Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
84. Surah Inshiqaq (Pemisahan)
Statistik
Ibrah
Video
Nama
Ia berasal dari perkataan inshaqqat dalam ayat pertama. [QS84:1] CQ(84:1:3) KK(84:1:3)Inshaqqat adalah infinitif yang bermaksud untuk berpisah, dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana disebutkan telah terbelah dari langit.
Tempoh Wahyu
Ini juga merupakan salah satu Surah yang paling awal yang akan diturunkan di Makkah. Bukti dalaman mengenai masalahnya menunjukkan bahawa penganiayaan terhadap umat Islam belum dimulakan; Walau bagaimanapun, mesej Al-Quran secara terbuka ditolak di Makkah dan orang-orang menolak untuk mengakui bahawa Kebangkitan akan berlaku apabila mereka harus hadir di hadapan Tuhan mereka untuk membuat laporan tentang perbuatan mereka.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah Kebangkitan dan Akhirat.Dalam lima ayat yang pertama bukan sahaja keadaan Kebangkitan dinyatakan dengan jelas tetapi argumen yang benar dan tertentu juga telah diberikan. Telah dinyatakan bahawa langit pada Hari itu akan berpisah, bumi akan tersebar luas dan halus, dan ia akan membuang apa pun terletak di dalamnya dari mayat manusia dan bukti perbuatan mereka sehingga menjadi kosong sepenuhnya dari dalam. Perdebatan yang diberikan kepadanya adalah bahawa mereka akan menjadi perintah Tuhan mereka untuk langit dan bumi; kerana keduanya adalah ciptaan-Nya. mereka tidak boleh berani tidak mematuhi perintah-Nya. Bagi mereka satu-satunya jalan yang betul dan betul ialah mereka harus mematuhi Perintah Tuhan mereka.
Kemudian, dalam 6-19 telah dikatakan bahawa sama ada manusia sedar tentang fakta ini atau tidak, ia dalam mana-mana hal bergerak bergerak ke arah tujuan apabila dia akan muncul dan berdiri di hadapan Tuhannya. Pada masa itu semua manusia akan dibahagikan kepada dua bahagian: pertama mereka yang rekod akan diberikan di tangan kanan mereka: mereka akan diampuni tanpa perhitungan yang teruk; kedua orang yang rekodnya akan diberikan mereka di belakang mereka. Mereka akan berharap bahawa mereka harus mati entah bagaimana, tetapi mereka tidak akan mati; sebaliknya mereka akan dibuang ke Neraka. Mereka akan bertemu dengan nasib ini kerana di dunia mereka tersesat dalam kesalahfahaman bahawa mereka tidak akan perlu hadir di hadapan Tuhan untuk memberikan pertimbangan terhadap perbuatan mereka, sedangkan Tuhan mereka menonton apa yang mereka lakukan, dan tidak ada alasan mengapa mereka harus melepaskan akauntabiliti untuk perbuatan mereka. Mereka bergerak secara beransur-ansur dari kehidupan dunia hingga menunaikan ganjaran dan hukuman di akhirat adalah seperti kemunculan senja selepas matahari terbenam, kedatangan malam selepas hari, pengembalian manusia dan binatang ke mereka masing-masing tempat tidur pada waktu malam, dan bertambahnya bulan sabit ke bulan purnama.
Kesimpulannya, orang-orang kafir yang menafikan Al-Quran daripada membungkuk kepada Tuhan apabila mereka mendengarnya, telah diperingatkan hukuman yang berat dan berita baik yang diberikan kepada orang-orang yang beriman dan orang-orang yang soleh.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-15] Apabila langit membelah-belah, dan mematuhi perintah Tuhannya, sama seperti benarnya (menurut perintah Tuhannya). Apabila bumi tersebar, dan melemparkan apa yang ada di dalamnya, dan menjadi kosong, dan mematuhi perintah Tuhannya, sebagaimana yang benar haruslah menurut perintah itu. 4 Wahai manusia, kamu bergerak ke arah Tuhanmu, tidak akan nampak, 5 dan akan bertemu dengan-Nya. Kemudian dia yang rekod yang diberikan di tangan kanannya, hendaklah mempunyai perhitungan yang mudah, 6 dan ia akan kembali kepada orang-orang kerabatnya yang bergembira. 7 Adapun dia yang direkodkan kepadanya di belakangnya, 8 ia akan memanggil untuk mati dan masuk ke dalam Neraka yang menyala. Kerana ia tinggal di antara saudara-saudaranya, sepenuhnya diserap, dan dianggap dia tidak akan kembali. Kenapa tidak! Tuhanku pernah melihat kesalahannya. 10
[16-25] Jadi tidak! Saya bersumpah dengan senja dan malam dan apa yang dikumpulkan bersama, dan bulan apabila ia tumbuh penuh, anda pasti akan lulus dari satu negara ke negara yang lain secara beransur-ansur. 11 Maka, apakah perkara ini kepada orang-orang ini bahawa mereka tidak percaya, dan apabila Al-Qur'an dibacakan di hadapan mereka, mereka tidak bersujud? 12 Tetapi, sebaliknya, orang kafir menyangkal, walaupun Allah mengetahui apa yang mereka kumpulkan (dalam catatan mereka). Oleh itu, beri mereka berita baik tentang siksaan yang menyakitkan. Walau bagaimanapun, orang-orang yang telah beriman dan beramal soleh, akan mendapat ganjaran yang tidak akan gagal.
1 Secara harfiah: "... dan mendengar perintah Tuhannya." Walau bagaimanapun, menurut penggunaan bahasa Arab, adhina lahu tidak hanya bermaksud: "Dia mendengar Perintah tetapi itu bermaksud:" Mendengar perintah yang dia jalankan segera seperti hamba yang taat. "
2 "Apabila bumi tersebar," ketika lautan dan sungai-sungai menjadi penuh, gunung-ganang menjadi hancur dan bertaburan, dan bumi menjadi rata dan menjadi tanah yang halus. Dalam Surah Ta Ha, perkara yang sama telah dinyatakan, dengan demikian: "Dia akan menjadikan bumi menjadi dataran kosong, di mana kamu tidak akan melihat apa-apa lengkung atau lipatan." (ayat 106-107) Hakim dalam Mustadrak telah menghubungkan melalui saluran yang sahih pada otoritas Hadrat Jabir bin 'Abdullah sebagai kata-kata nabi (yang menjadi damai) untuk kesannya: "Pada Hari Kebangkitan bumi akan diratakan dan merebak seperti kain meja, maka tidak akan ada ruang di atasnya untuk laki-laki meletakkan kaki mereka. " Untuk memahami kata-kata ini, seseorang harus ingat bahawa Hari itu semua lelaki yang akan dilahirkan dari hari pertama penciptaan hingga Kebangkitan, akan dibangkitkan secara serentak dan dihasilkan di Mahkamah Ilahi. Untuk mengumpul bersama-sama begitu ramai orang ramai, tidak dapat dielakkan bahawa lautan, sungai, gunung, hutan, jurang dan semua kawasan yang tinggi dan rendah akan disesuaikan dan seluruh dunia di dunia menjadi dataran yang luas supaya semua individu bangsa manusia mungkin mempunyai ruang di atasnya untuk berdiri di atas kakinya.
3 Yaitu, ia akan membuang semua mayat lelaki dan juga jejak dan bukti perbuatan mereka yang terletak di dalamnya. supaya tidak ada yang tersembunyi dan dikuburkan di dalamnya.
4 Di sini, tidak dinyatakan secara nyata apa yang akan berlaku apabila peristiwa seperti itu terjadi, kerana tema berikutnya dengan sendirinya menerangkan ini, seolah-olah berkata: "Wahai manusia, kamu bergerak ke arah Tuhanmu dan akan bertemu Dia, kamu akan diberikan buku tingkah laku kamu, dan diberi ganjaran atau dihukum menurut perbuatanmu. "
5 Maksudnya, "Anda mungkin jika anda suka berfikir bahawa semua usaha dan usaha anda di dunia ini terbatas pada kehidupan duniawi dan didorong oleh keinginan duniawi, namun sebenarnya adalah anda bergerak, secara sedar atau tanpa sadar, ke arah Tuhanmu dan anda akhirnya akan hadir di hadapanNya dalam apa jua keadaan .. "
6 Iaitu, perhitungannya akan kurang parah: dia tidak akan ditanya mengapa dia telah melakukan apa-apa dan perkara seperti itu dan alasan apa yang dia tawarkan untuknya. Walaupun perbuatan kejahatannya juga akan ada bersama dengan perbuatan baiknya dalam rekodnya, kesilapannya akan diabaikan dan diampuni memandangkan perbuatannya yang lebih baik. Di dalam al-Quran, untuk perhitungan orang-orang fasik yang keras, kata-kata su-al -abab telah digunakan (Ar-Ra'd: 18), dan mengenai orang-orang yang benar telah dikatakan: "Dari orang-orang seperti ini Kami menerima yang terbaik dari perbuatan mereka dan mengabaikan kejahatan mereka. " (Al-Ahqaf: 16). Penjelasannya yang diberikan oleh Nabi saw yang berkaitan dengan kata-kata yang berbeza oleh Imam Ahmad Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa'i, Abu Da'ud, Hakim, Ibn Jarir, `Abd bin Humaid, dan Ibn Marduyah atas kuasa Hadrat 'A'ishah. Menurut salah satu tradisi ini, Nabi saw bersabda: "Orang yang ditakdirkan akan ditakdirkan sebagai balasan untuk perbuatannya. Hadrat 'Aisyah berkata: Wahai Rasulullah, tidakkah Allah berfirman:" Dia yang rekodnya diberikan di sebelah kanannya akan mempunyai perhitungan yang mudah? ' Rasulullah menjawab: Itu hanya tentang pembentangan perbuatan, tetapi orang yang ditanyai akan ditakdirkan. " Dalam tradisi lain, Hadrat 'A'ishah telah berkata: "Saya pernah mendengar ajakan nabi ketika solat, maka: Ya Allah, panggil aku dengan perhitungan cahaya. Ketika dia menyampaikan doa-doanya, saya bertanya apa maksudnya dengan itu "Dia menjawab: Penghitungan cahaya bermaksud buku tingkah laku seseorang akan dilihat dan kesilapan seseorang akan diabaikan. O 'Aishah, orang yang dipanggil untuk mengerjakan perbuatannya pada hari itu, akan ditakdirkan.
7 "keluarganya": keluarganya dan saudara-mara dan sahabatnya yang akan diampuni walaupun seperti dirinya sendiri.
8 Dalam Surah Al Haaqqah: 25, dikatakan bahawa rekodnya akan diberikan kepadanya di tangan kirinya tetapi di sini "di belakang punggungnya!" Ini mungkin kerana sebabnya dia telah kehilangan semua harapan bahawa dia akan diberikan rekodnya di tangan kanannya, kerana dia akan menyadari kesalahannya dan pasti akan menerima rekodnya di tangan kirinya. Namun, untuk mengelakkan penghinaan menerimanya di sebelah kiri, di depan semua manusia, dia akan menarik tangannya di belakang dan akan menerimanya di belakangnya. "
9 Itulah cara hidupnya yang berbeza dari orang-orang yang benar di antara Allah, tentang siapa di Surah At-Tur: 26, dikatakan bahawa mereka tinggal di kalangan keluarganya dengan ketakutan dan ketakutan terhadap Allah, iaitu mereka takut kalau-kalau mereka merosakkan Keistimewaan mereka sendiri berdasarkan penyerapan mereka dalam kasih sayang dan usaha demi kesejahteraan dan kesejahteraan mereka di dunia. Sebaliknya, lelaki ini menjalani kehidupan yang bebas daripada segala kebimbangan dan kebimbangan dan membantu anak-anak dan kerabatnya untuk menikmati kehidupan sepenuhnya, tidak kira apa cara yang jahat dan tidak bermoral yang dia gunakan untuk mendapatkan cara kesenangan, bagaimana dia harus meraih hak orang lain dan melanggar batas yang ditetapkan oleh Allah demi kesenangan duniawi.
10 Itulah, ia menentang keadilan Tuhan dan kebijaksanaanNya yang Dia harus mengabaikan kesalahan-kesalahan yang dia lakukan dan tidak boleh memanggilnya sebelum Dia untuk membuat laporan tentang perbuatan-perbuatannya.
11 Itulah, "Anda tidak akan kekal dalam satu dan keadaan yang sama, tetapi harus melalui peringkat yang tidak terhitung secara beransur-ansur, dari pemuda sampai tua, dari usia tua hingga mati, dari kematian hingga barzakh (negara perantara antara kematian dan Kebangkitan ), dari barzakh ke Resurrections dari Kebangkitan hingga Plain Assembly, kemudian kepada Perhimpunan, dan kemudian untuk menunaikan ganjaran dan hukuman. Sumpah telah diangkat oleh tiga perkara untuk mengurungkan ini:
(1) pada waktu senja,
(2) oleh kegelapan malam dan perhimpunan bersama di dalamnya semua manusia dan binatang yang tetap bertaburan di siang hari, dan
(3) oleh bulan yang berlalu melalui fasa yang berlainan untuk menjadi penuh. Ini adalah beberapa perkara yang bersaksi bahawa rehat dan kesunyian tidak diketahui di alam semesta di mana manusia hidup. Terdapat perubahan berterusan dan beransur-ansur yang berlaku di mana-mana. Oleh itu, orang kafir adalah salah dalam pemikiran bahawa kehidupan akan berakhir apabila manusia telah menghembuskan nafas terakhirnya.
12 "Mereka tidak sujud": mereka tidak sujud kepada Allah kerana takut kepada-Nya. Untuk melaksanakan sajdah di sini disahkan oleh amalan Rasulullah (yang menjadi damai). lmam Malik, Muslim dan Nasa'i telah mengaitkan tradisi yang berkaitan dengan Hadrat Abu Hurairah, dengan mengatakan bahawa dia membacakan Surah ini dalam Doa dan melakukan sajdah di sini berkata: "Nabi (yang menjadi damai ) melakukan sajdah pada ketika ini. " Bukhari;Muslim, Abu Da'ud dan Nasa'i telah menceritakan pernyataan Abu Rafi`: "Hadrat Abu Hurairah membacakan Surah ini dalam doa 'Isha' dan melakukan sajdah Ketika saya bertanya mengapa dia melakukannya, dia menjawab: Saya berdoa di bawah pimpinan Abul Qasim (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan dia melakukan sajdah di sini. Oleh itu, saya akan terus melakukan sajdah ini selagi hidup. " Muslim, Abu Da'ud, Tirmidzi, Nasa'i, Ibnu Majah dan lain-lain telah menceritakan tradisi lain yang mengatakan bahwa Hadrat Abu Hurairah berkata: "Kami melakukan sajdah di belakang Rasulullah saw dalam Surah ini dan dalam Iqra 'bi-ismi Rabbik- alladhi khalaq.
13 Makna yang lain juga boleh: "Allah lebih mengetahui apa yang tidak percaya, kebencian, permusuhan terhadap Kebenaran dan niat jahat dan reka bentuk yang mereka tambahkan dalam payudara mereka."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan