Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
99. Surah Az Zalzala (Gempa Bumi)
Statistik
Ibrah
Video
Ijaz
Nama
Ia berasal dari perkataan zilzal dalam ayat pertama. [QS99:1] CQ(99:1:4) KK(99:1:4)Tempoh Wahyu
Sama ada ia diturunkan, di Makkah atau Madinah, dipertikaikan. Ibnu Masud, Ata, Jabir, dan Mjahid mengatakan bahawa ia adalah Makki Surah dan kenyataan Ibn Abbas juga menyokong pandangan ini. Sebaliknya, Qatadah dan Muqatil mengatakan bahawa ia adalah Madani dan satu lagi kenyataan Ibn Abbas juga disebut sebagai menyokong pandangan ini. Bahawa ia adalah seorang Madani Surah yang ditakrifkan dari tradisi dari Hadrat Abu Said Khudri, yang Ibn Abi Hatim mempunyai kaitan dari beliau. Beliau berkata: "Apabila ayat Fa-man ya mal mithqala dharratin khairan yarah, wa man ya mal mithqala dharratin sharran yarah , telah dinyatakan, saya berkata:" Wahai Rasulullah, apakah saya akan benar-benar melihat perbuatan saya? Rasulullah menjawab secara afirmatif. Saya telah mengemukakan: Dan setiap dosa utama? Dia menjawab ya. Saya berkata: Dan dosa kecil juga? Dia menjawab ya. Maka saya berkata bahawa saya akan hancur. Nabi saw bersabda: Bersukacitalah, Wahai Abu Sa'id, untuk setiap perbuatan baik akan sama dengan sepuluh perbuatan yang baik seperti itu. "Dasar argumentasi untuk Madani Surah ini ialah Hadrat Abu Sa'ld Khudri adalah penduduk Madinah dan mencapai kematangan selepas Pertempuran Uhud Oleh itu, jika Surah ini diturunkan di hadapannya, seperti yang dinyatakan dalam pernyataannya, ia mestilah seorang Madani Surah. Namun, amalan yang sahih dan sahabat-sahabatnya diikuti dengan peristiwa wahyu dari ayat-ayat dan Surah, telah dijelaskan dalam Pengenalan kepada Surah Ad-Dahr di atas. Oleh itu, seorang sahabat mengatakan bahawa ayat telah diturunkan pada ini atau peristiwa tertentu itu bukanlah bukti bahawa ia telah diturunkan pada ketika itu, mungkin setelah setelah usia Hadrat Abu Sa'id mendengar Surah ini untuk pertama kalinya dari Nabi, ketakutan dengan bahagian terakhirnya, dia mungkin telah bertanya kepada Nabi saw tentang pertanyaan-pertanyaan yang telah kita sebut di atas, dan dia pergi ht telah menceritakan kejadian yang mengatakan bahawa ketika ayat ini diturunkan dia meletakkan ini dan pertanyaan ini kepada nabi. Tanpa adanya tradisi ini setiap pembaca yang membaca Al-Qur'an dengan pemahaman akan merasakan bahawa ia adalah Makki Surah. Lebih dari itu: dari tema dan gaya dia akan merasa bahawa ia telah dihantar ke peringkat paling awal di Makkah apabila prinsip-prinsip asas dan kepercayaan Islam dibentangkan di hadapan rakyat dengan cara ringkas tetapi sangat berkesan.Tema dan Subject Matter
Temanya adalah kehidupan kedua selepas kematian dan pembentangan di dalamnya sebelum manusia mencatat rekod penuh perbuatan yang dilakukan olehnya di dunia. Dalam tiga ayat pertama, ia telah diberitahu secara ringkas bagaimana kehidupan kedua selepas kematian akan berlaku dan bagaimana membingungkannya akan bagi manusia. Dalam dua ayat yang akan datang, dikatakan bahawa bumi ini di mana manusia telah hidup dan melakukan semua perbuatan tanpa pemikiran, dan yang mana ia tidak pernah dapat menganggap bahawa perkara tidak bermaya itu pada suatu masa nanti akan menjadi saksi terhadap perbuatannya, akan bersuara pada hari itu dengan perintah Allah dan akan menyatakan berkenaan dengan setiap individu apa tindakan yang telah dilakukannya pada suatu masa dan tempat tertentu. Kemudian, dikatakan bahawa orang-orang pada Hari itu, yang bangkit dari kubur-kubur mereka, akan keluar dalam kumpulan mereka yang pelbagai dari semua penjuru bumi, untuk menunjukkan perbuatan dan perbuatan mereka, dan pembentangan mereka akan menjadi lengkap dan terperinci bahawa tidak berat atom apa-apa perbuatan baik atau jahat akan dibiarkan tanpa disedari atau tersembunyi dari matanya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-8] Apabila bumi digoncangkan dengan gemetarnya, dan bumi mengeluarkan segala beban dari dalamnya, dan manusia berkata, "Apa yang telah menimpa dia?" 3 Pada hari itu dia akan menceritakan apa yang telah terjadi kepadanya, kerana Tuhanmu telah memerintahkannya. Pada hari itu, lelaki akan muncul dalam pelbagai kumpulan 5 untuk menunjukkan perbuatan mereka. 6 Kemudian, siapa saja yang melakukan berat badan yang baik, akan melihatnya; dan sesiapa yang melakukan berat jahat dari atom, akan melihatnya. 7
1 Zalzalah bermaksud menggegarkan kekerasan sekali lagi. Oleh itu, zulzilat-il, ardu bermaksud bahawa bumi akan digoncangkan dengan kejutan akibat kejang setelah kejang, dan sejak gemetar bumi telah disebutkan, ia secara automatik memberikan makna bahawa seluruh bumi akan digoncang dan bukan wilayahnya yang terbatas. Kemudian, untuk menyatakan kehebatan gempa yang hebat perkataan zilzalaha telah ditambah, yang secara harfiah bermaksud "yang digoncang". Maksudnya: "Ia akan sangat digoncang seperti sfera yang besar seperti itu harus digoncang, atau digegarkan ke intensitasnya yang paling tinggi." Beberapa pengulas telah mengambilnya untuk menyiratkan gempa pertama yang mana tahap pertama Kebangkitan akan bermula, i: e. apabila semua makhluk hidup akan binasa dan susunan dunia sekarang akan menjadi marah. Tetapi, mengikut sebahagian besarnya, ii menyiratkan gempa bumi yang mana tahap kedua Kebangkitan akan bermula, iaitu ketika semua generasi pertama dan generasi manusia akan bangkit kembali. Komentar kedua ini nampaknya lebih tepat, kerana keseluruhan tema berikutnya menyokongnya.
2 Ini telah dinyatakan dalam Surah Al-Inshiqaq: 4, demikian: "Dan melemparkan segala yang ada di dalamnya, dan menjadi kosong." Ia mempunyai beberapa makna:
(1) Ia akan membuang mayat orang mati dalam apa jua bentuk dan keadaan dan di mana sahaja mereka berada di bumi; dan kalimat berikut menunjukkan bahawa pada masa itu semua bahagian-bahagian tubuh yang bertaburan akan mengangkat semula dan dibangkitkan sekali lagi dalam bentuk dan bentuk yang sama seperti yang mereka telah dalam kehidupan pertamanya, kerana jika tidak demikian, bagaimanakah mereka akan berkata: "Apa yang berlaku kepada bumi?" Ia bukan sahaja akan membuang mayat manusia tetapi juga semua jejak dan bukti dari kata-kata, perbuatan dan kegiatan kehidupan terdahulu mereka yang terkubur di dalamnya; ayat berikut menunjukkan bahawa bumi akan menceritakan semua yang telah terjadi di belakangnya.
(2) Makna yang ketiga juga telah diberikan oleh beberapa Commentators, mengatakan bahawa ia akan membuang khazanah emas, perak, permata dan segala jenis kekayaan yang tersembunyi di perut bumi dan manusia akan melihatnya dan menyadari bagaimana dia haus untuk perkara-perkara di dunia: bagaimana dia melakukan pembunuhan. kecurian, rompakan dan penipuan di darat dan laut, merampas hak orang lain, memerangi peperangan dan menghancurkan penduduk yang luas. Pada hari itu semua yang akan ditimbun di hadapannya, namun tidak sia-sia, tetapi sebaliknya akan menjadi alat hukuman untuknya.
3 Manusia di sini mungkin juga menyiratkan setiap orang, kerana selepas kebangkitan dan datang untuk merasakan kesan pertama setiap orang akan seperti apa yang terjadi di sekelilingnya; selepas itu dia akan menyedari bahawa itu adalah Hari Kebangkitan. Manusia juga boleh menyiratkan lelaki yang menafikan akhirat, kerana apa yang dianggapnya mustahil akan berlaku di hadapannya dan menyebabkannya menjadi kebingungan dan kebingungan. Bagi orang yang beriman, mereka tidak akan berasa bingung dan 'keliru, kerana. semuanya akan berlaku mengikut kepercayaan dan keyakinan mereka. Setakat ini, makna kedua ini disokong oleh ayat 52 dari Surah Ya Sin, di mana dikatakan bahawa penyokong akhirat pada masa itu akan berseru: "Ah, yang telah membangkitkan kita dari tempat tidur kita?" Dan balasan yang diberikan adalah: "Inilah yang dijanjikan Allah Yang Maha Pemurah, dan Rasul-rasul yang diutus oleh Allah telah berkata benar." Ayat ini tidak secara tegas mengatakan bahawa jawapan kepada orang-orang kafir itu sebenarnya akan diberikan oleh orang-orang yang beriman, kerana tidak ada petunjuk dalam ayat tersebut.Kebarangkalian, bagaimanapun, adalah bahawa orang yang beriman akan memberi mereka jawapan ini.
Menurut Hadrat Abu Hurairah, Nabi saw bersabda ayat ini dan bertanya: "Tahukah anda apa riwayat yang berkaitan dengannya?" Orang-orang berkata: "Allah dan Rasul-Nya mempunyai pengetahuan yang terbaik." Kemudian Rasulullah bersabda: "Riwayat sejarah adalah bahawa bumi akan memberi kesaksian kepada perbuatan yang dilakukan setiap laki-laki dan perempuan di belakangnya." Dia akan berkata: "Dia telah melakukan perkara sedemikian dan sedemikian pada hari itu dan hari ini, ini akan menjadi sejarah bumi akan menceritakan." (Musnad Ahmad, Tirmidhi, Nasa'i, Ibn Jarir, 'Abd bin Humaid, Ibnu al-Mundhir, Hakim, Ibn Marduyah, Baihaqi di Ash-Sbu'ab). Menurut Hadrat Rabi'al-Kharashi, nabi berkata: "Waspadalah terhadap bumi, kerana itu adalah akar dan asas kamu, dan tidak ada yang dilakukan seseorang di atasnya, dan tidak akan melaporkan, baik itu baik atau buruk. " (Mu jam di-Tabarani). Hadrat Anas melaporkan bahawa nabi berkata: "Bumi pada Hari Kiamat akan membawa setiap perbuatan yang akan dilakukan di belakangnya, kemudian ia membacakan ayat-ayat ini." (Ibn Marduyah, Baihaqi). Mengenai Hadrat Ali, adalah berkaitan dengannya apabila dia mengagihkan wang Bait al-Mal (treasury umum) di kalangan orang-orang yang memerlukan dan dengan itu mengosongkannya, dia akan melakukan dua rakaah di dalamnya dan berkata: "Anda perlu bersaksi bahawa saya memenuhi anda dengan keadilan dan mengosongkan anda dengan keadilan. "
Mungkin sukar bagi seorang lelaki zaman purba untuk memahami bagaimana bumi akan bercakap dan menceritakan sejarah dan peristiwa yang berlaku di Hari Kebangkitan, tetapi pada masa kini penemuan saintifik dan penemuan pawagam, pembesar suara, radio, televisyen, perekam pita, peralatan elektronik, dan sebagainya, tidak lagi sukar untuk memahami bagaimana bumi akan menceritakan sejarahnya. Kesan apa-apa yang dikatakan oleh manusia itu dipelihara di udara, di dalam gelombang radio, pada zarah-zarah dinding dan lantai dan siling rumah-rumah, dan pada persekitaran jalan, biasa atau lapangan jika dia bercakap di luar rumah. Sekiranya Allah menghendaki, Dia boleh membuat semua perkara ini mengulangi semua suara-suara ini tepat seperti yang diucapkan oleh manusia. Manusia pada masa itu akan mendengar dengan telinganya dan tahu bahawa itu adalah suara sendiri, dan semua kenalannya juga akan memberi keterangan bahawa apa yang mereka dengar adalah suara orang itu sendiri dan aksennya sendiri. Kemudian apa sahaja manusia yang dilakukan di mana-mana di bumi, dan dalam apa jua keadaan, mempunyai kesan terhadap segala alam sekitar dan imejnya yang tertulis di atasnya. Walaupun dia melakukan sesuatu di padang gelap, terdapat sinar seperti di dalam Kerajaan Tuhan yang kegelapan dan cahaya tidak membuat perbezaan; mereka boleh memelihara imejnya dalam apa jua keadaan. Semua imej ini akan berlalu sebelum manusia pada Hari Kebangkitan seperti gambar bergerak, dan akan menunjukkan kepadanya kapan dan di mana dia telah melakukan sesuatu semasa hidupnya di bumi.
Fakta adalah bahawa walaupun Allah secara langsung mengetahui apa yang dilakukan oleh manusia, namun di akhirat apabila Dia akan menubuhkan Mahkamah-Nya, Dia akan menghukum setiap pelakunya hanya setelah memenuhi semua tuntutan keadilan. Mana-mana kes yang dibawa ke hadapan Mahkamahnya terhadap seorang penjenayah akan dibuktikan dengan keterangan yang sempurna bahawa tidak ada ruang yang akan ditinggalkan untuk meragui dia sebagai penjenayah. Bukti pertama dan terpenting terhadapnya adalah rekod di mana kedua malaikat rakaman itu merekodkan setiap perkataan dan perbuatannya. (Qaf: 17-18, AI-Infitar: 10-12). Rekod ini akan diserahkan kepadanya dan dia akan diminta untuk membacanya, kerana "anda sendiri cukup sebagai pendakwa terhadap diri anda." (Bani Isra'il: 14). Membacanya manusia akan menjadi bingung, kerana "ia tidak meninggalkan apa-apa yang tidak direkodkan daripada perbuatan kami, kecil atau besar." (Al-Kahf: 49). Kemudian ada tubuh manusia yang telah digunakannya di dunia. Di dalam Mahkamah Allah, lidahnya sendiri akan memberi kesaksian tentang apa yang dikatakannya melalui dunia ini, tangan dan kakinya sendiri akan memberi kesaksian tentang perbuatan yang telah dilakukan olehnya (An-Nur: 24). Matanya dan telinganya akan memberi kesaksian tentang apa yang dilihatnya dan didengar dengan cara mereka. Bahkan kulit tubuhnya akan menjadi saksi terhadap perbuatannya. Bahagia dia akan bertanya kepada anggota badannya, "Kenapa kamu telah menjadi saksi terhadap saya?" Mereka akan menjawab: "Tuhan yang sama yang telah memberikan ucapan kepada segala sesuatu telah memberi kita ucapan." (Ha Mim As-Sajdah: 20-22). Di samping itu, akan ada saksi-saksi yang akan dibentangkan dari bumi dan semua persekitarannya, di mana manusia akan mendengar suara sendiri oleh telinga sendiri dan melihat gambar-gambar yang tepat dari perbuatannya sendiri dengan matanya. Tambahan pula, idea-idea, motif dan matlamat yang tersembunyi di dalam hati manusia dan niat yang telah dilakukannya setiap perbuatan akan dikeluarkan dan diletakkan di hadapannya seperti yang dinyatakan dalam Surah Al-`Adiyat di bawah. Itulah sebabnya dengan pengeluaran bukti-bukti yang mutlak, jelas dan tidak dapat dielakkan, manusia akan dibingungkan dan dia akan ditinggalkan tanpa peluang untuk mengatakan apa-apa dalam pertahanan diri untuk alasan dirinya. (Al-Mursalat 35-36)
5 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa setiap orang yang hadir sendiri dalam keupayaannya sendiri - keluarga, kelompok, pihak, negara, semuanya akan bertaburan. Perkara ini telah dikatakan di tempat-tempat lain juga di dalam Al-Quran, contohnya, menurut Surah Al-An'am 94, Allah pada hari itu akan berkata kepada kaum "Maka, kamu telah datang sebelum Kami sendirian, sebagaimana Kami ciptakan anda pada mulanya ", dan dalam Surah Maryam:" Dia akan hadir di hadapan Kami sendirian "(v 80), dan" Semua orang akan dihadapkan di hadapanNya secara individu pada hari kiamat "(v 95)
(2) Bahawa orang-orang yang selama beribu-ribu tahun telah mati di tempat-tempat yang berlainan; akan naik dari sudut bumi yang berlainan dan meneruskan kumpulan, seperti yang telah dikatakan di Surah An-Naba "Pada hari Trumpet ditiup, kamu akan keluar dalam kerumunan." (v 18)
Selain itu, tidak ada ruang dalam ashtatan perkataan untuk makna, yang mana pengulas berbeza telah diberikan, dan oleh itu, di luar batas literal kata ini, walaupun mereka betul dengan sendirinya dan mengikut syarat-syarat yang digambarkan oleh Hari Kebangkitan dalam Al-Quran dan Hadis.
6 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) Bahawa mereka diperlihatkan perbuatan mereka, yakni masing-masing memberitahukan apa yang dilakukannya di dunia; dan
(2) bahawa mereka ditunjukkan ganjaran perbuatan mereka.
Walaupun makna kedua ini juga boleh diambil dari kata-kata li yurau 'jaza'a a butum (supaya dapat ditunjukkan ganjaran perbuatan mereka) tetapi li yurau' a malahum (supaya dapat dilihat perbuatan mereka). Oleh itu, makna yang pertama hanya disukai, terutamanya apabila di beberapa tempat dalam Al-Quran telah dinyatakan dengan jelas bahawa orang kafir dan orang percaya, orang-orang yang soleh dan yang jahat, yang taat dan yang tidak taat akan diberikan catatan mereka ( contohnya melihat Al-Haqqah: 19, 25; Al-Inshiqaq: 7, 10). Jelas, tidak ada perbezaan antara menunjukkan seseorang perbuatannya dan menyerahkan kepadanya rekodnya. Tambahan pula, apabila bumi akan menceritakan apa yang telah terjadi padanya, gambaran keseluruhan konflik antara Kebenaran dan kepalsuan yang telah mengamuk sejak permulaan masa dan akan terus marah sampai akhir, juga akan muncul di hadapan rakyat dan mereka akan melihat bahagian mana orang yang mencintai kebenaran bermain di dalamnya dan perbuatan jahat yang dilakukan oleh penyokong kebohongan terhadap mereka. Mungkin orang-orang akan mendengar dengan telinga mereka sendiri semua ucapan dan dialog para penelepon untuk bimbingan yang tepat dan pengumuman kesalahan dan kejahatan; rekod keseluruhan tulisan dan kesusasteraan yang dihasilkan oleh kedua belah pihak akan diletakkan utuh di hadapan mereka, dan orang-orang yang berkumpul di Dataran Perhimpunan akan melihat dengan pandangan mereka sendiri penganiayaan terhadap para pencinta Kebenaran oleh penyembah palsu dan semua adegan konflik pahit yang merebak di antara kedua-dua pihak.
7 Maksudnya mudah dan tegas dari pernyataan ini, dan betul dan betul, bukanlah berat badan baik atau jahat atom yang dilakukan oleh seseorang, akan dibiarkan tidak tercatat dalam buku tingkah lakunya, dan dia akan melihatnya dalam mana-mana . Tetapi jika melihat diambil untuk menyaksikan ganjaran dan hukumannya, adalah salah untuk mengambilnya dengan makna bahawa di akhirat setiap orang akan diberi ganjaran atas kesalahannya yang paling kecil, dan tidak ada yang akan dibiarkan tanpa dihargai untuk kebaikan dan tidak dihukum kerana kejahatan yang dilakukan olehnya. Kerana pada mulanya, itu bermakna setiap perbuatan jahat akan dihukum dan setiap perbuatan baik dihargai secara berasingan; Kedua, ini juga bermaksud bahawa tidak ada orang yang beriman, namun setia dan berakhlak mulia, akan tetap aman dari dihukum karena kesilapan yang paling biasa, dan tidak ada orang yang tidak percaya, namun yang jahat dan yang salah, akan dibiarkan tanpa pertentangan untuk perbuatan baik yang paling biasa, Kedua makna ini menentang bukan hanya penjelasan yang diberikan dalam Al-Qur'an dan Hadis, tetapi juga untuk alasan. Dari sudut pandangan sebab, tidak dapat dimengerti bahawa seorang tuan tidak akan mengampuni seorang hamba yang paling setia dan setia untuk kesilapan yang paling kecil, dan bersama dengan penghargaan untuk setiap tindakan khidmat dan ketaatan, juga akan menghukumnya untuk setiap dan setiap kesilapan. Begitu juga, ini juga tidak dapat dimengerti dari sudut pandangan sebab seseorang yang dibesarkan dan disukai oleh anda harus membuktikan tidak setia dan khianat dan tidak berterima kasih walaupun dengan nikmat anda, dan anda, sikap kolektifnya yang terlalu tinggi, harus menghukumnya untuk setiap perbuatan pengkhianatan secara berasingan dan memberi ganjaran kepadanya untuk setiap, walaupun perbuatan yang tidak penting, secara berasingan. Adapun Al-Qur'an dan Hadis, mereka telah menetapkan hukum penghormatan dan hukuman yang terperinci untuk kategori-kategori yang berlainan dari orang-orang, mereka beriman, munafik, kafir, orang beriman yang benar; orang-orang yang beriman yang beriman, orang-orang mukmin yang jahat dan berdosa, orang kafir yang tidak percaya, atau orang-orang kafir yang jahat dan nakal, dan ganjaran dan hukuman ini melimpahkan seluruh kehidupan manusia, dari sana ke akhirat.
Dalam hubungan ini, Al-Quran telah menyatakan, pada prinsipnya, beberapa perkara yang secara eksplisit:
Pertama, bahawa perbuatan orang kafir, penyembah berhala dan orang munafik (yakni perbuatan yang dianggap baik) telah menjadi sia-sia; mereka tidak akan menerima pahala bagi mereka di akhirat; Sekiranya mereka layak menerima ganjaran, mereka akan menerimanya di dunia. Untuk ini, lihat Al-A'raf: 147, At-Taubah: 17, 67-69; Hud: 15-16; Ibrahim: 18; Al-Kahf: 104-105; An-Nur: 39; Al-Furgan: 23; AlAhzab: 19; Az-Zumar: 65; Al-Ahqaf: 20.
Kedua, kejahatan itu akan dihukum setakat mana kejahatan telah dilakukan, tetapi perbuatan baik akan dihargai jauh lebih murah hati daripada apa yang mereka benar-benar layak. Di beberapa tempat ia telah menyatakan secara jelas bahawa perbuatan baik akan mendapat ganjaran sepuluh kali ganda untuknya, dan pada yang lain Allah akan menambah ganjaran perbuatan baik sebagaimana yang Dia kehendaki. Untuk ini, lihat AI-Baqarah: 261, AI-An`am: 160, Yunus: 26-27, An-Nur: 38, Al-Qasas: 84, Saba: 37, Al Mu'min: 40.
Ketiga, bahawa jika orang-orang beriman menghindari dosa besar, kesalahan biasa mereka akan diampuni. (An-Nisa ': 31, Ash-Shura: 37, An-Najm: 32).
Keempat, bahawa orang percaya yang benar akan mempunyai perhitungan yang mudah, kejahatannya akan diabaikan dan dia akan diberi ganjaran menurut perbuatannya yang terbaik. (Al`Ankabut: 7, Az-Zumar: 35, Al-Ahqaf: 16, Al-Inshiqaq: 8).
Hadis juga sangat jelas dalam hal ini. Dalam ulasan Sarah Al-Inshiqaq di atas, kami telah menyebutkan Ahadith yang telah dilaporkan dari Nabi Muhammad sehubungan dengan penjelasan mengenai akauntabiliti yang mudah dan munasabah. (Lihat EN 6 dari Al-lnshiqaq). Hadrat Anas mengatakan bahawa setelah Hadrat Abu Bakar Siddiq sedang makan bersama Rasulullah (yang menjadi damai). Dalam pada itu, ayat ini diturunkan. Hadrat Abu Bakr menarik tangannya dari makanan dan berkata: "Wahai Rasulullah, apakah aku akan melihat akibat setiap kejahatan kecil yang telah aku lakukan?" Rasulullah menjawab: "Wahai Abu Bakar, apa saja perkara yang tidak menyenangkan dan menyusahkan yang anda alami di dunia, akan mengimbangi kejahatan-kejahatan yang sedikit yang anda lakukan untuk melakukan, dan Allah memelihara segala kebaikan yang kamu lakukan untuk akhirat kamu" (Ibnu Jarir, Ibn Abi Hatim, Tabarani di AI-Ausat, Baihaqi di Ash-shu ab Ibn al-Mundhir, Hakim, Ibn Marduyah, `Abd bin Humaid. Rasulullah saw telah menerangkan ayat ini juga kepada Hadrat Abu Ayyub Ansari, sambil berkata: "Barangsiapa dari antara kamu yang berbuat baik akan mendapat upahnya di akhirat, dan sesiapa yang melakukan kejahatan akan dihukum di dunia ini dalam bentuk dari kesengsaraan dan penyakit. (Ibn Marduyah) Qatadah telah menghubungkan kata-kata Nabi saw kepada Nabi Muhammad SAW tentang kewenangan Hadrat Anas: "Allah tidak menyalahi orang yang beriman di dunia: Dia memberi rezeki kepada dirinya sebagai pengganti perbuatan baiknya; Di akhirat, Dia akan memberi balasan kepadanya. Adapun orang yang kafir, dia dibalas dengan kebaikannya di dunia sendiri; maka ketika Kebangkitan terjadi, dia tidak akan mendapat pekerjaan yang baik untuk kreditnya. "(lbn Jarir). Masruq telah bercerita dari Hadrat` A'ishah bahwa dia bertanya kepada Nabi "Pada hari-hari sebelum kejahilan Abdullah bin Jud'an merawat kerabatnya dengan baik, memberi makan kepada golongan miskin, menerima tetamu-tamunya dengan baik, memperoleh kebebasan untuk tawanan. Adakah ini berguna untuknya di akhirat? Rasulullah menjawab: Tidak, dia tidak pernah berkata meninggalkan kematian: Rabbighfir-li khati'ati yaum ad-din. `Tuhanku, maafkan aku kesalahanku pada Hari Penghakiman. "(lbn Jarir) Nabi memberikan balasan yang sama juga terhadap orang-orang lain, yang melakukan perbuatan baik pada zaman pra-Islam, tetapi mati sebagai orang kafir. Tetapi ada beberapa kata-kata lain dari nabi yang menunjukkan bahawa walaupun kebaikan yang dilakukan oleh orang kafir tidak dapat menyelamatkannya dari api Neraka, namun di Neraka ia tidak akan dikenakan hukuman berat yang akan menjadi banyak orang kafir, yang berdosa dan jahat, misalnya menurut hadis, Hatim Ta ' Saya melihat kemurahan hatinya akan dikenakan hukuman ringan di Neraka (Ruh al-Ma` ani).
Walau bagaimanapun, ayat ini memberi amaran kepada manusia tentang kebenaran yang sangat penting, iaitu: Bahkan kebaikan yang paling biasa mempunyai berat sendiri dan nilainya sendiri, dan yang sama juga berlaku dengan kejahatan: bahkan kejahatan yang paling biasa juga akan dipertimbangkan dan diambil ke akaun; ia tidak akan terlepas pandang. Oleh itu, tidak ada perbuatan yang baik, walau bagaimanapun kecil dan tidak penting, harus dibiarkan, dibatalkan, kerana banyak perbuatan baik itu dapat dikumpulkan dan dianggap sebagai kebaikan utama bukan dalam perhitungan dengan Allah. Begitu juga, kejahatan yang paling biasa juga tidak boleh dilakukan, kerana sejumlah besar kesalahan biasa seperti itu boleh menjadi dosa yang serius. Perkara yang sama telah dijelaskan oleh Nabi saw (yang menjadi damai) di beberapa hadith. Menurut tradisi yang berkaitan dengan Bukhari dan Muslim, atas kuasa Hadrat `Adi bin Hatim, nabi berkata:" Selamatkan diri dari api Neraka walaupun dengan menyampaikan sedikit tarikh, atau dengan mengucapkan kata yang baik. " Sekali lagi dari Hadrat `Adi, dalam tradisi yang tulen, kata-kata nabi telah dilaporkan:" Jangan melihat apa-apa kerja yang baik sebagai tidak penting, walaupun ia mengosongkan baldi ke dalam kapal yang meminta air, atau menerima seorang saudara . "Menurut tradisi yang dilaporkan di Bukhari dari Hadrat Abu Hurairah, Nabi saw, yang berkata kepada wanita, berkata:" Wahai kaum muslimah, janganlah seorang perempuan melihat untuk menghantar hadiah kepada jirannya sebagai maksud, walaupun ia adalah kambing dari kambing. " Suatu tradisi telah dikaitkan dengan Musnad Ahmad, Nasa'i dan Ibn Majah dari Hadrat 'A'ishah, mengatakan bahawa nabi berkata: "Wahai Aisyah, jauhkanlah dari dosa-dosa yang dianggap sebagai sepele, kerana mereka juga akan ditanya mengenai Allah. " Musnad Ahmad mengandungi tradisi dari Hadrat `Abdullah bin Mas'ud, mengatakan bahawa nabi berkata:" Waspadalah terhadap dosa-dosa kecil, kerana mereka akan berkumpul pada manusia begitu banyak sehingga mereka akan membunuhnya. "(Untuk pembezaan antara kubur dan kesalahan remeh, lihat EN 53 An-Nisa 'dan EN 32 dari An-Najm).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan