Khamis, 22 Februari 2018

85. Surah Al Burooj

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


85. Surah Al Burooj (The Constellations)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 85.AlBurooj 1-22 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video








Slide

Surah begitu ditakrifkan selepas perkataan al buruj muncul dalam ayat pertama.  
[QS85:1] CQ(85:1:3) KK(85:1:3)

Tempoh Wahyu

Subjek itu sendiri menunjukkan bahawa Surah ini telah diturunkan di Makkah pada zaman ketika penganiayaan terhadap umat Islam berada di klimaksnya dan orang kafir Makkah berusaha sepenuhnya dengan kezaliman dan paksaan untuk menukarkan orang-orang yang baru dari Islam.

Tema dan Subject Matter

Temanya adalah untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir tentang akibat buruk dari penganiayaan dan kezaliman yang mereka lakukan terhadap orang-orang yang bertobat kepada Islam, dan menghiburkan orang-orang yang beriman, supaya berkata: "Jika kamu tetap teguh dan teguh terhadap kezaliman dan paksaan, akan diberikan pahala yang besar untuknya, dan Allah pasti akan membalas dendam kepada penindas kamu atas kamu. "
Dalam hubungan ini, pertama sekali kisah rakyat parit ( ashab al-ukhdud ) telah dikaitkan, yang telah membakar orang-orang yang beriman itu dengan membuangnya ke dalam lubang-lubang yang penuh dengan api. Dengan cara ini cerita orang percaya dan orang kafir telah diajar beberapa pengajaran. Pertama, sama seperti orang-orang parit menjadi layak untuk kutuk dan hukuman Allah, begitu juga ketua-ketua Makkah juga menjadi layak. Kedua, ketika orang-orang percaya pada waktu itu bersedia menerima korban jiwa dengan dibakar sampai mati dalam lubang-lubang api dan bukannya menjauhkan diri dari iman, demikian juga orang-orang percaya sekarang harus menanggung segala penganiayaan tetapi tidak akan pernah menyerah iman. Ketiga, tuhan-tuhan mengakui siapa yang tidak menyukai orang-orang kafir dan didesak oleh orang-orang yang beriman, adalah Maha Berkuasa dan Menguasai Kerajaan bumi dan surga; Dia bersyukur dan memerhatikan apa yang kedua-dua kumpulan itu berusaha. Oleh itu, pasti bahawa orang kafir tidak hanya akan dihukum di Neraka kerana kefahaman mereka tetapi, lebih daripada itu, mereka juga akan mengalami hukuman dengan api sebagai balasan yang sesuai untuk kezaliman dan kezaliman mereka. Begitu juga, ini juga pasti bahawa mereka, yang percaya dan menindaklanjuti kepercayaan mereka dengan perbuatan baik, harus pergi ke Syurga dan ini memang merupakan kejayaan yang tertinggi. Kemudian orang-orang yang kafir itu telah diperingatkan, dan berkata: "Cengkeraman Allah sangat berat, jika kamu bangga dengan kekuatan tuanmu, kamu harus mengetahui bahawa tuan-tuan Firaun dan Thamud lebih kuat dan lebih banyak lagi. harus belajar pelajaran dari nasib yang mereka temui. Kuasa Allah telah melingkupi kamu sehingga kamu tidak dapat melarikan diri dari pengepungan-Nya, dan Al-Qur'an yang kamu bengkok di atas belying, tidak dapat diubah: itu tertulis dalam Tablet yang Dilestarikan, yang tidak dapat dirusak dalam apa-apa cara."
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-9] Di langit dengan benteng-bentengnya yang kuat, 1 dan Hari yang dijanjikan, 2 dan pelihat dan apa yang dilihat. 3 Dihadapi orang-orang dari parit, yang mempunyai api yang diberi oleh bahan bakar yang sangat menyala, ketika mereka duduk di parit dan menyaksikan apa yang mereka lakukan dengan orang-orang percaya. 4 Dan permusuhan mereka terhadap orang-orang yang beriman itu tidak ada sebab lain selain daripada mereka percaya kepada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji, Yang Maha Pemurah kerajaan langit dan bumi. Dan Allah Maha Melihat semuanya. 5
[10-11] Bagi orang-orang yang menganiaya lelaki dan perempuan yang beriman dan tidak bertaubat, maka azab Neraka dan azab yang terbakar. 6 Adapun orang-orang yang beriman dan beramal soleh, ada di dalamnya Syurga-syurga yang di bawahnya akan mengalir sungai-sungai. Inilah kejayaan yang tertinggi!
[12-22] Sesungguhnya cengkaman Tuhanmu amat berat. Ia adalah Dia Yang menciptakan pada mulanya, dan Dialah yang akan menciptakan lagi. Dan Dia-lah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani, Pemegang Arasy, Yang Maha Tinggi dan Maha Pengampun atas apa yang Dia kehendaki. 7 Adakah kisah tentera telah sampai kepada kamu, dari Firaun dan Thamud? 8 Tetapi orang-orang yang kafir, bertekad menafikan, walaupun Allah telah mengelilingi mereka. (Penolakan mereka tidak menjejaskan Al-Quran sama sekali), kerana Al-Qur'an ini sangat luhur: ia (tertulis) dalam Tablet yang dipelihara. 9
1 Secara harfiah: "Dengan syurga mempunyai buruj." Sesetengah penafsir telah menafsirkannya sebagai bermaksud dua belas tanda-tanda zodiak di langit menurut astronomi kuno. Walau bagaimanapun, menurut Ibn 'Abbas, Mujahid, Qatadah, Hasan Basri, Dahhak dan Suddi, ia membayangkan bintang-bintang dan platters yang mulia langit.
2 Itulah, Hari Kebangkitan.
3 Para pengulas telah menyatakan banyak pandangan yang berbeza mengenai "pelihat" dan "apa yang dilihat". Menurut pendapat kita, apa yang sesuai dengan konteksnya ialah pelihat adalah setiap orang yang akan menyaksikan Hari Kebangkitan dan apa yang dilihat adalah Kebangkitan itu sendiri, adegan yang dahsyat yang akan dilihat oleh semua Ini adalah pandangan Mujahid. 'Ikrimah, Dahhak, lbn Nujaih dan beberapa pengulas lain.
4 "Orang-orang parit": orang-orang yang telah membakar orang-orang percaya yang dipertaruhkan dan menyaksikan kebakaran mereka sendiri. "Dihukum adalah ...": dikutuk oleh Tuhan dan mereka menjadi layak azab Neraka. Pada ini satu sumpah telah diangkat oleh Tiga perkara:
(1) Dengan syurga yang mempunyai buruj,
(2) dengan Hari Kebangkitan, yang telah dijanjikan, dan
(3) oleh adegan yang dahsyat Hari Kiamat dan semua makhluk yang akan menyaksikan adegan tersebut.
Yang pertama ini membuktikan kebenaran bahawa Sovereign, Being Absolut yang berkuasa atas bintang-bintang dan planet-planet yang mulia di alam semesta, tidak boleh membenarkan makhluk ini yang hina dan tidak bermoral itu memanggil manusia untuk melepaskan cengkaman-Nya. Perkara kedua telah bersumpah dengan berasaskan bahawa orang-orang jahat melakukan apa sahaja kezaliman yang mereka mahu lakukan, tetapi Hari di mana orang-orang telah diperingatkan pasti akan datang apabila kesengsaraan setiap orang yang salah akan mendapat ganti rugi dan setiap pelanggar akan dibawa masuk dan dihukum. Perkara ketiga telah bersumpah demi alasan bahawa orang-orang jahat ini menyaksikan pembakaran orang-orang yang tidak berdaya, demikian juga semua manusia pada Hari Kebangkitan menyaksikan bagaimana mereka ditugaskan dan dibakar di Neraka.
Beberapa peristiwa telah disebutkan dalam tradisi orang-orang percaya yang telah dilemparkan ke dalam lubang-lubang api, yang menunjukkan bahawa tyrannies seperti telah dikenakan banyak masa dalam sejarah.
Salah satu peristiwa yang telah dilaporkan oleh Hadrat Suhaib Rumi dari Nabi (yang menjadi damai), mengatakan bahwa seorang raja memiliki seorang ahli silap mata di istana yang menjadi tua meminta raja untuk menunjuk seorang lelaki yang harus belajar sihir darinya. Oleh itu, raja melantik seorang lelaki. Tetapi budak lelaki itu ketika pergi ke tempat ahli silap mata dan pulang rumahnya juga mula berkunjung dalam perjalanan seorang sami (yang mungkin menjadi pengikut Nabi Isa) dan dipengaruhi oleh ajarannya berubah menjadi orang percaya. Begitu banyak sehingga dengan latihannya ia memperoleh kekuatan ajaib. Dia akan menyembuhkan orang buta dan menyembuhkan orang-orang kusta. Apabila raja mengetahui bahawa budak lelaki itu telah berkelakuan dalam Perpaduan Tuhan, dia mula-mula menaruh rahib kepada pedang: yang ingin membunuh anak lelaki itu, tetapi tiada instrumen dan alat tidak ada pengaruh kepadanya. Akhirnya, budak itu berkata kepada raja: "Jika kamu bengkok membunuh saya, tetapkan anak panah kepada saya dengan perkataan: Bi-ismi Rahhil-ghulam (dalam nama Tuhan lelaki ini) di depan orang-orang yang berkumpul. dan saya akan mati. " Raja melakukan seperti yang diberitahu kepadanya dan anak lelaki itu mati. Di atas orang ramai berteriak bahawa mereka mengesahkan iman kepada Tuhan budak lelaki itu. Para pegawai istana memberitahu raja bahawa sama persisnya yang telah terjadi yang ingin saya elakkan: rakyat telah meninggalkan agamanya dan mengadopsi agama lelaki itu. Pada masa ini raja penuh dengan kemarahan. Akibatnya, ia mendapat lubang-lubang yang digali di sepanjang jalan, membawanya dengan tayar dan memerintahkan semua orang yang enggan meninggalkan kepercayaan baru itu supaya dia dilemparkan ke dalam tayar. (Ahmad, Muslim, Nasa'i, TIrmidhi, Ibn Jarir 'Abdur Razzaq, Ibn Abi Shaibah, Tabarani' Ahd hin Humaid)
Acara kedua telah dilaporkan dari Hadrat 'Ali. Dia mengatakan bahawa seorang raja tanpa lemak meminum wain dan berzina dengan adiknya yang mengakibatkan hubungan gelap antara keduanya. Apabila rahsia itu diketahui, raja mendapat pengumuman bahawa Tuhan telah membenarkan perkahwinan dengan kakak perempuan itu. Apabila rakyat enggan mempercayainya, mereka mula memaksa mereka untuk menerima pelbagai jenis hukuman; begitu banyak sehingga dia mula melempar ke dalam api api setiap orang yang menolak untuk mengalahkannya. Menurut Hadrat 'AIi, perkawinan dengan hubungan yang dilarang di antara para penyembah api telah mulai sejak itu (Ibn Jarir).
Acara ketiga telah dihubungkan oleh lbn 'Abbas mungkin pada hadin tradisi Israel, mengatakan bahawa orang-orang Babel telah memaksa anak-anak Israel untuk melepaskan agama Nabi Musa (damai sejahtera kepadanya: mereka melemparkan tayar kepada semua orang yang enggan mematuhi. Ibn Jarir, 'Ahd bin Humaid.
Acara yang paling terkenal, bagaimana pun, berkaitan dengan Najran. yang telah dikaitkan oleh Ibn Hisham, Tabari. Ibn Khaldun. pengarang Mujam al-Buldan dan ahli sejarah Islam yang lain. Resumenya adalah seperti berikut: Tuban Asad Abu Karib, raja Himyar (Yaman), pergi ke Yathrib sekali di mana dia memeluk agama Yahudi di bawah pengaruh orang Yahudi, dan membawa dua ulama Yahudi Bani Quraizah dengan dia ke Yaman. Di sana telah membiak Judaisme secara meluas. Anaknya, Dhu Nuwas berjaya dan menyerang Najran yang merupakan kubu kuat orang Kristian di selatan Arab sehingga menghapuskan agama Kristian dan menjadikan rakyat menerima agama Yahudi. Ibn Hisham mengatakan bahawa orang-orang ini adalah pengikut sebenar Injil Nabi Isa) Di Najran hr mengundang rakyat untuk menerima agama Yahudi tetapi mereka enggan patuh. Di sana dia menyebabkan sejumlah besar rakyatnya dibakar di dalam parit api dan membunuh ramai orang lain dengan pedang sehingga dia membunuh hampir dua puluh ribu daripadanya. Daus Dhu Tha menentang penduduk Najran melarikan diri dan pergi. mengikut satu tradisi.kepada kaisar Byzantium, dan menurut yang lain. kepada Raja Negus Abyssinia, dan memberitahunya apa yang telah terjadi
Menurut tradisi pertama, maharaja menulis kepada raja Abyssinia, dan menurut yang kedua, Negus meminta maharaja untuk memberikan kepadanya angkatan tentera laut. Dalam sebarang kes; sebuah tentera Abyssinian yang terdiri daripada tujuh puluh ribu tentera di bawah jeneral yang dipanggil Aryat, menyerang Yaman, Dhu Nuwas dibunuh, pemerintahan Yahudi berakhir, dan Yaman menjadi sebahagian daripada kerajaan Kristian Abyssinia.
Kenyataan ahli-ahli sejarah Islam bukan sahaja disahkan oleh cara-cara bersejarah lain tetapi mereka juga memberi lebih banyak maklumat. Yaman pertama kali berada di bawah dominasi Abyssinian Kristian pada tahun 340 AD dan penguasaan ini berterusan sehingga 378 AD Para misionaris Kristian mula memasuki Yaman pada masa itu. Pada masa yang sama, seorang lelaki bernama Faymiyun (Phemion), yang merupakan seorang lelaki yang setia, bersungguh-sungguh, mujizat dan mempunyai kekuatan ajaib, tiba di Yaman dan dengan khotbahnya terhadap penyembahan berhala memeluk rakyat Najran menjadi Kristian. Orang-orang ini diperintah oleh tiga ketua: Sayyid, yang merupakan ketua utama seperti para penatua suku dan bertanggungjawab atas urusan luar, perjanjian politik dan perintah pasukan, 'Aqib, yang menjaga urusan internal dan Usquf (Uskup), agama panduan. Di selatan Arab Najran diperintahkan sangat penting, menjadi pusat perdagangan dan perindustrian yang utama dengan industri tussore, kulit dan persenjataan. Pembungkus Yarnanite terkenal dan jubah (lengan Yamani) juga dibuat di sini. Atas dasar ini, Dhu Nuwas menyerang tempat penting ini bukan hanya untuk agama tetapi juga untuk alasan politik dan ekonomi. Dia membunuh Harithah (disebut Arethas oleh ahli sejarah Syria), Sayyid Najrain, membunuh dua anak perempuannya di depan isterinya Romah dan memaksa dia untuk meminum darah mereka dan kemudian membunuhnya. Dia mengeluarkan tulang-tulang Bishop Paul dari 'kuburan dan membakar mereka, dan memerintahkan wanita, lelaki, kanak-kanak, orang tua, imam dan rahib, semuanya dibuang ke dalam lubang-lubang api. Jumlah bilangan orang yang terbunuh telah dianggarkan antara dua puluh dan empat puluh ribu. Ini berlaku pada bulan Oktober, 523 AD Akhirnya, pada tahun 525 AD orang Abyssinians menyerang Yaman dan menamatkan Dhu Nuwas dan kerajaan Himyaritnya. Ini disahkan oleh inskripsi Hisn Ghurab yang digali oleh ahli-ahli arkeologi moden di Yaman.
Dalam beberapa tulisan Kristian pada ketetapan abad ke-6 AD tentang peristiwa yang berkaitan dengan orang-orang parit "telah diberikan, beberapa di antaranya adalah kontemporari dan dilaporkan dari saksi mata. Penulis tiga buku ini sezaman dengan peristiwa tersebut. adalah Procopeus, Cosmos Indicopleustis, yang telah menerjemahkan buku Yunani Ptolemy di bawah perintah Negus Elesboan pada masa itu dan menetap di Adolis, sebuah kota di pantai laut Abyssinia, dan Johannes Malala yang beberapa ahli sejarah kemudian telah mengaitkan ini Selepas itu, Johannes of Ephesus (585 AD) telah menceritakan kisah penganiayaan orang Kristian Najran dalam sejarah Gerejanya dari surat Bishop Mar Simeon yang merupakan wartawan kontemporer acara ini. Mar Simeon menulis surat ini kepada Abbot von Gabula, di dalamnya Simeon telah melaporkan peristiwa ini dengan merujuk kepada kenyataan saksi mata Yarnanite yang hadir pada kesempatan itu. Surat ini diterbitkan pada 1881 AD dari Rom dan pada tahun 189 0 AD dalam memoir martir Kristian Yakub Patriark Dionysius dan Zacharia dari Mitylene dalam sejarah Syriac mereka juga berkaitan peristiwa ini. Ya`qub Saruji juga dalam bukunya tentang orang Kristian Najran telah menyebutnya. Uskup Pulus dari Edessa yang elegan pada mereka yang binasa di Najran, masih ada. Satu terjemahan bahasa Inggeris Syiah kitab al-Himyarin (Buku Himyarites) diterbitkan pada tahun 1924 dari London, yang mengesahkan pernyataan para sejarawan Islam. Di Muzium British terdapat beberapa manuskrip Abyssinian yang berkaitan dengan tempoh atau tempoh terdekatnya, yang menyokong cerita ini. Philby dalam perjalanannya berjudul "Arabian Highlands", menulis: Di antara orang-orang Najran tempat masih terkenal di mana peristiwa rakyat parit (ashab al-ukhdud) telah berlaku. Dekat oleh Umm Kharaq masih dapat dilihat beberapa gambar yang diukir di dalam batu, dan pada masa kini orang Najran juga tahu tempat katedral Najran berdiri.
Orang Kristian Abyssinian selepas menangkap Najran telah membina sebuah gereja di sini menyerupai Ka'bah, di mana mereka ingin mengalihkan ziarah dari Ka'bah di Makkah kepadanya. Para imam dan penjaganya memakai turban dan menganggapnya sebagai tempat kudus. Empayar Rom juga menghantar bantuan kewangan untuk "ka`bah" ini. Imam-imam ini sangat "Ka`bah" dari Najran telah melawat Nabi (yang menjadi damai dan rahmat Allah) di bawah pimpinan Sayyid mereka, `Aqib dan Uskup untuk perbincangan dengannya dan peristiwa mubahala yang terkenal ( perbicaraan melalui doa) berlaku seperti yang dirujuk di dalam Al-Imran: 61. (Untuk perincian, lihat EN 29 dan 55 dari Al-Imran)
5 Dalam ayat-ayat ini, sifat-sifat Allah yang Maha Kuasa telah disebutkan oleh kerana Dia sendiri berhak untuk percaya kepada-Nya, dan orang-orang yang merasa tidak senang dengan percaya kepada-Nya, adalah jahat dan tidak adil.
6 "Hukuman dengan pembakaran" telah disebutkan secara terpisah dari azab neraka kerana mereka telah membakar orang-orang yang tertindas dengan membuangnya ke dalam lubang-lubang api. Mungkin ini akan menjadi jenis api yang berbeza dan lebih sengit daripada api Neraka di mana orang-orang itu akan dibakar.
7 "Dia Maha Pengampun": Jika seseorang bertaubat dan memperbaharui dirinya, dia dapat berharap diterima oleh Allah dalam rahmat-Nya. "Dia Maha Mengasihi", iaitu Dia tidak mempunyai permusuhan dengan makhluk-makhluk-Nya sehingga dia akan menyeksa mereka untuk disiksa tanpa alasan apapun, tetapi Dia mengasihi makhluk-makhluk yang Dia ciptakan dan menghukum mereka hanya ketika mereka tidak melepaskan sikap pemberontakan terhadap Dia."Pemilik Arasy" bermaksud Dia sendiri adalah Raja Kerajaan Semesta: tiada seorang pun yang memberontak dapat melarikan diri dari cengkaman dan hukumannya. Penyebutan "Maha Tinggi" dimaksudkan untuk memberi peringatan kepada manusia untuk keburukannya ketika dia mengamalkan sikap keangkuhan terhadap Makhluk seperti itu. Akhir sekali, "Dia adalah Pembuat apa sahaja yang Dia kehendaki": tidak ada seorang pun di seluruh alam semesta yang mempunyai kuasa untuk menghalang dan menentang apa yang dikehendaki Allah.
8 Alamat diarahkan kepada orang-orang yang dalam kebanggaan mereka yang mempunyai tuan rumah yang kuat, melanggar hukum Allah di bumi-Nya. Mereka diberi amaran. seakan-akan berkata: "Tahukah kamu apa nasib jahat yang diikat oleh orang-orang yang memecahkan serpihan yang ditetapkan oleh Allah atas kekuatan tentera mereka"
9 Maksudnya, "Tulisan Al-Qur'an tidak dapat diubah dan tidak dapat dihilangkan, yang tertulis di dalam Tablet Allah Yang Dipelihara, yang tidak dapat dia rusak dalam apa jua cara Apa pun yang ditulis di dalamnya, harus dipenuhi: bahkan seluruh dunia tidak boleh menghindarinya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top