Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
<Ijaz Sajadah> 96. Sura Al Alaq (The Clot) <ijaz>
Statistik
Ibrah
Slide
96
mukjizat-surah-96
mukjizat-ayat-sajadah
revelation-order-of-quran
chronological-order-of-quran
19619-envelope
9619-5+14=19.
161x161=25921
cyclic-number
cyclic-numbers
1/19=0.0526315789473684210526315789473684
bagian-otak-manusia-yang-membuat-dusta
rahasia-ubun-ubun
mukjizat-surah-96
mukjizat-ayat-sajadah
revelation-order-of-quran
chronological-order-of-quran
19619-envelope
9619-5+14=19.
161x161=25921
cyclic-number
cyclic-numbers
1/19=0.0526315789473684210526315789473684
bagian-otak-manusia-yang-membuat-dusta
rahasia-ubun-ubun
Nama
Surah begitu berhak selepas perkataan `alaq dalam ayat kedua.[QS96:2] CQ(96:2:4) KK(96:2:4)
Tempoh Wahyu
Surah ini mempunyai dua bahagian: bahagian pertama terdiri daripada vv. 1-5, dan yang kedua dari vv. 6-19. Mengenai bahagian pertama majoriti besar ulama Islam bersetuju bahawa ia membentuk Wahyu yang pertama yang akan diturunkan kepada Nabi (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Dalam hal ini, Hadis dari Hadrat Aishah, yang Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, dan ahli tradisi lain mempunyai kaitan dengan beberapa rantai penguasa, adalah salah satu ajaran paling sahih pada subjek. Di dalamnya Hadrat Aishah telah menceritakan kisah penuh permulaan wahyu ketika dia sendiri mendengarnya dari Rasulullah saw. Selain itu, Ibnu Abbas, Abu Musa al-Ashari dan sekumpulan Sahabat juga dilaporkan telah menyatakan bahawa ini adalah ayat pertama Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi. Bahagian kedua diturunkan kemudian apabila Nabi (yang menjadi damai) mula melaksanakan Sembahyang yang ditetapkan di daerah Kabah dan Abu Jahl cuba mencegahnya dari ancaman ini.Permulaan Wahyu
Para tradisi telah berkait dengan kekuatan pihak berkuasa masing-masing kisah permulaan wahyu dari Imam Az-Zuhri, yang memilikinya dari Hadrat Urwah bin Zubair, yang memilikinya dari Hadrat Aishah, makciknya. Dia menyatakan bahawa ayat-ayat kepada Nabi (pada siapa menjadi perdamaian) bermula dalam bentuk yang benar (sesuai dengan tradisi lain, baik) penglihatan. Apa visi yang dilihatnya seolah-olah dia melihatnya di siang hari. Selepas itu kesendirian menjadi sayang kepadanya dan dia akan pergi ke Gua Hira untuk beribadah di sana selama beberapa hari dan malam (Hadrat Aishah telah menggunakan perkataan tahannuth , yang diterangkan oleh Imam Zuhri sebagai ta'abbud : latihan kebaktian. jenis ibadat yang dilakukannya, sehingga pada masa itu beliau tidak diajar cara melakukan doa oleh Allah). Dia akan mengambil makanan dengannya dan tinggal di sana selama beberapa hari, kemudian akan kembali kepada Hadrat Khadijah yang akan menyediakannya untuk beberapa hari lagi. Pada suatu hari ketika dia berada di Gua Hira, Wahyu datang kepadanya tanpa disangka-sangka dan Malaikat berkata, kepadanya: "Baca".Selepas ini Hadrat Aishah melaporkan kata-kata nabi sendiri, "Saya katakan: Saya tidak dapat membaca! Di atas Malaikat itu mengambil saya dan menekan saya sehingga saya tidak dapat menanggungnya lagi, kemudian dia meninggalkan saya dan berkata: Baca Saya berkata: Saya tidak dapat membaca Dia menekan saya untuk kali kedua sehingga saya tidak dapat menanggungnya lagi Kemudian dia meninggalkan saya dan berkata: Baca saya lagi berkata: Saya tidak boleh membaca! Dia menekan saya untuk kali ketiga sehingga saya dapat menanggung Kemudian dia meninggalkan saya dan berkata: Iqra bismi Rabbi kal-ladhi khalaqa : (Bacalah atas nama Tuhanmu yang diciptakan) sehingga dia sampai pada lam lam (yang tidak diketahuinya).
Kemudian Rasulullah saw kembali ke rumah Hadrat Khadijah dengan rasa takut, dan berkata kepadanya: `Tutuplah aku, tutupilah aku ', dan dia ditutupi. Apabila keganasan meninggalkannya, beliau berkata: 'Wahai Khadijah, apa yang telah berlaku kepada saya?' Kemudian dia menceritakan apa yang telah terjadi kepadanya dan berkata: 'Aku takut akan hidupku'. Dia berkata; `Tidak pernah! Berjaga-jagalah. Oleh Tuhan, tidak akan pernah Allah merendahkan kamu: kamu memperlakukan keluarga yang baik, kamu berkata benar, (satu tradisi menambahkan: kamu memulihkan apa yang dipercayakan kepadamu), kamu menanggung beban orang tak berdaya, kamu membantu orang miskin, kamu menghibur tetamu, dan anda bekerjasama dalam kerja-kerja yang baik. '
Kemudian dia membawanya ke Waraqah bin Naufal, yang sepupunya. Dia telah menjadi seorang Kristian pada zaman pra-Islam, menulis Injil dalam bahasa Arab dan Ibrani, dan telah menjadi sangat tua dan buta. Hadrat Khadijah berkata: `Saudara, dengarlah anak saudaramu. ' Waraqah berkata kepada Nabi: 'Apa yang kamu lihat, keponakan?' Nabi saw menggambarkan apa yang telah dilihatnya. Waraqah berkata; `Ini adalah Gabriel yang sama (Malaikat Wahyu) yang telah Allah turunkan kepada Musa. Adakah saya seorang pemuda semasa nabi-nabi kamu! Adakah saya hidup ketika suku anda akan mengusir anda! ' Nabi berkata: `Adakah mereka akan mengusir saya? ' Waraqah berkata; `Ya, tidak pernah terjadi begitu saja bahawa seseorang membawa apa yang telah anda bawa dan tidak diperlakukan sebagai musuh. Jika saya hidup sehingga itu saya akan membantu anda dengan semua kuasa di perintah saya. ' Tetapi tidak lama selepas Waraqah ini mati.
Kisah ini adalah jelas bahawa walaupun sampai saat sebelum Malaikat yang datang, Rasulullah saw (tanpa perdamaian) tanpa harapan dia akan dilantik menjadi Nabi. Tidak ada apa-apa untuk mengatakan apa-apa hasrat atau harapan itu, dia tidak mempunyai idea bahawa dia akan bertemu dengan pengalaman sedemikian. Turun dari Wahyu dan munculnya Malaikat dari muka ke muka adalah satu kemalangan yang tidak dijangka untuknya kesan pertama yang kepadanya adalah tepat sama dengan yang secara semulajadi berada pada orang yang bertemu dengan pengalaman yang luar biasa itu, tanpa adanya persiapan apapun . Itulah sebabnya apabila dia mengisytiharkan mesej Islam, penduduk Makkah menimbulkan pelbagai bantahan, tetapi tidak ada yang mengatakan bahawa mereka sudah menangkap bahawa dia akan membuat tuntutan, kerana dia telah membuat persiapan sejak lama untuk menjadi seorang Nabi.
Dari kisah ini, satu lagi perkara yang juga menjadi jelas adalah betapa sucinya kehidupan Nabi dan betapa luhurnya wataknya sebelum Nabi, Hadrat Khadijah bukan wanita muda: dia berusia 55 tahun pada masa kejadian ini terjadi dan telah menjadi Kudus Sahabat hidup Nabi selama 15 tahun. Tiada kelemahan suami boleh tersembunyi daripada isteri. Beliau telah sepanjang tempoh kehidupan yang sudah berkahwin itu mendapati dia menjadi orang yang kaya dan mulia yang ketika dia memberitahunya tentang pengalamannya di Gua Hira ', dia mengakui tanpa ragu-ragu bahawa sesungguhnya ia adalah malaikat Allah yang telah datang kepadanya dengan Wahyu. Begitu juga, Waraqah bin Naufal juga merupakan penduduk lama Makkah, yang telah melihat nabi tumbuh dari zaman kanak-kanak. Terutamanya, selama 15 tahun yang lalu kerana hubungan rapat dia lebih menyedari tentang hidupnya, Hal Ehwalnya dan urusannya.Apabila dia juga mendengar tentang pengalamannya, dia tidak menganggapnya sebagai saranan jahat, tetapi dengan segera mengatakan bahawa ia adalah Jibril yang sama yang telah turun kepada Musa. Ini bermakna bahawa walaupun menurutnya Nabi adalah orang yang sangat luhur yang tidak mengejutkan apabila ia ditinggikan ke jawatan Nabi.
Peristiwa Wahyu ayat 6-19
Bahagian kedua dari kamu Surah telah diturunkan ketika Rasulullah saw mula melaksanakan Doa dengan cara Islam di Ka'bah dan Abu Jahl mengancam dan berusaha mencegahnya dari ini. Begitu berlaku selepas pelantikannya kepada Nabi sebelum ia dapat memulakan pengajaran secara terbuka, beliau mula melaksanakan Doa di daerah Ka'bahin seperti yang diajar oleh Allah kepadanya; dan dari ini Quraish merasakan untuk pertama kalinya bahawa dia telah mengadopsi agama baru. Orang-orang lain memerhatikannya dengan rasa ingin tahu, tetapi Abu Jahl dalam kesombongan dan kebanggaannya mengancam Nabi dan melarangnya untuk beribadah dengan cara itu di Ka'bah.Dalam hubungan ini, agaknya Ahadith telah dikaitkan dari Hadarat Abdullah ibn Abbas dan Hadrat Abu Huraira, yang menyebutkan kelakuan bodoh Abu Jahl.Hadrat Abu Huraira mengatakan bahawa Abu Jahl bertanya kepada kaum Quraisy: "Adakah Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) menundukkan wajahnya di muka bumi sebelum kamu?" Ketika mereka menjawab secara afirmatif, dia berkata: "Oleh Lat dan Uzza , jika saya pernah menangkapnya dalam perbuatan ibadah itu, saya akan meletakkan kaki saya di lehernya dan menggosok mukanya di dalam debu. "Kemudian ia menjadi begitu sehingga dia melihat Rasulullah di dalam postur itu dan datang ke hadapan untuk menegakkan kakinya lehernya, tetapi tiba-tiba berpaling seolah-olah dalam ketakutan dan ditanya apa perkara itu, dia berkata terdapat parit api dan penampakan yang mengerikan antara dirinya dan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan beberapa sayap. Apabila mendengar ini Nabi berkata: "Sekiranya dia mendekati saya, para malaikat akan mencabik-cabik dan mengoyakkannya."(Ahmad, Muslim, Nasai, Ibn Jarir, Ibnu AbI Hatim, Ibn al-Mundhir, lbn Marduyah, Abu Nu'aim Isfahani, Baihaqi).
Mengikut lbn Abbas, Abu Jahl berkata: "Jika saya menangkap Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) melakukan Doa dengan Ka'bah, saya akan menginjak lehernya." Apabila nabi mendengarnya, dia berkata: "Jika dia bertindak demikian, malaikat akan merampasnya di sana dan kemudian?" (Bukhari, Tirmidhi, Nasai, Ibn Jarir, Abdur Razzaq, Abd bin Humaid, Ibn al-Mundhir, Ibn Marduyah).
Mengikut tradisi lain dari Ibn Abbas, nabi sedang melakukan doa di Maqam Ibrahim . Abu Jahl melewati jalan itu dan berkata: "Wahai Muhammad, saya tidak melarang kamu ini, dan kemudian dia mula mengancamnya." Sebagai balasan nabi (yang menjadi damai) menegurnya dengan sangat keras. Di atas dia berkata: "Wahai Muhammad, apa kekuatan kamu menegur saya? Dengan Allah, pengikut saya di lembah ini jauh melebihi jumlah kamu." (Ahmad, Tirmidzi, Nasai, Ibn Jarir, al-Abi Shaibah, Ibn al-Mundhir, Tabarani, Ibn Marduyah).
Kerana kejadian-kejadian ini, bahagian Surah ini bermula dengan Kalla inn al-insana la yat gha diturunkan. Sememangnya tempat bahagian ini sepatutnya sama seperti yang diperuntukkan kepadanya dalam Surah Al-Quran ini, kerana selepas turunnya Wahyu yang pertama, nabi telah memberi pernyataan kepada Islam terlebih dahulu oleh tindakan Doa, dan konfliknya dengan orang-orang kafir.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Baca 1 di nama Tuhanmu yang telah menciptakan. 3 Lelaki yang dicipta dari darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu adalah Maha Pemurah. Siapa mengajar pengetahuan dengan pena, 5 mengajar orang apa yang dia tidak tahu. 6
[6-10] Sesungguhnya tidak! 7 Manusia berzina kerana dia menganggap dirinya sungguh mandiri, 8 walaupun terhadap Tuhanmu sesungguhnya adalah balasannya. 9 Pernahkah kamu melihat orang yang melarang seorang hamba ketika dia berdoa? 10
[11-19] Apa yang anda fikir: jika (Hamba) berada di jalan yang betul, atau menasihati ketakwaan? Apa yang anda fikir, jika orang yang melarang bersuara (Kebenaran) dan berpaling? Adakah dia tidak tahu bahawa Allah melihat? 11 Tidak!12 Jika dia tidak berhenti, Kami akan menyeretnya dengan keledainya, kelopak yang berbohong dan sangat berdosa. 13 Oleh itu hendaklah dia memanggil kumpulan penyokongnya. 14 Kita juga akan memanggil malaikat-malaikat penyeksaan. 15 Tidak, tidak! Janganlah kamu taat kepadanya, dan sujudlah dirimu dan bertambah dekat (kepada Tuhanmu). 16
1 Seperti yang telah dijelaskan di dalam Pengantar, ketika Malaikat berkata kepada Nabi, "Bacalah", yang terakhir menjawab, "Saya tidak dapat membaca!" "Ini menunjukkan bahawa Malaikat telah membentangkan kata-kata Wahyu di hadapannya dalam tulisan bentuk dan telah meminta dia untuk membacanya. Oleh kerana jika Malaikat itu bermaksud bahawa dia harus mengulangi apa yang dibacakannya, dia tidak sepatutnya menjawab, berkata "Saya tidak dapat membaca!"
2 "Bacalah atas nama Tuhanmu": Bismillah dan bacalah. Ini menunjukkan bahawa Nabi (yang menjadi damai) bahkan sebelum turunnya Wahyu ini menganggap dan mengakui Allah semata-mata sebagai Tuhannya. Itulah sebabnya tidak perlu bertanya siapa Tuhannya, tetapi dikatakan: "Bacalah dengan nama Tuhanmu".
3 Hanya kata khalaqa (diciptakan) 'telah digunakan sepenuhnya, dan objek penciptaan tidak disebutkan, Ini secara automatik memberi arti: "Bacalah dengan nama Tuhan, Siapa Pencipta, yang menciptakan seluruh alam semesta dan semuanya di dalamnya. "
4 Selepas menyebut secara amnya tentang penciptaan alam semesta, sebutan telah dibuat dari manusia khususnya, dengan mengatakan bagaimana Allah menjadikannya seorang lelaki yang sempurna memulakan ciptaannya dari keadaan yang tidak penting dan rendah hati. 'Alaq adalah jamak' alaqah, yang bermaksud darah beku. Ini adalah keadaan utama embrio yang muncul beberapa hari selepas pembuahan. Kemudian ia menganggap bentuk benjolan daging, maka kemudian secara beransur-ansur mengambil bentuk manusia. (Untuk butiran, lihat AI-Hajj: 5 dan 5 hingga 7 EN yang berkaitan).
5 Maksudnya, "Adalah suatu kebaikan Allah yang memulakan penciptaan manusia dari keadaan yang paling tidak penting yang Dia menjadikannya memiliki pengetahuan yang merupakan sifat penciptaan yang mulia, dan Dia menjadikannya bukan sahaja memiliki pengetahuan tetapi juga mengajarnya seni menulis dengan menggunakan pen, yang menjadi alat penyebaran, kemajuan, penyebaran dan pemeliharaan pengetahuan secara besar-besaran. Sekiranya Dia tidak memberi manusia pengetahuan mengenai seni penulisan dan penulisan (oleh ilham) fakultas intelektualnya akan dan tidak akan ada peluang untuk membangun, mengembangkan dan menjadi cara untuk menyampaikan ilmu dari satu generasi ke generasi seterusnya dan membuat kemajuan masa depan.
6 Itulah, Manusia pada asalnya benar-benar buta huruf. Apa pun ilmu yang diperolehnya, dia memperolehnya sebagai hadiah dari Allah. Apa saja pintu pengetahuan pada mana-mana peringkat Allah akan membuka untuk manusia, mereka terus beraksi di hadapannya. Perkara yang sama ini telah dinyatakan dalam ayat Arasy, dengan demikian: "Dan manusia tidak dapat memahami apa-apa dari pengetahuanNya melainkan apa yang Dia sendiri dapat menyenangkan untuk didedahkan." (Al-Baqarah: 255). Apa sahaja yang dilihat oleh manusia sebagai penemuan saintifiknya, sebenarnya, tidak diketahuinya sebelumnya. Allah memberinya pengetahuannya setiap kali Dia menghendaki tanpa menyedari bahawa Allah dengan rahmat-Nya telah memberkatinya dengan pengetahuan mengenainya.
Ayat-ayat ini adalah yang pertama yang diwahyukan kepada Nabi (yang menjadi damai), sebagaimana dinyatakan dalam hadis yang dilaporkan oleh Hadrat `Aishah. Pengalaman pertama ini sangat sengit dan hebat sehingga Nabi tidak tahan lagi. Oleh itu, pada masa itu dia hanya menyedari bahawa Yang Maha Perkasa yang sudah tahu dan diakui sebagai Tuhan dan Penguasanya secara langsung bergabung dengannya, telah mulai menurunkan Wahyu kepadanya, dan telah melantiknya sebagai RasulNya. Kemudian selepas sela-sela bacaan ayat-ayat pembukaan Surah al-Muddaththir diungkapkan di mana dia diberitahu misi apa yang harus dia lakukan setelah pelantikannya kepada Nabi. (Untuk penjelasan, lihat Pengenalan kepada Al-Muddaththir)
7 Itulah, manusia tidak boleh mengamalkan sikap kejahilan dan pemberontakan melawan Tuhan Bountiful Yang telah begitu murah hati kepadanya.
8 Itulah, apabila lelaki itu mencapai kekayaan, penghormatan dan pangkat dan apa sahaja yang dia inginkan untuk mencapai dunia, dia menjadi pemberontak daripada bersyukur dan melampaui batas-batas penghambaan kepada Allah.
9 Maksudnya, "Apa pun yang mungkin dia capai di dunia, yang membuatnya bersikap sombong dan memberontak, akhirnya dia harus kembali kepada Tuhanmu, maka dia akan menyadari apa nasib yang menanti dia akibat sikap dan tingkah lakunya . "
10 "Seorang Hamba": Rasulullah saw sendiri. Nabi saw telah disebutkan oleh epithet ini di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Sebagai contoh, "Maha Suci Tuhan yang mengangkut hamba-Nya satu malam dari Masjid al Haram ke kuil yang jauh." (Bani Isra'il: 1); "Segala puji bagi Allah yang menurunkan kitab ini kepada hamba-Nya." (AI-Kahf: 1); "Dan apabila hamba Allah berdiri untuk berdoa, rakyat sudah bersedia untuk menyerangnya." (Al-Jinn: 19). Ini menunjukkan bahawa ia adalah gaya cinta khas yang mana Allah menyebutkan Rasul-Nya Muhammad (yang menjadi damai dan rahmatNya) dalam Kitab-Nya. Selain itu, ia juga menunjukkan bahawa Allah setelah melantik Rasul-Nya menjadi nabi telah mengajarnya cara melaksanakan doa. Tidak disebutkan kaedah ini di mana saja di dalam Al-Quran, mengatakan: "Wahai Nabi, lakukan doa ini dan dengan cara ini." Oleh itu, ini adalah satu lagi bukti bahawa Wahyu yang diturunkan kepada nabi bukan sahaja terdiri daripada apa yang telah dicatatkan dalam Al-Qur'an, tetapi selain itu, perkara-perkara lain juga diajar kepadanya melalui wahyu, yang tidak dicatatkan dalam Al-Qur'an.
11 Para penonton di sini nampaknya adalah setiap orang yang adil, yang ditanya: Pernahkah anda melihat perbuatan orang yang menghalang Hamba dari penyembahan Tuhan? Apa yang anda fikir: jika Hamba diberi petunjuk dengan betul, atau memberi amaran kepada orang ramai untuk takut kepada Allah dan menjauhi kejahatan, dan ini diharamkan menafikan Kebenaran dan berpaling daripadanya, apakah tindakannya seperti? Bolehkah lelaki ini mengamalkan sikap sedemikian yang dia ketahui bahawa Allah sedang memerhatikan lelaki yang menasihati orang lain untuk taqwa dan juga orang yang menafikan kebenaran dan berpaling darinya? Allah memerhatikan penindas dan kejahatannya dan yang tertindas dan kesengsaraannya dengan sendirinya membayangkan bahawa Dia akan menghukum penindas dan membetulkan keluhan orang-orang yang dilukai dan dibebani.
12 Maksudnya, orang yang mengancam bahawa dia akan menginjak leher Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) turun ketika dia melakukan Doa, tidak akan dapat melakukannya.
13 "The forelock" di sini membayangkan orang yang mempunyai kelopak.
14 Seperti yang telah dijelaskan dalam Pengantar, ketika nabi (yang telah damai) menegur Abu Jahl dengan tingkah laku yang bodoh, dia menjawab: "Wahai Muhammad, apa kekuatanmu mengancam saya? lembah jauh melebihi jumlah kamu. " Pada masa ini dikatakan: "Biarkan dia memanggil band pendukungnya."
15 Menurut penjelasan yang diberikan oleh Qatadah, perkataan zabaniyah pada asalnya, digunakan untuk polis dalam ungkapan bahasa Arab, dan zaban sebenarnya bermaksud menolaknya. Raja-raja juga memelihara pembantu bersenjata yang akan menolak orang yang dengannya raja marah dan marah. Oleh itu, apa yang dimaksudkan oleh Allah ialah: "Biarkan dia memanggil penyokong-penyokongnya, Kami juga akan memanggil Polis kami, iaitu malaikat-malaikat penyeksaan, untuk menangani dia dan penyokongnya."
16 "Sajdah" di sini merujuk kepada Doa, untuk mengatakan: "Wahai Nabi, teruskan doa doa anda tanpa rasa takut seperti yang telah kamu lakukan sebelumnya, dan carilah kehadiran Tuhan kamu melalui itu." Dalam Sahih Muslim dan buku-buku Hadis lain ada tradisi dari Hadrat Abu Huraira yang bermaksud: "Hamba adalah yang terdekat dengan Tuhannya ketika dia sedang dalam sujud", dan di dalam Islam ada juga tradisi dari Hadrat Abu Hurairah bahawa ketika Nabi membacakan ayat ini, ia melakukan sajdah bacaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan