Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
97. Surah Al Qadr (Kuasa)
Statistik
Ibrah
Ijaz
Nama
Surah telah begitu ditunjuk selepas perkataan al-qadr dalam ayat yang pertama.[QS97:1] CQ(97:1:5) KK(97:1:5)
Tempoh Wahyu
Sama ada Makki atau wahyu Madani dipertikaikan. Abu Hayyan di Al-Bahr al-Muhti telah membuat tuntutan bahawa majoriti ulama menganggapnya sebagai Madani Surah. Ali bin Ahmad al-Wahidi dalam ulasannya mengatakan bahawa ini adalah Surah pertama yang akan dihantar ke Madinah. Bertentangan dengan ini, Al Mawardi mengatakan bahawa menurut majoriti ulama itu adalah wahyu Makki, dan pandangan yang sama telah diungkapkan Imam Suyuti dalam Al-Itqan . Ibn Mardayah telah menyebut Ibn Abbas, lbn Az Zubair dan Hadrat Aishah sebagai berkata bahawa Surah ini diturunkan di Makkah. Satu kajian kandungan juga menunjukkan bahawa ia sepatutnya diturunkan di Makkah seperti yang akan kita jelaskan di bawah.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah untuk mengenali lelaki dengan nilai, nilai dan kepentingan Al-Quran. Yang diletakkan tepat selepas Surah Al-Alaq dalam susunan Quran dengan sendirinya menerangkan bahawa Kitab Suci, wahyu yang bermula dengan lima ayat pertama Surah Al-Alaq. telah diturunkan dalam takdir membuat malam. Ia adalah Kitab yang mulia dan wahyu untuk umat manusia penuh berkat.Pada mulanya, Allah berfirman: "Kami telah menurunkannya." Itulah, bukanlah komposisi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sendiri, tetapi Kami sendiri telah menyatakannya.
Kemudian, dikatakan bahawa "Kami menghantarnya di Malam Takdir." Malam Destiny terletak dua makna dan keduanya tersirat di sini. Pertama, bahawa malam adalah masa destiny diputuskan; atau, dengan kata lain, bukanlah malam biasa seperti malam-malam lain, tetapi malam di mana nasib dibuat atau dirusak. Pengisahan Buku ini pada malam ini bukan sekadar wahyu sebuah buku tetapi satu peristiwa yang akan mengubah takdir bukan sahaja Quraish, atau Arab, tetapi dari seluruh dunia. Perkara yang sama telah dikatakan dalam Surah Ad-Dukhan yang mana sila lihat Pengenalan kepada Surah dan EN 3 itu. Makna yang lain adalah bahawa ini adalah, malam kehormatan, martabat dan kemuliaan yang unik; begitu banyak sehingga ia lebih baik daripada seribu bulan. Oleh itu, orang-orang kafir di Makkah telah diperingatkan, seolah-olah berkata: "Kamu kerana kejahilan kamu menganggap Kitab ini, yang telah dikemukakan oleh Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) sebagai bencana bagi diri kamu sendiri dan mengadu bahawa bencana telah menimpa kamu, sedangkan malam di mana ia diturunkan untuk diturunkan adalah malam yang diberkati bahawa suatu tugas telah dicapai di dalamnya untuk kesejahteraan umat manusia, yang belum pernah dicapai bahkan selama seribu bulan sejarah. telah dikatakan dalam ayat 3 Ad-Dukhan dengan cara yang lain, yang telah kami jelaskan dalam pengenalan kepada Surah itu.
Kesimpulannya, telah dinyatakan bahawa pada malam ini para malaikat dan Jibril turun dengan setiap perintah (yang dalam ayat 4 Surah Ad-Dukhan telah digambarkan sebagai lengan-hakim: keputusan yang bijak) dengan izin Tuhan mereka, dan itu adalah semua damai dari petang hingga pagi; iaitu, tidak ada campurtangan kejahatan di dalamnya, kerana semua perintah Allah dimaksudkan untuk mempromosikan kebaikan dan bukan kejahatan. Begitu banyak sehingga walaupun keputusan untuk memusnahkan sebuah negara diambil, ia diambil demi kebaikan, bukan kejahatan.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Kami telah menurunkan Al Qur'an ini pada Malam Kemuliaan. 1 Dan apa yang anda tahu apa Malam Kemuliaan? Malam Kemuliaan adalah lebih baik daripada seribu bulan. 2 Malaikat-malaikat dan Roh itu turun ke dalamnya dengan setiap perintah, dengan izin Tuhan mereka. 4 Malam itu damai, sampai bangkitnya subuh. 5
1 Kata-kata yang asli adalah anzalana hu: "Kami sendiri telah menghantarnya". Tetapi walaupun tidak disebutkan Al-Qur'an sebelum ini, Al-Qur'an tersirat, kerana "menurunkan" dengan sendirinya menunjukkan bahawa Al-Qur'an itu dimaksudkan. Dan terdapat banyak contoh di dalam Al-Qur'an ini bahawa jika dari konteks atau gaya, yang terdahulu kata ganti adalah jelas, kata ganti itu digunakan walaupun nama yang terdahulu tidak disebut di mana-mana sebelum atau selepasnya. (Untuk penjelasan, lihat EN 9 dari An-Najm).
Di sini, telah dikatakan: "Kami telah menurunkan Al-Quran dalam Malam Takdir", dan di AI-Baqarah: 185, "Ramadan adalah bulan di mana Al-Quran diturunkan." malam di mana Malaikat Tuhan telah menurunkan wahyu untuk pertama kalinya kepada Nabi (pada siapa .Allah's Peace) di Gua Hira, adalah malam bulan Ramadhan. Malam ini telah digambarkan sebagai Lailat-ul-qadr di sini dan sebagai Lailat-im-mubarakah dalam Surah Ad-Dukhan: 3 di atas.
Ada dua makna pengantar Al-Quran pada malam ini: pertama, pada malam ini seluruh Alquran telah diamanahkan kepada para pembawa (malaikat) Wahyu, dan kemudian Jibril (salam sejahtera) terus untuk mendedahkan ayat-ayatnya dan Surah, dari semasa ke semasa, kepada Nabi (pada siapa menjadi damai) selama 23 tahun sebagai kesempatan dan syarat yang diminta. Maksud ini telah diberikan oleh Ibn `Abbas. (Ibn Jarir, Ibn al-Mundhir, Ibn Abi Hatim, Hakim, lbn Marduyah, Baihaqi). Kedua, bahawa wahyu Al-Quran bermula pada malam ini. Ini adalah pandangan Imam Sha`bi, walaupun dari pandangannya juga ada juga yang berkaitan, iaitu pandangan Ibn Abbas seperti yang disebutkan di atas (Ibn Jarir). Walau bagaimanapun, dalam kedua-dua kes itu, maknanya adalah sama bahawa wahyu Al-Qur'an kepada nabi (yang menjadi pence) bermula pada malam ini, dan ini adalah malam di mana lima ayat pembukaan Surah Al- `Alaq telah diturunkan. Fakta, bagaimanapun, adalah bahawa Allah tidak menyusun ayat-ayat dan Surah-surah Al-Qur'an dengan tepat pada masa yang diperlukan panduan oleh nabi untuk mesejnya tentang Islam berkenaan dengan suatu peristiwa atau urusan, tetapi sebelum penciptaan alam semesta, pada awalnya, Allah mempunyai rancangan penuh penciptaan manusia di bumi, meninggikan nabi-nabi di dalamnya, menghantar Kitab-kitab kepada Para Nabi, untuk meninggikan Nabi Muhammad (yang menjadi milik Allah kedamaian dan berkat) di akhir garis nabi-nabi dan menghantar al-Qur'an kepadanya. Dalam Malam Takdir hanya pelaksanaan fasa akhir pelan bermula. Tidak hairanlah jika pada masa itu seluruh Alquran diamanahkan kepada para pembawa Wahyu.
Beberapa pengulas telah menafsirkan qadr bermaksud takdir (taqdir),. i. e adalah malam di mana Allah mempercayakan dekrit takdir kepada malaikat untuk dikuatkuasakan. Ini disokong oleh ayat 3 Surah Ad-Dukhan: "Ini adalah malam di mana setiap perkara diputuskan dengan bijak oleh perintah Kami." Sebaliknya, Imam Zuhri mengatakan bahawa qadr bermaksud kemuliaan dan kehormatan, di sana dengan menyatakan bahawa itu adalah Malam Takdir. Makna ini disokong oleh perkataan "Lallat-ul-qadr adalah lebih baik daripada seribu bulan" dari Surah ini sendiri.
Adapun persoalan mengenai malam itu, ia dipertikaikan dan terdapat sebanyak 40 pandangan yang berbeza mengenai subjek ini. Walau bagaimanapun, sebahagian besar ulama memegang pendapat bahawa salah satu malam ganjil dari sepuluh malam terakhir bulan Ramadan adalah Lailat-ul-qadr, dan di antara ini juga kebanyakan ulama berfikir bahawa itu adalah malam ke-27. Di bawah ini kita memberikan sahih Ahadith yang telah dilaporkan dalam hubungan ini:
Menurut Hadrat Abu Hurairah, nabi (yang bersahabat) berkata, sehubungan dengan Lailat-ul qadr, itu adalah malam ke-27. (Abu Da'ud Tayalisi). Mengikut tradisi lain dari Hadrat Abu Hurairah, adalah malam terakhir bulan Ramadhan.(Musnad Ahmad).
Ketika Zirr bin Hubaish bertanya kepada Hadrat Ubayy bin Ka`b tentang Lailat-ulqadr, dia bersumpah, dan tidak membuat pengecualian, bahawa malam itu adalah malam ke-27. (Ahmad, Muslim, Abu Daud, Tirmidhi, Nasa'i, Ibn Hibban).
Ketika Hadrat Abu Zarr ditanya tentang hal itu, beliau berkata: "Hadrat` Umar, Hadrat Hudhaifah dan banyak Sahabat Nabi yang lain (yang menjadi perdamaian) tidak ada keraguan bahwa itu adalah malam 271h. " (Ibn Abi Shaibah).
Hadrat `Ubadah bin as-Samit mengatakan bahawa Nabi saw bersabda:` Lailat-al-qadr adalah salah satu malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir Ramadhan: 21, 23, 25, 27, 29, atau malam tadi. "(Musnad Ahmad).
Hadrat `Abdullah bin 'Abbas mengatakan bahawa Nabi saw bersabda:" Carilah itu dalam sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan ketika masih sembilan hari dalam bulan, atau tujuh hari, atau lima hari. " (bukhari). Kebanyakan para ulama memahami bahawa ini bermakna bahawa nabi itu adalah malam yang ganjil.
Hadrat Abu Bakr berkata: "Apabila sembilan hari tinggal dalam bulan, atau tujuh hari, atau lima hari, atau tiga hari, atau malam tadi." Maksudnya ialah bahawa Lailat-ul-qadr patut dicari di antara tarikh-tarikh tersebut. (Tirmidzi, Nasa'i).
Menurut Hadrat 'A'ishah, Rasulullah saw bersabda: "Cari lailat-ul-qadr di antara malam-malam ganjil sepuluh malam terakhir Ramadhan." (Bukhari, Muslim, Ahmad, Tirmidhi). 'A'ishah dan Hadrat' Abdullah bin `Umar juga telah melaporkan bahawa Nabi (yang bersahabat) mengamati i`tikaf (pengasingan di masjid) selama sepuluh malam terakhir Ramadhan setiap tahun sepanjang hayatnya.
Atas dasar tradisi yang berkaitan dengan hal ini pada otoritas sahabat-sahabat yang hebat seperti Hadrat Mu`awiyah, Hadrat lbn 'Umar, Hadrat Ibn' Abbas dan lain-lain, sejumlah besar ulama terawal menganggap Ramadhan ke-27 sebagai Lailat- ul-qadr. Mungkin Allah dan Rasul-Nya tidak menetapkan mana-mana satu malam untuk sebabnya supaya orang ramai mendapat manfaat daripada kebaikan Lailat-ul-qadr, harus menghabiskan lebih banyak malam dalam ibadah dan pengabdian dan tidak perlu berpuas hati dengan hanya satu malam. Di sini timbul pertanyaan yang apabila malam di Makkah, siang hari di sebahagian besar dunia; oleh itu, orang-orang dari bahagian-bahagian itu tidak dapat memanfaatkan Lailat-ul-qadr. Jawapannya adalah bahawa malam kata dalam bahasa Arab kebanyakan digunakan untuk gabungan hari dan malam. Oleh itu, malam sebelum hari pada salah satu tarikh Ramadan ini boleh menjadi Lailat ul-qadr untuk bahagian dunia ini.
2 Para pengulas secara amnya memahami ini bermaksud bahawa perbuatan baik yang dilakukan di Malam ini lebih bernilai daripada perbuatan baik seribu bulan di mana Lailat-ul-qadr tidak termasuk. Tidak ada keraguan bahawa ini betul-betul betul dan Nabi (yang menjadi damai) telah menggambarkan kecemerlangan dan kebaikan yang baik dari perbuatan baik dan ibadat malam ini. Menurut tradisi yang berkaitan dengan Bukhari dan Muslim, atas kewenangan Hadrat Abu Hurairah, nabi berkata: Orang yang tetap berdiri dalam ibadah dalam keadaan kepercayaan dan demi pahala dari Allah selama Lailat-ul-qadr, Akan tetapi, di Musnad Ahmad ada tradisi dari Hadrat `Ubadah bin as-Samit, mengatakan bahawa nabi berkata: Lailat-ut-qadr adalah antara sepuluh malam terakhir Ramadhan. orang yang berdiri tegak untuk mengambil keuntungan dari ganjaran mereka, Allah akan mengampunkan dosa-dosa yang dahulu dan terakhirnya. " Tetapi, ayat itu tidak berkata: "Untuk bertindak dengan lancar di Lailat-ul-qadr adalah lebih baik daripada bertindak dengan benar dalam seribu bulan," tetapi ia mengatakan: lailat-ul-qadr lebih baik daripada seribu bulan. "Dan" seribu bulan "juga tidak menyiratkan 83 tahun dan 4 bulan tepat, tetapi masa yang sangat panjang seperti" seribu "dilambangkan di kalangan orang-orang Arab. Oleh itu, ayat itu bermaksud bahawa dalam satu malam ini suatu tugas telah dicapai untuk kesejahteraan manusia yang tidak dapat dicapai walaupun dalam tempoh sejarah yang tidak terhingga.
3 "Roh": Jibril, yang telah disebut secara terpisah dari para malaikat memandangkan keagungan, kehormatan dan meritnya yang unik.
4 Itulah, mereka tidak turun dengan sendirinya tetapi dengan izin Tuhan mereka, dan "setiap perintah" membayangkan amr hakim (perintah bijak) seperti yang dijelaskan dalam Ad-Dukhan: 5.
5 Itulah, seluruh Malam, dari petang hingga pagi, adalah keamanan, bebas dari segala kejahatan dan kejahatan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan