Al-Kawthar
Surah Al-Kauthar - سورة الكوثر
Tempoh: MakkanWahyu Pesanan: 15
Ayah: 3
[108:3] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]

Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).
(Al-Kauthar 108:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkThafheem Vol: 6
Nama
Surah telah begitu ditunjuk selepas perkataan 'al-kauthar' berlaku dalam ayat pertama.
Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).
(Al-Kauthar 108:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkTempoh Wahyu
Ibnu Marduyah telah menyebut Hadrat Abdullah bin Abbas, Hadrat Abdullah bin az-Zubair dan Hadrat Aishah sebagai berkata bahawa Surah ini adalah Makki. Kalbi dan Muqatil juga menganggapnya sebagai Makki, dan yang sama adalah pandangan yang dipegang oleh majoriti pengulas. Tetapi Hadrat Hasan Basri, Ikrimah, Mujahid dan Qatadah menganggapnya sebagai Madani.Imam Suyuti di Al-Itqan telah mengesahkan pandangan yang sama ini, dan Imam Nawawi dalam ulasannya mengenai Sahih Muslim juga memilih yang sama. Alasan untuk ini adalah tradisi tradisi pangkat Imam Ahmad, Muslim, Abu Daud, Nasai, Ibnu Abi Shaibah, Ibnu al-Mundhir, Ibn Marduyah, Baihaqi dan yang lain berkaitan dengan Hadrat Anas bin Malik, berkata: " Rasulullah adalah di antara kita, sementara itu dia berdesak, kemudian dia mengangkat kepalanya, tersenyum, menurut beberapa tradisi, orang bertanya apa untuk dia tersenyum, menurut yang lain, dia sendiri memberitahu mereka bahawa Surah baru saja diturunkan Kemudian, dengan Bismillah-i-Rahman-i-Rahim, dia membacakan Surah Al-Kauthar, kemudian ia bertanya kepada orang-orang apakah mereka mengetahui apa yang Kauthar itu, ketika mereka mengatakan bahawa Allah dan Rasulnya mempunyai pengetahuan yang terbaik, ; Ia adalah sungai yang telah diberikan oleh Tuhanku kepada Syurga. " (Butiran berikut mengikut "Kauthar").
Dasar pemikiran dari tradisi ini untuk Madani Surah ini ialah Hadrat Anas milik Madinah, dan mengatakan bahwa Surah ini diturunkan di hadapannya adalah bukti bahwa ia adalah Madani.
Tetapi, di tempat pertama, dari Hadrat Anas yang sama, Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Daud, Tirmidzi dan Ibn Jarir telah menceritakan tradisi yang mengatakan bahawa sungai ini surga (Al-Kauthar) telah ditunjukkan kepada Nabi saw (yang menjadi damai Allah) pada kesempatan mi'raj (kenaikan) dan semua orang tahu bahawa mi'raj telah berlaku di Makkah sebelum hijrah.
Kedua, ketika semasa mi'raj Nabi saw tidak hanya diberitahu mengenai karunia Allah SWT tetapi juga menunjukkannya, tidak ada alasan mengapa Surah Al-Kauthar sepatutnya diturunkan di Madinah untuk memberinya berita baik darinya . Ketiganya, jika dalam perhimpunan Sahabat nabi sendiri telah memberikan berita tentang wahyu Surah Al-Kauthar yang Hadrat Anas telah disebutkan dalam tradisinya, dan itu berarti bahwa Surah telah diturunkan untuk pertama kalinya, itu tidak mungkin para sahabat seperti Hadrat Aishah, Hadrat Abdullah bin Abbas dan Hadrat Abdullah bin Zubair sepatutnya mengumumkan Surah ini sebagai wahyu Makki dan kebanyakan para pengulas juga sepatutnya menganggapnya sebagai Makki.
Sekiranya perkara itu dipertimbangkan dengan teliti, nampaknya terdapat kecacatan dalam tradisi dari Hadrat Anas kerana ia tidak mengatakan apa yang menjadi topik yang dibincangkan dalam perhimpunan di mana Nabi memberikan kabar tentang Surah Al-Kauthar.
Ada kemungkinan bahawa pada masa itu Nabi menjelaskan sesuatu. Sementara itu, beliau dimaklumkan oleh wahyu bahawa perkara itu dijelaskan lebih lanjut oleh Surah Al-Kauthar, dan beliau menyebut perkara yang sama, dengan mengatakan bahawa Surah telah diturunkan kepada beliau pada ketika itu. Kejadian-kejadian seperti ini berlaku pada beberapa kesempatan, berdasarkan yang para penafsir berpendapat tentang ayat-ayat tertentu yang diungkapkan dua kali.
Wahyu kedua ini, pada hakikatnya, bermaksud bahawa ayat tersebut telah diungkapkan sebelumnya, tetapi pada suatu ketika kemudian perhatian nabi itu diundang kepadanya oleh wahyu untuk kali kedua.
Dalam tradisi sedemikian, sebutan mengenai wahyu tertentu tidak cukup untuk menentukan sama ada ia diturunkan di Makkah atau Madinah, dan apabila tepat ia diturunkan. Sekiranya tradisi Hadrat Anas ini tidak ada di sana untuk menimbulkan keraguan, seluruh kandungan Surah Al-Kauthar dengan sendirinya memberikan bukti bahawa ia telah diturunkan di Makkah, dan pada masa ketika Nabi sedang melewati keadaan yang sangat tidak menggalakkan.
Latar belakang sejarah
Surah Al-Kauthar - سورة الكوثر

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).
(Al-Kauthar 108:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).
(Al-Kauthar 108:2) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).
(Al-Kauthar 108:3) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkSurah Adh-Dhuha - سورة الضحى
[93:1] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]Surah Ash-Syar-h - سورة الشرح
[94:1] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ?
(Ash-Syar-h 94:1) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkDalam Surah Ad-Duha dikatakan: "Dan sesungguhnya masa yang lebih lama (iaitu setiap masa yang akan datang) adalah lebih baik bagimu daripada zaman dahulu, dan tidak lama lagi Tuhanmu akan memberi kamu begitu banyak sehingga kamu akan senang".
Surah Adh-Dhuha - سورة الضحى
[93:4 - 93:5] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya.
(Adh-Dhuha 93:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati.
(Adh-Dhuha 93:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkDan, "Fakta adalah bahawa bersama-sama dengan setiap kesulitan ada juga kemudahan." Iaitu, "Anda tidak boleh terkecoh oleh keterukan keadaan pada masa ini; tempoh kesukaran ini akan berlalu, dan tempoh kejayaan dan kemenangan akan diteruskan."
Surah Ash-Syar-h - سورة الشرح
[94:4 - 94:7] - Ini adalah sebahagian dari keseluruhan surah. [Papar keseluruhan surah]
Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?
(Ash-Syar-h 94:4) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
(Ash-Syar-h 94:5) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
(Ash-Syar-h 94:6) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | Bookmark
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
(Ash-Syar-h 94:7) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota | BookmarkMenurut Ikrimah ketika Nabi telah dilantik sebagai Nabi, dan ia mula memanggil umat Islam , Quraish berkata: "Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) dimusnahkan dari kaumnya sebagai pohon yang dipotong dari akarnya, yang mungkin jatuh ke tanah setiap saat." (Ibn Jarir).
Muhammad bin Ishaq berkata: "Setiap kali Nabi (yang menjadi damai sejahtera Allah) disebutkan sebelum As bin Wa'il as-Sehmi, ketua Makkah, dia pernah berkata; "Biarkan dia sendiri kerana dia hanya seorang lelaki tanpa anak (tidak ada anak lelaki). Apabila dia mati, tidak akan ada yang mengingatnya."
Shamir bin Atiyyah mengatakan bahawa Uqbah bin Abi Mu'ait, juga pernah mengatakan perkara serupa tentang Nabi (Ibnu Jarir).
Menurut Ibn Abbas, setelah Ka'b bin Ashraf (ketua Yahudi Madinah) datang ke Mekah dan ketua-ketua kaum Quraisy berkata kepadanya; "Lihat saja budak lelaki ini, yang dipisahkan dari kaumnya, dia menganggap dia lebih unggul daripada kita, sedangkan kita mengurus Haji, menjaga Ka'bah dan menghidangkan jemaah haji." (Bazzar).
Mengenai kejadian ini, Ikrimah melaporkan bahawa Quraish telah menggunakan kata-kata as-sunbur al-munbatir min qaumi-hi (yang lemah, tidak berdaya dan tidak mempunyai anak yang dipotong daripada orang-orangnya) untuk Nabi (Ibn Jarir). Ibn Sa'd dan lbn Asakir telah menceritakan bahawa Hadrat Abdullah bin Abbas berkata; "Anak sulung Rasulullah (yang menjadi damai Allah) adalah Qasim, bersebelahan dengannya adalah Zainab, di samping Hadrat Abdullah dan di sampingnya tiga anak perempuan iaitu Umm Kulthum, Fatimah dan Ruqayyah. Mereka pertama Hadrat Qasim mati dan kemudian Hadrat Abdullah. Kemudian As bin Wail berkata: "Alirannya telah berakhir; sekarang dia adalah abtar (iaitu potongan dari akar). "Beberapa tradisi menambah bahawa Seperti berkata" Muhammad adalah abtar; dia tidak mempunyai anak untuk menggantikannya. Apabila dia mati, ingatannya akan musnah dan kamu akan menyingkirkannya. "Tradisi dari Ibn Abbas, yang telah dikaitkan oleh Abd bin Humaid, menunjukkan bahawa Abu Jahl juga telah mengatakan kata-kata yang sama pada kematian anak nabi, Abdullah. Ibn Abi Hatim mempunyai kaitan dengan pihak berkuasa Shmir bin Atiyyah bahawa jenis kejahatan yang sama ditunjukkan oleh Uqbah bin Abi Mu'ait dengan bersukacita dengan pengorbanan nabi ini. Ata mengatakan bahawa ketika anak kedua Nabi saw mati, pamannya sendiri, Abu Lahab (rumahnya yang bersebelahan dengannya) mempercepatkan kepada orang-orang kafir dan memberinya "kabar baik"; Batira Muhammadun al-lail: "Muhammad telah menjadi tidak mempunyai anak malam ini, atau dia dipotong dari akar.
Begitu keadaan yang menggangu di mana Surah Al-Kauthar telah diturunkan. Orang Quraish marah padanya kerana dia menyembah dan menyembah hanya Allah dan menafikan penyembahan berhala mereka secara terbuka.
Oleh sebab itu, dia tidak mendapat pangkat, penghargaan dan kehormatan bahawa dia Di antara umat-Nya sebelum kenabian dan telah dinikmati sekarang sebagai pemotongan dari masyarakatnya. Segelintir sahabatnya juga tidak berdaya, orang miskin yang dianiaya dan dikritik.
Tambahan pula, dia telah dihilangkan oleh kematian dua orang anak lelaki, satu demi satu, sedangkan saudara terdekat dan rakyat klannya, saudara persaudaraan dan kejiranan bersukacita dan mengucapkan kata-kata seperti yang merendahkan dan mengganggu untuk orang mulia yang telah merawat musuh-musuhnya paling baik. Pada ini Allah hanya dalam satu kalimat Surah singkat ini memberinya berita baik, berita yang lebih baik daripada yang tidak pernah diberikan kepada mana-mana lelaki di dunia, selain keputusan bahawa ia akan menjadi lawannya yang akan dipotong dari akar mereka dan bukan dia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan