Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
92. Sura Al Lail (Malam)
Statistik
Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 92.AlLail 1-15 – 114.AnNas 6
[ Muka surat awal: 595 hingga Muka surat akhir : 596 ]
Ibrah
Video
Nama
Surah mengambil namanya dari perkataan wal-lail yang mana ia dibuka.[QS92;1] CQ(92:1:1) KK(92:1:1)
Tempoh Wahyu
Subjeknya sangat mirip dengan Surah Ash-Shams bahawa setiap Surah nampaknya penjelasan yang lain. Ia adalah satu dan perkara yang sama yang telah dijelaskan dalam Surah Ash-Shams dalam satu cara dan dalam Surah ini yang lain. Ini menunjukkan bahawa kedua Surah ini telah diturunkan dalam tempoh yang sama.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah untuk membezakan antara dua cara hidup yang berbeza dan menjelaskan perbezaan antara hujung dan hasil akhir mereka. Memandangkan perkara ini Surah terdiri daripada dua bahagian, bahagian pertama yang terdiri daripada v. 1-11 dan yang kedua daripada vv. 12-21.Di bahagian pertama, pada awalnya telah disebutkan bahawa perjuangan dan perbuatan yang individu, bangsa dan kelompok manusia terlibat dalam dunia, adalah, sehubungan dengan sifat moral mereka, sebagai berbeza dari hari itu malam, dan lelaki dari perempuan. Selepas ini, mengikut gaya am ringkas surah Al-Quran, tiga ciri moral satu jenis dan tiga ciri moral yang lain telah dikemukakan sebagai satu ilustrasi dari koleksi yang luas dari usaha dan kegiatan manusia, dari yang mana setiap orang boleh menghakimi gaya hidup yang diwakili oleh satu jenis ciri-ciri dan jenis gaya hidup yang lain. Kedua-dua gaya ini telah digambarkan dengan ringkas dan elegan. dan ayat-ayat yang berputar yang mereka gerakkan hati dan masuk ke dalam memori sebaik sahaja seseorang mendengarnya. Ciri-ciri pertama adalah bahawa seseorang harus menghabiskan kekayaan seseorang, mengamalkan kesedaran Tuhan dan ketakwaan, dan mengakui yang baik sebagai baik. Ciri-ciri kedua yang kedua adalah bahawa seseorang itu harus menjadi tidak senonoh, sekurang-kurangnya menjaga kesenangan dan ketidaksenangan Tuhan, dan harus menolak apa yang baik dan benar. Kemudian ia telah menyatakan bahawa kedua-dua mod tindakan yang jelas berbeza, tidak boleh sama dan sama dengan hasilnya. Tetapi, sama seperti mereka berbeza dalam sifatnya, jadi mereka berbeza dalam hasilnya.Orang (atau sekumpulan orang) yang mengamalkan mod tindakan pertama, Allah akan memudahkan baginya cara hidup yang betul, sehingga berbuat baik akan mudah baginya dan melakukan kejahatan yang sukar. Sebaliknya, dia yang menggunakan cara hidup kedua, Allah akan memudahkan baginya cara hidup yang sukar dan sukar, sehingga melakukan kejahatan akan menjadi mudah baginya dan melakukan hal yang baik. Bahagian ini telah disimpulkan dengan hukuman yang paling berkesan dan menyentuh, mengatakan: "Kekayaan duniawi ini demi lelaki mana pun siap untuk membahayakan nyawanya tidak akan turun dengan dia ke dalam kubur, oleh itu, apa yang akan memanfaatkannya setelah kematian? "
Dalam bahagian kedua juga tiga kebenaran telah dinyatakan secara ringkas. Pertama, Allah tidak meninggalkan manusia yang tidak dikenali di dewan peperiksaan dunia, tetapi Dia telah mengambil tanggungjawab untuk memberitahunya yang mana satu adalah cara yang lurus dan benar daripada cara hidup yang berbeza. Di sini, tidak ada keperluan untuk menunjukkan bahawa dengan menghantar Rasul dan Buku-Nya, Dia telah memenuhi tanggungjawab ini, kerana kedua-dua Rasul dan Kitab hadir untuk mendapat petunjuk. Kedua, bahawa Penguasa dunia dan akhirat adalah Allah sahaja. Sekiranya kamu mencari dunia, Dia lah yang akan memberikannya, dan jika kamu mencari akhirat, sekali lagi Dia lah yang akan memberikannya. Kini, untuk anda memutuskan apa yang harus anda cari dari-Nya. Kebenaran ketiga yang telah dinyatakan adalah bahawa orang yang celaka yang menolak kebaikan, yang disampaikan melalui Rasul dan Kitab, dan berpaling daripadanya, akan ada api yang menyala untuknya. Adapun Allah yang takut kepada orang yang menghabiskan kekayaannya dengan baik, tanpa motif yang mementingkan diri sendiri, hanya untuk memenangi kesenangan Tuhannya, Tuhannya akan senang kepadanya dan akan memberkati dia dengan begitu banyak sehingga dia akan menjadi baik gembira dengan Dia.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-11] Pada malam ketika ia menyebar, dan hari ketika ia bersinar, dan Dia yang menciptakan lelaki dan perempuan: Malah, usaha kamu (O lelaki) adalah untuk hujung yang berbeza. 1 Jadi orang yang memberi kekayaan (dalam jalan Allah) dan menghindari (penyesatan Allah), dan percaya kepada kebaikan, untuknya Kami akan memudahkan jalan yang mudah. 3 Adapun orang yang jahat dan hidup seolah-olah dia adalah orang yang berdosa (dan Allah) dan mendustakan kebaikan, 4 untuk dia Kami akan memudahkan jalan yang keras 5 Dan apa yang akan dia. kekayaan menolongnya apabila dia binasa? 6
[12-21] Sesungguhnya Kami berikan jalan kepada Kami, dan sesungguhnya Kami adalah hari akhirat dan kehidupan sekarang ini. 8 Oleh itu, saya telah memberi amaran kepada kamu tentang Neraka yang menyala-nyala. Tiada yang akan membakar di dalamnya tetapi yang paling celaka, yang menafikan dan berpaling. Dan jauh dari itu akan disimpan orang yang paling saleh, yang memberikan kekayaannya untuk membersihkan dirinya. 9 Dia tidak mendapat kasih sayang dari siapa pun yang dia harus mengembalikan ganjaran. Dia hanya mencari kebaikan Tuhannya, Yang Maha Perkasa, dan Dia pasti akan senang (dengannya). 11
1 Inilah yang menjadi sumpah pada malam dan siang, dan penciptaan laki-laki dan perempuan. Ini bermaksud mengatakan: Sama seperti malam dan siang, dan lelaki dan perempuan, berbeza dari satu sama lain, dan kesan dan hasilnya saling bertentangan, begitu juga tujuan dan objek yang lelaki berusaha dan berjuang, berbeza dalam sifatnya dan bertentangan dengan hasilnya. Dalam ayat-ayat berikut, telah diberitahu bahawa semua usaha dibahagikan dibahagikan kepada dua jenis utama.
2 Ini adalah usaha pertama yang termasuk tiga perkara, dan sedikit pertimbangan menunjukkan bahawa mereka memahami semua kebaikan:
(1) Manusia itu harus menahan diri dari penyembahan kekayaan, tetapi harus menghabiskan apa saja yang telah diberikan Allah kepadanya dengan murah hati dalam memberikan hak Allah dan hamba-hamba-Nya, untuk kerja-kerja yang baik dan untuk membantu orang lain;
(2) bahawa dia harus takut kepada Tuhan dan menahan diri dari perkara-perkara yang menyebabkan ketidaksenangannya dalam urusan moral, sosial, ekonomi dan lain-lain dengan rakyat;
(3) bahawa dia harus percaya kepada kebaikan. Kebaikan adalah perkataan yang komprehensif, termasuk kebaikan kepercayaan, moral dan perbuatan. Kebaikan kepercayaan bermakna seseorang harus melepaskan politeisme;ateisme, dan kekafiran, dan mengesahkan tauhid, akhirat, dan kenabian. Menegaskan keyakinan terhadap kebaikan akhlak dan perbuatan adalah bahawa seseorang itu tidak seharusnya melakukan yang baik dan benar semata-mata tanpa disedari, di luar sistem yang pasti, tetapi seseorang harus mengakui dengan tepat dan berbunyi sistem kebaikan yang diutus Tuhan, yang menggabungkan segala kebaikan dalam semua bentuk dan aspeknya ke dalam sebuah sistem secara menyeluruh disebut Shari'ah Ilahi.
3 Ini adalah hasil usaha yang pertama dan berjuang. Cara mudah membayangkan cara yang sesuai dengan sifat manusia, yang sesuai dengan kehendak Pencipta, Yang telah menciptakan manusia dan keseluruhan alam semesta. Ia adalah cara di mana manusia tidak melawan hati nuraninya, di mana dia tidak perlu memaksa fikirannya dan tenaga badannya untuk melakukan kerja yang mereka tidak diberikan tetapi untuk melakukan perkara yang mereka telah diberikan dia. Ia adalah cara di mana manusia tidak mengalami perang, perlawanan dan konflik di setiap sisi, yang mana ia harus mengalami dalam kehidupan yang penuh dengan dosa, tetapi masyarakat manusia di mana pada setiap langkah ia mengalami keamanan dan kesepakatan, penghargaan dan kehormatan . Jelas, orang yang membelanjakan hartanya untuk kebajikan awam, merawat setiap orang dengan baik dan baik, hidupnya bebas daripada kejahatan, dosa dan tidak bermoral, yang adil dan adil dalam urusannya, yang tidak menipu orang lain dan tidak membuktikan palsu dalam janji-janjinya , dari mana tidak ada yang menangkap ketidakjujuran, ketidakadilan dan kelebihannya, dan dengan sifatnya tidak ada yang menemukan kesalahan, akan dalam mana-mana dihormati dan dihormati di mana-mana masyarakat, bagaimanapun, korup dan kejam itu mungkin. Hati akan tertarik kepada beliau dalam penghargaan dan penghormatan; hatinya sendiri dan hati nuraninya akan berpuas hati, dan dia akan mencapai martabat dalam masyarakat yang tidak pernah ada orang yang tidak bermoral. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah AnNahl, dengan demikian: "Barangsiapa yang melakukan perbuatan baik sama ada lelaki atau perempuan, dengan syarat ia adalah orang yang beriman, Kami akan memberikannya hidup yang murni di dunia ini (ayat 97)", dan dalam Surah Maryam, maka "Yang Maha Pemurah akan mengisi hati orang-orang yang beriman dan beramal soleh (ayat 86), maka inilah cara yang tidak ada apa-apa selain kegembiraan dan ketenangan bagi manusia, Akhirat, hasilnya tidak sementara dan sementara tetapi abadi dan kekal.
Mengenai Allah ini, "Kami akan memudahkan baginya cara yang mudah." Ia bermaksud untuk mengatakan "Apabila selepas menegaskan kebaikan dia memutuskan bahawa cara ini semata-mata sesuai dengannya, dan cara jahat tidak sesuai dengannya, dan ketika dengan melakukan pengorbanan dan mengadopsi kehidupan -taqwa praktis dia membuktikan bahwa dia benar dalam pengakuannya, Allah akan membuat mudah baginya berjalan seperti ini, maka untuk melakukan kejahatan akan menjadi sukar baginya, dan untuk melakukan yang baik. Apabila kekayaan yang menyalahi undang-undang datang di hadapannya, dia tidak akan menganggapnya sebagai tawar yang baik, tetapi menganggapnya panas sekeping arang bakar, yang tidak dapat ditahan di tangannya.Ketika peluang untuk dosa muncul di hadapannya, dia tidak akan tergesa-gesa untuk merebut mereka sebagai peluang untuk kesenangan dan kesenangan, tetapi akan melihat mereka sebagai pintu neraka dan akan melarikan diri. Doa tidak akan menjadi sukar baginya, dan tidak akan ada keamanan dalaman sehingga dia telah melakukannya pada masa yang ditetapkan. Dia tidak akan merasa sakit ketika membayar zakat, tetapi akan menganggap hartanya sebagai tidak suci sehingga dia telah membayar Zakat dari Pendek kata, pada setiap langkah, Allah akan memihak kepadanya rahmat-Nya dan membantu dia untuk mengikuti jalan ini; keadaan akan menjadi baik untuknya dan dia akan dibantu daripada setiap kesukaran.
Sekarang, persoalannya timbul bahawa dalam Surah Al-Baled di atas seperti ini telah dipanggil jalan menanjak, dan menyewa ia telah digambarkan sebagai cara yang mudah Bagaimana dua perkara ini dapat didamaikan? Jawapannya ialah sebelum seorang lelaki mengamalkan cara ini, nampaknya jalan yang curam, menanjak, untuk menaikkan keinginannya, ahli-ahli keluarga, kerabatnya, kawan-kawannya dan orang-orang yang mempunyai dia sosial dan urusan lain, dan di atas semua Syaitan, kerana setiap mereka menghalang jalannya, dan menjadikannya kelihatan mengerikan. Tetapi setelah manusia mengesahkan kebaikan dan memutuskan untuk mengikuti jalan ini, dan menyerahkan kekayaannya kepada tujuan Allah dan mengamalkan cara taqwa, dengan praktikalnya menguatkan tekadnya, naik jalan curam menjadi mudah dan tergelincir ke dalam jurang kejahilan moral menjadi sukar baginya.
4 Ini adalah usaha kedua manusia, yang mana setiap bahagiannya berbeza dari bahagian yang sepadan dengan jenis pertama. Niggardliness (bukhl) bukan semata-mata tidak menonjol kerana orang-orang umumnya menganggap seseorang sebagai jahat jika dia mengumpul wang: tidak membelanjakannya kepada dirinya sendiri atau kepada anak-anaknya, tetapi bukhl di sini bermaksud untuk menahan perbelanjaan di jalan Allah dan kebajikan masyarakat .Mengikut ini, niggardly adalah setiap orang yang membelanjakan dengan murah hati, bukannya mengecewakan wang, pada dirinya sendiri, untuk kemudahannya sendiri dan keselesaan, minat dan kesenangan, tetapi, sebagai. untuk tujuan yang baik, tidak membelanjakan apa-apa, atau, sama ada dia membelanjakan apa-apa, ii untuk dipamerkan, atau untuk memenangi reputasi dan nama, atau mempunyai akses kepada pegawai, atau memperoleh manfaat dan keuntungan. Kemerdekaan Tuhan membayangkan bahawa seseorang harus membuat dunia, manfaat material hanya objek dari semua usaha dan perjuangan dan independen dari Allah yang paling tidak peduli untuk melihat apa yang dikehendakiNya dan apa yang tidak menyukainya. Bagi kebaikan, ia sangat berbeza dengan mempercayai kebaikan dalam setiap butiran, oleh itu, ia tidak perlu dijelaskan di sini kerana telah dijelaskan di atas.
5 Cara ini telah disebut dengan cara yang sukar, walaupun orang yang mengikutinya melakukannya demi kebaikan material, kesenangan duniawi dan kejayaan dangkal, namun pada saat itu ia selalu berperang dengan sifatnya, nuraninya, hukum dibuat oleh Pencipta alam semesta dan masyarakat di mana dia hidup. Apabila dia melampaui semua batas moral kebenaran, kejujuran, bangsawan, kesucian dan kesucian dan usaha untuk memuaskan minat dan keinginannya dalam segala hal, ketika orang merasa dirugikan olehnya dan bukannya meraih manfaat daripadanya, dan ketika ia menyerang hak-hak orang lain dan melanggar kehormatan orang, dia merasa malu di mata sendiri dan harus bertempur di setiap langkah dengan masyarakat di mana dia tinggal. Sekiranya dia lemah, dia harus menderita setiap jenis hukuman kerana perbuatannya, dan jika dia kaya, kuat dan berpengaruh, dunia mungkin terletak di hadapannya, tetapi tidak ada yang menghargai apa-apa kehendak yang baik, perasaan kehormatan dan cinta kepadanya; begitu juga sehingga sekutu dan sahabatnya menganggapnya sebagai orang jahat. Dan hal ini tidak hanya terhad kepada individu, walaupun negara yang kuat dan berkuasa melampau batas-batas moral dan mengamalkan kelakuan tidak bermoral, dalam keangkuhan kebanggaan dan kekayaan, ia memperoleh satu tangan, permusuhan dunia luar: yang lain, masyarakatnya sendiri menjadi korban atas segala macam kejahatan, kelazatan bunuh diri, mabuk, penyakit kelamin, pemusnahan kehidupan keluarga, kesalahpahaman generasi baru, konflik kelas dan ketidakadilan dan kezaliman yang semakin meningkat. Begitu begitu apabila ia jatuh dari kedudukan prestijnya, ia tidak meninggalkan apa-apa di belakang kecuali kutukan dan kutukan untuk dirinya sendiri dalam sejarah dunia.
Sedangkan untuk mengatakan bahawa "Kami akan memudahkan baginya cara-cara yang keras", ia bermaksud: Dia akan kehilangan rahmat untuk mengikuti jalan yang baik, pintu kejahatan akan dibuka untuknya, cara dan sumber daya untuk yang sama akan yang disediakan untuknya, melakukan kejahatan akan menjadi mudah, dan melakukan kebaikan akan menjadi membahayakan dan berisiko untuknya. Tema yang sama ini telah diungkapkan di tempat lain di dalam Al-Quran, dengan demikian: "Barangsiapa yang Allah kehendaki untuk membimbing jalannya, Dia menjadikan dadanya terbuka lebar untuk Islam, dan sesiapa yang Dia kehendaki untuk disesatkan, dia menjadikan dadanya sempit dan memecahnya dengan ketat bahawa (pada pandangan Islam) dia mula merasakan seolah jiwanya mendaki ke arah langit. " (Al-An`am: 125). Di tempat lain ia telah berkata: "Tidak syak lagi, salat adalah tugas yang sukar tetapi bukan untuk hamba yang taat." (Al Baqarah: 46). Dan tentang orang-orang munafik itu dikatakan: "Ketika mereka datang untuk mempersembahkan solat, mereka datang dengan enggan dan mereka membelanjakan jalan Allah dengan hati yang tidak diinginkan." (At-Taubah: 54), dan bahawa: "Ada yang ada di antara mereka, yang menganggap apa yang mereka perbelanjakan di jalan Allah sebagai penalti." (At-Taubah: 98).
6 Dengan kata lain ia bermakna bahawa dia harus mati satu hari dan meninggalkan dunia apa sahaja yang dia telah mengumpulkan untuk kemudahan dan kesenangannya. Sekiranya dia tidak memperoleh dan mengemukakan sesuatu untuk akhirat, apakah kekayaan ini dapat memanfaatkannya? Dia tidak akan mengambil kediamannya yang mewah, pengangkutnya yang megah, hartanya dan kekayaannya ke dalam kubur.
7 Maksudnya, Allah sebagai Pencipta manusia atas dasar kebijaksanaan-Nya, keadilan-Nya dan rahmat-Nya, mengambil sendiri tanggung jawab untuk tidak meninggalkan dia tidak tahu di dunia, tetapi untuk memberitahunya apa cara yang benar dan apa yang cara yang salah, apa yang baik dan apa yang jahat, apa yang sah dan apa yang menyalahi undang-undang, sikap dan kelakuan yang akan menjadikannya seorang hamba yang taat dan sikap dan kelakuan yang akan menjadikannya seorang hamba yang tidak taat. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam Surah An-Nahl; Oleh itu: "Allah telah mengambil pada diriNya untuk menunjukkan jalan yang benar, ketika ada juga jalan-jalan yang bengkok." (v.9) (Untuk penjelasan, Lihat EN 9 dari AnNahl).
8 Kenyataan ini mempunyai beberapa makna dan semuanya betul:
(1) "Bahawa dari dunia hingga ke akhirat, kamu tidak dapat memahami apa-apa, kerana kita adalah kedua-duanya dan dunia yang akan datang;"
(2) "bahawa kedua-dua dunia ini dan akhirat berada dalam keadaan di bawah kedaulatan kita, sama ada kamu mengikuti jalan yang ditunjukkan oleh Kami atau tidak. Jika kamu mengamalkan kesilapan, kamu tidak akan membahayakan Kami tetapi hanya diri kamu sendiri dan jika kamu mengamalkan hak jalan, kamu tidak akan berbuat baik kepada Kami, tetapi akan melakukan kebaikan hanya untuk dirimu sendiri. Penolakan anda tidak dapat menyebabkan penurunan dalam kedaulatan Kami dan ketaatan anda tidak dapat menyebabkan kenaikan di dalamnya; "
(3) "bahawa Kami sendiri adalah Tuan dari dunia ini, jika kamu mencari dunia, Kami hanya dapat memberikannya, dan jika kamu mencari kebaikan di akhirat, Kami hanya mempunyai kuasa untuk memberikannya juga"
Tema ini telah dinyatakan dalam Al-`Iran: 145: "Barangsiapa yang berusaha dengan niat pahala dunia ini, Kami akan memberi balasan kepadanya di dunia ini, dan siapa yang berusaha dengan niat pahala akhirat, Kami akan memberinya daripadanya ", dan yang sama telah dinyatakan dalam Ash-Shu`ara: 20, dengan demikian:" Barangsiapa yang menuai hasil akhirat, Kami meninggikan hasilnya, dan barangsiapa yang mencari hasil panen di dunia ini, berikan dia di sini, tetapi di akhirat dia tidak akan mempunyai bahagian sama sekali. " (Untuk penjelasan, lihat EN 105 dari Al'Imran, EN 37 dari Ash-Shura).
9 Ini tidak bermakna bahawa tiada siapa yang akan memasuki api kecuali yang paling celaka, dan tidak ada yang akan diselamatkan darinya kecuali yang paling saleh tetapi objek itu adalah untuk menggambarkan nasib yang sangat bertentangan dengan dua 'karakter yang sangat bertentangan'. Salah seorang daripada mereka adalah orang yang memungkiri ajaran Allah dan Rasul-Nya dan berpaling dari ketaatan; yang lain adalah orang yang bukan sahaja percaya tetapi juga menghabiskan kekayaannya dengan tujuan Allah dengan tulus, tanpa keinginan untuk menunjukkan dan reputasi, hanya untuk dianggap sebagai orang murni di matanya. Kedua-dua jenis watak ini hadir dalam masyarakat Makkah pada hari itu. Oleh itu, tanpa menyebut apa-apa nama, orang telah diberitahu bahawa lelaki jenis watak yang pertama hanya akan terbakar di dalam api Neraka dan bukan lelaki yang kedua jenis watak; lelaki jenis watak kedua sahaja akan dijauhkan daripadanya dan bukan lelaki jenis watak yang pertama.
10 Ini adalah penjelasan lebih lanjut tentang keikhlasan orang yang saleh. Dia tidak berhutang dengan apa-apa cara kepada orang-orang yang dia membelanjakan kekayaannya supaya dia boleh berbuat demikian untuk membayar balik nikmat yang diterima, atau mungkin memberi hadiah dan mengadakan jamuan untuk mereka supaya lebih bermanfaat daripada mereka, tetapi dia membantu orang semacam itu untuk mencari muhibah Tuhannya, Yang Maha Tinggi.Dia tidak berhutang budi kepada mereka sebelum ini, ataupun dia mengharapkan apa-apa kebaikan daripada mereka pada masa akan datang. Ilustrasi terbaiknya adalah perbuatan Hadrat Abu Bakar Siddiq (semoga Allah blesshim), Dia akan membeli dan membebaskan budak-budak miskin dan budak-budak perempuan yang menerima Islam di Makkah dan dilayan dengan kejam oleh tuan mereka atas akaun itu. Ibn Jarir dan Ibn 'Asakir mempunyai kaitan dengan Hadrat' Amir bin 'Abdullah bin Zubair, bahawa ketika ayah Hadrat Abu Bakr melihatnya membelanjakan wang untuk membeli kebebasan budak-budak dan hamba perempuan yang miskin, dia berkata kepadanya: "Anak, saya lihat bahawa anda mendapat orang lemah, jika anda membelanjakan wang ini dengan kebebasan kuat, lelaki muda, mereka akan menjadi penolong dan penyokong anda." Hadrat Abu Bakr menjawab: "Bapa yang sayang, saya hanya mencari pahala yang ada bersama Allah."
11 Ayat ini boleh mempunyai dua maksud dan keduanya adalah betul:
(1) "Bahawa sesungguhnya Allah akan berkenan kepada-Nya." dan
(2) "bahawa Allah tidak lama lagi akan memberkati lelaki ini dengan begitu banyak sehingga dia akan bahagia."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan