Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
90. Surah Al Balad (Kota)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 90.AlBalad 1-20 – 114.AnNas 6
[ Muka surat awal: 594 hingga Muka surat akhir : 594 ]
Ibrah
Video
Nama
Surah telah dinamakan begitu selepas perkataan al balad dalam ayat pertama.[QS90:1] CQ(90:1:4) KK(90:1:4)
Tempoh Wahyu
Perkara pokok dan gayanya menyerupai yang paling awal Surah yang diturunkan di Makkah, tetapi ia mengandungi penunjuk yang menunjukkan bahawa ia telah diturunkan dalam tempoh ketika orang-orang kafir Makkah telah memutuskan untuk menentang Nabi (yang menjadi damai Allah), dan menjadikannya sah untuk melakukan kejahatan dan berlebihan terhadapnya.Tema dan Subject Matter
Dalam Surah ini, subjek yang luas telah dikompresi menjadi beberapa ayat ringkas, dan ini adalah keajaiban Al-Quran yang ideologi kehidupan yang tidak dapat dijelaskan dalam jumlah yang tebal telah dikurangkan paling berkesan dalam ayat-ayat ringkas Surah ini pendek . Temanya adalah untuk menerangkan kedudukan sebenar manusia di dunia dan dunia berhubung dengan manusia dan untuk memberitahu bahawa Tuhan telah menunjukkan kepada manusia kedua-dua lebuh raya yang baik dan jahat, juga telah menyediakan baginya cara untuk menilai dan melihat dan ikuti mereka, dan kini ia terletak pada usaha dan penghakiman manusia sendiri sama ada ia memilih jalan kebajikan dan mencapai kemurahan atau mengamalkan jalan naib dan bertemu dengan azab.Pertama, kota Makkah dan kesusahan yang dihadapi oleh Nabi saw (yang menjadi damai) dan keadaan anak-anak Adam telah disebut sebagai saksi kepada kebenaran bahawa dunia ini bukan tempat istirahat dan kemudahan untuk lelaki, di mana dia mungkin dilahirkan untuk menikmati kehidupan, tetapi di sini dia telah diciptakan untuk bekerja keras dan berjuang. Jika tema ini dibaca dengan ayat 39 Surah An-Najm ( Laisa lil insani illa ma saa : tidak ada apa-apa untuk manusia tetapi apa yang telah dia lakukan), menjadi jelas bahawa di dunia ini masa depan manusia bergantung pada kesusahannya dan perjuangan, usaha dan usaha.
Setelah ini, kesalahpahaman manusia bahawa dia semua dalam dunia ini dan bahawa tidak ada kekuatan yang unggul untuk melihat apa yang dia lakukan dan memanggilnya untuk dipertimbangkan, telah ditolak.
Kemudian, dengan mengambil salah satu daripada banyak konsep kejahilan moral yang dipegang oleh manusia, sebagai contoh, ia telah menunjukkan apa kriteria salah merit dan kehebatan yang dicadangkan untuk dirinya sendiri di dunia. Orang yang untuk memesona dan menampakkan tumpukan kekayaan, bukan hanya dirinya yang membanggakan kemewahannya tetapi orang juga mengagumi dia dengan penuh semangat, sedangkan Yang Maha Mengetahui akan perbuatannya, melihat dengan cara yang dia memperoleh kekayaan dan apa cara dan dengan motif dan niat yang dibelanjakannya.
Kemudian Allah berfirman: Kami telah memberikan manusia pengetahuan dan fikiran pemikiran dan kefahaman dan membuka di hadapannya kedua-dua jalan raya kebaikan dan nafsu: satu jalan menuju kemunduran moral, dan ini adalah cara yang mudah untuk diri sendiri ; cara lain membawa kepada ketinggian moral, yang curam seperti jalan menanjak, untuk penskalaan yang lelaki harus menjalankan pengekalan diri. Ia adalah kelemahan manusia yang dia suka tergelincir ke dalam jurang untuk menjelajahi tebing.
Kemudian, Allah telah menjelaskan jalan yang curam dengan mengikuti mana manusia dapat naik ke ketinggian. Adalah bahawa dia harus menyia-nyiakan perbelanjaan untuk memamerkan, memamerkan dan membanggakan dan harus membelanjakan kekayaannya untuk membantu anak-anak yatim dan yang memerlukan, harus percaya pada Allah dan Agama-Nya dan bergabung dengan orang-orang yang beriman harus ikut dalam pembinaan masyarakat yang seharusnya memenuhi tuntutan kebajikan dan keadilan dengan sabar dan harus belas kasihan kepada rakyat. Akhirnya orang-orang yang mengikuti cara ini adalah mereka akan menjadi layak untuk menerima rahmat Allah. Sebaliknya, akhir dari orang-orang yang mengikuti jalan yang salah, adalah neraka neraka yang tidak dapat melepaskan diri.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Sebenarnya! 1 Saya bersumpah dengan Kota ini, sementara kamu (O Nabi), telah menjadi sah di Kota ini. 3
[2-10] Dan aku bersumpah dengan bapa dan anak-anak yang dia melahirkan, bahawa sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam kerja keras. 5 Adakah dia berfikir bahawa tiada siapa yang akan berkuasa atasnya? 6 Dia berkata, "Saya telah menyia-nyiakan timbunan kekayaan." 7 Adakah dia berfikir bahawa tiada seorang pun yang melihatnya? 8 Tidakkah Kami memberikan kepadanya dua mata, dan lidah dan dua bibir, dan menunjukkan kepadanya jalan-jalan (yang baik dan jahat)? 10
[11-16] Namun dia tidak mencuba lorong yang curam. 11 Dan apa yang kamu tahu apa yang lurus curam itu? Ia adalah membebaskan leher daripada perhambaan, atau makan pada hari kelaparan dari anak yatim yang hampir berkaitan, atau seorang miskin yang berbaring di debu 12
[17-20] Maka haruslah orang-orang yang percaya dan bersyukur kepada yang lain dan bersyukur kepada yang lain (untuk makhluk-makhluk Allah). 14 Inilah orang-orang yang paling kanan. Adapun orang-orang yang enggan mempercayai ayat-ayat Kami, mereka adalah orang-orang yang sebelah kiri. 15 Mereka akan mempunyai neraka menyelubungi mereka. 16
1 Seperti yang telah kita jelaskan dalam EN1 dari Surah AI-Qiyamah di atas, untuk memulakan wacana dengan "Nay" dan meneruskannya dengan sumpah bermaksud bahawa orang-orang menegaskan perkara yang salah untuk menafikan yang dikatakan: "Sebenarnya, kebenaran bukanlah perkara yang anda seolah-olah menegaskan, tetapi saya bersumpah dengan apa-apa dan perkara sedemikian bahawa kebenaran adalah ini dan ini "Adapun persoalannya apa yang membantah mana wacana ini diturunkan, ia ditunjukkan oleh tema yang berikut . Orang-orang kafir Makkah berkata bahawa tidak ada yang salah dengan jalan hidup yang mereka ikuti, seolah-olah berkata: "Makan, minum dan bersenang-senang untuk esok kita mati dalam proses semula jadi. Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah ), tanpa apa-apa sebab, menemui kesalahan dengan cara hidup ini dan memberi amaran kepada kami bahawa kami pada masa akan datang akan dipanggil untuk menjelaskannya dan diberi ganjaran dan dihukum dengan sewajarnya. "
2 "Kota ini": kota Makkah. Tidak perlu di sini untuk menjelaskan mengapa sumpah telah bersumpah oleh Kota ini. Orang-orang Makkah sangat menyedari latar belakang dan kepentingan bandar mereka dan tahu bagaimana di tengah-tengah gunung-gunung yang sunyi, di lembah yang tidak dibudidayakan, Nabi Ibrahim telah membawa isterinya dan menyusukan anaknya dan meninggalkan mereka di sana tanpa sokongan; bagaimana dia telah membina sebuah Rumah di sana dan mengisytiharkan kepada orang ramai untuk melawatnya sebagai jemaah ketika tidak ada jiwa untuk berbelanja untuk mendengar proklamasi, dan kemudian bagaimana kota ini akhirnya menjadi pusat komersial dan agama Arab dan diberkati dengan kesucian yang tidak ada tempat keselamatan di sebelahnya di tanah yang tidak bersalah itu selama berabad-abad.
3 Tiga maksud perkataan dalam Teks telah diberikan oleh pengulas:
(1) "Bahawa anda adalah penduduk kota ini dan kediaman anda di sini telah meningkatkan lagi kemuliaan kota ini";
(2) "Bahkan walaupun kota ini adalah tempat kudus, suatu saat akan datang ketika beberapa waktu akan menjadi sah bagi kamu untuk melawan dan membunuh musuh-musuh Iman yang benar di sini, dan,
(3) "bahawa di kota ini di mana bahkan pembunuhan binatang dan pemotongan pokok dilarang untuk penduduk Arab, dan di mana semua orang hidup dalam damai sejahtera, kamu, Nabi, tidak ada damai, dan menganiaya kamu dan merancang rancangan untuk membunuh kamu telah dibenarkan. "
Walaupun kata-kata itu cukup komprehensif untuk merangkumi semua tiga makna, namun apabila tema yang berikut dipertimbangkan, seseorang merasakan bahawa dua makna pertama tidak mempunyai kaitan dengannya, dan hanya makna yang ketiga nampaknya betul.
4 Sebagaimana kata-kata "ayah dan anak-anak yang dia bawa" telah digunakan selama-lamanya, dan ini diikuti dengan menyebut manusia, ayah hanya dapat membayangkan Adam (damai sejahtera kepadanya) dan anak-anak manusia yang ada di dunia, dan akan wujud pada masa akan datang.
5 Inilah yang diucapkan oleh sumpah-sumpah yang telah disebutkan di atas. Manusia yang diciptakan dalam kerja keras bermakna bahawa manusia di dunia ini tidak diciptakan untuk menikmati dirinya sendiri dan menjalani kehidupan yang selesa dan selesa, tetapi dunia baginya adalah tempat bertahan dan mengalami kesusahan, buruh dan kesusahan, dan tidak ada seorang pun yang dapat kebal dari ini. Kota Makkah adalah saksi bahawa seorang hamba Allah bekerja keras dan berjuang keras, maka hanya menjadi kota dan pusat Arab. Di Makkah, keadaan Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) adalah saksi bahawa dia menanggung segala macam kesusahan demi misi; begitu banyak sehingga ada perdamaian penuh di sini untuk binatang liar tetapi tidak ada kedamaian baginya. Kemudian, setiap kelangsungan hidup manusia, dari persepuluhan yang dipupuk di dalam rahim ibu hingga ke nafas terakhir kehidupan, adalah saksi bahwa dia harus melalui masalah, kerja keras, buruh, bahaya dan kesulitan di setiap langkah. Yang paling beruntung kita juga terdedah kepada bahaya kematian sebelum kelahiran atau penghapusan oleh pengguguran semasa di rahim ibu. Semasa kelahiran, dia hanya meluas rambut dari kematian. Selepas kelahiran, dia begitu tidak berdaya yang tidak ada orang yang mengurusnya, dia akan binasa dan tidak sedar. Apabila dia dapat berjalan dia tersandung di setiap langkah. Froth masa kanak-kanak hingga remaja dan usia tua dia terpaksa melalui perubahan fizikal sedemikian rupa sehingga jika ada perubahan yang salah, kehidupannya akan dipertaruhkan.Walaupun dia seorang raja atau seorang diktator, dia tidak pernah menikmati kedamaian dalaman dari air mata yang mungkin timbul pemberontakan terhadapnya di suatu tempat. Sekalipun dia seorang penakluk, dia tidak pernah damai dari bahaya yang salah seorang jenderalnya bangkit dalam pemberontakan melawannya. Sekalipun ia adalah seorang Korah pada zamannya, dia selalu ingin meningkatkan kekayaannya dan melindunginya. Oleh itu, tidak ada seorang pun yang dapat menikmati kedamaian yang sempurna dengan bebas dan tanpa ragu-ragu, kerana manusia memang telah diciptakan menjadi kehidupan kesulitan dan masalah.
6 Itulah: Adakah manusia, yang pernah terdedah kepada bahaya seperti itu, terlibat dalam khayalan bahawa dia boleh melakukan apa yang dia suka, dan tidak ada kekuatan yang lebih tinggi untuk merampas dan menindasnya?Hakikatnya, walaupun sebelum berlakunya akhirat di dunia ini sendiri, dia melihat bahawa takdirnya setiap saat sedang diperintah oleh beberapa Ketidaksamaan lain yang menentang semua rencana dan rancangannya yang terbukti tidak berkesan. Satu kejutan gempa bumi, letupan angin, banjir di sungai dan badai laut cukup untuk menunjukkan betapa lemah dan lemah manusia menentang pasukan Ilahi. Kemalangan tiba-tiba dapat mengurangkan orang yang kuat dan teguh kepada orang cacat; satu giliran kekayaan yang menyebarkan kekayaan berdaulat kepada kedudukan kuasa. Apabila nasib bangsa-bangsa, yang telah naik ke puncak kemuliaan dan kemakmuran, berubah, mereka dipermalukan dan dimalukan walaupun di dunia di mana orang dapat berani memandang mereka di muka. Bagaimanakah kemudian orang ini ditipu memikirkan bahawa tidak ada orang lain yang dapat menguasainya?
7 Secara harfiah: "Saya telah memusnahkan timbunan kekayaan", iaitu menyia-nyiakan dan menyia-nyiakannya. Kata-kata ini menunjukkan kebanggaan penceramah dari kekayaannya. Kekayaan kekayaan yang dibelanjakannya sangat tidak penting berbanding dengan kekayaannya yang tidak diendahkannya. Dan untuk tujuan apa dia menyia-nyiakannya? Tidak kerana sebab yang tulus, baik sebagai terbukti dari ayat-ayat berikut, tetapi untuk memperlihatkan kekayaan dan ekspresi kebanggaan dan kemuliaannya. Mengagumkan anugerah yang kaya, peminat puitis, mengundang dan memberi makan beratus ribu orang pada upacara perkahwinan dan kematian, berjudi jauh dari kekayaan, menghadiri perayaan dengan rombongan yang besar, berusaha untuk memuji orang lain dalam kemuliaan dan keagungan, dengan timbunan makanan yang dimasak pada majlis upacara dan melemparkan jemputan kepada semua dan rutin untuk datang dan makan, atau mengatur dan membekalkan makanan di kediaman untuk menarik perhatian orang ramai dengan kemurahan hati dan ketabahan hati; demikianlah perbelanjaan pengucapan, yang pada zaman kejahilan dianggap sebagai simbol kehebatan dan kebesaran manusia, dan tanda kebesarannya. Kerana ini mereka dipuji dan dikagumi; pada ini Pujian mereka dinyanyikan; dan kerana ini mereka membanggakan diri terhadap orang-orang yang kurang bernasib baik.
8 Maksudnya, "Bukankah ini yang mengerti bahawa ada juga Tuhan di atasnya, yang melihat dengan apa cara dia memperoleh kekayaan ini, dalam cara bagaimana ia membelanjakannya, dan dengan apa niat, motif, dan tujuannya yang dilakukannya semua ini ? Adakah dia berfikir bahawa Tuhan akan menghargai kebesarannya, kemasyhurannya dan kebanggaannya Adakah dia berfikir bahawa seperti dunia, Tuhan juga akan ditipu olehnya? "
9 Itulah, "Tidakkah Kami memberikan kepadanya alat untuk memperoleh pengetahuan dan kebijaksanaan?" "Dua mata" tidak menyiratkan mata lembu dan kerbau, tetapi mata manusia, yang jika digunakan secara bijak dapat membantu manusia melihat semua tanda-tanda yang membawa kepada realiti dan membezakan yang benar dari kesalahan. "Lidah dan bibir" tidak hanya menyatakan instrumen ucapan tetapi angin rasional di belakang instrumen-instrumen ini yang melakukan fungsi pemikiran dan pemahaman dan kemudian menggunakannya untuk menyatakan gagasan, motif dan reka bentuknya.
10 Itulah, "Kami tidak meninggalkannya sendirian setelah memberikan kepadanya fikiran pemikiran dan pemikiran sehingga dia harus mencari jalannya sendiri, tetapi Kami juga telah membimbingnya dan membuka di hadapannya baik jalan raya yang baik dan jahat , kebajikan dan nafsu, supaya dia dapat menganggapnya dengan serius dan memilih dan mengadopsi satu atau lain cara atas tanggungjawabnya sendiri. Subjek ini telah dinyatakan dalam Surah Ad-Dahr: 2-3, dengan demikian: "Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari sperma yang bercampur-campur, mencuba dia, dan jadi Kami menjadikannya mampu mendengar dan melihat. Kami menunjukkan kepadanya cara, sama ada untuk bersyukur atau tidak percaya. "Untuk penjelasan, lihat EN 3 ke S dari Ad-Dahr.
11 Kata-kata yang asli adalah: fa-lagtaham-al-aqabah. Iqtiham bererti untuk memohon diri untuk tugas yang sukar dan sukar, dan 'aqabah adalah jalan curam yang melewati gunung-gunung untuk ketinggian naik. Oleh itu, ayat ini bermaksud: "Salah satu daripada dua jalan yang Kami telah tunjukkan kepadanya, membawa kepada ketinggian tetapi amat berat dan curam, manusia harus menundukkannya terhadap keinginan dirinya dan godaan Setan. turun ke celah-celah, tetapi tidak memerlukan apa-apa toh daripada manusia, seseorang hanya perlu memberi rehat percuma kepada diri sendiri, maka seseorang secara automatik terus meluncur jurang. Sekarang, lelaki yang Kami telah menunjukkan kedua-dua jalan, -jalan jalan dan meninggalkan jalan yang sukar, yang membawa kepada ketinggian. "
12 Memandangkan di dalam ayat-ayat yang terdahulu, kelebihan manusia yang dipertanggungjawabkan olehnya untuk memuji dan menyatakan keunggulan kepada orang lain, telah disebutkan, sekarang di sini telah dinyatakan tentang apa perbelanjaan kekayaan yang menyebabkan manusia naik ke ketinggian moral daripada menyebabkan dia tenggelam dalam kemunduran moral dan keganasan. Tetapi dalam hal ini tidak ada kesenangan untuk diri sendiri;Sebaliknya, lelaki perlu bersabar dan melakukan pengorbanan. Perbelanjaan adalah seseorang yang harus membebaskan hamba, atau memberikan bantuan kewangan hamba untuk membolehkan dia memenangkan kebebasannya dengan membayar tebusan, atau melepaskan penghutang dari hutangnya, atau melepaskan orang tak berdaya tanpa bantuan dari penalti. Begitu juga, perbelanjaan adalah orang yang harus memberi makan anak-anak yatim yang hampir bersangkutan (iaitu anak yatim yang sama ada saudara atau jiran) yang lapar, dan orang miskin, yang tidak berdaya yang mungkin telah dikurangkan kepada kemiskinan yang melampau dan mungkin tidak ada yang menyokong dan bantu dia. Membantu orang-orang seperti ini tidak memenangi kemasyhuran dan reputasi orang, dan tidak memberi makan kepada mereka yang membuat kekaguman kerana kaya dan murah hati yang biasanya menang dengan mengadakan jamuan untuk beribu-ribu orang yang baik. Tetapi jalan menuju kehebatan moral dan rohani melewati jalan-jalan menanjak yang curam sahaja.
Kebaikan yang besar dari perbuatan-perbuatan kebajikan yang disebutkan dalam ayat-ayat ini telah dijelaskan oleh Nabi (yang menjadi damai Allah). Sebagai contoh, tentang fakku raqabah (melarikan leher dari perhambaan) banyak ahadith telah dikaitkan dengan tradisi, salah satunya adalah tradisi dari Hadrat Abu Hurairah, untuk kesannya; "Nabi berkata: Orang yang menetapkan hamba yang beriman yang bebas, Allah akan menyelamatkan dari api Neraka setiap anggota tubuhnya sebagai pengganti setiap anggota badan hamba, tangan sebagai pengganti tangan, kaki pembohongan kaki, bahagian-bahagian peribadi sebagai ganti bahagian-bahagian peribadi "(Musnad, Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Nasa'i). Hadrat 'Ali bin Husain (lmam Zain al-`Abedin) bertanya Sa`d bin Marjanah, wartawan hadis ini: "Adakah anda mendengarnya dari Abu Hurairah?" Apabila 6e menjawab secara afirmatif, Imam Zain al-`Abedin memanggil hamba yang paling berharga dan membebaskannya di sana dan kemudian. Menurut Muslim, ia menawarkan tawaran seribu dirham untuk hamba. Atas dasar ayat ini, Imam Abu Hanifah dan Imam Sha`bi telah memutuskan: "Menetapkan hamba bebas lebih tinggi daripada memberi amal, kerana Allah telah menyebutnya sebelum menyebut amal.
Rasulullah telah menyebutkan kebaikan membantu orang-orang yang memerlukan di hadith yang banyak, salah satunya ialah Hadits dari Hadrat Abu Hurairah: "Nabi berkata: Orang yang berusaha untuk membantu memberi janda kepada janda dan yang memerlukan adalah seperti orang yang berusaha dan berusaha dalam jihad demi Allah. (Dan Hadrat Abu Hurairah berkata :) Saya berfikir bahawa nabi juga berkata: Dia adalah seperti dia yang terus berdiri di dalam doa secara berterusan, tanpa berhenti, dan seperti dia yang berpuasa terus menerus tanpa melanggarnya: "(Bukhari, Muslim).
Bagi anak-anak yatim, terdapat banyak ucapan yang dilaporkan dari nabi. Hadrat Sahl bin Sa`d telah melaporkan: "Nabi saw bersabda:" Saya dan orang yang menyokong hampir semua anak yatim yang tidak berkaitan, akan berdiri di Syurga seperti ini-mengatakan bahawa dia mengangkat jari telunjuknya dan jari tengah, menjaga mereka sedikit berbeza. " (Bukhari). Hadrat Abu HIurairah telah melaporkan kata-kata Nabi saw: "Yang terbaik di antara rumah-rumah islam adalah rumah di mana seorang anak yatim diperlakukan dengan baik dan yang paling teruk di mana seorang anak yatim ditindas." (Ibn Majah, Bukhari di Al-Adab al-Mufrad). Hadrat Abu Umamah mengatakan bahawa nabi berkata: "Orang yang melepaskan tangannya di atas kepala anak yatim, hanya demi Allah, akan memiliki banyak kebajikan yang direkodkan untuknya sebagai bilangan rambut yang mana tangannya berlalu, dan orang yang merawat seorang anak yatim piatu atau gadis yang baik, akan berdiri di Syurga dengan saya seperti ini ... dengan kata-kata ini Nabi bersama dua jari bersama-sama. " (Musnad Ahmad, Tirmidhi). Ibnu Abbas berkata: Nabi berkata: "Orang yang menjadikan anak yatim bergabung dengannya dalam makan dan minum, Allah akan menjadikan syurga wajib baginya kecuali dia melakukan dosa yang tidak dapat diampuni." (Sharh as-Sunnah) .Hadrat Abu Hurairah berkata: Seorang lelaki telah mengadu di hadapan Rasulullah saw yang bersabda: "Saya keras hati." Nabi berkata kepadanya: "Rawat anak yatim dengan kebaikan dan kasih sayang dan memberi makan kepada yang memerlukan." (Musnad Ahmad).
13 Itulah, "Selain sifat-sifat ini, pentingnya seseorang itu menjadi orang yang beriman, kerana tanpa iman, tidak ada perbuatan yang baik dan tidak dapat diterima di sisi Allah. Di banyak tempat di dalam Al-Qur'an, menyatakan bahawa hanya perbuatan kebajikan itu adalah cukup besar dan menjadi sarana keselamatan sebagaimana yang disertai dengan iman. Dalam Sura An-Nisa ', misalnya, telah dikatakan: "Orang yang melakukan perbuatan baik, baik laki-laki maupun perempuan , dengan syarat bahawa orang yang beriman, akan masuk Syurga (ayat 1245.) "Dalam Surah An-Nahl:" Barangsiapa melakukan perbuatan baik, baik laki-laki maupun perempuan, dengan syarat ia adalah orang yang beriman, Surah Al-Mu'min: "Barangsiapa yang berbuat baik, baik laki-laki maupun perempuan, dengan syarat bahawa orang-orang yang berbuat baik, baik laki-laki maupun perempuan, dia adalah orang yang beriman, semua orang tersebut akan memasuki Syurga di mana mereka akan diberikan tanpa ukuran. "(v: 4U) Sesiapa yang mengkaji Al-Qur'an, akan melihat bahawa Buku ini di mana sahaja ganjaran yang baik dari perbuatan yang benar telah disebutkan, ia selalu dibuat bersyarat atas iman, perbuatan yang baik tanpa iman; tidak ada tempat yang dianggap sebagai diterima oleh Tuhan, dan tidak ada harapan diberikan untuk mendapat pahala untuknya.
Di sini, perkara penting berikut juga tidak sepatutnya tersembunyi dari pandangan: Dalam ayat ini tidak dikatakan: "Kemudian dia percaya", tetapi: "Kemudian dia bergabung dengan orang-orang yang percaya." Ini bermakna bahawa hanya mempercayai sebagai individu dan kandungan yang tersisa dengannya tidaklah apa yang dikehendaki, apa yang dikehendaki adalah bahawa setiap orang percaya baru harus bergabung dengan orang-orang yang sudah percaya untuk membentuk pesta orang-orang beriman, untuk membawa masyarakat yang beriman , yang sepatutnya berfungsi untuk menubuhkan kebajikan dan menghapuskan maksiat yang dituntut oleh iman.
14 Ini adalah dua ciri penting masyarakat yang mempercayai, yang telah dinyatakan dalam dua ayat ringkas. Ciri pertama adalah bahawa ahli-ahlinya harus saling memberi kesabaran kepada satu sama lain, dan yang kedua mereka harus saling menasihati kepada belas kasihan dan belas kasihan.
Bagi kesabaran, kami telah menjelaskan di banyak tempat yang memandangkan makna yang luas di mana Al-Qur'an telah menggunakan kata ini, seluruh kehidupan orang percaya adalah kehidupan kesabaran. Sebaik sahaja seorang lelaki berhenti di jalan iman, ujian kesabarannya bermula. Kesabaran dikehendaki dilaksanakan dalam melaksanakan ibadah yang diarahkan oleh kesabaran Allah yang diperlukan dalam menjalankan perintah Allah; menahan diri dari hal-hal yang dilarang oleh Allah tidak mungkin tanpa kesabaran; kesabaran diperlukan dalam meninggalkan kejahatan moral dan dalam mengadopsi moral murni; godaan terhadap dosa yang dihadapi pada setiap langkah dapat ditolak hanya dengan cara untuk bersabar. Pada masa-masa yang tak terhitung jumlahnya dalam ketaatan hidup kepada undang-undang Tuhan memerlukan kerugian, masalah, kesusahan dan kekurangan, dan ketidakpatuhan terhadap hukum nampaknya membawa manfaat dan kesenangan. Tanpa kesabaran, orang yang beriman tidak dapat bertahan dengan baik pada saat-saat seperti itu. Kemudian, sebaik sahaja seorang mukmin mengamalkan cara iman, dia harus bertemu dengan penentangan bukan sahaja dari keinginan sendiri dan keinginan sendiri tetapi juga dari anak-anaknya, keluarga, masyarakat, negara dan negara dan dari kalangan yang berpusat lelaki dan jin seluruh dunia; begitu banyak sehingga dia bahkan dikehendaki meninggalkan negaranya dan mengusahakan Jihad di jalan Allah. Di bawah semua syarat ini hanya kualiti kesabaran dapat menyebabkan seorang lelaki tetap teguh terhadap prinsip. Kini, jelas sekali, jika setiap orang yang beriman secara individu telah menjalani ujian yang begitu keras, dia akan menghadapi bahaya kekalahan pada setiap langkah dan dunia tidak mampu melewati ujian dengan jayanya.Sebaliknya, jika terdapat sebuah masyarakat yang beriman, setiap ahli yang tidak hanya memiliki kesabaran tetapi semua anggotanya juga. Membantu satu sama lain dalam ujian kesabaran, kejayaan akan jatuh ke dalam banyaknya, kuasa besar akan menjadi dijana untuk menghadapi kejahatan, satu kekuatan yang kuat dari individu yang baik akan bersedia untuk membantu membawa seluruh masyarakat ke jalan kebajikan dan keadilan.
Bagi belas kasihan dan belas kasihan, ia adalah ciri khas masyarakat yang beriman bahawa mereka bukan orang yang keras hati, tanpa belas kasihan dan orang yang tidak adil tetapi sebuah masyarakat yang anggotanya penuh belas kasihan dan penuh belas kasihan. kepada manusia secara besar dan bersimpati dan bersahabat di kalangan mereka. Seorang mukmin sebagai seorang individu adalah penjelmaan mutu rahmat Allah dan kelompok orang beriman sebagai parti juga merupakan wakil Rasulullah saw yang telah dijelaskan demikian: "Wahai Muhammad, Kami telah mengutus kamu untuk menjadi berkat yang nyata rakyat dunia. " (AI-Anbiya ': 107). Kualiti moral yang paling tinggi dimana Rasulullah (yang menjadi damai Allah) berusaha sepenuhnya untuk menanamkan di kalangan para pengikutnya adalah mutu belas kasihan yang sangat tinggi ini. Pertimbangkan - berikut ucapannya, yang menunjukkan betapa pentingnya dia melekat padanya. Hadrat Jarir bin `Abdullah berkata bahawa Rasulullah saw bersabda:" Allah tidak menunjukkan belas kasihan kepada orang yang tidak menunjukkan belas kasihan kepada orang lain. "(Bukhari, Muslim).
Hadrat `Abdullah bin` Amr bin al-'As berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: "Rahman adalah rahmat bagi orang-orang yang menunjukkan belas kasihan kepada orang lain. di syurga akan menunjukkan belas kasihan kepadamu. "(Abu Daud, Tirmidzi).
Hadrat Abu Sa'id Khudri telah melaporkan bahawa Nabi berkata: "Orang yang tidak menunjukkan rahmat, tidak diperlihatkan belas kasihan." (Bukhari di Al-Adab al-Mufrad). Ibn Abbas mengatakan bahawa nabi berkata: "Orang yang tidak memperlakukan anak-anak kita dengan belas kasihan dan tidak memperlakukan orang-orang tua kita dengan hormat, bukanlah milik kita." (Tirmidhi).
Abu Da'ud telah menceritakan kata-kata yang sama kepada Nabi tentang kewenangan Hadrat `Abdullah bin` Amr, sehingga: "Orang yang tidak merasa sayang pada anak-anak kita dan tidak menghormati orang tua kita bukan milik kita."
Hadrat Abu Hurairah berkata: "Saya telah mendengar Abul-Qasim, Yang Benar (yang bersahabat dengannya), berkata:" Hati orang yang celaka itu dilarang daripada mutu rahmat '. "(Musnad Ahmad, Tirmidzi).
Hadrat `Iyad bin Humad menceritakan bahawa Nabi saw bersabda:" Tiga macam lelaki adalah Syurga, salah satunya adalah orang yang baik dan penuh belas kasihan kepada setiap sanak saudara dan setiap muslim. " (Muslim).
Hadrat Nu`man bin Bashir telah melaporkan bahawa Nabi berkata: "Kamu akan mendapati orang-orang mukmin seperti sebuah badan dalam hal kebaikan hati, kasih sayang dan simpati, supaya jika satu bahagian tubuh menderita seluruh tubuh menderita dan menjadi gelisah kerana itu. " (Bukhari, Muslim).
Hadrat Abu Musa Al-ash'ari mengatakan bahawa nabi berkata: "Orang yang beriman adalah orang-orang mukmin yang lain seperti tembok setiap bahagian yang menyokong dan menguatkan bagian yang lain." (Bukhari, Muslim).
Hadrat `Abdullah bin 'Umar telah melaporkan bahawa Nabi berkata:" Seorang Muslim adalah saudara Muslim yang lain: tidak memperlakukannya secara tidak adil, dan tidak menahan pertolongannya dari dia. Orang yang bekerja untuk memenuhi keperluan saudaranya, Allah akan berusaha untuk memenuhi keperluannya dan orang yang menyelamatkan seorang muslim dari kesengsaraan, Allah akan menyelamatkannya dari penderitaan kesengsaraan Hari Kiamat dan orang yang menyembunyikan kesalahan seorang muslim, Allah akan menyembunyikan kesalahannya Hari Kebangkitan. "(Bukhari, Muslim).
Tradisi ini menunjukkan apa jenis masyarakat yang dijangkakan oleh arahan Al-Quran yang diberikan dalam ayat ini, yang menggesa orang-orang yang saleh untuk bergabung dengan kumpulan orang percaya setelah mereka mengesahkan iman.
15 Untuk penjelasan mengenai "orang-orang tangan kanan dan tangan kiri", lihat EN 5, 6 dari Surah Al-Waqi'ah.
16 Yaitu, api akan menutupi mereka dari setiap sisi sehingga mereka tidak akan dapat melarikan diri daripadanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan