Khamis, 22 Februari 2018

80. Surah Abasa

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


80. Surah Abasa (Dia Frowned)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 80.Abasa 1-42 – 114.AnNas 6


Ibrah


Video







Nama

Surah begitu ditakrifkan selepas perkataan 'abasa dengan mana ia dibuka. 
[QS80:1] CQ(80:1:1) KK(80:1:1)

Tempoh Wahyu

Para pengulas dan ahli tradisi adalah sebulat suara mengenai peristiwa wahyu Surah ini. Menurut mereka, apabila beberapa ketua besar Makkah duduk di dalam sidang Nabi dan dia bersungguh-sungguh terlibat dalam usaha membujuk mereka untuk menerima Islam. Pada ketika itu, seorang lelaki buta, bernama Ibn Umm Maktum, mendekati beliau untuk mencari penjelasan mengenai beberapa perkara mengenai Islam. Nabi saw yang tidak menyukai gangguannya dan tidak menghiraukannya. Maka Allah menurunkan Surah ini. Dari kejadian bersejarah ini, tempoh wahyu Surah ini dapat ditentukan dengan tepat.
Di tempat pertama, ia telah mengesahkan bahawa Hadrat Ibn Umm Maktum adalah salah satu yang paling awal menukar agama Islam. Hafiz Ibn Hajar dan Hafiz Ibn Kathir telah menyatakan bahawa dia adalah salah seorang dari mereka yang telah menerima Islam pada peringkat awal di Makkah.
Kedua, beberapa tradisi hadis yang berkaitan dengan kejadian ini menunjukkan bahawa dia telah menerima Islam dan beberapa orang lain menunjukkan bahawa cenderung menerima dan telah mendekati nabi untuk mencari kebenaran. Hadrat Aishah menyatakan bahawa datang kepada nabi dia telah berkata: "Wahai Rasulullah, tunjukilah aku ke jalan yang lurus." Menurut Hadrat Abdullah bin Abbas, beliau telah bertanya maksud ayat Al-Qur'an dan berkata kepada Nabi: "Wahai Rasulullah, ajarkanlah saya mengetahui bahawa Allah telah mengajar kamu. "Ibn Jarir, Ibnu Abu Hatim). Pernyataan-pernyataan ini menunjukkan bahawa dia telah mengakui Nabi (yang menjadi damai sebagai Rasul Allah dan Al-Quran sebagai Kitab Allah. Bertentangan dengan ini, Ibn Zaid telah menafsirkan kata-kata la allahu yazzakka dari ayat 3 yang bermaksud: la allahu yuslim : "mungkin dia menerima Islam." (Ibn Jarir) Dan kata-kata Allah sendiri: "Apa yang akan membuat anda tahu bahawa dia mungkin memperbaruinya, atau mengingati peringatan, dan memberi nasihat yang dapat menguntungkannya?" dan "Orang yang datang kepadamu berjalan, kehendaknya sendiri, dan ketakutan, dari padanya kamu berpaling ", menunjukkan bahawa pada masa itu ia telah mengembangkan keinginannya yang mendalam untuk mempelajari kebenaran: ia telah datang kepada Nabi dengan kepercayaan bahawa dia adalah hanya sumber bimbingan dan hasratnya hanya akan dipenuhi melalui dia, keadaan jelasnya juga menunjukkan bahawa jika dia diberi arahan, dia akan mendapat keuntungan darinya.
Ketiganya, nama orang-orang yang duduk di dalam sidang nabi ketika itu, telah diberikan dalam berbagai tradisi. Dalam senarai ini kita dapati nama 'Utbah, Shaibah, Abu Jahl, Umayyah bin Khalaf, Ubayy bin Khalaf, yang merupakan musuh-musuh Islam paling pahit. Ini menunjukkan bahawa insiden itu berlaku dalam tempoh ketika ketua-ketua ini masih dalam hal pertemuan dengan Nabi dan pertentangan mereka terhadap Islam belum berkembang begitu kuat untuk menghentikan kunjungan mereka kepadanya dan mengadakan dialog dengannya . Semua hujah-hujah ini menunjukkan bahawa ini adalah salah satu Surah yang paling awal yang akan diturunkan di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Memandangkan gaya jelas yang membuka wacana, seseorang merasakan bahawa dalam Surah ini Allah telah menyatakan ketidaksetiaannya terhadap Nabi (yang menjadi damai) kerana merawat orang buta dengan sikap tidak peduli dan menghadiri para ketua besar secara eksklusif. Tetapi apabila keseluruhan Surah dianggap secara objektif, seseorang mendapati bahawa ketidaksenangan, sebenarnya, telah dinyatakan terhadap Quraish yang tidak percaya, yang kerana sikap mereka yang sombong dan tidak peduli terhadap kebenaran, menolak dengan menghina mesej kebenaran yang disampaikan oleh Nabi saw. Kemudian, selain mengajarnya kaedah pemberitaan yang betul, kesilapan kaedah yang dia pakai pada permulaan misinya juga telah ditunjukkan. Nya merawat orang buta dengan mengabaikan dan mengabaikan dan menumpukan semua perhatiannya kepada ketua-ketua Quraish bukan kerana sebabnya dia menganggap orang kaya sebagai orang yang mulia dan orang buta miskin sebagai hina, dan, melarang Allah, ada kekasaran dalam caranya yang mana Allah menegurnya. Tetapi, sebagai hakikatnya, apabila seorang penelepon kepada Kebenaran memulakan misinya untuk menyampaikan mesejnya kepada rakyat, dia sememangnya mahu orang yang paling berpengaruh masyarakat menerima mesejnya supaya tugasnya mudah, walaupun jemputannya tersebar di kalangan orang miskin dan lemah, ia tidak boleh membuat banyak perbezaan. Sikap yang hampir sama dengan Nabi saw yang diadopsi pada mulanya, motifnya hanya ikhlas dan keinginan untuk mempromosikan misinya dan tidak ada idea untuk menghormati orang-orang besar dan kebencian terhadap orang-orang kecil. Tetapi Allah menyedarkannya bahawa bukanlah kaedah yang tepat untuk memanjakan jemputan kepada Islam, tetapi dari sudut misinya, setiap orang, yang menjadi pencari selepas kebenaran, adalah penting, walaupun dia lemah, atau miskin, dan setiap Manusia, yang lalai kepada kebenaran, tidak penting, walaupun dia menduduki kedudukan tinggi dalam masyarakat. Oleh itu, beliau harus secara terbuka mengisytiharkan dan menyampaikan ajaran-ajaran Islam kepada semua dan semua, tetapi orang-orang yang benar-benar layak perhatiannya, adalah orang-orang yang cenderung menerima Kebenaran, dan mesejnya yang mulia dan mulia terlalu tinggi untuk dibentangkan sebelum orang-orang angkuh yang dalam keangkuhan dan kesombongan mereka menganggap bahawa mereka tidak memerlukannya melainkan dia memerlukan mereka.
Ini adalah tema vv. 1-16. Dari ayat 17 dan seterusnya penolakan secara langsung bertukar kepada orang-orang kafir, yang menolak ajakan Rasulullah saw. Dalam hal ini, pertama mereka telah ditegur kerana sikap mereka yang mereka pakai terhadap Pencipta, Kebajikan dan Penyelaras mereka. Pada akhirnya, mereka telah diberi amaran tentang nasib yang dahsyat yang mereka akan bertemu akibat dari kelakuan mereka pada Hari Kebangkitan.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-16] Dia berkerut dan memalingkan mukanya kerana ada orang buta yang datang kepadanya. 1 Dan apa yang akan membuat anda tahu bahawa dia boleh memperbetulkan, atau mematuhi peringatan, dan memberi nasihat kepadanya? Bagi dia yang tidak peduli, baginya anda hadir, walaupun anda tidak bertanggungjawab jika dia tidak melakukan pembaharuan. Dan yang 'datang kepada kamu berlari, dari kehendaknya sendiri, dan ketakutan, dari padanya kamu berpaling. 2 tidak semestinya! 3 Ini hanyalah sebuah peringatan. 4 Biar siapa yang mau menerimanya. Ia ditulis dalam skrol, yang dihormati, dimuliakan, disucikan, 5 (dan yang) berada di tangan para ahli taurat 6 dan ahli tauhid yang mulia. 7
[17-32] Terkutuklah menjadi manusia! 9 Dia adalah orang yang tidak beriman! 10 Daripada apa yang telah diciptakan oleh Allah kepadanya? Daripada penurunan sperma. 11 Allah menciptakannya, kemudian menjadikannya takdirnya, 12kemudian menjadikan jalan hidupnya mudah baginya, kemudian menyebabkan dia mati, dan dibawa. dia ke kubur. 14 Maka apabila Ia menghendaki, Ia akan membangkitkannya kembali. 15 Tidak, tetapi dia tidak memenuhi kewajiban yang ditugaskan Allah kepadanya. 16 Maka hendaklah orang melihat makanannya. 17 Kami menurunkan air yang banyak, 18 lalu membelah bumi, 19 lalu menimbunnya di dalamnya jagung dan anggur, Sayur-sayuran dan buah zaitun, kurma dan taman-taman yang rimbun dan buah-buahan dari segala jenis dan pakan sebagai alat rezeki bagi kamu dan kamu lembu. 20
[33-42] Akhirnya, ketika ledakan yang terdengar terdengar, hari itu manusia akan melarikan diri dari saudaranya dan ibunya, bapaknya, istrinya dan anak-anaknya. 22 Setiap satu daripada mereka, pada hari itu, akan mempunyai cukup untuk mendudukinya sehingga membuatnya lalai orang lain. 23 Beberapa muka pada Hari itu akan bersinar, bersukacita dan gembira. Dan beberapa wajah pada hari itu akan menjadi berdebu, dan kegelapan akan menutupi mereka.Mereka itulah orang kafir dan orang-orang yang berdosa.
1 Gaya ayat pertama ini adalah elegan dan halus. Walaupun dalam ayat-ayat berikut Nabi (yang menjadi damai) secara langsung ditujukan, yang dengan sendirinya memperlihatkan bahawa perbuatan kegelisahan dan perpisahan telah dikeluarkan dari dia, wacana itu telah dibuka dengan cara seolah-olah ia tidak dia tetapi orang lain yang bertindak begitu. Dengan gaya ini, nabi (yang menjadi damai), dengan cara yang halus, telah dibuat untuk menyedari bahawa ia adalah perbuatan yang tidak senonoh untuknya. Sekiranya seseorang yang akrab dengan moralnya yang tinggi menyaksikannya, dia akan menganggap bahawa ia bukan dia tetapi orang lain yang berkelakuan dengan cara itu.
Orang buta yang dirujuk di sini menunjukkan, seperti yang telah kita jelaskan dalam Pengenalan, Sahabat yang terkenal, Hadrat Ibn Umm Maktum. Hafiz Ibn 'Abdul Barr di Al-Isti'ab dan Hafiz Ibn Hajar di Al-Isbah telah menyatakan bahawa dia adalah sepupu pertama isteri nabi, Hadrat Khadijah. Ibunya, Umm Maktum, dan ayah Hadrat Khadijah, Khuwailid, adalah saudara perempuan dan saudara lelaki antara satu sama lain. Selepas seseorang mengetahui hubungannya dengan Nabi, tidak ada ruang untuk keraguan bahawa dia telah berpaling daripadanya tentang dia sebagai seorang lelaki miskin yang mempunyai stesen rendah dalam kehidupan, dan menghadiri orang-orang yang berpangkat tinggi, kerana dia adalah Saudara kandung nabi dan seorang lelaki yang melahirkan mulia. Alasan mengapa Nabi saw telah menunjukkan sikap tidak senonoh kepadanya ditunjukkan oleh kata seorang ma (orang buta), yang Allah sendiri telah menggunakan sebagai penyebab kekacauan nabi. Maksudnya, nabi berfikir bahawa walaupun seorang lelaki dari kalangan orang yang dia cuba membawa ke jalan yang benar, mendengarkannya dan mendapat petunjuk, dapat menjadi cara kuat untuk memperkuat Islam. Sebaliknya, Ibn Umm Maktum adalah seorang lelaki buta, yang tidak dapat membuktikan menjadi sangat berguna bagi Islam kerana ketidakupayaannya sebagai salah seorang penatua Quraish yang menjadi seorang Muslim. Oleh itu, dia tidak seharusnya mengganggu perbualan pada masa itu; apa sahaja yang dia mahu tanya atau belajar, dia boleh bertanya atau belajar pada masa akan datang.
2 Ini adalah titik sebenar yang Rasulullah saw telah terlepas pandang dalam pemberitaan Islam pada masa itu, dan untuk mengajarnya sama, Allah yang pertama kali menegurnya atas perlakuan Ibn Umm Maktum, dan kemudian 'memberitahunya apa yang benar-benar layak untuk menduduki perhatiannya sebagai pengkhotbah Kebenaran dan apa yang tidak. Ada seorang lelaki yang jelas menyatakan bahawa dia adalah seorang pencari selepas kebenaran: dia takut kalau dia harus mengikuti kepalsuan dan menjemput kemurkaan Allah; Oleh itu, dia datang sepanjang jalan untuk mencari pengetahuan iman yang benar. Terdapat lelaki lain, yang sikapnya jelas menunjukkan bahawa dia tidak mempunyai keinginan untuk kebenaran; Sebaliknya, dia menganggap dirinya sebagai diri yang mencukupi, tanpa keinginan untuk dibimbing dengan cara yang betul. Antara kedua-dua jenis lelaki ini tidak sepatutnya melihat siapa yang menjadi seorang Muslim akan lebih banyak digunakan untuk Islam dan yang menjadi seorang mukmin tidak dapat digunakan dalam penyebarannya. Tetapi seseorang harus melihat siapa yang cenderung menerima bimbingan dan pembaharuan dirinya, dan yang paling tidak berminat dengan tawaran yang berharga ini. Lelaki pertama, sama ada dia buta, lumpuh, lumpuh. atau seorang pendusta yang miskin, yang mungkin nampaknya tidak mampu memberikan apa-apa perkhidmatan yang berguna dalam penyebaran Islam, adalah dalam hal mana pun seorang lelaki yang berharga bagi pendakwah kepada Kebenaran. Oleh itu, baginya dia patut hadir, kerana objek sebenar jemputan ini adalah untuk memperbaharui rakyat, dan keadaan jelasnya menunjukkan bahawa jika dia diarahkan, dia akan menerima bimbingan. Bagi orang lain, pendakwah tidak perlu mengejarnya, tidak kira betapa berpengaruhnya dalam masyarakat. Kerana sikap dan kelakuannya secara terbuka menyatakan bahawa dia tidak mempunyai keinginan untuk pembaharuan; oleh itu, apa-apa usaha yang dibuat untuk pembaharuan dia akan membuang-buang waktu. Jika dia tidak mempunyai keinginan untuk memperbaharui dirinya, dia mungkin tidak akan kehilangannya, pendakwah sama sekali tidak akan bertanggungjawab terhadapnya.
3 Itulah, "Anda tidak boleh berbuat demikian: jangan memberi kepentingan yang tidak penting kepada mereka yang telah melupakan Tuhan dan menjadi bangga dengan kedudukan duniawi mereka yang tinggi. Pengajaran Islam tidak semestinya disampaikan secara bersungguh-sungguh di hadapan orang yang menolaknya, dan tidak seorang lelaki seperti anda cuba mengundang orang-orang sombong kepada Islam dengan cara yang menyebabkan mereka salah faham bahawa anda mempunyai motif mementingkan diri sendiri yang berkaitan dengan mereka, dan misi anda akan berjaya hanya jika mereka percaya, jika tidak, sedangkan fakta adalah bahawa Kebenaran adalah sama dengan diri mereka kerana mereka adalah Kebenaran. "
4 Petunjuk adalah untuk Al-Qur'an.
5 "Bersuci": bebas dari segala jenis campuran idea-idea dan pemikiran palsu, dan mempersembahkan apa-apa selain Kebenaran tulen. Tidak ada apa-apa pun di dalam kitab-kitab kekotoran ini, yang mana makhluk-makhluk agama lain di dunia telah tercemar. Mereka telah dipelihara murni dan terjamin dari semua jenis spekulasi manusia dan cadangan jahat.
6 Ini merujuk kepada malaikat-malaikat yang menulis tulisan-tulisan Al-Qur'an di bawah bimbingan Allah, menjaga mereka dan menyampaikannya kepada Rasulullah saw. Dua kata telah digunakan untuk melayakkan mereka: karim, iaitu mulia, dan barr, iaitu kebajikan. Perkataan pertama dimaksudkan untuk mengatakan bahawa mereka adalah. sangat dihormati dan mulia sehingga tidak mungkin makhluk-makhluk yang mulia seperti itu akan melakukan bahkan ketidakjujuran sedikitpun dalam kepercayaan yang diberikan kepada mereka. Kata kedua telah digunakan untuk memberitahu bahawa mereka menjalankan tanggungjawab yang dipercayakan kepada mereka untuk menuliskan skrol, menjaga mereka dan menyampaikannya kepada Rasul dengan kejujuran dan integriti yang sempurna.
7 Jika konteks di mana ayat-ayat ini berlaku, dianggap secara mendalam, menjadi jelas bahawa di sini. Al-Qur'an tidak dipuji kerana kehebatan dan kemuliaannya tetapi untuk memberitahu orang-orang yang sombong, yang menafikan mesejnya dengan hina, dengan jelas: "Al-Quran yang mulia adalah terlalu kudus dan meninggikan Kitab yang akan dibentangkan sebelum kamu dengan rendah hati dengan permintaan agar anda dapat menerimanya dengan baik jika anda mengharapkannya, karena itu tidak memerlukan anda sebagai anda memerlukannya.Jika anda benar-benar mencari kesejahteraan anda, anda harus membersihkan kepala pikiran yang jahat dan tunduk kepada mesejnya dengan rendah hati, jika tidak, anda tidak begitu mencukupi dari Kitab ini kerana Buku ini sungguh mencukupi daripada anda. Anda merawatnya dengan penghinaan dan penghinaan tidak akan menjejaskan kemuliaan dan kebesarannya, melainkan kebanggaan anda sendiri dan keangkuhan akan dihancurkan kerana itu.
8 Dari sini, teguran itu secara langsung menentang orang-orang kafir, yang merawat pesan Kebenaran dengan perhatian. Sebelum ini, dari permulaan Surah hingga ayat 16, alamat yang nampaknya diarahkan kepada Nabi (yang menjadi damai), sebenarnya dimaksudkan untuk menegur orang-orang kafir, seolah-olah berkata: "Wahai Nabi, mengapa kamu mengabaikan seorang pencari selepas kebenaran dan memberi perhatian kepada mereka yang tidak bernilai dari pandangan misi mereka, mereka tidak layak bahawa seorang nabi yang hebat seperti kamu harus mempersembahkan sesuatu yang luhur seperti al-Qur'an sebelum mereka. "
9 Di tempat-tempat sedemikian di dalam Al-Qur'an, "manusia" tidak menyiratkan setiap individu umat manusia tetapi orang-orang yang sifat-sifat kejahatannya ditujukan untuk dipertaruhkan. Di beberapa tempat, kata "manusia" digunakan kerana ciri-ciri jahat ditemui di kebanyakan manusia, dan pada yang lain sebabnya jika orang-orang tertentu pin-point for censure, ia menimbulkan degil. Oleh itu, peringatan diberikan secara umum supaya lebih berkesan.(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 65 dari Ha Mim As-Sajdah, EN 75 dari Ash-Shura).
10 Makna lain juga boleh: "Apa yang menyebabkan dia cenderung kepada kufr?" Atau, dengan kata lain: "Pada apa kekuatan dia melakukan kufr?" Kufr? " maka bermakna penolakan Kebenaran serta rasa tidak terima kasih atas nikmat dermawan seseorang dan juga sikap memberontak terhadap Pencipta, Penasihat dan Guru.
11 Maksudnya, biarlah dia mempertimbangkan dari apa yang diciptakannya, di mana dia dipelihara dan dikembangkan, dengan cara dia datang ke dunia, dan dari keadaan yang tidak berdaya dia memulakan hidupnya di dunia.Mengapa dia melupakan permulaannya dan terlibat dalam keangkuhan dan keangkuhannya dan mengapa dia merasa begitu sedih untuk menentang Penciptanya dan berdiri di hadapan-Nya sebagai musuh? (Tema yang sama telah dinyatakan dalam Ya Sin 77-78 di atas).
12 Iaitu, dia masih berkembang dan mengambil bentuk dalam rahim ibunya ketika takdirnya ditetapkan untuknya. Ia ditentukan apa jantina, warna, saiznya; sejauh mana dan kelantangan tubuhnya, sejauh mana anggota badannya akan bunyi atau tidak jelas, penampilan dan suara, tahap kekuatan fizikal dan endowment mental, apa yang akan menjadi tanah, keluarga, keadaan dan persekitaran di mana dia akan melahirkan, berkembang dan dibentuk menjadi orang tertentu, apa yang akan menjadi pengaruh keturunan dan kesan persekitaran dan peranan dan kesan diri sendiri dalam keperibadian keperibadiannya, bahagian yang akan dimainkannya dalam hidupnya dari dunia, dan berapa lama dia dibenarkan berfungsi di bumi. Dia tidak dapat menyeleweng walaupun dari sudut takdirnya, dan tidak dapat mengubah sedikit perubahan di dalamnya. Kemudian, betapa anehnya dia berani dan degil! Dia melakukan kekafiran kepada Sang Pencipta sebelum takdir Yang mana dia tidak berdaya dan tak berdaya!
13 Iaitu, Dia menciptakan semua sarana dan ketentuan-ketentuan di dunia, yang dapat dimanfaatkannya, jika tidak semua kemampuan tubuh dan pikirannya akan tetap sia-sia, tidakkah Sang Pencipta menyediakannya. cara dan mewujudkan kemungkinan di bumi untuk menggunakannya. Selain itu, Pencipta juga memberi dia peluang untuk memilih dan mengadopsi dirinya sendiri mengikut mana cara, baik atau yang jahat, terima kasih atau tidak berterima kasih, kepatuhan atau ketidakpatuhan, yang dia sukai. Dia membuka kedua-dua cara di hadapannya dan membuat setiap jalan lancar dan mudah supaya dia dapat mengikut cara yang dia suka.
14 Maksudnya, bukan sahaja mengenai kelahiran dan takdir tetapi dalam perkara kematian juga dia tidak berdaya sepenuhnya sebelum Penciptanya. Dia juga tidak boleh dilahirkan dengan pilihannya atau mati oleh pilihannya, dan tidak boleh menangguhkan kematiannya seketika. Dia meninggal tepat pada waktu yang ditetapkan, di tempat yang ditetapkan, di bawah keadaan yang ditetapkan yang telah ditetapkan untuk kematiannya, dan dia didepositkan dalam jenis kubur yang ditakdirkan untuknya sama ada perut bumi, kedalaman laut, api unggun api. atau perut binatang. Tiada apa-apa untuk dikatakan lelaki itu, malah seluruh dunia bersama-sama tidak dapat mengubah keputusan Pencipta berkenaan dengan mana-mana orang.
Iaitu, dia tidak mempunyai kuasa untuk menolak bangkit ketika Pencipta boleh membangkitkannya selepas kematian. Apabila dia mula-mula diwujudkan, dia tidak dirujuk: dia tidak ditanya sama ada dia mahu dibuat atau tidak. Walaupun dia enggan, dia akan diciptakan. Begitu juga, kebangkitannya juga tidak bergantung kepada kehendaknya dan menyetujui bahawa dia akan bangkit dari kematian jika dia suka, atau menolak untuk bangkit jika dia tidak suka. Dalam hal ini juga dia tidak berdaya sebelum kehendak Pencipta. Setiap kali Dia menghendaki, Dia akan membangkitkan dia, dan dia harus bangkit sama ada dia suka atau tidak.
16 "Kewajipan" membuktikan kewajipan yang Allah memerintahkan kepada setiap manusia dalam bentuk bimbingan semulajadi serta kewajiban kewujudan manusia itu sendiri dan setiap zarah alam semesta, dari bumi ke langit, dan setiap manifestasi kuasa Ilahi menunjuk, dan kewajipan yang telah disampaikan Allah dalam setiap zaman melalui Nabi dan Buku-Nya dan disebarkan melalui orang-orang yang benar setiap masa. (Untuk penjelasan, lihat EN 5 dari Surah Ad-Dahr). Dalam konteks sekarang objek itu adalah untuk menyatakan makna bahawa berdasarkan kebenaran yang dinyatakan dalam ayat-ayat di atas, adalah tugas manusia untuk mematuhi Penciptanya, tetapi, bertentangan dengan ini, dia mengamalkan cara ketidakpatuhan dan tidak memenuhi permintaan dari makhluk-makhlukNya.
17 Maksudnya, biarkan dia menganggap makanan itu, yang ia anggap sebagai perkara biasa, bagaimana ia diciptakan. Sekiranya Tuhan tidak menyediakan cara untuk itu, ia tidak berkuasa manusia sendiri telah mencipta makanan di bumi dengan cara apa pun.
Ini merujuk kepada air hujan: wap air dinaikkan dalam kuantiti yang banyak dari lautan oleh haba matahari: maka mereka berubah menjadi awan tebal; maka angin meniup dan menyebarkannya ke berbagai bahagian bumi; maka kerana kesejukan di atmosfera atas, wap turun kembali ke air dan jatuh sebagai hujan di setiap kawasan dalam ukuran tertentu. Air tidak hanya jatuh sebagai hujan langsung di bumi tetapi juga mengumpul tanah di bawah bentuk telaga dan air pancut, mengalir dalam bentuk sungai dan sungai, membeku di pergunungan sebagai salji dan cair dan mengalir ke sungai-sungai pada musim-musim lain selain daripada musim hujan. Adakah manusia sendiri telah membuat semua pengaturan ini? Sekiranya Penciptanya tidak menyusunnya untuk rezekinya, bolehkah manusia bertahan di bumi?
19 "Mengosongkan bumi dibelah" bermaksud mengekalkannya dengan cara benih, atau benih benih, atau benih sayur yang ditanam atau ditanam di dalamnya, atau yang disimpan di dalamnya oleh angin atau burung, atau dengan cara lain, perlu bertambah. Manusia tidak boleh melakukan apa-apa lebih daripada menggali tanah, atau membajaknya, dan menguburkannya di dalam benih yang telah dibuat Allah. Di luar semuanya ini dilakukan oleh Tuhan. Ia adalah Dia yang telah menciptakan benih spesies sayuran yang tidak terhitung banyaknya; Ia adalah Dia yang telah mengurniakan benih ini dengan kualiti yang apabila mereka ditaburkan di tanah, mereka harus tumbuh dan dari setiap sayur benih spesiesnya sendiri harus berkembang. Sekali lagi Dia yang telah menciptakan di bumi kemampuan yang digabungkan dengan air ia harus memecahkan biji-bijian dan mengembangkan dan menyuburkan setiap spesis sayuran dengan jenis makanan yang sesuai untuknya. Sekiranya Tuhan tidak menciptakan benih dengan sifat-sifat ini dan lapisan atas bumi dengan keupayaan ini, manusia tidak dapat dengan sendiri mengatur apa saja jenis makanan di bumi.
20 Maksudnya, "Satu cara rezeki bukan sahaja untuk anda tetapi juga untuk binatang-binatang yang anda dapatkan makanan seperti daging, lemak, susu, mentega, dan lain-lain dan yang melakukan banyak perkhidmatan lain juga untuk hidup anda. semua ini dan lagi kamu tidak percaya kepada Tuhan yang menyediakan untukmu. "
21 Kedengaran terakhir dari Sangkakala di mana semua orang mati akan dibangkitkan untuk hidup.
22 Tema yang mirip dengan ini telah berlaku di AI-Ma'arij: 10-14 di atas. "Melarikan diri" mungkin juga bermaksud bahawa apabila dia melihat orang terdekat dan yang paling dikasihi kepadanya di dunia, terlibat dalam kesulitan, bukannya bergegas untuk membantu mereka, dia akan melarikan diri dari mereka supaya mereka tidak boleh meminta bantuan kepadanya; dan ia juga boleh berarti bahawa apabila mereka melihat akibat buruk dari melakukan dosa demi satu sama lain dan menyesatkan satu sama lain, tanpa takut kepada Tuhan dan tanpa pengharapan akhirat, di dunia, masing-masing akan melarikan diri dari yang lain supaya orang lain tidak memegang dia bertanggungjawab untuk penyimpangan dan dosa. Saudara akan takut saudara, anak-anak ibu bapa, suami isterinya, dan ibu bapa anak-anak mereka supaya mereka menjadi saksi dalam kes terhadap mereka.
23 Tradisi telah dilaporkan dalam. Hadis dengan cara yang berlainan dan melalui saluran yang berlainan, mengatakan bahawa Nabi (yang bersahabat) berkata: "Pada hari kiamat semua manusia akan bangun dengan telanjang." Salah seorang isterinya (menurut beberapa pemberita, Hadrat `Aishah, menurut yang lain, Hadrat Saudah, atau seorang wanita) bertanya dengan bingung:" Wahai Rasulullah, patutkah kami (wanita) kelihatan telanjang pada hari itu sebelum orang ? "Nabi Kudus membacakan ayat ini dan menjelaskan bahawa pada hari itu setiap orang akan mencukupi kesulitannya sendiri untuk menduduki dia, dan akan menjadi tidak menghiraukan orang lain. (Nasa'i, Tirmidhi, Ibn Abi Hatim, Ibn Jarir, Tabarani Ibn Marduyah, Baihaqi, Hakim).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top