Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
94. Surah Al Inshirah (Pembukaan)
Statistik
Ibrah
Nama
Surah begitu ditakrifkan selepas ayat pertama. [QS94:1] CQ(94:1:2) KK(94:1:2)Tempoh Wahyu
Subjeknya sangat mirip dengan Surah Ad-Duha bahawa kedua Surah ini nampaknya telah dinyatakan dalam tempoh yang sama di bawah keadaan yang sama. Menurut Hadrat Abdullah bin Abbas, ia diturunkan di Makkah hanya selepas wad-Duha.Tema dan Subject Matter
Matlamat dan objek Surah ini juga adalah untuk menghibur dan menggalakkan Rasulullah (yang menjadi damai Allah). Sebelum panggilan beliau, dia tidak pernah menghadapi syarat-syarat yang tiba-tiba terpaksa dihadapi selepas ia memulakan misinya untuk menjemput orang ke Islam. Ini adalah dengan sendirinya sebuah revolusi besar dalam kehidupannya sendiri yang dia tidak tahu dalam hidupnya sebelum Nabi. Tidak lama kemudian dia mula memberitakan mesej Islam daripada masyarakat yang sama yang telah menghormati dia dengan kehormatan yang unik, menjadi bermusuhan kepadanya. Saudara-mara dan sahabat yang sama, ahli keluarga dan orang jiran yang sama, yang pernah memperlakukannya dengan rasa hormat yang tinggi, mula menyemburkannya dengan penyalahgunaan dan invektif. Tidak seorang pun di Makkah bersedia mendengarnya; dia mula dikejutkan dan diolok-olok di jalan dan di jalan; dan pada setiap langkah dia terpaksa menghadapi masalah baru. Walaupun secara beransur-ansur dia terbiasa dengan kesusahan, bahkan lebih banyak lagi yang terputus, tetapi tahap awal sangat tidak menggalakkan baginya. Itulah sebabnya pertama Surah Ad-Duha diturunkan untuk menghiburkan dia, dan kemudian Surah ini.Di dalamnya, pada mulanya, Allah berfirman: "Kami telah menyukai kamu, wahai Nabi, dengan tiga berkat yang besar, oleh itu kamu tidak mempunyai sebab untuk menjadi putus asa . Yang pertama adalah berkat Sharh Sadr(pembukaan payudara), kedua membuang dari anda beban berat yang berat di belakang anda sebelum panggilan, dan yang ketiga meninggikan nama terkenal anda yang tidak pernah diberikan kepada mana-mana lelaki sebelum ini. Lebih jauh di bawah dalam nota yang telah kami jelaskan apa yang tersirat oleh setiap berkat ini dan betapa besar dan unik berkat ini!
Selepas ini, Tuhan dan Penyelamat alam semesta telah memberi jaminan kepada Hamba dan Rasul-Nya (ke atasnya menjadi damai) bahawa tempoh kesusahan yang dia lalui, tidak terlalu lama, namun setelah dekat di belakangnya ada juga masa yang mudah . Perkara yang sama telah dijelaskan dalam Surah Ad-Duha, mengatakan: "Setiap masa kemudian adalah lebih baik bagimu daripada zaman dahulu, dan tidak lama lagi Tuhanmu akan memberi kamu begitu banyak sehingga kamu akan senang."
Sebagai kesimpulan, nabi telah diarahkan, untuk mengatakan, "Anda boleh mengembangkan kuasa untuk menanggung dan menahan kesulitan tahap awal hanya dengan satu cara, dan ini adalah:` Apabila anda bebas dari pekerjaan anda, anda harus menumpukan diri kepada buruh dan kerja keras ibadah, dan mengalihkan perhatian anda secara eksklusif kepada Tuanmu '. "Arahan yang sama ini telah diberikan kepadanya secara terperinci dalam Surah Al-Muzzammil 1-9.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-8] Adakah Kami tidak membuka payudara untukmu? 1 Dan kamu menghilangkan beban berat yang berat di belakang kamu, dan meninggikan nama kamu untuk kamu. 3 Jadi, hakikatnya, bersama-sama dengan setiap kesulitan ada juga kemudahan. Sesungguhnya, dengan segala kesulitan ada juga kemudahan! 4 Oleh itu, apabila anda bebas, dedahkan diri anda ke pekerjaan ibadah, dan perhatian anda kepada Tuhan anda. 5
1 Untuk memulakan wacana dengan soalan ini, dan kemudian tema berikutnya, menunjukkan bahawa Rasulullah (pada masa itu menjadi damai Allah) pada masa itu sangat terganggu dan tertekan pada kesulitan yang besar yang dia lalui pada tahap awal misi memanggil rakyat untuk Islam. Di bawah syarat-syarat tersebut, Allah memberi ucapan kepadanya dan menghiburkannya, berkata: "Wahai Nabi, bukankah Kami telah memberkati kamu dengan kebaikan seperti itu dan kemudiannya, mengapa kamu merasa terganggu dan sedih pada kesukaran ini?"
Sedikit pertimbangan konteks di mana sahaja perkataan sharh sadr (pembukaan payudara) telah berlaku di dalam Al-Qur'an, menunjukkan bahawa ia mempunyai dua makna:
(1) Dalam Surah Al-An'am: 125, dikatakan: "Maka sesiapa yang dikehendaki Allah untuk memberi petunjuk, Dia menjadikan dada terbuka kepada Islam (yashrah sadrahu lil-lslam)"; dan dalam Surah Az-Zumar; 22: "Bolehkah orang yang dada Allah telah membuka untuk Islam (sharahallabu sadrahu liI-Islam) dan dia berjalan dalam terang yang ditunjukkan oleh Tuhannya .." Pada kedua tempat ini sharh sadr menyiratkan untuk membebaskan diri dari segala macam gangguan dan kekeliruan dan berpuas hati dengan Islam sebagai satu-satunya jalan hidup yang betul, dan menganggap kepercayaan, prinsip moral dan tamadun, arahan agama dan injunksi, yang telah diberikan Islam kepada manusia, betul dan benar.
(2) Dalam Surah Ash-Shu`ara ': 12-13, telah disebutkan bahawa apabila Allah melantik Nabi Musa ke pejabat kenabian yang besar dan memerintahkannya untuk pergi dan menghadap Firaun dan kerajaannya yang besar, dia menyerahkan: "Tuhanku, aku khawatir mereka akan memperlakukan aku sebagai pembohong, dan dadaku menyendiri." Dan dalam Surah Ta Ha: 2526, telah dinyatakan bahawa pada masa ini Nabi Musa memohon kepada Allah, berkata: "Tuhan, bukalah dada saya untuk saya (Rabbisbrah-li sadri) dan buat tugas saya mudah bagiku." Di sini, penumpuan payudara menunjukkan seseorang mendapati ia terlalu keras untuk dirinya sendiri untuk menanggung tanggungjawab yang membebankan kenabian dan keluar untuk bertempur dengan kuasa yang kuat dan keji yang tidak percaya oleh dirinya sendiri, dan sharh sadr membayangkan bahawa semangatnya dirangsang supaya dia bersedia untuk menjalankan apa-apa kempen dan tugas apa pun sukar dan sukar, tanpa ragu-ragu, dan dia mengembangkan saraf dan keberanian untuk menanggung tanggungjawab besar kenabian.
Satu pertimbangan yang sedikit akan menunjukkan bahawa dalam ayat ini "pembukaan payudara nabi" mengandungi kedua makna ini. Mengikut makna yang pertama, ia menunjukkan bahawa sebelum nabi yang nabi (yang menjadi perdamaian) memandang agama orang-orang Arab, Kristian, Yahudi dan penyembah api yang politeistik sebagai palsu, dan tidak puas dengan hanifiyyat yang tersebar di kalangan beberapa daripada para monoteis Arab, kerana ia adalah kepercayaan yang tidak jelas yang tidak terperinci dengan cara yang betul. (Ini kita telah menerangkan dalam EN As Sajdah). Tetapi kerana dia sendiri tidak tahu cara yang betul, dia keliru dan terganggu secara mental.Dengan berkat kenabian Allah menghapuskan pengertian mentalnya dan membuka di hadapannya jalan bimbingan yang betul, yang membawa dia ketenangan fikiran penuh. Mengikut makna kedua, ia membayangkan bahawa bersama dengan berkat kenabian Allah juga memberkati dia dengan keberanian, semangat, resolusi dan pemikiran yang luas yang diperlukan untuk memikul tanggungjawab yang membebankan pejabat besar itu. Dia menjadi pembawa pengetahuan yang luas, yang tidak dapat dipenuhi dan dimiliki oleh fikiran manusia yang lain. Dia diberkati dengan kebijaksanaan yang boleh membetulkan segala kejahatan namun tersebar luas. Beliau mengembangkan keupayaan untuk berdiri tanpa sebarang peralatan dan bantuan yang jelas dan sokongan dari kuasa duniawi sebagai pembawa standard Islam dalam masyarakat yang tenggelam dalam kebodohan dan barbarisme, untuk berani sebarang permusuhan permusuhan tanpa ragu-ragu, untuk bertahan dengan sabar semua kesukaran dan kesusahan cara 'supaya tidak ada kuasa yang mungkin menyebabkan dia meninggalkan kedudukan dan sudut pandangnya.Oleh itu, ayat ini bermaksud untuk menarik perhatian: "Apabila Allah telah memberkati kamu, wahai Nabi, dengan kekayaan yang tidak ternilai dari sharh sadr, kenapa kamu merasa tertekan dan tertekan pada kesulitan yang kamu alami dalam tahap awal misi kamu."
Beberapa pengulas telah mengambil shahr sadr yang bermaksud shaqq Sadr (membelah payudara) dan telah mengisytiharkan ayat ini sebagai bukti mukjizat sharh sadr yang berkaitan dengan tradisi Hadis. Tetapi hakikatnya ialah bukti mukjizat itu bergantung hanya pada tradisi Hadis, tidak benar untuk membuktikannya dari Al-Qur'an. Menurut bahasa Arab, sharh sadr tidak boleh dianggap sebagai shaqq sadr. `Allama Alusi dalam Ruh al-Ma'ani berkata:" Di mata para ulama penyelidikan adalah hal yang lemah untuk menganggap sharh sadr sebagai shaqq sadr. "
2 Beberapa ahli tafsir telah menafsirkannya sebagai bermaksud bahawa sebelum nabi, pada zaman kebodohan, Nabi saw yang melakukan kesalahan tertentu yang menyebabkannya terganggu, dan Allah dengan menurunkan ayat ini memuji dan memuaskannya, mengatakan bahawa Dia telah mengampuni kesalahan itu. Tetapi pada pendapat kami, adalah satu kesilapan besar untuk mentafsirkan ayat ini dengan demikian. Pada mulanya, perkataan vizr tidak semestinya bermaksud dosa, tetapi ia juga digunakan untuk beban berat. Oleh itu, tidak ada sebab mengapa ia perlu dalam setiap keadaan diambil dalam erti kata yang tidak baik. Kedua, kehidupan nabi sebelum Nabi adalah sangat bersih dan murni yang telah dikemukakan di dalam Al-Quran sebagai suatu cabaran sebelum para penentang. Begitu banyak sehingga Rasulullah (yang menjadi damai) dibuat untuk menunjukkan kepada orang-orang kafir: "Aku telah hidup seumur hidup diantara kamu sebelum wahyu al-Quran ini." (Yunus 16). dan dia juga bukan jenis orang yang akan melakukan siasat secara rahsia. Allah melarang, sekiranya dia seorang lelaki, Allah tidak akan menyedarinya, dan tidak akan membuatnya mengisytiharkan perkara itu sebelum orang ramai secara terang-terangan, yang Dia telah memberitahunya dalam ayat yang disebutkan di atas oleh Sarah Yunus, jika dia orang membawa pembunuhan dosa yang dilakukan secara rahsia. Oleh itu, dalam ayat ini vizr bermaksud beban yang berat dan ia membayangkan beban kesusahan, kesedihan dan kebimbangan yang menyatakan sifatnya yang sensitif ketika dia melihat-bangsanya sangat tenggelam dalam kejahilan dan kejahilan. Idola telah disembah, komuniti itu teragak-agak dalam penyembahan berhala dan adat istiadat dan amalan politeisme, kotoran kebencian dan kezaliman yang berlaku di sekelilingnya, keganasan dan amalan rasuah berleluasa dalam masyarakat, yang kuat menindas yang tidak berkuasa; kanak-kanak perempuan sedang dikebumikan hidup-hidup, puak-puak telah tunduk, satu sama lain untuk mengejutkan serangan, dan kadang-kadang perang dendam terus selama seratus tahun di regangan. Kehidupan, harta dan kehormatan seseorang tidak selamat kecuali dia mempunyai tangan yang kuat di punggungnya. Ini menyedihkan Nabi (yang menjadi damai) tetapi dia tidak dapat menemukan cara untuk menyembuhkan penyakit itu. Ini kebimbangan yang sama telah menundukkan punggungnya. Allah dengan menunjukkan kepadanya jalan menuju ke arah bimbingan membebaskan bebannya dari padanya. Kemudian sebaik sahaja dia dilantik ke pejabat kenabian,. beliau mengetahui bahawa kepercayaan pada doktrin Tauhid, Akhirat dan Nabi adalah kunci utama yang mana setiap korupsi dalam kehidupan manusia dapat dibasmi dan cara pembaharuan dibuka dalam setiap aspek kehidupan. Ini bimbingan di hadapan Allah melepaskannya dari bebannya dan dia merasa yakin bahawa dengan itu ia bukan sahaja dapat menyembuhkan penyakit-penyakit di Arab tetapi juga semua manusia di luar Arabia juga.
3 Ini dikatakan pada masa yang tidak ada yang dapat memahami betapa kemasyhuran seorang individu yang unik yang hanya mempunyai sedikit pengikut hanya dikurung di kota Makkah, akan ditinggikan di seluruh dunia, dan kemasyhurannya yang tinggi. Tetapi Allah Azza wa Jalla memberikan Rasul-Nya (yang menjadi damai) berita baik ini di bawah syarat-syarat yang sangat dan kemudiannya dipenuhi dengan cara yang aneh. Pada mulanya, dia mengambil dari musuh-musuhnya sendiri tugas meninggikan kemasyhurannya. Salah satu kaedah yang orang kafir Makkah mengangkat untuk mengalahkan misinya ialah pada musim haji ketika para jemaah dari setiap penjuru Arab tertarik ke bandar mereka, mereka akan melawat mereka di tempat-tempat terhenti mereka dan akan memberi amaran kepada mereka untuk berhati-hati Lelaki yang berbahaya yang disebut Muhammad (atas nama mereka adalah damai dan rahmat Allah), yang mereka dakwa, mengerjakan sihir itu kepada orang-orang yang bapa dipisahkan dari anak lelaki, saudara laki-laki dari saudara laki-laki, dan suami dari isteri; oleh itu, mereka harus menjauhkan diri daripadanya, Perkara yang sama mereka katakan kepada semua orang lain, yang melawat Makkah selain daripada hari-hari Haji sehubungan dengan haji atau perniagaan lain. Dengan cara ini walaupun mereka cuba memfitnah nabi, namun hasilnya adalah namanya mencapai setiap sudut dan pendatang dari Arabia dan musuh-musuhnya sendiri. membawanya keluar dari pengasingannya di Makkah dan memperkenalkannya di kalangan semua suku kaum di negara ini. Selepas ini, ia adalah semulajadi. Orang-orang harus menjadi penasaran untuk mengetahui siapa lelaki ini, apa yang dikhotbahkannya, apa sifatnya seperti dan siapa orang-orang yang dipengaruhi oleh sihirnya dan apa kesannya "sihirnya "ada pada mereka. Oleh kerana propaganda orang-orang kafir Makkan menyebarkan rasa ingin tahu orang ramai juga berkembang. Apabila sebagai akibat dari keingintahuan ini, orang-orang mengenali moral Nabi, sifat dan kelakuannya, ketika mereka mendengar Al-Qur'an dan mendapati apa ajaran yang dikemukakan dan ketika orang melihat betapa berbezanya kehidupan mereka yang telah dipengaruhi oleh apa yang digambarkan sebagai .magic telah menjadi dari kehidupan orang-orang Arab yang sama, nama buruk itu mula berubah menjadi nama baik. Begitu banyak sehingga pada masa Hijrah berlangsung, mungkin ada suku yang ditinggalkan di mana saja di Arab yang mana satu atau yang lain, satu atau puak lain tidak menerima Islam dan di mana sekurang-kurangnya beberapa orang tidak mengembangkan simpati dan minat dalam Nabi dan mesejnya. Ini adalah peringkat pertama pengiktirafan terkenalnya. Kemudian dari Hijrah bermula tahap kedua di mana satu pihak yang munafik, orang Yahudi dan orang-orang musyrik Arab yang terkenal secara aktif terlibat dalam memfitnahnya dan di sisi lain Negara Islam Madinah sedang menyampaikan model praktikal pemujaan Tuhan , Kesadaran Tuhan, ketakwaan dan kesetiaan, kesucian moral dan kehidupan masyarakat, keadilan dan keadilan, kesamarataan manusia dan manusia, kemurahan hati orang kaya, menjaga orang miskin, memenuhi janji dan janji dan kebenaran dalam urusan, yang menaklukkan hati , Musuh cuba dengan perang untuk menghalang pengaruh Nabi yang semakin meningkat, tetapi parti orang-orang yang beriman, dilatih dan maju di bawah kepemimpinannya sendiri, membuktikan keunggulannya dengan disiplin mereka, keberanian mereka, kebencian mereka terhadap kematian, dan mereka pematuhan kepada sekatan moral walaupun dalam keadaan perang; sangat meyakinkan bahawa seluruh Arab harus mengiktirafnya sebagai kuasa untuk diperhitungkan. Dalam tempoh sepuluh tahun, nama terkenal Nabi Muhammad menjadi begitu tinggi sehingga tanah yang sama di mana pihak lawan telah berusaha sedaya upaya untuk memfitnahnya, menghafal dengan slogan Ash hadu anna Muhammad ar-Rasul Allah dari satu ujung ke yang lain. Kemudian tahap ketiga bermula dengan penubuhan khalifah yang benar apabila nama kudusnya mula disebutkan dan dipuji di mana-mana di dunia. Proses ini berterusan hingga ke hari ini, dan akan terus sampai Kebangkitan jika Allah kehendaki sedemikian. Di mana pun di dunia ada penyelesaian kaum muslimin, rasul Muhammad (yang menjadi damai Allah) sedang dimaklumkan dengan kuat dalam panggilan kepada Doa lima kali sehari, berkat-berkat Allah dipanggil untuknya dalam doa-doa, dan peringatan sucinya dibuat dalam Khotbah Jumaat. Tidak ada momen dalam 12 bulan dalam setahun dan pada 24 jam sehari ketika di satu tempat atau di dunia, nama suci Nabi tidak disebutkan. Ini adalah bukti yang jelas tentang kebenaran Al-Qur'an bahawa apabila di peringkat awal hudud Allah menyatakan wa rafa `na Iaka dhikrak, tidak ada yang dapat memperkirakan dan membayangkan dengan apa harga dan sejauh mana yang diketahui oleh Nabi akan ditinggikan. Dalam Hadis Hadis Abu Sa'id Khudri telah melaporkan bahawa Rasulullah (saw) bersabda: "Jibril datang kepadaku dan berkata: Tuhanku dan Tuhanmu bertanya: Dengan cara apakah aku telah meninggikan nama kamu? Allah sahaja yang mempunyai pengetahuan yang terbaik. Dia berkata: Allah berfirman: Setiap kali disebutkan dari Aku, itu juga akan disebutkan bersama dengan Aku. " (Ibn Jarir, lbn Abi Hatim, Musnad Abu Ya'la, Ibnu al-Mundhir, Ibnu Hibban Ibn Marduyah, Abu Nu`aim). Seluruh sejarah kemudian menjadi saksi bahawa ramalan ini telah terbukti benar.
4 Ini telah diulang dua kali untuk meyakinkan nabi bahawa masa-masa buruk hp yang dilalui pada masa itu tidak akan kekal selama-lamanya, tetapi akan digantikan oleh masa-masa yang baik dalam masa terdekat. Pada permukaan ini nampaknya percanggahan bahawa kesusahan harus disertai dengan mudah, untuk kedua hal ini tidak ada bersama. Tetapi kata-kata "kesusahan dengan mudah" dan bukannya "kemudahan selepas kesulitan" telah digunakan dalam erti kata bahawa tempoh kemudahan itu sangat dekat dengannya seolah-olah ia bersamaan dengannya.
5 "Apabila anda bebas," Apabila anda bebas daripada pekerjaan lain, sama ada pekerjaan berkaitan dengan pemberitaan mesej Ilahi, atau mengajar dan melatih para penukar baru, atau pekerjaan dalam negeri yang bersifat biasa. "Perintah itu bermaksud:" Bila anda tidak lagi sibuk, anda perlu menghabiskan masa anda dalam kerja dan kerja keras ibadah Allah dan menjadikan semua perhatian anda semata-mata untuk Tuhan anda. "
Tiada ulasan:
Catat Ulasan