Khamis, 22 Februari 2018

14. Surah Ibrahim

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


14. Surah Ibrahim (Abraham) <Ijaz>

Statistik

Juz 13 – 12.Yusuf 53. – 14.Ibrahim 1-52  


Ibrah




Slide

Nama

Surah mengambil namanya dari ayat 35 yang menyebutnya telah dijadikan Nabi Ibrahim (Abraham).  [QS14:35] CQ(14:35:3) KK(14:35:3)
Tetapi ini tidak bermakna ia mengandungi kisah kehidupan Nabi Ibrahim. Nama itu hanyalah simbol tudung nama-nama surah lain, yakni Surah yang disebutkan oleh Abraham.

Tempoh Wahyu

Nampaknya dari nada Surah itu ia tergolong dalam kumpulan Surah yang diturunkan pada peringkat akhir zaman Makkah. Sebagai contoh, ayat 13 ("Orang-orang kafir memberi peringatan kepada Rasul-rasul mereka, 'kamu harus kembali kepada komuniti kami atau kami dengan pasti akan mengusir kamu dari tanah kita'") dengan jelas menunjukkan bahawa penganiayaan terhadap kaum muslimin adalah yang paling buruk pada masa itu wahyu Surah ini, dan penduduk Makkah bertekad untuk mengusir orang-orang mukmin dari sana seperti orang-orang kafir bekas nabi. Itulah sebabnya dalam ay 14 mereka telah diberi amaran, "Kami akan membinasakan orang-orang jahat ini," dan orang-orang yang beriman telah dikenang seperti orang-orang yang beriman di hadapan mereka, "dan setelah mereka menetap di bumi" Begitu juga amaran keras yang terkandung dalam bahagian penutup (ay 43-52 juga mengesahkan bahawa Surah berkaitan dengan peringkat terakhir Peri Makkan.)

Tema dan Maksud Pusat

Surah ini adalah peringatan dan amaran kepada orang-orang kafir yang menolak Mesej Nabi dan mencipta skema yang licik untuk mengalahkan Misi-Nya. Tetapi amaran, teguran, perihal dan penolakan menguasai peringatan. Ini adalah kerana banyak peringatan telah dibuat dalam Surah yang terdahulu, tetapi walaupun ini, keagungan, permusuhan, antagonisme, kerosakan, penganiayaan dan sebagainya telah meningkat.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Alif Lam Ra. Wahai Muhammad! Inilah kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu membawa manusia dengan pertolongan Tuhan mereka dari jalan-jalan yang gelap, ke dalam cahaya (pengetahuan) ke jalan Allah itu, 1 -Powerful dan inherently layak All Praise 2 dan Pemilik apa saja yang ada di langit dan bumi.
[3] Dan ada azab yang pedih bagi orang-orang yang menolak kebenaran: yang mengasihi kehidupan dunia ini lebih daripada kehidupan di akhirat: 3 yang menghalang orang dari jalan Allah dan ingin menjadikan jalan ini bengkok 4 hajat).Mereka telah jauh menyesatkan dari jalan Allah.
[4] Apabila Kami mengutus seorang Rasul untuk menyampaikan berita-berita kami, dia menyampaikannya dalam bahasa kaumnya supaya ia dapat menjelaskannya kepada mereka. 5 Maka Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan menunjukkan petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya. 6 Dia Maha Kuasa, Maha Bijaksana. 7
[5] Kami telah mengutus Musa sebelum ini dengan ayat-ayat Kami, dan Kami perintahkan kepadanya: "Bawalah umatmu dari segala macam kegelapan kepada cahaya dan berikanlah kepada mereka pelajaran dari Kitab Suci." 8Terdapat Tanda-tanda besar 9 untuk setiap orang yang teguh dan bersyukur. 10
[6-8] Ingatlah ketika masa Musa berkata kepada kaumnya: "Ingatlah, nikmat Allah kepadamu: Dia telah melepaskan kamu dari penduduk Firaun, yang menindas kamu dengan kesusahan yang kejam: mereka menyembelih anak-anakmu dan membiarkan perempuanmu hidup. (ingatlah), bahawa Tuhanmu telah berfirman: "Sekiranya kamu bersyukur, Aku akan menambahkan nikmat-nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu tidak bersyukur, maka sesungguhnya azabku amat berat". " 12 Dan Musa berkata, "Jika kamu tidak bersyukur, kamu dan semua penghuni bumi mengetahui bahawa Allah tidak memerlukan siapa-siapa di antara kamu, kerana Dia Maha Cukup dan layak mendapat pujian oleh diriNya." 13
[9] Tidakkah kisah itu sampai kepadamu tentang orang-orang yang sebelum kamu dari penduduk Nuh dan Ad dan Thamud, dan dari orang-orang yang datang selepas mereka? Allah sahaja yang mengetahui bilangan mereka. Ketika Rasul-rasul mereka datang kepada mereka dengan ajaran-ajaran yang jelas dan ayat-ayat yang nyata, mereka menggerakkan tangan mereka ke dalam mulut mereka, 15 sambil berkata, "Kami menolak berita yang kamu telah diutus dan kami meragui perkara yang kamu ingini kami. "
[10-12] Rasul-rasul berkata, "Adakah kamu ragu-ragu tentang kewujudan Allah, siapakah Dia yang menciptakan langit dan bumi? 17 Dia memanggil kamu, supaya Dia mengampuni dosa-dosamu dan memberi tangguh kamu sampai masa yang telah ditetapkan . " 18 Mereka menjawab, "Engkau tidak seperti manusia seperti kami, 19 Engkau bermaksud menghalangi kami dari menyembah dewa-dewa yang telah disembah oleh nenek moyang kami. 20 Rasul-rasul menjawab, "Sesungguhnya kami tidak lebih daripada manusia seperti kamu, tetapi Allah mengurniakan nikmat-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya." 21 Dan tidak ada kekuatan untuk membawa sebarang tanda bagi kamu. boleh datang hanya dengan izin Allah, dan hanya kepada Allah sahaja orang-orang yang beriman akan bertawakal, dan mengapa kita tidak menaruh kepercayaan kepada Allah ketika Dia memberi petunjuk kepada kita dalam cara hidup kita? orang yang amanah sepatutnya mempercayai Allah sahaja. "
[13-17] Kemudian orang-orang kafir berkata kepada Rasul-rasul mereka, "Kamu akan kembali kepada agama kami atau kami akan memusnahkan kamu dari negeri kami". Kemudian Tuhan mereka menerangkan kepada mereka: "Kami akan membinasakan orang-orang yang zalim ini dan mereka akan mendiaminya di negeri itu. 23 Inilah pahala orang yang takut akan dia bertanggung jawab kepada-Ku dan takut kepada ancaman hukuman-Ku. " Mereka telah meminta penghakiman (dan penghakiman itu telah disampaikan kepada mereka) dan setiap pengkhianat, musuh Kebenaran, menderita menyusahkan. 24 Kemudian selepas Neraka ini terletak di hadapannya di mana dia akan mendapat air yang tercemar untuk diminum, yang mana ia akan cuba untuk menelan, tetapi akan hampir tidak menelannya. Kematian akan mengelilingi dia di semua pihak, tetapi dia tidak akan mati; dan di hadapannya akan ada azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
[18-20] Karya-karya orang-orang yang kafir boleh disamakan, kepada abu yang angin bertiup pada hari yang ribut. Mereka tidak dapat memperoleh apa-apa dari apa yang mereka lakukan. 25 Ini adalah penyelewengan yang melampau.Tidakkah kamu melihat bahawa Allah telah menetapkan penciptaan langit dan bumi dengan kebenaran? 26 Sekiranya Dia menghendaki, Dia boleh membiarkan kamu pergi dan membawa ciptaan baru di tempat kamu. Dan itu bukan perkara yang sukar bagi Allah. 27
[21] Dan apabila orang-orang itu semuanya terdedah bersama-sama di hadapan Allah, maka orang-orang yang lemah di dunia ini akan berkata kepada mereka yang telah menjadi orang besar. "Ketika kami mengikuti kamu di dunia, adakah kamu dapat melakukan apa saja melepaskan kami dari siksaan Allah? " Mereka menjawab: "Sekiranya Allah telah memberi petunjuk kepada kami untuk jalan keselamatan, tentulah kami akan memberi petunjuk kepadamu. Sama seperti kita mengingkari atau menanggungnya dengan sabar, tidak ada jalan bagi kita untuk melepaskan diri." 29
[22] Dan apabila penghakiman kami telah berlalu, Iblis akan berkata, "Faktanya ialah janji-janji Allah yang telah dibuat dengan kamu. semuanya benar. Saya juga membuat beberapa janji dengan anda tetapi saya gagal menyimpan mana-mana daripada mereka. " 30
Tetapi saya tidak mempunyai kuasa untuk kamu; Saya tidak melakukan apa-apa kecuali untuk menjemput anda ke jalan saya dan anda menerima jemputan saya. 31 Oleh sebab itu, janganlah menyalahkan aku, tetapi menyalahkan dirimu sendiri. Saya tidak dapat membantu anda di sini, dan tidak boleh membantu saya. Saya memisahkan diri saya daripada membuat anda menjadi rakan kongsi dengan Tuhan sebelum ini. 32 Orang -orang yang zalim itu pasti akan menerima azab seksa yang tidak terperi sakitnya. "
[23-27] Dan (sebaliknya) orang-orang yang beriman dan beramal soleh, akan dimasukkan ke dalam Syurga yang mengalir di mana-mana. Mereka kekal di sana selama-lamanya dengan izin Tuhan mereka, dan mereka akan disambut di sana dengan "selamat sejahtera padamu". 33 Adakah anda tidak melihat apa yang Allah telah menyamakan Firman Murni? 34 Ia seperti pohon yang baik yang telah mendapat akar yang mendalam ke dalam bumi dan cabangnya telah menyebar ke langit. 35 Ia menghasilkan buah yang baik setiap saat dengan izin Tuhannya. 36 Allah mengutip perumpamaan ini untuk faedah orang ramai supaya mereka belajar pelajaran dari mereka. Dan perkataan yang jahat dapat disamakan dengan pohon yang jahat; yang dihancurkan dari bumi dan tidak mempunyai kestabilan. 38 Allah menjadikan orang-orang yang beriman tetap teguh dalam kehidupan dunia dan di akhirat dengan Firman yang teguh, tetapi membiarkan orang-orang yang zalim itu sesat. 40 Allah mempunyai kuasa penuh untuk melakukan seperti yang Dia kehendaki.
[28-30] Kamu telah melihat orang-orang yang membalas limpah kurnia Allah dengan mengucap syukur dan melemparkannya ke dalam neraka Jahannam, dan mereka masuk ke dalamnya dan itulah tempat tinggal yang paling celaka.Dan mereka bersatu dengan Allah supaya mereka menyesatkan mereka dari jalan Allah. Beritahu mereka, "Baiklah, kamu boleh bersenang-senang untuk sementara waktu kerana akhirnya kamu harus kembali ke Neraka Neraka."
[31] Wahai Nabi! Katakanlah kepada hamba-hambaKu yang telah beriman, untuk mendirikan sembahyang, dan mengerjakan secara sembunyi-sembunyi dan rahasia dari apa yang telah Kami berikan kepada mereka sebelum hari itu datang ketika tidak ada belanja dan penjualan dan tidak ada pertolongan yang ramah. 42
[32-34] Allah Dialah yang menciptakan langit dan bumi, dan Dia menurunkan air hujan dari langit, dengan Dia mengeluarkan berbagai jenis buah-buahan untuk memberi kamu makanan. Ia adalah Dia yang menundukkan kapal untukmu sehingga ia dapat berlayar di laut dengan perintah-Nya dan demikian juga Dia menundukkan sungai-sungai untukmu. Ia adalah Dia yang menundukkan matahari dan bulan supaya mereka dapat meneruskan perjalanan mereka dan Dia menundukkan siang dan malam untuk kamu. 44 Dia yang memenuhi semua keperluan anda; 45 begitu banyak sehingga kamu tidak dapat menghitung karunia-Nya, jika kamu mencoba menghitungnya. Faktanya ialah manusia itu sangat zalim dan tidak bersyukur.
[35-41] Ingatlah waktu ketika Abraham berdoa, dan berkata: "Tuhan, buatlah kota ini damai sejahtera, dan peliharalah aku dan keturunanmu dari penyembahan berhala, ya Tuhan! jalan yang benar (dan mereka mungkin berpaling dari keturunan saya juga), maka hanya mereka yang mengikuti jalan saya, adalah milik saya, tetapi saya berikan kepada mereka yang mengikuti jalan yang berlainan dari saya, kerana Engkau sangat 49 Tuhan, saya telah menetap beberapa keturunan saya di lembah yang tandus di dekat Rumah Suci Anda, Tuhan, saya telah melakukan ini dengan harapan mereka akan menegakkan Salat di sana, maka berpalinglah hati mereka kepada mereka, dan berikan buah-buahan untuk makanan mereka 50 Diharapkan mereka akan bersyukur, Tuhan, Engkau mempunyai pengetahuan penuh tentang apa yang kami sembunyikan dan menyatakan. " 51 Dan 52 kenyataan bahawa tiada apa-apa pun di bumi dan langit yang tersembunyi dari Allah. "Segala puji bagi Allah Yang telah memberikan anak-anakku seperti Ismail dan Ishak pada masa tua saya, sesungguhnya Tuhanku mendengar doa-doa, ya Tuhan, tolong buat saya mendirikan Salat dan dari kalangan keturunan saya. Ya ampunilah doaku, ya Tuhan, ampunilah aku dan ibu bapa dan orang-orang yang beriman pada hari ketika perhitungan akan berlaku. " 53
[42-46] Jangan fikir bahawa Allah tidak mengetahui apa yang dilakukan orang-orang yang zalim itu; Dia hanya menangguhkan kes mereka pada Hari apabila semua mata akan memandang dengan ketakutan. Mereka akan berjalan dalam ketakutan dengan kepala mengangkat dan mata tetap ke atas 54 dan hati menjadi tidak sah. Wahai Muhammad, peringatkanlah kepada mereka pada hari kiamat yang akan menimpa mereka. Maka orang-orang yang zalim ini berkata: "Ya Tuhan kami, berikanlah kami sedikit lebih masa lagi, kami akan menjawab Rasul-rasul dan mengikuti Rasul-rasul". (Tetapi akan dikatakan kepada mereka dengan tegas,) "Bukankah kamu orang yang sama bersumpah sebelum ini bahawa kamu tidak akan pernah bertemu dengan penurunan, sedangkan kamu telah tinggal di tempat tinggal orang-orang yang telah menganiaya jiwa mereka dan melihat bagaimana Kami dan Kami telah menyerahkan mereka kepada kamu sebagai contoh? Mereka telah mencuba semua alat-alat mereka yang licik untuk mengalahkan Kami, tetapi Allah telah membela diri untuk melawan alat-alat mereka, walaupun ini sangat kuat untuk memindahkan gunung-gunung. " 55
[47-51] Maka, Wahai Nabi. Tidak pernah membayangkan bahawa Allah akan menentang janji-janji yang dibuat kepada Rasul-Nya. 56 Allah Maha Kuasa dan mampu membalas dendam. Peringatkan mereka pada hari apabila Bumi dan Langit akan diubah sepenuhnya, dan semuanya akan terdedah kepada Allah, Yang Maha Esa. Pada hari itu kamu akan melihat penjahat-penjahat dengan tangan dan kaki mereka di belenggu. Mereka akan berada di dalam pakaian dan api api akan menutup muka mereka. Ini akan berlaku supaya Allah membalas semua orang dengan apa yang diperolehnya: Allah adalah pantas dalam perhitungan.
[52] Ini adalah Mesej bagi umat manusia agar mereka diberi amaran dan menyedari bahawa sebenarnya ada Satu Tuhan, dan orang-orang yang berpengetahuan dapat belajar dari hal itu.
1 Inilah tujuan yang telah diutus oleh nabi. Dia diamanahkan dengan misi bahawa dia harus membawa manusia balik dari jalan kegelapan (cara kejahatan) ke Jalan Tuhan dengan bantuan Light of the Qur'an. Bagi semua orang, yang tidak berada di Jalan Tuhan, sesungguhnya, mengembara di jalan-jalan kegelapan, walaupun dia mungkin menganggap dirinya sangat tercerahkan dan penuh pengetahuan. Sebaliknya, orang yang mencari Jalan Allah, masuk ke dalam Cahaya Ilmu, walaupun ia mungkin orang buta huruf.
