Khamis, 22 Februari 2018

93. Sura Ad Dhuha

0 Comments

Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


93. Sura Ad Dhuha (The Morning Light)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 93.AdDhuha 1-11 – 114.AnNas 6



Ibrah



Ijaz

Nama

Surah mengambil namanya Ad-Duha dari perkataan pertama. 
[QS93:1] CQ(93:1:1) KK(93:1:1)

Tempoh Wahyu 

Subjeknya jelas menunjukkan bahawa ia tergolong dalam tempoh paling awal di Makkah. Tradisi juga memperlihatkan bahawa ayat-ayat itu digantung untuk suatu masa, yang menyebabkan Nabi saw (yang menjadi damai Allah) menjadi sangat sedih dan sedih. Pada akaun ini, dia merasa sangat cemas bahawa mungkin dia telah melakukan beberapa kesilapan kerana yang Tuhannya telah menjadi marah kepadanya dan telah meninggalkan dia. Kemudian dia diberi penghiburan bahawa wahyu tidak dihentikan kerana rasa tidak puas hati tetapi ini diperlukan oleh kesesuaian yang sama seperti yang mendasari kedamaian dan keheningan malam selepas hari cerah, seolah-olah berkata: "Jika anda telah terus didedahkan kepada cahaya Wahyu ( Wahi ) yang sangat terang, saraf anda tidak dapat menahannya. Oleh itu, selang diberikan untuk memberikan anda kedamaian dan ketenangan. " Keadaan ini dialami oleh nabi pada peringkat permulaan kenabian ketika ia belum terbiasa mendengar kehebatan Wahyu. Atas dasar ini, pematuhan jeda di antara perlu. Ini telah dijelaskan dalam pengenalan kepada Surah Al Muddaththir; dan dalam EN 5 dari Surah Al-Muzzammil juga kita telah menjelaskan betapa besarnya beban turunnya Wahyu yang dia harus tanggung. Kemudian, ketika nabi mengembangkan kekuatan untuk menanggung beban ini, tidak ada lagi kebutuhan untuk jurang yang panjang.

Tema dan Subject Matter

Temanya adalah untuk menghiburkan Nabi (yang menjadi damai) dan objeknya untuk menghapuskan kebimbangan dan kesusahannya, yang disebabkan oleh penggantungan Wahyu. Pertama sekali, bersumpah pada pagi yang cerah dan kesunyian malam, dia telah dipertahankan, untuk mengatakan: "Tuanmu tidak sekali-kali meninggalkan kamu, dan dia juga tidak senang dengan kamu." Kemudian, dia telah diberi berita gembira bahawa kesulitan yang dia alami pada tahap awal misinya, tidak akan bertahan lama, kerana setiap masa kemudian kehidupan baginya akan lebih baik daripada zaman dahulu, dan sebelum lama Allah akan memberkati dia dengan begitu banyak sehingga dia akan senang. Ini adalah salah satu nubuatan-nubuatan Al-Quran yang nyata, yang terbukti benar, kemudian, ketika nubuatan ini dibuat, nampaknya tidak menjadi peluang paling jauh bahawa orang yang tidak berdaya dan tidak berdaya yang keluar berperang melawan kejahilan dan paganisme seluruh negara, akan mencapai kejayaan yang luar biasa.
Kemudian berkata: Nabi saw bersabda: "Wahai Rasulullah, apakah yang menyebabkan kamu kecemasan dan kesusahan yang telah ditinggalkan oleh Tuhanmu kamu, dan bahawa Kami telah merendahkan kamu? telah baik kepada kamu dengan kebaikan hati yang baik sejak hari kelahiran kamu, kamu dilahirkan sebagai anak yatim, Kami membuat pengaturan yang terbaik untuk pendidikan dan penjagaanmu: kamu tidak menyadari Jalan, Kami menunjukkan kepada kamu jalan, kamu sangat miskin , Kami telah menjadikan kamu kaya, semua ini menunjukkan bahawa kamu telah disukai oleh Kami sejak awal dan karunia dan karunia Kami sentiasa tertumpu pada anda. "Di sini, kita juga perlu memandang vv. 37-42 dari Surah Ta Ha, di mana Allah, ketika menghantar nabi Musa untuk menghadapi seorang tiran seperti Firaun, menggembirakan dan menghiburkannya, berkata: "Kami telah menjaga kamu dengan kebaikan sejak lahirmu, oleh karena itu, kamu harus puas bahawa anda tidak akan dibiarkan bersendirian dalam misi yang dahsyat ini. Limpah kurnia kami akan sentiasa bersama anda. "
Kesimpulannya, Allah telah memerintahkan RasulNya (kepada siapa yang damai sejahtera) memberitahunya bagaimana dia harus merawat makhluk-makhluk Allah untuk membayar balik nikmat-nikmat yang telah dilakukannya dan bagaimana dia harus mengucap syukur atas berkat yang telah diberikan kepadanya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Pada siang hari, penuh cahaya, dan malam apabila ia jatuh dengan tenang, Tuhanmu tidak meninggalkan kamu (Nabi), dan Dia juga tidak senang. 3
[4-5] Dan sesungguhnya masa yang lebih baik adalah lebih baik bagimu daripada masa yang sebelumnya, 4 dan kemudian Tuhanmu akan memberikan kepadamu sedemikian rupa sehingga kamu akan senang. 5
[6-11] Adakah Dia tidak mendapati kamu anak yatim dan kemudian dia melindungi kamu? 6 Dan Dia mendapati kamu tidak menyadari Jalan, kemudian Dia memberi petunjuk kepadamu, 7 dan Dia mendapati kamu miskin, lalu Dia memperkuat kamu. 8 Oleh itu, lakukan. janganlah menjadi keras terhadap anak yatim, 9 dan janganlah memarahi pengemis itu, 10 dan memberitakan kelebihan tuanmu. 11
1 Di sini, kata dua telah digunakan berbanding dengan malam; Oleh itu, ia menyiratkan jam terang hari itu. Dahulunya adalah vv. 97-98 dari Surah Al-A'raf, yang berkata: Adakah orang-orang pemukiman sekarang merasa aman bahawa hukuman Kami tidak akan datang kepada mereka secara tiba-tiba pada waktu malam, sementara mereka mungkin tidur dengan cepat? Atau, adakah mereka merasa aman bahawa hukuman Kami tidak akan menghantam mereka secara tiba-tiba pada siang hari ketika mereka mungkin terlibat dalam masa-masa berlalu? "Dalam ayat-ayat ini juga sejak kata dua telah digunakan berbeza dengan malam, itu menunjukkan hari dan tidak sekadar berlalu.
2 Kata raja dalam bahasa asasi tidak hanya menandakan penyebaran kegelapan tetapi juga mengandungi makna kesunyian dan kedamaian yang berlaku pada waktu malam. Kualiti malam ini sangat berkaitan dengan tema yang berikut.
3 Tradisi memperlihatkan bahawa Wahyu kepada Nabi (yang menjadi damai) tetap digantung. untuk beberapa tempoh masa. Tradisi yang berlainan telah menyebutkan tempoh yang berbeza dalam tempoh ini. Ibn Juraij telah menyebutnya 12 hari, Kalbi 15 hari, Ibn 'Abbas 25 hari, dan Suddi dan Muqatil telah menyatakan bahawa ia diperluaskan kepada 40 hari. Dalam apa jua keadaan, tempohnya begitu lama sehingga ia menjadikan Nabi saw (yang menjadi damai) sedih, dan penentang juga mempunyai kesempatan untuk menafikannya. Kerana setiap kali Surah baru turun, nabi akan membacakannya sebelum orang ramai. Oleh itu, apabila dia tidak membaca apa-apa Wahyu baru kepada mereka selama beberapa hari, pihak lawan berfikir bahawa pancaran air dari mana wahyu datang, telah menjadi kering. Jundub bin 'Abdullah al-Bajali telah menceritakan bahawa ketika Gabriel (keamanan dia di atasnya) berhenti datang, orang-orang kafir mulai mengatakan bahawa Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) telah ditinggalkan oleh Tuhannya. (Ibn Jarir, Tabarani, 'Abd bin Humaid, Sa'id bin Mansur, Ibn Marduyah). Tradisi lain menunjukkan bahawa Umm Jamil, isteri Abu Lahab, yang merupakan ibu saudara Nabi dan rumahnya yang bersebelahan dengannya, berkata kepadanya: "Nampaknya setan kamu telah meninggalkan kamu." `Aufi dan Ibn Jarir telah mengaitkan, atas kuasa Ibn Abbas, bahawa ketika Jibril tidak melawatnya selama beberapa hari, nabi itu menjadi cemas dan tertekan, dan orang-orang kafir mulai mengatakan bahawa Tuhannya telah marah kepadanya dan telah meninggalkannya. Dalam tradisi mursal Qatadah dan Dahhak hampir tema yang sama telah dinyatakan. Kesedihan dan penderitaan yang melampau di dalam keadaan Nabi juga telah dirujuk dalam beberapa tradisi. Dan ini adalah semula jadi. Kepura-puraan yang jelas di pihak yang dikasihi, yang jelas kehilangan hubungan dengan sumber kekuasaan, yang merupakan sokongan utamanya, dalam konflik menghancurkan jiwa antara kepercayaan dan ketidakpercayaan, dan yang lebih utama, kecaman dan kekacauan musuh , apabila semua perkara ini digabungkan, mereka mestilah menyebabkan kesedihan yang besar kepada nabi, dan dia harus berfikir bahawa kerana beberapa kesilapan bahawa dia mungkin telah melakukan Tuhannya telah menjadi tidak senang dengan dia dan telah meninggalkan dan meninggalkannya untuk melawan pertempuran antara kebenaran dan kepalsuan sahaja.
Ini adalah keadaan ketika Surah ini diturunkan untuk menghiburkan nabi. Di dalamnya, bersumpah dengan terang siang dan malam yang aman, dia telah diberitahu: "Tuhanmu tidak meninggalkan kamu, dan Dia juga tidak senang dengan kamu." Perkaitan sumpah oleh kedua-dua perkara ini kepada tema adalah: "Sama seperti mencerahkan hari dan menyebarkan malam dengan kegelapan dan kesunyian bukan kerana sebab Allah senang kepada orang-orang pada waktu siang dan tidak senang dengan mereka pada malam itu, tetapi kedua negeri itu berdasarkan kebijaksanaan dan kesungguhan yang tertinggi, maka menyampaikan wahyu kepada anda pada satu masa dan menangguhkannya pada masa yang lain, juga didasarkan pada kebijaksanaan dan keistimewaan, tidak ada hubungannya dengan Allah yang senang kamu apabila Dia menurunkan wahyu dan dia tidak senang dengan kamu apabila Dia menangguhkannya. Selain itu, satu lagi kesesuaian sumpah kepada subjek adalah bahawa jika manusia sentiasa terdedah kepada cahaya hari ia melilit dia, maka, malam itu perlu harus jatuh selepas hari itu tetap cerah untuk suatu tempoh tertentu supaya manusia dapat beristirahat dan damai di dalamnya. Begitu juga, jika anda selalu terdedah kepada cahaya wahyu, saraf anda tidak akan tahan. dalam wahyu) juga telah disediakan oleh Allah atas sebab kesesuaian supaya kesan-kesan ketegangan wahyu yang harus kamu lenyap dan selamat sejahtera dikembalikan kepada kamu. Dalam erti kata lain, terbitnya matahari terbit adalah sama dengan hari terang dan tempoh fatrah kepada ketenangan dan kedamaian malam. "
4 Kabar baik ini diberikan oleh Allah kepada nabi (yang menjadi damai sejahtera) dalam keadaan ketika dia hanya segelintir orang muslim dengannya, seluruh negara itu bermusuhan dan tidak ada peluang kejayaan yang jauh. Lilin Islam hanya berkedip di Makkah dan ribut-ribut menyerang di sekeliling untuk meniupnya. Pada masa itu, Allah berfirman kepada Nabi-Nya: "Jangan sekali-kali berduka pada kesusahan pada peringkat awal: setiap masa yang akan datang akan lebih baik bagimu daripada zaman dahulu. Kuasa dan kemuliaan, kehormatan dan prestijmu akan terus Peningkatan ini dan pengaruh anda akan terus menyebar.Janji ini bukan hanya terhad kepada dunia, tetapi juga termasuk janji bahawa pangkat dan posisi yang anda akan diberikan di akhirat akan jauh lebih tinggi dan lebih baik daripada pangkat dan posisi anda tiba di dunia. "Tabarani dalam A wsat dan Baihaqi di Ad-dala il telah berkait, atas kuasa Ibn Abbas. bahawa Nabi berkata:" Segala kemenangan yang akan dicapai oleh Ummah saya selepas saya disampaikan Sebelum ini, saya gembira kerana Allah telah menurunkan Firman ini dengan berkata: 'Akhirat adalah lebih baik bagimu daripada dunia'.
5 Itu adalah "Walaupun ia akan mengambil sedikit masa, tetapi masa tidak jauh apabila Tuhanmu akan memberkati kamu dengan begitu banyak sehingga kamu akan senang" janji ini telah dipenuhi selama seumur hidup Nabi dan seluruh Arab, dari selatan selatan ke perbatasan Syria dari kerajaan Byzantine dan perbatasan Irak dari kerajaan Persia di utara, dan dari Teluk Persia di timur ke Laut Merah di barat, di bawah kekuasaannya. Buat pertama kalinya dalam sejarah tanah Arab ini menjadi satu hukum dan peraturan. Mana-mana kuasa bertentangan dengannya telah ditakdirkan untuk kemusnahan. Slogan La ilaha ill-allah-u Muhammad ur-Rasul-Allah mengerumuni seluruh tanah di mana para musyrik dan para pengikut kitab-kitab sebelumnya telah mencuba segala-galanya untuk mengekalkan akidah dan slogan-slogan palsu mereka hingga ke akhir. Orang-orang bukan sahaja menundukkan kepala mereka dalam ketaatan, hati mereka juga ditawan, dan kepercayaan, moral dan tindakan mereka telah merevolusikan. Tidak ada duluan dalam sejarah manusia yang bangsa tenggelam dalam paganisme mungkin telah berubah sepenuhnya dalam hanya 33 tahun. Kemudian pergerakan yang dimulakan oleh Nabi saw mengumpulkan kekuatan sedemikian sehingga ia menyebar ke sebahagian besar Asia, Afrika dan Eropah dan pengaruhnya mencapai setiap sudut dan sudut dunia. Ini banyak Allah yang memberikan Rasul-Nya di dunia, kemuliaan dan sejauh mana apa yang akan diberikannya di akhirat tidak dapat dibayangkan "(Juga lihat EN 112 dari Surah Ta Ha).
6 Maksudnya, "Tidak ada persoalan untuk meninggalkan kamu dan tidak berpuas hati dengan kamu; Kami, pada hakikatnya, telah menjadi baik kepada kamu sejak kamu dilahirkan sebagai anak yatim." Ayah nabi itu meninggal tiga bulan sebelum kelahirannya; Oleh itu dia adalah anak yatim ketika dilahirkan. Tetapi Allah tidak meninggalkannya tanpa sokongan walaupun untuk sehari. Sehingga umur enam tahun ibunya dipelihara dan menjaga dia. Selepas kematiannya, kakeknya membawanya dan membawanya dengan penuh kasih sayang. Dia dengan bangganya memberitahu rakyat; "Anak saya ini mempunyai masa depan yang hebat." Ketika dia juga meninggal, pamannya, Abu Talib, menjadi penjaganya dan diperlakukan dengan cintanya yang jarang sekali sehingga seorang ayah dapat memperlakukan anaknya dengan lebih baik. Begitu setelah pengisytiharannya menjadi Nabi, seluruh negara menjadi bermusuhan, Abu Talib sahaja berdiri teguh sebagai penyokong utamanya selama sepuluh tahun.
7 Kata daallan seperti yang digunakan dalam asalnya berasal dari dalalat, yang mempunyai beberapa makna dalam bahasa Arab. Maksudnya ialah hilang kesilapan dan penyimpangan; yang lain, tidak menyedari jalannya dan menjadi bingung di persimpangan jalan mana yang harus dipilihnya; masih ada lagi makna yang hilang dan tersesat. Pohon ini juga adalah daallah yang berdiri sendirian dan kesepian di padang pasir; Kata dalal juga digunakan untuk sesuatu yang membazirkan keadaan dan iklim yang tidak menguntungkan dan iklim, dan juga untuk kecuaian, yang mana terdapat contoh dalam Al-Qur'an itu sendiri: La yadillu Rabbi wa la yansa :. "Tuhanku tidak lalai dan Dia tidak lupa." ('Ta Ha: 52). Daripada makna yang berbeza ini. Maksud pertama tidak terpakai di sini, kerana dalam riwayat sejarah kehidupan Nabi, dari zaman kanak-kanak hingga sebelum Nabi, tidak ada jejak bahawa dia pernah terlibat dalam penyembahan berhala, politeisme atau atheisme, atau dalam mana-mana perbuatan , kastam dan amalan paganisme yang tersebar di kalangan rakyatnya. Oleh itu, tidak dapat dielakkan wa wa. jadaka daallan tidak boleh bermakna bahawa Allah telah menemui dia yang sesat dan tersesat berkenaan dengan akidah atau perbuatan. Walau bagaimanapun, makna yang lain boleh digunakan di sini dalam satu atau aspek lain, dan mungkin semua boleh diterapkan dalam aspek tertentu mereka sendiri. Sebelum Nabi Muhammad SAW pastinya seorang mukmin dalam kewujudan Allah dan PerpaduanNya, dan hidupnya bebas daripada dosa dan mencerminkan moral yang sangat baik, namun dia tidak menyedari Iman yang benar, prinsip dan perintahnya, sebagaimana telah disebutkan dalam Al-Qur'an: "Kamu tidak tahu sama sekali apa yang Kitab dan apa yang ada di dalamnya." (Ash-Shura: 52). Ayat ini juga mungkin bermaksud bahawa nabi telah hilang dalam masyarakat, terperanjat dalam ketidaktahuan, dan kepribadiannya sebagai panduan dan pemimpin tidak juga menonjol sebelum Nabi. Ia juga bermaksud bahawa di padang pasir kejahilan, dia berdiri seperti sebuah pokok kesepian, yang mempunyai keupayaan untuk berbuah dan menjadikan seluruh padang pasir menjadi kebun, tetapi keupayaan ini tidak digunakan sebelum Ramai. Ia juga mungkin menyiratkan bahawa kuasa-kuasa luar biasa yang Allah telah memberkati dia, telah membazir dalam persekitaran ketidaktahuan yang tidak baik. Dalal juga boleh diambil dengan makna kecerdasan, untuk mengatakan: "Kamu lalai tentang kebenaran dan sains yang mana Allah menjadikan kamu menyedari selepas kenabian." Perkara ini juga telah dirujuk di dalam Al-Qur'an sendiri: "Walaupun sebelum ini kamu tidak menyangka kebenaran ini." (Yusuf: 3). (Juga lihat AI-Baqarah: 282, Ash-Shu'ara: 20).
8 Ayah bapanya meninggalkan satu unta dan seorang budak perempuan yang menjadi warisan baginya; jadi dia memulakan hidupnya dalam keadaan kemiskinan. Kemudian tiba saatnya wanita terkaya di kalangan Quraisy, Hadrat Khadijah, pertama kali menjadikannya pasangannya dalam perdagangan, kemudian menikah dengannya, dan ia mengambil alih semua perdagangan dan bisnisnya. Oleh itu, dia bukan sahaja menjadi kaya tetapi kekayaannya tidak bergantung pada sumber isterinya; kerja keras dan keupayaannya telah jauh ke arah mempromosikan perdagangan dan perdagangannya.
9 Maksudnya, "Seperti diri anda telah menjadi anak yatim, dan Allah mengagungkan anda dengan karunia yang dia membuat pengaturan terbaik untuk membantu anda dalam keadaan itu, dengan itu, dalam ucapan terima kasih, anda harus melihat bahwa tidak ada anak yatim diperlakukan secara tidak adil dan kasar. "
10 Ia mempunyai dua makna.
Jika sa'il diambil dalam erti orang yang memerlukan, yang meminta pertolongan, itu bermakna bahawa jika anda boleh, anda harus membantunya; Sekiranya anda tidak boleh, anda sepatutnya memberi alasan dengan sopan, tetapi jangan pernah memarahinya. Dalam pengertian ini, arahan itu sesuai dengan nikmat Allah: "Kamu miskin, maka Allah memperkuat kamu."
Dan jika sa'il diambil dalam erti orang yang bertanya, iaitu meminta pencerahan mengenai perkara agama atau injunksi, itu akan bermakna bahawa orang itu tidak begitu jahil dan tidak sopan dan mungkin mengajukan pertanyaan, atau mengemukakan masalahnya, dengan impolitely, anda seharusnya dalam apa jua jawapannya dengan sopan dan ramah, dan jangan menolaknya seperti orang bangga dengan pengetahuan mereka.
Dalam makna ini, arahan itu sepadan dengan nikmat Allah: "Kamu tidak menyedari Jalan, maka dia memberi petunjuk kepadamu." Hadrat Abud-Darda`, Hasan Basri, Sufyan Thauri dan beberapa ulama lain telah mengutamakan makna kedua ini, kerana menurut urutan dan urutan instruksi ini sepadan dengan: wa wajadaka daalllan fa hada.
11 Kata ni mat. (karunia) adalah umum, yang juga membayangkan karunia-karunia yang telah diberikan oleh Allah kepada Rasul-Nya hingga wahyu Surah ini dan juga apa yang telah diberikan-Nya kepada-Nya sesudah sesuai dengan janji yang dibuat dalam Surah ini, yang telah Dia laksanakan sepenuhnya. Kemudian, ia diarahkan: "Wahai Nabi, sebutlah dan berilah tiap-tiap karunia yang Allah kurniakan kepadamu." Sekarang, jelas, ada bentuk yang berbeza dan cara menyebut dan mengisytiharkan kurnia dan setiap karunia memandangkan sifatnya, memerlukan bentuk istimewa atau menyebutnya dan pengisytiharannya. Secara keseluruhan, cara mengisytiharkan nikmat adalah bahawa Allah bersyukur dengan lidah dan kebenaran diakui bahawa semua kurnia yang diterima hanya disebabkan oleh rahmatNya dan nikmat dan tidak ada hasil dari kecemerlangan dan kebaikan peribadi di pihaknya . Berkat kenabian boleh diisytiharkan dengan memberitakan dan menyampaikan mesejnya dengan cara terbaik. Berkat Al-Qur'an dapat diumumkan dengan mempublikasikannya secara meluas dan mengagumkan ajarannya tentang minda orang-orang sejauh mungkin. Berkat bimbingan Allah dapat dimaklumkan dengan menunjukkan jalan yang benar kepada orang-orang yang tersesat dan dengan sabar menanggung semua kepahitan dan kesulitan jalan. Nikmat yang telah dilakukan oleh Allah dalam membantu anak yatim piatu, menuntut agar anak-anak yatim diperlakukan dengan baik. Kebaikan yang Allah lakukan untuk memperkaya sesudah kemiskinan mengharuskan hamba Allah yang memerlukan dan disokong. Ringkasnya, ini adalah arahan yang sangat komprehensif yang Allah berikan kepada Rasul-Nya (kepada siapa beliau menjadi damai) dalam ayat ringkas ini setelah menggambarkan kelebihan dan berkat-Nya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top