Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
87. Surah Al Ala (Yang Paling Tinggi)
Statistik
Ibrah
Slide
Nama
Surah mengambil namanya daripada perkataan al-A`la dalam ayat yang pertama.[QS87:1] CQ(87:1:4) KK(87:1:4)
Tempoh Wahyu
Subjek menunjukkan bahawa ini juga adalah salah satu Surah yang paling awal yang akan diturunkan, dan kata-kata: "Kami akan membolehkan anda membaca, maka anda tidak akan lupa" ayat 6 juga menunjukkan bahawa ia telah diturunkan dalam tempoh ketika Rasulullah (padanya dia perdamaian Allah) belum lagi terbiasa menerima Wahyu dan pada masa itu Wahyu turun, dia khawatir kalau dia sepatutnya melupakan perkataannya. Jika ayat ini dibaca bersama dengan ayat 114 Surah Ta Ha dan ayat 16-19 Al-Qiyamah dan tiga ayat juga dipertimbangkan berkenaan dengan gaya dan konteks mereka, urutan kejadian nampaknya adalah yang pertama dalam Surah ini Nabi saw bersabda: "Jangan risau, kami akan membacakan perkataan ini, maka kamu tidak akan melupakannya." Kemudian setelah berlalunya masa, pada saat yang lain, ketika Surah Al-Qiyamah diturunkan, Nabi secara sukarela mulai membaca kata-kata Wahyu. Maka dikatakan: "Wahai Rasulullah, janganlah kamu menggerakkan lidahmu untuk mengingat wahyu ini dengan tergesa-gesa, untuk Kami mengingat dan membaca, maka apabila Kami membacakannya, dengarkan bacaannya dengan teliti. terangkan maksudnya. "Akhir sekali, pada kesempatan wahyu Surah Ta Ha, nabi kerana kelemahan manusia, sekali lagi menjadi takut supaya ingatannya gagal untuk memelihara sebahagian dari 113 ayat yang terus-menerus diturunkan di masa itu, dan oleh itu, dia mula menghafal mereka. Kemudian, dikatakan: "Dan lihatlah bahawa kamu tidak menyegerakan membaca Al-Quran sebelum wahyu itu selesai kepada kamu." Selepas itu, tidak pernah terjadi bahawa dia merasakan bahaya seperti itu, kerana selain bentuk ketiga tempat itu, ada tidak ada tempat lain dalam Al-Quran yang mana mungkin terdapat sebutan mengenai perkara ini.Tema dan Subject Matter
Surah ringkas ini mengandungi tiga tema: Tauhid , arahan kepada Nabi (ke atasnya) dan akhirat.Dalam ayat pertama, doktrin Tauhid telah dimampatkan menjadi satu ayat, mengatakan bahawa nama Allah harus dimuliakan dan ditinggikan, iaitu Dia tidak boleh diingat dengan nama mana-mana yang memantulkan kekurangan, kesalahan, kelemahan, atau aspek kesamaan, dengan makhluk-makhluk yang diciptakan, kerana akar semua kepercayaan palsu di dunia adalah konsep yang salah tentang Allah, yang mengambil bentuk nama yang salah bagi makhluk yang mulia dan mulia-Nya. Oleh itu, untuk pembetulan kredo, perkara utama ialah bahawa Allah Azza wa Jalla hanya perlu diingat oleh nama-nama indah yang sesuai dan sesuai dengan Dia.
Dalam tiga ayat berikutnya, telah dikatakan: "Tuanmu, memuliakan Nama siapa yang diajukan, Dia yang menciptakan segala sesuatu di dalam Alam Semesta, mengikutnya, menetapkan takdir, mengajarkannya untuk melaksanakan fungsi yang mana ia adalah diciptakan, dan anda menyaksikan manifestasi ini kuasa-Nya siang dan malam bahawa Dia menciptakan tumbuh-tumbuhan di bumi serta mengurangkan ia menjadi sampah semata-mata. Tiada yang lain mempunyai kuasa untuk membawa musim bunga atau kuasa untuk mencegah musim luruh.
Kemudian, dalam dua ayat berikut, Nabi saw (yang menjadi damai) beliau telah dihiburkan, seolah-olah berkata: "Jangan risau bagaimana anda akan mengingat kata demi kata Al-Qur'an yang diwahyukan kepadamu. Ia adalah bagi Kami untuk memeliharanya dalam ingatan anda, dan pemeliharaannya tidak dengan apa-apa cara hasil dari apa-apa kecemerlangan dalam diri anda tetapi hasil dari karunia Kami dan nikmat, kalau tidak jika Kami kehendaki, Kami dapat menyebabkan kalian melupakannya. "
Kemudian, Nabi (yang bersahabat) telah diberitahu: "Kamu tidak bertanggungjawab untuk membawa semua orang ke jalan yang benar, satu-satunya kewajipan kamu adalah untuk menyampaikan kebenaran, dan cara paling mudah untuk menyampaikan kebenaran adalah peringatan diberikan kepadanya yang cenderung untuk mendengar peringatan dan menerimanya, dan orang yang tidak cenderung kepadanya, tidak boleh diikuti. Orang yang takut kepada akibat buruk dari penyimpangan dan kebohongan, akan mendengar kebenaran dan menerimanya, dan yang celaka yang menghindari mendengarkan dan menerimanya, akan melihat akhir kejahatannya. "'
Wacana itu telah disimpulkan, mengatakan: "Kejayaan hanya untuk mereka yang mengamalkan kemurnian kepercayaan, akhlak dan perbuatan, dan mengingat nama Tuhan mereka dan melaksanakan doa. Tetapi, sebaliknya, rakyat telah hilang sepenuhnya dalam mencari kemudahan, faedah dan kesenangan dunia, sedangkan mereka sebenarnya perlu berusaha untuk kebaikan mereka di akhirat, kerana dunia adalah sementara dan akhirat kekal dan berkat akhirat jauh lebih baik daripada berkat dunia. tidak hanya dinyatakan dalam Al-Quran tetapi dalam kitab-kitab para Nabi Ibrahim dan Musa juga, ia telah dibawa ke notis manusia.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] (O Nabi,) memuliakan nama Tuhan kamu, Yang Maha Tinggi. 1 Siapa yang mencipta dan berkadar. 2 Siapa yang menentukan nasib dan menunjukkan jalannya. 4 Siapa yang menyebabkan tumbuhan tumbuh, 5 kemudian dikurangkan menjadi sampah hitam. 6
[6-7] Kami akan membolehkan anda membaca; maka kamu tidak akan melupakan kecuali apa yang dikehendaki Allah. 8 Dia tahu apa yang terbuka dan apa yang tersembunyi. 9
[8-13] Dan Kami memberi kamu kemudahan yang mudah; oleh itu, peringatkan mereka jika peringatan menjadi menguntungkan. 10 Orang yang takut akan menerima peringatan, dan ia akan dijauhi oleh orang yang paling celaka, yang akan memasuki Neraka Besar, yang tidak akan mati atau tidak hidup. 12
[14-19] Sungguh berjaya ialah orang yang menyucikan diri, 13 dan ingat nama Tuhannya, lalu berdoa. 15 Tetapi kamu lebih memilih kehidupan dunia ini, walaupun akhirat lebih baik dan lebih kekal. 17 Perkara yang sama telah dikatakan dalam buku-buku terdahulu, Kitab Abraham dan Musa. 18
1 Secara harfiah: "Bersihkan nama Tuhan kamu, Yang Tertinggi." Ini boleh mempunyai beberapa makna dan semuanya tersirat:
(1) Allah harus diingat dengan nama-nama yang sesuai dengan Dia, dan tidak ada nama semacam itu yang harus digunakan untuk makhluk-makhluk yang mulia yang, berkenaan dengan makna dan makna, tidak sesuai dengan Dia, atau yang mencerminkan beberapa aspek kekurangan, kekurangan penghormatan, politeisme tentang Dia, atau yang merujuk kepada kepercayaan yang salah berkenaan dengan Dia, sifat, atau kerja-Nya. Untuk tujuan ini, cara yang paling selamat adalah bahawa hanya nama-nama itu digunakan untuk Allah, yang Dia sendiri telah disebutkan dalam Al-Qur'an, atau yang merupakan terjemahan yang betul dari nama-nama ini dalam bahasa-bahasa lain.
(2) Allah tidak patut diingat oleh nama-nama yang digunakan secara umum untuk makhluk-makhluk yang diciptakan, atau makhluk-makhluk yang diciptakan tidak boleh dipanggil dengan nama-nama yang khusus dimaksudkan untuk Allah. Dan jika terdapat beberapa nama yang tidak khusus yang dimaksudkan untuk Allah, tetapi juga boleh digunakan untuk makhluk-makhluk yang diciptakan, seperti Ra'uf (Kind), Rahim (Pengasih), Karim (Sayang), Sami` (Saya Mendengar) , Basir (Melihat), dan sebagainya. Seharusnya seseorang perlu bersungguh-sungguh untuk tidak menggunakannya untuk lelaki kerana mereka digunakan untuk Allah.
(3) Allah tidak boleh disebutkan dengan cara atau dalam keadaan yang mencerminkan kekurangan rasa hormat kepada-Nya; contohnya, menyebut nama-Nya ketika terlibat dalam ejekan atau kecewa, atau ketika di dalam perapian, atau ketika melakukan perbuatan dosa, atau sebelum orang-orang yang mungkin berperilaku sebagai balasan atau dalam majelis di mana orang-orang terlibat dalam hal-hal yang tidak masuk akal dan mungkin ketawa daripada menyebut-nyebutnya, atau pada suatu masa apabila dikhuatiri bahawa pendengar akan mendengarnya dengan sombong. Mengenai Imam Malik, adalah berkaitan bahawa apabila pengemis memohon kepadanya sesuatu dan dia tidak mempunyai apa-apa untuk memberi, dia tidak akan menolak pengemis itu, mengatakan bahawa Allah akan menolongnya, seperti biasa dilakukan oleh rakyat, tetapi dia akan maafkan dirinya dengan cara lain. Apabila ditanya mengapa dia berbuat demikian, beliau menjawab: "Apabila pengemis tidak diberikan apa-apa dan seseorang membuat alasan, itu tidak dapat dielakkan dengan tidak menyenangkannya. Pada kesempatan itu, saya tidak suka menyebut nama Allah, kerana saya tidak suka orang itu harus mendengar nama-Nya dalam keadaan kegelisahan dan ketidaksenangan. "
Dalam Hadis, telah dilaporkan dari Hadrat `Uqbah bin` Amir Juhani bahawa Nabi (yang menjadi damai Allah) telah memerintahkan bacaan Subhana Rabbi yal-A Ya dalam sajdah atas dasar ayat ini, dan bacaan Subhana Rabbi yal-'Azim di ruku` berdasarkan ayat terakhir Surah AI-Waqi'ah, iaitu. Fa-sabhih bi-isrni-Rabbi-kal-Azim. "(Musnad Ahmad, Abu Da'ud, lbn Majah, Ibn Hibban, Hakim, Ibn al-Mundhir).
Iaitu, Dia menciptakan segala-galanya, dari bumi ke langit, di alam semesta, dan memberikan apa sahaja yang dia ciptakan perkadaran dan keseimbangan yang betul dan memberikan setiap makhluk bentuk dan bentuk terbaik yang dapat difikirkan. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah As-Sajdah, sehingga: "Siapakah yang memberikan segala sesuatu yang Dia ciptakan dengan bentuk yang terbaik" (ay 7) Oleh itu, penciptaan segala sesuatu di dunia yang memberikannya kerana ketetapan dan perkadaran, adalah tanda nyata kebenaran bahawa sesetengah Designer Bijaksana adalah Penciptanya. Sekiranya penciptaan perkara-perkara yang tidak terkira di alam semesta adalah hasil daripada kemalangan yang mungkin berlaku, atau karya banyak pencipta, tidak ada susunan dan keseimbangan, tidak ada keindahan dan kesalinghubungan dalaman di antara banyak perkara yang ada di dunia.
3 "Tetapkan takdir": menentukan terlebih dahulu apa fungsi fungsi sesuatu perkara di dunia, dan untuk tujuan itu apa saiznya, bentuk dan bentuknya, sifatnya, letaknya lokasi, dan apa peluang dan cara harus disediakan untuk kelangsungan hidup, kewujudan dan fungsinya, apabila ia menjadi wujud, dan kapan dan bagaimana ia harus berhenti setelah menyelesaikan sebahagian daripada kerja. Skim semacam itu adalah "takdir" (taqdir). Dan nasib ini Allah telah menetapkan untuk segala-galanya di alam semesta dan untuk seluruh alam semesta secara keseluruhan. Ini bermakna bahawa penciptaan itu tidak timbul tanpa rancangan yang telah diawasi secara sembunyi-sembunyi, tetapi untuk itu Pencipta mempunyai rencana penuh di hadapan-Nya, dan semuanya berjalan sesuai rencana itu. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 13, 14 Al-Hijr EN 8 dari AI-Furgan, EN 25 dari AI-Qamar EN 12 dari 'Abasa).
4 Iaitu, tiada apa yang dicipta dan ditinggalkan sendiri, tetapi apa yang dicipta untuk melaksanakan fungsi tertentu, ia juga diajar kaedah melaksanakan fungsi itu. Dengan kata lain, Dia bukan sekadar Pencipta tetapi juga Panduan.Beliau telah mengambil tanggungjawab untuk memberi bimbingan kepada apa sahaja yang telah diciptakannya dalam keupayaan tertentu agar sesuai dengan sifatnya dan membimbingnya dengan cara yang sesuai untuknya. Satu jenis panduan adalah untuk bumi, bulan, matahari, dan bintang-bintang dan planet, yang mereka ikuti dalam melaksanakan peranan mereka. Satu lagi panduan adalah untuk air, udara, cahaya dan elemen pepejal dan mineral, dan mereka melakukan perkhidmatan yang sama di mana mereka telah dicipta dengan sewajarnya. Namun demikian, satu lagi petunjuk adalah untuk sayur-sayuran, yang mana mereka menjadi akar dan tersebar di bumi, tumbuh dari lapisannya, mendapatkan makanan dari mana saja Allah menciptakannya untuk mereka, menghasilkan batang, cabang, daun, bunga dan buah, dan memenuhi fungsi yang telah dilantik untuk setiap mereka. Masih lagi panduan untuk spesies ternakan tanah, dan air, dan bagi setiap ahli spesies, manifestasi yang indah yang jelas dapat dilihat dalam kehidupan haiwan dan dalam karya mereka, sehingga bahkan ateis terpaksa mengakui bahawa pelbagai jenis haiwan mempunyai semangat pengetahuan yang semangat yang tidak dapat diperoleh manusia melalui instrumennya, bukan untuk membicarakan deria. Kemudian, terdapat dua jenis bimbingan untuk manusia, yang sesuai dengan dua kemampuannya yang berbeza. Satu jenis bimbingan adalah untuk kehidupan haiwannya, di mana setiap anak belajar menghisap susu secara spontan semasa kelahiran, di mana mata manusia, hidungnya, telinga, jantung, otak, paru-paru, buah pinggang, hati, perut, usus, saraf, urat dan arteri, semua melakukan fungsi masing-masing, tanpa manusia sedar, atau kehendaknya yang ada kaitannya dengan fungsi organ-organ ini. Ini adalah panduan di mana semua perubahan fizikal dan mental yang berkaitan dengan zaman kanak-kanak, kematangan, belia dan usia lanjut berlaku pada lelaki, tanpa kehendak, pilihan, malah kesedarannya. Jenis bimbingan kedua adalah untuk kehidupan intelektual dan kesedarannya, sifat yang sama sekali berbeza daripada panduan untuk kehidupan yang tidak sedarkan diri, kerana dalam bidang kehidupan ini, satu jenis kebebasan telah dipindahkan kepada manusia, yang mana cara bimbingan dimaksudkan untuk kehidupan sukarela tidak sesuai. Oleh kerana berpaling dari bimbingan yang terakhir ini, manusia boleh menawarkan apa-apa hujah dan alasan yang mungkin dia suka, tidak boleh dipercayai bahawa Pencipta Yang telah menyusun panduan untuk segala-galanya di alam semesta ini mengikut kemampuannya, mungkin telah menetapkan untuk nasib orang yang dia boleh menyesuaikan banyak perkara di dunia dengan bebas, tetapi mungkin tidak membuat apa-apa cara untuk menunjukkan cara yang betul menggunakan pilihannya dan cara yang salah. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 9, 10, 14, 56 dari An-Nahl, EN 23 dari Ta Ha, EN 2, 3 dari Ar-Rahman, EN 5 dari Ad-Dahr)
5 Kata mar'a seperti yang digunakan dalam Teks bermaksud makanan untuk haiwan tetapi konteks menunjukkan bahawa di sini ia tidak menyiratkan bahan makanan semata-mata tetapi setiap jenis tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di luar tanah.
Iaitu, "Dia tidak hanya membawa musim semi tetapi musim luruh juga kamu menyaksikan kedua-dua manifestasi kuasa ini. Di satu pihak, Dia menyebabkan tumbuh-tumbuhan hijau yang subur tumbuh, kesegaran yang menyenangkan hatinya dan, lain, Dia menjadikan tanaman yang sama pucat, kering dan hitam, yang dibuang oleh angin dan dihanyutkan oleh banjir. Oleh itu, tidak seorang pun di sini harus terlibat dalam salah faham bahawa dia hanya akan mengalami musim semi dan tidak akan pernah melihat musim gugur. " Tema yang sama ini telah diungkapkan di beberapa tempat lain di dalam Al-Qur'an dengan cara lain. Contohnya lihat Yunus: 24, Al-Kahf: 45, Al-Hadid: 20.
7 Hakim telah berkaitan dengan Hadrat Sa'd bin Abi Waqqas dan Ibn Marduyah dari Hadrat 'Abdullah bin' Abbas bahawa Nabi (yang bersahabat) mengulangi kata-kata Al-Quran kerana takut agar dia tidak melupakannya. Mujahid dan Kalbi mengatakan bahawa sebelum Gabriel selesai bacaan Wahyu nabi akan mulailah ayat-ayat awal supaya dia tidak dapat melupakannya. Atas dasar ini, Allah memberi jaminan kepadanya bahawa dia harus mendengar dengan senyap apabila Wahyu turun, kerana, "Kami akan membolehkan anda membacanya, maka anda akan mengingatnya selama-lamanya. Anda tidak perlu takut bahawa anda akan melupakan apa-apa perkataan "Ini adalah peristiwa ketiga di mana Nabi (yang menjadi damai) telah diajar kaedah menerima Wahyu. Dua kali pertama disebutkan dalam Ta Ha: 114 dan Al-Qiyamah: 16-19 di atas. Ayat ini membuktikan bahawa sama seperti Al-Quran diturunkan kepada Nabi sebagai mukjizat, begitu juga dengan setiap perkataannya dipelihara dalam ingatannya sebagai satu mukjizat dan tidak ada kemungkinan dibenarkan untuk tetap bahawa dia harus melupakan apa-apa daripadanya, atau bahawa dia harus mengucapkan kata-kata yang sama untuk apa-apa perkataan.
8 Kalimat ini boleh mempunyai dua makna: pertama, "bahawa pemeliharaan seluruh perkataan Al-Qur'an untuk kata dalam ingatan anda bukan merupakan manifestasi kekuasaan anda sendiri tetapi hasil dari limpah rahmat dan rahmat Allah, jika tidak, jika Allah menghendaki, Ia boleh menyebabkannya dilupakan. "Tema ini sama sekali dinyatakan di tempat lain di dalam Al-Qur'an, dengan demikian:" Wahai Muhammad! Sesungguhnya jika Kami kehendaki niscaya kamu mengambil dari apa yang telah Kami wahyukan kepadamu . " (Bani Isra'il: 86). Makna lain juga boleh: "Anda melupakan sesuatu buat sementara waktu, atau melupakan ayat atau kata-kata kadang-kadang adalah satu pengecualian untuk janji ini. Apa yang telah dijanjikan adalah:` Anda tidak akan melupakan apa-apa perkataan Al-Qur'an secara kekal '. " Maksud ini disahkan oleh tradisi Bukhari berikut: Sebaik sahaja memimpin Doa Fajr, nabi (yang menjadi damai) telah menghilangkan ayat semasa pembacaan. Selepas solat, Ubayy bin Ka`b bertanya jika ayat tersebut telah dibatalkan. Nabi menjawab bahawa dia lupa membacanya.
9 Walaupun kata-kata adalah umum, dan mereka bermaksud bahawa Allah mengetahui segala-galanya, sama ada ia terbuka atau tersembunyi, namun dalam konteks yang mana ia berlaku, mereka seolah-olah bermaksud: "Wahai Nabi, bacakan Al-Qur'an bersama dengan Gabriel selamat sejahtera kepadanya) diketahui oleh Allah dan ketakutan kamu yang kamu lakukan itu juga dalam pengetahuan Allah. " Oleh itu, Nabi adalah yakin bahawa dia tidak akan melupakannya.
10 Secara umum, para pengulas mengambilnya sebagai dua ayat berasingan. Mereka menafsirkan ayat pertama yang bermaksud: "Kami memberi anda kod hukum yang mudah, yang mudah dipraktikkan dan bertindak", dan kalimat kedua bermaksud: "Menasihati rakyat jika memberi nasihat berguna" tetapi menurut pendapat kami , perkataan "fa-dhakkir" menghubungkan dua kalimat dalam makna, dan tema kalimat kedua berikan pada tema kalimat pertama.Oleh itu, kita menafsirkan ayat-ayat ini dengan maksud: "Wahai Nabi! Kami tidak mahu menimbulkan kesulitan kepada kamu tentang pemberitaan Islam dengan menuntut agar kamu memerdekakan orang tuli untuk didengar dan orang buta melihat jalan, tetapi Kami telah melantik cara yang mudah untuk anda, iaitu ini: Beri perhatian jika anda merasakan bahawa orang-orang cenderung untuk mendapat manfaat daripadanya.Jika siapa yang cenderung untuk mendapat manfaat daripada nasihat dan yang tidak, ini hanya anda boleh tahu melalui khotbah umum. , anda harus meneruskan khotbah umum anda, tetapi objek anda harus mencari orang dari kalangan orang yang akan mendapat faedah daripadanya dan mengamalkan cara yang betul. Orang semacam itu sememangnya patut mendapat perhatian anda dan anda harus memberi perhatian penuh hanya kepada arahan mereka dan latihan.Anda tidak perlu meninggalkan mereka dan mengejar orang-orang yang anda dapati dengan pengalaman bahawa mereka tidak cenderung menerima apa-apa peringatan. " Hampir tema ini telah dinyatakan dalam Surah 'Abasa dengan cara yang lain, dengan demikian: "Bagi orang yang tidak peduli, baginya anda hadir, walaupun anda tidak akan bertanggungjawab jika dia tidak melakukan pembaharuan dan orang yang datang kepada anda berlari , dari kehendak dan ketakutannya sendiri, dari padanya kamu berpaling, tidak bermaksud: Ini hanyalah satu peringatan, hendaklah orang yang mau, terima itu. " (ayat 5-12).
11 Itulah hanya orang yang takut akan Allah dan akibat buruk, akan mempertimbangkan sama ada ia mengikuti jalan yang salah, dan dia hanya akan menaati peringatan Hamba Allah yang membezakan bimbingan dari kesesatan untuknya dan membimbingnya ke kejayaan dan kesalehan yang benar.
12 Itulah, "Dia tidak akan mati untuk melarikan diri dari hukuman atau hidup sebagai orang yang benar-benar hidup untuk menikmati keseronokan hidup." Hukuman ini adalah untuk mereka yang tidak menerima peringatan Allah dan Rasul-Nya dan terus-menerus menentang kepercayaan, polytheisme dan ateisme sehingga mati. Adapun orang-orang yang beriman kepada hati mereka tetapi dilemparkan ke dalam Neraka kerana perbuatan jahat mereka, telah dikatakan di Hadid bahawa apabila mereka telah menjalani hukuman mereka, Allah akan memberi mereka kematian; maka syafaat bagi mereka akan diterima, dan mayat mereka akan dibawa ke kanal-kanal surga, dan penghuni surga akan diminta untuk menaburkan air ke atas mereka; maka dengan air itu mereka akan hidup seperti tumbuh-tumbuhan tumbuh ketika air ditaburkan di bumi. Tema ini telah dilaporkan dari Nabi (pada siapa menjadi damai) di dalam Islam atas kewenangan Hadrat Abu Sa'id Khudri dan di Bazzar atas kewenangan Hadrat Abu Hurairah.
13 "Siapa yang menyucikan dirinya": yang menegaskan iman yang melepaskan kekafiran dan politeisme, mengamalkan akhlak yang baik yang melampaui akhlak yang jahat, dan melakukan perbuatan baik yang menyerahkan perbuatan jahat. Kejayaan tidak membayangkan kemakmuran dunia, tetapi kejayaan benar dan sebenar sama ada kemakmuran dunia mengiringi atau tidak. (Untuk penjelasan, lihat EN 23 Yunus, EN 1, I 1-50 dari Al-Mu'minun, EN 4 Luqman).
14 Untuk mengingati Allah menandakan peringatanNya dalam hati dan lidah.
Iaitu, dia tidak hanya berpuas hati dengan mengingati Allah tetapi dibuktikan dengan melakukan Doa bahawa dia praktikal juga bersedia untuk mematuhi Tuhan yang Dia telah mengesahkan iman, dan akan mengingat namaNya selama dia hidup. Dalam ayat ini disebutkan telah dibuat dua perkara masing-masing: pertama, untuk mengingati Allah, kemudian untuk melaksanakan Doa. Oleh itu, kaedah yang disuruh adalah bahawa Doa bermula dengan Allahu Akbar.Ini adalah satu bukti untuk membuktikan bahawa semua unsur-unsur prosedur yang telah diajar oleh Rasulullah (saw) untuk melaksanakan Doa, adalah berdasarkan al-Quran. Tetapi, tidak ada orang lain, selain daripada Rasulullah, boleh dengan menggabungkan injunksi dan kiasan ini memberikan doa bentuk yang ada.
16 Maksudnya, "Wahai manusia, semua pemikiran dan usaha anda hanya untuk dunia, kemudahan dan keselesaan, faedah dan kesenangannya. Anda menganggap apa yang anda dapatkan di sini sebagai keuntungan sebenar dan apa sahaja yang anda hilang di sini sebagai kerugian sebenar anda"
17 Begitulah, akhirat lebih baik kepada dunia kerana dua sebab: pertama, bahawa keselesaan dan kesenangannya jauh lebih tinggi daripada semua berkat dunia; kedua, bahawa dunia adalah sementara dan akhirat kekal.
18 Ini adalah tempat kedua dalam Al-Qur'an yang merujuk kepada ajaran Kitab Nabi Ibrahim dan Musa. Rujukan pertama adalah perdagangan dalam bahagian 3 Surah An-Najm di atas.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan