Khamis, 22 Februari 2018

81. Surah At Takwir

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


81. Surah At Takwir (The Folding Up)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 81.AtTakwir 1-29 – 114.AnNas 6


Ibrah


Video




Slide

Nama

Ia berasal dari perkataan kuwwirat dalam ayat pertama. [QS81:1] CQ(81:1:3) KK(81:1:3)
Kuwwirat adalah suara pasif dari takvir pada masa lalu, dan bermaksud "apa yang dilipat", dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana "lipatan" telah disebutkan:

Tempoh Wahyu

Subjek dan gaya jelas menunjukkan bahawa ia adalah salah satu Surah paling awal yang akan didedahkan di Makkah.

Tema dan Subject Matter

Ia mempunyai dua tema: Akhirat dan institusi kenabian.
Dalam enam ayat pertama, tahap pertama Kebangkitan telah disebutkan ketika matahari akan hilang cahaya, bintang-bintang akan berselerak, gunung-gunung akan dicabut dan akan menyebarkan, orang-orang akan menjadi lalai dari harta benda yang mereka sukai, binatang-binatang hutan akan tertegun dan akan berkumpul bersama, dan laut akan mendidih. Maka dalam tujuh ayat berikutnya, tahap kedua telah dijelaskan apabila jiwa-jiwa itu akan bersatu semula dengan mayat-mayat, rekod-rekod itu akan dibuka, orang-orang akan dipanggil untuk menjelaskan jenayah mereka, langit akan diungkapkan, dan Neraka dan Syurga akan dibawa ke dalam pandangan penuh. Setelah menggambarkan Akhirat dengan itu, manusia telah ditinggalkan untuk merenungkan diri sendiri dan perbuatannya, mengatakan: "Maka setiap orang akan tahu apa yang telah dibawa dengan dia."
Selepas ini tema kenabian telah diambil. Di dalamnya penduduk Makkah telah ditegaskan, seolah-olah mengatakan "Apa sahaja Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) yang mempersembahkan di hadapan kamu, bukanlah orang yang membenci seorang gila, ataupun satu cadangan jahat yang diilhami oleh Iblis, tetapi perkataan seorang Rasul yang mulia, mulia dan beriman yang diutus oleh Allah, yang Muhammad telah melihat dengan matanya sendiri di cakrawala cerah langit yang terang dalam cahaya siang hari. Di mana kamu akan berpaling dari ajaran ini? "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-14] Apabila matahari terbenam, dan ketika bintang-bintang bertaburan, dan apabila gunung-gunung bergerak, dan apabila sepuluh bulan yang mengandung unta-unta itu ditinggalkan, dan apabila binatang-binatang itu dikumpulkan bersama-sama, dan ketika lautan dibakar, 6 dan ketika 7 jiwa-jiwa bersatu (dengan mayat mereka), dan ketika gadis bayi itu dikebumikan hidup, ditanya apa kejahatan yang dibunuhnya, dan ketika rekod itu dan apabila tudung syurga dihapuskan, 10 dan ketika Neraka diletupkan, dan apabila Syurga dibawa dekat, maka setiap orang akan mengetahui apa yang telah dibawa kepadanya.
[15-29] Tetapi tidak! 12 Saya bersumpah demi bintang-bintang yang bersembunyi dan bersembunyi, dan malam ketika ia berangkat, dan fajar ketika ia menghembuskan nafas, 13 bahawa ini sesungguhnya adalah Firman seorang Rasul yang mulia, yang mempunyai kekuatan yang besar, dan mempunyai kedudukan yang tinggi dengan Pemilik Arasy: di sana dia dipatuhi 16 dan dipegang sebagai boleh dipercayai. 17 Dan (wahai kaum Makkah), temanmu tidak marah. Dia telah melihat Rasul itu pada ufuk yang jelas. 19 Dan dia tidak pelit dalam hal menyampaikan pengetahuan yang tidak kelihatan (kepada orang-orang). 20 Dan ini bukanlah perkataan seorang syaitan yang terkutuk. 21 Di mana anda pergi? Ini adalah Peringatan kepada semua orang di dunia, kepada setiap kamu, yang ingin mengikuti Jalan Lurus. 22 Tetapi kehendakmu tidak sia-sia kecuali Allah, Tuhan sekalian alam, akan berbuat demikian. 23
1 Ini adalah metafora yang tiada tandingan kerana menyebabkan cahaya matahari hilang. Takwir bermaksud melipat; Oleh itu takwir al- 'amamah untuk melipatkan serban di atas kepala. Di sini, cahaya yang memancar dari matahari dan menyebar ke seluruh sistem suria telah disamakan dengan serban dan dikatakan bahawa pada Hari Kebangkitan serban akan dilipat mengenai matahari dan sinarannya akan pudar.
2 Iaitu, apabila daya yang memelihara mereka di orbit dan kedudukan mereka dilonggarkan dan semua bintang dan planet akan berselerak di alam semesta. Perkataan inkidar juga menunjukkan bahawa mereka bukan sahaja akan berselerak tetapi juga akan menjadi gelap.
3 Dengan kata lain, bumi juga akan kehilangan daya graviti yang mana gunung-gunung mempunyai berat dan teguh di bumi. Oleh itu, apabila tidak ada graviti lagi, gunung-gunung akan dicabut dari tempat mereka dan menjadi tidak berminat akan mula bergerak dan terbang apabila awan bergerak di atmosfera.
4 Ini adalah cara terbaik untuk memberi gambaran tentang keperitan dan kengerian Kebangkitan kepada orang Arab. Sebelum bas dan lori pada hari ini tidak ada sesuatu yang lebih berharga bagi orang Arab daripada unta yang baru melahirkan anaknya. Di negeri ini dia paling sedih dijaga dan dijaga, supaya dia tidak hilang, dicuri, atau dirugikan dengan cara apapun. Orang-orang yang menjadi lalai terhadap unta-unta itu, pada hakikatnya, bermakna bahawa pada masa itu mereka akan sangat terkejut untuk menjadi tidak menghiraukan harta benda mereka yang paling berharga.
5 Apabila malapetaka umum menimpa dunia, semua jenis binatang dan binatang berkumpul di satu tempat. Kemudian tidak menggigit ular, atau harimau membunuh dan memakan.
6 Kata sujjirat seperti yang digunakan dalam suara pasif asal dari tasjir pada masa lalu. Tasjir bermaksud menyalakan api di dalam ketuhar. Rupa-rupanya aneh bahawa pada Hari Kebangkitan Kebakaran akan menyala di lautan. Tetapi jika kebenaran mengenai air dijaga, tiada apa yang kelihatan aneh. Ia adalah keajaiban Tuhan yang Dia menggabungkan oksigen dan hidrogen, salah satu yang membantu menyalakan api dan yang lain menyalakan dirinya sendiri dan dengan gabungan kedua-dua Dia mencipta bahan seperti air yang digunakan untuk memadamkan api. Perwujudan mudah kuasa Allah sudah cukup untuk mengubah komposisi air ini sehingga dua gas dipisahkan dan mula membakar dan membantu menyebabkan api, yang merupakan ciri dasar mereka.
7 Dari sini mula menyebutkan peringkat kedua Kebangkitan.
8 Itulah, manusia akan dibangkitkan tepat di negeri ini kerana mereka hidup di dunia sebelum mati dengan tubuh dan jiwa bersama.
9 Gaya ayat ini mencerminkan kehebatan kemarahan dan kemarahan yang tidak dapat difahami dalam kehidupan bersama. Ibu bapa yang menguburkan anak-anak perempuan mereka yang hidup, akan sangat menghina di sisi Allah bahawa mereka tidak akan ditanya: "Kenapa awak membunuh bayi yang tidak bersalah itu?" Tetapi mengabaikan mereka gadis yang tidak bersalah itu akan ditanya: "Untuk apa kejahatan awak dibunuh?" Dan dia akan menceritakan kisahnya bagaimana kejamnya dia diperlakukan oleh ibu bapanya yang biadab dan dikebumikan hidup-hidup. Selain itu, dua tema yang luas telah dimampatkan ke dalam ayat ringkas ini, yang walaupun tidak dinyatakan dalam kata-kata, dicerminkan oleh gaya dan tenornya. Pertama sekali di dalamnya orang-orang Arab telah dibuat untuk menyedari betapa mendalam kejahatan moral mereka telah menyentuh kerana kejahilan mereka kerana mereka menguburkan anak-anak mereka sendiri hidup; namun mereka menegaskan bahawa mereka akan berterusan dalam kejahilan yang sama dan tidak akan menerima pembaharuan bahawa Muhammad (yang menjadi damai Allah) sedang berusaha untuk membawa masuk masyarakat mereka yang rosak. Kedua, bahawa hujah tegas telah diberikan di dalamnya tentang keperluan dan tidak dapat dielakkan dari Akhirat. Kasus gadis bayi yang dikebumikan hidup, harus diputuskan dan diselesaikan adil di beberapa lagu, dan semestinya ada waktu ketika orang kejam yang melakukan kejahatan kejam ini, harus dipanggil untuk memakainya, karena tidak ada di dunia untuk mendengar tangisan aduan yang dibangkitkan oleh jiwa miskin. Perbuatan ini dilihat dengan persetujuan oleh masyarakat yang kurang sopan; tidak ibu bapa merasakan apa-apa penyesalan untuknya, atau sesiapa pun di dalam keluarga meremehkan mereka, atau masyarakat mengambil apa-apa notis mengenainya. Kemudian, adakah kekejaman ini tetap sepenuhnya tidak dihukum di dalam Kerajaan Tuhan?
Kebiasaan kebiasaan mengubur bayi perempuan yang hidup ini telah meluas di Arab kuno kerana alasan yang berbeza. Salah satu sebabnya ialah kesusahan ekonomi kerana di mana rakyat mahu mempunyai kurang tanggungan supaya mereka tidak perlu menanggung beban membesarkan banyak anak. Anak-anak lelaki dibesarkan dengan harapan bahawa mereka akan membantu dalam mendapatkan pendapatan, tetapi anak perempuan terbunuh kerana ketakutan bahawa mereka perlu dibesarkan sehingga mereka matang dan kemudian diberikan dalam perkahwinan. Kedua, kekacauan yang meluas kerana di mana anak-anak lelaki dibesarkan untuk mempunyai lebih banyak pembantu dan penyokong; tetapi anak perempuan dibunuh kerana dalam perang suku, mereka terpaksa dilindungi daripada menjadi berguna dalam apa jua cara untuk pertahanan. Ketiga, aspek lain dari kekacauan umum juga ialah ketika suku-suku bermusuhan menyerbu satu sama lain dan ditangkap gadis-gadis mereka akan sama-sama menyimpannya sebagai budak perempuan atau menjualnya kepada orang lain. Atas sebab-sebab ini amalan yang menjadi biasa di Arab adalah bahawa pada saat melahirkan lubang dijaga digali siap untuk digunakan oleh wanita supaya jika seorang gadis dilahirkan, dia segera dilemparkan ke dalamnya dan dikuburkan hidup-hidup. Dan jika kadang-kadang ibu tidak cenderung untuk bertindak demikian, atau orang-orang keluarga tidak bersetuju, bapanya akan membangkitkannya untuk beberapa waktu setengah hati, dan kemudian mencari masa akan membawanya ke padang pasir untuk dikebumikan hidup-hidup. Kezaliman dan kesalehan ini pernah digambarkan oleh seseorang di hadapan nabi sendiri (yang menjadi damai) sendiri. Menurut hadis yang berkaitan dalam bab pertama Sunan Darimi, seorang lelaki datang kepada Nabi dan menyangkut insiden ini tentang hari kejayaannya sebelum zaman Islam: "Saya mempunyai seorang anak perempuan yang sangat rapat dengan saya Ketika saya memanggilnya, Dia akan datang berlari ke arah saya Pada suatu hari saya memanggilnya dan membawanya keluar bersama saya Dalam perjalanan, kami menemui sebuah sumur, memegangnya dengan tangan saya mendorongnya ke dalam sumur. Kata-kata terakhir yang saya dengar adalah: Oh ayah , oh bapa !! " Mendengar ini Nabi (yang bersahabat) menangis dan air mata mulai jatuh dari matanya Salah seorang yang hadir pada majlis itu berkata: Wahai manusia, kamu telah bersedih dengan nabi. Nabi berkata: Jangan hentikannya, biarlah dia mempersoalkan apa yang dirasakannya begitu kuat sekarang. Kemudian nabi bertanya kepadanya untuk menceritakan kisahnya sekali lagi. Apabila dia meriwayatkannya lagi, Nabi saw menangis dengan sedih sehingga jenggotnya menjadi kami dengan air mata. Kemudian dia berkata kepada lelaki itu: "Allah telah mengampuni yang telah kamu lakukan pada zaman kebodohan: sekarang berpalinglah kepada-Nya dengan taubat."
Tidak benar untuk berfikir bahawa orang-orang Arab tidak mempunyai rasa keingintahuan perbuatan yang tidak baik dan tidak berperikemanusiaan ini. Jelas sekali, tiada masyarakat, bagaimanapun rosak, mungkin tidak mempunyai perasaan bahawa tindakan kejahatan itu adalah jahat. Itulah sebabnya Al-Quran tidak pernah hidup dengan kekejian akta ini, tetapi hanya merujuknya dengan kata-kata yang mengagumkan untuk kesannya: "Masa akan datang apabila gadis yang dikebumikan hidup, akan diminta apa kejahatan dia dibunuh? " Sejarah Arab juga menunjukkan bahawa banyak orang dalam zaman kejiwaan pra-Islam merasakan amalan itu adalah jahat dan jahat. Menurut Tabarani, Sa'sa'ah bin Najiyah al-Mujashi`i, datuk penyair, Farazdaq, berkata kepada Nabi: "Wahai Rasulullah, semasa zaman kejahilan saya telah melakukan beberapa perbuatan baik di antaranya satu ialah saya menyelamatkan 360 kanak-kanak perempuan daripada dikebumikan hidup-hidup: Saya memberi dua unta setiap satu sebagai tebusan untuk menyelamatkan nyawa mereka. Adakah saya akan mendapat ganjaran untuk ini? " Nabi menjawab; "Ya, ada pahala bagi kamu, dan inilah yang Allah telah memberkati kamu dengan Islam."
Sebenarnya, berkat yang besar dari berkat-berkat Islam adalah bahawa ia bukan sahaja menamatkan amalan tidak berperikemanusiaan ini di Arab tetapi juga menghapuskan konsep bahawa kelahiran seorang anak perempuan adalah dengan cara apa-apa malapetaka, yang sepatutnya bertahan dengan tidak sengaja. Sebaliknya, Islam mengajar bahawa membesarkan anak-anak perempuan, memberi mereka pendidikan yang baik dan membolehkan mereka menjadi suri rumah yang baik, adalah perbuatan yang besar dan kebajikan. Cara Rasulullah (yang menjadi damai) mengubah konsep umum orang-orang berkenaan dengan perempuan boleh diadili dari banyak ucapannya yang telah dilaporkan dalam Hadis. Sebagai contoh, kami menghasilkan semula beberapa perkara berikut:
"Orang yang diuji kerana kelahiran anak-anak perempuan dan kemudian dia memperlakukan mereka dengan murah hati, mereka akan menjadi alat untuk menyelamatkannya dari Neraka." (Bukhari, Muslim).
"Orang yang membesarkan dua gadis sehingga mereka mencapai kematangan mereka, akan muncul bersama saya pada Hari Kebangkitan ... Mengatakan ini Nabi bersatu dan mengangkat jari-Nya (Muslim).
"Orang yang membesarkan tiga anak perempuan atau saudari perempuan, kemudian mengajarnya dengan cara yang baik dan diperlakukan dengan baik sehingga mereka menjadi mandiri, maka Allah akan menjadikan syurga wajib baginya." Seorang lelaki bertanya: "Bagaimana dengan dua orang, Wahai Rasulullah? Nabi menjawab: sama untuk dua. " Ibnu `Abbas, wartawan Hadits, berkata:" Sekiranya orang pada ketika itu bertanya mengenai seorang anak perempuan, Nabi juga akan memberikan jawapan yang sama tentang dia. "(Sharh as-Sunnh).
"Orang yang mempunyai seorang anak perempuan yang dilahirkan kepadanya dan dia tidak menguburkannya hidup, tidak memeliharanya dengan hina, dan tidak memilih anaknya kepadanya, maka Allah akan memasukkannya ke Syurga." (Abu Daud).
"Orang yang mempunyai tiga orang anak perempuan yang lahir padanya, dan dia sabar terhadap mereka, dan pakaian mereka dengan baik mengikut caranya, mereka akan menjadi alat untuk menyelamatkannya dari neraka." (Bukhari, Al-Adab al-Mufrad, Ibn Majah).
"Orang Islam yang mempunyai dua orang anak perempuan dan dia menjaga mereka dengan baik, mereka akan membawa dia ke Syurga." (Bukhari: Al-Adab al-Mufrad).
Inilah ajaran yang mengubah pandangan semua orang tentang gadis-gadis bukan sahaja di Arab tetapi di antara semua negara di dunia, yang kemudian menjadi diberkati dengan Islam.
10 Itulah, segala yang tersembunyi dari pandangan sekarang akan kelihatan. Kini seseorang hanya dapat melihat ruang kosong, atau awan, menggantung debu, bulan, matahari atau bintang, tetapi pada waktu itu Kerajaan Tuhan akan kelihatan secara penuh di depan orang-orang, tanpa apa-apa jilbab di antara, dalam realiti yang sebenar .
11 Itulah, di Dataran Kebangkitan, apabila pendengaran mengenai kes-kes rakyat akan berjalan, api api Neraka juga akan dipandang penuh, dan Surga juga dengan semua berkatnya akan dapat dilihat oleh semua orang, jadi bahawa orang jahat patut tahu apa yang mereka kurang dan di mana mereka akan dilemparkan, dan orang-orang yang benar juga harus tahu apa yang mereka selamatkan dan dengan apa yang diberkati dan dihormati.
12 Itulah, "Anda tidak betul bahawa apa yang dibentangkan di dalam Al-Qur'an adalah membual orang yang gila, atau saran jahat yang jahat dari syaitan."
13 Yang mana sumpah telah diumpani, telah dinyatakan dalam ayat-ayat berikut. Sumpah itu bermaksud: "Muhammad tidak pernah melihat penglihatan dalam kegelapan, tetapi ketika bintang-bintang itu hilang, malam itu telah berangkat dan pagi yang terang muncul, dia telah melihat Malaikat Tuhan di dalam Oleh itu, apa yang dia ceritakan adalah berdasarkan pemerhatian peribadinya sendiri dan pengalaman yang dialaminya sepenuhnya dalam cahaya hari. "
14 "Seorang utusan mulia": Malaikat yang menurunkan Wahyu, sebagaimana yang jelas dari ayat-ayat berikut. "Kata seorang utusan yang mulia" tidak bermaksud bahawa Al-Qur'an adalah perkataan Malaikat itu sendiri, tetapi, seperti konteksnya, tentang Dia yang menjadikan dia seorang Rasul. Di Al-Haaqqah: 40, juga, Al-Qur'an telah dipanggil perkataan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah), dan di sana juga tidak berarti bahawa itu adalah komposisi Nabi sendiri, tetapi menggambarkannya sebagai "perkataan seorang utusan yang mulia", telah dijelaskan bahawa nabi sedang mempersembahkannya sebagai Rasul Allah dan bukan sebagai Muhammad bin `Abdullah. Di kedua tempat itu, Firman telah dikaitkan dengan Malaikat dan Muhammad (yang menjadi damai Allah) atas alasan bahawa mesej Allah disampaikan kepada Muhammad (yang menjadi damai Allah) oleh Malaikat dan kepada manusia oleh Muhammad (yang menjadi damai). (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 22 Al-Haqqah).
15 Surah An-Najm: 45, berurusan dengan tema yang sama, maka "Ia adalah satu Wahyu yang diturunkan kepadanya, satu yang berkuasa, telah mengajarnya." Mengenai apa yang tersirat oleh kuasa-kuasa besar Malaikat Jibril (berserah diri) adalah samar-samar. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya menunjukkan bahawa dia dibezakan walaupun di kalangan malaikat kerana kuasa luar biasanya. Dalam Islam (kitab-al-iman) Hadrat `A'ishah telah melaporkan kepada Nabi saw:" Saya telah dua kali melihat Gabriel dalam bentuk dan bentuknya yang sebenar: makhluk yang mulianya meliputi seluruh ruang antara bumi dan langit. " Menurut tradisi yang dilaporkan dari Hadrat `Abdullah bin Mas`ud di Bukhari. Muslim, Tirmidhi dan Musnad Ahmad, Nabi saw yang telah melihat Jibril dengan enam ratus sayapnya. Dari satu ini boleh mempunyai gagasan tentang kuasa-kuasa besarnya.
16 Yaitu dia adalah ketua malaikat dan semua malaikat bekerja di bawah perintahnya.
17 Maksudnya, dia bukanlah seorang yang akan merosakkan Wahyu Ilahi, tetapi begitu setia sehingga ia menyampaikan apa saja yang dia terima dari Tuhan.
18 "Sahabatmu": Rasulullah saw. Di sini, menyebutkan tentang nabi sebagai sahabat orang Makkah, mereka telah menyedari bahawa nabi itu bukan orang asing bagi mereka. Dia bukan orang luar tetapi seorang lelaki dan suku mereka sendiri; dia telah menjalani seluruh hidupnya di kalangan mereka; walaupun anak-anak mereka tahu bahawa dia seorang lelaki yang sangat bijak. Mereka tidak sepatutnya tidak malu untuk memanggil lelaki itu seorang lelaki yang gila. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 2, 3 dari An-Najm).
19 Dalam An-Najm: 7-9, pemerhatian Rasulullah (yang menjadi perdamaian) telah diterangkan dengan lebih terperinci, (Untuk penjelasan, lihat EN 7 7. An-Najm).
20 Itulah, "Rasulullah SAW tidak menyembunyikan apa-apa dari kamu. Apa pun yang nyata yang nyata adalah perdagangan yang diketahui oleh Allah, sama ada ia berkaitan dengan intipati dan sifat-sifat Allah, para malaikat, kehidupan selepas kematian dan Kebangkitan, atau ke akhirat, Syurga dan Neraka, dia menyampaikan segalanya kepadamu tanpa perubahan.
21 Itu adalah, "Anda salah dalam pemikiran bahawa sesetengah syaitan datang dan membisikkan kata-kata ini ke telinga Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Tidak sesuai dengan Syaitan bahawa dia harus mengalihkan manusia dari politeisme, penyembahan berhala, atheisme dan dosa dan menyerahkannya kepada penyembahan Tuhan dan Tauhid, membuat manusia sedar bahawa dia harus menjalani kehidupan tanggungjawab dan kebertanggungjawaban kepada Allah daripada hidup yang tidak bertanggungjawab, hidup bebas, harus melarang manusia mengamalkan amalan kejahilan, ketidakadilan, ketidak laku dan kejahatan dan membawanya ke kehidupan yang bersih keadilan, ketakwaan dan akhlak yang tinggi. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat Ash-Shua`ra ': 210-212 bersama dengan 130-133 EN, dan 221-223 bersamaan dengan EN 140141).
22 Dengan kata lain, walaupun ini adalah Peringatan bagi semua umat manusia, hanya orang seperti itu boleh mendapat manfaat daripadanya, siapa yang sendiri berhasrat mengamalkan taqwa dan kebenaran. Manusia sebagai pencari selepas kebenaran dan pencinta hak adalah keadaan terpenting untuk mendapat manfaat darinya.
Tema ini telah berlaku di Al-Muddaththir: 56 dan Ad-Dahr: 20 di atas. Untuk penjelasan, lihat EN 41 Al-Muddaththir.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top