Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
83. Surah Al Mutaffifin (Mereka Yang Menangani Penipuan)
Statistik
Ibrah
Nama
Ia berasal dari ayat pertama; Wayl-ul-lil mutaffifin . [QS83:1] CQ(83:1:2) KK(83:1:2)Tempoh Wahyu
Gaya Surah dan materi pelajarannya jelas menunjukkan bahawa ia diturunkan di peringkat paling awal di Makkah, ketika surah setelah surah diwahyukan untuk mengesan doktrin Akhirat pada fikiran rakyat. Surah ini diturunkan ketika mereka telah mulai menghina umat Islam dan memalukan mereka secara terbuka di jalan-jalan dan perhimpunan mereka, tetapi penganiayaan dan pembunuhan umat Islam belum dimulakan. Beberapa pengulas menganggap ini sebagai Madani Surah. Kesalahpahaman ini disebabkan oleh tradisi dari Ibn Abbas, yang mana ketika Nabi (kedatangan kedamaian) tiba di Madinah, kejahatan yang memberikan berat badan dan ukurannya meluas di kalangan orang-orang di sana. Kemudian Allah menurunkan Wayl ul-lil mutaffifin dan orang-orang mula memberi berat dan ukuran penuh. (Nasa'i, Ibn Majah, Ibn Marduyah, Ibn Jarir, Baihaqi: Shu`ab-il-Iman ) Tetapi, seperti yang telah kita jelaskan dalam pengenalan kepada Surah Ad-Dahr, amalan biasa dengan para sahabat dan penggantinya ialah apabila mereka mendapati bahawa satu ayat digunakan untuk sesuatu perkara kehidupan, mereka akan mengatakan bahawa ia telah dihantar ke bawah berkenaan perkara itu. Oleh itu, apa yang dibuktikan oleh tradisi Ibnu Abbas ialah apabila selepas beliau berpindah ke Madinah, Nabi saw (yang menjadi damai) melihat bahawa kejahatan itu meluas di kalangan orang di sana, dia membacakan Surah ini sebelum mereka oleh Perintah Allah dan ini membantu mereka memperbaiki cara mereka.Tema dan Subject Matter
Tema Surah ini juga adalah akhirat. Dalam enam ayat pertama, orang telah ditugaskan untuk melakukan amalan jahat yang lazim dalam urusan komersial mereka. Apabila mereka terpaksa menerima bayaran dari orang lain, mereka menuntut agar diberikan sepenuhnya, tetapi apabila mereka perlu mengukur atau menimbang untuk orang lain, mereka akan memberikan kurang daripada yang seharusnya. Mengambil kejahatan ini sebagai contoh dari kejahatan yang tidak terhingga yang tersebar luas dalam masyarakat, telah dikatakan bahawa ini adalah hasil yang tidak dapat dielakkan dari kebiasaan akhirat. Kecuali orang menyedari bahawa suatu hari mereka perlu hadir di hadapan Tuhan dan menyumbang setiap tindakan tunggal yang mereka lakukan di dunia, tidak mungkin mereka akan menerima ketakwaan dan kebenaran dalam urusan harian mereka. Walaupun seseorang mungkin mengamalkan kejujuran dalam beberapa urusannya yang tidak penting memandangkan "kejujuran adalah dasar terbaik," dia tidak akan pernah mempraktikkan kejujuran pada masa-masa apabila ketidakjujuran nampaknya "dasar terbaik". Manusia boleh membangun kejujuran yang benar dan kekal hanya apabila dia takut kepada Tuhan dan percaya dengan tulus di akhirat, maka dia akan menganggap kejujuran bukan semata-mata sebagai "dasar" tetapi sebagai "kewajiban" dan kewajipan, dan tetap di dalamnya, atau sebaliknya , tidak akan bergantung kepada kegunaannya atau tidak berguna di dunia.Oleh itu, setelah membuat eksplisit hubungan antara moralitas dan doktrin di akhirat dengan cara yang berkesan dan mengesankan, dalam ay. 7-17, telah dikatakan: Perbuatan orang jahat telah direkodkan dalam senarai hitam penyebabnya, dan di akhirat mereka akan bertemu dengan kehancuran. Kemudian dalam vv. 18-28, akhir yang terbaik dari yang mulia telah dijelaskan dan telah dibentangkan bahawa perbuatan mereka dicatatkan dalam senarai orang-orang luhur, di mana dilantik malaikat yang paling dekat dengan Allah.
Kesimpulannya, orang-orang yang beriman telah dihiburkan, dan orang-orang kafir memperingatkan, seolah-olah berkata: "Orang-orang yang memalukan dan memalukan orang-orang yang beriman hari ini, adalah penyebab yang, pada Hari Kebangkitan, akan bertemu dengan akhir yang paling jahat akibat kelakuan mereka, dan orang-orang yang beriman ini akan merasa senang apabila mereka melihat nasib mereka. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-6] Celakalah mereka yang memberi berat badan, yang apabila mereka mengukur dari orang lain, mengambilnya sepenuhnya, dan apabila mereka mengukur atau menimbang untuk mereka, mereka memberi mereka kurang dari yang seharusnya. 2 Tidakkah mereka berfikir bahawa mereka akan dibangkitkan semula pada Hari Besar? 3 Hari dimana semua manusia akan berdiri di hadapan Tuhan dunia.
[7-17] Sesungguhnya tidak! 4 Sesungguhnya rekod-rekod orang jahat berada dalam Daftar Penjara 5 dan apa yang kamu tahu apa Daftar Daftar Penjara itu? Ia adalah buku bertulis. Celakalah pada hari itu kepada orang-orang yang bersedih hati, yang mendustakan hari pembalasan, dan tidak ada yang menafikannya melainkan setiap pelanggar yang berdosa. Apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, dia berkata: "Ini adalah kisah-kisah zaman kuno." Tidak semestinya! Tetapi hakikatnya adalah bahawa perbuatan jahat mereka telah mencemarkan hati mereka. 7 tidak semestinya! Sesungguhnya pada hari itu mereka akan terdesak dari penglihatan Tuhan mereka. 8 Kemudian mereka akan masuk neraka Jahannam. Maka akan dikatakan kepada mereka, "Ini adalah perkara yang kamu pernah mengingkari."
[18-28] Sesungguhnya tidak! 9 Sesungguhnya catatan orang-orang benar ada dalam Daftar orang-orang yang luhur. Dan adakah anda tahu apa yang Daftar orang-orang yang mulia? Ia adalah sebuah buku bertulis, dijaga oleh para malaikat yang paling dekat dengan Allah. Sesungguhnya orang benar akan bersukacita; duduk di atas sofa yang tinggi mereka akan melihat-lihat. Di wajah mereka, anda akan menandakan cahaya kebahagiaan. Mereka akan diberi minum wain yang diminati, dimeteraikan yang meterainya menjadi kasturi. 10 Mereka yang ingin mencapai kecemerlangan orang lain, hendaklah mereka berusaha cemerlang. Wain itu hendaklah mempunyai campuran Tasnim. 11 Ini adalah mata air dengan air yang terdekat kepada Allah akan meminum wain.
[29-36] Penganut-penganut yang digunakan untuk menawan orang percaya di dunia. Mereka akan berkeliaran pada satu sama lain apabila mereka melewati mereka. Apabila mereka kembali kepada keluarga mereka, mereka kembali bergurau. 12 Dan apabila mereka melihat mereka, mereka akan berkata, "Ini orang-orang yang tersesat," 13 walaupun mereka tidak diutus menjadi penjaga atas mereka. 14 Hari ini orang-orang beriman tertawa pada orang-orang kafir, ketika mereka duduk di atas sofa dan menatap mereka. Tidakkah orang-orang kafir itu diberi ganjaran untuk apa yang mereka kerjakan dahulu? 15
1 Pada asal perkataan mutaffifin telah digunakan, yang berasal dari tatfif, kata yang digunakan untuk perkara yang lebih rendah dan asas dalam bahasa Arab. Secara terminologi, tatfif digunakan untuk memberi berat badan pendek dan ukuran pendek secara fraud, bagi orang yang bertindak demikian semasa mengukur atau menimbang, tidak menipu orang lain dengan apa-apa jumlah yang besar, tetapi sedikit berhemat dari apa yang disebabkan oleh setiap pelanggan dengan bijak, dan orang miskin pelanggan tidak tahu apa dan betapa dia dilucutkan oleh penjual.
2 Di beberapa tempat di dalam Al-Quran yang memberikan ukuran dan berat yang pendek telah dikutuk dan mengukur sepenuhnya dan menimbang dengan betul telah ditekankan. Dalam Surah Al-An'am, ia telah memerintahkan: "Anda harus menggunakan ukuran penuh dan keseimbangan yang adil. Kami hanya mengenakan satu dengan tanggungjawab yang banyak yang boleh diterima." (ayat 152). Dalam Surah Bani Isra'il telah dikatakan: "Beri ukuran penuh ketika kamu mengukur dan timbang dengan timbangan." (ayat 35). Dalam Surah Ar-Rehman telah ditekankan: Jangan kecewa keseimbangan: timbanglah dengan ekuiti dan jangan berikan berat badan. "(Ayat 8-9) Orang-orang Nabi Shu`aib telah dihukum atas alasan bahawa kejahatan untuk memberikan ukuran pendek dan berat telah menjadi berleluasa di kalangan mereka dan walaupun nasihat dan nasihatnya mereka tidak menahannya.
3 "Hari Besar": Hari Kebangkitan apabila semua lelaki dan jin akan dipanggil untuk bersatu bersama di Mahkamah Suci dan keputusan yang sangat penting akan dijadikan sebagai balasan dan hukuman. "
4 Itulah, "Orang-orang ini salah dalam berfikir bahawa mereka akan dibiarkan tanpa dipanggil untuk mengambil kira apabila mereka telah melakukan kejahatan dan kejahatan sedemikian di dunia."
5 Perkataan sijjin dalam asalnya berasal dari sijn (penjara) dan penjelasannya yang berikut menunjukkan bahawa ia membayangkan Daftar umum di mana tindakan dan perbuatan orang yang layak hukuman sedang direkodkan.
6 "Wahyu-wahyu Kami": ayat-ayat di mana berita tentang Hari Pembalasan telah diberikan.
7 Memang, mereka tidak mempunyai alasan yang baik untuk menunaikan ganjaran dan hukuman sebagai tidak benar. Apa yang telah menjadikan mereka mengatakan ini, adakah hati mereka berkarat kerana dosa-dosa mereka; oleh itu, satu perkara yang benar-benar munasabah muncul tidak benar dan tidak munasabah kepada mereka. Penjelasan mengenai karat ini seperti yang diberikan oleh Nabi saw (yang menjadi damai) adalah seperti berikut: "Apabila seorang hamba melakukan dosa, ia menandakan noda hitam di hatinya. Jika dia menawarkan pertobatan, noda itu dicuci, tetapi jika dia terus melakukan kesalahan, ia menyebar ke seluruh hati. " (Musnad Ahmad, Tirmidhi, Nasa'i, Ibn Majah, Ibn Jarir, Hakim, Ibn Abi Hatim, Ibn Hibban dan lain-lain).
8 Maksudnya, orang-orang ini akan kekal dalam penglihatan Allah yang akan diberkati orang-orang benar. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 17 Al - Qiyamah).
9 Memang, mereka salah dalam berfikir bahawa tidak akan ada sebarang balasan dan hukuman.
10 Salah satu makna kata-kata khltamu-hu misk adalah bahawa kapal-kapal yang mengandungi wain akan membawa meterai musk bukannya tanah liat atau lilin. Oleh itu, ayat ini bermaksud: Ini akan menjadi jenis wain yang terpilih, yang akan lebih unggul daripada wain yang mengalir di kanal, dan ia akan dihidangkan oleh para pelayan Syurga dalam kapal yang dimeteraikan dengan kasturi kepada penghuni surga. Makna lain juga boleh: Apabila wain itu akan menurunkan tekak, kesan akhirnya akan menjadi rasa kasturi. Negeri ini bertentangan dengan wain dunia yang memberikan bau yang menyerang secepat botol dibuka dan seseorang merasakan bau yang mengerikan walaupun semasa minum dan juga ketika ia melepasi tekak.
11 "Tasnim":: ketinggian. Oleh itu, Tasnim akan menjadi mata air yang mengalir dari ketinggian.
12 Memang, mereka pulang dengan gembira, memikirkan bahawa mereka telah membuat keseronokan terhadap orang-orang Islam seperti itu, telah melepaskan kata-kata jahat terhadapnya dan menimbulkan kecurangan di kalangan rakyat.
13 Itulah sebabnya mereka telah kehilangan alasan mereka: mereka telah merosakkan diri dari keuntungan dan kesenangan dunia dan mengalami bahaya dan mengalami kesulitan hanya kerana alasan bahawa Muhammad (yang menjadi rahmat Allah) telah menyesatkan mereka dengan akhirat , Syurga dan neraka. Mereka menyerah apa yang ada dan di sini harapan palsu bahawa janji syurga telah diadakan kepada mereka selepas kematian, dan mereka menanggung kesulitan dalam kehidupan sekarang hanya kerana sebab mereka telah diancam dengan beberapa Neraka di dunia yang akan datang.
14 Dalam ayat ringkas ini, pengejek-pengejek dan jestar diberi amaran mengajar tentang kesannya: "Walaupun apa yang dipercayai oleh umat Islam, adalah palsu, mereka tidak merugikan anda sama sekali. Mereka menganggap sesuatu seperti yang kita dan sewajarnya mengadopsi sesuatu Sikap moral untuk diri mereka sendiri, demi kebaikan mereka sendiri, Allah tidak menjadikan kamu pengawas atas mereka supaya kamu dapat mengkritik dan menganiaya orang-orang yang tidak merugikan kamu dalam apa-apa cara. "
15 Terdapat satira yang halus dalam ayat ini. Di dunia, orang-orang kafir digunakan untuk menganiaya orang-orang yang beriman, memikirkan itu adalah perbuatan yang baik. Di akhirat, orang-orang yang beriman akan menikmati kehidupan di Syurga, dan memerhatikan orang kafir yang dihukum di Neraka, akan mengatakan kepada diri mereka apa ganjaran yang mereka peroleh untuk perbuatan mereka yang baik!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan