Khamis, 22 Februari 2018

89. Surah Al Fajr

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


 <Ijaz Perdana>89. Surah Al Fajr (The Dawn)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 89.AlFajr 1-30 – 114.AnNas 6

Ibrah


Slide






078 noah ark-and.. 

Video












Ijaz

Nama

Surah begitu ditakrifkan selepas perkataan wal-fajr yang mana ia dibuka. 
[QS89:1] CQ(89:1:1) KK(89:1:1)

Tempoh Wahyu

Isi kandungannya menunjukkan bahawa ia diturunkan di panggung apabila penganiayaan terhadap orang-orang yang baru masuk Islam telah bermula di Makkah. Atas dasar itu orang-orang Makkah telah diperingatkan tentang kejahatan puak Ad, Thamud dan Firaun.

Tema dan Subject Matter

Temanya adalah untuk mengesahkan penghapusan ganjaran dan hukuman di akhirat, yang penduduk Makkah tidak bersedia untuk mengakui, Mari kita pertimbangkan alasan dalam susunan yang telah dibentangkan.
Pertama-tama, sumpah bersumpah pada waktu subuh, sepuluh malam, malam dan ganjil, dan malam yang berangkat, para pendengar telah ditanya: "Adakah perkara-perkara ini tidak mencukupi untuk memberi kesaksian tentang kebenaran yang kamu enggan mengakui ? " Dari penjelasan yang kami berikan dari empat perkara ini dalam nota yang sepadan, akan menjadi jelas bahawa perkara-perkara ini adalah simbol keteraturan yang ada pada malam dan siang, dan sumpah sumpah oleh pertanyaan ini telah ditanya dalam pengertian : Malah setelah menyaksikan sistem bijak yang ditakrifkan oleh Tuhan, adakah anda masih memerlukan bukti lain untuk memperlihatkan bahawa ia tidak berada di luar kuasa Tuhan yang telah membawa sistem ini untuk menubuhkan Akhirat, dan itu adalah keperluannya kebijaksanaan yang Dia harus memanggil manusia untuk menjelaskan perbuatannya?
Maka, dengan alasan dari sejarah manusia sendiri, kejahatan Ad dan Thamud dan Firaun telah disebut sebagai contoh untuk menunjukkan bahawa apabila mereka melampaui segala batas dan mengagungkan rasuah di bumi, Allah menimpakan mereka azab siksaanNya. Ini adalah bukti hakikat bahawa sistem alam semesta tidak dikendalikan oleh tentera yang pekak dan buta, dan dunia juga bukan kerajaan yang memerintah sebagai pemerintah yang korup, tetapi Pemimpin Bijaksana memerintah atasnya, permintaan dari siapa kebijaksanaan dan keadilan tetap dapat dilihat di dunia sendiri dalam sejarah manusia sendiri yang Dia harus memanggil, dan membalas dan menghukum dengan sewajarnya, yang Dia telah diberkati dengan akal dan akal moral dan diberikan hak pengagihan di dunia.
Selepas ini, penilaian telah dibuat dari keadaan moral umum masyarakat manusia di mana paganisme Arab adalah satu contoh yang mudah dilihat; dua aspek, khususnya, telah dikritik: pertama sikap materialistik orang-orang yang memandang baik kebaikan dan kejahatan moral, mereka hanya menganggap pencapaian kekayaan duniawi, pangkat dan kedudukan, atau ketiadaannya, sebagai kriteria kehormatan atau kehinaan, dan telah lupa bahawa kekayaan bukan hadiah pahala atau kemiskinan, tetapi Allah mencuba manusia dalam kedua-dua keadaan untuk melihat sikap yang dimanfaatkannya ketika diberkati dengan kekayaan dan bagaimana ia bertindak ketika ditimpa kemiskinan.Kedua, sikap orang di bawah mana anak yatim di dalam masyarakat mereka ditinggalkan oleh kematian ayahnya. Tiada siapa yang bertanya selepas orang miskin; sesiapa sahaja yang boleh, merampas seluruh warisan yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang meninggal dunia, dan menghalau ahli waris lemah secara fraud. Orang ramai begitu tertindas dengan ketamakan yang tidak dapat dipuaskan untuk kekayaan yang mereka tidak pernah puas walau bagaimanapun mereka mungkin mengumpul dan mengumpulkan. Kritikan ini dimaksudkan untuk membuat mereka menyedari mengapa orang-orang dengan sikap dan tingkah laku sedemikian rupa dalam kehidupan dunia tidak boleh dipanggil untuk menganggap kesalahan mereka.
Wacana itu telah disimpulkan dengan dakwaan bahawa akauntabiliti mestilah diadakan dan ia akan diadakan pada Hari apabila Mahkamah Ilahi akan dibentuk. Pada masa itu pengabaian penghakiman akan memahami apa yang mereka tidak faham sekarang walaupun arahan dan peringatan, tetapi pemahaman kemudian akan sia-sia. Pengacau akan menyesal dan berkata, "Adakah saya telah menyediakan untuk Hari ini sebelum ini semasa saya tinggal di dunia." Tetapi penyesalannya tidak akan menyelamatkannya dari hukuman Allah. Akan tetapi, bagi orang-orang yang akan menerima Kebenaran, yang disampaikan oleh kitab-kitab surgawi dan nabi-nabi Allah, dengan penuh kepuasan hati di dunia, Allah akan gembira dengan mereka dan mereka akan senang dengan ganjaran dikurniakan oleh Allah. Mereka akan dipanggil untuk bergabung dengan orang-orang benar dan memasuki Syurga.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Pada fajar, dan sepuluh malam, dan yang ganjil dan yang ganjil, dan malam ketika ia pergi! Adakah di dalamnya sumpah untuk seorang lelaki akal? 1
[6-14] Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu telah mengambil tindakan terhadap 'Ad Iram dari tiang-tiang yang tinggi, yang mana tidak ada bangsa yang diciptakan di negeri-negeri di dunia? 4 Dan dengan Thamud yang telah melepaskan batu-batu di lembah itu? 5 Dan dengan Firaun yang berjiran. 6 Inilah orang-orang yang melakukan perbuatan besar di negeri-negeri dunia dan menimbulkan kerusakan besar di dalamnya. Oleh itu, Tuhanmu melepaskan mereka azab siksaan. Sesungguhnya Tuhanmu sentiasa bersembunyi. 7
[15-26] Adapun manusia, apabila Tuhannya mencobanya dan menghormatinya dan memberkati dia, dia berkata, "Tuhanku telah menghormati saya." Tetapi apabila Dia menguji dia dan membataskan peruntukannya untuknya ,. dia berkata, "Tuhanku telah memalukan aku." 9 Tidak! 10 Tetapi kamu tidak memperlakukan anak yatim dengan hormat, 11 dan kamu tidak mendesak satu sama lain untuk memberi makan kepada orang miskin, dan kamu memakan seluruh warisan itu dengan tamak, dan kamu mencintai kekayaan dengan segala hati. 14 Tidak! 15 Apabila bumi terus-menerus ditumbuk menjadi padang pasir. dan Tuhanmu datang ketika malaikat-malaikat berdiri tegak, dan neraka pada hari itu dibawa masuk ke dalam penglihatan, pada hari itu manusia akan mengerti, tetapi apa yang akan difahami akan mendatanginya kemudian? 17 Dia akan berkata, "Adakah saya telah menyediakan terlebih dahulu untuk kehidupan saya ini!"Maka tidak ada yang dapat menghukum sebagaimana Allah akan menghukum pada hari itu, dan tidak ada yang dapat mengikat sebagaimana Allah mengikat.
[27-30] Kepada orang-orang benar akan dikatakan: "Wahai jiwa yang damai dan penuh kepenuhan, 18 kembali kepada Tuhanmu, 19. Engkau gembira (dengan kebaikanmu) dan sangat menyenangkan (ingatlah), sembahlah hamba-hambaKu dan masuklah ke Syurga-Ku. "
1 Sebilangan besar pendapat telah diungkapkan oleh para pengulas dalam ulasan ayat-ayat ini, sehinggakan sehubungan dengan "walaupun dan ganjil" ada sebanyak 36 pandangan yang berbeza. Dalam beberapa tradisi, ulasan ayat-ayat ini juga dikaitkan dengan Nabi (yang menjadi damai), tetapi kenyataannya adalah bahawa tidak ada ulasan yang disahkan darinya, jika tidak, tidak mungkin seseorang dari kalangan sahabat, pengganti terdekat mereka , dan kemudian pengulas akan berani untuk menentukan makna ayat-ayat ini dengan sendirinya selepas komentar oleh nabi.
Setelah mengkaji gaya itu, dengan jelas merasakan terdapat hujah yang sedang berlangsung di mana Nabi (yang bersahabat) sedang membentangkan beberapa perkara dan orang kafir menafikannya. Pada ini, mengesahkan apa yang dipersembahkan nabi, dikatakan: Oleh itu dan dengan apa yang demikian ", dengan kata lain:" Dengan ini, apa yang dikatakan oleh Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sepenuhnya berdasarkan kebenaran .Kemudian, hujah itu diselesaikan dengan persoalan: "Adakah ada sumpah di dalamnya untuk orang yang memahami?" Maksudnya, "ada keperluan untuk sumpah lain untuk memberi kesaksian tentang kebenaran perkara ini." "Adakah sumpah ini tidak mencukupi untuk meyakinkan seorang yang bijak untuk menerima apa yang dimaksudkan oleh Nabi Muhammad saw?"
Sekarang persoalannya timbul: apakah hujah yang demi itu sumpah telah diangkat oleh empat perkara ini? Untuk ini, kita harus mempertimbangkan keseluruhan tema yang, dalam ayat-ayat berikut, bermula dengan: "Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu telah mengendalikan 'Ad" dan terus berlanjut hingga akhir Surah. Ini menunjukkan bahawa hujah berkenaan adalah balasan dan hukuman di akhirat, yang penduduk Makkah enggan mengakui dan Rasulullah (yang menjadi damai) cuba meyakinkan mereka tentang hal ini dengan pemberitaan dan pengajaran yang berterusan. Pada sumpah ini telah bersumpah dengan fajar, sepuluh malam, yang ganjil dan ganjil, dan malam yang berangkat untuk menyatakan: Adakah empat perkara ini tidak mencukupi untuk meyakinkan orang yang bijak tentang kebenaran perkara ini supaya dia mungkin memerlukan satu lagi bukti untuknya?
Selepas menentukan kepentingan sumpah-sumpah ini dalam konteks, kita tidak dapat tidak perlu mengambil setiap ini dalam makna yang berkaitan dengan tema berikutnya. Pertama sekali, dikatakan: "Dengan Fajr." Fajr adalah pemecahan hari, iaitu masa ketika sinar pertama cahaya hari muncul di tengah-tengah kegelapan malam sebagai coretan putih dari timur. Kemudian, dikatakan: "Sepanjang malam." Sekiranya konteksnya dipertimbangkan, ia akan menjadi jelas bahawa ia membayangkan setiap kumpulan sepuluh malam di antara tiga puluh malam bulan itu, sepuluh malam pertama menjadi yang selama bulan sabit dimulai sebagai kuku yang tipis. terus berlilin setiap malam sehingga bahagian utamanya menjadi terang; kumpulan kedua sepuluh malam itu adalah di mana sebahagian besar malam masih diterangi oleh bulan, dan sepuluh malam terakhir adalah mereka yang bulan semakin berkurang dan malam menjadi semakin gelap hingga akhir bulan sepanjang malam menjadi sangat gelap. Kemudian, dikatakan: "Pada waktu yang sama dan ganjil." Bahkan bilangan yang dapat dibahagikan kepada dua bahagian yang sama, seperti 2, 4, 6, 8, dan ganjil angka yang tidak begitu ketinggalan, seperti l, 3, 5, 7. Secara umum, ini mungkin menyiratkan segalanya di alam semesta , untuk perkara-perkara di alam semesta sama ada secara berpasangan atau sebagai perseorangan. Tetapi sejak konteks di sini menyangkut hari dan malam, yang rata-rata dan ganjil bermaksud penggantian hari dan malam dalam erti kata bahawa tarikh bulan berubah dari yang pertama ke yang kedua, dan dari kedua ke ketiga, dan setiap perubahan membawanya dengan keadaan baru. Akhir sekali, dikatakan: "Pada malam ketika ia berangkat", iaitu ketika kegelapan yang menutupi dunia sejak matahari terbenam mungkin berada di ambang menghilang dan hari menjadi suram.
Sekarang mari kita anggap secara keseluruhan empat perkara sumpah yang telah bersumpah untuk menegaskan bahawa berita yang Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) adalah memberi penghargaan dan penghukuman sepenuhnya berdasarkan kebenaran. Semua perkara ini menunjuk kepada realiti bahawa seorang Penguasa Maha Kuasa berkuasa atas alam semesta ini, dan tidak ada apa-apa dari apa yang Dia lakukan adalah tidak masuk akal, tanpa tujuan, atau kekurangan kebijaksanaan; Sebaliknya, rancangan bijak jelas mendasari apa pun yang Dia lakukan. Dalam duniaNya seseorang tidak akan pernah melihat bahawa pada waktu malam, matahari tengah hari tiba-tiba muncul di atas kepala, atau bahawa bulan akan muncul satu malam dalam bentuk bulan sabit dan akan diikuti pada malam berikutnya oleh bulan purnama, atau malam itu, apabila ia jatuh, tidak boleh berakhir, tetapi harus menjadi kekal, atau tidak ada sistem dalam penggantian siang dan malam supaya seseorang dapat menyimpan catatan tarikh dan mengetahui bulan yang berlalu, apa yang tarikh, pada tarikh apa kerja tertentu akan bermula, dan apabila selesai, apa tarikh musim panas dan musim hujan atau musim sejuk. Selain daripada perkara-perkara lain yang tidak terkira alam semesta jika manusia hanya menganggap keseragaman ini siang dan malam dengan bijak dan sungguh-sungguh, dia akan mendapati bukti kebenaran bahawa disiplin dan perintah yang tidak terhingga ini telah ditubuhkan oleh Tuhan Yang Maha Esa yang Maha Esa; dengan itu terhubung banyaknya kelebihan makhluk yang Dia ciptakan di bumi. Sekarang, jika seseorang yang hidup di dunia seperti Pencipta Maha Bijaksana, Yang Maha Kuasa dan Maha Perkasa menafikan ganjaran dan hukuman akhirat, dia pasti melakukan salah satu daripada dua kesilapan: sama ada dia adalah penipu kuasa-Nya dan berfikir bahawa walaupun Dia mempunyai kuasa untuk mencipta alam semesta dengan perintah dan disiplin yang tidak sempurna, Dia tidak berkuasa untuk mencipta manusia dan menunaikan ganjaran dan hukuman kepadanya atau dia menafikan kebijaksanaan dan pengetahuan-Nya dan berfikir bahawa walaupun Dia telah menciptakan manusia dengan akal dan kuasa dalam dunia, doktor dia tidak akan pernah memanggilnya untuk memikirkan bagaimana dia menggunakan akal dan kuasa-ku, dan tidak akan membalasnya untuk perbuatan baiknya, atau menghukumnya kerana kejahatannya. Siapa yang percaya sama ada, bodoh dalam yang melampau.
2 Selepas membuat keputusan dari sistem hari dan malam, kini hujah adalah berg diberikan dari sejarah manusia sendiri kerana ia menjadi kepastian. Perhatian tentang tingkah laku beberapa puak sejarah yang terkenal dan akhir akhir mereka dimaksudkan untuk menunjukkan bahawa alam semesta tidak bekerja di bawah undang-undang tuli dan buta alam, tetapi Tuhan Bijaksana memerintah atasnya, dan dalam Kerajaan Tuhan itu hanya satu undang-undang, yang mana manusia menggambarkan sebagai hukum alam tidak berfungsi, tetapi Undang-undang moral juga berfungsi, yang semestinya memerlukan hukuman dan balasan dan hukuman. Hasil kerja undang-undang telah muncul berulang-ulang bahkan di dunia ini, yang menunjukkan kepada orang-orang pemahaman mengenai sifat Alam Semesta. Mana-mana negara yang mengukir sistem kehidupan untuk diri sendiri tanpa menghiraukan akhirat dan ganjaran dan hukuman Allah, akhirnya telah rosak dan terancam, dan mana-mana negara yang mengikuti cara ini, akhirnya dilawati dengan hukuman keras oleh Tuhan dari Alam semesta. Pengalaman berterusan sejarah manusia ini memberi kesaksian kepada dua perkara dengan jelas:
(1) Penolakan akhirat ini telah memainkan peranan penting dalam memusnahkan setiap negara dan menghantarnya kepada azab; oleh itu, akhirat memang adalah kenyataan yang bertentangan dengan yang membawa, seperti yang selalu diterajui, dengan hasil yang tidak dapat dielakkan yang sama; dan
(2) penghukuman untuk perbuatan itu pada suatu masa akan berlaku pada masa yang akan datang dalam bentuk penuh dan lengkap juga, bagi orang-orang yang menyentuh batas ekstrem korupsi dan kejahatan dan dihubungi dengan hukuman telah didahului oleh banyak orang lain yang telah menabur benih rasuah selama berabad-abad dan meninggalkan dunia tanpa dikunjungi oleh sebarang hukuman.
Keadilan Allah menuntut supaya semua orang itu juga dipanggil untuk dipertanggungjawabkan pada suatu masa dan mereka juga harus menderita kerana kesalahan mereka. (Argumen dari sejarah dan akhlak untuk akhirat telah diberikan di banyak tempat di dalam Al-Qur'an dan kita telah menerangkannya di mana-mana. Sebagai contoh, lihat EN 5, 6 dari AI-A'raf, EN 12 Yunus, EN 57, 105, 115 dari Hud, EN 9 dari Ibrahim, EN 66, 86 dari An-Naml, EN 8 dari Ar-Rum EN 25 dari Saba, EN 29. 30 dari Suad, EN 80 dari Al-Mu'min, 33, 34 dari Ad-Dukhan, EN 27, 28 dari Al-Jathiah, EN 17 Qaf, EN 21 dari Adh-Dhariyat).
3 'Ad Iram membayangkan kaum kuno `Ad, yang telah disebut' Ad Ula dalam Al-Qur'an dan sejarah Arab. Dalam Surah An-Najm, telah dikatakan: "Dan Kami telah menghancurkan orang-orang kuno dari` Ad "(ayat 50), iaitu 'Ad kepada siapa Nabi Hud telah dihantar, dan yang dihukum dengan hukuman. Sebaliknya terhadap orang-orang `Ad yang dilatih semula dan berkembang maju selepas itu dikenang sebagai Ad Ukhra dalam sejarah Arab. `Iklan Ad kuno dipanggil Ad lram atas alasan bahawa mereka tergolong dalam cawangan kaum Semet yang berasal dari Iram bin Sem bin Nuh (as). Beberapa cawangan utama cawangan utama ini terkenal dalam sejarah yang salah satunya adalah Thamud, yang telah disebutkan dalam Al-Qur'an; yang lain adalah orang Aramae, yang pada awalnya mendiami bahagian utara Syria dan bahasa Aramaiknya menduduki tempat penting di kalangan bahasa Semitik.
Perkataan dhat-ul-`imad (tiang tinggi) telah. digunakan untuk 'Iklan kerana mereka membina bangunan tinggi dan corak seni bina mendirikan bangunan di tiang tinggi telah diperkenalkan oleh mereka di dunia. Di tempat lain di dalam Al-Qur'an ciri ini telah disebutkan berkaitan dengan Nabi Hud, yang berkata kepada mereka: "Apa, kamu tegak untuk merayakan satu monumen di setiap tempat yang tinggi, dan membina istana besar seakan-akan kamu abadi! " (Ash-Shu`ara ': 128-129).
4 Yaitu, mereka adalah orang yang tidak seimbang pada masa mereka; tiada negara lain di dunia berbanding dengan mereka dalam kekuatan, kemuliaan dan keagungan. Di tempat-tempat lain di dalam Al-Qur'an, telah dikatakan tentang mereka: "Tuhanku telah menjadikan kamu sangat teguh." (Al-A`raf: 69) "Adapun kaum Ad, mereka menjadi sombong dengan kebanggaan di negeri ini, tanpa apa-apa hak, dan berkata:" Siapakah yang lebih kuat daripada kita dalam kekuasaan "? (Ha Mim As-Sajdah: 15). "Apabila kamu menyerang seseorang, kamu merampasnya seperti seorang yang kejam." (Ash-Shu`ara '130)
5 "Lembah": Wad-il-Qura, di mana Thamud mengukir kediaman di pergunungan, dan mungkin dalam sejarah mereka adalah orang pertama yang mula memotong bangunan tersebut ke dalam batu. (Untuk maklumat lanjut, lihat EN 57, 59 dari Al A'raf, EN 45 Al-Hijr, EN 95, 99 Ash-Shu`ara 'bersama-sama dengan gambar-gambar).
6 Kata-kata dhul-autad (bagi kepentingan) untuk Firaun juga telah digunakan di Surah Suad: 12 di atas. Ini boleh mempunyai beberapa makna. Mungkin pasukannya telah dibandingkan dengan kepentingan, dan "kepentingan" bermaksud "angkatan yang hebat", kerana dengan kuasa dan kekuatan mereka dia memerintah kerajaan yang teguh; ia juga boleh membayangkan kepelbagaian kuasa dan maknanya di mana di mana kemah besarnya berkhemah, pasak tenda dilihat didorong ke tanah di setiap sisi; ia juga boleh membayangkan kepentingan di mana dia menghukum rakyat, dan juga mungkin bahawa piramid Mesir telah dibandingkan dengan kepentingan, kerana mereka adalah sisa-sisa kemegahan dan kemuliaan Firaun, dan nampaknya telah didorong ke tanah seperti kepingan selama berabad-abad.
7 Perkataan "pernah berbaring di serangan hendap" telah digunakan secara kiasan untuk mengawasi pergerakan dan aktiviti orang jahat dan nakal. Himpunan adalah tempat di mana seseorang bersembunyi menunggu untuk menyerang seseorang dengan kejutan. Mangsa, tanpa mengira nasibnya, datang dan jatuh mangsa. Begitu juga dengan Allah dari orang-orang jahat yang menyebarkan kerusakan di dunia dan tidak mempunyai akal dan kekurangan yang ada Allah di atas mereka, yang mengawasi segala kejahatan mereka. Oleh itu, mereka terus melakukan kejahatan setiap hari dan lebih kejam sehingga mereka mencapai had yang Allah tidak membenarkan mereka melanggar.Pada masa itu, pukulan-Nya turun kepada mereka dengan tiba-tiba.
8 Sekarang, mengkritik keadaan moral masyarakat umum, dikatakan: "Lagipula, mengapa tidak orang-orang yang telah menerima sikap sedemikian rupa dalam kehidupan dunia, pernah dipanggil untuk dipertanggungjawabkan, dan bagaimanakah ia dianggap sebagai tuntutan sebab dan keadilan yang apabila manusia meninggalkan dunia, setelah melakukan segala yang dia mampu, dia tidak boleh menerima ganjaran atau menanggung apa-apa hukuman atas perbuatannya? "
9 Ini adalah pandangan hidup manusia yang materialistik. Dia menganggap kekayaan dan kedudukan dan kuasa dunia ini sahaja sebagai segala-galanya. Apabila dia memilikinya, dia penuh dengan kebanggaan dan mengatakan bahawa Tuhan telah menghormati saya; dan apabila dia gagal mendapatkannya, dia berkata: Tuhan telah memalukan saya. Oleh itu, kriteria kehormatan dan penghinaan di sisinya adalah kepunyaan kekayaan dan kedudukan dan kekuasaan, atau ketiadaannya, sedangkan kebenaran sebenar yang tidak dipahaminya adalah bahawa apa sahaja yang telah diberikan Allah kepada sesiapa pun di dunia telah diberikan demi perbicaraan. Sekiranya dia telah memberikan kekayaan dan kekuasaan kepadanya, ia telah diberikan untuk perbicaraan untuk melihat sama ada dia bersyukur atasnya, atau tidak mengucapkan terima kasih. Sekiranya dia telah menjadikannya miskin, dalam hal ini juga ada perbicaraan untuk melihat apakah dia tetap berpuas hati dan sabar dalam kehendak Tuhan dan menghadapi kesulitannya dalam batas-batas yang dibenarkan, atau bersedia untuk melampaui setiap batas moralitas dan kejujuran dan mula mengutuk Tuhannya.
10 Maksudnya, ini bukan semua kriteria kehormatan dan kehinaan, kerana kriteria sebenar adalah kebaikan moral dan kejahatan.
11 Maksudnya, "Selagi bapanya hidup, pengobatan anda terhadapnya adalah perhatian dan ketika ia mati, bahkan bapa saudara ayah dan ibu dan saudara laki-laki yang lebih tua, tidak mengatakan apa-apa tentang tetangga dan saudara jauh, mengabaikannya."
12 Itu adalah, "Tidak seorang pun di dalam masyarakat anda merasakan keinginan untuk memberi makan kepada orang miskin, dan tidak seorang pun yang merasa cenderung untuk memberi makan orang yang lapar, dan tidak ada orang yang ingin melakukan sesuatu untuk memuaskan kelaparan orang yang lapar, mereka menasihati satu sama lain untuk berbuat demikian. "
13 Di Arab, wanita dan kanak-kanak adalah sebagai peraturan yang kurang warisan dan idea orang dalam hal ini ialah hak untuk warisan milik hanya ahli-ahli lelaki yang patut berjuang dan menjaga keluarga. Selain itu, orang yang lebih berkuasa dan berpengaruh di kalangan ahli waris si mati, akan menggantikan warisan keseluruhan tanpa keraguan, dan merebut saham semua yang tidak mempunyai kuasa untuk mendapatkan saham mereka. Mereka tidak memberi apa-apa kepentingan kepada hak dan kewajipan supaya mereka harus jujur ​​memberikan hak kepada siapa ia patut sebagai kewajipan sama ada dia mempunyai kuasa untuk mengamankannya atau tidak.
14 Maksudnya, "Anda tidak menghiraukan apa yang dibenarkan atau yang dilarang, yang sah atau yang menyalahi undang-undang. Anda tidak merasa ragu-ragu untuk memperoleh kekayaan dalam apa cara atau dengan apa cara, adil atau busuk, dan tamak anda tidak pernah puas walau apa pun mungkin telah memperoleh dan mengumpulkan. "
15 Iaitu, "Anda salah dalam berfikir bahawa anda boleh melakukan apa sahaja yang anda suka dalam hidup anda di dunia, tetapi anda tidak akan dipanggil untuk memaklumkannya. Penebusan dari penghargaan dan penolakan yang anda telah menerima mod ini Kehidupan, bukan sesuatu yang mustahil dan fiktif, tetapi ia mesti berlaku dan ia pasti akan berlaku pada masa yang dinyatakan di bawah. "
16 Walaupun secara harfiah perkataan jaa Rabbuka bermaksud "Tuhanmu akan datang", ternyata tidak ada apa-apa persoalan dari Allah SWT bergerak dari satu tempat ke tempat lain; oleh itu, ini tidak dapat dielakkan lagi harus difahami sebagai ungkapan alegatif, yang bertujuan memberi idea bahawa pada masa itu manifestasi kuasa Allah dan kuasa dan kedaulatan Allah akan muncul sepenuhnya, sebagai contoh, di dunia kedatangan seorang raja secara langsung di mahkamah lebih mengagumkan daripada sekadar tenteranya, ketua dan bangsawan.
17 Kata-kata dalam asal boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa pada hari itu manusia akan mengingat apa yang telah dilakukannya di dunia dan akan menyesal, tetapi apa yang akan mengenang dan menyesalinya kemudiannya?
(2) Bahawa pada hari itu manusia akan mengambil pelajaran dan menerima peringatan: dia akan menyadari bahawa apa yang dikatakan kepadanya oleh para nabi adalah benar dan dia melakukan kebodohan apabila dia tidak mendengarkan mereka; Tetapi apa yang akan mengambil perhatian dan menerima peringatan dan menyedari kesilapan seseorang itu kemudiannya?
18 "Aman hati ..": lelaki yang beriman kepada Allah, Yang Maha Esa, sebagai Tuhan dan Penyelamatnya, dan mengadopsi Jalan Hidup yang dibawa oleh para Nabi sebagai cara hidupnya, dengan penuh kepuasan hati, dan tanpa yang paling tidak keraguan mengenainya, yang mengakui kebenaran mutlak apa saja akidah dan arahan yang diterima dari Allah dan Rasul-Nya, yang menahan diri dari apa yang dilarang oleh Agama Allah, tidak dengan tidak bersungguh-sungguh tetapi dengan keyakinan yang sempurna bahawa itu benar-benar satu perkara yang jahat, yang yang ditawarkan tanpa korban apa-apa pengorbanan yang diperlukan untuk ditawarkan demi kebenaran. yang mengalami ketenangan fikiran apa pun masalah, kesulitan dan kesulitan yang dia temui dengan cara ini dan yang tidak merasakan penyesalan kerana kehilangan hak dan faedah dan kesenangan di dunia yang seolah-olah terakru kepada mereka yang mengikut cara lain tetapi tetap berpuashati bahawa kepatuhan kepada Iman yang benar telah melindungi dia daripada kesalahan-kesalahan itu. Keadaan ini telah diterangkan di tempat lain di dalam Al-Qur'an sebagai sharh Badr. (Al-An'am 125)
19 Ini akan diberitahu pada masa kematiannya dan juga pada Hari Kebangkitan apabila ia akan bangkit dari kematian dan bergerak ke arah Dataran Majelis dan juga pada kesempatan ketika ia akan dihadapkan ke Mahkamah Ilahi;pada setiap peringkat dia akan yakin bahawa dia bergerak menuju rahmat Allah SWT.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top