Khamis, 22 Februari 2018

1. Surah Al Fatihah

0 Comments


1. Surah Al Fatihah (Pembukaan) <Ijaz>

Juz 1 – 1.AlFatiha 1-7 – 2.AlBaqarah 1-141   


Ijaz Basmallah ... lagi ...

Ibrah

 Video




















Slide



Nama 

Surah ini dinamakan Al-Fatihah [QS1] kerana perkara pokoknya.
Fatihah [QS1] adalah yang membuka subjek atau buku atau apa-apa perkara lain.
Dengan kata lain, Al-Fatihah [QS1] adalah sejenis kata pengantar.

Tempoh Wahyu

Ini adalah salah satu wahyu yang paling awal kepada nabi. Sebenarnya, kita belajar dari Tradisi yang sahih bahawa ia adalah Surah yang lengkap yang diturunkan kepada Muhammad (saw). Sebelum ini, hanya beberapa ayat yang berbeza yang diturunkan yang membentuk bahagian-bahagian `Alaq, Muzzammil, Muddaththir, dan sebagainya.

Tema

Surah ini sebenarnya adalah doa yang diajarkan Allah kepada semua orang yang ingin membuat kajian kitabNya. Ia telah diletakkan di awal buku untuk mengajarkan pelajaran ini kepada pembaca: jika anda benar-benar ingin mendapat manfaat dari Quran, anda harus menawarkan doa ini kepada Tuhan Alam Semesta.
Perkataan ini dimaksudkan untuk mewujudkan keinginan yang kuat di tengah-tengah pembaca untuk mencari bimbingan dari Tuhan Alam Semesta, yang semata dapat memberikannya. Oleh itu, Al-Fatihah secara tidak langsung mengajar bahawa perkara terbaik bagi seorang lelaki adalah untuk berdoa untuk petunjuk menuju jalan yang lurus, untuk mengkaji Al-Quran dengan sikap mental seorang pencari-selepas-kebenaran dan untuk mengenali fakta bahawa Tuhan Alam Semesta adalah sumber semua pengetahuan. Oleh itu, dia harus memulakan kajian Al-Quran dengan doa baginya untuk bimbingan.
Dari tema ini, menjadi jelas bahawa hubungan sebenar antara Al-Fatihah dan Al-Quran bukanlah pengenalan kepada sebuah buku tetapi doa dan jawapannya. Al-Fatihah adalah solat dari hamba dan Al-Quran adalah jawaban dari Tuhan kepada doanya. Pelayan berdoa kepada Allah untuk menunjukkan kepadanya bimbingan dan Guru menempatkan seluruh Al-Quran di hadapannya sebagai jawapan kepada doanya, seolah-olah berkata, "Inilah petunjuk yang kamu mohon daripada-Ku."
[1-3] Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pemurah. 1 Pujian hanya untuk Allah, Tuhan semesta alam, 3 Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pemurah, 4 Pemelihara Hari Penghakiman. 5
[4-7] Engkau hanya menyembah kami dan Engkau sendirilah kami berdoa untuk pertolongan. 7 Tunjukkanlah jalan yang lurus, 8 jalan orang yang Engkau berkat, 9 yang tidak menanggung murka-Mu, dan tidak tersesat. 10
1 Budaya Islam memerlukan seorang lelaki untuk memulakan semuanya dengan nama Allah. Jika ini dilakukan secara sedar dan ikhlas, ia pasti akan menghasilkan tiga hasil yang baik. Pertama, ia akan menghindarkannya dari kejahatan, kerana nama Allah itu akan mendorongnya untuk mempertimbangkan sama ada dia dibenarkan untuk mengaitkan namanya dengan perbuatan salah atau niat jahat. Kedua, menyebutkan nama Allah akan menciptakan sikap fikiran yang betul dan mengarahkannya ke arah yang betul. Ketiga, dia akan menerima bantuan dan berkat Allah dan akan dilindungi dari godaan Syaitan, kerana Allah beralih kepada seorang lelaki ketika dia berpaling kepada-Nya.
2 Telah dinyatakan dalam Pengantar Surah ini bahawa AI-Fatihah adalah doa. Ia bermula dengan pujian Allah kepada siapa yang ditujukan untuk mengajar kita cara yang betul untuk membuat permohonan. Kami tidak sepatutnya mengemukakan permintaan kami secara terang-terangan dan tiba-tiba tanpa pengenalan yang sesuai. Cara yang betul adalah untuk mengakui kecemerlangan dan nikmat dan kedudukan yang tinggi dari Yang Kepada Yang Kita mengucapkan doa kita. Itulah sebabnya kita memulakan doa kita dengan pujian kepada Allah, kerana Dia adalah kesempurnaan semua kecemerlangan dan juga merupakan Penolong kita. Kami bersyukur kepada Allah untuk memperlihatkan bahawa kami dengan tulus mengakui kecemerlangan-Nya dan juga berterima kasih kepadaNya atas nikmat-Nya yang tidak banyak. Ia juga harus diperhatikan bahawa bukan sahaja Pujian untuk Allah tetapi juga Pujian hanya untuk Allah. Perbezaan ini sangat penting kerana ia memotong akar penyembahan mana-mana ciptaan-Nya. Oleh kerana tidak seorang pun dari mereka layak dipuji, tidak ada yang patut disembah. Tiada seorang pun, tiada malaikat, tiada nabi, tiada tuhan yang disebut, tiada bintang, tidak ada idola, ringkasnya. tidak ada ciptaan-Nya yang mempunyai kualiti yang baik. Jika seseorang mempunyai apa-apa, ia diberikan oleh Allah. Oleh itu, Pencipta sifat-sifat ini semata-mata adalah pengabdian, penyembahan, kesyukuran, dan tiada penciptaan-Nya.
3 Kata Rab yang diterjemahkan ke dalam `Tuhan 'bermaksud (a) Guru dan Pemilik, (b) Pemelihara, Pembekal dan Penjaga, (c) Penghulu, Penguasa, Pentadbir dan Penyelenggara. Allah adalah Tuhan Alam Semesta dalam semua deria ini.
4 Walaupun perkataan Arab Rahman sendiri adalah dalam bentuk superlatif dan menandakan sifat-sifat kesabaran dan rahmat di peringkat tertinggi, bahkan perkataan ini gagal untuk menyatakan sejauh mana sifat-sifat Allah ini. Oleh itu, satu lagi perkataan Rahim dari akar yang sama telah ditambah untuk menampung kekurangannya.
5 Setelah mengatakan bahawa Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, ia segera menambahkan bahawa Dia adalah Penguasa Hari Penghakiman, sehingga sifat kemurahan dan kebaikan mungkin tidak menyesatkan seseorang untuk melupakan bahawa pada hari itu Ia akan mengumpulkan semua manusia makhluk-makhluk dari yang pertama hingga yang terakhir dan menghendaki setiap orang untuk memberikan pertentangan semua perbuatannya kepada-Nya. Oleh itu, seorang Muslim sepatutnya memandang fakta bahawa Allah bukan sahaja Pengasih, tetapi Dia juga Tepat. Dia mempunyai kuasa penuh untuk memaafkan atau menghukum sesiapa yang dikehendakiNya, kerana Dia mempunyai kuasa penuh atas segalanya. Oleh itu, kita harus yakin bahawa ia terletak sepenuhnya dalam kuasa-Nya untuk membuat kita bahagia atau sedih.
6 Ibadat Arab digunakan dalam tiga deria: (a) penyembahan dan pengabdian, (b) penyerahan dan ketaatan, (c) pengabdian dan penghambaan. Di sini ia menyiratkan ketiga-tiga, iaitu, Kami adalah hamba-hamba-Mu, Subjek dan hamba-hamba-Mu, dan Kami menjaga perhubungan ini dengan Engkau dan Engkau sendiri dan "Kami tidak lagi menjadi objek penyembahan kami dalam ketiga deria itu."
7 Ini bermakna, Kami meminta pertolongan anda kerana kami tahu bahawa Engkau adalah Tuhan seluruh alam Semesta dan Engkau mempunyai segala kuasa dan Engkau adalah Guru segala sesuatu. Oleh itu, kami berpaling kepada Engkau untuk membantu memenuhi keperluan dan keperluan kami.
8 Maksudnya, "Tunjukkan kepada kami cara yang boleh membawa kita dengan tepat dalam setiap kehidupan dan memastikan kita bebas daripada kesilapan dan akibat buruk dan membawa kita berjaya pada akhirnya." , Ini adalah permintaan yang dijadikan hamba Allah kepada-Nya ketika dia memulakan kajian al-Qur'an. Dia berdoa kepada-Nya untuk membimbing dia dalam setiap kehidupan dan menyelamatkannya dari labirin keraguan dan ketidakpastian, yang disebabkan oleh kurangnya pengetahuan yang benar. Hamba itu juga meminta Guru untuk menunjukkan kepadanya cara hidup yang betul dan lurus dari kalangan banyak jalan-jalan dan cara yang bengkok.
9 Cara yang lurus yang kita berdoa adalah jalan yang selalu diikuti oleh orang yang disukai oleh Engkau dan yang selalu membawa nikmat-Mu dan berkat-berkat.
10 Ini menunjukkan bahawa orang yang disukai bukanlah orang-orang yang sesat dan menimbulkan kemarahan Allah, walaupun nampaknya mereka dapat menikmati hal-hal kehidupan yang baik. Orang-orang yang sangat disukai adalah mereka yang menerima berkat demi hidup mereka yang benar. Daripada ini juga menjadi jelas bahawa dengan nikmat yang dimaksudkan adalah ganjaran-ganjaran yang nyata dan kekal, yang berpunca dari kehidupan yang benar dan dari memenangi kesenangan Allah, dan bukannya hal-hal baik kehidupan yang sementara yang telah dinikmati bahkan oleh tiran dan penyembah mammon dan yang sedang dinikmati walaupun hari ini oleh semua pelaku kejahatan yang telah sesat dari jalan yang lurus.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top