Khamis, 22 Februari 2018

Glosari Syarat Berkaitan Al-Qur'an

0 Comments
Glosari Syarat Berkaitan Al-Qur'an

  1. Nama Surah
  2. Ishmâm
  3. Al-Imâlah
  4. Al-Juz '
  5. Al-Hurûf Al-Muqatta'ah
  6. Hizb
  7. 'Kaligrafi Uthmanik
  8. Ar-Rukû '
  9. Tujuh Surah Panjang
  10. Sujud untuk Bacaan
  11. Vowelization
  12. Jeda Tanda
  13. Kaedah Bacaan
  14. Kaedah Bacaan Yang Dikenali
  15. Al-Mu'anaqah
  16. Al-Mu'awwidhatân
  17. Al-Mufassal
  18. Al-Manzil
  19. Jeda Wajib

Nama- nama Surah: nama-nama Surah Al-Quran terkenal. Walau bagaimanapun, kita menyebut di sini beberapa Surah yang mempunyai lebih dari satu nama:
  1. At-Taubah: ia juga dipanggil "Bara'ah"
  2. Al-Isra ': ia juga dipanggil "Bani Isra'il"
  3. Fatir: ia juga dikenali sebagai "Al-Mala'ikah"
  4. Ghafir: ia juga dikenali sebagai "Al-Mu'min"
  5. Fussilat: ia juga dikenali sebagai "Ha Mim As-Sajdah"
  6. Al-Insan: ia juga dikenali sebagai "Ad-Dahr"
Ishmâm : bermakna menggabungkan dua bibir seperti keadaan menyatakan Dammah [iaitu vokal pendek (u)] tanpa sebarang kesan ketara dalam sebutan ini. Ishmâm tidak berlaku di tengah-tengah satu perkataan dalam kaedah pembacaan menurut Hafs kecuali dalam perkataan Ta'manna « تأمنا » [yakni percaya kepada kita] dalam ayat berikut dari Surat Yusuf. Allah berfirman: "Mengapa kamu tidak mempercayai kami dengan Yusuf, padahal sesungguhnya kami adalah orang-orang yang bertakwa? (12:11)
Kedua-dua bibir itu dibulatkan apabila menyatakan Nubl yang berganda sebagai tanda asimilasi Dammah [iaitu vokal pendek (u)] dari Nûn pertama dengan Nûn kedua, kerana perkataan 'Ta'manna' " تأمنا » pada asalnya 'Ta'manuna' ' تأمننا ». Tanda Ishmâm adalah untuk meletakkan titik pusat tertentu (  ) di atas bahagian terakhir huruf Mîm, sedikit sebelum dua kali ganda Nûn. Oleh itu, perkataan Ta'mannah « تأمنا » ditulis dengan cara ini (  )
Ishmâm dibuat sebelum jeda adalah untuk mengelilingi kedua bibir apabila mengucapkan surat yang mempunyai Dammah di mana jeda dibuat. Satu contoh Ishmam seperti ini terdapat dalam perkataan « نستعين »( Nasta'în ) (kami meminta pertolongan) dalam ayat ini dari Surat Al-Fatihah. Allah berfirman:
{ إياك نعبد وإياك نستعين }
Iyyaka na'budu wa iyyaka nasta'în
"Kamu menyembah (Kami), dan Engkau (sendirian) kami meminta pertolongan (untuk tiap-tiap sesuatu)." (1: 5)
The "Nun" sendiri menjadi vowelless kerana kes jeda.
Al-Imâlah : ia adalah untuk mengucapkan Fathah [iaitu titik vokal pendek (a)] sedikit seperti Kasrah [iaitu vokal pendek (i)] dan mengucapkan Alif sedikit seperti Yâ ' tanpa penggantian lengkap Fathah dengan Kasrahatau dari Alif dengan Yâ ' . Ini adalah Imâlah yang semata-mata dan ia juga dikenali sebagai Idjâ ' . Satu-satunya perkataan yang dibaca dengan Imâlah menurut bacaan Hafs-'Asim ialah { مجريها } ( majriha ) (kursus bergeraknya), dalam ayat no. (41) Surat Hud. { وقال اركبوا فيها بسم الله مجراها ومرساها إن ربي لغفور رحيم } Maka Allah berfirman: "Dan (ingatlah), ketika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: kursus (bergerak) dan penunggangnya (berehat). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. "} (11:41) Dalam ayat ini Fathah atas surat Râ 'cenderung kepada Kasrah dan surat Alif cenderung kepada huruf Yâ' . Tanda yang merujuk kepada fenomena ini adalah meletakkan titik dalam bentuk berlian kosong di bawah huruf R ' seperti ini: (  ).
Al-Juz ' (Bahagian ini): Al-Quran yang mulia dibahagikan kepada tiga puluh bahagian yang hampir sama dengan saiznya. Untuk memudahkan bacaannya setiap bulan, setiap bahagian juga dibahagikan kepada dua bahagian.
Berikut adalah permulaan tiga puluh bahagian Al-Qur'an yang mulia:
  1. Al-Fatihah
  2. {Orang-orang bodoh di kalangan manusia (orang kafir, munafik, dan orang-orang Yahudi) akan berkata: Apa yang menjadikan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka [arah doa (ke arah Baitulmuqaddis)] yang mereka hadapi dalam doa ...} )
  3. {Mereka Rasul-rasul! Kami mengutamakan sebahagiannya kepada orang lain, ...} (2: 253)
  4. {Semua makanan adalah sah kepada Bani Israil, kecuali apa yang Israel menyalahi undang-undang untuk dirinya sendiri sebelum Taurat diturunkan ...} (3:93)
    Sesuai dengan beberapa ulama, bahagian ini bermula dari ayat yang terdahulu {Tidak mungkin kamu mencapai Al-Birr (ketakwaan, kebenaran - di sini artinya Allâh's Reward, yaitu Syurga), kecuali jika kamu membelanjakan (dalam Al-Allah) dari apa yang kamu cintai ; } (3:92)
  5. {Juga (wanita-wanita yang diharamkan) yang telah berkahwin, kecuali yang (budak) yang tangan kanan anda mempunyai. } (4:24)
  6. {Allah tidak suka bahawa kejahatan itu harus diucapkan di khalayak ramai kecuali oleh orang yang telah dianiaya. } (4: 148)
  7. {Sesungguhnya kamu akan mendapati orang-orang yang paling kuat di antara orang-orang yang bermusuhan dengan orang-orang mukmin (Muslim) menjadi orang-orang Yahudi dan orang-orang yang Al-Mushrikûn (5:82)
    Menurut beberapa ulama, bahagian ini bermula dengan ayat berikut. Dan apabila mereka (yang memanggil diri mereka sebagai orang Kristen) mendengarkan apa yang telah diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad saw), kamu melihat mata mereka meluap dengan air mata kerana kebenaran yang mereka telah dikenali.} (5:83)
  8. {Dan sekalipun Kami menurunkan kepada mereka malaikat-malaikat, dan orang-orang mati telah berkata kepada mereka, ...} (6: 111)
  9. {Para ketua, parti sombong di antara rakyatnya berkata ...} (7:88)
  10. {Dan ketahuilah bahawa apa pun dari perang-rampasan yang kamu dapat memperoleh, ...} (8:41)
  11. {Syaitan itu hanya terhadap mereka yang kaya, tetapi meminta cuti ...} (9:93) tetapi menurut sebahagian ulama, bahagian ini bermula dari ayat berikut {Mereka (orang-orang munafik) akan memberikan alasan mereka kepada kamu ( Muslim), apabila anda kembali kepada mereka. } (9:94)
  12. {Dan tidak ada makhluk yang hidup di bumi tetapi peruntukannya adalah dari Allah. Dan Dia mengetahui tempat kediamannya dan depositnya (di dalam rahim, kubur). } (11: 6)
  13. {Dan saya tidak melepaskan diri (dari kesalahan). Sesungguhnya diri sendiri cenderung kepada kejahatan, kecuali apabila Tuhanku melimpahkan rahmatNya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. } (12:53)
  14. Alif-Lâm-Râ . Inilah ayat-ayat Kitab dan Al-Quran yang jelas. Menurut sebahagian ulama, bahagian ini bermula dengan ayat berikutnya {Berapa banyak orang yang tidak percaya bahawa mereka telah menjadi Muslim [mereka yang telah menyerah diri kepada kehendak Allah di Islâm iaitu Monotheisme Islâmic - ini akan hari kiamat apabila mereka melihat orang-orang kafir pergi ke Neraka dan umat Islam pergi ke syurga]. } (15: 2)
  15. (Maha Suci) Dia adalah Maha Mengetahui segala sesuatu yang mereka kerjakan dengan Dia] Yang mengambil hambaNya (Muhammad (صلى الله عليه وسلم)) untuk perjalanan malam dari Al-Masjid al-Haram ( di Makkah) ke Al-Masjid-al-Aqsâ (di Yerusalem),} (17: 1)
  16. {(Khidr) berkata: "Bukankah saya memberitahu kamu bahawa kamu tidak dapat bersabar dengan saya? } (18:75)
  17. {Menarik untuk manusia perhitungan mereka, sementara mereka berpaling dengan lalai. } (21: 1)
  18. {Sebenarnya yang berjaya ialah orang yang beriman. } (23: 1)
  19. {Dan orang-orang yang tidak mengharapkan pertemuan dengan Kami (orang-orang yang mendustakan hari kiamat dan kehidupan akhirat), berkata: "Mengapa malaikat-malaikat tidak diturunkan kepada kita, atau mengapa kita tidak melihat Tuhan kita? } (25:21)
  20. {Tidak ada jawapan lain yang diberikan oleh kaumnya kecuali mereka berkata: "Keluarlah keluarga Lût (Lot) dari bandar kamu Sesungguhnya, ini adalah lelaki yang ingin menjadi bersih dan suci! } (27:56) dan menurut sebahagian ulama, sebahagiannya bermula dengan ayat ini {(Bertanyalah mereka: Siapakah yang menciptakan langit dan bumi)? (27:60)
  21. {Dan janganlah kamu berbantah dengan orang-orang Kitab (Yahudi dan Kristian), kecuali dengan cara yang lebih baik (dengan perkataan yang baik dan dengan cara yang baik, mengajak mereka kepada Islâmic Monotheism dengan Ayat-Nya), kecuali dengan mereka yang melakukan kejahatan; } (29:46) dan menurut beberapa ulama, bahagian ini bermula dari ayat yang terdahulu, yang telah diturunkan kepadamu tentang Kitab (Al-Quran) dan melaksanakan As- Salât ( Iqamât-as-Salât ). } (29:45)
  22. {Dan barangsiapa di antara kamu taat kepada Allah dan RasulNya, dan melakukan perbuatan baik yang baik, Kami akan berikan kepadanya pahalanya dua kali.
  23. {Dan Kami tidak mengutuskan kaumnya selepasnya sebagai tentera dari langit, dan tidak ada keperluan bagi Kami untuk menghantar (perkara demikian). } (36:28) dan menurut beberapa ulama, bahagian ini bermula dari ayat 22 dalam Surah yang sama. Dan mengapa saya tidak menyembah Dia (Allah) yang telah menciptakan saya dan kepada siapa kamu akan dikembalikan. } (36:22)
  24. {Maka, siapa yang lebih zalim dari orang yang berbohong terhadap Allah, dan menyangkal kebenaran [Al-Quran ini, Nabi (Muhammad (صلى الله عليه وسلم)] dan juga Islâmic Monotheism] ketika datang kepadanya! } (39:32)
  25. {Kepunyaan (Al-Quran) yang dimaksudkan dengan pengetahuan tentang hari kiamat. } (41:47)
  26. Hâ-Mîm . Pengisahan Al-Kitab ini adalah dari Allah, Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. } (46: 1,2)
  27. {{Ibrâhîm (Abraham)] berkata: "Maka untuk apa tujuan kamu datang, wahai Rasul-rasul? } (51:31)
  28. (Bahkan Allah telah mendengar pernyataannya (Khaulah binti Tha'labah) yang membantah dengan kamu (O Muhammad (صلى الله عليه وسلم)) mengenai suaminya (Aus bin As-Sâmit),} (58: 1)
  29. {Diberkatilah Dia yang Tangannya adalah kekuasaan; dan Dia mampu melakukan segala sesuatu. } (67: 1)
  30. {Apa yang mereka bertanya (satu sama lain) tentang? } (78: 1)
Al-Hurûf Al-Muqatta'ah (Huruf Terpisah): mereka terdiri daripada separuh alfabet yang mana dua puluh sembilan Surah Al-Quran bermula. Contoh-contoh Al-Hurûf Al-Muqatta'ah adalah: Alif Lâm Mîm , Kâf Ha-ya 'Ain Sâd , Tâha dll. Singkatan ini menunjukkan gaya ajaib Al-Quran yang mulia, sebagai Rasul Allah dia mencabar para musyrik untuk menghasilkan seperti itu, tetapi mereka tidak dapat, walaupun ia (Al-Quran Mulia) terdiri dari huruf yang sama yang membentuk bahasa mereka (bahasa Arab).
Hizb (Seksyen): separuh daripada Juz ' (Bahagian).
'Kaligrafi Uthmanik: ia adalah sistem penulisan dengan mana Mushafs ditulis, yang berbeza dalam beberapa aspek dari kaedah penulisan konvensional.
Ar-Rukû ' : di Mushafs sub-benua India, Surah Al-Quran yang Agung dibahagikan kepada bahagian-bahagian yang dipanggil " Ruku'ât ". Rukû ' adalah beberapa ayat yang disarankan untuk membaca dalam setiap Rak'ah Doa. Tanda untuk Rukû ' adalah huruf ' Ain (ع) ditempatkan di tepi kanan dan kiri Mushaf.
Tujuh Long Surah: mereka adalah Al-Baqarah, Al-'Imran, An-Nisâ ', Al-Ma'idah, Al-An'am, Al-A'râf, dan ketujuh adalah Al-Anfâl dan At- Taubah bersama atau Yunus.
The Prostration for Recitation: adalah sujud yang disarankan yang dilakukan setelah membaca atau mendengarkan ayat-ayat khusus Al-Quran yang mulia. Ayat-ayat ini adalah lima belas dalam bilangan, dan mereka adalah seperti berikut:
  1. {Sesungguhnya orang-orang yang bersama dengan Tuhan kamu (malaikat) tidak pernah merasa bangga untuk menyembah-Nya, tetapi mereka memuliakan pujian-Nya dan bersujud di hadapan-Nya. } (7: 206)
  2. {Dan bagi Allah, orang-orang yang ada di langit dan di bumi bersedekah atau tidak suka, dan demikianlah mereka bayang-bayang pada waktu pagi dan petang. } (13:15)
  3. {Dan kepada Allah, segala yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dari makhluk-makhluk yang hidup dan malaikat, dan mereka tidak berbangga (kerana mereka menyembah Tuhannya dengan rendah hati). Mereka takut kepada Tuhan mereka di atas mereka, dan melakukan apa yang diperintahkan untuk mereka lakukan. } (16: 49,50)
  4. {Dan mereka jatuh ke bawah pada muka mereka menangis dan itu meningkatkan kerendahan hati mereka. } (17: 109)
  5. {Mereka itulah orang-orang yang telah dianugerahkan oleh Allah dari karunia-Nya kepada keturunan Nabi-nabi, dari keturunawan Adam, dan dari orang-orang yang Kami bawa dengan Nuh dan keturunan Ibrāhîm (Abraham) dan Israel, dan dari kalangan orang-orang yang Kami telah memberi petunjuk dan pilihan. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah, mereka sujud dan menangis. } (19:58)
  6. {Tidakkah kamu melihat bahawa barangsiapa di langit dan barangsiapa di bumi, dan matahari, bulan, bintang-bintang, gunung-gunung, dan pohon-pohon, dan Ad-Dawbb [makhluk-makhluk hidup] , dan ramai manusia bersujud kepada Allah. Tetapi ada banyak (lelaki) di mana hukuman itu dibenarkan. Dan sesiapa yang dihina Allah, tidak ada yang dapat menghormatinya. Sesungguhnya! Allah melakukan apa yang dikehendaki-Nya. } (22:18)
  7. {O kamu yang percaya! Turunlah dan sujudlah kamu dan sembahlah Tuhanmu dan berbuat baiklah supaya kamu berjaya. } (22:77)
  8. {Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Sujudlah kamu kepada Allah Yang Maha Pemurah. Mereka berkata: "Dan apa yang Maha Pemurah? Adakah kita akan jatuh sujud kepada yang kamu (O Muhammad (صلى الله عليه وسلم)) memerintahkan kita? Dan ia hanya meningkatkan keengganan mereka. } (25:60)
  9. {{Sebagaimana Syaitan telah menghalangi mereka dari jalan Allah] maka mereka tidak menyembah sujud menyembah Allah, yang menyinarkan apa yang tersembunyi di langit dan bumi, dan mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan. Allâh, Lâ ilâha illâ Huwa (tiada yang berhak disembah melainkan Dia), Tuhan Arasy Tertinggi. } (27: 25,26)
  10. {Hanya orang-orang yang beriman kepada Ayat Kami (bukti-bukti, bukti-bukti, ayat-ayat, pelajaran, tanda-tanda, wahyu, dan sebagainya), yang, apabila mereka diingatkan kepada mereka, jatuh sujud, dan memuliakan Pujian Tuhan mereka, . } (32:15)
  11. {{Dâwûd (David)] berkata (segera tanpa mendengar lawannya): "Dia telah melakukan kesalahan kepada kamu untuk menuntut kambingmu sebagai tambahan kepada domba-dombanya. Dan sesungguhnya banyak sahabat menindas satu sama lain, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh, dan mereka sedikit sahaja. "Dan Dârûn (Daud) telah mengetahui bahawa Kami telah mencobanya dan dia memohon ampun kepada Tuhannya, dan dia jatuh sujud dan berpaling (kepada Allah) dalam taubat. } (38:24)
  12. {Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah malam dan siang, matahari dan bulan. Sujudlah kamu kepada matahari dan bulan, tetapi sujudlah kepada Allah yang menciptakan mereka, jika kamu menyembah-Nya. Tetapi jika mereka terlalu bangga, maka orang-orang yang bersama-sama dengan Tuhanmu (malaikat-malaikat) memuliakan-Nya malam dan siang, dan tidak pula mereka penat. } (41: 37,38)
  13. {Maka jatuhlah kamu dengan sujud kepada Allah, dan sembahlah Dia (Alone). } (53:62)
  14. {Dan apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka tidak akan sujud. } (84:21)
  15. {Sebenarnya! (O Muhammad صلى الله عليه وسلم)! Jangan taat kepadanya (Abû Jahl). Turun sujud dan tunduk kepada Allah! } (96:19)
Perlu diingat bahawa sujud kedua untuk bacaan di Surat Al-Hajj dan sujud untuk bacaan di Surah Sad, An-Najm, Al-Inshiqaq dan Al-'Alaq tidak dipersetujui sebulat suara. Watak yang mewakili sujud untuk bacaan, iaitu mihrab, diletakkan pada akhir ayat yang berkaitan, sementara perkataan «سجدة» ditulis pada margin Mushaf.
Vowelization: ia adalah cawangan sains Al-Qur'an yang mana huruf vokal diletakkan pada huruf [iaitu Fath , Damm , Kasr , Sukun , Shadd , Madd dan vokal lain] diiktiraf. Vokalisasi adalah sinonim dengan pengakuan.
Jeda Marks: mereka adalah tanda khas yang ditempatkan di Mushaf untuk menunjukkan seseorang yang membaca Al-Quran yang mulia apabila dia boleh berhenti dan apabila dia dapat membaca secara berturut-turut. Terdapat enam jenis Markah Jeda seperti berikut:
 Jeda Palsu, seperti dalam ayat (6:36)
 Jeda yang tidak dibenarkan, seperti dalam ayat (16:32)
 Jeda yang dibenarkan (Ia sama-sama dibenarkan membuat jeda atau tidak), seperti dalam ayat (18:13)
 Jeda yang dibenarkan (walaupun kesinambungan adalah lebih baik), seperti dalam ayat (6:17)
 Jeda yang dibenarkan (jeda adalah lebih baik), seperti dalam ayat (18:22)
 Jeda yang boleh ditukar ganti, di mana dua jeda dijumpai; seorang peninjam boleh berhenti di salah satu daripadanya, tetapi tidak di kedua, seperti dalam ayat (2: 2)
Kaedah Bacaan: mereka berkaitan dengan perbezaan kata-kata Al-Quran yang mulia dari segi sebutan, persembahan, peraturan linguistik dan infleksi yang dilaporkan dari Rasulullah saw melalui rantai penularan berulang.
Kaedah Bacaan Terkenal: sepuluh; masing-masing yang dikaitkan dengan seorang ulama yang dihormati, bagi pihak yang sekurang-kurangnya dua penyampai terkenal melaporkan cara bacaan sedemikian.
Berikut adalah nama-nama Imam terkenal dari sepuluh kaedah bacaan dan penyampai mereka;
  1. Nafi'ul-Madani; periwayatnya adalah Qalun dan Warsh.
  2. Ibn Kathir Al-Makki; periwayatnya adalah Al-Bazi dan Qunbul.
  3. Abu 'Amr Al-Basri; periwayatnya adalah Hafs Ad-Dûriyy dan As-Susi.
  4. Ibn 'Amir Ash-Shami; periwayatnya adalah Hisham dan Ibn Dhakwan.
  5. 'Asim Al-Kufi; periwayatnya adalah Shu'bah dan Hafs.
  6. Hamzah Al-Kufi; periwayatnya adalah Khalaf dan Khallad.
  7. Al-Kisa'i Al-Kufi; periwayatnya adalah Abul-Harith dan Hafs Ad-Dûriyy.
  8. Abu Ja'far Al-Madani; periwayatnya adalah Ibn Wardan dan Ibn Jimaz.
  9. Ya'qub Al-Hadrami; periwayatnya adalah Ruwais dan Ruh.
  10. Khalaf Al-'Ashir; periwayatnya adalah Ishaq dan Idris.
Al-Mu'awwidhatân : mereka adalah dua Surah Al-Quran yang mulia [iaitu Al-Falaq dan An-Nâs]
Al-Mufassal : menurut pendapat yang betul Al-Mufassal adalah sebahagian daripada Al-Quran Mulia bermula dari Surat Qâf dan berakhir dengan Surat An-Nâs. Ia terbahagi kepada tiga bahagian;
  1. Long Surahs Al-Mufassal : yang bermula dengan Surat Qâf dan berakhir dengan Surat Al-Mursalât .
  2. Surahs bersaiz Tengah Al-Mufassal : yang bermula dengan Surat An-Naba 'dan berakhir dengan Surat Al-Lail.
  3. Surat Surah Al-Mufassal : yang bermula dengan Surat Ad-Duha dan berakhir dengan Surat An-Nas.
Al-Manzil : di benua India, Al-Quran yang mulia dibahagikan kepada tujuh bahagian yang hampir sama panjangnya, untuk membolehkan pembaca menyimpulkan pembacaan seluruh Qur'an dalam satu minggu, satu bahagian setiap hari. Setiap bahagian dipanggil Manzil .
Berikut adalah permulaan tujuh Manzil:
  1. Permulaan Surat Al-Fatihah
  2. Permulaan surat al-Ma'idah
  3. Permulaan Surat Yunus
  4. Permulaan Surat Al-Isra '
  5. Permulaan surat Ash-Shu'arâ '
  6. Awal Surat As-Saffât
  7. Permulaan Surat Qaf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top