Selasa, 20 Februari 2018

Al-Fath

0 Comments

Al-Fath

Surah Al-Fat-h - سورة الفتح

Tempoh: Madinan
Wahyu Pembentangan: 111
Ayah: 29



[48:29] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A029
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka - dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.
(Al-Fat-h 48:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
bahagian: 4
Thafheem Vol: 5

Nama

Ia berasal dari perkataan 'Inna fatah-na laka fat-han mubina' ayat pertama.




Ini bukan sahaja nama Surah tetapi juga tajuknya memandangkan perkara itu, kerana ia berkaitan dengan kemenangan hebat yang Allah berikan kepada Nabi dan umat Islam dalam bentuk Gencatan Hudaibiyah.

Tempoh Wahyu

Tradisi bersetuju bahawa ia telah diturunkan di Dhul-Qadah, A. H. 6, pada masa ketika Nabi sedang perjalanan kembali ke Madinah setelah menyimpulkan Truce of Hudaibiyah dengan orang-orang kafir Makkah.

Latar belakang sejarah

Surah Al-Fat-h - سورة الفتح

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001
Sesungguhnya Kami telah membuka bagi perjuanganmu (wahai Muhammad) satu jalan kemenangan yang jelas nyata,
(Al-Fat-h 48:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmatNya kepadamu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).
(Al-Fat-h 48:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Dan dengan sebabnya Allah memberikanmu pertolongan (untuk mencapai kejayaan) dengan sepunuh-penuh dan sehandal-handal pertolongan (yang tidak ada bandingannya).
(Al-Fat-h 48:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
(Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu) Dia lah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman (semasa mereka meradang terhadap angkara musuh) supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Fat-h 48:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
(Allah melakukan yang demikian) supaya ia memasukkan orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan - ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dengan keadaan kekal mereka di dalamnya, serta menghapuskan dosa-dosa mereka; dan adalah yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan yang besar (untuk mereka);
(Al-Fat-h 48:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Dan supaya Ia menyeksa orang-orang munafik - lelaki dan perempuan, dan orang-orang musyrik - lelaki dan perempuan, yang menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang buruk (bahawa Ia akan mengecewakan RasulNya). Atas merekalah tertimpanya bala bencana yang dibawa oleh peredaran zaman; dan (selain itu) Allah murkai mereka dan melaknatkan mereka serta menyediakan untuk mereka neraka Jahannam; sedang neraka Jahannam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.
(Al-Fat-h 48:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Dan Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menyeksa orang-orang yang derhaka); dan Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Fat-h 48:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman), serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).
(Al-Fat-h 48:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
(Kami mengutusmu wahai Muhammad) supaya engkau dan umatmu beriman kepada Allah dan RasulNya, dan supaya kamu kuatkan agamaNya serta memuliakanNya, dan supaya kamu beribadat kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
(Al-Fat-h 48:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad - untuk berjuang menentang musuh), mereka hanyasanya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Allah mengawasi keadaan mereka memberikan taat setia itu (untuk membalasnya). Oleh itu, sesiapa yang tidak menyempurnakan janji setianya maka bahaya tidak menyempurnakan itu hanya menimpa dirinya; dan sesiapa yang menyempurnakan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar.
(Al-Fat-h 48:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Orang-orang "A'raab" (kaum Arab Badwi) yang ketinggalan tidak turut (bersama-sama denganmu ke Hudaibiyah), akan berkata kepadamu (wahai Muhammad): "Kami telah dihalangi oleh urusan menjaga keselamatan harta benda dan anak isteri kami; oleh itu, pohonkanlah ampun kepada Allah untuk kami". Mereka berkata dengan lidahnya apa yang tidak ada dalam hatinya. Katakanlah (wahai Muhammad: "Jika demikian sebab ketinggalan kamu) maka adakah sesiapa yang berkuasa mempertahankan kamu daripada terkena atau menerima sesuatu ketetapan dari Allah jika Ia tetapkan kamu ditimpa bahaya atau beroleh manfaat? (Tidak ada sesiapapun, dan apa yang kamu katakan itu bukanlah menjadi sebab) bahkan Allah adalah Maha Mendalam pengetahuanNya tentang sebab ketinggalan yang kamu lakukan itu (dan Ia akan membalasnya).
(Al-Fat-h 48:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
"(Itu bukanlah sebabnya) bahkan sebabnya kamu telah menyangka bahawa Rasulullah dan orang-orang yang beriman (yang pergi berperang akan binasa semuanya dan) tidak akan kembali lagi kepada akan isteri dan keluarga masing-masing selama-lamanya; dan sangkaan yang demikian itu diperelokkan (oleh Syaitan) di dalam hati kamu (serta menerimanya); dan lagi kamu telah menyangka berbagai-bagai sangkaan yang buruk (terhadap agama Allah yang dibawa oleh RasulNya); dan (dengan itu) menjadilah kamu kaum yang rosak binasa".
(Al-Fat-h 48:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
Dan (ingatlah bahawa) sesiapa yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya Kami sediakan bagi orang-orang kafir itu api neraka yang menjulang-julang.
(Al-Fat-h 48:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
Dan (ingatlah juga bahawa) kuasa pemerintahan langit dan bumi adalah hak kepunyaan Allah, Ia berkuasa mengampunkan sesiapa yang dikehendakiNya, dan Ia juga berkuasa menyeksa sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Fat-h 48:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
Orang-orang (munafik) yang tidak turut berjuang (bersama-sama kamu) akan berkata semasa kamu pergi (mengepong musuh serta) mendapat harta rampasan perang: Biarkanlah kami turut serta dengan kamu!" Mereka (dengan itu) hendak mengubah janji Allah (yang menentukan hanya orang-orang yang turut hadir di Hudaibiyah sahaja yang berhak mendapat harta rampasan perang itu). Katakanlah (wahai Muhammad): "Kamu tidak dibenarkan sama sekali turut serta dengan kami; demikianlah Allah menegaskan (larangan itu) semenjak dahulu lagi". Mereka akan berkata pula: "(Bukan Tuhan yang melarang) bahkan kamu dengki kepada kami", (apa yang mereka katakan itu tidaklah benar), bahkan mereka tidak faham kecuali sedikit sahaja; (mereka hanya faham tentang kehidupan dan kesenangan dunia semata-mata).
(Al-Fat-h 48:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tidak turut berjuang (bersama-samamu) dari kalangan kaum-kaum Arab Badwi: "Kamu akan diajak menentang satu kaum (penceroboh) yang sangat kuat gagah supaya kamu memeranginya, atau mereka menurut perintah Islam (secara damai). Jika kamu taat (menjalankan perintah Allah ini), Allah akan mengurniakan kamu dengan balasan yang baik (di dunia dan akhirat), dan kalau kamu berpaling ingkar seperti keingkaran dahulu, nescaya Allah akan menyeksa kamu dengan azab yang tidak terperi sakitnya".
(Al-Fat-h 48:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Tidaklah menjadi salah kepada orang buta, dan tidaklah menjadi salah kepada orang tempang, dan tidaklah menjadi salah kepada orang sakit (tidak turut berperang, kerana masing-masing ada uzurnya). Dan (ingatlah), sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkanNya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan sesiapa yang berpaling ingkar, akan diseksaNya dengan azab yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Fat-h 48:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A018
Demi sesungguhnya! Allah reda akan orang-orang yang beriman, ketika mereka memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiyah); maka (dengan itu) ternyata apa yang sedia diketahuiNya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam hati mereka, lalu Ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka, dan membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya;
(Al-Fat-h 48:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Dan juga dengan banyak harta rampasan perang, yang mereka akan dapat mengambilnya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Fat-h 48:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
(Sebagai memuliakan orang-orang yang memberi pengakuan taat setianya di Hudaibiyah, Tuhan menujukan firmannya kepada mereka): Allah menjanjikan kepada kamu harta rampasan yang banyak yang kamu akan mengambilnya, lalu Ia menyegerakan untuk kamu harta rampasan perang ini, serta Ia telah menahan tangan manusia (pihak musuh di situ) daripada menyerang kamu; (Allah melakukan yang demikian supaya kamu beroleh manfaat) dan supaya menjadi tanda (yang membuktikan kebenaran janjiNya) bagi orang-orang yang beriman, dan juga supaya Ia menambahkan kamu hidayah ke jalan yang lurus.
(Al-Fat-h 48:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Dan ada lagi harta rampasan lain yang kamu belum dapat menguasainya, (tetapi) Allah telah memelihara harta itu dengan kekuasaanNya (untuk kamu mendapatnya); dan (ingatlah), Allah adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-Fat-h 48:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Dan sekiranya orang-orang kafir (dari penduduk Makkah) itu memerangi kamu (di Hudaibiyah), tentulah mereka akan berpaling melarikan diri dengan kekalahan; kemudian mereka tidak akan beroleh sesiapapun yang menjadi pelindung atau memberikan pertolongan.
(Al-Fat-h 48:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
(Kekalahan orang-orang yang menentang Rasul Allah sudah tetap menurut) "Sunnatullah" (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu.
(Al-Fat-h 48:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Dan Dia lah yang telah menahan tangan mereka (yang musyrik) daripada melakukan perkara yang buruk terhadap kamu, dan tangan kamu daripada berbuat demikian kepada mereka di kawasan Makkah, sesudah Ia menjadikan kamu dapat menewaskan mereka. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan.
(Al-Fat-h 48:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A025
Mereka itulah orang-orang yang kafir dan menghalang kamu daripada masuk ke masjid Al-Haraam (Makkah Al-Mukarramah) serta (menyebabkan) binatang-binatang korban (yang kamu bawa): tertahan dari sampai ke tempat sembelihannya. Dan kalaulah tidak kerana kemungkinan kamu akan melakukan pembunuhan yang tidak sengaja terhadap beberapa orang yang beriman, lelaki dan perempuan, yang ada di antara orang-orang kafir itu, pada hal kamu tidak mengetahui mereka beriman, yang akibatnya kamu akan menanggung kesusahan dan dukacita disebabkan pembunuhan mereka, - (tentulah diizinkan kamu menyerang kaum musyrik yang mengancam kamu itu). (Tetapi tidak diizinkan) kerana Allah hendak memasukkan sesiapa yang dikehendakiNya ke dalam rahmatNya. Kalaulah mereka (penduduk Makkah - yang beriman dan yang musyrik) itu berpisahan (di antara satu puak dengan yang lain), tentulah Kami menyeksa orang-orang yang kafir dari mereka dengan seksa (di dunia) yang tidak terperi sakitnya.
(Al-Fat-h 48:25) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A026
(Ingatlah dan kenangkanlah ihsan Tuhan kepada kamu) ketika orang-orang yang kafir itu menimbulkan perasaan sombong angkuh yang ada dalam hati mereka (terhadap kebenaran Islam) - perasaan sombong angkuh secara Jahiliyah (yang menyebabkan kamu panas hati dan terharu), lalu Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman (sehingga tercapailah perdamaian), serta meminta mereka tetap berpegang kepada "Kalimah Taqwa", sedang mereka (di sisi Allah) adalah orang-orang yang sangat berhak dengan "kalimah Taqwa" itu serta menjadi ahlinya. Dan (ingatlah), Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
(Al-Fat-h 48:26) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A027
Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah mengangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Ia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunnya).
(Al-Fat-h 48:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A028
(Allah yang menyatakan itu) Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad, s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala bawaan agama yang lain; dan cukuplah Allah menjadi Saksi (tentang kebenaran apa yang dibawa oleh RasulNya itu).
(Al-Fat-h 48:28) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A029
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka - dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki - dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.
(Al-Fat-h 48:29) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark

Acara yang berkaitan dengan mana Surah ini diturunkan mulai seperti ini:

Pada suatu hari Nabi saw dalam mimpi bahawa dia pergi ke Makkah bersama Sahabat-sahabatnya dan telah melakukan Umrah di sana. Jelas sekali, mimpi Nabi tidak boleh menjadi mimpi dan fiksyen semata-mata kerana ia adalah semacam ilham seperti Allah sendiri telah mengesahkan di dalam ayat 48:27 di bawah dan berkata bahawa


Surah Al-Fat-h - سورة الفتح

[48:27] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A027
Demi sesungguhnya! Allah tetap menyatakan benar RasulNya dalam perkara mimpi itu dengan kenyataan yang sebenar; iaitu sesungguhnya kamu tetap akan memasuki Masjid Al-Haraam - insya Allah (pada masa yang ditentukanNya) - dalam keadaan aman (menyempurnakan ibadat umrah kamu) dengan mencukur kepala kamu, dan kalau (tidak pun) menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut (akan pengkhianatan musuh sehingga kamu keluar balik dari situ). (Allah mengangguhkan berlakunya kenyataan itu) kerana Ia mengetahui (adanya feadah dalam penangguhan itu) yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia menyediakan sebelum (terlaksananya mimpi) itu, satu kemenangan yang dekat (masa berlakunnya).
(Al-Fat-h 48:27) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Dia sendiri telah menunjukkan impian itu kepada Rasul-Nya.

Oleh itu, ia bukan semata-mata impian tetapi inspirasi Ilahi yang harus dipatuhi dan diikuti oleh nabi. Rupa-rupanya, tidak ada cara untuk bertindak atas inspirasi ini. Kaum Quraish yang tidak mempercayai telah menafikan umat Islam dari terus ke Kaabah selama enam tahun yang lalu dan tidak ada seorang Muslim yang dibenarkan dalam tempoh itu untuk mendekati Kabah untuk tujuan melaksanakan Haji dan Umrah. Oleh itu, tidak dapat dijangka bahawa mereka akan membenarkan Nabi masuk ke Makkah bersama dengan pesta sahabatnya. Sekiranya mereka meneruskan ke Makkah dalam pakaian jemaah dengan niat untuk melaksanakan Umrah, bersama-sama dengan tangan mereka, ini akan menimbulkan musuh kepada peperangan, dan jika mereka tidak bersenjata, ini akan membahayakan dirinya sendiri dan para sahabatnya 'nyawa.

Di bawah syarat-syarat seperti ini tiada siapa yang dapat melihat dan mencadangkan bagaimana inspirasi Ilahi dapat dilaksanakan. Tetapi kedudukan Nabi adalah berbeza. Ia menuntut agar dia melakukan apa saja yang diperintahkan Tuhannya tanpa takut dan tanpa sebarang keraguan dan keraguan. Oleh itu, Nabi memberitahukan kepada sahabatnya tentang impiannya dan mula membuat persiapan untuk perjalanan.

