Khamis, 22 Februari 2018

78. Surah An Naba

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


78. Surah An Naba (Berita) <Ijaz>

Statistik

Surah berasal daripada perkataan an-Naba dalam ayat kedua.  [QS78:2] CQ(78:2:2) KK(78:2:2)
Ini bukan sahaja nama tetapi juga tajuk perkaranya, kerana Naba membayangkan berita Kebangkitan dan Akhirat dan keseluruhan Surah ditujukan kepada tema yang sama.

Tempoh Wahyu

Seperti yang telah kita jelaskan dalam pengenalan kepada Surah Al-Mursalat, tema dari semua Surah, dari Al-Qiyamah kepada An-Naziat, sangat mirip dengan satu sama lain, dan semua ini nampaknya telah diturunkan pada masa yang paling awal di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Temanya juga sama dengan Surah Al-Mursalat, iaitu untuk menegaskan Kebangkitan dan Akhirat, dan untuk memberi amaran kepada orang-orang akibat mengakui atau membantahnya.
Apabila Nabi (pertama kali berdamai) mula berkhotbah Islam di Makkah, mesejnya terdiri dari tiga unsur: (1) Tidak ada seorangpun yang bersekutu dengan Allah dalam Tuhan; (2) bahawa Allah telah melantiknya sebagai RasulNya; (3) bahawa dunia ini akan berakhir pada suatu hari dan kemudian dunia lain akan dibentuk apabila semua generasi pertama dan generasi akan dibangkitkan dengan badan yang sama di mana mereka tinggal dan bekerja di dunia; maka mereka akan dipanggil untuk mempertanggungjawabkan kepercayaan dan perbuatan mereka dan mereka yang muncul sebagai percaya dan benar dalam akuntabilitas ini akan pergi ke Syurga dan mereka yang terbukti tidak percaya dan yang jahat akan tinggal di neraka selama-lamanya.
Daripada ini, walaupun perkara pertama adalah sangat tidak menyenangkan bagi penduduk Makkah, namun dalam apa jua keadaan mereka tidak kafir terhadap kewujudan Allah. Mereka percaya kepada Dia Sebagai Yang Maha Mulia, Pencipta dan Penyokong dan juga mengakui bahawa semua makhluk yang mereka anggap sebagai dewa-dewa mereka, adalah makhluk-makhluk Allah. Oleh itu, dalam hal ini satu-satunya perkara yang dipertikaikan ialah sama ada mereka mempunyai apa-apa bahagian dalam sifat dan kuasa Ketuhanan dan Ketuhanan sendiri atau tidak.
Adapun perkara kedua, penduduk Makkah tidak bersedia menerimanya. Walau bagaimanapun, apa yang mereka tidak dapat menafikan adalah bahawa selama 40 tahun kehidupan bahawa nabi (yang telah damai sejahtera) telah tinggal di kalangan mereka sebelum dia mengaku kenabian, mereka tidak pernah menemuinya orang yang menipu bohong atau orang yang akan mengadopsi kaedah menyalahi undang-undang untuk hajat mementingkan diri sendiri. Mereka sendiri mengakui bahawa dia adalah seorang lelaki yang mempunyai kebijaksanaan, keadilan dan keunggulan moral. Oleh itu, meskipun dia menuduh dengan seribu tuduhan palsu, tidak ada yang mengatakan tentang membuat orang lain percaya, mereka merasa sukar walaupun untuk diri mereka sendiri percaya bahawa walaupun dia seorang yang jujur ​​dan tegak dalam setiap hubungan dan urusan kehidupan, namun , Allah melarang, pendusta hanya dalam tuntutannya sebagai Nabi.
Oleh itu, dua perkara pertama sebenarnya tidak begitu membingungkan bagi penduduk Makkah sebagai perkara ketiga. Ketika ini dibentangkan di hadapan mereka, mereka mengejeknya, menyatakan keajaiban luar biasa, dan menganggapnya sebagai jauh dari alasan dan mustahil, mula bercakap menentangnya sebagai luar biasa, bahkan tidak dapat dibayangkan, dalam perhimpunan mereka. Tetapi untuk membawa mereka ke jalan Islam adalah sangat penting bahawa doktrin di akhirat perlu ditanamkan ke dalam fikiran mereka, kerana tanpa kepercayaan dalam doktrin ini, tidaklah mungkin mereka boleh mengambil sikap serius dengan mengambil kira kepada kebenaran dan kepalsuan, boleh menukar nilai nilai mereka berkenaan dengan kebaikan dan kejahatan, dan melepaskan ibadah dunia, mungkin cenderung mengikuti cara Islam mendesak mereka untuk diikuti. Itulah sebabnya di Surah yang terawal diturunkan di Makkah doktrin Akhirat telah kagum dan menekankan lebih daripada apa-apa lagi. Walau bagaimanapun, hujah-hujah untuknya telah diberikan sedemikian rupa sehingga doktrin Keesaan Tuhan ( Tauhid ) juga tertarik dengan minda secara automatik. Ini juga mengandungi hujah ringkas, di sini dan di sana, untuk mengesahkan kebenaran Rasulullah dan Al-Qur'an.
Selepas memahami dengan baik mengapa tema Akhirat telah sering diulangi dalam Surah pada zaman ini, mari kita lihat subjek Surah ini. Di dalamnya pertama-tama, kiasan telah dibuat untuk perbincangan biasa dan keraguan yang dinyatakan di setiap jalan Makkah dan di setiap perhimpunan orang Makkah ketika mendengar berita tentang Kebangkitan. Kemudian orang-orang yang mendusta itu telah ditanya: "Tidakkah kamu melihat bumi ini yang Kami telah menyebarkannya sebagai permaidani bagimu? Bukankah kamu melihat gunung-gunung yang tinggi yang kami letakkan di bumi dengan tegas? diri sendiri bagaimana Kami telah menciptakan kamu sebagai pasangan laki-laki dan perempuan? Tidakkah kamu menganggap tidur kamu di mana Kami membuat kamu mencari rehat beberapa jam selepas setiap beberapa jam kerja dan kerja keras agar kamu sesuai untuk bekerja di dunia? Tidakkah anda melihat penggantian malam dan hari yang Kami kerap berkekalan dengan tepat mengikut keperluan dan keperluan anda? Tidakkah anda melihat sistem kuat langit di atas anda? yang mana anda menerima cahaya dan panas anda Tidakkah anda melihat hujan yang turun dari awan dan membantu menghasilkan jagung dan sayur-sayuran dan kebun yang subur? Adakah ini hanya memberitahu anda bahawa kuasa dari Yang Maha Kuasa yang telah menciptakan mereka, tidak akan dapat membangkitkan Kebangkitan dan menubuhkan Dunia Seterusnya? Kemudian, dari kebijaksanaan tertinggi yang jelas bekerja di dunia ini di sekeliling anda, adakah anda hanya memahami bahawa walaupun setiap bahagiannya dan setiap fungsinya adalah tujuan, namun kehidupan tidak bermakna? Tidak ada yang lebih masuk akal dan tidak bermakna bahawa selepas melantik lelaki ke pejabat mandor dan memberikannya kuasa yang besar dalam peruntukan, di rumah kerja ini, ketika dia meninggalkan dunia setelah memenuhi peranannya, dia harus dibebaskan tanpa akauntabilitas. Dia tidak seharusnya diberi ganjaran dan memberi pencen pada kerja yang memuaskan, dan tidak dikenakan sebarang akauntabiliti dan hukuman atas prestasi tugas yang tidak memuaskan.
Selepas memberikan hujah-hujah ini, telah dinyatakan secara tegas bahawa Hari Penghakiman pasti akan berlaku pada masa yang ditetapkan. Tidak lama lagi Sangkakala terdengar daripada apa yang sedang diramalkan akan muncul di hadapan mata, dan sama ada anda mempercayai hari ini, atau tidak, pada masa itu anda akan keluar dalam kumpulan anda dari mana sahaja anda akan berbaring mati dan dikebumikan untuk menjadikan anda akaun. Penafian anda tidak boleh dengan apa-apa cara mengelakkan peristiwa yang tidak dapat dielakkan ini.
Kemudian, dalam ay. 21-30; telah dinyatakan bahawa setiap kesilapan yang salah dari orang-orang yang tidak mengharapkan akauntabilitas untuk berlaku dan dengan demikian menyangkal Wahyu-wahyu kita, yang diperhitungkan dan direkodkan dengan Kami, dan neraka pernah berbohong untuk menghukum mereka dan menghukum mereka sepenuhnya untuk semua mereka kerja-kerja. Kemudian, dalam ay. 31-36, ganjaran yang terbaik dari mereka yang hidup sebagai orang yang bertanggungjawab di dunia dan telah disediakan untuk akhirat sebelumnya telah disebutkan. Mereka telah memberi jaminan bahawa mereka bukan sahaja akan mendapat ganjaran yang besar untuk perkhidmatan mereka tetapi di samping itu mereka juga akan diberikan hadiah yang mencukupi.
Kesimpulannya, Mahkamah Suci di akhirat telah digambarkan, sehingga jelas tidak akan ada persoalan tentang seseorang yang bersikeras dalam hal mendapatkan pengikutnya dan kaitannya diampuni, tidak ada yang akan bercakap tanpa cuti, dan meninggalkan akan diberikan pada syarat bahawa syafaat dibuat hanya untuk orang yang akan diberikan syafaat, dan syafaat hanya akan mengatakan apa yang benar. Selain itu, cuti untuk syafaat akan diberikan hanya untuk mereka yang mengakui Kebenaran di dunia tetapi mereka berdosa; pemberontak Tuhan dan penolakan Kebenaran tidak berhak mendapat syafaat sama sekali.
Wacana itu telah disimpulkan dengan amaran ini: Hari kedatangan yang sedang diramalkan, pasti akan terjadi. Jangan fikir ia masih jauh, ia sudah dekat. Sekarang, siapa yang berkehendak, hendaklah dia percaya kepadanya dan ambil jalan menuju Tuhannya. Tetapi orang yang tidak percaya, walaupun amaran itu, "akan melakukan semua perbuatannya di hadapannya: dan dia akan berseru dengan kesal:" Oh, apakah saya tidak dilahirkan di dunia! "Pada masa itu, penyesalannya akan terjadi dunia yang sama dengannya sekarang sangat terpesona!
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Mengenai apa yang mereka tanya? Adakah ia mengenai Berita Besar yang mana mereka berlawanan? 1 Tidak! 2 Mereka akan mengetahui. Ya, tidak semestinya! Mereka akan mengetahui! 3
[6-16] Bukankah sesungguhnya Kami telah menjadikan bumi sebagai tempat tidur dan menjadikan gunung-ganang sebagai pegangan dan menjadikan kamu sebagai pasangan (lelaki dan perempuan), dan menjadikan tidurmu sebagai rehat 7 dan malam meliputi dan hari untuk mencari nafkah, 8 dan mendirikan tujuh langit yang kuat di atasmu, 9 dan memasang lampu yang terang, menyala, dan menanam hujan dari awan dengan banyaknya sehingga kami dapat menghasilkan dengan demikian jagung, sayuran dan kebun yang subur? 11
[17-20] Sesungguhnya Hari Kiamat adalah masa yang ditetapkan. Hari Sangkakala ditiup, kamu akan keluar dalam banyak orang, 12 dan langit akan dibuka supaya menjadi pintu-pintu, dan gunung-gunung akan bergerak sehingga mereka menjadi seperti fatamorgana. 13
[21-30] Neraka, sebenarnya, adalah serangan hendap, 14 tempat tinggal bagi pemberontak di mana mereka akan tetap diserah simpan selama berabad-abad. 15 Di dalamnya mereka tidak akan merasai apa-apa kesejukan atau minuman apa-apa, kecuali air mendidih dan pembasuhan dari luka-luka, 16 balasan penuh (untuk kesalahan mereka). Mereka tidak mengharapkan apa-apa perhitungan dan telah merawat wahyu-wahyu kita sebagai benar-benar palsu, sedangkan kita telah menghitung dan memelihara segala sesuatu secara bertulis. 18 Sekarang rasanya, kerana Kami tidak akan menambah apa-apa untukmu kecuali azab.
[31-37] Sesungguhnya bagi orang-orang yang soleh, ada tempat yang berjaya. Kebun-kebun dan kebun-kebun anggur dan gadis-gadis yang berumur 20 tahun yang sama dan cawan berlumuran. Di sana mereka tidak akan mendengar ceramah yang sia-sia atau apa-apa kepalsuan, 21 hadiah dan hadiah yang cukup dari Tuhanmu, dari Allah Yang Maha Pemurah, yang adalah pemilik langit dan bumi dan segala yang ada di antara mereka, sebelum Dia tidak ada mempunyai kuasa untuk bercakap. 23
[38-39] Hari apabila Roh 24 dan malaikat-malaikat akan berdiri di barisan, tidak ada yang boleh berkata-kata kecuali yang dibenarkan oleh Yang Maha Pemurah, dan siapa yang mengatakan apa yang benar. 25 Hari itu pasti akan datang.Barang siapa yang kehendaki, hendaklah ia mengambil jalan kembali kepada Tuhannya.
[40] Kami telah memberi amaran kepada kamu tentang azab yang dekat. 26 Hari apabila manusia akan melihat segala yang dilemparkan tangannya ke depan, dan orang yang kafir itu berseru: "Adakah aku hanya debu!" 27
1 "The Great News": berita tentang Kebangkitan dan Akhirat, yang dimaklumkan oleh rakyat Makkah dengan kagum, kemudian menimbulkan persoalan dan keraguan tentangnya dalam perhimpunan mereka. Apabila mereka saling bertemu, mereka bertanya: "Adakah anda pernah mendengar bahawa orang mati akan dibangkitkan semula? Adakah kredibiliti bahawa kehidupan akan dihidupkan kembali ke tulang yang telah reput dan menjadi busuk? bekas dan generasi yang kedua akan bangkit dan berkumpul di satu tempat, bukankah mungkin gunung-gunung besar yang begitu tegak di bumi ini akan terbang seperti serpihan bulu? Bolehkah matahari terbenam dan bulan dan bintang-bintang harus dipadamkan dan perintah dan sistem dunia terbalik dan sedih, apa yang telah berlaku kepada beliau yang telah sampai semalam seorang waras dan bijak di antara kita? Hari ini dia memberi kita berita yang aneh dan mustahil. yang mana kita tidak pernah mendengar daripadanya sebelum ini, dari mana mereka muncul tiba-tiba sehingga dia telah mula menggambarkan mereka dengan jelas di hadapan kita? "
Satu lagi makna fi-hi mukhtalifun juga boleh: "Oleh kerana orang-orang ini sendiri tidak bersetuju dengan pandangan mana pun tentang akhir dunia, mereka memegang pandangan yang berbeza-beza." Sesetengah orang telah dipengaruhi oleh kepercayaan Kristian dan percaya pada kehidupan selepas kematian tetapi berfikir bahawa kehidupan kedua tidak akan menjadi fizikal tetapi hanya kehidupan rohani. Satu lagi tidak menafikan akhirat secara mutlak tetapi meragukan sama ada ia mungkin atau tidak. Al-Quran mengaitkan pandangan orang-orang ini apabila berkata: "Kami hanya meneka: kami tidak pasti." (Al-Jathiyah: 32). Dan yang lain dengan jelas berkata: "Tidak ada kehidupan lain dari kehidupan sekarang ini, dan kita tidak akan dibangkitkan kembali setelah kematian kita." (Al-An`am: 29). Kemudian, terdapat beberapa atheis, yang berkata: "Kehidupan hanyalah kehidupan dunia kita, Di sini kita akan mati dan hidup dan tiada perubahan kecuali masa kita memusnahkan kita." (Al-Jathiyah: 24). Terdapat beberapa orang lain yang tidak ateis tetapi mereka menganggap kehidupan kedua sebagai mustahil. Menurut mereka, ia berada di luar kuasa Tuhan untuk membangkitkan kembali orang mati. Mereka berkata, "Siapa yang akan memberi hidup kepada tulang-tulang ini apabila mereka busuk." (Ya Sin: 78). Pandangan berbeza mereka sendiri adalah bukti bahawa mereka tidak mempunyai pengetahuan dalam hal ini; mereka hanya menumpukan dan meneka. Sekiranya mereka tahu apa yang mereka sependapat dengan satu pandangan. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 6 dari Surah Adh-Dhariyat).
2 Itulah, apa yang mereka katakan mengenai akhirat adalah palsu, dan semua konsep mereka tentangnya adalah salah.
3 Itulah, masa yang tidak jauh apabila perkara yang sama yang mereka nyatakan segala macam keraguan dan ketidakpuasan yang tidak bermakna, akan muncul di hadapan mereka sebagai realiti. Kemudian mereka akan menyedari bahawa apa yang diramalkan oleh Rasul itu adalah benar dan apa yang mereka katakan berdasarkan ramalan dan spekulasi tidak ada kebenaran di dalamnya.
4 Cahaya yang cukup telah dilemparkan di beberapa tempat dalam Makna Al-Qur'an tentang kebijaksanaan dan kuasa Allah yang mendasari yang menjadikan bumi sebagai permaidani, iaitu tempat damai sejahtera dan rehat. Untuk penjelasannya, lihat EN 74, 74, 81 dari An-Naml, EN 29 dari Ya Sin, EN 90, 91 Al-Mu'min, EN 7 Az-Zukhruf, EN 7 dari Al-Jathiyah, EN 18 dari Surah Qaf.
5 Untuk kebijaksanaan mewujudkan gunung di bumi, lihat EN 12 dari AnNahl, EN 74 An-Naml, EN 15 dari Al-Mursalat.
6 Untuk penjelasan tentang kebijaksanaan tertinggi yang mendasari penciptaan lelaki dan wanita berpasangan, lihat EN 69 dari AI-Furgan, EN 28 hingga 30 Ar-Rum, EN 31 dari Ya Sin, EN 77 dari Ash-Shura, E N .12 dari Az-Zukhruf, EN 25 dari Al Qiyamah.
7 Penjelasan tentang kebijaksanaan yang Allah Almighty telah meletakkan keinginan untuk tidur dalam sifat manusia untuk menjadikannya sesuai untuk bekerja di dunia, dan yang mendorongnya untuk tidur beberapa jam selepas setiap beberapa jam kerja, telah diberikan dalam EN 33 dari Surah Ar-Rum.
8 Iaitu, "Malam telah menjadi gelap supaya terlindung dari cahaya, anda dapat menikmati tidur yang damai-lebih mudah dan membuat hari terang untuk alasan anda boleh bekerja untuk mata pencaharian anda dengan mudah dan kemudahan. dibuat hanya satu faedah daripada manfaat yang banyak dari peralihan berterusan malam dan siang secara teratur di bumi untuk memberitahu bahawa semua ini tidak berlaku tanpa tujuan atau secara tidak sengaja, tetapi ada kebijaksanaan tertinggi yang mendasarinya, yang mempunyai hubungan yang mendalam dengan anda mempunyai kepentingan langsung yang mendalam. Kegelapan yang diperlukan untuk keamanan dan rehat badan anda memandangkan strukturnya telah disediakan pada waktu malam dan cahaya yang diperlukan untuk memperoleh pendapatan telah disediakan pada hari ini. Pengaturan ini yang telah dibuat betul-betul mengikut keperluan anda dengan sendirinya memberi keterangan bahawa ia tidak dapat dilakukan tanpa kebijaksanaan Bijaksana. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 65 Yunus, EN 32 dari Ya Sin, EN 85 dari AI-Mu'min, EN 4 dari Az-Zukhruf).
9 "Kuat" dalam erti kata bahawa sempadan mereka sangat kuat sehingga tiada perubahan apa pun yang berlaku di dalamnya, dan juga tidak ada bintang dan planet yang tak terhitung jumlahnya di langit, melanggar batas-batas ini, berlanggar dengan yang lain, atau jatuh ke bumi . (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 34 dari Al-Baqarah, EN 2 dari Ar Ra'd, EN, 8, 12 Al-Hijr, EN 15 dari AI-Mu'minun, EN 13 Luqman, EN 37 dari Ya Sin, EN 5, 6 dari As-Saaffat, EN 90 dari Al-Mu'min, EN 7, 8 dari Surah Qaf).
10 "Lampu yang terang dan terang": matahari. Perkataan wahhaj yang digunakan untuk matahari bermakna kedua-dua sangat panas dan sangat cerah. Oleh itu rendering kami. Dalam ayat ringkas ini, kiasan telah dibuat kepada tanda dan kekuatan Allah Yang Maha Kuasa yang paling indah dan mulia yang matahari. Diameternya adalah 109 kali dari bumi dan ukurannya lebih daripada 333,000 lagu-lagu dari bumi. Suhunya adalah 14,000,000 C. Walaupun bersinar 93,000,000 batu jauhnya dari bumi, cahaya dan kecerahannya mempesonakan, dan manusia dapat melihatnya dengan mata telanjang hanya dengan risiko kehilangan matanya. Bagi habanya, suhu di beberapa bahagian bumi mencapai 140 F. kerana sinarannya. Hanya Allah yang dengan kebijaksanaannya telah meletakkan bumi pada jarak yang betul daripadanya, tidak terlalu panas untuk berada dekat dengannya, atau terlalu sejuk kerana sangat jauh dari itu. Atas sebab ini kehidupan manusia, haiwan dan sayur-sayuran menjadi halangan di atasnya. Khazanah tenaga yang tidak mencukupi daripadanya menjangkau bumi dan menopang kehidupan. Ia membantu memerah tanaman kita untuk menyediakan rezeki kepada setiap makhluk; habanya menyebabkan wap naik dari laut, yang merebak ke berbagai bahagian bumi dengan cara angin dan jatuh sebagai hujan. Di bawah sinar matahari, Allah telah menyalakan relau yang begitu kuat itu yang sentiasa memancar cahaya, panas dan pelbagai jenis sinar di seluruh sistem suria sejak berjuta-juta dan berjuta-juta tahun.
11 Untuk perincian manifestasi indah kuasa dan kebijaksanaan Allah SWT dalam membuat pengaturan untuk hujan dan pertumbuhan tumbuh-tumbuhan dengan itu, tetapkan EN 53 (a) An-Nahl, EN 17 dari AI-Mu'minun, EN 5 Ash-Shua'ra ', EN 35 dari Ar-Rum EN 19 Fatir EN 29 dari Ya Sin, EN 20 dari Al-Mu'min, 10 dari EN Az-Zukhruf, 28 hingga 30 dari Al-Waqi' ah.
Setelah membentangkan beberapa tanda dan kesaksian, satu demi satu, dalam ayat-ayat ini, para penagih kebangkitan dan akhirat telah diimbau, untuk mengatakan: "Jika kamu menganggap bumi dan gunung dan ciptaan kamu sendiri, tidur dan terjaga, dan sistem siang dan malam dengan bijak, dan pertimbangkan sistem alam semesta yang bertenaga dan matahari yang bersinar di langit, hujan yang turun dari awan dan sayuran yang tumbuh dengan demikian, anda akan melihat dua perkara yang sangat jelas: pertama, bahawa semua ini tidak dapat wujud tanpa kuasa yang kuat, tidak lagi wujud dan berfungsi dengan kerap, kedua, bahawa dalam setiap kebijaksanaan yang hebat ini bekerja dan tidak ada apa-apa yang terjadi di sini adalah sia-sia. orang boleh mengatakan bahawa Membawa Yang oleh kuasa-Nya telah membawa perkara-perkara ini menjadi kewujudan, tidak mempunyai kuasa untuk memusnahkan mereka dan menciptakan mereka sekali lagi dalam bentuk lain, dan ini juga boleh dikatakan hanya oleh persoalan yang tidak munasabah pada Bawa Bijaksana yang tidak melakukan apa-apa tanpa tujuan di alam semesta ini, telah memberikan kepada manusia pemahaman dan kecerdasan dunia, diskriminasi antara kebaikan dan kejahatan, kebebasan untuk mematuhi atau tidak mematuhi, dan kuasa pengalokasian atas makhluk-Nya yang tidak terhitung banyaknya, tanpa apa-apa tujuan dan reka bentuk: sama ada manusia menggunakan dan menggunakan perkara-perkara yang diberikan oleh Dia dengan cara yang benar atau cara yang salah, ia tidak membuat apa-apa perbezaan; sama ada manusia terus berbuat baik sepanjang hidupnya hingga mati, dia akan berakhir dalam debu, atau terus melakukan kejahatan hingga mati, dia juga akan berakhir di debu; tidak orang yang baik akan menerima apa-apa pahala untuk perbuatan baik atau orang jahat akan dipertanggungjawabkan untuk kejahatannya. Hujah-hujah ini untuk kehidupan selepas kematian dan Kebangkitan dan Akhirat telah diberikan di dalam dan di dalam Al-Quran, misalnya melihat EN 7 dari Ar Ra'd, EN 9 dari Ai-Haji, EN 6 dari Ar-Rum,. , 12 dari Saba, 8, 9 dari As-Saaffat.
12 Ini menunjukkan bunyi terakhir Sangkakala di mana semua orang mati akan bangkit semula dengan segera. "Anda" tidak hanya membayangkan mereka yang menjadi penasihat pada masa itu tetapi semua manusia yang akan lahir dari awal penciptaan hingga Kebangkitan. (Untuk penjelasan, lihat EN 57 Ibrahim, EN 1 dari Al-Hajj, EN 46, 47 dari Ya Sin, EN 79 Az-Zumar).
13 Perlu diingat fakta bahawa di sini juga, seperti di banyak tempat lain di dalam Al-Qur'an, keadaan-keadaan Kebangkitan yang berlainan telah disebutkan bersama-sama. Dalam ayat pertama, sebutan telah dibuat tentang apa yang akan terjadi pada pembentangan terakhir dari Trumpet dan dalam dua ayat berikut negeri yang akan muncul pada bunyi kedua Trumpet. Ini telah dijelaskan dalam EN 10 Surah Al-Haaqqah di atas. "Langit akan dibuka" bermaksud: Semua halangan di langit akan dihapuskan dan setiap musibah syurga dari setiap sisi akan jatuh bebas seolah-olah semua pintu untuknya terbuka dan tidak ada pintu yang tertutup untuk menghalangnya. "Gunung-gunung akan ditimbun sehingga mereka menjadi seperti fatamorgana" bermaksud: Tidak lama lagi gunung-gunung akan dihancurkan dari tempat mereka dan kemudian akan tersebar di dalam zarah meninggalkan apa-apa tetapi dataran pasir yang luas dan kosong di belakang. "Ini keadaan yang sama telah dijelaskan dalam Surah Ta Ha, demikian: Mereka bertanya kepadamu: baik, di mana gunung-gunung akan pergi pada hari itu? Katakanlah kepada mereka: Tuhanku akan mengurangi mereka menjadi debu halus dan menyerakkannya. bumi ke dataran tingkat kosong, di mana anda tidak akan melihat sebarang lengkung atau lipatan. " (ayat 105-107 dan yang berkaitan E. N 83)
14 "Hantungan": tempat yang dibuat untuk mengejutkan permainan dengan kejutan. Neraka telah dijelaskan sebagai serangan hendap, kerana pemberontak Tuhan tidak berani dan menikmati kehidupan yang berfikir bahawa dunia adalah tempat selamat bagi mereka. Mereka tidak tahu bahawa neraka berbaring untuk menyerang mereka, yang akan menjebak mereka dengan tiba-tiba dan membuat mereka terperangkap.
15 Kata ahqab seperti yang digunakan dalam maksud asal adalah tempoh yang berturut-turut dalam jangka panjang yang muncul terus menerus satu demi satu. Dari kata ini beberapa orang telah cuba untuk membantah bahawa akan ada keabadian dalam kehidupan Syurga tetapi tidak ada keabadian. dalam kehidupan neraka. Selama bertahun-tahun mungkin, mereka tidak akan berakhir tetapi akan berakhir pada waktu tertentu. Tetapi hujah ini salah kerana dua sebab. Pertama, secara leksikal, perkataan haqab (menyanyikan ahqab) sendiri mengandungi makna bahawa satu haqab harus diikuti oleh haqab yang lain; oleh itu, ahqab semestinya digunakan hanya untuk tempoh masa seperti terus berturut-turut satu demi satu dan tidak ada tempoh yang tidak diikuti oleh tempoh lain. Kedua, sebagai peraturan adalah salah untuk memberi arti pada ayat al-Qur'an berkenaan dengan tema tertentu yang bertentangan dengan pernyataan al-Qur'an yang berkaitan dengan tema yang sama. Di 34 tempat di dalam Al-Qur'an perkataan khulud (kekekalan) telah digunakan mengenai penghuni Neraka. Di tiga tempat bukan sahaja perkataan khulud telah digunakan tetapi kata abad an (untuk selama-lamanya) juga telah ditambahkan kepadanya; dan di satu tempat ia telah dinyatakan dengan jelas: "Mereka ingin keluar dari neraka tetapi tidak dapat keluar daripadanya dan mereka akan menjadi azab yang kekal." (AI-Ma'idah: 37). Di tempat lain dikatakan: "Di dalamnya mereka kekal selama-lamanya, selagi bumi dan langit akan berlanjutan, kecuali jika Tuhanmu memberi perintah lain". Dan perkara yang sama juga telah dikatakan mengenai penghuni surga juga: "Mereka akan kekal di surga selama-lamanya, selagi bumi dan langit akan berlanjutan, kecuali jika Tuhanmu menghendaki sesuatu yang lain." (Hud: 107-108) Selepas penjelasan ini, bagaimanakah seseorang boleh berdebat, berdasarkan perkataan abqab, bahawa penahanan pemberontak Tuhan di dalam Neraka tidak akan kekal, tetapi akan berakhir pada beberapa tahap pada waktunya?
16 Kata ghassaq seperti yang digunakan dalam asalnya berlaku untuk nanah, darah, darah nanah dan semua cecair yang mengalir keluar dari mata dan kulit akibat penalti yang menyedihkan. Selain itu, perkataan ini juga digunakan untuk perkara yang berbau busuk dan mengeluarkan bau yang mengerikan dan menyakitkan.
17 Inilah sebabnya mereka layak mendapat hukuman neraka yang dahsyat ini. Pertama, mereka hidup di dunia yang berfikir bahawa masa tidak akan datang ketika mereka harus hadir di hadapan Tuhan dan membuat laporan tentang perbuatan mereka; kedua, mereka enggan menerima dan mengakui ayat-ayat Allah yang telah diutus melalui nabi-nabiNya untuk pengajaran mereka dan melayan mereka sebagai kepalsuan.
18 Iaitu, "Kami terus menyediakan rekod lengkap mengenai kata-kata dan perbuatan mereka, pergerakan dan pekerjaan mereka, walaupun niat mereka, pemikiran dan tujuan hidup dan tiada apa yang dibiarkan tidak direkodkan, sedangkan orang bodoh dalam pemikiran mereka bahawa mereka tinggal di dalam kerajaan yang tidak berperikemanusiaan di mana mereka bebas melakukan apa yang mereka sukai dan dikehendaki, dan tidak ada kuasa untuk memanggil mereka. "
19 Di sini, perkataan "benar" telah digunakan berbeza dengan mereka yang tidak mengharapkan apa-apa akauntabiliti dan yang telah mendustakan Wahyu Allah. Oleh itu, perkataan ini tidak dapat tidak menerangkan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Allah dan hidup di dunia dengan pemahaman bahawa mereka harus memberikan pertimbangan tentang amalan mereka pada akhirnya.
20 Ini mungkin bermakna bahawa mereka akan berumur di antara mereka dan juga mereka akan bersamaan dengan suami mereka. Tema yang sama ini telah berlaku di Surah Suad 52 dan Al-Waqi`ah: 37 di atas.
21 Di beberapa tempat di dalam Al-Quran ini telah dikira sebagai antara berkat-berkat besar Syurga. Telinga manusia di sana akan tetap selamat daripada bercakap yang sia-sia, palsu dan tidak senonoh. Tidak akan ada gosip yang tidak masuk akal dan tidak bermakna di Syurga; tidak ada yang akan mengatakan dusta dan tidak mengingkari orang lain; dan tidak akan ada penggunaan bahasa kasar, memfitnah; isu-isu dan tuduhan palsu yang begitu biasa di dunia. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 28 dari Surah Maryam, EN 13, 14 dari Al Waqi`ah).
22 "Hadiah dan hadiah yang mencukupi": iaitu, mereka bukan sahaja akan diberikan ganjaran yang sewajarnya, yang mereka layak mendapat amal kebajikan mereka, tetapi lebih dari itu mereka akan diberikan hadiah dan hadiah tambahan dan mencukupi. Bertentangan dengan ini, berkenaan penghuni Neraka telah dikatakan: "Mereka akan dibalas sepenuhnya untuk kesalahan mereka." Iaitu, mereka tidak akan dihukum kurang daripada apa yang mereka layak untuk melakukan jenayah atau lebih. Tema ini telah dijelaskan panjang lebar di banyak tempat di dalam Al Qur'an, contohnya, lihat Yunus: 26-27, An-Naml: 89-90, Al-Qasas: 84, Saba: 33-38, Al-Mu ' min: 40.
23 Itulah, Mahkamah Allah yang Mahakuasa akan menjadi sangat mengagumkan bahawa tidak seorang pun, sama ada yang berada di bumi atau ke langit, akan berani membuka mulut keinginannya sendiri di hadapan Allah, dan tidak mengganggu kerja dan perbicaraan Mahkamah.
24 Menurut kebanyakan pengulas, "Roh" bermaksud Malaikat Jibril (damai sejahtera kepadanya), yang telah disebut secara terpisah dari para malaikat kerana kedudukannya yang tinggi dan kedudukannya dengan Allah. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 3 dari Al-Ma`arij).
25 "Untuk bercakap": untuk memberi syafaat, dan syafaat telah dibuat bersyarat atas dua perkara:
(1) Bahawa orang yang diberi izin oleh Allah untuk memberi syafaat bagi orang berdosa hanya akan diizinkan bersyafaat dan untuk orang berdosa tertentu sahaja; dan
(2) bahawa pengantara akan mengatakan hanya apa yang benar dan wajar, dan tidak ada yang menghina, dan yang untuk siapa dia meneguhkan harus sekurang-kurangnya mengakui Kebenaran di dunia. Iaitu, dia hanya boleh berdosa, bukan orang yang tidak percaya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 281 dari Al-Baqarah, EN 5 dari Yunus, EN 106 dari Hud, EN 52 dari Maryam, EN 85, 86 dari Ta Ha, EN 27 dari Al-Anbiya ', EN 40, 41 dari Saba EN 32 dari Al-Mu'min, EN 63 Az-Zukhruf, E N 21 dari An-Najm, EN 36 dari Al-Muddaththir).
26 Ternyata, orang mungkin berfikir bahawa orang-orang yang penonton ayat ini mati empat belas abad yang lalu, dan bahkan sekarang ia tidak dapat dikatakan berapa beratus atau ribuan atau jutaan tahun Kebangkitan akan datang untuk datang. Kemudian, dalam erti kata apakah ia telah berkata: "Siksaan yang kamu telah diperingatkan, telah dekat dekat?" Dan apakah makna yang dikatakan di awal Surah: "Tidak lama lagi mereka akan tahu?" Jawapannya adalah bahawa manusia dapat merasakan masa hanya sampai dia menjalani kehidupan fizikal di dunia dalam batas-batas ruang dan waktu. Selepas kematian apabila jiwa hanya akan bertahan, dia akan kehilangan setiap perasaan dan kesedaran masa, dan pada Hari Kebangkitan apabila manusia akan bangkit kembali, dia akan merasa seolah-olah seseorang telah membangkitkannya dari tidur tiba-tiba. Dia tidak akan sedar bahawa dia telah dibangkitkan selepas ribuan tahun. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 26 dari An-Nahl, EN 56 dari Bani Isra'il, EN 80 dari Ta Ha, EN 48 dari Ya Sin).
27 "Adakah ...... debu": "Adakah saya tidak dilahirkan di dunia, atau menjadi debu semata-mata selepas kematian, dan dengan itu menjadi lemah."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top