Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
77. Surah Al Mursalat (Angin Yang Dihantar)
Statistik
Ibrah
Slide
Nama
Surah mengambil namanya daripada perkataan wal-mursalat dalam ayat pertama.[QS77:1] CQ(77:1:1) KK(77:1:1)
Tempoh Wahyu
Subjeknya mempunyai bukti penuh bahawa ia diturunkan pada masa yang paling awal di Makkah. Jika Surah ini dibaca bersama dengan dua surah sebelum itu, iaitu Al-Qiyamah dan Ad-Dahr, dan dua Surah yang mengikutinya, iaitu An-Naba dan An-Naziat, menjadi jelas bahawa semua Surah ini adalah Revelations of the tempoh yang sama, dan mereka berurusan dengan tema yang sama, yang telah mengagumkan umat Makkah dengan cara yang berbeza.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah untuk menegaskan Kebangkitan dan Akhirat dan untuk memberi amaran kepada orang-orang akibat yang akhirnya akan mengikut penafian dan penegasan kebenaran ini.Dalam tujuh ayat pertama, sistem angin telah dibentangkan sebagai bukti kebenaran bahawa Kebangkitan yang diramalkan oleh Al-Qur'an dan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan berkat Allah) mesti berlaku. Alasannya ialah kuasa Allah Yang Maha Kuasa yang menubuhkan sistem yang indah ini di bumi, tidak boleh menjadi tidak berdaya untuk membawa kebangkitan, dan kebijaksanaan yang mendasari sistem ini mempunyai bukti penuh bahawa akhirat mesti muncul, kerana tidak ada tindakan Pencipta yang Maha Bijaksana boleh menjadi sia-sia dan tidak berguna, dan jika tidak ada Akhirat, itu bermakna bahawa seluruh kehidupan seseorang itu tidak berguna dan tidak masuk akal.
Orang-orang Makkah berulang kali bertanya, "Bawa tentang Kebangkitan yang kamu mengancam kita, maka kita akan percaya kepadanya." 8-l5, tuntutan mereka telah dijawab, mengatakan: "Kebangkitan bukanlah sukan atau kesenangan sehingga setiap kali seorang jester harus meminta, ia harus dibawa segera. Itulah hari Hari Penghakiman untuk menyelesaikan semua manusia dan dari semua orangnya, kerana Allah telah menetapkan masa yang spesifik yang akan berlaku pada masanya sendiri, dan apabila ia berlaku dengan semua keganasan dan kengeriannya, ia akan membingungkan mereka yang menuntutnya untuk keseronokan hari ini. akan diputuskan hanya pada keterangan para Rasul yang mereka didakwa oleh kebenaran yang menolak dengan tidak terkecuali, maka mereka sendiri akan menyadari bagaimana mereka sendiri bertanggung jawab atas doomsanya
Dalam vv. 16-28 argumen telah diberikan secara berterusan untuk kejadian dan keperluan Kebangkitan dan Akhirat. Di dalamnya telah dinyatakan bahawa sejarah manusia sendiri, kelahirannya sendiri, dan struktur bumi di mana dia hidup, menanggung kesaksian bahawa kedatangan Kebangkitan dan penubuhan Akhirat adalah mungkin serta permintaan Allah SWT kebijaksanaan. Sejarah memberitahu kita bahawa negara-negara yang menafikan akhirat akhirnya menjadi rosak dan bertemu dengan kemusnahan. Ini bermakna bahawa akhirat adalah kebenaran yang jika ditolak dan dibantah oleh suatu negara melalui kelakuan dan sikapnya, akan menyebabkannya menemui azab yang sama, yang dipenuhi oleh seorang lelaki buta yang belukar menuju ke sebuah kereta yang mendekati. Dan ia juga bermakna bahawa di dalam kerajaan alam semesta hanya undang-undang fizikal tidak berfungsi tetapi undang-undang moral juga berfungsi di dalamnya, di mana di dunia ini proses pembalasan beroperasi. Tetapi kerana dalam kehidupan sekarang penghukuman dunia tidak berlaku dalam bentuk lengkap dan sempurna, undang-undang moral alam semesta semestinya menuntut bahawa harus ada masa yang harus dilakukan dengan penuh dan semua pekerjaan baik dan perbuatan jahat , yang tidak dapat dihadiahkan di sini, atau yang melarikan diri dari hukuman yang wajar mereka harus dihargai dan dihukum sepenuhnya. Untuk ini tidak dapat dielakkan bahawa harus ada kehidupan yang kedua selepas kematian. Jika manusia hanya menganggap bagaimana dia mengambil kelahirannya di dunia, akalnya, dengan ketentuan akal sehat, tidak dapat menyangkal bahawa untuk Tuhan yang memulakan ciptaannya dari suatu sperma sperma yang tidak penting dan mengembangkannya menjadi seorang lelaki yang sempurna, pastinya mungkin untuk menciptakan lelaki yang sama sekali lagi. Selepas kematian zarah-zat tubuh manusia tidak hilang tetapi terus wujud di bumi yang sama di mana dia menjalani seluruh hidupnya. Ia adalah dari sumber dan khazanah bumi ini yang dia dibuat dan dipelihara dan kemudian ke dalam khazanah yang sama di bumi dia disimpan. Tuhan yang menyebabkan dia muncul dari khazanah bumi, pada mulanya, juga dapat menyebabkan dia muncul kembali dari khazanah yang sama setelah ia dikembalikan kepada mereka pada saat kematian. Jika seseorang hanya menganggap kekuatan Allah, seseorang tidak boleh menafikan bahawa Dia boleh melakukan ini; dan jika seseorang menganggap kebijaksanaan Allah, seseorang juga tidak dapat menyangkal bahawa ia adalah sangat permintaan kebijaksanaanNya untuk memanggil manusia untuk mengambil kira penggunaan yang betul dan salah kuasa yang telah Dia berikan kepadanya di bumi; ia lebih berlawanan dengan kebijaksanaan untuk membiarkan dia pergi tanpa membuat akaun.
Kemudian, dalam ay. 28-40, nasib penyokong akhirat digambarkan, dan dalam ay. 41-45 orang yang meneguhkan keimanan di dalam kehidupan duniawi mereka, berusaha untuk memperbaiki keadaan akhirat mereka, dan menjauhi kejahatan yang tidak percaya dan pemikiran, akhlak dan perbuatan, kelakuan dan watak yang mungkin berguna dalam kehidupan duniawi manusia, tetapi pastinya merosakkan kehidupannya akhirat.
Akhirnya, penyokong akhirat dan orang-orang yang berpaling dari ibadat Tuhan, telah diperingatkan seolah-olah berkata: "Nikmati kesenangan duniawi anda semenjak anda, tetapi akhirnya anda akan menjadi bencana." Wacana itu menyimpulkan dengan penegasan bahawa orang yang gagal mendapat bimbingan dari Kitab seperti Al-Qur'an, tidak dapat memperoleh sumber ether di dunia untuk membiayainya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-7] Dengan (angin) yang dihantar berturut-turut, yang kemudiannya meniup tempe, dan mengangkat (awan) dan menyerakkan mereka, kemudian berpecah (dibungkus), kemudian masukkan (hati) dengan peringatan Tuhan), sebagai alasan atau sebagai amaran. 1 Apa yang kamu dijanjikan, haruslah terjadi. 3
[8-15] Kemudian, ketika bintang-bintang menjadi redup 4 dan langit akan terbelah, 5 dan gunung-ganang dibuang ke dalam debu, dan waktu pelantikan Rasul itu datang 6 (pada hari itu akan terjadi). Untuk apa hari ini semua ini ditangguhkan? Untuk Hari Keputusan. Dan apa yang kamu tahu apa hari keputusan itu? Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)! 7
[16-19] Adakah Kami tidak membinasakan orang-orang dahulu? 8 Kemudian Kami akan mengikut mereka pada hari kiamat. 9 Demikianlah Kami menangani orang-orang yang bersalah. Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)! 10
[20-24] Adakah Kami tidak menciptakan kamu dari cairan yang rata, dan menyimpannya di tempat yang aman 11 untuk suatu masa yang ditetapkan? 12 Lihat! Kami mempunyai kuasa untuk melakukan ini, kerana Kami adalah Pemegang kuasa yang cemerlang! 13 Celakalah pada hari itu kepada orang-orang yang mendusta. 14
[25-28] Bukankah Kami telah menjadikan bumi sebagai tempat kediaman bagi orang-orang yang hidup dan yang mati, dan menjadikannya gunung-gunung yang tinggi, dan memberi air manis kepada kamu? 15 Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)! 16
[29-34] Pergi sekarang 17 sama seperti yang kamu dahulu menyangkal. Pergi ke bayang-bayang yang mempunyai tiga cabang. 18 Ia tidak memberikan kesejukan atau tempat perlindungan dari api Neraka. Api akan membuang percikan api yang besar seperti kastil seolah-olah mereka unta unta. 19 Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)!
[35-37] Itulah hari ketika mereka tidak akan bercakap atau diberi cuti untuk memberi alasan. 20 Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang benar)!
[38-40] Ini adalah Hari Keputusan. Kami telah mengumpulkan kedua-dua kamu dan orang-orang yang sebelum kamu bersama-sama. Sekarang, jika anda mempunyai silap mata, gunakanlah itu terhadap saya. 21 Celakalah pada hari itu kepada orang-orang yang mendusta!
[41-45] Orang-orang yang bertaqwa hari ini di tengah-tengah warna dan mata air, dan apa saja buah-buahan yang mereka inginkan (mereka akan mempunyai). "Makan dan minum dengan nikmat sebagai hadiah untuk perbuatan yang telah kamu lakukan." Demikianlah Kami membalas orang-orang yang berbuat baik. Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)! 23
[46-50] "Makanlah 24 dan bersenang-senanglah kamu seketika. 25 Sesungguhnya kamu adalah penipu." Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta (yang ingkar)! Apabila dikatakan kepada mereka: "Tunduklah (sebelum Allah) mereka tidak sujud." 26 Celakalah pada hari itu orang-orang yang mendusta! Sekarang, apa pesan yang boleh terjadi selepas ini (Al-Qur'an) di mana mereka akan percaya? 27
1 Itulah, kadang-kadang kegagalan angin menyebabkan orang-orang cemas pada prospek kelaparan, dan mereka berpaling kepada Allah untuk bertaubat dari dosa-dosa mereka: kadang-kadang mereka membawa banyak hujan dan orang-orang berpaling kepada Allah dalam ucapan syukur; dan kadang-kadang mereka bertiup dengan kekerasan menyebabkan keganasan di hati dan orang ramai berpaling kepada Allah dari takut akan kemusnahan.
Dalam ayat-ayat ini pada mulanya pesanan angin yang membawa hujan telah dinyatakan, yang demikian: pertama, angin mula bertiup berturut-turut; maka mereka menganggap perkadaran ribut; kemudian mereka menaikkan awan dan menyebarkannya; maka mereka berpecah dan memisahkan mereka. Selepas ini, sebaliknya menyebutkan hujan, dikatakan bahawa angin melimpah hati dengan mengingati Allah, sebagai alasan atau sebagai peringatan. Itulah suatu peristiwa yang disebabkan oleh ketakutan manusia terpaksa mengingati Allah, atau dia mengaku kesilapannya dan memohon kepada Allah untuk melindungi dan menyelamatkannya dari kehancuran dan memberkati dia dengan hujan. Sekiranya tidak lama lagi hujan, dan orang-orang haus hujan, bahkan orang yang paling tidak percaya kadang-kadang mula mengingat Tuhan ketika dia. melihat angin bertiup dan awan bergerak maju. Kemarau yang ringan dan teruk menjadikan perbezaannya. Sekiranya kemarau adalah ringan, lelaki biasa yang tidak jauh dari Allah, akan mengingatiNya, tetapi yang lain akan memberikan penjelasan saintifik, mengatakan bahawa tidak ada sebab untuk kebimbangan: ia tidak menjadi hujan kerana sebab dan sebab sedemikian dan itu akan menjadi lemah untuk mula berdoa kepada Tuhan atas sesuatu yang biasa. Walau bagaimanapun, jika kemarau adalah luar biasa berpanjangan, dan seluruh negara menghadapi situasi yang malang, bahkan orang-orang kafir yang disahkan mula mengingati Tuhan. Sekiranya mereka berasa malu untuk menggunakan lidah mereka, di dalam hati mereka, mereka merasa peniten atas kesalahan dan ketidaktahuan mereka dan berdoa kepada Tuhan untuk menyebabkan hujan di seluruh negara dari angin yang menaikkan awan. Ini adalah penyerapan kenangan Tuhan di dalam hati sebagai alasan.Adapun infusinya sebagai amaran, ia terjadi apabila angin berkembang menjadi siklon dan memusnahkan penyelesaian setelah penyelesaian atau hujan sangat banyak untuk menyebabkan banjir. Dalam keadaan semacam itu, seorang atheis yang telah disahkan mulai memohon kepada Allah dari kekaguman baginya, dan kemudian semua penjelasan saintifik tentang taufan atau banjir menguap dari fikirannya. Oleh itu, selepas menggambarkan angin bertiup dalam penggantian mereka untuk mengatakan bahawa mereka menanamkan hati dengan peringatan Allah sebagai alasan atau sebagai peringatan, bertujuan untuk menarik perhatian kebenaran bahawa sistem yang bekerja di dunia terus mengingatkan manusia bahawa segala-galanya di bumi belum diletakkan di bawah kendalinya tetapi ada Kekuasaan Agung di atasnya, yang memerintah takdirnya. Kuasa itu begitu tinggi dan perkasa sehingga ia dapat menggunakan unsur-unsur untuk rezeki dan khasiat manusia ketika ia begitu berhasrat dan dapat menggunakan unsur-unsur yang sama untuk pemusnahannya ketika itu kehendaknya.
Selepas ini, sistem angin yang sama telah disandarkan sebagai hujah untuk membuktikan bahawa Kebangkitan yang dijanjikan kepada manusia, mesti berlaku. Sekarang, mari kita lihat bagaimana sistem ini memberi kesaksian kepada kebenaran ini.
Manusia umumnya bingung dalam hal Kebangkitan dan akhirat dalam dua soalan. Pertama: apakah kejadian Kebangkitan mungkin? Kedua: apakah keperluan dan keperluannya? Dan kemudian bingung dengan soalan-soalan ini, dia mula menghiburkan keraguan sama ada ia akan berlaku atau tidak, atau sama ada ia hanya merupakan imaginasi imaginasi. Dalam hubungan ini, Al-Qur'an telah ada di beberapa tempat yang menilai dan membuktikan kemungkinan, keperluan dan kejadiannya dari sistem alam semesta, dan pada yang lain mengamalkan cara lain untuk membuat alasan: sumpah telah diangkat oleh tanda-tanda yang tidak terkira banyaknya Kerajaan Tuhan dan ia telah menegaskan bahawa ia pasti akan berlaku. Cara penalaran ini mengandungi hujah-hujah untuk kemungkinan serta hujah-hujah untuk keperluan dan hujah-hujahnya untuk kejadiannya.
Di sini, mengamalkan cara penalaran yang sama hanya sistem peredaran angin dan hujan telah dibentangkan sebagai tanda kebenaran bahawa ia adalah sistem tetap, yang telah ditubuhkan oleh reka bentuk yang Maha Bijaksana, Yang Maha Kuasa Berdaulat; ia bukanlah suatu kejadian yang mungkin berlaku, sebagai akibatnya sistem mungkin telah dihasilkan di atmosfer bumi yang wap harus timbul dari laut, angin harus membawa mereka dan mengumpulkan mereka ke dalam awan, kemudian berpecah dan memisahkan mereka menjadi kepingan dan mengangkut mereka ke bahagian yang berlainan di bumi dan kemudian menyebabkan mereka jatuh seperti hujan. Sistem ini tidak disusun secara tidak sengaja oleh sesetengah Alam buta dan tuli, tetapi ia merupakan rancangan yang baik dan dirancang dengan baik, yang berfungsi secara tetap menurut undang-undang. Itulah sebabnya mengapa tidak pernah berlaku bahawa haba matahari harus menghasilkan ais di permukaan laut dan bukannya wap, tetapi matahari sentiasa menimbulkan hanya wap dari laut. Ia tidak pernah berlaku bahawa musim monsun harus meniup dalam perintah terbalik dan menyekat wap ke laut tetapi mereka selalu membesarkan mereka ke atmosfera. Tidak pernah berlaku bahawa pembentukan awan harus berhenti, atau angin harus berhenti untuk membawa mereka ke tanah yang kering atau jatuhnya hujan di bumi harus dihentikan. Undang-undang yang sama telah bekerja sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun di mana sistem ini berfungsi. Sekiranya tidak begitu kita wujud di bumi dan hidup di sini tidak mungkin.
Dalam sistem ini, satu tujuan jelas dan kerja undang-undang biasa. Seseorang dapat melihat dengan jelas bahawa di bumi kehidupan manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan sangat berkaitan dengan angin dan hujan, dan susunan ini memberi kesaksian bahawa air telah disediakan untuk membawa hidup yang hidup dan terus hidup dengan tepat sesuai dengan keperluan mereka dan undang-undang. Tujuan dan ketetapan ini tidak hanya dapat dilihat dalam aspek ini tetapi dalam keseluruhan sistem alam semesta, dan kemajuan saintifik manusia berdasarkannya. Mengenai setiap benda yang cuba mencari tahu apa tujuannya dan mengenai prinsip apa yang ia kerjakan Kemudian ketika ia terus mendapat pemahaman tentang tujuan penciptaan berbagai perkara dan prinsip-prinsip yang mereka kerjakan, dia terus mencipta baru dan baru kaedah penggunaan mereka dan membuat penemuan baru untuk kemajuan tamadunnya. Sekiranya tidak ada konsep sedemikian dalam minda manusia secara semulajadi bahawa dunia adalah dunia yang bermakna dan segala sesuatu yang ada di dalamnya mengerjakan suatu prinsip, dia tidak akan pernah melayan persoalan tentang apa pun tentang tujuannya dan bagaimana ia dapat diletakkan untuk menggunakan.
Sekarang, apabila dunia dan segala sesuatu di dalamnya mempunyai makna, dan jika ada undang-undang yang bekerja di dunia ini dan dalam segala hal yang terkandung di dalamnya, dan jika ia berfungsi dengan tujuan dan keteraturan yang sama sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun, maka yang keras kepala orang hanya boleh menolak untuk menerima bahawa Tuhan yang Maha Mengetahui, Allah Yang Maha Kuasa telah menjadikannya, dan tentang Tuhan itu bodoh untuk mengandaikan bahawa walaupun Dia boleh membuat dan menyebabkan ia berfungsi tetapi tidak dapat memecahkannya, dan setelah memecahkannya, tidak dapat membina semula dalam bentuk lain jika Dia kehendaki, Konsep tentang perkara yang tidak dapat dihancurkan adalah sokongan utama para atheis jahil masa lalu, tetapi kemajuan pengetahuan telah membuktikannya juga palsu. Sekarang ini adalah fakta saintifik yang diakui bahawa perkara boleh berubah menjadi tenaga dan tenaga kepada materi. Oleh itu, ia adalah sempurna menurut pengetahuan dan sebab bahawa dunia material ini akan bertahan hanya selagi Tuhan Hidup dan Kekal itu menopangnya. Sebaik sahaja Dia mahu mengubahnya menjadi tenaga, Dia boleh mengubahnya dengan Perintah yang mudah dan Satu perintahnya sudah cukup untuk membuatnya semula dalam apa-apa bentuk dan bentuk material lain yang Dia kehendaki.
Ini kemudiannya mengenai kemungkinan Kebangkitan, yang kini tidak dapat ditolak oleh sebarang argumen saintifik dan rasional. Adapun persoalan bahawa ia mesti berlaku supaya manusia diberi pahala untuk kerja-kerja baiknya dan dihukum atas perbuatan jahatnya, orang yang mengakui tanggung jawab moral manusia dan juga percaya bahawa pemberian jasa yang baik dan menghukum kejahatan adalah tuntutan yang diperlukan ini tanggungjawab moral, tidak boleh tetapi mengakui bahawa mesti ada akhirat. Tiada undang-undang atau kerajaan di dunia, yang boleh menghukum setiap jenayah dan memberi ganjaran setiap perbuatan baik. Untuk mengatakan bahawa kecemasan hati nurani adalah hukuman yang mencukupi untuk pelakunya dan kepuasan hati nurani adalah ganjaran yang mencukupi untuk pelaku kebaikan tidak lebih daripada falsafah yang tidak bermakna. Persoalannya ialah: Bagaimana dan kapan hati nurani orang yang membunuh seorang lelaki yang tidak bersalah dan kemudian meninggal dunia dalam kemalangan sejurus selepas ia menegurnya? Dan bila hati nurani orang yang pergi berperang demi kebenaran dan keadilan dan jatuh menjadi mangsa bom secara tiba-tiba, berpuas hati bahawa dia telah meletakkan nyawanya untuk tujuan yang baik? Oleh itu, kebenaran adalah bahawa dakwaan-dakwaan yang dicipta untuk mengelakkan kepercayaan di akhirat adalah tidak bererti. Intelek lelaki mahu, sifatnya memerlukan, bahawa harus ada keadilan, tetapi dalam kehidupan dunia sekarang ini tidak mungkin untuk memiliki keadilan penuh dan sempurna. Keadilan hanya boleh berlaku di akhirat dan hanya di bawah penghakiman dan perintah Tuhan Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Esa. Penafian keperluan keimamatan adalah, sebenarnya, penafian keperluan keadilan.
Intelek boleh pergi hanya sejauh untuk meyakinkan manusia bahawa Akhirat adalah mungkin dan ia harus berlaku. Mengenai kebenaran bahawa ia pasti akan berlaku, "pengetahuan" itu boleh diperolehi hanya melalui Wahyu, dan Wahyu telah memberi kita berita bahawa "apa yang kamu dijanjikan mesti berlaku". Kita tidak dapat mencapai pengetahuan ini dengan alasan intelektual; Walau bagaimanapun, kita dapat mencapai kepastian kebenarannya atas dasar bahawa perkara yang kita dimaklumkan oleh Wahyu adalah mungkin dan perlu.
2 Makna lain boleh; "Bahawa kamu diancam," iaitu Kebangkitan dan Akhirat.
3 Di sini sumpah telah diangkat oleh lima perkara di atas kebangkitan Kebangkitan:
(1) "Mereka yang dihantar secara berturut-turut, atau untuk tujuan yang baik;"
(2) "orang yang meniup dengan kuat dan tempur
(3) "orang-orang yang menyebarkan dan menyebarkan;"
(4) "orang yang berpecah dan terpisah;" dan
(5) "orang-orang yang menginspirasi peringatan." Oleh kerana kata-kata ini hanya menggambarkan ciri-ciri dan ia tidak dinyatakan apa benda atau benda yang mereka layak, ini telah menimbulkan perbezaan pendapat di kalangan para pengulas sama ada ini adalah sifat-sifat sesuatu tertentu atau perkara yang berbeza dan apa yang perkara atau perkara. Satu kumpulan mereka mengatakan bahawa semua lima memenuhi kualitinya; kumpulan kedua mengatakan bahawa semua lima menyiratkan malaikat; kumpulan ketiga mengatakan bahawa tiga yang pertama menyiratkan angin dan baki dua malaikat; yang keempat mengatakan bahawa dua yang pertama menyiratkan angin dan tiga lainnya malaikat; satu kumpulan lain berpendapat bahawa kualiti pertama menunjukkan malaikat rahmat, yang kedua adalah malaikat hukuman dan tiga yang lain menyiratkan ayat-ayat al-Qur'an.
Pada pandangan kami, perkara pertama yang patut dipertimbangkan ialah apabila lima ciri telah disebut secara berterusan dalam satu dan konteks yang sama dan tidak ada indikasi untuk menunjukkan tentang apa yang telah memenuhi syarat sehingga ke titik tertentu dan di mana dari mempunyai kelayakan satu lagi perkara yang bermula, ia tidak boleh betul, berdasarkan satu tekaan yang tidak berasas, untuk memahami bahawa dalam sumpah ayat-ayat ini telah diangkat oleh dua atau tiga perkara yang berbeza. Sebaliknya dalam hal ini kesinambungan subjek dengan sendirinya menghendaki bahawa keseluruhan laluan dianggap sebagai berkaitan dengan ciri-ciri satu dan perkara yang sama. Kedua, di mana pun di dalam Al-Qur'an suatu sumpah telah diangkat oleh sesuatu atau sesuatu, untuk meyakinkan orang-orang yang meragui atau menghina kebenaran yang tidak kelihatan, maka sumpah itu adalah suatu argumen atau alasan yang dimaksudkan untuk memberitahu bahawa perkara itu atau perkara-perkara yang menunjukkan kebenaran benar dan betul. Untuk tujuan ini, jelasnya tidak betul untuk membentangkan satu perkara yang tidak dapat dilihat sebagai hujah untuk perkara lain yang tidak dapat dilihat; kerana, hanya satu perkara yang dapat dilihat boleh dibentangkan sebagai hujah untuk sesuatu yang tidak dapat dilihat. Oleh itu, menurut pendapat kita penjelasan yang betul adalah bahawa ia menggambarkan angin dan penjelasan orang-orang yang menafsirkan lima perkara yang bermaksud malaikat tidak boleh; boleh diterima, kerana para malaikat tidak dapat dilihat seperti kebangkitan Kebangkitan.
Kini, mari kita pertimbangkan bagaimana keadaan angin yang berlainan ini menunjuk pada kebangkitan Kebangkitan. Salah satu faktor yang paling penting yang menjadikan kehidupan haiwan dan sayuran di bumi adalah udara.Hubungannya dengan sifat-sifatnya yang berfaedah dengan segala jenis kehidupan memberi kesaksian bahawa ada Pencipta yang Maha Kuasa, Maha Pencipta, yang menghendaki untuk menciptakan kehidupan di bumi ini dan untuk tujuan ini diciptakan di sini sesuatu yang kualitasnya tepat dan tepat sesuai dengan persyaratan kewujudan makhluk hidup. Kemudian, Dia tidak hanya membungkus bumi di udara dan meninggalkannya sendiri, tetapi oleh kuasa dan kebijaksanaanNya dicirikan udara ini dengan negara-negara yang tidak terkira banyaknya, yang dikendalikan sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun sedemikian rupa sehingga mereka menyebabkan Perubahan musim dan cuaca kadang-kadang hampir dan kadang-kadang angin bertiup kadang-kadang ia panas dan kadang-kadang sejuk; kadang-kadang ia membawa awan dan kadang-kadang ia membawa awan jauh; kadang-kadang ia menyebabkan haus yang menyenangkan untuk meniup dan kadang-kadang merugikan ribut angin; kadang-kadang ia membawa hujan bermanfaat dan kadang-kadang terdapat kemarau; Pendek kata, terdapat 'jenis angin yang berbeza yang meniup dalam waktu mereka sendiri, dan setiap jenis melayani satu atau tujuan lain. Pengaturan ini adalah bukti Kuasa yang dominan, yang tidak mustahil untuk membawa kehidupan menjadi kewujudan, atau untuk menghapuskannya, ataupun untuk mencipta semulanya setelah memusnahkannya. Begitu juga, susunan ini juga merupakan bukti kebijaksanaan tertinggi yang hanya seorang lelaki bodoh yang dapat berfikir bahawa semua ini sedang dilakukan untuk keseronokan, tanpa melihat objek yang lebih tinggi. Berlawanan dengan sistem manusia yang indah ini, ia tidak berdaya sehingga dia tidak boleh menyebabkan angin menguntungkan untuk meniupnya sendiri, dan juga tidak dapat menghindarkan angin topan yang menewaskan dirinya sendiri. Bagaimanapun, dia tidak bersalah, keras kepala dan keras kepala, anginnya pada satu masa atau yang lain mengingatkannya bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa memerintahnya, Siapa yang boleh mengubah cara hidup utama ini menjadi penyebab berkat baginya atau menjadi punca merosakkan baginya apabila Dia begitu suka, dan manusia tidak mempunyai kuasa untuk menghalang atau menghalang mana-mana keputusan-Nya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 7 dari Al-Jathiyah, 1 hingga 4 EN dari Adh-Dhariyat).
4 Itulah, apabila mereka kehilangan cahaya dan kilauan mereka.
5 "Apabila syurga hancur berantakan": apabila sistem dan disiplin langit di mana setiap bintang dan planet ditubuhkan dan bergerak dalam orbitnya dan segala-galanya di alam semesta mematuhi batas-batas yang ditetapkan untuknya, dipecahkan.
6 Di beberapa tempat dalam Al-Qur'an telah dinyatakan bahawa apabila kes umat manusia akan dibentangkan di hadapan Allah pada hari kiamat, Rasulullah akan dipanggil untuk memberi kesaksian bahawa dia telah menyampaikan Mesej Allah secara utuh kepada beliau orang. Ini akan menjadi hujah pertama dan utama Allah terhadap para pelaku dan orang-orang jahat untuk membuktikan bahawa mereka sendiri bertanggungjawab terhadap sikap dan kelakuan mereka yang salah, kerana tidak ada kecuaian di sisi Allah untuk menunjukkan petunjuk dan melaksanakan amaran. Sebagai contoh, lihat AI-A`raf: 172, 173 dan EN 134, 135, Az-Zumar: 69 dan EN 80, Al-Mulk: 8 dan EN 14.
7 "Penipu Kebenaran": orang-orang yang mengambil berita mengenai kedatangan Kebangkitan sebagai dusta, dan menghabiskan nyawa mereka di dunia di bawah khayalan bahawa masa tidak akan datang ketika mereka perlu hadir di hadapan Tuhan mereka dan memberi akaun perbuatan mereka.
8 Ini adalah hujah dari sejarah untuk akhirat, Ini bermakna; "Pertimbangkan sejarah anda sendiri di dunia. Negara mana saja yang membantah akhirat dan mengambil kehidupan dunia ini menjadi kehidupan nyata dan berdasarkan sikap moral mereka terhadap hasil yang muncul di sini mengenai mereka sebagai kriteria yang baik dan jahat, akhirnya pergi ke azab mereka tanpa pengecualian Ini adalah bukti hakikat bahawa akhirat adalah realiti sebenar yang menghadap dan mengabaikan yang menyebabkan bahaya yang sama kepada seseorang yang disebabkan apabila dia memilih untuk menutup matanya kepada fakta-fakta kehidupan yang sukar. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 12 dari Yunus, EN 86 dari An-Naml, EN 8 dari Ar-Rum, EN 25 dari Saba).
9 Maksudnya, "Ini adalah undang-undang tetap dengan Kami, seperti penolakan akhirat telah membuktikan bencana bagi bangsa-bangsa masa lalu sehingga ia akan selalu membahayakan juga bagi bangsa-bangsa masa depan. Tiada negara yang terkecuali sebelum dan tidak akan ada masa depan. "
10 Kalimat ini dalam konteks masa kini bermaksud: "Nasib yang mereka temui atau tidak akan bertemu di dunia, bukanlah hukuman mereka yang sebenarnya, azab mereka yang sebenar akan turun ke atas mereka pada hari keputusan. seseorang yang ditangkap ketika dia melakukan satu kejahatan setelah yang lain tidak berani dan tidak cenderung untuk memperbaiki dan mengubah jalannya. Mahkamah di mana ujiannya akan diputuskan dan dia akan dihukum untuk semua kesalahannya, tidak akan ditetapkan dalam dunia tetapi di akhirat, dan sesungguhnya ia akan menjadi Hari sebenar kebinasaan dan musibahnya. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 5, 6 dari Al-A'raf, EN, 105 dari H ud).
11 "Tempat yang selamat": rahim ibu di mana kanak-kanak itu begitu tegas dibuat sebaik sahaja ia dirumuskan dan di mana pengaturan dibuat untuk keselamatan dan khasiat yang pengguguran tidak boleh berlaku kecuali terdapat bencana, dan juga untuk alat pengguguran buatan yang luar biasa perlu digunakan, yang berisiko dan berbahaya walaupun perkembangan moden dalam sains perubatan.
12 Kata-kata qadar im-malum bukan hanya bermaksud bahawa istilah itu ditetapkan dan ditetapkan tetapi mereka juga mengandungi erti bahawa ia hanya diketahui oleh Allah. Mengenai kanak-kanak tidak dapat diketahui oleh lelaki dengan berapa cara berapa bulan, hari, jam, minit dan saat ia akan kekal di dalam rahim ibu dan apa yang akan menjadi masa kelahiran yang tepat dan tepat. Allah sahaja telah menetapkan istilah tertentu untuk setiap kanak-kanak dan Dia sahaja yang mengetahui.
13 Ini adalah hujah tegas untuk kemungkinan kematian selepas kematian Apa yang dimaksudkan untuk dikatakan ialah: "Apabila Kami mempunyai kekuatan untuk membentuk dan mengembangkan anda menjadi seorang lelaki yang sempurna dan lengkap dari sperma drop yang tidak penting, bagaimana Kami menjadi tidak berdaya untuk mencipta semula anda dengan cara lain? Penciptaan kami sebagai akibat dari mana anda wujud sebagai makhluk hidup, adalah bukti bahawa Kami adalah Penanggung Kekuatan yang sangat baik; Kita tidak boleh menjadi tidak berdaya untuk tidak dapat menciptakan semula anda selepas mencipta anda pada mulanya.
14 Kalimah ini di sini memberikan makna bahawa walaupun hujah tegas untuk kemungkinan hidup selepas kematian, orang-orang yang menafikannya, boleh mengejeknya sebagaimana mereka dapat dan memandang rendah orang percaya sebagai orang-orang gagasan dan kehendak yang kuno , tetapi apabila hari yang akan datang yang mereka menyangkal hari ini, mereka sendiri akan tahu bahawa itu adalah hari kebinasaan dan bencana mereka sendiri.
15 Ini adalah hujah lain untuk kemungkinan dan munasabah di akhirat. Itulah bumi ini yang sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun telah mempertahankan dan menyediakan pelbagai jenis makhluk. Tiap-tiap jenis tumbuh-tumbuhan dan setiap jenis haiwan dan manusia hidup di atasnya, Untuk memenuhi keperluan semua khazanah yang beragam dari peruntukan pelbagai jenis adalah corning keluar dari perutnya. Kemudian ia berada di bumi ini bahawa semua ahli makhluk yang tidak terhitung banyaknya mati setiap hari, tetapi terdapat satu susunan yang indah di mana mayat semua makhluk disimpan di bumi yang sama, dan sekali lagi menjadi siap untuk memelihara kehidupan dan menyediakan rumah kepada ahli-ahli baru setiap spesies. Bumi ini tidak dibentuk seperti bola yang halus, tetapi di sana dan di sana telah ditetapkan gunung-gunung tinggi dan gunung-gunung, yang memainkan peranan penting dalam menyebabkan perubahan musim dan hujan, kelahiran penciptaan sungai lembah subur, pertumbuhan pokok yang membekalkan kayu, dan peruntukan pelbagai mineral dan batu. Kemudian di pedalaman bumi ini, air manis telah disimpan dan di atas permukaan airnya air manis telah diatur dan dari perairan salin laut juga wap air murni dinaikkan dan menyebabkan jatuh sebagai hujan dari langit. Bukankah ini semua hujah untuk membuktikan bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah mencipta semua ini dan Dia bukan sahaja Yang Maha Kuasa tetapi juga Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana '? Sekarang, jika bumi ini telah dibekalkan dan diperuntukkan hanya oleh kuasa dan kebijaksanaan-Nya, kenapa seorang lelaki yang bijak akan merasa sukar untuk memahami bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa dengan kuasa-Nya dapat mengalahkan dunia ini dan menciptakan dunia lain pada pola baru, dan permintaan kebijaksanaannya adalah bahawa dia harus menciptakan dunia lain selepas itu supaya Dia boleh memanggil manusia untuk menjelaskan perbuatan yang telah dilakukannya di dunia ini?
16 Di sini, kalimat ini menandakan bahawa orang-orang yang menafikan kedatangan akhirat dan menganggapnya sebagai mustahil dan tidak rasional walaupun melihat tanda-tanda yang nyata tentang kuasa dan kebijaksanaan Allah, mungkin akan hilang dalam imaginasi sia-sia jika mereka begitu suka. Tetapi Hari apabila semua ini berlaku terhadap harapan mereka, mereka akan menyedari bahawa mereka telah merosakkan kerana kebodohan mereka sendiri.
17 Setelah memberi keterangan mengenai kedatangan akhirat, kini ia telah dinyatakan bagaimana pengabaian akan ditangani apabila ia telah berlaku.
18 "Shadow": bayangan asap; "tiga cabang": kerana apabila asap besar timbul ia dibahagikan kepada beberapa bahagian di atas.
19 Maksudnya, setiap percikan akan menjadi seperti sebuah istana, dan ketika bunga api besar ini akan naik dan meledak dan terbang di segala arah, nampaknya seolah-olah mereka unta unta berlari dan melompat tanpa henti.
20 Ini akan menjadi keadaan akhir mereka pada saat mereka akan masuk neraka. Sebelum ini di dataran Kebangkitan mereka akan menawarkan segala macam alasan, menyalahkan orang lain atas kesilapan mereka dan membuktikan diri mereka sendiri tidak bersalah, menyalahgunakan pemimpin dan pemimpin mereka yang menyesatkan mereka; sehingga sebahagian dari mereka akan menyangkal jenayah mereka tanpa malu, seperti yang telah dinyatakan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Tetapi apabila penjenayah mereka akan ditubuhkan oleh semua jenis bukti, dan apabila tangan dan kaki mereka sendiri dan mereka akan memberi kesaksian terhadap mereka untuk membuktikan kesalahan mereka sepenuhnya, dan apabila setelah memenuhi semua kehendak keadilan dengan betul dan benar, akan disampaikan kepada mereka, mereka akan terkejut dan tidak ada ruang yang akan dibiarkan mereka untuk menawarkan sebarang alasan. Untuk menolak peluang atau kebenaran untuk menawarkan alasan, tidak bermakna penghakiman itu akan dilepaskan terhadap mereka tanpa memberi mereka peluang untuk mempertahankan diri, tetapi itu bermakna bahawa kesalahan dan kejahatan mereka akan dibuktikan dengan kemunduran dan mereka tidak akan mampu menawarkan sebarang alasan selepas itu.
21 Itulah, "Di dunia kamu menggunakan setiap jenis penipuan dan tipu muslihat dalam kepentingan diri sendiri. Sekarang, jika kamu mempunyai silap mata untuk menghindari hukuman saya, kamu boleh menggunakannya untuk mengalahkan Aku dan rancangan saya."
22 Seperti dunia ini telah digunakan di sini bertentangan dengan "orang-orang yang mendustakan"; orang-orang yang bertaqwa di sini membayangkan orang-orang yang menahan diri daripada menyangkal akhirat dan menerima dan melepaskan hidup mereka di dunia dengan kepercayaan bahawa di akhirat mereka harus menjadikan akaun perkataan dan perbuatan mereka dan kelakuan dan watak mereka.
23 Di sini, ayat ini bermaksud bahawa salah satu daripada kesengsaraan mereka. seperti yang disebutkan di atas, adalah bahawa mereka akan berdiri sebagai penyebab di dataran Kebangkitan, jenayah mereka akan dibuktikan dan ditubuhkan secara terbuka dan mereka tidak akan berada dalam kedudukan walaupun membuka mulut mereka untuk mengemukakan permohonan dalam pertahanan diri, dan akhirnya menjadi bahan api neraka. Kesan mereka yang lain, dan jauh lebih buruk ialah mereka akan melihat orang percaya yang sama menikmati diri mereka di Syurga, yang mereka telah menentang dan menentang dan mengejek sepanjang hidup mereka sebagai orang bodoh, berpikiran sempit, bermakna dan tua.
24 Kesimpulannya, kata-kata ini bukan sahaja ditujukan kepada orang kafir di Makkah tetapi kepada semua orang kafir di dunia.
25 "Untuk seketika": dalam kehidupan singkat mereka di dunia.
26 "Menari sebelum Allah": tidak hanya menyiratkan menyembahNya tetapi juga bermaksud mempercayai Rasulullah yang diutus oleh Allah dan dalam Kitab yang diturunkan olehNya dan mengikuti dan mematuhi perintahNya.
27 Maksudnya, Mesej yang paling besar yang dapat membezakan Kebenaran dari kepalsuan untuk manusia dan menunjukkan petunjuk yang betul, telah diturunkan dalam bentuk Al-Qur'an. jika seseorang tidak percaya walaupun membaca atau mendengarnya dibaca, apa lagi selepas ini dapat menunjukkan kepadanya panduan yang betul?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan