Khamis, 22 Februari 2018

88. Surah Al Ghashiya

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


88. Surah Al Ghashiya (Acara Yang Hebat) <Ijaz>

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 88.AlGhashiya 1-26 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video

Ijaz



Nama

Surah mengambil namanya daripada perkataan al-ghishiyah dalam ayat pertama. 
[QS88:1] CQ(88:1:4) KK(88:1:4) 

Tempoh Wahyu

Seluruh perkara Surah menunjukkan bahawa ini juga adalah salah satu surah yang paling awal yang akan didedahkan; tetapi ini adalah tempoh ketika Nabi saw telah memulakan khotbahnya secara terbuka, dan orang-orang Makkah mendengarkannya dan mengabaikannya secara sembrono dan tanpa berfikir.

Tema dan Subject Matter

Untuk memahami perkara itu dengan baik seseorang harus memandang fakta bahawa pada peringkat awal khotbah Rasulullah (yang menjadi perdamaian) kebanyakannya berpusat di sekitar dua titik yang dia ingin menanamkan dalam fikiran orang-orang: Tauhid dan Akhirat: dan penduduk Makkah menolak kedua-duanya. Marilah kita pertimbangkan perkara pokok dan gaya Surah ini.
Pada awalnya, untuk membangkitkan orang ramai dari sikap tidak ragu-ragu mereka, mereka telah dengan jelas ditanya: "Adakah anda mempunyai pengetahuan tentang masa ketika malapetaka akan turun?" Sejurus selepas butiran terperinci tentang bencana yang akan berlaku diberikan bagaimana rakyat akan dibahagikan kepada dua kumpulan yang berasingan dan akan memenuhi hujung yang berasingan. Satu kumpulan orang akan pergi ke Neraka dan mereka akan mengalami hukuman; kumpulan kedua akan pergi ke surga yang luhur dan akan disediakan, berkat.
Selepas itu membangkitkan orang-orang tema tiba-tiba berubah dan pertanyaannya ditanya: Jangan orang-orang ini, yang mengejek dan menghina ajaran Tauhid dan berita-berita akhirat yang diberikan oleh Al-Quran, amati perkara umum yang mereka alami setiap hari dalam hidup mereka? Adakah mereka tidak pernah menganggap bagaimana unta-unta, di mana aktiviti seumur hidup mereka di padang pasir Arab bergantung, menjadi wujud, dengan tepat sama dengan ciri-ciri yang diperlukan untuk binatang yang diperlukan dalam kehidupan gurun mereka? Apabila mereka pergi dalam perjalanan, mereka melihat langit, gunung, atau bumi. Biarkan mereka merenung tiga fenomena ini dan pertimbangkan bagaimana langit diletakkan di atas mereka, bagaimana gunung-gunung itu dibina dan bagaimana bumi itu tersebar di bawahnya? Adakah semua ini berlaku tanpa kemahiran dan ketukangan seorang Pereka All-Powerful, All Wise? Jika mereka mengakui bahawa Pencipta telah mencipta semua ini dengan kebijaksanaan dan kuasa yang besar dan bahawa tidak ada orang lain yang bersekutu dengan Dia dalam penciptaan mereka, mengapa mereka menolak untuk menerima Dia sendiri sebagai Tuhan dan Penyokong mereka? Dan jika mereka mengakui bahawa Allah mempunyai kuasa untuk mencipta semua ini, maka pada apa alasan yang rasional mereka ragu untuk mengakui bahawa Allah juga mempunyai kuasa untuk membawa Kebangkitan, untuk menciptakan manusia, dan menjadikan neraka dan Syurga?
Selepas membuat kenyataan yang jelas dengan hujah ringkas dan rasional ini, alamat itu berpaling dari orang-orang kafir kepada Nabi (yang menjadi damai) dan dia diberitahu: "Jika orang-orang ini tidak mengakui kebenaran, mereka tidak boleh; telah diberdayakan untuk bertindak dengan kuasa atas mereka, supaya kamu harus memaksa mereka untuk percaya: satu-satunya tugas kamu adalah untuk memberi nasihat, maka menasihati mereka, akhirnya mereka harus kembali kepada Kami, maka Kami akan memanggil mereka untuk menjadi penuh dan akan mengenakan berat hukuman terhadap orang-orang yang tidak percaya. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-16] Adakah berita mengenai bencana yang melampaui batas (Kebangkitan) sampai kepada kamu? 1 Beberapa wajah pada Hari itu akan menjadi suram, bekerja, keras, merasa lelah, terik dalam api yang menyala. Mereka akan diberi minum dari mata air yang mendidih, dan makanan mereka hanya akan menjadi duri, rumput kering, yang tidak akan menggemukkan atau tidak memuaskan kelaparan. Beberapa wajah pada Hari itu akan menjadi gembira, senang dengan usaha mereka, 4 di Taman yang tinggi; di sana mereka tidak akan mendengar ceramah yang sia-sia. 5 Di dalamnya akan ada mata air berlari; di dalamnya akan dibangkitkan sofa, gelas yang dibentangkan, 6 bantal berkisar dalam baris dan karpet halus tersebar.
[17-20] (Mereka tidak percaya :) tetapi, apakah mereka tidak melihat unta, bagaimana mereka diciptakan? Dan di langit, bagaimana ia dibesarkan tinggi? Dan di pergunungan, bagaimana mereka tegas? Dan di bumi, bagaimana ia tersebar? 7
[21-26] Baiklah, wahai Nabi, perintahkan mereka, kerana kamu hanyalah seorang penolong. Anda tidak berada di sana untuk memaksa mereka. 8 Tetapi kepada orang yang berpaling dan tidak percaya, Allah akan mendatangkan azab yang berat. Kepada Kami, mereka harus kembali; maka adalah untuk Kami memanggil mereka untuk dipertanggungjawabkan.
1 "Bencana yang melampaui batas": Kebangkitan yang akan membayangi seluruh dunia. Seseorang harus tahu bahawa di sini akhirat secara keseluruhan digambarkan, yang merangkumi semua tahapan dari gangguan sistem sekarang ini kepada kebangkitan semua manusia dan pemberhentian ganjaran dan hukuman dari Mahkamah Ilahi.
2 Beberapa wajah: beberapa orang, jadi berkata untuk wajah adalah bahagian tubuh manusia yang paling mudah dilihat oleh mana keperibadian manusia dihakimi dan yang mencerminkan keadaan baik atau buruk di mana manusia lulus.
3 Di beberapa tempat dalam Al-Qur'an telah dinyatakan bahawa penghuni Neraka akan diberikan zaqqum untuk dimakan; di tempat lain ia telah berkata bahawa mereka tidak akan mempunyai makanan lain tetapi glhislin (mencuci dari luka), dan di sini bahawa "satu-satunya makanan mereka akan dia berduri, rumput kering." Sebenarnya, tidak ada percanggahan antara kenyataan ini. Ini mungkin bermaksud bahawa Neraka akan mempunyai banyak petak berbeza di mana kategori yang berbeza penjenayah akan diserahkan mengikut jenayah mereka, dan dikenakan hukuman yang berbeza. Ini juga bermakna bahawa jika mereka cuba menghindari zaqqum mereka akan diberikan ghislin, dan jika mereka cuba menghindari hal itu, mereka hanya akan mendapat rumput berduri. Ringkasnya, mereka tidak akan dapat menyesuaikan dengan selera mereka.
4 Itu. mereka akan gembira melihat hasil terbaik di akhirat daripada usaha dan perbuatan mereka di dunia; mereka akan berpuas hati untuk melihat bahawa mereka sebenarnya telah membuat tawaran yang menguntungkan kerana mereka telah mengamalkan kehidupan iman, kebajikan dan ketakwaan, dengan mengorbankan keinginan daging, mengalami kesulitan dalam menjalankan tanggungjawab mereka, mengalami kesulitan dalam mematuhi Perintah Ilahi, mengalami kerugian dan mengalami kehilangan manfaat dan kesenangan ketika berusaha menghindari dosa dan perbuatan ketidaktaatan.
5 Perkara ini telah disebutkan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an sebagai berkat utama syurga. (Untuk penjelasan, lihat EN 38 Maryam, EN 18 dari At-Tur, EN 13 dari Al-Wiiqi'ah, EN 21 dari An-Naba).
6 Iaitu, gelas-gelas yang telah dipenuhi telah dibekalkan supaya mereka tidak perlu meminta mereka.
7 Maksudnya, "Jika mereka menafikan kemungkinan akhirat, tidakkah mereka melihat di sekeliling mereka dan menganggap bagaimana unta-unta itu diciptakan, bagaimana syurga dibesarkan tinggi, bagaimana gunung-gunung tegas dan bagaimana bumi itu tersebar? semua perkara ini boleh dicipta, dan wujud di hadapan mereka dalam bentuk siap mereka, mengapa Kebangkitan tidak terjadi, Mengapa tidak ada dunia baru yang datang, dan mengapa tidak. Heli dan Syurga menjadi mungkin 'Hanya orang bodoh dan tidak berfikiran fikir bahawa kedatangan hanya ada perkara-perkara yang telah dijumpai yang ada pada pembukaan matanya di dunia, adalah mungkin kerana mereka sudah wujud. Adapun hal-hal yang belum dipahaminya dan dialaminya, jika tidak ada sesuatu yang munasabah, jika dia mempunyai apa-apa akal, dia harus berfikir tentang bagaimana dia perkara-perkara yang sudah wujud, bagaimana wujudnya? Bagaimana unta yang mempunyai ciri-ciri yang sama seperti yang diperlukan untuk binatang itu yang dikelilingi oleh penghuni padang pasir Arab menjadi "Bagaimana langit yang atmosfer dipenuhi dengan udara untuk bernafas, yang awan membawa hujan, yang sinar matahari memberikan cahaya dan kehangatan pada siang hari, yang bulan dan bintang bersinar di malam hari, datang menjadi '' Bagaimana bumi menyebar ke mana manusia hidup dan melewati hidupnya, yang produknya memenuhi semua keperluan dan keperluannya yang mata air dan telaganya bergantung? Bagaimanakah gunung-gunung naik dari permukaan bumi, yang berdiri dengan bumi dan batu-batu dari pelbagai warna dan pelbagai mineral di dalamnya? Adakah semua ini berlaku tanpa kemahiran artistik seorang Perancang yang Maha Kuasa, Bijaksana Tidak berfikiran dan minda pandai dapat menjawab soalan ini dengan negatif. Kecuali ia adalah degil dan keras kepala, ia harus mengakui bahawa setiap perkara ini adalah mustahil, mempunyai Omnipotent; Bijaksana Tidak dijadikan mungkin. Dan apabila Yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana menciptakan perkara-perkara ini, tidak ada sebab mengapa akhirat harus dianggap jauh dari sebab dan mustahil. "
8 Maksudnya, "Jika seseorang tidak mendengar alasannya, dia tidak boleh, anda tidak dilantik untuk memaksa kehendak para penipu. Satu-satunya tugas anda adalah untuk membezakan yang benar dari yang salah untuk rakyat dan memberi amaran kepada mereka akibat mengikuti cara yang salah, jadi inilah tugas yang perlu anda lakukan. "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top