Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
79. Surah Naziat (Mereka Yang Memusnahkan)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 79.Naziat 1-46 – 114.AnNas 6
[ Muka surat awal: 583 hingga Muka surat akhir : 584 ]
Ibrah
Video
Nama
Ia berasal dari perkataan wan-nazi'at yang mana Surah dibuka.[QS79:1] CQ(79:1:1) KK(79:1:1)
Tempoh Wahyu
Menurut Hadrat Abdullah bin Abbas, Surah ini diturunkan selepas Surah An-Naba. Perkara pokoknya juga memberi keterangan bahawa ia tergolong dalam tempoh paling awal di Makkah.Tema dan Subject Matter
Temanya ialah penegasan Kebangkitan dan kehidupan akhirat; Ia juga memberi amaran tentang akibat dari belying Rasul Allah.Surah dibuka dengan sumpah-sumpah yang diangkat oleh malaikat-malaikat yang mengambil jiwa mati dan orang-orang yang mempercepat untuk melaksanakan perintah Allah, dan mereka yang menjalankan urusan alam semesta menurut kehendak Ilahi, untuk memastikan bahawa Kebangkitan pasti akan terjadi dan Kehidupan kedua selepas kematian pasti akan berlaku. Untuk para malaikat yang bekerja untuk merampas jiwa hari ini juga boleh digunakan untuk memulihkan jiwa esok, dan malaikat-malaikat yang segera melaksanakan perintah Allah dan melakukan urusan alam semesta hari ini juga dapat mengganggu perintah alam semesta esok dengan perintah-perintah Tuhan yang sama dan juga boleh membawa pesanan baru.
Selepas ini orang-orang telah diberitahu, untuk mengatakan: "Kerja ini yang kamu anggap benar-benar mustahil, tidaklah sukar untuk Allah, yang mana Ia perlu membuat persediaan yang panjang. Hanya satu kejutan akan mengganggu sistem ini dunia dan kejutan kedua akan cukup untuk menyebabkan anda muncul sebagai makhluk hidup di dunia baru. Pada masa itu orang yang sama yang tidak mahu menafikannya, akan gemetaran dengan ketakutan dan melihat dengan kagum melihat semua yang mereka fikirkan tidak mungkin.
Kemudian, berkaitan kisah Nabi Musa dan Firaun secara ringkas, orang-orang telah diberi amaran: "Anda tahu dengan baik apa nasib yang ditakdirkan oleh Firaun sebagai akibat belying Rasulullah dan menolak petunjuk yang dibawa olehnya dan berusaha untuk mengalahkannya misi dengan tipu muslihat dan penipuan Jika anda tidak mempelajari apa-apa pengajaran daripadanya dan tidak mengubah cara dan sikap anda, anda juga harus memenuhi nasib yang sama.
Kemudian, dalam ay. 27-13, hujah-hujah telah diberikan untuk akhirat dan hidup selepas kematian. Dalam hal ini, peniaga telah ditanya soalan: "Adakah kebangkitan anda adalah tugas yang lebih sukar atau penciptaan alam semesta yang besar yang merebak di sekeliling anda dengan jarak tak terhingga dengan pelbagai bintang dan planetnya? Perayaan anda tidak boleh menjadi sukar bagi Tuhan Oleh itu, setelah menyampaikan dalam satu kalimat, suatu hujah yang menentukan untuk kemungkinan akhirat, perhatian telah ditarik ke bumi dan peruntukannya yang telah diatur di dalamnya untuk rezeki manusia dan haiwan dan yang semuanya bersaksi bahawa ia telah dicipta dengan kebijaksanaan yang besar untuk memenuhi tujuan tertentu. Menunjuk kepada soalan ini telah ditinggalkan untuk intelek manusia untuk merenung sendiri dan membentuk pendapat sama ada memanggil manusia untuk dipertanggungjawabkan setelah mendelegasikan kuasa dan tanggungjawab kepada makhluk seperti beliau dalam sistem bijak ini akan lebih sesuai dengan tuntutan kebijaksanaan, atau bahawa dia harus mati setelah melakukan pelbagai kesalahan dalam dunia dan harus binasa dan bercampur-campur dalam debu selama-lamanya dan tidak boleh dipanggil untuk menjelaskan bagaimana dia menggunakan otoritas dan memenuhi tanggung jawab yang dipercayakan kepadanya. Daripada membincangkan soalan ini, dalam vv. 34-41, telah dikatakan: "Apabila akhirat ditubuhkan, masa depan manusia akan ditentukan berdasarkan kriteria yang mana mereka telah memberontak melawan Tuhannya yang melampaui batas-batas perkhidmatan dan membuat manfaat material dan kesenangan hidupnya dan siapakah di antara mereka yang takut berdiri di hadapan Tuhannya dan menahan diri daripada memenuhi keinginan yang tidak sah itu sendiri? " Ini dengan sendirinya memberikan jawapan yang tepat kepada soalan di atas kepada setiap orang yang menganggapnya secara jujur, bebas dari ketegangan. Untuk satu-satunya permintaan yang rasional, logik dan moral untuk memberikan kuasa dan tanggungjawab yang bertanggungjawab kepada manusia di dunia adalah bahawa dia harus dipanggil untuk mengakaunkan dasar ini pada akhirnya dan diberi ganjaran atau dihukum dengan sewajarnya.
Kesimpulannya, persoalan orang-orang kafir Makkah tentang ketika Kebangkitan akan berlaku, telah dijawab. Mereka bertanya kepada Nabi Suci soalan ini berulang kali. Sebagai balasan, dikatakan bahawa pengetahuan mengenai masa kejadiannya terletak pada Allah sahaja. Rasulullah hanya ada untuk memberi peringatan bahawa ia pasti akan datang. Sekarang siapa saja yang menginginkannya boleh memperbaiki jalannya, takut akan kedatangannya, dan sesiapa yang berkeinginan dapat berperilaku dan menjalankan dirinya seperti yang dia suka, tanpa takut akan kedatangannya. Apabila masa yang ditetapkan datang, orang-orang yang sangat mengasihi kehidupan dunia ini dan menganggap kesenangannya sebagai satu-satunya objek hidup, akan merasakan bahawa mereka telah tinggal di dunia hanya selama satu jam atau lebih. Kemudian mereka akan menyedari betapa mereka telah merosakkan masa depan mereka selama-lamanya demi kesenangan hidup yang singkat di dunia.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-9] Oleh mereka (malaikat-malaikat) yang merobek dari kedalaman, dan keluarlah dengan lembut, dan oleh malaikat-malaikat yang meluncur cepat-cepat, kemudian bersegera (menjalankan perintah) urusan (mengikut Perintah Ilahi). 1Hari ketika gempa itu akan menyebabkan. kejutan yang ganas, yang diikuti oleh kejutan yang lain, 2 beberapa hati pada hari itu akan gemetaran dengan ketakutan, 3 penampilan mereka terkejut.
[10-14] Mereka berkata, "Bolehkah kita benar-benar dipulihkan kepada negara asal kita? Apa, bilakah kita akan menjadi tulang belulang?" Mereka berkata, "Ia akan kembali dengan kerugian yang besar!" 4 Sedangkan ia hanya memerlukan satu jeritan dan mereka akan segera muncul di dataran terbuka. 5
[15-26] Adakah kisah Musa sampai kepada kamu? Ingatlah ketika Tuhannya memanggilnya di lembah suci Tuwa, 7 (berkata), "Pergilah kepada Firaun: dia telah menjadi pemberontak, dan katakan padanya:" Patutkah kamu mengambil kesucian agar aku dapat membimbing kamu kepada Tuhanmu, supaya kamu takut (kepada-Nya)? " 8 Kemudian Musa pergi kepada Firaun dan menunjukkan kepadanya tanda yang besar. 9 Tetapi ia menyangkalnya dan tidak taat.Kemudian, ia berpaling untuk merencanakan plot, 10 dan mengumpulkan orang-orang bersama-sama, menyatakan, "Saya adalah Tuhanmu, yang tertinggi." Akibatnya, Allah merampas dia untuk hukuman di akhirat dan di dunia.Sesungguhnya ada pelajaran dalam perkara ini untuk orang yang takut. 12
[27-33] Adakah anda (lelaki,) lebih sukar untuk mencipta, atau adakah langit? 14 Allah membinanya; Ia meninggikan tempat kembarnya yang tinggi dan memberikannya keseimbangan, dan menutup malamnya dan mengeluarkan harinya.15 Sesudah itu Ia menyebarkan bumi dari dalamnya. Ia mengeluarkan airnya dan padangnya, 17 dan meletakkan gunung-gunung di dalamnya, sebagai makanan bagimu dan lembu-lembumu. 18
[34-41] Kemudian, apabila Bencana yang hebat akan berlaku pada hari apabila manusia akan mengingat apa yang telah dia lakukan selama 20 dan Neraka akan dibuka untuk semua orang dapat melihat, maka orang yang telah memberontak dan memilih kehidupan dunia, Neraka adalah rumahnya. Adapun orang yang takut untuk berdiri di hadapan Tuhannya dan menahan dirinya dari hawa nafsunya, Syurga akan menjadi rumahnya. 21
[42-46] Mereka bertanya kepadamu, "Bilakah masa kiamat nanti?" 22 (Tetapi) bukan untuk anda memberitahu masa. Pengetahuannya terletak hanya dengan Tuhanmu. Kamu hanyalah pemberi peringatan kepada orang yang takut kepadanya. 23 Pada hari ini orang-orang melihatnya, mereka akan merasakan seolah-olah mereka telah tinggal (di dunia atau dalam keadaan mati) hanya untuk petang hari atau hari sebelum itu. 24
1 Di sini, objek yang mana sumpah telah diangkat oleh makhluk yang mempunyai lima sifat tidak disebutkan; tetapi tema yang diikuti dengan sendirinya membawa kepada kesimpulan bahawa sumpah telah bersumpah untuk mengesahkan bahawa Kebangkitan adalah kepastian, yang mesti berlaku, apabila semua orang mati akan dibangkitkan. Juga tidak ada sebutan mengenai makhluk-makhluk yang mempunyai sifat-sifatnya. Walau bagaimanapun, sebilangan besar Sahabat dan penggantinya serta kebanyakan pengulas telah menyatakan pendapat bahawa mereka adalah malaikat. Hadrat `Abdullah bin Mas`ud, Hadrat` Abdullah bin `Abbas, Masruq, Sa`id bin Jubair, Abu salih Abud-Duha dan Suddi; mengatakan bahawa "orang-orang yang mengeluarkan dari kedalaman dan orang-orang yang mengeluarkan dengan lembut" menyiratkan para malaikat, yang mengosongkan jiwa manusia pada saat kematian dari kedalaman tubuhnya, dari setiap seratnya. "Mereka yang meluncur pantas", menurut Hadrat Ibnu Mas'ud, Mujahid, Sa`id bin Jubair dan Abu Salih, juga menyiratkan para malaikat, yang cepat-cepat melaksanakan perintah-perintah Allah seperti berjalan melintasi ruang angkasa. Makna yang sama dengan "orang-orang yang menyegerakan seperti dalam perlumbaan" telah diambil oleh Hadrat Ali, Mujahid, Masruq, Abu Salih dan Hasan Bari, dan mempercepatkan bahawa masing-masing mereka bergegas pada tugasnya sebaik sahaja ia menerima petunjuk pertama Wasiat Ilahi. "Mereka yang melakukan hal ehwal" juga menyiratkan malaikat seperti yang telah dilaporkan dari Hadrat Ali, Mujahid, 'Ata' Abu -Salih, Hasan Bari, Qatadah, Rabi` bin Anas dan Suddi. Dengan kata lain, ini adalah para pekerja Kerajaan Semesta, yang menjalankan segala urusan dunia sesuai dengan Perintah dan kehendak Allah.Walaupun makna ayat-ayat ini tidak dilaporkan dalam mana-mana Hadis yang sahih dari nabi, sedangkan arti ini telah diberikan oleh beberapa Sahabat utama dan pengganti dan murid-muridnya yang segera, satu dituntun untuk membentuk pandangan bahwa mereka harus memperoleh pengetahuan ini dari nabi sendiri.
Sekarang persoalan timbul: Atas dasar apa sumpah telah diangkat oleh malaikat-malaikat ini untuk terjadinya Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian ketika mereka sendiri tidak dapat dilihat sebagai sesuatu yang terjadi dengan apa yang mereka telah dibentangkan sebagai bukti dan sebagai hujah. Pada pendapat kami sebabnya (dan Allah mempunyai pengetahuan yang terbaik) bahawa orang-orang Arab tidak mendustakan kewujudan malaikat. Mereka sendiri mengakui bahawa pada saat kematian jiwa dibawa oleh para malaikat; mereka juga percaya bahawa para malaikat bergerak dengan kelajuan yang luar biasa; mereka dapat menjangkau mana-mana tempat di antara bumi dan langit serta-merta dan segera melaksanakan tugas yang dipercayakan kepada mereka. Mereka juga mengakui bahawa para malaikat adalah bawahan kepada Wali Ilahi dan mereka menjalankan urusan alam semesta dengan ketat dan tepat sesuai dengan Wawasan Ilahi; mereka tidak bebas dan tuan kehendak mereka. Mereka menganggap mereka sebagai anak perempuan Allah dari kejahilan dan menyembah mereka sebagai dewa, tetapi mereka tidak percaya bahawa mereka memiliki kekuasaan yang sebenar juga. Oleh itu, asas pemikiran dari sifat-sifat yang disebutkan di atas untuk kebangkitan Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian adalah bahawa malaikat-malaikat yang mengambil jiwa dengan perintah Tuhan, juga dapat memulihkan jiwa dengan perintah Tuhan yang sama; dan malaikat-malaikat yang menjalankan urusan-urusan alam semesta dengan perintah Tuhan juga dapat meremehkan alam semesta ini dengan perintah Tuhan yang sama setiap kali. Beliau begitu memerintahkan mereka dan juga boleh membawa pesanan dunia baru. Mereka tidak akan menunjukkan kecuaian atau penangguhan dalam melaksanakan perintah-Nya.
2 Jolt pertama menunjukkan pengejaran yang akan menghancurkan bumi dan segala sesuatu di atasnya, dan kejatuhan kedua di mana semua orang mati akan bangkit dari kematian dan dari kubur mereka. Ini keadaan yang sama telah dijelaskan dalam Surah Az-Zumar, dengan demikian: "Dan apabila Sangkakala ditiup pada hari itu, semua orang yang berada di langit dan bumi akan mati mati kecuali orang-orang yang Allah izinkan (untuk hidup) Kemudian Trumpet akan ditiup kembali dan mereka semua akan berdiri, melihat sekeliling. " (ayat 68)
3 "Sesetengah hati", kerana, menurut Al-Qur'an, hanya orang-orang kafir, orang-orang fasik dan orang-orang munafik akan terancam pada hari kiamat, orang-orang mukmin akan tetap aman dari masa ini. Mengenai mereka dalam Surah Al-Anbiya 'telah dikatakan: "Masa ketakutan tidak akan menyusahkan mereka, malaikat akan bergegas keluar untuk menerima mereka, berkata: Ini adalah hari yang dijanjikan kepada kamu. " (ayat 103)
4 Itulah, apabila mereka diberitahu bahawa mereka pasti akan dibangkitkan hidup semula selepas kematian, mereka mula mengejeknya, berkata satu sama lain, "Nah, jika kita benar-benar dipulihkan kepada keadaan kehidupan kita dahulu, maka kita akan tentunya akan ditakdirkan. "
5 Iaitu, "Mereka mengejeknya sebagai suatu kemustahilan, sedangkan ia tidaklah sama sekali merupakan tugas yang sukar bagi Allah untuk melaksanakannya yang mana Ia perlu membuat persiapan yang panjang. Hanya satu jeritan atau menangis yang cukup di mana debu abu akan berkumpul dari mana sahaja ia terletak, dan anda akan tiba-tiba mendapati diri anda hidup di bahagian belakang bumi. Berpikir kembali ini menjadi kembali kepada kerugian, anda mungkin cuba untuk melarikan diri daripadanya tetapi sukar anda mungkin, tetapi ia akan tidak dapat dielakkan berlaku, ia tidak boleh dielakkan oleh penafian, melarikan diri atau penghinaan anda. "
6 Sebagai penyangkalan Kebangkitan dan Akhirat oleh orang-orang kafir Makkah dan penghinaan mereka itu, sebenarnya, sebenarnya, penolakan falsafah tetapi melenyapkan Rasul-rasul Allah, dan cara-cara yang mereka gunakan terhadap Nabi saw. kedamaian) tidak bertentangan dengan seorang lelaki biasa tetapi bertujuan untuk menggagalkan misi Rasulullah saw, kisah Nabi Musa dan Firaun sedang dikaitkan sebelum memberi argumen tambahan untuk berlakunya Akhirat agar mereka diberi amaran tentang akibatnya. bertarung dengan Rasulullah dan menentang Allah yang mengutusnya.
7 Menurut pendapat umum di kalangan para pengulas "lembah suci 'Tuwa" bermaksud "lembah suci yang bernama Tuwa". Tetapi, selain itu, dua makna lain juga telah diberikan:
(1) "Lembah yang diberkati dan dijadikan dua kali suci". kerana ia mula-mula dijadikan suci apabila Allah bercakap dengan Musa di dalamnya untuk pertama kali, dan ia diberkati dan dijadikan suci untuk kali kedua ketika Nabi Musa membawa orang Israel keluar dari Mesir dan membawa mereka ke dalamnya; dan
(2) "dipanggil kepadanya di lembah suci pada waktu malam," dan ini menurut maksud tuwa dalam ungkapan Arab.
8 Di sini, seseorang perlu memahami beberapa perkara dengan baik:
(1) Dialog yang berlaku antara Nabi Musa dan Allah SWT pada masa melantiknya ke jawatan nabi-nabi telah dikaitkan di beberapa tempat secara ringkas dan pada orang lain secara terperinci dalam Al-Qur'an sebagai kesempatan yang diminta. Di sini; keruntuhan adalah keperluan; oleh itu, hanya resume telah diberikan. Butiran lengkap terdapat di Ta Ha: 9-48, Ash-Shua`ra ': 10-17, An Naml: 7-12, AI-Qasas: 29-35.
(2) Pemberontakan Firaun yang dimaksudkan di sini berkaitan dengan pelanggaran batas-batas pelayanannya dan pemberontakan terhadap Pencipta dan terhadap makhluk-Nya. Adapun pemberontakannya terhadap Pencipta, ia disebutkan sedikit di bawah ketika ia mengumpulkan rakyatnya bersama dan berkata: "Saya adalah tuanmu, yang tertinggi." Berlawanan dengan makhluk-makhluk pemberontakannya adalah bahawa dia membahagikan subjeknya ke dalam kelas; beliau merawat golongan yang lemah dengan tirani dan telah menurunkan seluruh bangsanya kepada perhambaan seperti yang telah disebutkan dalam Al-Qasas: 4 dan Az-Zukhruf: 54.
(3) Arahan yang diberikan kepada Musa adalah: "Pergilah, engkau dan saudaramu Harun, kepada Firaun, kerana dia telah melampaui segala batas, berbicara kepadanya dengan lembut, mungkin dia yakin dengan peringatan atau terkena ketakutan." (Ta Ha: 44). Satu model ucapan yang lembut telah diberikan dalam ayat-ayat ini, yang menunjukkan kaedah yang tepat yang harus diadaptasi oleh pendakwah ketika mengajar kepada orang yang sesat. Model-model lain diberikan dalam Ta Ha: 49-52, Ash-Shua`ra ': 23-28, dan Al-Qasas: 37. Ayat-ayat ini adalah di mana Allah telah mengajarkan cara yang betul untuk memberitakan Islam di dalam al- a.
(4) Nabi Musa tidak diutus kepada Firaun hanya untuk pelepasan anak-anak Israel sebagaimana yang difikirkan oleh sesetengah orang tetapi tujuan utama pelantikannya adalah untuk menunjukkan kepada Firaun dan rakyatnya cara yang benar, dan objek kedua itu bahawa jika dia tidak menerima cara yang betul, anak-anak Israel (yang sebenarnya adalah orang Islam) harus diambil dari perhambaannya dan dari Mesir. Perkara ini menjadi jelas dari ayat-ayat ini juga, kerana tidak ada menyebutkan apa pun dalam pelepasan anak-anak Israel, tetapi Nabi Musa telah diperintahkan untuk membentangkan pesan Kebenaran sebelum Firaun, dan ini disahkan oleh ayat-ayat itu juga di mana Nabi Musa telah mengajarkan Islam serta menuntut kebebasan bagi anak-anak Israel, misalnya melihat Al-A'raf 104-105, Ta Ha: 47-52, Ash-Shua ara ': 16-17, 23- 28. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 74 Yunus).
(5) Di sini, "untuk mengadaptasi kemurnian" bermaksud mengamalkan kesucian kepercayaan, moral dan amalan, atau, dengan kata lain, untuk menerima Islam. Ibn Zaid berkata: "Di mana saja di dalam Al-Qur'an perkataan tazakka (kemurnian) telah digunakan, ia menyiratkan penerimaan Islam." Sebagai contoh ini dia telah menyebut tiga ayat berikut: "Dan ini adalah pahala dari orang yang mengamalkan kesucian", iaitu menerima Islam; "dan apa yang akan membuat anda tahu bahawa dia boleh mengamalkan kesucian", iaitu menjadi seorang Muslim (`Abasa: 3); "Dan anda tidak akan bertanggungjawab jika dia tidak menyesuaikan kesucian", iaitu tidak menjadi seorang Muslim (`Abasa: 7). (Ibn Jarir).
(6) "Bahawa aku dapat membimbing kamu kepada Tuhanmu, supaya kamu bertaqwa", "Apabila kamu mengenali Tuhan kamu dan mengetahui bahawa kamu adalah hamba-Nya, dan bukan seorang yang merdeka, kamu tidak dapat dielakkan bertakwalah kepada-Nya di dalam hatimu, kerana takut kepada Allah adalah perkara yang bergantung pada sikap manusia yang benar di dunia. Tanpa pengetahuan dan ketakutan pada Tuhan, tidak ada kemurnian diri. "
9 "Tanda Besar": mengubah kakitangan menjadi ular, seperti yang telah disebutkan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Jelas sekali, tidak ada tanda yang lebih besar daripada kakitangan yang tidak bermaya harus berubah menjadi ular hidup di depan mata orang-orang, sehingga ia harus memakan ular buatan yang dihasilkan oleh para penyihir dari tongkat dan tongkat mereka, dan ketika Nabi Musa harus mengambilnya, ia harus menjadi tongkat lagi. Ini adalah bukti bahawa itu adalah Allah, Tuhan sekalian alam, yang telah mengutus Musa sebagai nabi.
10 Menurut butiran yang diberikan di tempat-tempat lain di dalam Al-Qur'an, dia memanggil para penyihir mahir dari seluruh Mesir dan membuat mereka menghasilkan ular dari tongkat dan tali di hadapan orang-orang yang berkumpul supaya mereka yakin bahawa Musa dia bukanlah seorang nabi tetapi seorang ahli silap mata, dan bahawa keajaiban yang dilakukan olehnya menjadikan seorang ular menjadi ular, juga dapat dikerjakan oleh ahli silap mata lain. Tetapi alat ini mengalahkan dirinya sendiri dan para penyihir yang dikalahkan sendiri mengakui bahawa apa yang Musa ( selamat sejahtera kepadanya) telah dipamerkan tidak ada keajaiban tetapi keajaiban.
11 Pengisytiharan Firaun ini telah disebutkan di beberapa tempat dalam Al-Qur'an. Pada suatu ketika dia berkata kepada Nabi Musa: "Jika kamu mengambil seorang lagi sebagai dewa di sebelah saya, saya akan membuang kamu ke dalam penjara." (Ash-Shua`ra ': 29). Pada kesempatan yang lain, beliau telah mengalamatkan para penguasanya, mengatakan: "Wahai ketua, saya tidak tahu tuhan kamu yang lain daripada saya sendiri." (Al-Qasas .: 38) Dengan Firaun ini tidak bermaksud, bahawa dia sendiri adalah pencipta alam semesta dan dia telah menjadikan dunia ini, ataupun bahawa dia menafikan kewujudan Allah dan mendakwa sebagai tuan alam semesta, atau bahawa dia hanya menganggap dirinya sebagai dewa rakyat dalam pengertian agama. Di dalam Al-Qur'an itu sendiri ada keterangan yang jelas tentang agama yang dia sendiri menyembah tuhan-tuhan yang lain. Apabila para penguasa berkata kepadanya: "Patutkah engkau meninggalkan Musa dan kaumnya untuk membebaskan kekacauan di negeri ini, dan biarkan mereka membuang kamu dan (Al A'raf: 127) Dan di dalam Al-Quran itu juga firman Firaun juga telah disebutkan: "Sekiranya Musa telah diutus oleh Allah, mengapa tidak gelang emas yang diturunkan kepadanya, atau sebuah syarikat malaikat sebagai atendan? "(AzZukhruf: 53) Oleh itu, sebenarnya, dia menyebut dirinya sebagai tuhan dan dewa tertinggi bukan dalam agama tetapi di t dia rasa politik. Maksudnya ialah dia memiliki hak kedaulatan: tidak ada seorang pun di sampingnya mempunyai hak untuk memerintah di kerajaannya dan tidak ada kekuatan unggul yang perintahnya dapat dikuatkuasakan di tanah itu. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 85 dari Al-A'raf, EN 21 dari Ta Ha, EN 24, 26 dari Ash Shua'ra ', EN 52, 53 dari Al-Qasas EN 49 dari Az-Zukhruf) .
12 "... siapa yang takut": yang takut akibatnya menafikan Rasul Allah, yang telah dialami oleh Firaun pada masa lalu.
13 Sekarang argumen diberikan untuk kemungkinan Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian dan mereka menjadi permintaan dan kehendak hikmah.
Di sini, penciptaan membayangkan rekreasi manusia, dan langit seluruh langit yang mengandungi banyak bintang dan planet, dan sistem suria dan galaksi yang tak terhitung jumlahnya. bermaksud untuk mengatakan: "Anda berfikir bahawa kebangkitan anda selepas kematian adalah sesuatu yang sangat mustahil dan anda menyatakan keajaiban dengan berkata: 'Bagaimanakah mungkin apabila tulang kita akan merosot dan menjadi busuk zarah-zarah yang tersebar di badan kita akan disusun semula dan dibuat hidup sekali lagi?' Tetapi adakah anda pernah mempertimbangkan sama ada alam semesta yang besar lebih sukar untuk dicipta atau penciptaan semula anda sendiri dalam bentuk di mana anda telah dicipta pada mulanya? Tuhan yang mencipta anda pada mulanya tidak dapat berkuasa membuat anda sekali lagi . " Hujah yang sama untuk kehidupan selepas kematian telah diberikan di beberapa tempat dalam Al-Qur'an. Sebagai contoh, di dalam Surah Ya Sin telah dikatakan: "Bukankah Dia yang menciptakan langit dan bumi dapat menciptakan seperti mereka (lagi)? Mengapa tidak, ketika Dia adalah Pencipta yang mahir." (ayat 81) Dan dalam Surah Al-Mu'min dikatakan: "Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi adalah tugas yang lebih besar daripada penciptaan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (ayat 57)
15 Malam dan siang telah dikaitkan dengan syurga, kerana malam itu jatuh ketika matahari terbenam dan hari itu terbit ketika ia naik. Perkataan "penutup" telah digunakan untuk malam dalam erti kata bahawa selepas matahari telah menetapkan kegelapan malam sehingga tersebar di bumi seolah-olah ia telah menutupinya dari atas oleh tirai.
16 "Selepas itu Ia menyebarkan bumi" tidak bermakna bahawa Allah menciptakan bumi setelah penciptaan langit, tetapi ia adalah gaya ungkapan seperti kata-kata kita selepas menyebut sesuatu: "Kemudian ini patut diberi perhatian."Objek itu bukan untuk menyatakan urutan kejadian antara dua perkara tetapi untuk menarik perhatian dari yang pertama ke perkara kedua walaupun kedua-duanya mungkin wujud bersama. Beberapa contoh gaya ini ditemui di dalam Al-Quran, contohnya dalam Surah Al-Qalam dikatakan: "(Ia) menindas, dan selepas itu, tidak dapat dilupakan oleh kelahiran." Ini tidak bererti bahawa dia mula-mula menjadi penindas dan kemudian berubah menjadi tidak mementingkan diri sendiri dengan kelahiran, tetapi ia bermaksud: "Dia adalah penindas, dan lebih dari itu, tidak dapat dilupakan oleh kelahiran." Begitu juga di Surah Al-Balad dikatakan: "Harus membebaskan hamba ... maka hendaklah orang-orang yang beriman." Ini juga tidak bermakna bahawa dia harus bertindak dengan betul dan kemudian percaya. tetapi itu bersama-sama dengan melakukan perbuatan baik dia juga harus dicirikan oleh kepercayaan.Di sini, seseorang juga harus memahami bahawa di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an, penciptaan bumi disebut dahulu dan kemudian penciptaan langit, seperti di Al-Baqarah: 29, dan pada yang lain penciptaan langit telah disebut dahulu dan kemudian dari bumi, seperti dalam ayat-ayat ini. Sebenarnya, tidak ada percanggahan dalam hal ini. Di mana-mana tempat objek itu adalah untuk memberitahu apa yang diciptakan terlebih dahulu dan apa yang kemudiannya, tetapi di mana sahaja konteksnya menghendaki keunggulan kuasa Allah menjadi terkenal, langit telah disebut dahulu dan kemudian bumi, dan di mana konteks memerlukan orang-orang akan dihargai dan mengakui berkat yang mereka manfaatkan di bumi, sebutan bumi telah dibuat sebelum langit. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 13,14 Ha Mim As-Sajdah).
17 "Pastura" di sini bukan sahaja menyiratkan padang rumput dan makanan untuk haiwan tetapi semua jenis produk herba yang sesuai untuk digunakan oleh manusia dan haiwan. Contoh penggunaan tikus '. yang secara amnya digunakan dalam bahasa Arab untuk haiwan ragut, terdapat dalam Surah Yusuf: 12, yang menandakan bahawa perkataan ini kadang-kadang digunakan untuk manusia juga. Saudara-saudara Yusuf berkata kepada ayah mereka: "Kirimkanlah Yusuf bersama kami besok supaya dia dapat menikmati kebun binatang dan bersenang-senang." Di sini, perkataan rahmat (tikus) untuk anak itu telah digunakan dalam arti bahawa ia boleh bergerak dengan bebas hutan dan memetik dan makan buah-buahan.
18 Di dalam hujah-hujah ayat ini telah diberikan untuk Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian dari dua aspek: pertama, tidak sama sekali sulit untuk menetapkan ini untuk kuasa Tuhan yang telah membuat alam semesta yang luas dan besar ini dengan keseimbangan yang luar biasa dan bumi ini dengan peruntukan sedemikian. Kedua, bahawa petunjuk kepada kebijaksanaan Allah yang sempurna yang jelas kelihatan di alam semesta dan bumi, menunjukkan bahawa tidak ada yang terjadi di sini tanpa tujuan. Baki yang wujud antara banyak bintang dan planet dan galaksi di langit memberi kesaksian bahawa semua ini tidak berlaku secara sembarangan tetapi terdapat rancangan pemikiran yang baik di belakangnya. Pengaliran malam dan malam ini merupakan bukti bahawa sistem ini telah dibentuk dengan kebijaksanaan dan pengetahuan yang tinggi untuk menjadikan bumi sebagai tempat tinggal dan tempat penyelesaian. Di bumi ini terdapat kawasan-kawasan di mana penggantian malam dan siang berlaku dalam masa 24 jam dan juga kawasan-kawasan di mana terdapat lebih banyak hari dan malam lebih lama. Sebahagian besar penduduk bumi tinggal di kawasan pertama di rantau ini. Kemudian sebagai hari dan malam terus menjadi lebih lama dan lebih lama, kehidupan terus menjadi lebih keras dan lebih keras dan penduduk lebih kurus dan nipis.Begitu banyak supaya kawasan-kawasan di mana terdapat masa selama enam bulan dan malam selama enam bulan, tidak sesuai untuk penempatan manusia. Mengadakan kedua-dua jenis tanah di bumi ini Allah telah menyediakan keterangan bahawa perintah biasa pengubahan malam dan hari ini tidak timbul secara tidak sengaja tetapi telah dibawa dengan kebijaksanaan yang tepat sesuai dengan skema untuk membuat bumi tempat yang sesuai untuk penyelesaian manusia. Begitu juga, menyebarkan bumi supaya menjadi tempat yang sesuai untuk hidup, menyediakan di dalamnya air yang patut disembuhkan untuk manusia dan binatang dan penyebab tumbuh-tumbuhan, menetapkan di dalamnya gunung-gunung dan mencipta semua benda yang mungkin menjadi cara hidup bagi manusia dan binatang-semua ini adalah satu tanda nyata bahawa mereka bukanlah kejadian yang mungkin dari karya-karya yang tidak senonoh dari orang yang tidak peduli tetapi masing-masing telah disusun secara sengaja oleh Yang Maha Tinggi dan Maha Bijaksana. Sekarang, setiap orang yang bijak dan bijak dapat mempertimbangkan sendiri apakah keperluan dan kejadian Akhirat adalah keperluan kebijaksanaan atau penolakannya. Orang yang walaupun melihat semua ini mengatakan bahawa tidak ada akhirat, sebenarnya, mengatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta sedang berlaku dengan bijak dan sengaja, tetapi hanya penciptaan manusia di bumi sebagai yang dianugerahi rasa dan kuasa tidak bermakna dan bodoh. Kerana tidak ada apa-apa yang lebih tidak berguna daripada menugaskan kepada manusia kuasa besar dalam peruntukan di bumi dan memberi dia kesempatan untuk melakukan kebaikan dan juga perbuatan jahat tetapi kemudian gagal untuk menundukkan dirinya untuk akauntabiliti.
19 Ini membayangkan Kebangkitan yang mana kata-kata di-Taammat alkubra telah digunakan. Taammah dengan sendirinya adalah malapetaka yang menyerang semua orang. Kemudian ia telah lebih layak dengan perkataan kubra (hebat), yang menunjukkan bahawa taammah perkataan semata-mata tidak mencukupi untuk menggambarkan sepenuhnya keamatan dan keterukannya.
20 Itulah, "Apabila manusia akan melihat Hari yang sama dengan pertanggungjawaban yang mana dia akan diramalkan di dunia, telah datang, dia akan mula mengingat setiap salahnya yang dilakukan di dunia bahkan sebelum rekodnya diserahkan kepadanya Ada sesetengah orang yang mengalami hal ini walaupun di dunia, jika pada suatu ketika mereka mengalami keadaan berbahaya apabila tiba-tiba kematian menatap mereka di muka, filem sepanjang hidup mereka berkelip-kelip di mata mereka sekaligus.
21 Di sini, dalam beberapa perkataan, telah diberitahu secara ringkas apa yang akan menjadi kriteria penghakiman terakhir di akhirat. Satu jenis tingkah laku hidup di dunia adalah yang melampaui semua batas perkhidmatan manusia harus memberontak melawan Tuhannya dan harus membuat keputusannya bahawa dia akan hanya mencari keuntungan dan kesenangan dunia ini dengan cara apa pun yang mereka dapat dicari dan dicapai . Tingkah laku yang lain adalah bahawa ketika manusia melewati kehidupan di dunia, ia harus selalu memandang kebenaran yang pada akhirnya suatu hari ia harus berdiri di hadapan Tuhannya, dan harus menahan diri dari memenuhi keinginan jahat diri hanya untuk ketakutan yang jika dia memperoleh faedah yang menyalahi undang-undang dalam ketaatan diri, atau menikmati kesenangan jahat, apa jawapan yang akan diberikannya kepada Tuhannya. Kriteria penghakiman di akhirat akan menjadi antara dua jenis kelakuan yang diterapkannya di dunia. Sekiranya dia telah mengamalkan kelakuan pertama, tempat kekalnya adalah Neraka, dan jika dia telah menerima kelakuan kedua yang kedua, rumah kekalnya akan menjadi Syurga.
22 Orang-orang kafir Makkah bertanya terus-menerus soalan ini. Dengan ini mereka tidak bermaksud mengetahui masa dan tarikh kedatangan Kebangkitan tetapi untuk mengejeknya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 35 dari Surah Al-Mulk).
23 Ini juga telah dijelaskan dalam EN 36 Surah Al-Mulk di atas. Adapun kata-kata "anda adalah Warner kepada orang yang takut kepadanya", mereka tidak bermaksud bahawa bukan tugas anda untuk memberi amaran kepada orang-orang yang tidak takut, tetapi itu bermaksud: "Amaran anda hanya akan memberi manfaat kepada orang yang takut datang hari itu. "
24 Tema ini telah berlaku di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an dan diterangkan dalam Nota yang sepadan. Untuk itu, lihat EN 53 Yunus, EN 56 dari Bani Isra'il, EN 80 dari Ta Ha, EN 101 dari Al-Mu'minun, EN 81, 82 dari ArRum, EN 48 dari Ya Sin. Selain itu, tema ini juga telah berlaku di Al-Ahqaf: 35 tetapi kami tidak menjelaskannya di sana kerana takut pengulangan.
79. Surah Naziat (Mereka Yang Memusnahkan)
Nama
Ia berasal dari perkataan wan-nazi'at yang mana Surah dibuka.Tempoh Wahyu
Menurut Hadrat Abdullah bin Abbas, Surah ini diturunkan selepas Surah An-Naba. Perkara pokoknya juga memberi keterangan bahawa ia tergolong dalam tempoh paling awal di Makkah.Tema dan Subject Matter
Temanya ialah penegasan Kebangkitan dan kehidupan akhirat; Ia juga memberi amaran tentang akibat dari belying Rasul Allah.Surah dibuka dengan sumpah-sumpah yang diangkat oleh malaikat-malaikat yang mengambil jiwa mati dan orang-orang yang mempercepat untuk melaksanakan perintah Allah, dan mereka yang menjalankan urusan alam semesta menurut kehendak Ilahi, untuk memastikan bahawa Kebangkitan pasti akan terjadi dan Kehidupan kedua selepas kematian pasti akan berlaku. Untuk para malaikat yang bekerja untuk merampas jiwa hari ini juga boleh digunakan untuk memulihkan jiwa esok, dan malaikat-malaikat yang segera melaksanakan perintah Allah dan melakukan urusan alam semesta hari ini juga dapat mengganggu perintah alam semesta esok dengan perintah-perintah Tuhan yang sama dan juga boleh membawa pesanan baru.
Selepas ini orang-orang telah diberitahu, untuk mengatakan: "Kerja ini yang kamu anggap benar-benar mustahil, tidaklah sukar untuk Allah, yang mana Ia perlu membuat persediaan yang panjang. Hanya satu kejutan akan mengganggu sistem ini dunia dan kejutan kedua akan cukup untuk menyebabkan anda muncul sebagai makhluk hidup di dunia baru. Pada masa itu orang yang sama yang tidak mahu menafikannya, akan gemetaran dengan ketakutan dan melihat dengan kagum melihat semua yang mereka fikirkan tidak mungkin.
Kemudian, berkaitan kisah Nabi Musa dan Firaun secara ringkas, orang-orang telah diberi amaran: "Anda tahu dengan baik apa nasib yang ditakdirkan oleh Firaun sebagai akibat belying Rasulullah dan menolak petunjuk yang dibawa olehnya dan berusaha untuk mengalahkannya misi dengan tipu muslihat dan penipuan Jika anda tidak mempelajari apa-apa pengajaran daripadanya dan tidak mengubah cara dan sikap anda, anda juga harus memenuhi nasib yang sama.
Kemudian, dalam ay. 27-13, hujah-hujah telah diberikan untuk akhirat dan hidup selepas kematian. Dalam hal ini, peniaga telah ditanya soalan: "Adakah kebangkitan anda adalah tugas yang lebih sukar atau penciptaan alam semesta yang besar yang merebak di sekeliling anda dengan jarak tak terhingga dengan pelbagai bintang dan planetnya? Perayaan anda tidak boleh menjadi sukar bagi Tuhan Oleh itu, setelah menyampaikan dalam satu kalimat, suatu hujah yang menentukan untuk kemungkinan akhirat, perhatian telah ditarik ke bumi dan peruntukannya yang telah diatur di dalamnya untuk rezeki manusia dan haiwan dan yang semuanya bersaksi bahawa ia telah dicipta dengan kebijaksanaan yang besar untuk memenuhi tujuan tertentu. Menunjuk kepada soalan ini telah ditinggalkan untuk intelek manusia untuk merenung sendiri dan membentuk pendapat sama ada memanggil manusia untuk dipertanggungjawabkan setelah mendelegasikan kuasa dan tanggungjawab kepada makhluk seperti beliau dalam sistem bijak ini akan lebih sesuai dengan tuntutan kebijaksanaan, atau bahawa dia harus mati setelah melakukan pelbagai kesalahan dalam dunia dan harus binasa dan bercampur-campur dalam debu selama-lamanya dan tidak boleh dipanggil untuk menjelaskan bagaimana dia menggunakan otoritas dan memenuhi tanggung jawab yang dipercayakan kepadanya. Daripada membincangkan soalan ini, dalam vv. 34-41, telah dikatakan: "Apabila akhirat ditubuhkan, masa depan manusia akan ditentukan berdasarkan kriteria yang mana mereka telah memberontak melawan Tuhannya yang melampaui batas-batas perkhidmatan dan membuat manfaat material dan kesenangan hidupnya dan siapakah di antara mereka yang takut berdiri di hadapan Tuhannya dan menahan diri daripada memenuhi keinginan yang tidak sah itu sendiri? " Ini dengan sendirinya memberikan jawapan yang tepat kepada soalan di atas kepada setiap orang yang menganggapnya secara jujur, bebas dari ketegangan. Untuk satu-satunya permintaan yang rasional, logik dan moral untuk memberikan kuasa dan tanggungjawab yang bertanggungjawab kepada manusia di dunia adalah bahawa dia harus dipanggil untuk mengakaunkan dasar ini pada akhirnya dan diberi ganjaran atau dihukum dengan sewajarnya.
Kesimpulannya, persoalan orang-orang kafir Makkah tentang ketika Kebangkitan akan berlaku, telah dijawab. Mereka bertanya kepada Nabi Suci soalan ini berulang kali. Sebagai balasan, dikatakan bahawa pengetahuan mengenai masa kejadiannya terletak pada Allah sahaja. Rasulullah hanya ada untuk memberi peringatan bahawa ia pasti akan datang. Sekarang siapa saja yang menginginkannya boleh memperbaiki jalannya, takut akan kedatangannya, dan sesiapa yang berkeinginan dapat berperilaku dan menjalankan dirinya seperti yang dia suka, tanpa takut akan kedatangannya. Apabila masa yang ditetapkan datang, orang-orang yang sangat mengasihi kehidupan dunia ini dan menganggap kesenangannya sebagai satu-satunya objek hidup, akan merasakan bahawa mereka telah tinggal di dunia hanya selama satu jam atau lebih. Kemudian mereka akan menyedari betapa mereka telah merosakkan masa depan mereka selama-lamanya demi kesenangan hidup yang singkat di dunia.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-9] Oleh mereka (malaikat-malaikat) yang merobek dari kedalaman, dan keluarlah dengan lembut, dan oleh malaikat-malaikat yang meluncur cepat-cepat, kemudian bersegera (menjalankan perintah) urusan (mengikut Perintah Ilahi). 1Hari ketika gempa itu akan menyebabkan. kejutan yang ganas, yang diikuti oleh kejutan yang lain, 2 beberapa hati pada hari itu akan gemetaran dengan ketakutan, 3 penampilan mereka terkejut.
[10-14] Mereka berkata, "Bolehkah kita benar-benar dipulihkan kepada negara asal kita? Apa, bilakah kita akan menjadi tulang belulang?" Mereka berkata, "Ia akan kembali dengan kerugian yang besar!" 4 Sedangkan ia hanya memerlukan satu jeritan dan mereka akan segera muncul di dataran terbuka. 5
[15-26] Adakah kisah Musa sampai kepada kamu? Ingatlah ketika Tuhannya memanggilnya di lembah suci Tuwa, 7 (berkata), "Pergilah kepada Firaun: dia telah menjadi pemberontak, dan katakan padanya:" Patutkah kamu mengambil kesucian agar aku dapat membimbing kamu kepada Tuhanmu, supaya kamu takut (kepada-Nya)? " 8 Kemudian Musa pergi kepada Firaun dan menunjukkan kepadanya tanda yang besar. 9 Tetapi ia menyangkalnya dan tidak taat.Kemudian, ia berpaling untuk merencanakan plot, 10 dan mengumpulkan orang-orang bersama-sama, menyatakan, "Saya adalah Tuhanmu, yang tertinggi." Akibatnya, Allah merampas dia untuk hukuman di akhirat dan di dunia.Sesungguhnya ada pelajaran dalam perkara ini untuk orang yang takut. 12
[27-33] Adakah anda (lelaki,) lebih sukar untuk mencipta, atau adakah langit? 14 Allah membinanya; Ia meninggikan tempat kembarnya yang tinggi dan memberikannya keseimbangan, dan menutup malamnya dan mengeluarkan harinya.15 Sesudah itu Ia menyebarkan bumi dari dalamnya. Ia mengeluarkan airnya dan padangnya, 17 dan meletakkan gunung-gunung di dalamnya, sebagai makanan bagimu dan lembu-lembumu. 18
[34-41] Kemudian, apabila Bencana yang hebat akan berlaku pada hari apabila manusia akan mengingat apa yang telah dia lakukan selama 20 dan Neraka akan dibuka untuk semua orang dapat melihat, maka orang yang telah memberontak dan memilih kehidupan dunia, Neraka adalah rumahnya. Adapun orang yang takut untuk berdiri di hadapan Tuhannya dan menahan dirinya dari hawa nafsunya, Syurga akan menjadi rumahnya. 21
[42-46] Mereka bertanya kepadamu, "Bilakah masa kiamat nanti?" 22 (Tetapi) bukan untuk anda memberitahu masa. Pengetahuannya terletak hanya dengan Tuhanmu. Kamu hanyalah pemberi peringatan kepada orang yang takut kepadanya. 23 Pada hari ini orang-orang melihatnya, mereka akan merasakan seolah-olah mereka telah tinggal (di dunia atau dalam keadaan mati) hanya untuk petang hari atau hari sebelum itu. 24
1 Di sini, objek yang mana sumpah telah diangkat oleh makhluk yang mempunyai lima sifat tidak disebutkan; tetapi tema yang diikuti dengan sendirinya membawa kepada kesimpulan bahawa sumpah telah bersumpah untuk mengesahkan bahawa Kebangkitan adalah kepastian, yang mesti berlaku, apabila semua orang mati akan dibangkitkan. Juga tidak ada sebutan mengenai makhluk-makhluk yang mempunyai sifat-sifatnya. Walau bagaimanapun, sebilangan besar Sahabat dan penggantinya serta kebanyakan pengulas telah menyatakan pendapat bahawa mereka adalah malaikat. Hadrat `Abdullah bin Mas`ud, Hadrat` Abdullah bin `Abbas, Masruq, Sa`id bin Jubair, Abu salih Abud-Duha dan Suddi; mengatakan bahawa "orang-orang yang mengeluarkan dari kedalaman dan orang-orang yang mengeluarkan dengan lembut" menyiratkan para malaikat, yang mengosongkan jiwa manusia pada saat kematian dari kedalaman tubuhnya, dari setiap seratnya. "Mereka yang meluncur pantas", menurut Hadrat Ibnu Mas'ud, Mujahid, Sa`id bin Jubair dan Abu Salih, juga menyiratkan para malaikat, yang cepat-cepat melaksanakan perintah-perintah Allah seperti berjalan melintasi ruang angkasa. Makna yang sama dengan "orang-orang yang menyegerakan seperti dalam perlumbaan" telah diambil oleh Hadrat Ali, Mujahid, Masruq, Abu Salih dan Hasan Bari, dan mempercepatkan bahawa masing-masing mereka bergegas pada tugasnya sebaik sahaja ia menerima petunjuk pertama Wasiat Ilahi. "Mereka yang melakukan hal ehwal" juga menyiratkan malaikat seperti yang telah dilaporkan dari Hadrat Ali, Mujahid, 'Ata' Abu -Salih, Hasan Bari, Qatadah, Rabi` bin Anas dan Suddi. Dengan kata lain, ini adalah para pekerja Kerajaan Semesta, yang menjalankan segala urusan dunia sesuai dengan Perintah dan kehendak Allah.Walaupun makna ayat-ayat ini tidak dilaporkan dalam mana-mana Hadis yang sahih dari nabi, sedangkan arti ini telah diberikan oleh beberapa Sahabat utama dan pengganti dan murid-muridnya yang segera, satu dituntun untuk membentuk pandangan bahwa mereka harus memperoleh pengetahuan ini dari nabi sendiri.
Sekarang persoalan timbul: Atas dasar apa sumpah telah diangkat oleh malaikat-malaikat ini untuk terjadinya Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian ketika mereka sendiri tidak dapat dilihat sebagai sesuatu yang terjadi dengan apa yang mereka telah dibentangkan sebagai bukti dan sebagai hujah. Pada pendapat kami sebabnya (dan Allah mempunyai pengetahuan yang terbaik) bahawa orang-orang Arab tidak mendustakan kewujudan malaikat. Mereka sendiri mengakui bahawa pada saat kematian jiwa dibawa oleh para malaikat; mereka juga percaya bahawa para malaikat bergerak dengan kelajuan yang luar biasa; mereka dapat menjangkau mana-mana tempat di antara bumi dan langit serta-merta dan segera melaksanakan tugas yang dipercayakan kepada mereka. Mereka juga mengakui bahawa para malaikat adalah bawahan kepada Wali Ilahi dan mereka menjalankan urusan alam semesta dengan ketat dan tepat sesuai dengan Wawasan Ilahi; mereka tidak bebas dan tuan kehendak mereka. Mereka menganggap mereka sebagai anak perempuan Allah dari kejahilan dan menyembah mereka sebagai dewa, tetapi mereka tidak percaya bahawa mereka memiliki kekuasaan yang sebenar juga. Oleh itu, asas pemikiran dari sifat-sifat yang disebutkan di atas untuk kebangkitan Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian adalah bahawa malaikat-malaikat yang mengambil jiwa dengan perintah Tuhan, juga dapat memulihkan jiwa dengan perintah Tuhan yang sama; dan malaikat-malaikat yang menjalankan urusan-urusan alam semesta dengan perintah Tuhan juga dapat meremehkan alam semesta ini dengan perintah Tuhan yang sama setiap kali. Beliau begitu memerintahkan mereka dan juga boleh membawa pesanan dunia baru. Mereka tidak akan menunjukkan kecuaian atau penangguhan dalam melaksanakan perintah-Nya.
2 Jolt pertama menunjukkan pengejaran yang akan menghancurkan bumi dan segala sesuatu di atasnya, dan kejatuhan kedua di mana semua orang mati akan bangkit dari kematian dan dari kubur mereka. Ini keadaan yang sama telah dijelaskan dalam Surah Az-Zumar, dengan demikian: "Dan apabila Sangkakala ditiup pada hari itu, semua orang yang berada di langit dan bumi akan mati mati kecuali orang-orang yang Allah izinkan (untuk hidup) Kemudian Trumpet akan ditiup kembali dan mereka semua akan berdiri, melihat sekeliling. " (ayat 68)
3 "Sesetengah hati", kerana, menurut Al-Qur'an, hanya orang-orang kafir, orang-orang fasik dan orang-orang munafik akan terancam pada hari kiamat, orang-orang mukmin akan tetap aman dari masa ini. Mengenai mereka dalam Surah Al-Anbiya 'telah dikatakan: "Masa ketakutan tidak akan menyusahkan mereka, malaikat akan bergegas keluar untuk menerima mereka, berkata: Ini adalah hari yang dijanjikan kepada kamu. " (ayat 103)
4 Itulah, apabila mereka diberitahu bahawa mereka pasti akan dibangkitkan hidup semula selepas kematian, mereka mula mengejeknya, berkata satu sama lain, "Nah, jika kita benar-benar dipulihkan kepada keadaan kehidupan kita dahulu, maka kita akan tentunya akan ditakdirkan. "
5 Iaitu, "Mereka mengejeknya sebagai suatu kemustahilan, sedangkan ia tidaklah sama sekali merupakan tugas yang sukar bagi Allah untuk melaksanakannya yang mana Ia perlu membuat persiapan yang panjang. Hanya satu jeritan atau menangis yang cukup di mana debu abu akan berkumpul dari mana sahaja ia terletak, dan anda akan tiba-tiba mendapati diri anda hidup di bahagian belakang bumi. Berpikir kembali ini menjadi kembali kepada kerugian, anda mungkin cuba untuk melarikan diri daripadanya tetapi sukar anda mungkin, tetapi ia akan tidak dapat dielakkan berlaku, ia tidak boleh dielakkan oleh penafian, melarikan diri atau penghinaan anda. "
6 Sebagai penyangkalan Kebangkitan dan Akhirat oleh orang-orang kafir Makkah dan penghinaan mereka itu, sebenarnya, sebenarnya, penolakan falsafah tetapi melenyapkan Rasul-rasul Allah, dan cara-cara yang mereka gunakan terhadap Nabi saw. kedamaian) tidak bertentangan dengan seorang lelaki biasa tetapi bertujuan untuk menggagalkan misi Rasulullah saw, kisah Nabi Musa dan Firaun sedang dikaitkan sebelum memberi argumen tambahan untuk berlakunya Akhirat agar mereka diberi amaran tentang akibatnya. bertarung dengan Rasulullah dan menentang Allah yang mengutusnya.
7 Menurut pendapat umum di kalangan para pengulas "lembah suci 'Tuwa" bermaksud "lembah suci yang bernama Tuwa". Tetapi, selain itu, dua makna lain juga telah diberikan:
(1) "Lembah yang diberkati dan dijadikan dua kali suci". kerana ia mula-mula dijadikan suci apabila Allah bercakap dengan Musa di dalamnya untuk pertama kali, dan ia diberkati dan dijadikan suci untuk kali kedua ketika Nabi Musa membawa orang Israel keluar dari Mesir dan membawa mereka ke dalamnya; dan
(2) "dipanggil kepadanya di lembah suci pada waktu malam," dan ini menurut maksud tuwa dalam ungkapan Arab.
8 Di sini, seseorang perlu memahami beberapa perkara dengan baik:
(1) Dialog yang berlaku antara Nabi Musa dan Allah SWT pada masa melantiknya ke jawatan nabi-nabi telah dikaitkan di beberapa tempat secara ringkas dan pada orang lain secara terperinci dalam Al-Qur'an sebagai kesempatan yang diminta. Di sini; keruntuhan adalah keperluan; oleh itu, hanya resume telah diberikan. Butiran lengkap terdapat di Ta Ha: 9-48, Ash-Shua`ra ': 10-17, An Naml: 7-12, AI-Qasas: 29-35.
(2) Pemberontakan Firaun yang dimaksudkan di sini berkaitan dengan pelanggaran batas-batas pelayanannya dan pemberontakan terhadap Pencipta dan terhadap makhluk-Nya. Adapun pemberontakannya terhadap Pencipta, ia disebutkan sedikit di bawah ketika ia mengumpulkan rakyatnya bersama dan berkata: "Saya adalah tuanmu, yang tertinggi." Berlawanan dengan makhluk-makhluk pemberontakannya adalah bahawa dia membahagikan subjeknya ke dalam kelas; beliau merawat golongan yang lemah dengan tirani dan telah menurunkan seluruh bangsanya kepada perhambaan seperti yang telah disebutkan dalam Al-Qasas: 4 dan Az-Zukhruf: 54.
(3) Arahan yang diberikan kepada Musa adalah: "Pergilah, engkau dan saudaramu Harun, kepada Firaun, kerana dia telah melampaui segala batas, berbicara kepadanya dengan lembut, mungkin dia yakin dengan peringatan atau terkena ketakutan." (Ta Ha: 44). Satu model ucapan yang lembut telah diberikan dalam ayat-ayat ini, yang menunjukkan kaedah yang tepat yang harus diadaptasi oleh pendakwah ketika mengajar kepada orang yang sesat. Model-model lain diberikan dalam Ta Ha: 49-52, Ash-Shua`ra ': 23-28, dan Al-Qasas: 37. Ayat-ayat ini adalah di mana Allah telah mengajarkan cara yang betul untuk memberitakan Islam di dalam al- a.
(4) Nabi Musa tidak diutus kepada Firaun hanya untuk pelepasan anak-anak Israel sebagaimana yang difikirkan oleh sesetengah orang tetapi tujuan utama pelantikannya adalah untuk menunjukkan kepada Firaun dan rakyatnya cara yang benar, dan objek kedua itu bahawa jika dia tidak menerima cara yang betul, anak-anak Israel (yang sebenarnya adalah orang Islam) harus diambil dari perhambaannya dan dari Mesir. Perkara ini menjadi jelas dari ayat-ayat ini juga, kerana tidak ada menyebutkan apa pun dalam pelepasan anak-anak Israel, tetapi Nabi Musa telah diperintahkan untuk membentangkan pesan Kebenaran sebelum Firaun, dan ini disahkan oleh ayat-ayat itu juga di mana Nabi Musa telah mengajarkan Islam serta menuntut kebebasan bagi anak-anak Israel, misalnya melihat Al-A'raf 104-105, Ta Ha: 47-52, Ash-Shua ara ': 16-17, 23- 28. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 74 Yunus).
(5) Di sini, "untuk mengadaptasi kemurnian" bermaksud mengamalkan kesucian kepercayaan, moral dan amalan, atau, dengan kata lain, untuk menerima Islam. Ibn Zaid berkata: "Di mana saja di dalam Al-Qur'an perkataan tazakka (kemurnian) telah digunakan, ia menyiratkan penerimaan Islam." Sebagai contoh ini dia telah menyebut tiga ayat berikut: "Dan ini adalah pahala dari orang yang mengamalkan kesucian", iaitu menerima Islam; "dan apa yang akan membuat anda tahu bahawa dia boleh mengamalkan kesucian", iaitu menjadi seorang Muslim (`Abasa: 3); "Dan anda tidak akan bertanggungjawab jika dia tidak menyesuaikan kesucian", iaitu tidak menjadi seorang Muslim (`Abasa: 7). (Ibn Jarir).
(6) "Bahawa aku dapat membimbing kamu kepada Tuhanmu, supaya kamu bertaqwa", "Apabila kamu mengenali Tuhan kamu dan mengetahui bahawa kamu adalah hamba-Nya, dan bukan seorang yang merdeka, kamu tidak dapat dielakkan bertakwalah kepada-Nya di dalam hatimu, kerana takut kepada Allah adalah perkara yang bergantung pada sikap manusia yang benar di dunia. Tanpa pengetahuan dan ketakutan pada Tuhan, tidak ada kemurnian diri. "
9 "Tanda Besar": mengubah kakitangan menjadi ular, seperti yang telah disebutkan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Jelas sekali, tidak ada tanda yang lebih besar daripada kakitangan yang tidak bermaya harus berubah menjadi ular hidup di depan mata orang-orang, sehingga ia harus memakan ular buatan yang dihasilkan oleh para penyihir dari tongkat dan tongkat mereka, dan ketika Nabi Musa harus mengambilnya, ia harus menjadi tongkat lagi. Ini adalah bukti bahawa itu adalah Allah, Tuhan sekalian alam, yang telah mengutus Musa sebagai nabi.
10 Menurut butiran yang diberikan di tempat-tempat lain di dalam Al-Qur'an, dia memanggil para penyihir mahir dari seluruh Mesir dan membuat mereka menghasilkan ular dari tongkat dan tali di hadapan orang-orang yang berkumpul supaya mereka yakin bahawa Musa dia bukanlah seorang nabi tetapi seorang ahli silap mata, dan bahawa keajaiban yang dilakukan olehnya menjadikan seorang ular menjadi ular, juga dapat dikerjakan oleh ahli silap mata lain. Tetapi alat ini mengalahkan dirinya sendiri dan para penyihir yang dikalahkan sendiri mengakui bahawa apa yang Musa ( selamat sejahtera kepadanya) telah dipamerkan tidak ada keajaiban tetapi keajaiban.
11 Pengisytiharan Firaun ini telah disebutkan di beberapa tempat dalam Al-Qur'an. Pada suatu ketika dia berkata kepada Nabi Musa: "Jika kamu mengambil seorang lagi sebagai dewa di sebelah saya, saya akan membuang kamu ke dalam penjara." (Ash-Shua`ra ': 29). Pada kesempatan yang lain, beliau telah mengalamatkan para penguasanya, mengatakan: "Wahai ketua, saya tidak tahu tuhan kamu yang lain daripada saya sendiri." (Al-Qasas .: 38) Dengan Firaun ini tidak bermaksud, bahawa dia sendiri adalah pencipta alam semesta dan dia telah menjadikan dunia ini, ataupun bahawa dia menafikan kewujudan Allah dan mendakwa sebagai tuan alam semesta, atau bahawa dia hanya menganggap dirinya sebagai dewa rakyat dalam pengertian agama. Di dalam Al-Qur'an itu sendiri ada keterangan yang jelas tentang agama yang dia sendiri menyembah tuhan-tuhan yang lain. Apabila para penguasa berkata kepadanya: "Patutkah engkau meninggalkan Musa dan kaumnya untuk membebaskan kekacauan di negeri ini, dan biarkan mereka membuang kamu dan (Al A'raf: 127) Dan di dalam Al-Quran itu juga firman Firaun juga telah disebutkan: "Sekiranya Musa telah diutus oleh Allah, mengapa tidak gelang emas yang diturunkan kepadanya, atau sebuah syarikat malaikat sebagai atendan? "(AzZukhruf: 53) Oleh itu, sebenarnya, dia menyebut dirinya sebagai tuhan dan dewa tertinggi bukan dalam agama tetapi di t dia rasa politik. Maksudnya ialah dia memiliki hak kedaulatan: tidak ada seorang pun di sampingnya mempunyai hak untuk memerintah di kerajaannya dan tidak ada kekuatan unggul yang perintahnya dapat dikuatkuasakan di tanah itu. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 85 dari Al-A'raf, EN 21 dari Ta Ha, EN 24, 26 dari Ash Shua'ra ', EN 52, 53 dari Al-Qasas EN 49 dari Az-Zukhruf) .
12 "... siapa yang takut": yang takut akibatnya menafikan Rasul Allah, yang telah dialami oleh Firaun pada masa lalu.
13 Sekarang argumen diberikan untuk kemungkinan Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian dan mereka menjadi permintaan dan kehendak hikmah.
Di sini, penciptaan membayangkan rekreasi manusia, dan langit seluruh langit yang mengandungi banyak bintang dan planet, dan sistem suria dan galaksi yang tak terhitung jumlahnya. bermaksud untuk mengatakan: "Anda berfikir bahawa kebangkitan anda selepas kematian adalah sesuatu yang sangat mustahil dan anda menyatakan keajaiban dengan berkata: 'Bagaimanakah mungkin apabila tulang kita akan merosot dan menjadi busuk zarah-zarah yang tersebar di badan kita akan disusun semula dan dibuat hidup sekali lagi?' Tetapi adakah anda pernah mempertimbangkan sama ada alam semesta yang besar lebih sukar untuk dicipta atau penciptaan semula anda sendiri dalam bentuk di mana anda telah dicipta pada mulanya? Tuhan yang mencipta anda pada mulanya tidak dapat berkuasa membuat anda sekali lagi . " Hujah yang sama untuk kehidupan selepas kematian telah diberikan di beberapa tempat dalam Al-Qur'an. Sebagai contoh, di dalam Surah Ya Sin telah dikatakan: "Bukankah Dia yang menciptakan langit dan bumi dapat menciptakan seperti mereka (lagi)? Mengapa tidak, ketika Dia adalah Pencipta yang mahir." (ayat 81) Dan dalam Surah Al-Mu'min dikatakan: "Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi adalah tugas yang lebih besar daripada penciptaan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (ayat 57)
15 Malam dan siang telah dikaitkan dengan syurga, kerana malam itu jatuh ketika matahari terbenam dan hari itu terbit ketika ia naik. Perkataan "penutup" telah digunakan untuk malam dalam erti kata bahawa selepas matahari telah menetapkan kegelapan malam sehingga tersebar di bumi seolah-olah ia telah menutupinya dari atas oleh tirai.
16 "Selepas itu Ia menyebarkan bumi" tidak bermakna bahawa Allah menciptakan bumi setelah penciptaan langit, tetapi ia adalah gaya ungkapan seperti kata-kata kita selepas menyebut sesuatu: "Kemudian ini patut diberi perhatian."Objek itu bukan untuk menyatakan urutan kejadian antara dua perkara tetapi untuk menarik perhatian dari yang pertama ke perkara kedua walaupun kedua-duanya mungkin wujud bersama. Beberapa contoh gaya ini ditemui di dalam Al-Quran, contohnya dalam Surah Al-Qalam dikatakan: "(Ia) menindas, dan selepas itu, tidak dapat dilupakan oleh kelahiran." Ini tidak bererti bahawa dia mula-mula menjadi penindas dan kemudian berubah menjadi tidak mementingkan diri sendiri dengan kelahiran, tetapi ia bermaksud: "Dia adalah penindas, dan lebih dari itu, tidak dapat dilupakan oleh kelahiran." Begitu juga di Surah Al-Balad dikatakan: "Harus membebaskan hamba ... maka hendaklah orang-orang yang beriman." Ini juga tidak bermakna bahawa dia harus bertindak dengan betul dan kemudian percaya. tetapi itu bersama-sama dengan melakukan perbuatan baik dia juga harus dicirikan oleh kepercayaan.Di sini, seseorang juga harus memahami bahawa di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an, penciptaan bumi disebut dahulu dan kemudian penciptaan langit, seperti di Al-Baqarah: 29, dan pada yang lain penciptaan langit telah disebut dahulu dan kemudian dari bumi, seperti dalam ayat-ayat ini. Sebenarnya, tidak ada percanggahan dalam hal ini. Di mana-mana tempat objek itu adalah untuk memberitahu apa yang diciptakan terlebih dahulu dan apa yang kemudiannya, tetapi di mana sahaja konteksnya menghendaki keunggulan kuasa Allah menjadi terkenal, langit telah disebut dahulu dan kemudian bumi, dan di mana konteks memerlukan orang-orang akan dihargai dan mengakui berkat yang mereka manfaatkan di bumi, sebutan bumi telah dibuat sebelum langit. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 13,14 Ha Mim As-Sajdah).
17 "Pastura" di sini bukan sahaja menyiratkan padang rumput dan makanan untuk haiwan tetapi semua jenis produk herba yang sesuai untuk digunakan oleh manusia dan haiwan. Contoh penggunaan tikus '. yang secara amnya digunakan dalam bahasa Arab untuk haiwan ragut, terdapat dalam Surah Yusuf: 12, yang menandakan bahawa perkataan ini kadang-kadang digunakan untuk manusia juga. Saudara-saudara Yusuf berkata kepada ayah mereka: "Kirimkanlah Yusuf bersama kami besok supaya dia dapat menikmati kebun binatang dan bersenang-senang." Di sini, perkataan rahmat (tikus) untuk anak itu telah digunakan dalam arti bahawa ia boleh bergerak dengan bebas hutan dan memetik dan makan buah-buahan.
18 Di dalam hujah-hujah ayat ini telah diberikan untuk Kebangkitan dan kehidupan selepas kematian dari dua aspek: pertama, tidak sama sekali sulit untuk menetapkan ini untuk kuasa Tuhan yang telah membuat alam semesta yang luas dan besar ini dengan keseimbangan yang luar biasa dan bumi ini dengan peruntukan sedemikian. Kedua, bahawa petunjuk kepada kebijaksanaan Allah yang sempurna yang jelas kelihatan di alam semesta dan bumi, menunjukkan bahawa tidak ada yang terjadi di sini tanpa tujuan. Baki yang wujud antara banyak bintang dan planet dan galaksi di langit memberi kesaksian bahawa semua ini tidak berlaku secara sembarangan tetapi terdapat rancangan pemikiran yang baik di belakangnya. Pengaliran malam dan malam ini merupakan bukti bahawa sistem ini telah dibentuk dengan kebijaksanaan dan pengetahuan yang tinggi untuk menjadikan bumi sebagai tempat tinggal dan tempat penyelesaian. Di bumi ini terdapat kawasan-kawasan di mana penggantian malam dan siang berlaku dalam masa 24 jam dan juga kawasan-kawasan di mana terdapat lebih banyak hari dan malam lebih lama. Sebahagian besar penduduk bumi tinggal di kawasan pertama di rantau ini. Kemudian sebagai hari dan malam terus menjadi lebih lama dan lebih lama, kehidupan terus menjadi lebih keras dan lebih keras dan penduduk lebih kurus dan nipis.Begitu banyak supaya kawasan-kawasan di mana terdapat masa selama enam bulan dan malam selama enam bulan, tidak sesuai untuk penempatan manusia. Mengadakan kedua-dua jenis tanah di bumi ini Allah telah menyediakan keterangan bahawa perintah biasa pengubahan malam dan hari ini tidak timbul secara tidak sengaja tetapi telah dibawa dengan kebijaksanaan yang tepat sesuai dengan skema untuk membuat bumi tempat yang sesuai untuk penyelesaian manusia. Begitu juga, menyebarkan bumi supaya menjadi tempat yang sesuai untuk hidup, menyediakan di dalamnya air yang patut disembuhkan untuk manusia dan binatang dan penyebab tumbuh-tumbuhan, menetapkan di dalamnya gunung-gunung dan mencipta semua benda yang mungkin menjadi cara hidup bagi manusia dan binatang-semua ini adalah satu tanda nyata bahawa mereka bukanlah kejadian yang mungkin dari karya-karya yang tidak senonoh dari orang yang tidak peduli tetapi masing-masing telah disusun secara sengaja oleh Yang Maha Tinggi dan Maha Bijaksana. Sekarang, setiap orang yang bijak dan bijak dapat mempertimbangkan sendiri apakah keperluan dan kejadian Akhirat adalah keperluan kebijaksanaan atau penolakannya. Orang yang walaupun melihat semua ini mengatakan bahawa tidak ada akhirat, sebenarnya, mengatakan bahawa segala sesuatu di alam semesta sedang berlaku dengan bijak dan sengaja, tetapi hanya penciptaan manusia di bumi sebagai yang dianugerahi rasa dan kuasa tidak bermakna dan bodoh. Kerana tidak ada apa-apa yang lebih tidak berguna daripada menugaskan kepada manusia kuasa besar dalam peruntukan di bumi dan memberi dia kesempatan untuk melakukan kebaikan dan juga perbuatan jahat tetapi kemudian gagal untuk menundukkan dirinya untuk akauntabiliti.
19 Ini membayangkan Kebangkitan yang mana kata-kata di-Taammat alkubra telah digunakan. Taammah dengan sendirinya adalah malapetaka yang menyerang semua orang. Kemudian ia telah lebih layak dengan perkataan kubra (hebat), yang menunjukkan bahawa taammah perkataan semata-mata tidak mencukupi untuk menggambarkan sepenuhnya keamatan dan keterukannya.
20 Itulah, "Apabila manusia akan melihat Hari yang sama dengan pertanggungjawaban yang mana dia akan diramalkan di dunia, telah datang, dia akan mula mengingat setiap salahnya yang dilakukan di dunia bahkan sebelum rekodnya diserahkan kepadanya Ada sesetengah orang yang mengalami hal ini walaupun di dunia, jika pada suatu ketika mereka mengalami keadaan berbahaya apabila tiba-tiba kematian menatap mereka di muka, filem sepanjang hidup mereka berkelip-kelip di mata mereka sekaligus.
21 Di sini, dalam beberapa perkataan, telah diberitahu secara ringkas apa yang akan menjadi kriteria penghakiman terakhir di akhirat. Satu jenis tingkah laku hidup di dunia adalah yang melampaui semua batas perkhidmatan manusia harus memberontak melawan Tuhannya dan harus membuat keputusannya bahawa dia akan hanya mencari keuntungan dan kesenangan dunia ini dengan cara apa pun yang mereka dapat dicari dan dicapai . Tingkah laku yang lain adalah bahawa ketika manusia melewati kehidupan di dunia, ia harus selalu memandang kebenaran yang pada akhirnya suatu hari ia harus berdiri di hadapan Tuhannya, dan harus menahan diri dari memenuhi keinginan jahat diri hanya untuk ketakutan yang jika dia memperoleh faedah yang menyalahi undang-undang dalam ketaatan diri, atau menikmati kesenangan jahat, apa jawapan yang akan diberikannya kepada Tuhannya. Kriteria penghakiman di akhirat akan menjadi antara dua jenis kelakuan yang diterapkannya di dunia. Sekiranya dia telah mengamalkan kelakuan pertama, tempat kekalnya adalah Neraka, dan jika dia telah menerima kelakuan kedua yang kedua, rumah kekalnya akan menjadi Syurga.
22 Orang-orang kafir Makkah bertanya terus-menerus soalan ini. Dengan ini mereka tidak bermaksud mengetahui masa dan tarikh kedatangan Kebangkitan tetapi untuk mengejeknya. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 35 dari Surah Al-Mulk).
23 Ini juga telah dijelaskan dalam EN 36 Surah Al-Mulk di atas. Adapun kata-kata "anda adalah Warner kepada orang yang takut kepadanya", mereka tidak bermaksud bahawa bukan tugas anda untuk memberi amaran kepada orang-orang yang tidak takut, tetapi itu bermaksud: "Amaran anda hanya akan memberi manfaat kepada orang yang takut datang hari itu. "
24 Tema ini telah berlaku di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an dan diterangkan dalam Nota yang sepadan. Untuk itu, lihat EN 53 Yunus, EN 56 dari Bani Isra'il, EN 80 dari Ta Ha, EN 101 dari Al-Mu'minun, EN 81, 82 dari ArRum, EN 48 dari Ya Sin. Selain itu, tema ini juga telah berlaku di Al-Ahqaf: 35 tetapi kami tidak menjelaskannya di sana kerana takut pengulangan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan