Selasa, 20 Februari 2018

Al-Jumu'a

0 Comments

Al-Jumu'a

Surah Al-Jumu'ah - سورة الجمعة

Tempoh: Madinan
Revelation Order: 110
Ayahs: 11
[62:11] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A011
Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
(Al-Jumu'ah 62:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
sections: 2
Thafheem Vol: 5

Nama

Ia diturunkan dari ayat 'idha nudiya-lis-salat-i-min-yaum-il-Jumu'ati' ayat 9.

A009
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
(Al-Jumu'ah 62:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Walaupun dalam surah ini injunsi tentang doa Jemaah Jumaat juga telah diberikan, namun "Jumu'ah "bukan tajuk perkaranya secara keseluruhannya, tetapi nama ini juga, seperti nama Surah lain, hanyalah tajuk simbolik.

Tempoh Wahyu

Tempoh penyataan seksyen pertama (ay 1-8) ialah A. H. 7,

Surah Al-Jumu'ah - سورة الجمعة

[62:1 - 62:8] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A001
Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah Yang Menguasai (sekalian alam), Yang Maha Suci, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Jumu'ah 62:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
(Al-Jumu'ah 62:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka, yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi mereka; dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
(Al-Jumu'ah 62:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
(Pengutusan Nabi Muhammad s.a.w, kepada umat manusia seluruhnya) itu (yang menjadi rahmat) adalah limpah kurnia Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan sememangnya Allah mempunyai limpah kurnia yang besar.
(Al-Jumu'ah 62:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). Buruk sungguh bandingan kaum yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang zalim.
(Al-Jumu'ah 62:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang yang beragama Yahudi, kalau kamu anggap bahawa kamulah sahaja orang-orang yang dikasihi Allah tidak termasuk umat-umat manusia yang lain, maka bercita-citalah hendakkan mati (dengan meminta kepada Allah supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar!"
(Al-Jumu'ah 62:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Dan (sudah tentu) mereka tidak akan bercita-cita hendakkan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang mereka telah lakukan; dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu.
(Al-Jumu'ah 62:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Ia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".
(Al-Jumu'ah 62:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
dan mungkin ia diturunkan, pada kesempatan penaklukan Khaiber atau tidak lama selepas itu.

Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Nasa'i dan Ibn Jarir mempunyai kaitan dengan kewibawaan Hadrat Abu Hurairah bahawa dia dan sahabat-sahabat lain duduk di dalam sidang nabi ketika ayat-ayat ini diturunkan. Mengenai Abu Hurairah, ia disahkan secara historis bahawa dia masuk Islam selepas gencatan senjata Hudaibiyah dan sebelum penaklukan Khaiber, dan Khaiber telah ditawan, menurut Ibn Hisham, di Muharram dan menurut Ibn Sa`d, dalam Jamadi al-Awwal, AH 7.

Oleh itu, mungkin Allah telah menurunkan ayat-ayat ini kepada orang-orang Yahudi, ketika kubu terakhir mereka jatuh kepada orang-orang muslim, atau ini mungkin telah diturunkan ketika melihat nasib Khaiber, semua penempatan Yahudi utara Hijaz telah menyerah kerajaan Islam.
Seksi kedua (ay 9-11)

Surah Al-Jumu'ah - سورة الجمعة

[62:9 - 62:11] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A009
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya),
(Al-Jumu'ah 62:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).
(Al-Jumu'ah 62:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Dan apabila mereka mengetahui kedatangan barang-barang dagangan (yang baharu tiba) atau (mendengar) sesuatu hiburan, mereka bersurai (lalu pergi) kepadanya dengan meninggalkan engkau berdiri (di atas mimbar - berkhutbah). Katakanlah (wahai Muhammad:" Pahala - balasan) yang ada di sisi Allah, lebih baik dari hiburan dan barang-barang dagangan itu; dan Allah sebaik-baik pemberi rezeki.
(Al-Jumu'ah 62:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
telah diturunkan sejurus selepas pergeseran, bagi Nabi saw (yang menjadi damai Allah) telah mendirikan Doa Jemaah Jumaat pada hari kelima setelah kedatangannya di Madinah. Kejadian yang telah dirujuk di dalam ayat terakhir seksyen ini mesti berlaku pada masa ketika orang-orang belum menerima latihan penuh dalam etika kongregasi agama.

Tema dan Subject Matter

Seperti yang telah kita jelaskan di atas, kedua bahagian Surah ini telah diturunkan dalam dua tempoh yang berlainan. Itulah sebabnya tema dan khalayak mereka berbeza.

Walaupun terdapat satu keharmonian antara mereka kerana mereka telah disatukan dalam satu Surah, namun kita harus memahami tema mereka secara berasingan sebelum kita mempertimbangkan persoalan mereka. Bahagian pertama diturunkan pada satu ketika semua usaha Yahudi untuk menghalang mesej Islam dalam tempoh enam tahun yang lalu telah gagal.

Pertama di Madinah sebanyak tiga puak kuat mereka telah melakukan apa sahaja yang mereka dapat untuk menggagalkan misi Nabi, dengan keputusan bahawa salah satu puak itu telah dibasmi sepenuhnya dan dua lagi dibuang. Kemudian dengan tipu muslihat dan konspirasi mereka membawa banyak suku Arab bersama-sama untuk maju ke Madinah, tetapi dalam Pertempuran Trench mereka semua ditangkis.

Selepas itu, Khaiber telah menjadi kubu mereka, di mana sejumlah besar orang Yahudi yang diusir dari Madinah juga telah berlindung. Pada masa ini ayat-ayat ini diturunkan, itu juga telah diambil tanpa usaha yang luar biasa, dan orang-orang Yahudi atas permintaan mereka sendiri bersetuju untuk tinggal di sana sebagai penyewa kaum muslimin. Selepas kekalahan terakhir ini, kuasa Yahudi di Arabia berakhir. Kemudian, Wad-il-Qura, Fadak, Taima ', Tabuk, semuanya menyerahkan satu sama lain, sehingga semua orang Arab Arab menjadi subur terhadap Islam yang sama yang mereka tidak bersedia untuk bertoleransi sebelumnya. Inilah peristiwa ketika Allah SWT sekali lagi membahasnya dalam Surah ini, dan mungkin ini adalah alamat terakhir dan akhir yang ditujukan kepada mereka di dalam Al-Qur'an. Dalam hal ini, mereka telah diingatkan akan tiga perkara:

1. "Kamu enggan mempercayai Rasul ini hanya kerana dia dilahirkan di kalangan orang-orang yang kamu enggan menyebut" orang-orang bukan Yahudi ". komuniti anda sendiri. Anda seolah-olah yakin bahawa sesiapa yang mengaku sebagai nabi dari luar komuniti anda, mestilah seorang penipu, untuk pejabat ini telah dikhaskan untuk kaum anda dan seorang utusan tidak boleh dibesarkan di kalangan "orang-orang bukan Yahudi" Tetapi di antara bangsa-bangsa yang sama Allah telah mengangkat seorang Rasul yang membacakan Kitab-Nya di hadapan matamu, mensucikan jiwa-jiwa, dan memperlihatkan jalan yang benar kepada orang-orang yang salahnya diketahui oleh kamu. Inilah karunia Allah, yang Dia boleh memberikan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Anda tidak mempunyai monopoli atasnya sehingga Dia dapat memberikannya kepada siapa saja yang dapat anda kerjakan dan mungkin menahannya dari siapa saja yang anda inginkan untuk ditahan ".

2. "Kamu telah dijadikan pembawa Taurat, tetapi kamu tidak mengerti tanggungjawab kamu dan tidak melepaskannya seperti yang kamu miliki, kamu seperti keledai yang dimuatkan dengan buku-buku, dan yang tidak tahu apa bebannya Tetapi kamu lebih bijak daripada keldai, kerana keledai itu tidak mempunyai akal, tetapi kamu bijak, kamu bukan sahaja menghalang tanggungjawab kamu sebagai pembawa wahyu-wahyu Allah secara sengaja, namun kamu berada di bawah khayalan bahawa kamu adalah kegemaran Allah dan berkat apostolik telah dikhaskan untuk anda sendiri. Lebih dari itu, anda seolah-olah menghiburkan tanggapan bahawa sama ada anda memenuhi permintaan mesej Allah atau tidak, Allah dalam mana-mana adalah terikat untuk tidak membuat apa-apa selain daripada anda pembawa mesej-Nya . "

3. "Jika kamu benar-benar adalah kegemaran Allah dan kamu pasti mempunyai kedudukan yang mulia dan berpangkat tinggi dengan Dia, kamu tidak akan takut akan kematian, malah lebih suka hidup kehinaan hingga mati. takut akan kematian bahawa anda telah mengalami penghinaan selepas penghinaan selama beberapa tahun yang lalu. Keadaan ini adalah dengan sendirinya sebagai bukti bahwa anda benar-benar sedar tentang kesalahan perbuatan anda, dan hati nuranimu menyadari bahawa jika anda mati dengan kejahatan ini, anda akan bertemu dengan lebih memalukan di hadapan Allah di akhirat daripada di dunia ini. " Ini adalah perkara utama seksyen pertama. Bahagian kedua yang telah diturunkan bertahun-tahun kemudian, dilampirkan kepada Surah ini kerana di dalamnya Allah telah menganugerahkan Jum'at pada umat Islam berbanding hari Sabat orang Yahudi, dan Allah ingin memberi amaran kepada umat Islam agar tidak memperlakukan hari Jumaat mereka sebagai orang Yahudi merawat Sabat mereka. Bahagian ini diturunkan pada suatu ketika sebuah karavan perdagangan tiba di Madinah tepat pada masa perkhidmatan jemaat Jumaat dan mendengar dengung dan menendang penonton, kecuali 12 orang, meninggalkan Masjid Nabi dan bergegas ke karavan, walaupun Rasulullah (yang menjadi damai Allah) ketika itu menyampaikan khutbah. Maka disuruh agar selepas panggilan didengar untuk Doa Jumaat semua perdagangan dan perniagaan dan pekerjaan lain menjadi dilarang. Orang-orang yang beriman kemudian harus menangguhkan setiap jenis transaksi dan mempercepatkan peringatan Allah.

Walau bagaimanapun, apabila Solat selesai, mereka
berhak untuk bersurai di tanah itu untuk meneruskan pekerjaan biasa mereka. Bahagian ini boleh dibuat secara bebas

Surah memandangkan perintah-perintah yang terkandung di dalamnya mengenai jemaat jemaah pada hari Jumaat, dan juga boleh dimasukkan ke dalam beberapa surah lain, tetapi, sebaliknya ia telah dimasukkan di sini terutama dalam ayat-ayat di mana orang-orang Yahudi telah diberi amaran tentang sebab-sebab akhir kejahatan mereka. Kebijaksanaannya pada pendapat kami adalah sama seperti yang dijelaskan di atas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top