Selasa, 20 Februari 2018

Al-Hashr

0 Comments

Al-Hashr

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

Tempoh: Madinan
Revelation Order: 101
Ayahs: 24

[59:24] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A024
Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Hasy-r 59:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
sections: 3
Thafheem Vol: 5

Nama

Surah memperoleh namanya dari menyebut perkataan 'al-hashr' dalam ayat dengan itu menyiratkan bahawa ia adalah Surah di mana perkataan 'al-hashr' telah terjadi.

Tempoh Wahyu

Bukhari dan Muslim mengandungi tradisi dari Hadrat Sa'id bin Jubair, "Ketika saya bertanya kepada Hadrat Abdullah bin Abbas tentang Surah Al-Hashr, beliau menjawab bahawa ia telah diturunkan mengenai pertempuran melawan Bani an-Nadir seperti Surah Al-Anfal telah diturunkan mengenai Pertempuran Badar.

Dalam tradisi lain dari Hadrat Sa'id bin Jubair, kata-kata yang dikutip dari Ibn Abbas (ra katanya:) adalah: "Qul Surah an-Nadir: Katakanlah, Surah an-Nadir. "Perkara yang sama juga berkaitan dengan Mujahid, Qatadah, Zuhri, Ibn Zaid, Yazid bin Ruman, Muhammad bin Ishaq dan lain-lain. Mereka adalah pengikut yang disampaikan oleh pengikut-pengikut Kitab, menyiratkan Bani an-Nadir Yazid bin Ruman, Mujahid dan Muhammad bin Ishaq telah menyatakan bahawa seluruh surah ini, mulai dari awal hingga akhir, telah diturunkan tentang pertempuran ini. Mengenai pertanyaan tentang bagaimana pertempuran ini berlaku, Imam Zuhri telah yang dinyatakan oleh pihak berkuasa Urwah bin Zubair bahawa ia berlaku enam bulan selepas itu Pertempuran Badr.

Walau bagaimanapun, Ibn Sa'd, Ibn Hisham dan Baladhuri menganggapnya sebagai peristiwa Rabi 'al-Awwal, A. H. 4, dan yang sama adalah betul. Kerana semua tradisi bersetuju bahawa pertempuran ini terjadi setelah peristiwa Bi'r Ma'unah, dan secara historis juga diketahui bahwa insiden Bir Ma'unah terjadi setelah Pertempuran Uhud dan tidak sebelum itu.

Latar belakang sejarah


Untuk memahami subjek Surah ini dengan baik, adalah perlu untuk melihat sejarah orang-orang Madinah dan Hejaz, kerana tanpa itu seseorang tidak dapat mengetahui dengan tepat sebab-sebab sebenar Nabi berhadapan dengan suku-suku mereka yang berbeza cara dia yang buat. Tidak ada sejarah sahih orang Yahudi Arab yang ada di dunia. Mereka tidak meninggalkan apa-apa tulisan sendiri dalam bentuk buku atau tablet yang mungkin membuang masa lalu, dan tidak ada ahli sejarah dan penulis Yahudi dari dunia bukan Arab yang menyebutnya, sebabnya selepas itu penempatan mereka di semenanjung Arab, mereka telah terpisah dari badan utama bangsa, dan orang-orang Yahudi di dunia tidak menghitung mereka sebagai antara mereka sendiri. Kerana mereka telah meninggalkan budaya dan bahasa Ibrani, bahkan nama-nama, dan Arabisme yang diterima pakai. Di dalam tablet yang telah ditemui dalam penyelidikan arkeologi di Hejaz, tiada jejak orang Yahudi ditemui sebelum abad pertama era Kristian, kecuali beberapa nama Yahudi. Oleh itu, sejarah Yahudi Arab didasarkan pada tradisi lisan yang lazim di kalangan orang-orang Arab yang kebanyakannya tidak disebarkan oleh orang Yahudi sendiri. Orang-orang Yahudi dari Hejaz mendakwa bahawa mereka telah datang untuk menetap di Arab pada peringkat terakhir kehidupan Nabi Musa (saw). Mereka mengatakan bahawa Nabi Musa telah menghantar tentera untuk mengusir orang Amalek dari tanah Yathrib dan telah memerintahkan supaya tidak melepaskan sekumpulan jiwa suku itu. Tentera Israel menjalankan perintah Nabi, tetapi menyelamatkan nyawa seorang pangeran kacak raja Amalek dan kembali bersamanya ke Palestin. Pada masa itu Nabi Musa telah lenyap. Pengganti beliau mengambil pengecualian yang luar biasa terhadap apa yang dilakukan oleh tentera, kerana dengan menyelamatkan nyawa seorang Amalekit, ia telah jelas tidak mematuhi Nabi dan melanggar undang-undang Mosaic. Akibatnya, mereka mengecualikan tentera dari komuniti mereka, dan ia harus kembali ke Yathrib dan menetap di sana selama-lamanya (Kitab al-Aghani, jilid xix, ms 94). Oleh itu, orang Yahudi mendakwa bahawa mereka telah tinggal di Yathrib sejak kira-kira 1200 SM. Tetapi, ini sebenarnya tidak mempunyai asas sejarah dan mungkin orang-orang Yahudi telah mencipta kisah ini untuk menegaskan orang-orang Arab untuk mempercayai bahawa mereka adalah keturunan mulia dan penduduk asli tanah itu. Imigresen Yahudi kedua, menurut orang Yahudi, berlaku pada tahun 587 SM. ketika Nebukadnezar, raja Babel, memusnahkan Yerusalem dan membubarkan orang Yahudi di seluruh dunia. Yahudi Arab mengatakan bahawa beberapa suku mereka pada masa itu telah datang untuk menetap di Wadi al-Qura, Taima, dan Yathrib (Al-Baladhuri, Futuh al-Buldan). Tetapi ini juga tidak mempunyai asas sejarah. Oleh itu, mereka mungkin mahu membuktikan bahawa mereka adalah peneroka asli di kawasan itu. Sebenarnya, apa yang ditubuhkan ialah ketika pada tahun 70 Masehi, orang Romawi membunuh orang-orang Yahudi di Palestin, dan kemudian dalam AD 132 mengusir mereka dari tanah itu, banyak puak Yahudi melarikan diri untuk mencari suaka di Hejaz, sebuah wilayah yang bersebelahan dengan Palestin di selatan. Di sana, mereka menetap di mana sahaja mereka mendapati air mata air dan kehijauan, dan kemudian dengan intrik dan melalui perniagaan pinjaman wang secara perlahan menduduki tanah yang subur. Ailah, Maqna, Tabuk, Taima, Wadi al Qura, Fadak dan Khaiber berada di bawah kendali mereka pada masa itu, dan Bani Quraizah, Bani al-Nadir, Bani Bahdal, dan Bani Qainuqa juga datang dalam masa yang sama dan menduduki Yathrib. Di antara suku-suku yang menetap di Yathrib Bani al Nadir dan Bani Quraizah lebih menonjol kerana mereka tergolong dalam golongan Cohen atau imam. Mereka dipandang sebagai keturunan mulia dan menikmati kepemimpinan agama di kalangan ahli agama mereka. Ketika mereka tiba di Madinah, terdapat beberapa puak lain yang tinggal di sana sebelum ini, yang mereka tundukkan dan menjadi praktisi pemilik tanah hijau dan subur ini. Sekitar tiga abad kemudian, dalam A. D. 450 atau 451, banjir besar Yaman berlaku yang telah disebutkan dalam ay. 16-17 dari Surah Saba di atas. Akibatnya, suku kaum Saba yang terpaksa meninggalkan Yaman dan menyebarkannya di berbagai kawasan di Arab. Oleh itu, Bani Ghassan pergi ke Syria, Bani Lakhm di Hirah (Iraq), Bani Khuzaah antara Jeddah dan Makkah dan Aus dan Khazraj pergi ke Yathrib. Kerana Yathrib berada di bawah penguasaan Yahudi, mereka pada mulanya tidak membenarkan Aus dan Khazraj untuk mendapatkan pijakan dan dua puak Arab terpaksa menetap di tanah yang belum dibawa di bawah penanaman, di mana mereka hampir tidak dapat menghasilkan cukup untuk membolehkan mereka untuk terus hidup. Akhirnya, salah seorang pemimpin mereka pergi ke Syria untuk meminta bantuan saudara Ghassanide mereka; dia membawa tentera dari situ dan memecah kuasa orang Yahudi. Oleh itu, Aus dan Khazraj dapat menguasai sepenuhnya Yathrib, dengan keputusan bahawa dua suku Yahudi utama, Bani an-Nadir dan Bani Quraizaha terpaksa mengambil tempat di luar kota.

Sejak suku ketiga, Bani Qainuqa, tidak bersahabat dengan dua suku yang lain, ia tinggal di dalam kota seperti biasa, tetapi terpaksa mencari perlindungan kaum Khazraj. Sebagai langkah balas terhadap ini Bani an-Nadir dan Bani Quraizah mengambil perlindungan suku Aus supaya mereka dapat hidup dengan aman di pinggiran Yathrib. Sebelum ketibaan Rasulullah di Madinah sehingga pergerakannya berikut ini adalah ciri-ciri utama kedudukan Yahudi di Hejaz pada umumnya dan khususnya di Yathrib: 1. Dalam bahasa, pakaian, tamadun dan cara hidup mereka telah sepenuhnya mengadopsi Arabisme , walaupun nama mereka telah menjadi Arab. Daripada 12 suku Yahudi yang telah menetap di Hejaz, tiada kecuali Bani Zaura mengekalkan nama Ibraninya. Kecuali untuk beberapa cendekiawan yang tersebar tidak ada yang tahu bahasa Ibrani. Malah, tidak ada puisi penyair Yahudi zaman pra-Islam untuk membezakannya dari puisi penyair Arab dalam bahasa, idea dan tema. Mereka juga berkahwin dengan orang Arab. Malah, tidak ada yang membezakan mereka dari Arab biasa kecuali agama. Tidak bertentangan dengan ini, mereka tidak kehilangan identiti mereka di kalangan orang Arab dan telah mempertahankan prasangka Yahudi mereka dengan penuh kesungguhan dan cemburu. Mereka telah menggunakan Arabisme superficial kerana mereka tidak dapat bertahan di Arab tanpa itu. 2. Oleh kerana Arabisme ini, orang-orang timur barat telah disesatkan memikirkan bahawa mereka mungkin bukan orang Israel tetapi orang Arab yang memeluk agama Yahudi, atau sekurang-kurangnya majoriti mereka terdiri daripada orang-orang Yahudi Arab. Tetapi tidak ada bukti sejarah untuk memperlihatkan bahawa orang-orang Yahudi yang pernah terlibat dalam aktiviti memupuk di Hejaz, atau rabi mereka menjemput orang Arab untuk memeluk agama Yahudi seperti para imam dan mubaligh Kristian. Sebaliknya, kita melihat bahawa mereka bangga terhadap keturunan mereka Israel dan prasangka kaum. Mereka memanggil orang-orang Arab orang-orang bukan Yahudi, yang tidak bermaksud orang yang buta huruf atau tidak berpendidikan tetapi ganas dan tidak bertamadun. Mereka percaya bahawa bangsa-bangsa lain tidak mempunyai hak asasi manusia; ini hanya dikhaskan untuk orang Israel, dan oleh kerana itu, adalah sah dan benar bagi orang Israel untuk menipu mereka dari harta benda mereka dengan setiap cara yang adil dan busuk. Selain daripada ketua-ketua Arab, mereka tidak menganggap Arab biasa cukup sesuai untuk mempunyai status yang sama dengan mereka walaupun mereka memasuki Judaisme. Tiada bukti sejarah tersedia, dan tidak terdapat sebarang bukti dalam tradisi Arab, bahawa sesetengah puak Arab atau puak terkemuka mungkin menerima Yudaisme. Walau bagaimanapun, sebutan telah dibuat daripada beberapa individu, yang telah menjadi orang Yahudi. Walau bagaimanapun, orang-orang Yahudi lebih berminat dalam perdagangan dan perniagaan mereka daripada dalam pengajaran agama mereka. Itulah sebabnya Judaisme tidak menyebarkan agama dan kepercayaan dalam Hejaz tetapi tetap sebagai tanda kebanggaan dan pembezaan beberapa puak Israel. Para rabbi Yahudi, bagaimanapun, mempunyai perniagaan yang berkembang pesat dalam memberikan azimat dan azimat, nasib dan sihir, oleh kerana itu mereka kagum oleh orang-orang Arab untuk "pengetahuan" mereka dan kebijaksanaan praktikal. 3. Secara ekonomi mereka lebih kuat daripada orang Arab. Kerana mereka tidak berhijrah dari negara-negara Palestine dan Syria yang lebih bertamadun dan maju, mereka tahu banyak seni seperti yang tidak diketahui oleh orang Arab; mereka juga menikmati hubungan perdagangan dengan dunia luar. Oleh itu, mereka telah menangkap perniagaan mengimport gandum di Yathrib dan Hejaz atas dan mengeksport tarikh kering ke negara lain. Ladang ternakan dan memancing juga kebanyakannya di bawah kawalan mereka. Mereka juga telah menubuhkan kedai wain di sana dan di mana mereka menjual wain yang mereka import dari Syria. Bani Qainuqa umumnya mengamalkan kerajinan seperti tukang emas, tukang besi dan pembuat kapal. Dalam semua pekerjaan, perdagangan dan perniagaan, orang-orang Yahudi ini memperoleh keuntungan yang sangat tinggi, tetapi pekerjaan utama mereka didagangkan dengan pinjaman wang di mana mereka telah menjejaskan orang-orang Arab dari kawasan sekitarnya. Lebih-lebih lagi, ketua-ketua dan penatua suku-suku Arab yang diberikan kepada kehidupan yang penuh kegembiraan, membual dan membual dengan kekuatan wang yang dipinjam sangat terhutang budi kepada mereka. Mereka meminjamkan wang dengan kadar faedah yang tinggi dan kemudian akan mengenakan faedah kompaun, yang mana tidak dapat dibersihkan apabila seseorang terlibat dalamnya. Oleh itu, mereka telah menjadikan orang-orang Arab ekonomi berongga, tetapi secara semulajadi telah menyebabkan kebencian yang mendalam di kalangan orang-orang Arab yang sama menentang orang-orang Yahudi. 4. Permintaan terhadap kepentingan perdagangan dan ekonomi mereka adalah bahawa mereka tidak boleh menghalang satu suku Arab dengan berkawan dengan yang lain, atau mengambil bahagian dalam peperangan bersama mereka. Tetapi, sebaliknya, ia juga dalam kepentingan mereka, bahawa mereka tidak sepatutnya membenarkan orang-orang Arab bersatu dan harus membuat mereka bertarung dan bercanggah antara satu sama lain, kerana mereka tahu bahawa apabila suku Arab bersatu, mereka tidak akan membenarkan mereka untuk kekal memiliki harta besar, taman-taman dan tanah-tanah yang subur, yang mereka miliki untuk memiliki melalui pemberian pinjaman dan pemberian perniagaan pinjaman wang

Selain itu, masing-masing suku masing-masing juga perlu memasuki pakatan dengan satu atau satu lagi puak Arab yang berkuasa demi perlindungannya sendiri sehingga tidak ada suku berkuasa yang lain yang harus membuatnya dengan kekuatannya. Oleh kerana itu mereka tidak hanya mengambil bahagian dalam peperangan bersama orang-orang Arab tetapi mereka sering terpaksa pergi berperang untuk menyokong puak Arab yang suku mereka telah terikat dengan aliansi terhadap suku Yahudi lain yang bersekutu dengan suku musuh . Di Yathrib, Bani Quraizah dan Bani an-Nadir adalah sekutu Aus manakala Bani Qainuqa dari Khazraj. Sedikit sebelum penghijrahan nabi, suku-suku Yahudi telah berhadapan satu sama lain untuk menyokong sekutu masing-masing dalam perang berdarah yang berlaku antara Aus dan Khazraj di Buath. Inilah syarat-syarat ketika Islam datang ke Madinah, dan akhirnya sebuah Negara Islam muncul setelah kedatangan Rasulullah (kedatangan kedamaian Allah) di sana. Salah satu perkara pertama yang beliau capai tidak lama selepas mendirikan negara ini ialah penyatuan Aus dan Khazraj dan Emigran menjadi persaudaraan, dan yang kedua ialah dia membuat perjanjian antara orang Islam dengan orang-orang Yahudi dalam keadaan tertentu, di mana ia telah berjanji bahawa tidak ada pihak yang akan menceroboh hak-hak yang lain, dan kedua-duanya akan bersatu dalam pertahanan bersama terhadap musuh luar. Beberapa klausa penting dalam perjanjian ini adalah seperti berikut, yang jelas menunjukkan apa yang orang Yahudi dan Muslim telah berjanji untuk mematuhi hubungan mereka bersama. "Orang-orang Yahudi mesti menanggung perbelanjaan mereka dan perbelanjaan orang-orang Islam, masing-masing harus membantu yang lain terhadap sesiapa yang menyerang orang-orang dari dokumen ini, mereka harus mencari nasihat dan konsultasi bersama, dan kesetiaan adalah perlindungan terhadap pengkhianatan. Baiklah hubungan mereka akan ditakdirkan oleh ketakwaan dan pengiktirafan terhadap hak-hak orang lain, dan bukan dengan dosa dan kesalahan, Orang-orang jahat harus dibantu Orang-orang Yahudi harus membayar dengan orang-orang beriman selama perang berlangsung. orang-orang dari dokumen ini Jika ada perselisihan atau kontroversi yang mungkin menyebabkan timbulnya masalah, ia harus dirujuk kepada Allah dan kepada Muhammad Rasul Allah, Quraish dan pembantunya tidak akan diberi perlindungan. Pihak-pihak yang berkontrak harus membantu satu sama lain terhadap mana-mana serangan ke Yathrib; Setiap orang akan bertanggungjawab untuk mempertahankan bahagian yang mana dia berada "(lbn Hisham, jilid ii, ms 147 hingga 150). Ini adalah perjanjian mutlak dan muktamad kepada syarat-syarat yang dipersetujui oleh orang Yahudi sendiri. Tetapi tidak lama selepas ini mereka mula menunjukkan permusuhan terhadap Nabi Allah (yang menjadi damai Allah) dan Islam dan umat Islam, dan permusuhan dan kebencian mereka terus meningkat hari demi hari. Sebab utama adalah tiga: Pertama, mereka menjangkakan Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) hanya sebagai ketua umatnya, yang harus puas telah membuat kesepakatan politik dengan mereka dan hanya harus memperhatikan dirinya dengan kepentingan duniawi kumpulannya. Tetapi mereka mendapati bahawa dia sedang meluangkan jemputan untuk percaya kepada Allah dan Rasul dan Kitab (yang juga termasuk kepercayaan kepada Nabi dan kitab-kitab mereka sendiri), dan mendesak rakyat untuk melepaskan penolakan Allah dan menerima ketaatan kepada Perintah Ilahi dan mematuhi hukum moral nabi mereka sendiri. Ini mereka tidak dapat bersabar. Mereka takut bahawa jika pergerakan ideologi sejagat ini mendapat momentum, ia akan memusnahkan keagamaan mereka yang tegar dan menghapuskan kebangsaan mereka. Kedua, ketika mereka melihat bahawa Aus dan Khazraj dan Emigran telah menyatukan persaudaraan dan orang-orang dari suku Arab di sekitarnya, yang masuk Islam, juga bergabung dengan Ikhwanul Muslimin Madinah dan membentuk komunitas agama, mereka ketakutan bahawa dasar mementingkan diri mereka yang menyusul menyebarkan perselisihan di antara suku Arab untuk mempromosikan kesejahteraan dan kepentingan mereka sendiri selama berabad-abad, tidak akan bekerja dalam sistem baru, tetapi mereka akan menghadapi persatuan orang Arab yang bersatu Intrik dan komplot mereka tidak berjaya. Ketiga, kerja yang dilakukan oleh Rasulullah saw (Allah yang damai sejahtera) melaksanakan reformasi masyarakat dan tamadun termasuk mengakhiri semua cara yang melanggar hukum dalam urusan dan urusan bersama. Lebih daripada itu; dia telah mengisytiharkan mengambil dan memberi faedah juga sebagai pendapatan yang tidak sah dan menyalahi undang-undang. Ini menyebabkan mereka ketakutan bahawa jika pemerintahannya ditubuhkan di Arab, dia akan mengisytiharkan kepentingan yang dilarang secara sah, dan dalam hal ini mereka melihat bencana ekonomi dan kematian mereka sendiri. Atas sebab-sebab ini, mereka membuat penentangan dan penentangan terhadap nabi mereka sebagai negara ideal mereka. Mereka tidak akan teragak-agak untuk menggunakan apa-apa trik dan pemesinan, apa-apa peranti dan licik, untuk membahayakannya. Mereka menyebarkan segala macam kepalsuan sehingga menyebabkan ketidakpercayaan terhadapnya dalam fikiran rakyat. Mereka mencipta segala macam keraguan, curiga dan kesedihan di dalam hati para mualaf baru untuk menjadikan mereka kembali dari Islam. Mereka akan membuat profesion palsu dan kemudiannya akan menjadi murtad sehingga ia dapat menimbulkan banyak kesalahpahaman di kalangan rakyat terhadap Islam dan Nabi (yang menjadi damai Allah). Mereka akan berkomplot dengan orang-orang munafik untuk mencipta kerosakan dan akan bekerjasama dengan setiap kumpulan dan suku yang bermusuhan dengan Islam. Mereka akan menimbulkan keributan antara umat Islam dan akan melakukan apa sahaja yang mereka dapat untuk membangkitkan mereka untuk bertelagah dan berperang. Orang-orang suku Aus dan Khazraj adalah sasaran khas mereka, yang mereka telah bersekutu selama berabad-abad. Menyebutkan perang dari Buath sebelum mereka mereka akan mengingatkan mereka tentang permusuhan mereka yang terdahulu supaya mereka boleh sekali lagi menggunakan pedang terhadap satu sama lain dan menghancurkan ikatan persaudaraan mereka yang mana Islam telah mengikat mereka. Mereka akan menggunakan segala jenis penipuan dan penipuan untuk membahayakan umat Islam secara ekonomi. Setiap kali orang yang mempunyai urusan perniagaan, akan menerima Islam, mereka akan melakukan apa sahaja yang boleh menyebabkan dia kehilangan kewangan. Sekiranya dia berutang kepada mereka sesuatu, mereka akan bimbang dan mengganggunya dengan membuat tuntutan yang berulang, dan jika mereka berhutang kepadanya sesuatu, mereka akan menahan pembayaran dan secara terbuka akan mengatakan bahawa pada saat tawar itu dibuat dia menganut agama yang berbeda, dan sejak ia menukar agamanya, mereka tidak lagi bertanggungjawab terhadapnya. Beberapa contoh sifat ini telah dijelaskan dalam penjelasan ayat 75 Surah Al-Imran yang diberikan dalam ulasan oleh Tabari, Nisaburi, Tabrisi dan Ruh al Ma'ani. Mereka telah mengamalkan sikap bermusuhan terhadap perjanjian itu sebelum Pertempuran Badr. Tetapi ketika nabi (yang menjadi damai Allah) dan umat Islam memenangkan kemenangan Quraish di Badr, mereka dipenuhi dengan kesedihan dan penderitaan, kebencian dan kemarahan. Mereka sebenarnya menjangkakan bahawa dalam perang itu kaum Quraish yang kuat akan menghadapi pukulan mati kepada umat Islam. Itulah sebabnya sebelum berita kemenangan Islam tiba di Madinah, mereka mula menyebarkan khabar angin bahawa nabi (yang menjadi damai Allah) telah jatuh syahid dan umat Islam telah dialihkan, dan tentera Quraish di bawah Abu Jahl adalah memajukan Madinah. Tetapi apabila peperangan itu diputuskan terhadap harapan dan kehendak mereka, mereka meletupkan rasa marah dan kesedihan. Ka'b bin Ashraf, ketua Bani an-Nadir, berseru: "Demi Allah, jika Muhammad telah membunuh para bangsawan Arab ini, perut bumi lebih baik bagi kita daripada belakangnya." Kemudian dia pergi ke Makkah dan menghasut orang-orang untuk membalas dendam dengan menulis dan membacakan elegi provokatif untuk ketua-ketua Quraish yang dibunuh di Badr. Kemudian dia kembali ke Madinah dan menulis ayat-ayat lirik yang menghina wanita Islam. Akhirnya, yang marah dengan kerosakannya, Rasulullah (yang menjadi damai Allah) menghantar Muhammad bin Maslamah Ansari di Rabi al-Awwal, A. H. 3, dan membunuhnya (Ibn Sad, Ibn Hisham, Tabari). Suku Yahudi yang pertama, selepas Pertempuran Badr, secara terbuka dan secara kolektif memecahkan perjanjian mereka adalah Bani Qainuqa. Mereka tinggal di kawasan di dalam kota Madinah. Kerana mereka mempraktikkan kraf pandai besi, tukang besi dan pembuat kapal, penduduk Madinah terpaksa melawat kedai-kedai mereka dengan agak kerap. Mereka berbangga dengan keberanian dan keberanian mereka. Menjadi tukang besi oleh profesion walaupun anak-anak mereka bersenjata dengan baik, dan mereka dapat mengumpulkan 700 orang pejuang dari antara mereka sendiri. Mereka juga sombong sedar bahawa mereka menikmati hubungan persaudaraan dengan Khazraj dan Abdullah bin Ubbay, ketua Khazraj, adalah penyokong utama mereka. Pada kemenangan Badr, mereka menjadi sangat menimbulkan perasaan bahawa mereka mula menyusahkan dan melecehkan umat Islam dan wanita mereka khususnya yang mengunjungi kedai-kedai mereka. By and by things came to pass such that one day a Muslim woman was stripped naked public in their bazaar. Ini menyebabkan pergaduhan di mana seorang Muslim dan seorang Yahudi dibunuh. Maka Rasulullah (yang menjadi damai sejahtera Allah) sendiri telah melawat tempat mereka, mengumpulkan mereka dan memberi nasihat kepada mereka tentang kelakuan yang baik. Tetapi jawapan yang mereka berikan ialah; "Wahai Muhammad, anda mungkin berfikir kita seperti orang Quraish, mereka tidak tahu berperang, oleh itu, kamu mengalahkan mereka, tetapi apabila kamu bertemu dengan kami, kamu akan melihat bagaimana manusia berperang". Ini dalam kata-kata jelas perisytiharan perang. Oleh sebab itu, Nabi (yang menjadi damai Allah) mengepung tempat mereka ke arah akhir Syawwal (dan menurut beberapa orang lain, dari Dhi Qa'dah) AH 2. Pengepungan itu hampir tidak berlaku selama dua minggu ketika mereka menyerah dan semua pejuang mereka diikat dan ditawan. Sekarang Abdullah bin Ubayy datang untuk menyokong mereka dan menegaskan bahawa mereka harus diampuni. Nabi SAW mengakui permintaannya dan memutuskan bahawa Bani Qainuqa akan diasingkan dari Madinah meninggalkan harta benda, perisai dan alat perdagangan di belakang (Ibn Sa'd, Ibn Hisham, Tarikh Tabari).

Untuk beberapa lama selepas langkah-langkah penghukuman ini (iaitu pengusiran Qainuqa dan pembunuhan Ka'b bin Ashraf, orang-orang Yahudi tetap menjadi ketakutan yang ditimpa mereka tidak berani melakukan kerosakan lagi. Tetapi kemudian ketika di Shawwal, AH 3, Quraish dalam agar dapat membalas dendam atas kekalahan di Badar, berarak melawan Madinah dengan persiapan yang besar, dan orang-orang Yahudi melihat bahawa hanya seribu orang lelaki yang berarak dengan Nabi saw yang bertentangan dengan tiga ribu orang Quraisy, dan walaupun mereka telah ditinggalkan oleh 300 orang munafik yang kembali ke Madinah, mereka telah melakukan pelanggaran pertama dan terbuka perjanjian dengan menolak untuk bergabung dengan Nabi dalam mempertahankan kota walaupun mereka terikat kepadanya. Kemudian, ketika dalam pertempuran Uhud orang-orang muslim mengalami penderitaan, mereka terus bertambah kuat, sehingga Bani an-Nadir membuat rencana rahsia untuk membunuh Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) walaupun rencana itu gagal sebelum dapat dilaksanakan. perincian, setelah kejadian Bi'r Maunah (Safar, AH 4) Amr bin Umayyah Damri membunuh dua orang Bani Amir sebagai balasannya, yang sebenarnya milik suku yang bersekutu dengan umat Islam, tetapi Amr telah menyalahkan mereka untuk orang-orang musuh. Kerana kesilapan ini, wang darah mereka menjadi wajib kepada umat Islam. Oleh kerana Bani an-Nadir juga merupakan partai dalam perikatan dengan Bani Amir, nabi (yang menjadi damai Allah) pergi ke klan mereka bersama dengan beberapa sahabatnya untuk meminta pertolongan mereka untuk membayar wang darah. Secara kebetulan mereka bersetuju untuk menyumbangkan, seperti yang dikehendakinya, tetapi diam-diam mereka merencanakan bahawa seseorang harus pergi ke puncak rumah dengan dindingnya Nabi duduk dan menjatuhkan batu ke dia untuk membunuhnya. Tetapi sebelum mereka dapat melaksanakan rancangan mereka, Allah memberitahunya pada waktu itu dan segera bangkit dan kembali ke Madinah. Sekarang tidak ada persoalan untuk menunjukkan kepada mereka sebarang konsesi lagi. Rasulullah segera menghantar kepada mereka ultimatum bahawa pengkhianatan yang mereka telah bermeditasi terhadapnya telah mengetahuinya; oleh itu, mereka harus meninggalkan Madinah dalam waktu sepuluh hari; jika ada di antara mereka yang didapati tinggal di tempat mereka, dia akan dimasukkan ke dalam pedang. Sementara itu Abdullah bin Ubayy menghantar mesej kepada mereka bahawa dia akan membantu mereka dengan dua ribu orang dan bahawa Bani Quraizah dan Bani Ghatafan juga akan membantu mereka; oleh itu, mereka harus berdiri teguh dan tidak boleh pergi. Mengenai jaminan palsu ini, mereka menanggapi ultimatum nabi yang mengatakan bahawa mereka tidak akan meninggalkan Madinah dan dia boleh melakukan apa sahaja yang ada dalam kekuasaannya. Oleh itu, dalam Rabi 'al-Awwal, AH 4, Rasulullah (yang menjadi damai Allah) mengepung mereka, dan selepas beberapa hari pengepungan (yang menurut beberapa tradisi adalah 6 dan menurut orang lain 15 hari) mereka bersetuju untuk meninggalkan Madinah dengan syarat mereka dapat mengekalkan semua harta benda mereka yang boleh membawa unta anda, kecuali perisai. Oleh itu, Madinah menyingkirkan suku kedua orang Yahudi yang nakal ini. Hanya dua daripada Bani an-Nadir menjadi Muslim dan tinggal di belakang. Orang lain pergi ke Syria dan Khaiber. Inilah peristiwa yang telah dibincangkan dalam Surah ini.

Tema dan Subject Matter

Tema Surah seperti yang dinyatakan di atas, adalah penilaian terhadap pertempuran melawan Bani an-Nadir.

Dalam hal ini, secara keseluruhan, empat perkara telah dibincangkan.

1. Dalam empat ayat pertama

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:1 - 59:4] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A001
Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Hasy-r 59:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Dia lah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli Kitab - dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi Rasulullah. Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat), dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambilah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya.
(Al-Hasy-r 59:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Dan kalaulah tidak kerana Allah telah menetapkan pengusiran (yang demikian buruknya) terhadap mereka, tentulah Ia akan menyeksa mereka di dunia; dan mereka pula akan beroleh azab seksa neraka pada hari akhirat kelak.
(Al-Hasy-r 59:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
(Mereka ditimpakan azab) yang demikian, kerana mereka mereka menentang (perintah) Allah dan RasulNya. Dan (ingatlah), sesiapa yang menentang (perintah) Allah, maka sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya.
(Al-Hasy-r 59:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
dunia telah, diperingatkan untuk mengambil perhatian terhadap nasib yang baru saja terjadi kepada Bani an-Nadir. Suku utama yang jumlahnya kuat seperti kaum muslimin, yang penduduknya memiliki kekayaan dan kepemilikan yang jauh lebih besar daripada yang tidak dilengkapi dengan ketenteraan dan kubu-kubunya yang diperkuat dengan baik tidak dapat mengepung walaupun selama beberapa hari, dan menyatakan kesediaan mereka untuk menerima pembuangan dari berabad-abad lamanya, penyelesaian yang mantap walaupun tidak seorang pun dari antara mereka dibunuh. Allah berfirman bahawa ini bukan disebabkan oleh apa-apa kuasa yang dimiliki oleh orang Islam tetapi kerana orang-orang Yahudi telah cuba untuk menahan dan melawan Allah dan Rasul-Nya, dan mereka yang berani menentang kuasa Allah, selalu bertemu dengan nasib yang sama.

2. Dalam ayat 5,

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:5] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A005
Mana-mana jua pohon kurma (kepunyaan musuh) yang kamu tebang atau kamu biarkan tegak berdiri seperti keadaannya yang asal, maka yang demikian adalah dengan izin Allah (kerana Ia hendak memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin), dan kerana Ia hendak menimpakan kehinaan kepada orang-orang yang fasik.
(Al-Hasy-r 59:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
peraturan undang-undang perang yang telah dinyatakan adalah: kemusnahan yang disebabkan di wilayah musuh untuk tujuan ketenteraan tidak datang di bawah "penyebaran kerosakan di bumi."

3. Dalam ayat 6-10

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:6 - 59:10] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A006
Dan apajua yang Allah kurniakan kepada RasulNya dari peninggalan harta benda mereka (yang telah diusir itu, maka kamu tidak berhak mendapatnya), kerana kamu tidak memecut seekor kuda pun dan tidak menunggang seekor unta pun (untuk berperang mengalahkan mereka); tetapi Allah memberikan kekuasaan kepada Rasul-rasulNya mengalahkan sesiapa yang dikehendakiNya (dengan tidak payah berperang); dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(Al-Hasy-r 59:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Apa yang Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu. Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu melakukannya maka patuhilah laranganNya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar perintahNya).
(Al-Hasy-r 59:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
(Pemberian itu hendaklah diuntukkan) kepada orang-orang fakir yang berhijrah, yang telah diusir keluar dari kampung halamannya dan harta bendanya (kerana berpegang teguh kepada ajaran Islam), untuk mencari limpah kurnia dari Allah dan keredaanNya, serta menolong (agama) Allah dan RasulNya; mereka itulah orang-orang yang benar (imannya dan amalnya).
(Al-Hasy-r 59:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.
(Al-Hasy-r 59:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu".
(Al-Hasy-r 59:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
telah dinyatakan bagaimana tanah dan harta benda yang berada di bawah kawalan Negara Islam sebagai akibat dari perang atau istilah damai, harus diurus. Kerana itulah peristiwa pertama yang dilakukan oleh umat Islam menguasai wilayah yang ditaklukkan, undang-undang berkenaan dengannya telah ditetapkan untuk petunjuk mereka.

4. Dalam vv. 11-17

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:11 - 59:17] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A011
Tidakkah engkau melihat dan merasa hairan (wahai Muhammad) terhadap sikap orang-orang munafik itu? Mereka tergamak berkata kepada saudara-saudara mereka yang kafir dari kalangan (kaum Yahudi) ahli Kitab: "Sesungguhnya, kalau kamu dihalau keluar sudah tentu kami akan keluar bersama-sama kamu, dan kami tidak akan tunduk taat kepada sesiapapun untuk menentang kamu selama-lamanya; dan kalau kamu diperangi, sudah tentu kami akan membela kamu!" Padahal Allah mengetahui dan menyaksikan bahawa sebenarnya mereka adalah pendusta.
(Al-Hasy-r 59:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Demi sesungguhnya! Jika orang-orang (Yahudi) itu dihalau keluar (dari Madinah), mereka (yang munafik) ini tidak akan keluar bersama-samanya; dan demi sesungguhnya, jika orang-orang (Yahudi) itu diperangi, mereka (yang munafik) ini tidak akan membelanya; dan demi sesungguhnya, jika ditakdirkan mereka membelanya sekalipun, sudah tentu mereka (semuanya - Yahudi dan munafik) akan melarikan diri; kemudian mereka tidak akan mendapat pertolongan, -
(Al-Hasy-r 59:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
(Kerana) sesungguhnya kamu - dalam hati mereka, - sangat ditakuti lebih dari Allah; yang demikian itu, kerana mereka ialah kaum yang tidak mengerti (akan kekuasaan Allah dan kebesaranNya).
(Al-Hasy-r 59:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).
(Al-Hasy-r 59:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
(Keadaan kaum Yahudi itu) samalah seperti orang-orang (dari suku Yahudi) yang terdahulu sedikit dari mereka, yang telah merasai akibat yang buruk (di dunia) dengan sebab bawaan kufur mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya (pada hari akhirat kelak).
(Al-Hasy-r 59:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
(Sikap kaum munafik dengan kaum Yahudi) itu samalah seperti (sikap) Syaitan ketika ia berkata kepada manusia: "Berlaku kufurlah engkau!" Setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: "Sesungguhnya aku adalah berlepas diri daripadamu, kerana sebenarnya aku takut kepada Allah, Tuhan yang menguasai seluruh alam!"
(Al-Hasy-r 59:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Maka kesudahan keduanya, bahawa mereka ditempatkan di dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. Dan yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk yang zalim.
(Al-Hasy-r 59:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
sikap yang telah diadopsi oleh orang-orang munafik pada kesempatan pertempuran melawan Bani an-Nadir telah dikaji semula dan sebab-sebab yang mendasarinya telah ditekankan.

5. Seluruh bahagian terakhir (ay 18-24)

Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:18 - 59:24] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A018
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
(Al-Hasy-r 59:18) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A019
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik - derhaka.
(Al-Hasy-r 59:19) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A020
Tidaklah sama ahli neraka dan ahli Syurga; ahli Syurgalah orang-orang yang beroleh kemenangan (mendapat segala yang diingini).
(Al-Hasy-r 59:20) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A021
Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.
(Al-Hasy-r 59:21) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A022
Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dia lah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Hasy-r 59:22) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A023
Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.
(Al-Hasy-r 59:23) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A024
Dia lah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dia lah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Hasy-r 59:24) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
adalah peringatan bagi semua orang yang mengaku telah mengesahkan iman dan bergabung dengan masyarakat Islam, tetapi tidak memiliki semangat iman yang sebenar. Di dalamnya mereka telah diberitahu apakah permintaan sebenar Iman, apakah perbezaan sebenar antara ketakwaan dan kejahatan, apakah tempat dan kepentingan Al-Quran yang mereka percaya dan apa sifat-sifat Allah yang ada di dalamnya mereka mendakwa percaya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top