Di antara puak-puak yang tinggal di pinggir bandar juga ada pengumuman awam yang dibuat bahawa dia meneruskan Umrah dan rakyat boleh ikut dengannya. Mereka yang hanya dapat melihat keadaan yang jelas memikirkan bahawa dia dan para sahabatnya pergi ke dalam rahangnya yang mati, tidak seorangpun dari mereka cenderung untuk menemaninya dalam ekspedisi tersebut. Tetapi orang-orang yang mempunyai kepercayaan yang benar kepada Allah dan Rasul-Nya sedikit pun tidak peduli terhadap akibatnya.

Bagi mereka maklumat ini sudah cukup bahawa ia adalah ilham ilahi dan Nabi Allah telah membuat keputusan untuk melaksanakannya. Selepas ini tidak ada yang dapat menghalang mereka dari menemani Rasulullah.

Oleh itu, 1,400 orang Sahabat bersedia untuk mengikutinya dalam perjalanan yang sangat berbahaya ini. Kafilah yang diberkati ini bermula dari Madinah pada awal Dhul Qa'dah, A. H. 6. Pada Dhul Hulaifah mereka memasuki jubah jemaah dengan maksud Umrah, mengambil 70 unta dengan kerah di sekitar leher mereka menunjukkan bahawa mereka adalah binatang korban; hanya memegang pedang masing-masing dalam sarung, yang mana jemaah haji ke Ka'bah dibenarkan dibawa mengikut adat Arab yang diakui, tetapi tidak ada senjata lain. Oleh itu, kafilah yang ditetapkan untuk Ka'bah, Rumah Allah, di Makkah, melaungkan slogan Labbaik, Allahuma Labbaik.

Sifat hubungan antara Makkah dan Madinah pada masa itu diketahui dengan sangat baik kepada setiap orang Arab. Hanya pada tahun sebelumnya, di Shawwal A. H. 5, Quraish mengumpul kekuatan bersatu suku Arab telah menyerang Madinah dan Battle of the Trench yang terkenal telah berlaku. Oleh itu, ketika Nabi saw bersama dengan karavan seperti itu berangkat ke rumah musuhnya yang dahaga darahnya, seluruh Arab melihat keheranan, dan orang-orang juga menyadari bahawa kafilah itu tidak berniat untuk bertempur tetapi telah meneruskan perjalanan ke Rumah Allah dalam bulan yang terlarang dalam pakaian jemaah haji yang membawa haiwan korban dan benar-benar tidak bersenjata. Quraish dikesali dengan langkah berani yang diambil oleh Nabi. Dhil-Qa'dah adalah salah satu daripada bulan-bulan yang dilarang yang dianggap suci untuk haji di Arab selama berabad-abad. Tiada siapa yang berhak mengganggu kafilah yang mungkin datang untuk haji atau umrah dalam pakaian jemaah haji pada bulan ini; begitu juga sehingga suku musuh tidak dapat menghalangnya melewati wilayahnya menurut undang-undang tanah yang diakui.

Oleh itu, Quraish terperangkap dalam dilema, kerana jika mereka menyerang karavan ini dari Madinah dan menghentikannya dari memasuki Makkah, ini akan membangkitkan bantahan protes di seluruh negara, dan semua puak Arab akan menyesal bahawa kaum Quraisy telah memonopoli Ka'bah sebagai semata-mata mereka sendiri, dan setiap kaum akan terlibat dalam ketidakpercayaan yang kini bergantung kepada kehendak kaum Quraish untuk membenarkan atau tidak membenarkan sesiapa melakukan Haji atau Umrah di masa depan dan mereka akan menghentikan mana-mana suku yang mana mereka marah dari melawat Ka'bah sama seperti mereka telah menghentikan jemaah haji Madinah.

Ini yang mereka fikir akan menjadi kesilapan besar, yang akan menyebabkan seluruh Arab menentang mereka. Tetapi, sebaliknya, jika mereka membenarkan Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dan kafilahnya yang besar untuk memasuki bandar mereka dengan selamat, mereka akan kehilangan imej mereka kuasa di Arab dan rakyat akan mengatakan bahawa mereka takut kepada Muhammad .

Akhir sekali, selepas banyak kekeliruan, kebingungan dan ragu-ragu yang mereka telah diatasi dengan rasa hormat mereka yang salah dan demi martabat mereka, mereka mengambil keputusan bahawa mereka tidak akan membiarkan kafilah masuk ke bandar Makkah. Nabi saw telah menghantar seorang lelaki dari Bani Ka'b sebagai ejen rahsia supaya dia dapat memaklumkannya sepenuhnya tentang niat dan pergerakan Quraish. Apabila nabi tiba di Usfan, dia menyampaikan berita bahawa Quraish telah sampai ke Dhi Tuwa dengan persiapan penuh dan mereka telah menghantar Khalid bin Walid dengan dua ratus askar berkuda terlebih dahulu ke arah Kura'al-Ghamim untuk mencegatnya.

Orang Quraish sepatutnya memprovokasi sahabat Nabi SAW untuk berperang supaya mereka boleh memberitahu orang Arab bahawa orang-orang itu sebenarnya datang untuk berperang dan mengenakan pakaian jemaah haji untuk umrah hanya untuk menipu orang lain. Segera setelah menerima maklumat ini Nabi mengalihkan laluannya dan mengikuti trek yang sangat lasak dan berbatu sampai Hudaibiyah, yang terletak tepat di sempadan wilayah Makkan suci. Di sini, beliau telah dikunjungi oleh Budail bin Warqa ketua Bani Khuza'ah, bersama beberapa orang kaumnya. Mereka bertanya apa yang dia datang.

Rasulullah menjawab bahawa dia dan para sahabatnya datang hanya untuk menunaikan haji ke Rumah Allah dan untuk mengelilinginya dalam ibadah dan bukan untuk peperangan. Orang-orang Khuza'ah pergi dan memberitahu ini kepada ketua-ketua Quraish dan menasihati mereka untuk tidak mengganggu jemaah haji. Tetapi kaum Quraisy keras kepala. Mereka menghantar Hulays bin Alqamah, ketua Ahabish, kepada nabi untuk memujuknya untuk kembali. Objek mereka ialah apabila Muhammad (yang menjadi damai Allah) tidak akan mendengar Hullihat, dia akan kembali kecewa dan seluruh kekuatan Ahabish akan berada di pihak mereka.

Tetapi ketika Hulays pergi dan melihat bahawa seluruh kafilah telah memakai pakaian jemaah haji, telah membawa unta-unta korban dengan kerah-kerah perayaan di leher mereka, dan datang untuk melakukan penghormatan kepada Rumah Allah dan tidak bertempur, ia kembali ke Mekah tanpa apa-apa dialog dengan Nabi dan memberitahu ketua-ketua Quraish dengan jelas bahawa orang-orang itu tidak mempunyai objek lain tetapi untuk berkunjung ke Ka'bah; jika mereka menghalang mereka daripada itu, Ahabish tidak akan bergabung dengan mereka kerana itu, kerana mereka tidak menjadi sekutu mereka untuk menyokong mereka walaupun mereka melanggar adat dan tradisi suci. Kemudian Quraish menghantar 'Urwah bin Mas'ud Thaqafi; beliau mempunyai rundingan panjang dengan nabi dalam usaha untuk memujuknya untuk melepaskan hasratnya untuk masuk Makkah.

Tetapi Nabi memberikan kepadanya juga jawapan yang sama yang telah diberikan kepada ketua Khuza'ah, bahawa mereka tidak datang untuk berperang melainkan untuk menghormati Rumah Allah dan melaksanakan tugas keagamaan. Urwah kembali dan berkata kepada Quraish: "Saya telah ke mahkamah Caesar dan Khosroes, dan Negus juga, tetapi oleh Allah, saya tidak pernah melihat mana-mana orang yang begitu setia kepada seorang raja sebagaimana para sahabat Muhammad yang menjadi damai dan rahmat Allah) kepadanya, jika Muhammad membuat wudhu, mereka tidak akan membiarkan airnya jatuh ke tanah tetapi akan menggosokkannya ke badan dan pakaian mereka.

Sekarang kamu boleh memutuskan apa yang harus kamu lakukan. " Sementara itu, ketika pesan-pesan itu datang dan rundingan sedang berlangsung, orang Quraish cuba lagi dan sekali lagi untuk secara senyap-senyap melancarkan serangan mendadak di kem Muslim untuk memancing para sahabat dan entah bagaimana menghasut mereka untuk berperang, tetapi setiap kali mereka melakukannya Kesabaran dan kesabaran sahabat dan kebijaksanaan dan kebijaksanaan nabi itu mengecewakan reka bentuk mereka.

Pada satu ketika empat puluh atau lima puluh orang lelaki datang pada waktu malam dan menyerang kem muslim dengan batu dan anak panah. Para sahabat menangkap mereka semua dan membawanya ke hadapan nabi, tetapi dia membiarkan mereka pergi.

Pada kesempatan yang lain, 80 lelaki datang dari arah Tan'im pada waktu Sembahyang Fajr dan melakukan serangan mendadak. Mereka juga ditangkap, tetapi nabi juga mengampuni mereka. Oleh itu, Quraish terus melakukan kegagalan kegagalan setelah kegagalan dalam setiap rekaan mereka.

Akhirnya, Nabi saw telah mengutus Hadrat Uthman sebagai Rasulnya ke Makkah dengan pesan bahawa mereka tidak datang berperang melainkan hanya untuk menunaikan haji dan membawa unta-unta mereka bersama-sama dan mereka akan kembali selepas melakukan upacara haji dan menawarkan pengorbanan. Tetapi Quraish tidak bersetuju dan menahan Hadrat Uthman di bandar. Sementara itu khabar angin menyebarkan bahawa Hadrat Uthman telah dibunuh; dan ketika dia tidak kembali pada waktunya, umat Islam mengambil khabar angin itu benar. Kini mereka tidak dapat menunjukkan kesabaran lagi.

Masuk ke Makkah adalah berbeza kerana tiada niat untuk menggunakan kekerasan. Tetapi apabila duta itu dibunuh, orang Islam tidak mempunyai pilihan selain untuk mempersiapkan perang. Oleh itu, Nabi memanggil semua sahabatnya bersama-sama dan mengambil ikrar dari mereka bahawa mereka akan berperang sampai mati. Memandangkan peristiwa kritikal itu bukanlah perkara biasa akujanji.

Umat ​​Islam berjumlah hanya 1400 dan telah datang tanpa senjata apa pun, berada di sempadan Makkah, 250 batu jauhnya dari bandar mereka sendiri, dan musuh dapat menyerang mereka dengan kekuatan penuh, dan dapat mengelilingi mereka dengan sekutunya dari suku-suku yang bersebelahan baiklah. Meskipun demikian, tidak ada karavan kecuali seorang lelaki yang gagal memberikan janji untuk bertempur dengan kematian, dan tidak ada bukti yang lebih besar tentang dedikasi dan keikhlasan mereka daripada itu di jalan Allah. Ikrar ini terkenal dalam sejarah Islam sebagai ikrar Ridwan. Kemudian diketahui bahawa berita tentang Hadrat Uthman adalah palsu. Bukan sahaja dia kembali tetapi di bawah Suhail bin 'Amr dari Quraish juga tiba penunjukan untuk berunding dengan Nabi saw.

Sekarang, kaum Quraisy tidak lagi menegaskan bahawa mereka tidak akan membenarkan Nabi dan sahabatnya masuk ke Makkah. Walau bagaimanapun, untuk menyelamatkan wajah mereka, mereka hanya menegaskan bahawa dia kembali pada tahun itu tetapi boleh datang pada tahun berikutnya untuk melaksanakan Umrah.

Selepas perundingan yang panjang, perundingan itu berakhir dengan syarat-syarat berikut:

1. Perang akan digantung selama sepuluh tahun, dan tidak ada pihak yang akan memasuki sebarang permusuhan, terbuka atau rahasia, terhadap yang lain.

2. Sekiranya ada sesiapa dalam tempoh itu dari kalangan Quraisy pergi kepada Muhammad, tanpa kebenarannya, dia akan mengembalikannya kepada mereka, tetapi jika Sahabat Muhammad datang kepada Quraisy, mereka tidak akan mengembalikannya kepadanya.

3. Setiap suku Arab akan mempunyai pilihan untuk menyertai salah satu pihak sebagai sekutunya dan memasuki perjanjian.

4. Muhammad dan orang-orangnya akan kembali pada tahun itu dan boleh datang pada tahun berikutnya untuk Umrah dan tinggal di Makkah selama tiga hari, dengan syarat mereka hanya membawa satu pedang berselang-seling, dan tidak ada senjata perang lain.

Dalam tiga hari itu, Makkah akan mengosongkan bandar untuk mereka (sehingga tidak ada peluang untuk bertempur), tetapi mereka tidak akan dibenarkan untuk membawa Makkan kembali. Ketika syarat-syarat perjanjian itu diselesaikan, seluruh tentera Islam merasa sangat kecewa.

Tidak seorang pun memahami kesesuaiannya kerana Nabi menerima syarat tersebut. Tidak ada orang yang kelihatan cukup untuk meramalkan manfaat yang besar yang akan timbul daripada perjanjian ini. Kaum Quraish yang tidak percaya memandangnya sebagai kemenangan mereka, dan kaum muslimin kecewa mengapa mereka harus dipermalukan menerima syarat-syarat tersebut. Malah seorang negarawan yang berkaliber Hadrat Umar mengatakan bahawa dia tidak pernah meragui sejak dia memeluk agama Islam tetapi pada masa ini dia juga tidak dapat mengelakkannya.

Tidak sabar dia pergi ke Hadrat Abu Bakr dan berkata "Adakah dia (nabi) bukan Rasulullah, dan adakah kita bukan Muslim, dan adakah mereka bukan orang-orang musyrik? Maka kenapa kita harus bersetuju dengan apa yang memalukan iman kita?" Dia menjawab "Wahai Umar, sesungguhnya dia adalah Rasulullah, dan Allah tidak akan menjadikan dia orang yang kalah". Tidak puas dia pergi kepada nabi sendiri dan mengajukan pertanyaan yang sama kepadanya, dan dia juga memberikan jawaban yang sama seperti yang telah diberikan oleh Hadrat Abu Bakr.

Selepas itu Hadrat Umar terus menawarkan solat sukarela dan memberi tujuan supaya Allah dapat mengampuni kesalehannya yang telah ditunjukkan kepada Nabi pada masa itu. Dua hal dalam perjanjian itu sangat menggangu bagi umat Islam terlebih dahulu, keadaan kedua, yang mana mereka mengatakan bahawa itu adalah keadaan yang tidak adil, kerana jika mereka terpaksa kembali melarikan diri dari Makkah, kenapa tidak Quraish mengembalikan seorang pelarian dari Madinah ? Rasulullah menjawab: "Apa gunanya dia kepada kami, yang melarikan diri dari kami kepada mereka? Semoga Allah menjauhkannya dari kami, dan jika kami kembali kepada orang yang melarikan diri dari kami, keluar untuknya. " Perkara lain yang berada di fikiran mereka adalah keadaan keempat. Umat ​​Islam berfikir bahawa bersetuju dengan itu bermakna mereka akan kembali tidak berjaya dan ini memalukan. Tambahan lagi, persoalan yang menyebabkan mereka berasa kecewa ialah mereka telah menerima syarat untuk kembali tanpa melakukan haji ke Ka'bah, sedangkan nabi telah melihat dalam penglihatan bahawa mereka melakukan tawaf di Makkah. Kepada ini Nabi menjawab bahawa dalam wawasannya tahun itu belum ditentukan. Oleh itu, menurut syarat-syarat perjanjian, mereka akan melaksanakan tawaf pada tahun berikutnya jika ia menyukai Allah. Pada ketika dokumen itu ditulis, anak lelaki Suhail bin 'Amr, Abu Jandal, yang telah menjadi seorang Muslim dan telah dipenjarakan oleh orang-orang kafir Makkah entah bagaimana melarikan diri ke kem nabi. Dia mempunyai belenggu di kakinya dan tanda-tanda keganasan di tubuhnya. Dia memohon kepada nabi bahawa dia membantu mengamankan pembebasannya dari penjara. Tempat kejadian hanya meningkatkan kecewa para sahabat, dan mereka dipindahkan ke luar kawalan. Tetapi Suhail bin 'Amr berkata syarat-syarat perjanjian itu telah diselesaikan di antara mereka walaupun tulisan itu belum selesai; oleh itu, anak lelaki itu harus dikembalikan kepada mereka. Nabi mengaku hujahnya dan Abu Jandal dikembalikan 'penekan".

Apabila dokumen itu selesai, Nabi bersabda kepada para Sahabat dan menyuruh mereka menyembelih binatang korban di tempat itu, mencukur kepala mereka dan menanggalkan pakaian jemaah haji, tetapi tidak ada yang berpindah dari tempatnya. Rasulullah mengulangi pesanan itu tiga kali tetapi para Sahabat sangat diatasi oleh kemurungan dan kecewa bahawa mereka tidak mematuhi. Sepanjang zaman rasulnya tidak pernah berlaku, dia harus memerintahkan sahabatnya untuk melakukan sesuatu dan mereka tidak perlu menyegerakan untuk mematuhinya. Ini menyebabkan dia terkejut, dan dia membaiki khemahnya dan menyatakan kesedihannya sebelum isterinya, Hadrat Umm Salamah.

Dia berkata, "Anda boleh secara senyap-senyap pergi dan menyembelih unta anda dan panggil tukang gunting rambut itu dan rambut anda dicukur. Selepas itu orang-orang secara automatik akan melakukan apa yang anda lakukan dan akan memahami bahawa apa keputusan telah diambil tidak akan diubah." Justru perkara yang sama berlaku. Orang-orang menyembelih haiwan mereka, mencukur kepala mereka atau memotong rambut mereka pendek dan menanggalkan pakaian jemaah haji, tetapi hati mereka masih terkena kesedihan. Kemudian, ketika karavan ini kembali ke Madinah, merasa tertekan dan sedih pada gencatan senjata Hudaibiyah, Surah ini turun di Dajnan (atau menurut beberapa orang lain, di Kura 'al-Ghamim), yang mengatakan kepada umat Islam bahawa perjanjian itu adalah mengenai kekalahan mereka, sememangnya kemenangan besar.

Setelah itu turun, Nabi memanggil umat Islam bersama-sama dan berkata: "Hari ini seperti itu telah diturunkan kepada saya, yang lebih berharga bagiku daripada dunia dan apa yang terkandung di dalamnya." Kemudian bacalah Surah ini, terutamanya kepada Hadrat Umar, kerana dia adalah orang yang paling sedih. Walaupun orang-orang percaya berpuas hati apabila mereka mendengar Wahyu Ilahi ini, tidak lama lagi kelebihan perjanjian ini mulai muncul satu demi satu sehingga setiap orang menjadi yakin sepenuhnya bahawa perjanjian damai sememangnya adalah kemenangan besar:

1. Di dalamnya untuk pertama kali kewujudan Negara Islam di Arab telah diakui dengan sewajarnya. Sebelum ini di mata orang-orang Arab kedudukan Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) dan para sahabatnya tidak lebih daripada pemberontak semata-mata terhadap kaum Quraish dan suku Arab lain, dan mereka menganggap mereka sebagai penjenayah. Sekarang Quraish sendiri dengan menyimpulkan perjanjian ini dengan nabi mengakui kedaulatannya atas wilayah Negara Islam dan membuka jalan bagi suku Arab untuk memasuki perjanjian dengan salah satu kuasa politik yang mereka suka.

2. Dengan mengakui hak ziarah ke Rumah Allah bagi kaum muslimin, kaum Quraisy juga mengakui bahawa Islam bukanlah sebuah kredibilitas anti-agama, sebagaimana yang mereka fikirkan sekarang, tetapi itu adalah salah satu agama yang diterima di Arab, dan seperti orang Arab yang lain, para pengikutnya juga berhak untuk melaksanakan rakaat haji dan umrah. Ini mengurangkan kebencian di hati orang Arab yang disebabkan oleh propaganda yang dibuat oleh kaum Quraish terhadap Islam.

3. Penandatanganan perjanjian tanpa perang selama sepuluh tahun memberikan keamanan penuh kepada umat Islam, dan menyebar ke setiap sudut dan sudut Arab, mereka mengajarkan Islam dengan semangat dan kecepatan semacam itu dalam masa dua tahun setelah Hudaibiyah jumlah orang yang memeluk Islam jauh melebihi orang-orang yang tidak memeluknya selama 19 tahun yang lalu. Itu semua disebabkan oleh perjanjian ini dua tahun kemudian apabila akibat Quraish melanggar perjanjian itu nabi Suci menyerbu Makkah, ia diiringi oleh tentara 10,000 yang kuat, sedangkan pada kesempatan Hudaibiyah hanya 1.400 orang telah bergabung dengannya dalam perarakan .

4. Selepas penggantungan permusuhan oleh Quraish, Nabi saw berpeluang untuk menubuhkan dan menguatkan pemerintahan Islam di wilayah-wilayah di bawahnya dan menjadikan masyarakat Islam menjadi tamadun dan cara hidup yang penuh dengan penguatkuasaan undang-undang Islam.

Inilah berkat yang besar yang dikatakan Allah dalam ayat 3 Surah Al Maidah, 5: 3:

Surah Al-Maaidah - سورة المائدة

[5:3] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A003
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari agama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Maaidah 5:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
"Hari ini saya telah menyempurnakan Agama kamu untuk kamu dan menyelesaikan berkat-berkat saya kepada kamu dan meluluskan Islam sebagai Jalan Hidup untuk kamu. " (untuk penjelasan, lihat Pengenalan kepada Surah Al-Ma'idah dan (5:15)

Surah Al-Maaidah - سورة المائدة

[5:15] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A015
Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya.
(Al-Maaidah 5:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
..
5. Satu lagi keuntungan yang diperoleh dari gencatan senjata dengan Quraish adalah bahawa terjamin keamanan dari selatan umat Islam mengalahkan semua pasukan lawan dalam utara dan tengah Arab dengan mudah. ​​Hanya tiga bulan selepas Hudaibiyah, Khaiber, kubu utama Yahudi, ditaklukkan dan selepas itu penempatan Yahudi Fadak, Wad-il Qura, Taima dan Tabuk juga jatuh ke Islam satu demi satu. semua puak Arab Tengah yang terikat dengan orang-orang Yahudi dan Quraish, berada di bawah pengaruh Islam. Oleh itu, dalam masa dua tahun selepas Hudaibiyah, keseimbangan kuasa di Arabia telah berubah begitu banyak sehingga kekuatan Quraish dan pagan memberi cara dan dominasi Islam menjadi pasti. Ini adalah berkat yang diperoleh umat Islam dari perjanjian damai yang mereka tengok sebagai kekalahan mereka dan Quraish sebagai kemenangan mereka. Walau bagaimanapun, apa yang paling membimbangkan umat Islam dalam perjanjian ini, adalah keadaan tentang orang-orang yang melarikan diri dari Makkah dan Madinah, bahawa bekas itu akan dikembalikan dan yang terakhir tidak akan dikembalikan.

Tetapi tidak lama kemudian keadaan ini juga terbukti tidak merugikan bagi kaum Quraish, dan pengalaman mendedahkan sejauh mana kesan-kesannya telah diramalkan oleh nabi dan kemudian menerimanya. Beberapa hari selepas perjanjian itu, seorang muslim dari Makkah, Abu Basir, melarikan diri dari Quraish dan sampai ke Madinah.

Orang Quraisy menuntutnya kembali dan nabi kembali kepadanya untuk orang-orang yang telah dihantar dari Makkah untuk menangkapnya. Tetapi ketika dalam perjalanan ke Mekah dia kembali melarikan diri dan pergi dan duduk di jalan oleh pantai Laut Merah, yang kafilah perdagangan Quraish dibawa ke Syria.

Setelah itu setiap Muslim yang berjaya melarikan diri dari Quraish akan pergi dan bergabung dengan Abu Basir daripada pergi ke Madinah, sehingga 70 orang berkumpul di sana. Mereka akan menyerang mana-mana karavan Quraish yang melintas jalan dan memotongnya akhirnya, Quraish sendiri memohon kepada Nabi untuk memanggil orang-orang itu ke Madinah, dan keadaan yang berkaitan dengan kembalinya buruan itu sendiri menjadi batal dan tidak sah. Surah harus dibaca dengan latar belakang sejarah ini untuk memahami sepenuhnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top