Khamis, 22 Februari 2018

95. Surah At Tin

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


95. Surah At Tin (The Fig)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1.- 95.AtTin 1-8 – 114.AnNas 6



Ibrah

Video






Ijaz

Nama

Surah telah dinamakan begitu selepas perkataan pertama di-tin 
[QS95:1] CQ(95:1:1) KK(95:1:1)

Tempoh Wahyu

Menurut Qatadah, Surah ini adalah Madani. Dua pandangan yang berbeza telah dilaporkan dari Ibn Abbas: pertama bahawa ia adalah Makki Surah, dan kedua ialah Madani. Tetapi majoriti ulama menganggapnya sebagai wahyu Makki, simbol yang nyata yang menggunakan kata-kata hadh-al-balad-il-amin (bandar damai) untuk Makkah. Jelas sekali, jika ia telah diturunkan di Madinah, tidaklah betul untuk menggunakan perkataan "kota ini" untuk Makkah Selain itu, satu kajian mengenai isi Surah menunjukkan bahawa ia adalah zaman Makkah paling awal, kerana di sana tidak ada tanda apa pun untuk menunjukkan bahawa dalam tempoh wahyu itu konflik telah bermula antara Islam dan ketidakpercayaan. Selain itu, ia mencerminkan gaya yang sama dengan ayat-ayat awal zaman Makkah yang secara singkat dan ringkasnya rakyat telah dibuat untuk menyedari bahawa penghakiman di akhirat adalah perlu dan benar-benar rasional.

Tema dan Subject Matter

Temanya adalah ganjaran dan hukuman di akhirat. Untuk tujuan ini, terlebih dahulu mengangkat sumpah oleh habitat beberapa nabi yang terkenal, telah dinyatakan bahawa Allah telah menciptakan manusia dalam cetakan yang paling cemerlang. Walaupun di tempat-tempat lain di dalam Al-Quran, kebenaran ini telah dinyatakan dalam pelbagai cara, contohnya, di beberapa tempat dikatakan: "Allah melantik manusia wasiat-Nya di bumi dan memerintahkan para malaikat untuk sujud kepadanya (Al-Baqarah : 30,34, Al-Anam: 165, Al-Araf: 11, Al-Hijr 28,29, An-Naml: 62, Suad 71-73); " pada yang lain: "Man telah menjadi pembawa kepercayaan Ilahi, yang bumi dan langit dan gunung-gunung tidak mempunyai kekuatan untuk menanggung (Al-Ahzab 72);" dan masih ada yang lain: "Kami menghormati anak-anak Adam dan meninggikan mereka di atas banyak makhluk-makhluk lain Kami (Bani Israil 70)," tetapi di sini pernyataan yang dibuat dengan sumpah khususnya oleh habitat para Nabi bahawa manusia telah diciptakan cetakan yang terbaik, menandakan bahawa manusia telah diberkati dengan cetakan dan alam semulajadi yang sangat baik yang melahirkan manusia mampu mencapai kedudukan tertinggi kenabian, kedudukan yang lebih tinggi dari yang belum tercapai oleh makhluk lain Allah.
Kemudian, telah dinyatakan bahawa terdapat dua jenis lelaki. mereka yang walaupun telah diciptakan dalam cetakan yang terbaik, menjadi cenderung kepada kejahatan dan degenerasi moral mereka menyebabkan mereka dikurangkan ke tahap rendah yang rendah, dan mereka yang dengan cara mengamalkan cara iman dan kebenaran tetap aman dari kemerosotan dan konsisten dengan kedudukan mulia, yang merupakan permintaan yang diperlukan untuk mereka yang telah diciptakan dengan sebaik-baiknya. Kewujudan antara manusia kedua-dua jenis lelaki ini adalah satu perkara yang faktual yang tidak dapat disangkal, kerana ia diperhatikan dan berpengalaman dalam masyarakat di mana-mana pada setiap masa.
Kesimpulannya, realiti faktual ini telah digunakan sebagai hujah untuk membuktikan bahawa ketika di antara orang-orang terdapat dua jenis yang berasingan dan agak berbeza, bagaimana seseorang dapat menafikan penghakiman dan penghukuman untuk perbuatan Jika moral yang terdegradasi tidak dihukum dan moral yang murni dan ditinggikan tidak dihargai dan kedua-duanya berakhir dalam debu, itu bermakna bahawa tidak ada keadilan dalam Kerajaan Allah;sedangkan sifat manusia dan akal sehat menuntut agar hakim harus melakukan keadilan. Bagaimanakah bolehkah seseorang menganggap bahawa Allah, yang paling adil dari semua hakim, tidak akan melakukan keadilan?
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-8] Dengan rumput dan zaitun, dan Gunung Sina, dan Kota Damai ini, sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan cetakan-cetakan yang terbaik, kemudian Kami membalikkannya kepada yang paling rendah , 4 kecuali orang-orang yang percaya dan berbuat baik. Bagi mereka terdapat ganjaran yang tidak berkesudahan. Oleh itu, (Wahai Nabi,) siapa yang boleh. Selepas ini kamu menyangkal tentang balasan dan hukuman? 6 Bukankah Allah adalah yang terbaik dari semua hakim? 7
1 Terdapat banyak perbezaan pendapat di antara para pengulas mengenai penjelasan ayat ini. Hasan Basri. `Ikrimah,` Ata 'bin Abi Rabah, Jabir bin Zaid, Mujahid dan Ibrahim Nakha'i (semoga Allah memberkati mereka semua) katakan bahawa rajah tersebut menunjukkan rajah yang sama yang dimakan orang, dan zaitun yang sama menghasilkan minyak. Ibnu Abi Hatim dan Hakim telah memetik kenyataan dari Ha 'Abdullah bin' Abbas untuk menyokong perkara ini.Dan para pengulas yang telah menerima penjelasan ini, memandangkan penggunaan dan kebaikan ara dan zaitun, menyatakan pendapat bahawa Allah telah bersumpah oleh kedua buah ini kerana sifat-sifat ini. Tidak ada keraguan bahawa pembaca bahasa Arab akan memahami perkataan-perkataan dan zayun dalam maknanya yang sama seperti makna yang terkenal di dalam bahasa Arab, namun ada dua sebab yang makna ini tidak boleh diterima. Pertama, bahawa dalam ayat-ayat berikutnya, sumpah telah diangkat oleh Gunung Sinai dan Kota Makkah, dan sepertinya tidak ada kaitan antara sumpah-sumpah yang diangkat oleh dua buah buah dan sumpah oleh kedua tempat itu. Kedua, tema yang mengikuti sumpah ditanggung oleh Mt. Sinai dan Kota Makkah tetapi tidak dengan dua buah buah. Di mana sahaja di dalam Al-Quran Allah telah bersumpah dengan sesuatu, Dia tidak bersumpah dengannya kerana kemuliaannya atau kegunaan dan faedahnya tetapi setiap sumpah mempunyai kaitan dengan tema yang mengikutinya. Oleh itu, kebaikan dan kualiti kedua buah ini tidak boleh dianggap sebagai alasan untuk bersumpah dengan mereka.
Beberapa pengulas lain telah mengambil timah dan zaytun untuk menyiratkan beberapa tempat. Ka`b Abhar, Qatadah dan Ibn Zaid mengatakan bahawa timah menunjukkan Damsyik dan zaytun Bait al-Maqdis (Yerusalem). Pandangan Ibn 'Abbas telah dikutip oleh Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim dan Ibn Marduyah dengan kesan bahawa timah menunjukkan masjid Nabi Nuh, yang dibina di atas gunung. Judi, dan zaytun membayangkan Bait al-Maqdis, tetapi mendengar kata-kata wat-tin waz-zaytin, tidak ada Arab biasa yang dapat memikirkan maksud-maksud ini, ataupun ia terkenal di kalangan orang Arab, ain dan zaytun adalah nama-nama tempat.
Walau bagaimanapun, terdapat amalan di kalangan rakyat Arab yang mereka umumkan sebagai tanah di mana buah tertentu dihasilkan dengan banyak selepas nama buah itu sendiri. Oleh itu, maksudnya. Timah dan zaytun boleh menjadi tanah di mana buah-buahan ini ditanam, dan ia adalah tanah Syria dan Palestin, kerana di kalangan orang-orang Arab zaman itu tanah ini sangat terkenal dengan pengeluaran ara dan zaitun. lbn Taimiyah, Ibn al-Qayyim, zamakhshari dan Alusi (semoga Allah menunjukkan rahmat mereka) telah menerapkan penjelasan ini; dan walaupun Ibn Jarir juga telah memilih pandangan pertama, namun dia telah mengakui bahawa ain dan zaytun juga boleh menyiratkan tanah di mana buah-buahan ini ditanam. Hafiz Ibn Kathir juga menganggap penjelasan ini sebagai pertimbangan yang wajar.
2 Kata-kata yang asal adalah Tur-i-Sinin. Sinin adalah nama lain untuk Semenanjung Sinai. Ia dipanggil Sama atau Sina serta Sinin. Dalam Al-Quran itu sendiri di satu tempat perkataan Tur-i-Sinin. telah digunakan. Sejak tanah di mana Mt. Sinai terletak terkenal dengan Sina, kami telah mengadopsi nama terkenal ini dalam terjemahan itu.
3 Ini adalah kebenaran yang mana sumpah telah diangkat oleh tanah-tanah ara dan zaitun (iaitu Syria dan Palestina) dan Mt. Sinai dan Makkah, kota damai. Manusia yang diciptakan di dalam acuan yang paling cemerlang bermakna bahawa dia telah diberikan tubuh terbaik yang tidak ada makhluk lain yang diberikan, dan dia telah diberkati dengan fakultas pemikiran, pengetahuan dan akal yang mulia yang tidak ada makhluk lain yang diberkati dengan. Kemudian, sejak model yang paling luhur ini adalah keunggulan dan. Kebaikan yang unik dari umat manusia adalah para Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah), dan tidak ada ciptaan yang boleh memiliki pangkat yang lebih tinggi daripada mereka, supaya Allah boleh memilih untuk dilantik ke pejabat kenabian, suatu sumpah telah diangkat oleh tempat-tempat yang berkaitan dengan nabi-nabi Allah untuk memberi kesaksian kepada manusia yang telah diciptakan dalam cetakan yang terbaik. Tanah Syria dan Palestin adalah tanah di mana banyak nabi, dari Nabi Ibrahim (saw) kepada Nabi Isa (saw), dibangkitkan. Mt. Tur adalah tempat Nabi Nabi saw diberkati dengan kenabian. Adapun Makkah, ia diasaskan oleh nabi-nabi Ibrahim dan Ismael sendiri. Ini adalah kerana mereka bersekutu dengannya bahawa 'ia menjadi tempat paling suci di Arab. Ia adalah Nabi Ibrahim yang telah berdoa: "Ya Tuhanku, jadikanlah kota ini sebuah kota damai dan keamanan." (Al-Baqarah: 126); dan kerana doa ini di tengah-tengah kekacauan dan kekeliruan yang berlaku di mana sahaja di Arab hanya bandar ini terus menjadi pulau damai selama lebih kurang 2500 tahun atau lebih. Oleh itu, ayat ini bermaksud untuk mengatakan: "Kami menciptakan manusia dalam bentuk acuan yang sangat baik sehingga ia menghasilkan manusia yang mencapai pangkat kenabian yang paling luhur."
4 Para pengulas pada umumnya telah memberikan dua makna ini:
(1) Bahawa Kami membalikkannya kepada keadaan tua yang sengsara di mana dia tidak dapat lagi berfikir dan memahami dan bekerja; dan
(2) bahawa Kami membalikkannya ke tahap neraka yang paling rendah.
Tetapi kedua makna ini tidak boleh menjadi hujah bagi objek pengesahan yang diturunkan Surah ini. Surah dimaksudkan untuk menunaikan kebenaran penghakiman di akhirat. Mengenai ini, tidak ada taktik ini yang menyebabkan beberapa manusia disebabkan untuk mencapai keadaan yang paling menyedihkan zaman tua, atau bahawa sekumpulan manusia akan dibuang ke Neraka. Perkara pertama tidak boleh menjadi hujah penghakiman kerana usia tua datang kepada orang baik dan orang jahat, dan seseorang yang mencapai usia ini bukanlah hukuman yang mungkin dia menderita akibat perbuatannya. Adapun perkara kedua, ia akan berlaku di akhirat. Ia tidak boleh dipersembahkan sebagai hujah di hadapan orang-orang yang yakin akan menunaikan ganjaran dan hukuman di akhirat itu sendiri. Oleh itu, menurut pendapat kami, makna ayat yang betul adalah: Setelah diciptakan dalam bentuk yang terbaik apabila manusia menggunakan kuasa-kuasa tubuh dan pikirannya dengan cara-cara yang jahat Allah memberikan kepadanya kuasa untuk melakukan kejahatan dan menyebabkan dia mencapai yang terendah kejatuhan degradasi. Ini adalah kebenaran yang lazimnya dilihat dalam masyarakat manusia. Orang menjadi sangat terharu oleh tamak, mementingkan diri sendiri, keinginan, ketagihan terhadap minuman keras, kemurungan, kemarahan dan kemarahan dan sifat-sifat lain yang secara moralnya mereka sebenarnya dikurangkan ke tahap paling rendah. Pertimbangkan hanya satu contoh: Apabila negara dibutakan oleh permusuhannya ke negara lain ia melampaui semua makhluk yang ganas dalam kebodohan. Binatang liar menyerang korbannya hanya demi makanan, ia tidak menggunakan pembunuhan umum; tetapi lelaki berlumba untuk pembunuhan beramai-ramai sendiri. Binatang itu hanya menggunakan kuku dan gigi tetapi lelaki yang telah dicipta dalam bentuk terbaik cetakan mencipta pistol, senapang, tangki, pesawat, bom atom dan hidrogen dan senjata lain yang tidak terkira oleh akalnya sehingga ia dapat menghancurkan seluruh populasi secara serta-merta. Binatang itu hanya membunuh atau menimbulkan luka tetapi manusia mencipta kaedah menyakitkan yang menyakitkan manusia seperti dirinya sendiri yang tidak dapat ditakrifkan oleh 'binatang. Kemudian untuk membalas dendam dan kemarahannya ke atas musuh-musuhnya, dia memaksa wanita itu untuk bergerak dalam perarakan telanjang: mereka mengalami perkosaan oleh puluhan dan dua puluhan lelaki; mereka tidak dipersoalkan di hadapan nenek moyang mereka, saudara dan suami; kanak-kanak dibunuh di hadapan ibu bapa mereka; Ibu terpaksa minum darah anak-anak mereka; manusia dibakar dan dikebumikan hidup-hidup. Tidak ada spesies binatang liar di dunia yang boleh menyamai kebodohan manusia ini dalam sebarang peringkat. Begitu juga dengan ciri-ciri kejahatan yang lain: manusia membuktikan dirinya sebagai orang yang paling rendah dalam apa yang jahat yang dia miliki. Begitu banyak sehingga dia merendahkan agama yang merupakan perkara paling suci bagi manusia: dia menyembah pokok, binatang dan gunung, bahkan organ seks lelaki dan wanita;dia memelihara pelacur agama di tempat ibadat untuk memenangi muhibah dewa-dewa dan melakukan perzinahan dengan mereka sebagai tindakan kebajikan. Dalam mitosnya, dia menyifatkan cerita-cerita kotor seperti itu kepada tuhan-tuhan dan dewi-dewi yang akan menjadikan binatang yang paling celaka itu menggantung kepalanya dengan malu.
5 Para pengulas yang telah mengambil asfala safilin untuk membayangkan keadaan zaman tua yang melampau ketika manusia kehilangan akal dan alasannya, menafsirkan ayat ini dengan maksud: "Tetapi orang-orang yang dalam perdana dan kekuatan zaman mereka percaya dan melakukan perbuatan baik akan ada di zaman tua ini, juga perbuatan-perbuatan yang baik yang dikreditkan untuk mereka dan akan diberi ganjaran dengan sewajarnya. Pengurangan tidak akan dibuat atas ganjaran mereka atas alasan bahawa mereka tidak dapat melakukan perbuatan-perbuatan mereka yang benar dalam masa Iife ". Dan para pengulas yang menafikan pembalikan kepada safilin untuk membayangkan menjadi dilemparkan ke neraka yang paling rendah menafsirkan ayat ini dengan maksud: "orang-orang juga percaya dan melakukan perbuatan yang benar adalah pengecualian: mereka tidak akan dibalikkan ke tahap ini tetapi mereka akan mempunyai ganjaran tidak berkesudahan dan tidak berkesudahan. " Tetapi, kedua makna ini tidak berkaitan dengan pemikiran yang dibuat dalam Surah ini untuk membenarkan penghakiman Akhirat.Menurut pendapat kami, ayat itu bermaksud: "Sama seperti pemerhatian umum dalam masyarakat manusia bahawa degradasi moral dibuat paling rendah dari yang rendah, maka ini juga adalah pemerhatian setiap zaman bahawa mereka yang percaya kepada Tuhan, akhirat dan Nabi dan yang membentuk kehidupan mereka setelah kebenaran dan ketakwaan, tetap aman dari degenerasi ini dan tetap konsisten dengan cetakan dan sifat yang terbaik yang Allah telah menciptakan mereka. Oleh itu, mereka layak mendapat ganjaran yang tidak terhingga, iaitu pahala yang tidak akan kurang daripada apa yang mereka berhak, dan tidak akan pernah dipotong. "
6 Terjemahan lain dari ayat ini boleh jadi: "Apa yang boleh selepas ini (Orang) membuat anda menafikan pertimbangan?" Dalam kedua-dua kes niat dan tujuan tetap sama. Itulah apabila ia adalah satu pemerhatian biasa dalam masyarakat manusia bahawa seksyen manusia yang telah dicipta dalam bentuk terbaik dan cetakan, adalah yang paling rendah dari yang rendah kerana kemerosotan moral, dan bahagian lain tetap selamat dengan menggunakan jalan kepercayaan berterusan dan keadilan memandangkan ia diwujudkan dalam bentuk terbaik dan cara bagaimana penghakiman akan ditolak selepas ini? Adakah makna umum memerlukan kedua-dua lelaki ini sama? Adakah keadilan menuntut bahawa orang-orang yang dikurangkan ke tahap rendah yang rendah akan dihukum atau mereka yang berusaha untuk mengamalkan kehidupan yang benar akan dihargai? Tema yang sama telah diungkapkan di tempat-tempat lain di dalam Al-Quran dengan demikian: "Patutkah kita memperlakukan orang-orang yang taat seperti Kami memperlakukan para pelaku dosa? (AI-Qalam: 35, 36). "Adakah orang-orang yang melakukan kejahatan berfikir bahawa Kami akan menahan mereka dan orang-orang yang telah beriman dan melakukan perbuatan-perbuatan yang benar sebagaimana yang sama supaya hidup dan kematian mereka sama saja? Sakit adalah penghakiman yang mereka lalui!" (Al-Jathiyah 21).
7 Maksudnya, "Apabila kamu mahu dan mengharapkan bahkan hakim-hakim kecil di dunia untuk melakukan keadilan, menghukum penjahat dan membalas orang-orang yang berbuat kebaikan, apakah pendapatmu tentang Tuhan, apakah Dia bukan yang terbesar dari semua hakim? Dia adalah yang terbesar dari semua hakim, adakah anda berfikir bahawa Dia tidak akan melakukan keadilan? Adakah anda mengharapkan bahawa Dia akan merawat kebaikan dan kejahatan? Adakah mereka yang melakukan kejahatan di dunia dan orang-orang yang melakukan kejahatan perbuatan baik, kedua-duanya berakhir dengan debu: tidak ada yang akan dihukum kerana perbuatannya yang jahat, dan tidak ada yang mendapat upah kerana perbuatan-perbuatannya yang baik '
Nabi Muhammad, Tirmidhi, Abu Da'ud, Ibnu al-Mundhir, Baihaqi, Hakim dan Ibn Marduyah telah berkait, dengan kuasa Hadrat Abu Hurairah, bahwa Nabi saw bersabda: "Apabila salah seorang di antara kamu membaca Surah Wat-tin waz-zaytun dan mencapai Alais-Allah-u bi-ahkam-il-Hakimin dia harus menjawabnya, berkata: Bata wa ana ala dhalika min-ash-shahidin (Ya, Menurutnya, menurut beberapa tradisi lain, Nabi menjawab dengan Subhanaka dengan cacat ketika membaca ayat ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top