Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
91. Sura As Shams (The Sun)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 91.AsShams 1-15 – 114.AnNas 6
[ Muka surat awal: 594 & 595 hingga Muka surat akhir : 595 ]
Ibrah
Video
Nama
Surah telah begitu ditunjuk selepas perkataan ash-shams yang dibuka.[QS91:1] CQ(91:1:1) KK(91:1:1)
Tempoh Wahyu
Subjek dan gaya menunjukkan bahawa Surah ini juga didedahkan pada masa paling awal di Makkah pada tahap ketika penentangan terhadap Nabi (yang menjadi damai Allah) telah berkembang sangat kuat dan sengit.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah membezakan kebaikan dari kejahatan dan memberi peringatan kepada rakyat, yang enggan memahami perbezaan ini dan mendesak mengikuti jalan yang jahat, dari kejahatan.Memandangkan perkara ini Surah terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama terdiri daripada vv. 1-10, dan yang kedua dari vv. 11-15. Bahagian pertama memperkatakan tiga perkara:
- Bahawa seperti matahari dan bulan, siang dan malam, bumi dan langit, berbeza dari satu sama lain dan bertentangan dengan kesan dan hasilnya, begitu juga dengan yang baik dan yang jahat di depan yang satu sama lain dan bertentangan dengan kesannya dan hasilnya; mereka tidak sama rupa dalam rupa mereka dan mereka tidak boleh sama dalam hasil mereka.
- Bahawa Allah setelah memberikan kekuatan diri manusia dari tubuh, akal dan fikiran tidak meninggalkannya tidak diketahui di dunia, tetapi telah menanamkan ke dalam tak sadarnya melalui inspirasi semulajadi perbezaan antara yang baik dan yang jahat, yang benar dan yang salah, dan akal yang baik untuk menjadi baik dan kejahatan menjadi jahat.
- Bahawa masa depan manusia bergantung pada bagaimana dengan menggunakan kuasa diskriminasi, kehendak dan penghakiman yang Allah telah mengurniakannya, dia mengembangkan kebaikan dan menindas kecenderungan jahat diri. Sekiranya dia mengembangkan kecenderungan yang baik dan membebaskan dirinya daripada kecenderungan jahat, dia akan mencapai kejayaan kekal, dan jika sebaliknya, dia akan menindas kebaikan dan mempromosikan kejahatan, dia akan bertemu dengan kekecewaan dan kegagalan.
Ketika menceritakan kisah Thamud ini tidak ada di Surah, dikatakan "Wahai kaum Quraisy, jika kamu menolak Nabi kamu, Muhammad (yang menjadi rahmat dan rahmat Allah), sebagaimana Thamud telah menolak mereka, kamu juga akan bertemu dengan nasib yang sama ketika mereka bertemu. " Keadaan pada masa itu di Makkah adalah serupa dengan yang telah diciptakan oleh orang fasik di kalangan rakyat Thamud terhadap Nabi Salih. Oleh itu, kisah cerita ini dalam keadaan itu sendiri cukup mencadangkan kepada penduduk Makkah betapa tepatnya duluan sejarah ini diterapkan kepada mereka.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-10] Dengan matahari dan kecerahannya, dan oleh bulan ketika dia mengikutinya, dan pada hari ketika ia membuat (matahari) mencolok dan pada malam ketika ia menutup (matahari), dan oleh langit dan Dia yang menjadikannya, dan dengan bumi dan Dia yang menyebarkannya, dan dengan diri manusia dan Dia yang seimbang, kemudian mengilhamininya dengan kejahatannya dan kesalehannya. 5 Sungguh berjaya ialah orang yang menyucikan dirinya dan kegagalan yang menindasnya. 6
[11-15] Thamud 7 mendustakan (kebenaran) kerana pelanggaran mereka. 8 Apabila orang-orang yang paling celaka mereka bangkit, dalam kemarahannya, Rasulullah saw memberi peringatan kepada mereka, sambil berkata, "Janganlah kamu memusnahkan unta unta Allah, dan janganlah kamu menghalangnya minum air." 9 Tetapi mereka menyangkal apa yang dikatakannya dan membunuh unta itu. 10 Oleh itu, Tuhan mereka melepaskan diri mereka sebagai cemuhan akibat dari dosa mereka dan menumpaskan mereka bersama-sama, dan dia tidak takut akan apa-apa kejahatan (dari tindakannya itu). 11
1 Perkataan dua seperti yang digunakan dalam asalnya terpakai kepada cahaya matahari dan panasnya. Walaupun dalam bahasa Arab maknanya yang terkenal adalah masa antara matahari terbit dan meridian apabila matahari telah meningkat tinggi, pada ketinggian itu tidak hanya memberikan cahaya tetapi juga panas. Oleh itu, apabila perkataan dua dikaitkan dengan matahari, makna penuhnya dapat dinyatakan dengan lebih tepat oleh kecerahannya bersinar daripada cahayanya, atau pada saat hari itu menunjukkan.
2 Itulah, ketika malam tiba, matahari menyembunyikan dan cahayanya tersembunyi sepanjang malam. Negeri ini telah diterangkan, dengan mengatakan bahawa malam itu menutupi matahari, kerana malam itu sebenarnya menandakan matahari bersembunyi di balik cakrawala kerana cahaya yang tidak dapat mencapai bahagian bumi di mana malam itu telah jatuh.
3 "Siapa yang menegakkannya": Siapa yang menegakkannya seperti peti besi di bumi? Dalam ayat ini dan dalam dua ayat yang berjaya, perkataan ma telah digunakan. Seksi para pengulas telah mengambil ma ini sebagai satu infinit, dan ditafsirkan ayat-ayat ini bermaksud "Dengan surga dan didirikan, oleh bumi dan penyebarannya, dan oleh manusia sendiri dan seimbang." Tetapi ini Maksudnya tidak betul kerana alasan kalimat berikut: "kemudian mengilhaminya dengan kejahatannya dan ketakwaannya", tidak sesuai dengan konteksnya. Para pengulas lain telah membawa ma di sini dalam arti mun atau alladhi dan mereka menafsirkan ayat itu bermaksud: "Siapakah yang mendirikan syurga, yang menyebarkan bumi, dan yang mengimbangi diri manusia." Maksud kedua ini betul dalam pandangan kita, dan tidak ada yang boleh membantah ma dalam bahasa Arab yang digunakan oleh benda-benda yang tidak bermaya dan makhluk yang tidak rasional. Sebab dalam Al-Quran itu sendiri terdapat banyak contoh yang digunakan oleh ma dalam pengertian mun, misalnya kita la antum `abiduna ma a` bud ("kamu juga tidak menyembah Dia yang saya sembah"), fankihu ma taba lakun ~ -mia-an-nisa `(" jadi, berkahwin dari kalangan wanita yang kamu suka "). la la tanlkihu ma nakaha abaa ukum min-nisa '("jangan berkahwin dengan wanita-wanita yang telah dinikahi oleh nenek moyangmu").
4 "Mengimbanginya": memberi manusia tubuh seperti itu yang berdasarkan kedudukannya yang tegak, tangan dan kakinya, dan otaknya paling sesuai baginya untuk hidup sebagai manusia di dunia. Dia memberkati dia dengan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa dan bau yang disebabkan gabungan mereka dan ciri-ciri mereka menjadi cara terbaik untuk mendapatkan pengetahuan untuknya. Dia mengurniakan dia fakulti pemikiran dan pemikiran, imaginasi, ingatan, diskriminasi, penghakiman, kekuasaan dan kuasa-kuasa mental yang lain yang mana dia dapat melaksanakan fungsi yang sesuai untuk manusia di dunia. Di samping itu, mengimbangi juga bermakna bahawa manusia tidak dicipta sebagai orang berdosa oleh kelahiran dan jenayah oleh naluri tetapi pada sifat yang betul dan munasabah, anti tidak dicirikan dengan apa-apa kebiasaan yang tidak lahir yang mana dia mungkin tidak dapat mengamalkan jalan yang betul walaupun dia mahu berbuat demikian. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah Ar-Rum, berkata: "Bersabarlah dengan alam semula jadi yang Allah telah menciptakan manusia." (ayat 30), dan yang sama telah dijelaskan oleh Nabi (yang bersahabat) dalam hadis, mengatakan: "Setiap anak yang dilahirkan baru dilahirkan pada sifat manusia sejati, adalah orang tuanya yang menjadikannya" Yahudi atau Kristian atau Magian selepas itu. Contohnya adalah haiwan yang melahirkan anak yang lengkap dan sempurna. Adakah anda menemui mana-mana orang dengan telinga yang terkoyak atau celah? "(Bukhari, Muslim) Itulah orang-orang politeistik yang berdasarkan takhayul mereka tentang pemeliharaan kebodohan dan celah telinga haiwan selepas wad, jika tidak Tuhan tidak menyebabkan Seorang isteri yang dilahirkan dengan telinga yang koyak dari perut ibunya. Dalam Hadis yang lain, nabi berkata: "Tuhanku berkata: Aku telah menciptakan semua hamba-hambaKu pada iman yang benar (yaitu pada sifat yang sehat); maka datanglah orang-orang yang datang menyesatkan mereka dari Iman mereka (iaitu Iman semulajadi) dan menyalahi undang-undang yang telah saya buat dengan sah atas mereka, dan memerintahkan mereka untuk bergaul dengan Aku kepada orang-orang yang tidak pernah diturunkan kepadaku. "(Musnad Ahmad, Muslim juga telah mengaitkan kata-kata dari nabi dengan perkataan yang serupa).
5 Perkataan ilham berasal dari Jahm yang bermaksud menelan. Menurut makna yang sangat asas ini, perkataan ilham digunakan secara terminologi untuk menginspirasi seorang lelaki dengan konsep atau idea tanpa sadar. Mengilhami diri manusia dengan kejahatannya dan kesalehan dan kebaikannya mempunyai dua makna: (1) Bahawa Sang Pencipta telah meletakkan di dalamnya kecenderungan untuk baik dan jahat, dan ini adalah hal yang dirasakan oleh setiap manusia dalam dirinya sendiri. (2) Bahawa Allah telah mengurniakan fikiran yang tidak sedarkan diri setiap manusia dengan konsep bahawa ada kebaikan moral dan ada kejahatan moral, bahawa akhlak dan akhlak yang baik dan akhlak dan perbuatan jahat tidak sama dan sama; fujur (kejahatan) adalah perkara yang jahat dan taqwa (abstention dari kejahatan) yang baik. Konsep-konsep ini adalah baru untuk manusia; dia menyedari ini secara semula jadi, dan Pencipta telah mengagungkannya dengan kemampuan untuk membezakan antara baik dan jahat secara semulajadi. Perkara yang sama telah dikatakan dalam Surah AI-Balad: "Dan Kami menunjukkan kepadanya jalan raya yang baik dan yang jahat." v. 10); dan dalam Surah Ad Dahr, dengan demikian: "Kami menunjukkan kepadanya cara, sama ada untuk bersyukur atau tidak percaya" (ay 3); dan yang sama telah dinyatakan dalam Surah AI-Qiyamah, berkata: "Di dalam manusia ada penyesalan diri (hati nurani) yang mencela dia ketika dia melakukan kejahatan (ayat 2)," dan "Manusia tahu dirinya sendiri yang terbaik, walaupun dia boleh menawarkan banyak alasan. " (w1415).
Di sini, seseorang juga harus faham dengan baik bahawa Allah telah memberkati setiap makhluk dengan inspirasi semulajadi mengikut kedudukan dan sifatnya, seperti yang telah dijelaskan dalam Surah Ta Ha: "Siapakah yang telah memberikan bentuk tersendiri kepada segala sesuatu dan kemudian membimbingnya dengan tepat." (ayat 50). Sebagai contoh, setiap spesies haiwan telah diberikan pengetahuan yang mengilhamkan mengikut keperluannya yang mana ikan belajar untuk berenang, burung terbang, lebah untuk membuat sarang lebah dan burung penenun untuk membina sarang secara naluriah. Manusia juga memandang keupayaannya yang berbeza telah diberikan pengetahuan yang berinspirasi yang berasingan. Keupayaannya ialah dia adalah haiwan; sebagai contoh yang paling penting dalam pengetahuan inspirasi yang diberikan kepadanya adalah bahawa anak manusia mula menghisap susu ibu pada saat lahir. yang tidak ada yang dapat mengajarnya, jika tidak, ia tidak diajarkan secara naluriah oleh Tuhan. Satu lagi kedudukan lelaki adalah bahawa 6e adalah makhluk yang rasional. Demikianlah Tuhan memberkati dia dengan rahmat. bimbingan inspirasi secara berterusan sejak masa penciptaannya, yang mana ia telah menemui perkara-perkara dan membuat penemuan untuk mengembangkan tamadunnya. Sesiapa yang mengkaji sejarah penemuan dan penemuan ini akan menyedari bahawa tidak ada apa-apa yang mungkin hasil dari usaha atau pemikiran manusia, tetapi kebanyakannya terjadi sehingga tiba-tiba suatu idea melanda seseorang dan dia menemukan atau mencipta sesuatu. Selain kedua-duanya, kedudukan lelaki lain adalah bahawa dia adalah seorang yang bermoral. Di dalam kedudukan ini juga Allah telah memberkati dia dengan ilham dengan diskriminasi antara yang baik dan yang jahat dan menyadari kebaikan untuk menjadi baik dan kejahatan menjadi jahat. Rasa diskriminasi dan kesadaran ini adalah kebenaran sejagat yang bukannya masyarakat manusia di dunia bahkan tanpa konsep yang baik dan jahat; tidak pernah ada dalam sejarah, atau tidak ada sekarang, sebuah masyarakat yang mungkin tidak mempunyai semacam sistem yang memberi ganjaran yang baik dan menghukum kejahatan. fakta ini yang berleluasa di setiap zaman, di setiap tempat, dan di setiap peringkat tamadun adalah bukti yang jelas tentang alam semulajadi dan bawaannya. Selain itu, ini juga bukti bahawa seorang Pencipta Bijaksana yang memiliki pengetahuan telah menguasai sifat manusia dengannya, kerana dalam unsur-unsur manusia itu dan undang-undang yang mengatur sistem material di dunia, tidak ada manusia yang berasal dari moral dapat dikesan keluar.
6 Ini adalah sumpah yang telah diumpani oleh perkara-perkara yang disebutkan di dalam ayat-ayat di atas. Mari kita pertimbangkan bagaimana perkara-perkara itu menanggungnya. Peraturan yang telah diikuti Allah dalam Al-Qur'an adalah untuk memberi kesaksian kepada kebenaran yang Dia mahu memikat hati manusia, dia mengutip beberapa perkara yang paling mudah dilihat dan biasa yang setiap orang melihat di sekitarnya, atau dalam diri sendiri. Oleh itu di sini, pasangan yang bercanggah telah disebutkan, masing-masing tidak seperti yang lain dalam kesan dan hasilnya, sebaliknya bertentangan dan terbalik. Pasangan pertama adalah matahari dan bulan. Cahaya matahari sangat cerah dan juga panas. Sebaliknya, bulan tidak mempunyai cahaya sendiri. Sekalipun ada di langit ketika matahari bersinar, itu tanpa cahaya. Ia bersinar ketika matahari menyembunyikan, dan bahkan cahaya itu tidak begitu terang sehingga ia boleh mengubah malam ke hari dan tidak ada panas di dalamnya sehingga ia mungkin mempunyai kesan yang sama seperti cahaya matahari. Walau bagaimanapun, ia mempunyai kesan sendiri yang agak berbeza dari kesan matahari. Begitu juga, terdapat pasangan hari dan malam. Setiap adalah yang lain. Kesan dan hasil masing-masing sangat berbeza dari yang lain yang tidak boleh dikatakan oleh mereka; begitu banyak sehingga orang yang paling bodoh tidak mungkin mengatakan bahawa hari itu adalah hari atau malam malam itu tidak membuat apa-apa perbezaan. Begitu juga, terdapat sepasang langit dan bumi; bekas yang telah dibangkitkan tinggi oleh Pencipta dan penyebaran terakhir seperti permaidani di bawahnya. Walaupun kedua-duanya melayani alam semesta yang sama, sistem dan kesesuaiannya, namun terdapat satu perbezaan dunia antara fungsinya dan kesannya dan hasilnya.Selepas mengutip bukti sejagat ini, manusia sendiri telah dipertimbangkan, dan telah dikatakan bahawa selepas mengimbanginya dengan kombinasi anggota badan, deria dan kekuatan mental dan fakulti yang sesuai, Pencipta telah menempatkannya dalam kecenderungan, kecenderungan dan motif baik dan baik kejahatan, yang bertentangan dengan satu sama lain, dan membuatnya memahami dengan inspirasi perbezaan antara keduanya: yang satu adalah fujur, yang jahat, dan yang lain adalah tagva, yang baik. Sekarang, jika matahari dan bulan, siang dan malam, bumi dan syurga, tidak sama tetapi semestinya berbeza antara satu sama lain dalam kesan dan hasilnya, bagaimana fujur dan taqwa diri sendiri sama walaupun terbalik satu sama lain? Manusia sendiri di dunia ini tidak menganggap dan mengakui kebaikan dan kejahatan sebagai sama, tidak kira apa kriteria baik dan kejahatan yang mungkin dirancangnya untuk dirinya sendiri menurut falsafahnya sendiri. Dalam apa jua keadaan, tentang apa yang dia anggap sebagai baik, dia berpendapat bahawa ia adalah besar dan patut dipuji, ganjaran dan balasan. Sebaliknya, mengenai apa yang dia anggap sebagai jahat, itu adalah pendapat objektifnya sendiri bahawa ia patut dihukum dan dihukum. Tetapi penghakiman yang sebenarnya tidak terletak pada manusia; ia terletak pada Pencipta, Yang telah memberi inspirasi kepada manusia dengan fujur dan taqwa. Fujur adalah yang fujur di sisi Pencipta dan tagva yang mana terletak pada pandangan-Nya, dan keduanya mempunyai hasil yang berasingan di sisi Pencipta. Hasilnya ialah dia yang menyucikan dirinya sendiri, harus mencapai kejayaan yang kekal, dan hasil dari yang lain adalah bahwa dia yang menahan dirinya sendiri harus menjadi kegagalan.
Tazkiyah bererti untuk membersihkan, mengembangkan dan memupuk. Dalam konteksnya, ia mengejek orang yang memurnikan dirinya dari fujur dan mengembangkannya ke tahap tagva dan menanam di dalamnya, yang baik, akan mencapai kejayaan kekal. Sebaliknya; perkataan dassaha telah digunakan, yang infinitive yang tadsiyah, yang bermaksud untuk menindas, menyembunyikan, menggoda dan menyesatkan. Makna ini juga menjadi jelas dari konteksnya; yakni orang yang menindas kecenderungan diri sendiri terhadap kebaikan dan bukannya membangun dan mengusahakannya, yang menggoda ke dalam melakukan kejahatan, dan membuat fujur menguasai taqwa sehingga menutupinya sepenuhnya seperti mayat yang dikuburkan dan ditutupi dengan bumi , akan menjadi kegagalan. Sesetengah penafsir telah menafsirkan ayat ini sebagai bermaksud: "Sesungguhnya yang berjaya ialah orang yang telah disucikan oleh Allah dan sesungguhnya dia telah ditimpa kegagalan yang ditindas oleh Allah". Tetapi, tafsiran ini adalah, pertama, menentang gaya Al-Quran berdasarkan bahasa, kerana jika Allah bermaksud untuk mengatakan ini, Dia akan berkata: "Sesungguhnya berjaya adalah diri yang Allah murni dan kegagalan diri yang ditindas oleh Allah; " Kedua, komentar ini bertentangan dengan pernyataan al-Quran yang lain mengenai perkara ini.Dalam Surah Al-A'la, Allah berfirman: "Sesungguhnya berjaya adalah orang yang mengadopsi kesucian." (ayat 14). Dalam surah `Abasa, Allah telah mengutuskan Rasul-Nya, berkata:" Dan kamu tidak akan bertanggungjawab jika dia tidak mengamalkan kesucian "Dalam kedua ayat ini, penggunaan kesucian telah dianggap sebagai perbuatan manusia. Selain itu, kebenaran yang dinyatakan di banyak tempat di dalam Al-Qur'an ialah manusia di dunia ini sedang diuji. Sebagai contoh, dalam Surah Ad-Dahr, dikatakan: "Kami mencipta manusia dari sperma-drop campuran, untuk mencuba dia, dan oleh itu Kami menjadikan dia mampu mendengar dan melihat." (ayat 2) Dalam Surah AlMulk dinyatakan: "Siapakah yang menciptakan kematian dan kehidupan agar dia dapat mencuba untuk melihat siapa di antara kamu yang terbaik dalam perbuatannya." (ayat 2) Sekarang, jelas, jika pemeriksa pada awalnya menggalakkan seseorang Calon dan tidak menggalakkan yang lain, maka ujian itu akan menjadi curang. Oleh itu, ulasan yang betul adalah Qatadah, `Ikrimah, Mujahid dan Sa`id bin Jubair yang telah diberikan, mengatakan bahawa subjek zakkaha dan dassaha adalah manusia dan bukan Allah. untuk Hadis yang berkaitan dengan Ibn Abi Hatim atas kewibawaan Juwaybir bin Sa'id dari Dahhak dari Ibn Abbas, mengatakan bahawa Nabi (yang telah damai sejahtera) sendiri menafsirkan ayat ini dengan maksud: "Sesungguhnya berjaya adalah diri yang Allah Yang Maha Kuasa dimurnikan "; pepatah ini tidak disahkan dari nabi, kerana seorang wartawan Juwaybir, telah ditolak sebagai narator Hadis, dan Dahhak tidak bertemu dengan Ibn Abbas.Namun, Hadis yang Imam Ahmad, Muslim, Nasa'i dan Ibnu Abi Shaibah mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat Zaid bin Arqam betul yang mengatakan bahawa Nabi pernah berdoa: "Wahai Allah, beri diri saya taqwa dan sembuhlah itu: Kamu sendiri adalah yang terbaik untuk menyucikannya; Anda sahaja adalah Guardian dan Master. "Dalam kata-kata yang hampir sama, permohonan Nabi Suci ini telah dikaitkan oleh Tabarani Ibn Marduyah dan lbn al-Mundhir dari Hadrat` Abdullah bin `Abbas dan Imam Ahmad dari Hadrat` A'ishah. mencari tagva dan tazkiyah, kerana pencapaiannya, ia bergantung kepada mana-mana kes atas rahmat Allah dan, nikmat sahaja. Dan yang sama juga kita adalah tadsiyah: Allah tidak menekan diri secara paksa, tetapi apabila seseorang diselesaikan dengan kejahatan, Allah menafikan dia dari rahmat tagva dan tazbyab, 'dan meninggalkan dia sendirian untuk menindas dan mengebumikan diri di bawah timbunan narkoba yang dia suka.
7 Perkara-perkara yang dinyatakan secara prinsip di dalam ayat-ayat di atas, kini dijelaskan sebagai duluan sejarah atau apa yang menjadi contoh dan bagaimana ia berkaitan dengan apa yang telah dinyatakan di atas, seseorang harus dipertimbangkan dengan baik dalam. cahaya dari pernyataan-pernyataan Al-Qur'an yang lain dua kebenaran asas yang telah dinyatakan dalam ay. 7-10.
Pertama, di dalamnya telah dinyatakan bahawa mencipta diri manusia secara seimbang dan seimbang, Allah mengilhaminya dengan fujur dan taqwanya. Al-Qur'an bersama-sama dengan menyatakan kebenaran ini juga menyatakan secara jelas bahawa ilmu pengetahuan fasih dan tegwa ini tidak mencukupi bagi setiap manusia agar dia sendiri dapat memperoleh petunjuk terperinci daripadanya, tetapi untuk tujuan ini Allah memberikan petunjuk terperinci kepada para Nabi melalui Wahyu di mana ia menjelaskan apa yang fujur dan apa yang terpakai, yang mana harus dielakkan, dan apa taqwa yang harus dicapai dan berkembang, jika manusia tidak menerima dan mengakui panduan yang jelas dan pasti yang diturunkan melalui Wahyu, ia tidak boleh elakkan fujur tidak mencari cara untuk taqwa.
Kedua, dalam ayat-ayat ini telah dinyatakan bahawa, ganjaran dan hukuman adalah hasil yang perlu yang diperoleh dari penggunaan fujur atau taqwa. Hasil pembersihan diri fujur dan mengembangkannya, dengan taqwa adalah keberhasilan abadi dan hasil penindasan kecenderungannya yang baik dan menyebabkan ia terharu dengan fujur. failure, kehancuran dan kemusnahan.
Untuk menjadikan manusia memahami kebenaran ini, suatu duluan sejarah dipetik dan untuk ini suku Thamud telah diambil sebagai suatu ilustrasi, untuk pelbagai puak yang dimusnahkan di zaman dahulu wilayah Thamud adalah paling dekat dengan Makkah. Di utara Hijaz runtuhan sejarahnya masih ada. yang penduduk Makkah melintas semasa perjalanan perdagangan mereka ke Syria, dan cara suku ini sering dirujuk dalam puisi pra-Islam menunjukkan bahawa kemusnahannya adalah subjek biasa antara orang Arab.
8 "Mengaku kebenaran": menyangkal kenabian Nabi Salih, yang telah dipandu untuk bimbingan mereka. Oleh kerana sikap mereka yang memberontak, mereka tidak bersedia untuk melepaskan fujur di mana mereka terlibat, dan mereka tidak cenderung untuk menerima taqwa yang mana Nabi Salih memanggil mereka. Untuk perincian, lihat Al-A'raf: 73-76, Hud: 61-62, Ash-Shu`ara ': 141-153, An-Naml: 45-49, Al-Qamar: 23-25.
9 Di tempat-tempat lain dalam Al-Quran butiran berikut diberikan: Orang-orang Thamud mencabar Nabi Salih untuk mempersembahkan tanda (mukjizat) jika dia benar. Kemudian Rasul menyampaikan unta unta secara ajaib di hadapan mereka dan memberi amaran kepada mereka: "Ini unta unta Allah, dia akan merasakan keinginannya di bumi, suatu hari akan baginya minum dan suatu hari untuk kamu dan kamu lembu, jika kamu menceraikannya, kamu akan dihukum dengan hukuman. " Ini terbukti menjadi penghalang untuk beberapa waktu. Kemudian mereka merayu kepada pemimpin mereka yang paling jahat dan memberontak untuk menamatkan unta-unta itu, dan dia mengambil tanggungjawab dan menghantamnya. (AI-A`raf 73, Ash-Shu`ara: 134156, Al-Qamar: 29).
10 Menurut Surah Al-A'raf: 77, setelah mereka membunuh unta itu, penduduk Thamud berkata kepada Nabi Salih: "Bawa pukulan yang kamu mengancam kita." Dan menurut Hud: 65, Nabi Salih berkata kepada mereka: "Nah, anda hanya mempunyai tiga hari lagi untuk bersenang-senang di rumah anda Ini batas yang tidak terbukti palsu."
11 Begitulah, Allah tidak seperti raja-raja di dunia dan pemerintah pemerintah, yang, apabila mereka mahu mengambil tindakan terhadap rakyat, terpaksa mempertimbangkan apa yang akan menjadi akibat daripada tindakan mereka.Kuasa Allah adalah yang tertinggi. Dia tidak terkenang bahawa beberapa kuasa sokongan Thamud akan keluar untuk membalas dendam kepada-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan