Selasa, 20 Februari 2018

Al-Munaafiqoon

0 Comments

Al-Munaafiqoon

Surah Al-Munaafiquun - سورة المنافقون

Tempoh: Madinan
Wahyu Wahyu: 104
Ayah: 11



bahagian: 2
Thafheem Vol: 5

Nama

Surah mengambil namanya dari kalimat 'Idha jaaka-al-munafiquna' ayat 1.




A001
Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: "Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau - sebenar-benarnya Rasul Allah". Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.
(Al-Munaafiquun 63:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Inilah nama Surah serta tajuk perkaranya, kerana di dalamnya kajian telah dibuat tentang kelakuan dan sikap orang munafik sendiri.

Tempoh Wahyu

Seperti yang akan kita jelaskan di bawah ini Surah diturunkan sama ada semasa perjalanan kembali Rasulullah dari kempennya terhadap Bani al-Mustaliq, atau sejurus selepas kedatangannya kembali ke Madinah, dan kita telah menegaskan dengan hujah dan penyelidikan dalam Pengenalan kepada Surah An- Noor bahawa kempen terhadap Bani al-Mustaliq telah berlaku di Sha'ban AH 6.

Oleh itu, tarikh wahyu Surah ini ditentukan dengan tepat.

Latar belakang sejarah



Surah Al-Munaafiquun - سورة المنافقون

Bismillah
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A001
Apabila orang-orang munafik datang kepadamu (wahai Muhammad), mereka berkata: "Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau - sebenar-benarnya Rasul Allah". Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.
(Al-Munaafiquun 63:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A002
Mereka menjadikan sumpahnya (atau akuannya) sebagai perisai (untuk menyelamatkan dirinya dan harta bendanya daripada dibunuh atau dirampas), lalu mereka menghalang (dirinya dan orang lain) dari menurut jalan Allah. Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan.
(Al-Munaafiquun 63:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A003
(Perbuatan buruk) yang demikian kerana mereka mengaku beriman (di hadapan orang-orang Islam) kemudian mereka tetap kafir sesama sendiri, maka dengan sebab itu dimeteraikan atas hati mereka; lalu mereka tidak dapat memahami (yang mana benar dan yang mana salah).
(Al-Munaafiquun 63:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A004
Dan apabila engkau melihat mereka, engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan kelakuannya); dan apabila mereka berkata-kata, engkau juga (tertarik hati) mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu) mereka adalah seperti batang-batang kayu yang tersandar (tidak terpakai kerana tidak ada padanya kekuatan yang dikehendaki). Mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh rendah yang mereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka. Mereka itulah musuh yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya - dari kebenaran)?
(Al-Munaafiquun 63:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A005
Dan apabila dikatakan kepada mereka: " Marilah (bertaubat) supaya Rasulullah meminta ampun (kepada Allah) untuk kamu", mereka (enggan sambil) menggeleng-gelengkan kepalanya; dan engkau melihat mereka berpaling (dari bertaubat) serta mereka berlaku sombong angkuh.
(Al-Munaafiquun 63:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A006
(Tidak ada faedahnya) kepada mereka, sama ada engkau meminta ampun untuk mereka atau engkau tidak meminta ampun, Allah tidak sekali-kali akan mengampunkan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik.
(Al-Munaafiquun 63:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A007
Merekalah yang mengatakan (kepada orang-orang Islam di Madinah yang menolong Rasulullah dan orang-orang Muhajirin): "Janganlah kamu membelanjakan harta kamu kepada orang-orang yang ada bersama-sama Rasulullah supaya mereka bersurai (meninggalkannya)". Padahal bagi Allah jualah perbendaharaan langit dan bumi, (tiada sesiapapun yang dapat memberi atau menyekat sebarang pemberian melainkan dengan kehendakNya); akan tetapi orang-orang yang munafik itu tidak memahami (hakikat yang sebenarnya).
(Al-Munaafiquun 63:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A008
Mereka berkata lagi: " Demi sesungguhnya! Jika kita kembali ke Madinah (dari medan perang), sudah tentu orang-orang yang mulia lagi kuat (pihak kita) akan mengusir keluar dari Madinah orang-orang yang hina lagi lemah (pihak Islam)". Padahal bagi Allah jualah kemuliaan dan kekuatan itu dan bagi RasulNya serta bagi orang-orang yang beriman; akan tetapi golongan yang munafik itu tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
(Al-Munaafiquun 63:8) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A009
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.
(Al-Munaafiquun 63:9) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A010
Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh ".
(Al-Munaafiquun 63:10) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A011
Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya; dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.
(Al-Munaafiquun 63:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

Sebelum kita menyebut kejadian tertentu yang mana Surah ini diturunkan, kita perlu melihat riwayat orang-orang munafik Madinah, kerana peristiwa yang berlaku pada kesempatan ini bukanlah suatu kejadian yang berlaku tetapi mempunyai satu siri peristiwa di belakangnya, yang akhirnya menyebabkannya. Sebelum pergeseran Nabi Muhammad ke Madinah, puak-puak Aus dan Khazraj, yang bosan dengan persaingan salingan dan peperangan sivil mereka, hampir menyepakati kepimpinan seorang lelaki dan sedang membuat persediaan untuk memahkotainya raja mereka. Ini adalah Abdullah bin Ubayy bin Salul, ketua Khazraj.

Muhammad bin Ishaq telah menyatakan bahawa di kalangan rakyat Khazraj kewibawaannya tidak pernah ditandingi dan tidak pernah Aus dan Khazraj bergabung dengan seorang lelaki sebelum ini (Ibn Hisham, jilid II, halaman 234).

Begitu keadaan ketika suara Islam mencapai Madinah dan orang berpengaruh kedua-dua puak itu mula menjadi umat Islam.

Apabila sebelum Emigrasi, jemputan telah diperluaskan kepada Nabi saw (yang menjadi kedamaian Allah) untuk datang ke Madinah, Hadarat Abbas bin Ubadah bin Nadlah Ansari ingin menangguhkan jemputan ini atas alasan Abdullah bin Ubayy juga mungkin menyertai dalam perisytiharan kesetiaan dan jemputan kepada nabi, sehingga Madinah mungkin menjadi pusat Islam dengan persetujuan umum.

Tetapi delegasi yang tiba di Makkah untuk mengisytiharkan kesetiaan mereka tidak memberi apa-apa kepentingan kepada cadangan Abbas bin Ubadah, dan semua anggotanya, yang termasuk 75 orang dari kedua suku, telah bersedia untuk menjemput Nabi dalam menghadapi setiap bahaya (lbn Hisham, jilid II, P. 89).

Kami telah memberikan butiran peristiwa ini dalam Pengenalan kepada Surah Al-Anfal.

Kemudian, ketika Nabi tiba di Madinah, Islam telah sangat menembusi setiap rumah kaum Ansar yang Abdullah bin Ubayy menjadi tidak berdaya dan tidak melihat cara lain untuk menyelamatkan kepimpinannya daripada menjadi seorang Muslim sendiri. Oleh itu, beliau memasuki Islam bersama dengan pengikutnya dari kalangan ketua dan pemimpin kedua-dua suku walaupun hati mereka terbakar dengan kemarahan dari dalam. Ibn Ubayy khususnya dipenuhi dengan kesedihan, kerana Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) telah merampasnya dari kerajaannya.

Selama bertahun-tahun kepercayaan dan munafiknya yang menyebarkan kerajaannya dinyatakan dengan cara yang berbeza. Di satu pihak, apabila pada hari Jumaat, Nabi Muhammad saw telah mengambil tempat duduknya untuk menyampaikan khutbah, Abdullah bin Ubayy berdiri dan berkata, "Hai manusia, Rasulullah ada di kalangan kamu, oleh siapa Allah telah memberi penghormatan kepadamu, oleh itu, hendaklah engkau menyokong dia dan dengar apa yang dia katakan dan taat kepadanya. " (Ibn Hisham, jilid III, ms 111).

Di sisi lain, kepura-puraannya didedahkan hari demi hari dan orang Islam sejati menyedari bahawa dia dan pengikutnya menimbulkan kebencian besar terhadap Islam, nabi dan umat Islam. Sebaik sahaja Nabi saw sedang berjalan, Abdullah bin Ubayy bercakap dengannya dengan kata-kata kasar. Apabila Nabi mengadu kepada Hadrat Sa'd bin Ubadah; dia berkata: "Wahai Rasulullah, janganlah susah padanya, sebab ketika Allah mengutus kamu kepada kami, kami membuat jubah untuk memahkotanya, dan, oleh Allah, dia menganggap engkau telah merampasnya dari kerajaannya." (Ibn Hisham vol: II, ms 237-238).

Selepas Pertempuran Badr ketika Nabi (yang menjadi damai Allah) menyerang suku Bani Qainuqa Yahudi ketika mereka melanggar perjanjian dan pemberontakan yang tidak dituntut, lelaki ini berdiri untuk menyokong mereka, dan memegang nabi dengan perisai, berkata: "700 pejuang ini telah membantu dan melindungi saya daripada setiap musuh, adakah anda memotongnya pada suatu pagi? Oleh Tuhan, saya tidak akan meninggalkan kamu sehingga kamu mengampuni pelanggan saya." (Ibn Hisham, jilid III, ms 5l- 52).

Pada kesempatan Pertempuran Uhud lelaki ini melakukan pengkhianatan terbuka dan menarik diri dari medan perang dengan 300 sahabatnya. Orang harus perhatikan bahawa pada saat ini kritikal apabila dia bertindak, Quraish telah berarak ke Madinah dengan 3,000 tentera dan nabi telah keluar dengan hanya 1,000 orang untuk menentang mereka.

Daripada 1,000 orang, hipokrit ini berpecah dengan 300 orang dan nabi itu ditinggalkan dengan hanya 700 lelaki untuk menemui 3,000 askar musuh di lapangan. Selepas kejadian ini, kaum muslimin Madinah yang biasa menyedari sepenuhnya bahawa dia pastinya seorang munafik dan para sahabatnya juga ditemui yang bersekutu dengan kemunafikan. Itulah sebabnya pada Jumaat pertama, selepas Pertempuran Uhud, lelaki ini berdiri seperti biasa untuk membuat ucapan di hadapan Khutbah Nabi, orang-orang itu menarik pakaiannya, sambil berkata "Duduklah kamu tidak layak untuk mengatakan demikian perkara-perkara. " Itulah peristiwa pertama di Madinah apabila lelaki ini dihina secara terbuka.

Setelah itu dia begitu penuh dengan kemarahan sehingga ia meninggalkan masjid melompat ke atas kepala rakyat. Di pintu masjid, beberapa orang Ansar berkata kepadanya, "Apa yang kamu lakukan? Kembalilah dan mintalah kepada Nabi saw. berdoa untuk pengampunanmu. "Dia menjawab" Saya tidak mahu dia berdoa untuk pengampunan saya. "(Ibn Hisham, jilid III, ms 111)

Kemudian di AH 4 Pertempuran Bani an-Nadir berlangsung. Sekiranya dia dan sahabat-sahabatnya menyokong musuh-musuh Islam lebih terbuka.

Pada satu sisi, Nabi (yang menjadi damai Allah) dan sahabat-sahabatnya yang bersungguh-sungguh mempersiapkan diri untuk berperang melawan musuh mereka, orang-orang Yahudi dan yang lain orang munafik secara diam-diam menghantar mesej kepada orang-orang Yahudi untuk memberi kesan: "Berdirilah teguh kami bersama anda; jika anda diserang, kami akan membantu anda; dan jika kamu dihalau keluar, kita juga akan keluar bersama kamu. "Rahsia pencerobohan ini telah didedahkan oleh Allah sendiri, seperti yang dijelaskan dalam Surah Al-Hashr 11-17.


Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:11 - 59:17] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A011
Tidakkah engkau melihat dan merasa hairan (wahai Muhammad) terhadap sikap orang-orang munafik itu? Mereka tergamak berkata kepada saudara-saudara mereka yang kafir dari kalangan (kaum Yahudi) ahli Kitab: "Sesungguhnya, kalau kamu dihalau keluar sudah tentu kami akan keluar bersama-sama kamu, dan kami tidak akan tunduk taat kepada sesiapapun untuk menentang kamu selama-lamanya; dan kalau kamu diperangi, sudah tentu kami akan membela kamu!" Padahal Allah mengetahui dan menyaksikan bahawa sebenarnya mereka adalah pendusta.
(Al-Hasy-r 59:11) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A012
Demi sesungguhnya! Jika orang-orang (Yahudi) itu dihalau keluar (dari Madinah), mereka (yang munafik) ini tidak akan keluar bersama-samanya; dan demi sesungguhnya, jika orang-orang (Yahudi) itu diperangi, mereka (yang munafik) ini tidak akan membelanya; dan demi sesungguhnya, jika ditakdirkan mereka membelanya sekalipun, sudah tentu mereka (semuanya - Yahudi dan munafik) akan melarikan diri; kemudian mereka tidak akan mendapat pertolongan, -
(Al-Hasy-r 59:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
(Kerana) sesungguhnya kamu - dalam hati mereka, - sangat ditakuti lebih dari Allah; yang demikian itu, kerana mereka ialah kaum yang tidak mengerti (akan kekuasaan Allah dan kebesaranNya).
(Al-Hasy-r 59:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).
(Al-Hasy-r 59:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A015
(Keadaan kaum Yahudi itu) samalah seperti orang-orang (dari suku Yahudi) yang terdahulu sedikit dari mereka, yang telah merasai akibat yang buruk (di dunia) dengan sebab bawaan kufur mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya (pada hari akhirat kelak).
(Al-Hasy-r 59:15) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A016
(Sikap kaum munafik dengan kaum Yahudi) itu samalah seperti (sikap) Syaitan ketika ia berkata kepada manusia: "Berlaku kufurlah engkau!" Setelah orang itu berlaku kufur (dan tetap terkena azab), berkatalah Syaitan kepadanya: "Sesungguhnya aku adalah berlepas diri daripadamu, kerana sebenarnya aku takut kepada Allah, Tuhan yang menguasai seluruh alam!"
(Al-Hasy-r 59:16) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A017
Maka kesudahan keduanya, bahawa mereka ditempatkan di dalam neraka, kekal mereka di dalamnya. Dan yang demikian itulah balasan makhluk-makhluk yang zalim.
(Al-Hasy-r 59:17) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
Tetapi walaupun begitu terdedah sebabnya Rasulullah (yang menjadi damai Allah) masih memperlakukannya dengan baik adalah bahawa dia mempunyai sekumpulan besar orang munafik di belakangnya.

Banyak ketua kedua-dua Aus dan Khazraj adalah penyokongnya. Sekurang-kurangnya sepertiga dari populasi Madinah terdiri daripada sahabat-sahabatnya, sebagaimana yang terwujud pada saat Pertempuran Uhud. Di bawah keadaan seperti itu, tidaklah bijaksana untuk berperang dengan musuh-musuhnya yang digabung dengan musuh-musuh luaran. menyedari akan kemunafikan mereka, nabi terus menerus berurusan dengan mereka berdasarkan kepercayaan iman mereka yang lama.

Sebaliknya, orang-orang ini juga tidak memiliki kekuasaan atau keberanian untuk melawan orang-orang beriman secara terang-terangan sebagai orang kafir, atau untuk bergabung tangan dengan seorang penyerang dan menghadapi mereka di medan perang.

Rupa-rupanya mereka adalah tangan yang kuat tetapi di dalamnya mereka mempunyai kelemahan yang Allah telah jelaskan dalam ayat-ayat Surah Al-Hashr 12-14.


Surah Al-Hasy-r - سورة الحشر

[59:12 - 59:14] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]


A012
Demi sesungguhnya! Jika orang-orang (Yahudi) itu dihalau keluar (dari Madinah), mereka (yang munafik) ini tidak akan keluar bersama-samanya; dan demi sesungguhnya, jika orang-orang (Yahudi) itu diperangi, mereka (yang munafik) ini tidak akan membelanya; dan demi sesungguhnya, jika ditakdirkan mereka membelanya sekalipun, sudah tentu mereka (semuanya - Yahudi dan munafik) akan melarikan diri; kemudian mereka tidak akan mendapat pertolongan, -
(Al-Hasy-r 59:12) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A013
(Kerana) sesungguhnya kamu - dalam hati mereka, - sangat ditakuti lebih dari Allah; yang demikian itu, kerana mereka ialah kaum yang tidak mengerti (akan kekuasaan Allah dan kebesaranNya).
(Al-Hasy-r 59:13) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark

A014
(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka).
(Al-Hasy-r 59:14) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark



Oleh itu; mereka menganggap bahawa kebajikan mereka hanya berbaring sebagai Muslim. Mereka datang ke masjid, menunaikan solat, menyerahkan zakat, dan membuat dakwaan lisan yang tinggi terhadap iman, yang mana umat Islam sejati tidak pernah merasakan perlu dilakukan. Mereka akan menawarkan seribu alasan untuk setiap tindakan munafik mereka yang mana mereka akan cuba menipu seniman mereka, Ansar, untuk mempercayai bahawa mereka berada bersama mereka.

Dengan reka bentuk ini, mereka bukan sahaja menyelamatkan diri dari keburukan yang secara semula jadi boleh terakru jika mereka memisahkan diri daripada persaudaraan Ansar, tetapi juga memanfaatkan peluang untuk membuat kerosakan yang tersedia untuk mereka sebagai anggota persaudaraan Muslim. Ini adalah sebab-sebab yang membolehkan Abdullah bin Ubayy dan orang munafik berfikir untuk mendapatkan peluang untuk mengiringi Nabi saw yang dalam perjuangannya menentang Bani al-Mustaliq, dan pada masa yang sama mereka merekayasa dua kejahatan yang besar yang boleh menghancurkan Perpaduan umat Islam.

Walau bagaimanapun, berdasarkan latihan yang indah dalam disiplin yang dilakukan oleh Muslim; telah menerima melalui pengajaran suci Al-Quran dan persahabatan Nabi (yang menjadi damai), kedua kerosakan itu telah dihentikan pada waktunya dan orang-orang munafik sendiri menjadi malu. Salah satu daripada ini adalah kejahatan yang telah disebutkan di Surah An-Nur di atas, dan yang lain yang telah disebutkan dalam Surah ini. Insiden ini telah dikaitkan dengan Bukhari, Muslim, Ahmad, Nasai, Tirmidhi, Baihaqi, Tabari, Ibn Marduyah, Abdur Razzaq, lbn Jarir Tabari, Ibn Sa'd dan Muhammad bin Ishaq melalui banyak saluran yang boleh dipercayai.

Dalam beberapa tradisi ekspedisi di mana ia berlaku tidak dinamakan, dan di lain-lain ia telah dihubungkan dengan Pertempuran Tabuk. Tetapi pihak berkuasa atas pertempuran yang diperjuangkan oleh Nabi dan sejarah telah dipersetujui bahwa insiden ini terjadi pada saat kampanye melawan Bani al-Mustaliq.

Berikut adalah kisah nyata apabila semua tradisi dibaca bersama. Apabila selepas menghancurkan kuasa Bani al-Mustaliq, tentera Islam telah berhenti di perkampungan di telaga al Muraisi. Tiba-tiba timbul perselisihan antara dua lelaki dengan mengambil air dari telaga; Salah satunya ialah Jehjah bin Masud Ghifari, seorang hamba Hadrat Umar yang dilantik untuk memimpin kudanya. Yang lain ialah Sinan bin Wabar al-Juhani, yang suku adalah sekutu puak Khazraj.

Kata-kata kasar antara mereka membawa kepada pertempuran dan Jehzah menendang Sinan, yang Ansar, berdasarkan tradisi Yamanite kuno mereka, dianggap sebagai penghinaan dan kehinaan. Pada Sinan ini, orang-orang Ansar dan Jehjah yang meminta bantuan. Mendengar tentang pergaduhan Ibn Ubayy mula menghasut dan memanggil lelaki Aus dan Khazraj untuk keluar dan membantu sekutu mereka. Dari sisi lain beberapa orang Emigran juga keluar. Pertikaian itu mungkin telah menyebabkan pertarungan antara Ansar dan Muhajirin sendiri di tempat yang mereka baru saja berperang dengan suku musuh bersama-sama dan menghancurkannya telah dihentikan di wilayahnya sendiri. Tetapi mendengar suara Nabi saw yang muncul dan berkata, "apakah panggilan paganisme ini? Apa yang kamu lakukan dengan panggilan itu, biarkanlah, itu perkara yang kotor."

Terdapat orang terkemuka dari kedua belah pihak bertemu dan menyelesaikan pertikaian itu; Sinan mengampuni Jehjah dan damai dipulihkan. Selepas ini setiap orang yang hatinya tidak disukai datang kepada Abdullah bin Ubayy dan mereka semua berkata kepadanya, "Sehingga kini kami berharap kepada kami dan engkau melindungi kami, tetapi sekarang nampaknya engkau telah menjadi penolong para pendatang ini terhadap kami Ibn Ubayy sudah marah.

Kata-kata ini membuatnya terlepas, oleh itu, "Inilah yang telah kamu lakukan kepada diri kamu sendiri. Anda telah memberi orang-orang ini perlindungan di negara anda, dan membahagikan hartamu di kalangan mereka. Begitu banyak sehingga mereka kini menjadi saingan kita. Tidak ada apa-apa yang sesuai dengan kita dan para pendusta Quraish (atau sahabat Muhammad) sebagai pepatah purba 'Makan anjing anda untuk menggemukkannya dan ia akan memakan kamu.' Jika anda menahan harta anda dari mereka, mereka akan pergi ke tempat lain.

Oleh Tuhan, ketika kita kembali ke Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusirnya. "Zaid bin Arqam, seorang budak lelaki, juga hadir dalam sidang pada waktu itu, ia mendengarnya dan menyebutnya sebelum dia bapa saudaranya, dan bapa saudaranya yang merupakan salah seorang ketua Ansar pergi kepada nabi (yang bersahabat) dan memberitahunya seluruh cerita.

Rasulullah memanggil Zaid dan bertanya kepadanya apa yang telah terjadi dan dia mengulangi setiap perkataan dari apa yang dia Nabi saw berkata, "Zaid, anda mungkin tidak senang dengan Ibn Ubayy; anda mungkin tersilap dalam pendengaran; anda mungkin membayangkan Ibn Ubayy berkata ini. "Tetapi Zaid yakin dan tegas, Dia berkata," Tidak, saya bersumpah demi Tuhan saya telah mendengarnya mengatakan ini dan itu. "Kemudian nabi itu menamakan Ibn Ubayy, dan dia datang dan bersumpah bahawa dia tidak mengatakan apa-apa.

Orang-orang Ansar juga berkata, "Tuan, seorang lelaki mengatakan ini: dia mungkin telah tersilap dalam apa yang dia dengar. Ubayy adalah seorang lelaki tua dan pemimpin kami yang dihormati. Tidak percaya apa yang dikatakan seorang budak lelaki terhadapnya. "Orang-orang tua dari suku itu menegur Zaid juga, yang menjadi tertekan dan mengadakan perdamaiannya, tetapi Nabi mengenali Zaid dan Abdullah bin Ubayy.

Apabila Hadrat Umar mengetahui hal ini, ia datang kepada Nabi dan berkata: "Tolong izinkan saya untuk meletakkan hipokrit ini dengan pedang. Atau, jika anda tidak fikir ia sesuai untuk memberi saya izin, anda boleh beritahu Muadh bin Jabal, atau Abbad bin Bishr, atau Sad bin Mu'adh, atau Muhammad bin Maslamah dari kalangan Ansar, untuk pergi dan membunuhnya. Tetapi nabi berkata: "Tidak, rakyat akan mengatakan Muhammad membunuh sahabat-sahabatnya sendiri." Setelah itu ia memerintahkan orang ramai untuk segera keluar, walaupun pada waktu Nabi tidak terbiasa melakukan perjalanan. terus selama 30 jam di peregangan sehingga orang-orang menjadi letih

Kemudian dia berhenti, dan segera setelah mereka menyentuh tanah, mereka tertidur, ini dilakukan untuk mengalihkan pikiran mereka dari apa yang terjadi di sumur al-Muraisi. jalannya, Hadrat Usaid bin Hudair, seorang ketua Ansar, bertemu Rasulullah, dan berkata: "Wahai Rasulullah, hari ini kamu memerintahkan rakyat untuk berangkat pada waktu yang tidak menyenangkan untuk melakukan perjalanan, sesuatu yang belum pernah kamu lakukan sebelumnya "Nabi menjawab:" Pernahkah kamu mendengar apa yang dikatakan oleh sahabatmu? "Ketika dia bertanya siapa dia Ya, Nabi menjawab; Abdullah bin Ubayy. Dia bertanya apa yang telah dia katakan. Rasulullah menjawab: "Dia telah menegaskan bahawa ketika ia kembali ke Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusirnya dari makhluk-makhluk yang sama." Dia berkata, "Demi Tuhan, wahai Rasulullah, ; kamu akan mengusirnya setiap kali kamu mahu. "Dengan berita yang tersebar di kalangan para askar Ansar dan mereka menyerang mereka terhadap Ibn Ubayy, orang-orang itu menasihatinya untuk pergi ke Nabi (yang menjadi damai Allah) dan meminta pengampunan, tetapi dia menjawab: "Kamu memintaku untuk mempercayainya, dan saya percaya kepadanya; anda meminta saya membayar zakat harta saya, dan saya membayar zakat juga; sekarang satu-satunya perkara yang tersisa adalah bahawa saya harus tunduk kepada Muhammad. "Ini sekali lagi memarahi orang-orang yang beriman kepada Ansar dan semua orang mula mengejek dan mengutuknya secara kasar.

Apabila kafilah itu hendak masuk ke Madinah, Abullah, anak Abdullah bin Ubayy, berdiri di hadapan bapanya dengan pedang yang ditarik, dan berkata: "Kamu telah berkata bahawa ketika kamu sampai di Madinah, orang-orang yang mulia akan mengusir orang-orang jahat. Sekarang, anda akan tahu siapa yang dihormati; kamu atau Allah dan Rasul-Nya. Oleh Tuhan, anda tidak boleh memasuki Madinah sehingga Rasulullah (yang menjadi damai Allah) membolehkan anda memasuki. "Pada Ibn Ubayy ini berteriak:" Wahai orang Khazraj, lihat, anak saya sendiri menghalang saya masuk Madinah. "Orang-orang menyampaikan berita ini kepada Nabi, dan dia berkata:" Katakan kepada Abdullah supaya membiarkan bapanya pulang. "Abdullah berkata," Jika ini adalah perintah Nabi, maka kamu boleh masuk. "Kemudian Rasulullah berkata kepada Hadrat Umar: "Sekarang apa pendapat kamu, Umar? Sekiranya anda membunuhnya pada hari ketika anda meminta izin saya untuk membunuhnya, ramai orang akan terkejut dengan kemarahan. Hari ini jika saya memerintahkan mereka untuk membunuhnya, mereka akan membunuh dia dengan serta-merta. "Hadrat Umar menjawab," Demi Tuhan, saya menyadari ada kebijaksanaan yang lebih besar di sebalik apa yang dikatakan oleh Rasul Allah dari apa yang saya katakan. "Ini adalah keadaan di mana Surah ini diturunkan paling mungkin selepas Rasulullah kembali ke Madinah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top