Khamis, 22 Februari 2018

98. Surah Al Bayyina

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


98. Surah Al Bayyina (The Clear Bukti)

Statistik

Juz’ 30 – 78.AnNabaa 1. - 98.AlBayyinah 1-8 – 114.AnNas 6

Ibrah



Video



Nama

Surah begitu ditakrifkan selepas perkataan al-bayyinah yang berlaku pada akhir ayat pertama. [QS98:1] CQ(98:1:12) KK(98:1:12)

Tempoh Wahyu

Di mana ia diturunkan, di Makkah atau Madinah, juga dipertikaikan. Beberapa pengulas mengatakan ia adalah wahyu Makki menurut kebanyakan ulama; yang lain mengatakan ia adalah wahyu Madani menurut kebanyakan ulama. Ibn Az Zubair dan Ata bin Yasar memegang pandangan bahawa ia adalah Madani. Ibn Abbas dan Qatadah dilaporkan telah mengadakan dua pandangan, pertama ialah Makki, yang kedua adalah Madani. Hadrat Aishah menganggapnya sebagai Makki Surah. Abu Hayyan, pengarang Bahr al-Muhit , dan Abdul Munim ibn al-Faras, pengarang Ahkam al-Quran , juga lebih suka menganggapnya sebagai Makki. Isi kandungannya, tidak ada apa-apa di dalamnya untuk menunjukkan sama ada ia diturunkan di Makkah atau di Madinah.

Tema dan Subject Matter

Yang telah diletakkan selepas Surah Al-Alaq dan Al-Qadr dalam susunan Al-Quran sangat bermakna. Surah Al-Alaq mengandungi wahyu yang pertama, sedangkan Surah Al-Qadr menunjukkan apabila ia diturunkan, dan dalam Surah ini telah dijelaskan mengapa perlu menghantar seorang Rasul bersama dengan Kitab Suci ini.
Pertama sekali keperluan menghantar seorang Rasul telah dijelaskan, mengatakan: Orang-orang di dunia, dari kalangan pengikut kitab-kitab terdahulu atau dari kalangan penyembah berhala, tidak mungkin dapat dibebaskan dari keadaan ketidakpercayaan mereka, sehingga Rasul telah dihantar dengan penampilannya dengan sendirinya harus menjadi bukti yang jelas tentang rasulnya, dan dia harus mempersembahkan Kitab Allah sebelum orang-orang dalam bentuk asalnya yang murni, yang harus bebas dari segala campuran pemalsuan yang merusak Buku Ilahi yang terdahulu; dan yang sepatutnya terdiri daripada ajaran yang kukuh.
Kemudian, tentang kesilapan para pengikut Kitab-kitab yang terdahulu, dikatakan bahawa penyebab mereka menyimpang ke kredo yang berbeza bukanlah bahawa Allah tidak memberikan petunjuk kepada mereka, tetapi mereka menyimpang hanya selepas pernyataan yang jelas tentang Kredo Hak datang kepada mereka. Daripada ini, secara automatik ia mengikuti bahawa mereka sendiri bertanggungjawab atas kesilapan dan penyimpangan mereka.Sekarang, sekalipun selepas pernyataan yang jelas melalui Rasul ini, mereka terus tersesat, tanggungjawab mereka akan terus meningkat.
Dalam hubungan ini, telah disebutkan bahawa nabi-nabi yang datang dari Allah dan Kitab-kitab yang diturunkan oleh-Nya, tidak memerintahkan apa-apa kecuali cara yang tulus dan benar kepada Allah diterima pakai, selain daripada cara lain, tidak penyembahan, khidmat atau ketaatan yang lain dicampurkan dengan Dia, salat ditubuhkan dan zakat dibayar. Ini adalah agama yang benar sejak dulu. Daripada ini juga secara automatik mengikuti bahawa pengikut-pengikut kitab-kitab terdahulu, menyimpang daripada agama yang benar ini, telah menambahkan perkara-perkara yang melampau kepadanya, yang palsu, dan Rasulullah saw telah datang untuk mengundang mereka kembali kepada iman yang sama.
Kesimpulannya, telah dinyatakan dengan jelas bahawa para pengikut Buku terdahulu dan para penyembah berhala yang menolak untuk mengakui Rasulullah ini adalah yang paling buruk makhluk: hukuman mereka adalah Neraka yang kekal; dan orang-orang yang akan percaya dan bertindak dengan benar, dan akan menghabiskan hidup di dunia dengan kagum Tuhan, adalah yang terbaik dari makhluk: ganjaran mereka kekal Syurga di mana mereka akan hidup selama-lamanya. Allah sangat gembira dengan mereka dan mereka menjadi gembira dengan Allah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Orang-orang yang kafir dari kalangan Ahli Kitab dan orang-orang musyrik tidak akan berhenti (dari ketidakpercayaan mereka) sehingga keterangan yang jelas akan datang kepada mereka, seorang Rasul dari Allah, yang harus membaca kepada mereka kitab-kitab suci 5 mengandungi bunyi dan tulisan yang betul.
[4-5] Orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum ini tidak dibahagikan kepada sekte sehingga selepas pernyataan yang jelas (dari Jalan Kanan) telah datang kepada mereka 6 dan Satu-satunya perintah yang diberikan adalah untuk menyembah Allah, menjadikan agama mereka dengan tulus ikhlas, mengubah perhatian mereka kepada-Nya, dan mendirikan salat dan membayar zakat. kerana ini sahaja adalah agama yang paling benar dan benar. 7
[6-8] Orang-orang yang kafir dari kalangan Kitab-kitab dan musyrik, pasti masuk ke dalam Neraka dan kekal di dalamnya selama-lamanya. Mereka adalah yang paling buruk dari semua makhluk. 9 Dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka adalah yang terbaik dari semua makhluk. 10 Ganjaran mereka dengan Tuhan mereka adalah Syurga yang kekal di bawahnya sungai-sungai akan mengalir; mereka akan hidup di dalamnya selama-lamanya. Allah sangat gembira dengan mereka dan mereka dengan Allah. Semua ini adalah untuk orang yang takut kepada Tuhannya. 11
1 Di sini perkataan kufr (ketidakpercayaan) telah digunakan dalam pengertiannya yang luas, yang merangkumi pelbagai bentuk sikap yang tidak percaya. Sebagai contoh, ada yang tidak percaya sama ada mereka tidak mengakui Allah sama sekali: ada yang mengakui Allah tetapi tidak menganggap Dia sebagai Tuhan Satu-satunya, tetapi menyembah orang lain juga, menganggap mereka bersekutu dalam sifat Ilahi atau Ilahi dan kuasa dalam satu cara atau yang lain; sesetengahnya mengiktiraf keesaan Tuhan tetapi melakukan semacam shirk juga; sesetengah orang mengakui Tuhan tetapi tidak mengakui para Nabi dan petunjuk yang dibawa oleh mereka; ada yang mengakui seorang nabi tertentu dan tidak mengakui yang lain; 'orang lain menolak akhirat. Ringkasnya, terdapat pelbagai jenis kufr di mana orang terlibat. Dan kenyataan: "Orang-orang kafir dari kalangan Kitab-kitab dan mushriks ...", tidak bererti bahawa sebahagian daripada mereka tidak terlibat dalam kufr, tetapi mereka yang terlibat dalam kufr adalah dua jenis: pengikut Kitab dan mushrik. Di sini, min belum digunakan untuk pembahagian tetapi untuk penjelasan, sebagai,.contohnya, dalam Surah Al-Hajj: 30, di mana ia telah dikatakan Fajtanib-ur rijsa min al-authan. yang bermaksud: "Oleh sebab itu, jaga diri kamu dari kotoran berhala", dan jangan: "Jagalah dirimu terhadap kekotoran yang ada di berhala." Begitu juga, alladhina kafaru min ahl-il-Kitabi wal-mushrikin bermaksud: orang-orang kafir dari kalangan pengikut-pengikutnya. Umat dan mushriks ... ", dan tidak:" orang-orang yang kafir dari kedua golongan ini.
2 Meskipun faktor kufr yang biasa antara mereka, kedua-dua kumpulan telah disebutkan oleh nama-nama berasingan. Para pengikut Kitab membayangkan orang-orang yang memiliki Buku-buku yang diwahyukan, walaupun dalam bentuk yang rusak, dihantar kepada para nabi dahulu, dan mereka percaya kepadanya. Dan orang-orang musyrik (penyembah berhala) menyiratkan orang-orang yang tidak mengikuti mana-mana Nabi dan tidak mempercayai apa-apa Kitab. Walaupun di dalam Al-Qur'an, syirik, (politeisme, penyembahan berhala) dari umat Kitab telah disebutkan di banyak tempat, misalnya tentang orang-orang Kristian yang dikatakan: "Mereka berkata: Allah adalah salah satu dari tiga" (Al- Ma'idah: 73); "Mesias adalah anak Tuhan" (At Taubah: 30); "Mesias, anak lelaki Mary, adalah Allah" (Al-Ma'idah: 17); dan mengenai orang-orang Yahudi yang telah dikatakan: "Mereka berkata: Ezra adalah anak Allah" (At-Taubah: 30), namun di dalam Al-Quran tidak ada istilah "mushrlk" digunakan untuk mereka, tetapi mereka telah disebutkan sebagai "alladhina ul-ul-Kitaba" (mereka yang diberi Kitab), atau oleh kata-kata Yahudi dan Kristian.Kerana mereka percaya pada prinsip Tauhid (Keesaan Tuhan) sebagai agama kita, dan kemudian melakukan shirk. Bertentangan dengan ini, bagi yang lain daripada para pengikut Kitab, perkataan mushrik telah digunakan sebagai.istilahnya, kerana mereka mengakui syirik (penyembahan berhala) sebagai agama yang benar dan Tauhid yang tidak disedari. Perbezaan antara kedua-dua kumpulan ini memegang baik tidak hanya dalam penggunaan istilah tetapi juga dalam perintah Syari'ah. Daging binatang yang disembelih oleh para pengikut Kitab tersebut telah diisytiharkan sebagai sah bagi umat Islam jika mereka menyembelih binatang yang sah di atas nama Allah dengan cara yang ditetapkan, dan izin untuk menikahi perempuan mereka juga telah diberikan. Sebaliknya, binatang yang disembelih oleh mushriks adalah sah bagi orang Islam dan tidak berkahwin dengan wanita mereka.
3 Itulah, "Tidak ada cara mereka dibebaskan dari keadaan ketidakpercayaan kecuali bukti yang jelas (kebenaran) harus datang dan membuat mereka memahami pemalsuan setiap bentuk kufr dan tidak benar, dan harus mempersembahkan cara yang betul sebelum mereka dengan cara yang jelas dan rasional. " Ini tidak bermakna bahawa selepas kedatangan bukti char mereka akan melepaskan kufr tetapi dengan ketiadaan bukti yang jelas ia tidak mungkin sekali bahawa mereka akan diserahkan dari negara itu. Walau bagaimanapun, sekalipun selepas datangnya sebahagian dari mereka masih berterusan dalam kufr mereka, maka mereka sendiri akan bertanggungjawab untuk itu; mereka tidak dapat mengadu bahawa Allah tidak membuat aturan untuk petunjuk mereka. Perkara yang sama ini telah dinyatakan dalam Al-Qur'an di tempat-tempat yang berbeza dengan cara yang berbeza, contohnya dalam Surah An-Nahl: 9, dikatakan: "Allah telah mengambil sendiri untuk menunjukkan jalan yang benar"; dalam Surah Al-Laila 12, dikatakan: "Kami adalah untuk menunjukkan jalan"; dalam Surah An-Nisa: 163-165: "Wahai Nabi, Kami telah mengutus Wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah mengutusnya kepada Nabi Nuh dan para Nabi yang lain selepasnya ... Semua Rasul-rasul ini telah diutus sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan bahawa, selepas kedatangan mereka, rakyat tidak akan mempunyai alasan yang tersisa untuk merayu sebelum Allah "; dan dalam Surah Al-Ma'idah: 19: "Wahai Ahli Kitab, Rasulullah telah datang kepadamu dan telah menjelaskan kepadamu ajaran-ajaran Jalan Yang Tepat setelah selang-selang yang lama tidak ada Rasul, supaya kamu tidak berkata: 'Tidak ada pembawa berita gembira atau pemberi peringatan yang datang kepada kami, sesungguhnya pembawa berita gembira dan pemberi peringatan telah datang.'
4 Di sini, nabi (yang menjadi damai) sendiri telah dipanggil "bukti yang jelas", untuk hidupnya sebelum dan sesudah para nabi, beliau mempersembahkan Kitab seperti Al-Quran walaupun ada. tentang revolusi luar biasa dalam kehidupan orang-orang yang bertobat kepada agama Islam melalui pendidikan dan latihan, mendidik orang-orang dalam kepercayaan rasional, bentuk ibadat yang bersih dan suci, moral yang baik dan prinsip-prinsip terbaik dan, injunksi untuk kehidupan manusia, harmoni dan perjanjian yang sempurna antara kata-kata dan perbuatannya, dan ketabahan tujuannya berkenaan dengan mesejnya walaupun segala jenis perlawanan dan pembangkang, semuanya ini adalah tanda-tanda yang jelas bahawa dia adalah Rasulullah saw.
5 Secara ringkas, suhuf bermaksud "halaman bertulis", tetapi dalam Al-Quran perkataan ini telah digunakan sebagai istilah untuk Buku-buku yang diturunkan kepada Nabi-nabi Allah; dan oleh kitab-kitab suci adalah kitab-kitab suci yang bebas dari segala campuran kepalsuan, segala jenis kesilapan dan kekotoran moral. Pengimportan penuh kata-kata ini menjadi jelas apabila seseorang mempelajari Alkitab (dan buku-buku agama lain juga) berbanding dengan Al-Quran, dan mendapati ditulis di dalamnya bersama-sama dengan ajaran yang baik seperti yang tidak hanya ditentang kepada kebenaran dan sebab tetapi juga secara hina. Selepas membaca mereka apabila seseorang berpaling kepada Al-Quran, seseorang menyedari betapa murni dan kitab suci ini.
6 Itulah sebabnya mengapa umat-umat Kitab sebelum ini terbahagi kepada sekte-sekte yang tidak terhitung kerana pelbagai kesalahan dan penyimpangan, bukan kerana Allah telah menghantar "bukti yang jelas" dari diriNya untuk petunjuk mereka, tetapi fakta bahawa mereka mengamalkan cara yang salah setelah petunjuk datang dari Allah; oleh itu, mereka sendiri bertanggungjawab terhadap penyimpangan mereka, kerana Allah telah memenuhi kewajiban-Nya terhadap mereka. Begitu juga, kerana kitab-kitab mereka tidak lagi suci dan buku mereka tidak lagi terdiri daripada ajaran yang asal dan betul, Allah dengan menghantar Rasul kepada-Nya, sebagai bukti yang jelas, dengan Kitab yang suci, yang berisi ajaran-ajaran yang suci dan tulen, sekali lagi memenuhi kewajiban-Nya ke arah mereka, supaya jika selepas itu mereka dibahagikan, mereka sendiri harus bertanggungjawab terhadapnya dan tidak ada alasan yang tersisa untuk memohon kepada Allah. Perkara ini telah dinyatakan di banyak tempat di dalam Al-Quran, misalnya lihat AI-Baqarah: 213, 253; AI-`Iran: 19: Al-Ma'idah: 44-50; Yunus: 93; Ash-Shura: 13-I5; Al-Jathiyah: 16-18, bersama-sama dengan nota yang sama untuk pemahaman yang lebih lengkap.
7 Maksudnya, mesej agama yang sama, yang sekarang Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) berkhotbah, telah diberikan kepada orang-orang Kitab oleh para Nabi yang datang kepada mereka dan oleh Kitab-kitab yang dihantar di antara mereka; mereka tidak melarang menyuruh mana-mana kepercayaan palsu dan perbuatan jahat yang mereka pakai selepas itu dan mencipta sekte yang berbeza. Agama yang betul dan betul selalu sama: bahawa Allah sahaja yang harus disembah dan disembah semata-mata, tidak ada orang lain yang bersekutu denganNya dalam ibadah, manusia harus menjadi penyembah Satu Allah saja dan taat kepada Perintah-Nya sahaja, harus menetapkan salat dan bayar zakat. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 19 dari Al-A'raf; EN: 108,109 Yunus, EN 43 hingga 47 Ar-Rum; EN 3, 4 Az-Zumar). Beberapa pengulas telah mengambil kata-kata din al-qayyimah dalam ayat ini dalam arti din al-millat al-qayyimah: "Agama masyarakat yang adil". Sesetengah yang lain telah mengambil qayyimah 'dalam arti superlatif dan memahaminya dengan makna yang sama seperti yang telah kita pakai dalam terjemahan kami.
8 "Tidak percaya": enggan mengakui Nabi Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) sebagai Rasul Allah. Maksudnya adalah bahawa akhir dari orang-orang dari kalangan mushrik dan pengikut Kitab, yang tidak mengakui Rasul yang kemunculannya dengan sendirinya adalah bukti yang jelas, dan yang membacakan kepada mereka halaman suci yang mengandungi ajaran yang benar dan benar seperti yang diterangkan di bawah.
9 Iaitu, mereka lebih buruk daripada semua makhluk Allah, bahkan haiwan, kerana haiwan itu tidak mempunyai sebab dan kuasa, tetapi orang-orang ini menolak Kebenaran walaupun mempunyai alasan dan kuasa.
10 Memang, mereka lebih unggul dari semua makhluk Allah, bahkan kepada malaikat, kerana malaikat tidak mempunyai kuasa untuk tidak mematuhi, dan orang-orang ini mengamalkan ketaatan Allah walaupun memiliki kuasa untuk tidak taat kepada-Nya.
11 Dengan kata lain, orang yang tidak hidup di dunia ini tidak berani dan tidak bergantung kepada Tuhan, tetapi takut kepada-Nya pada setiap langkah agar dia tidak melakukan sesuatu yang mungkin melibatkan murka dan hukuman-Nya, akan mendapat ganjaran ini untuk dia dengan Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top