gelap apabila menyembunyikan dan menjadikan dunia bersinar dengan cahaya ketika nampaknya, maka orang-orang seperti kamu akan membuat pengacau itu juga ketika kamu membuat kejahatan neraka. "
29 Yaitu, rakyat telah diberi amaran untuk kesan ini. Sekarang, biarlah orang yang mengindahkan amaran itu maju ke depan dengan betul, dan biarkan dia yang masih lagi tertinggal.
30 Untuk penjelasan, lihat EN 16 dari Surah At-Tur.
31 Dengan kata lain, orang-orang di sebelah kiri akan disita akibat perbuatan salah mereka, tetapi orang-orang sebelah kanan akan menunaikan hutang mereka. (Untuk penjelasan tentang orang-orang tangan kanan dan tangan kiri, lihat EN 5, 6 dari Surah Al-Waqi`ah).
32 Di beberapa tempat di dalam Al-Quran di atas, telah dinyatakan bahawa penghuni surga dan penghuni Neraka akan dapat melihat dan berkomunikasi satu sama lain secara langsung tanpa agensi mana-mana instrumen apabila mereka inginkan, walaupun mereka akan tinggal beratus-ratus ribu batu dari satu sama lain. Sebagai contoh, lihat Al-A'raf: 44-50 dan EN 35, As-Saaffat: 50-57 dan EN 32 di atasnya.
33 Itulah, "Kami bukan dari orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan Kitab-kitab-Nya, telah melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan oleh Allah, iaitu sembahyang." Di sini, hendaklah difahami dengan baik bahawa jika seseorang itu tidak percaya tidak dapat menawarkan Doa sama sekali. Oleh itu, salah satu dari mereka yang melakukan Doa, dengan sendirinya membayangkan bahawa seseorang itu adalah orang yang beriman. Tetapi dengan menafsirkan seseorang pergi ke Neraka kepada seseorang yang tidak termasuk orang-orang yang melakukan Doa mereka, ia telah dijelaskan dengan jelas bahawa seseorang tidak dapat melarikan diri dari Neraka walaupun setelah percaya jika seseorang tidak melakukan doa seseorang secara teratur.
34 Ini menunjukkan betapa besarnya dosa dalam Islam untuk melihat orang yang lapar dan tidak memberi makan kepadanya walaupun ada yang boleh, kerana ini telah disebutkan sebagai salah satu punca yang akan pergi ke Neraka.
35 "Sampai yang tidak dapat dielakkan menimpa kita": sehingga kematian datang kepada kita. Di sini, "yang tidak dapat dielakkan" membayangkan kematian dan juga akhirat.
36 Itulah, "Sekalipun seorang pengantara memanggil orang yang terus hidup dengan cara ini hingga mati, dia tidak akan diampuni." Persoalan tentang syafaat telah dijelaskan sepenuhnya di banyak tempat di dalam Al-Quran bahawa tidak ada yang dapat mengalami kesulitan dalam mengetahui dan memahami tentang siapa yang boleh memberi syafaat dan siapa yang tidak dapat, apabila seseorang dapat memberi syafaat dan apabila seseorang tidak dapat boleh memberi syafaat dan untuk siapa tidak dapat, dan untuk siapa syafaat bermanfaat dan untuk siapa ia tidak. Sebagai salah satu penyebab utama penyimpangan rakyat di dunia, adalah konsep palsu mereka tentang syafaat, ia telah dijelaskan pada panjangnya dalam Al-Qur'an untuk tidak meninggalkan ruangan untuk sebarang keraguan dan kekaburan. Sebagai contoh, lihat Al-Baqarah; Al-An`am: 94, Al-A`raf: 53. Yunus: 3-18, Maryam: 87, Ta Ha: 109, Al-Anbiya ': 28, Saba: 23, Az- 44, Al-Mu'min: 18, Ad-Dukhan: 86, An-Najm: 26, An-Naba: 37-38.
37 Ini adalah ungkapan idiomis dalam bahasa Arab yang menggambarkan watak keledai liar yang melarikan diri dan tercengang sebaik sahaja mereka mencium singa atau mendengar seorang pemburu.
38 Maksudnya, mereka menginginkan bahawa jika Allah benar-benar telah menetapkan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sebagai RasulNya, Dia harus menghantar surat kepada setiap ketua dan penatua Makkah yang memberitahunya bahawa Muhammad adalah Nabi Allah; oleh itu dia harus patuh dan mengikutinya. Dan surat-surat ini sepatutnya dapat meyakinkan mereka bahawa mereka telah ditulis oleh Allah sendiri. Di tempat lain di dalam Al-Quran, kata-kata kafir musyrik ini telah disebutkan: "Kami tidak akan mempercayainya kecuali kami diberi seperti apa yang telah diberikan kepada Rasul-rasul Allah." (Al-An`am: 124). Di tempat lain, permintaan mereka telah disebutkan: "Atau anda naik langit ... dan turunkan kepada kami sebuah tulisan yang boleh kita baca." (Bani lsra'il: 93).
39 Itulah sebab sebenar kegagalan mereka untuk menegaskan iman bukanlah bahawa tuntutan mereka tidak dipenuhi, tetapi sebab sebenar adalah mereka tidak takut kepada akhirat. Mereka berfikir bahawa dunia ini berakhir dengan sendirinya dan mereka tidak mempunyai idea bahawa ada kehidupan lain selepas kehidupan duniawi di mana mereka harus membuat laporan tentang perbuatan mereka. Perkara ini telah menjadikan mereka cuai dan tidak bertanggungjawab di dunia. Mereka menganggap persoalan kebenaran dan kepalsuan sebagai tidak bererti, kerana mereka tidak melihat apa-apa kebenaran berikut yang mungkin telah membawa kepada hasil yang baik di dunia, dan mereka juga tidak melihat apa-apa kepalsuan yang mungkin membawa kepada keputusan jahat dalam dunia. Oleh itu, mereka fikir ia adalah sia-sia hanya untuk mempertimbangkan apa yang benar dan apa yang salah.Persoalan ini boleh menjadi pertimbangan yang serius hanya untuk orang yang menganggap kehidupan dunia sekarang sebagai sementara dan mengakui bahawa kehidupan yang sebenar dan abadi adalah kehidupan akhirat, di mana kebenaran itu semestinya membawa kepada hasil yang baik dan kepalsuan semestinya kepada keputusan jahat. Orang seperti itu pasti akan percaya apabila dia melihat hujah-hujah yang rasional dan ajaran tulen yang dibentangkan di dalam Al-Qur'an dan akan menggunakan akalnya untuk memahami apa yang sebenarnya salah dengan kepercayaan dan perbuatan yang disebut oleh Al-Qur'an sebagai salah. Tetapi penyokong akhirat yang tidak begitu serius dalam pencariannya untuk kebenaran, akan mengemukakan tuntutan baru setiap hari kerana tidak mempercayai, dan akan mengemukakan alasan baru untuk penolakannya walaupun semua tuntutannya dipenuhi.Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah Al-An`am: 7 Maka: "Wahai Nabi, sekiranya Kami menurunkan kepadamu Kitab yang ditulis di atas kertas, dan sekalipun mereka menyentuhnya dengan tangan mereka sendiri, maka orang-orang kafir itu telah berkata: 'Ini hanyalah sihir nyata. "
40 Maksudnya, tidak ada permintaan mereka akan pernah dipenuhi.
41 Maksudnya, pengertian seseorang tidak sepenuhnya bergantung pada kehendaknya sendiri, tetapi dia hanya memperhatikan apabila Allah juga ingin memberikan rahmat kepadanya untuk mengambil pelajaran. Dalam erti kata lain, kebenaran yang telah dinyatakan di sini adalah bahawa tidak ada perbuatan manusia yang mengambil bentuk konkrit semata-mata oleh kehendaknya sendiri, tetapi setiap perbuatan hanya dilaksanakan apabila kehendak Tuhan menggabungkan dengan kehendak manusia. Ini adalah soalan yang amat rumit, kegagalan untuk memahami yang sering membuat pemikiran manusia menjadi goyah. Secara ringkas ia dapat difahami dengan demikian: Jika di dunia ini setiap orang mempunyai kuasa untuk mencapai apa yang dia ingin capai, sistem dunia akan terganggu. Sistem ini berterusan untuk dipegang hanya kerana kehendak Allah adalah .dominant atas semua kehendak yang lain.Manusia boleh mencapai apa sahaja yang ingin dicapai hanya apabila Allah juga menghendaki agar dia dibenarkan melakukannya. Begitu juga dengan panduan dan kesilapan. Hanya manusia sendiri yang berhasrat untuk memiliki bimbingan tidak cukup untuk dia mempunyai bimbingan; dia menerima bimbingan hanya apabila Allah mengambil keputusan untuk memenuhi hasratnya. Demikian juga, hanya manusia yang ingin tersesat dengan sendirinya juga tidak mencukupi, tetapi apabila Allah memandang hasratnya memutuskan bahawa dia diijinkan bersiar-siar dengan cara yang jahat, maka dia mengembara ke jalan-jalan yang jahat yang membolehkan Allah mengembara. Sebagai contoh, jika seseorang mahu menjadi pencuri, hanya keinginannya tidak mencukupi bahawa dia boleh memasuki mana-mana rumah yang dia sukai dan matte dengan apa sahaja yang dia suka, tetapi dia dapat memenuhi keinginannya hanya pada masa itu dan sejauh mana dan dalam bentuk yang Allah membenarkannya untuk memenuhinya, menurut kebijaksanaan dan kesungguhan yang tertinggi.
42 Maksudnya, "Peringatan yang diberikan kepada kamu untuk menghindari kemurkaan Allah bukanlah kerana Allah memerlukannya, dan jika kamu tidak mengambilnya, Allah akan dirugikan, tetapi kamu sangat diingatkan kerana itu adalah hak Allah Para hamba-hambanya harus mencari kesenangan dan kehendak-Nya yang baik dan harus menghindari melakukan apa-apa terhadap kehendak-Nya. "
43 Itulah, "Hanya Allah yang patut menerima rahmatNya, sesiapa yang menghalangi kejahatan, tidak kira berapa banyak perbuatan yang tidak taat yang telah dilakukannya pada masa lalu, Allah tidak bersalah kepada hamba-hamba-Nya supaya Dia tidak mau memaafkan kesilapan dan bengkok apabila menghukum mereka dalam apa jua keadaan. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top