Sehubungan dengan "dengan pertolongan Tuhan mereka", ini menunjukkan bahawa kebanyakan mubaligh Islam (walaupun dia menjadi Rasul Allah) boleh melakukan adalah untuk membentangkan Jalan yang Benar. Ia tidak berkuasa untuk membawa sesiapa secara paksa ke Jalan, kerana ini hanya boleh dilakukan dengan bantuan dan izin Allah. Itulah sebabnya hanya orang yang membantu dan izin Allah mendapat bimbingan: bahkan jika seorang Mubaligh yang sempurna seperti Rasul tidak dapat membawa seseorang ke Jalan. Berkenaan dengan Hukum Ilahi, sesuai dengan mana Allah membantu dan mengizinkan seseorang memperoleh bimbingan, kita belajar dari berbagai ayat Al-Qur'an yang Allah berikan bantuan hanya kepada orang yang dirinya mempunyai hasrat untuk mendapatkan bimbingan: yang membebaskan dirinya dari obsesif, ketegangan dan prejudis: siapa yang bukan pengikut hawa nafsunya, atau hamba hawa nafsu: yang cenderung melihat dengan mata terbuka) dan mendengar dengan kereta terbuka dan berfikir dengan fikiran yang jelas, dan bersedia dengan apa-apa perkara yang munasabah.
2 Perkataan (Hamid) lebih komprehensif daripada (Mahmud). Seseorang berhak menjadi Mahmud hanya apabila dia dipuji. Tetapi Yang Maha Berkuasa, secara semula jadi dan kekal layak dipuji, sama ada ada yang memuji-Nya atau tidak, kerana unsur pujian itu wujud dalam Dia dan tidak dapat dipisahkan dari-Nya.
3 Orang-orang yang menolak Kebenaran adalah orang-orang yang kepentingannya dipenuhi sepenuhnya dengan kehidupan dunia ini, dan siapa yang tidak peduli untuk kepentingan kehidupan akhirat: siap untuk menjalani hukuman di Dunia Seterusnya untuk demi minat, kesenangan dan keselesaan dunia ini: yang, sebaliknya, tidak dapat menanggung pengorbanan bahkan kesenangan terkecil di dunia ini, atau tidak bersedia untuk menanggung kerugian atau menghadapi bahaya atau masalah di dunia ini untuk demi kegembiraan Dunia Seterusnya. Pendek kata, ini adalah orang-orang yang menganggap sejuk dan menimbang keseronokan dunia ini terhadap kegembiraan Dunia Seterusnya dan memutuskan untuk memihak kepada dunia ini: oleh itu, mereka dengan mudah mengorbankan kepentingan. Dunia Seterusnya setiap kali ada pertentangan antara keduanya.
4 Maksudnya, "Mereka tidak mahu mengikut jalan Allah, tetapi berusaha supaya jalan Allah mengikut hawa nafsu mereka: ia harus menyesuaikan diri dengan cara sedemikian rupa untuk memasukkan semua ramalan, teori dan keinginannya sebagai bahagian dan bungkusannya, dan tidak termasuk setiap kredo yang tidak sesuai dengan cara hidup mereka: ia harus memberikan sanksi bagi semua kebiasaan, adat dan tata cara mereka: tidak boleh meminta apa-apa yang mereka tidak suka: ringkasnya, Jalan Allah adalah patuh mereka hamba dan beralih ke arah hawa nafsunya yang ingin mereka beralih: Sebenarnya, mereka tidak boleh mengkritik mereka dan tidak meminta kepada mereka untuk mengikuti perintah Allah. Ini adalah syarat mereka untuk menerima bimbingan Allah. "
5 Ini membayangkan dua perkara: Pertama, Allah menurunkan Mesej-Nya dalam bahasa orang-orang yang dari kalangannya seorang Nabi telah dibangkitkan supaya mereka tidak mempunyai sebarang alasan sehingga mereka tidak dapat memahami bahasa Pesan. Kedua, ini mengesalkan anggapan bahawa seorang Rasul pernah diberikan Mesej dalam bahasa yang berbeza semata-mata demi mukjizat. Kerana Allah menganggapnya lebih penting untuk menjadikan orang-orang memahami Mesej dan membimbing mereka dengan betul daripada memuaskan rasa ingin tahu mereka. Sudah tentu tujuannya hanya dapat disampaikan dengan baik sekiranya mesej itu diturunkan kepada mereka dalam bahasa mereka sendiri oleh Nabi mereka dan tidak ada yang lain.
6 Itulah, "Walaupun Rasul menyampaikan Mesej dalam bahasa ibunda umat, yang difahami oleh semua orang, namun semuanya tidak mendapat petunjuk. Ini berlaku kerana fakta bahawa semua orang yang memahami Mesej tidak semestinya menerimanya, kerana itu adalah sepenuhnya kepada Allah untuk menunjukkan petunjuk melalui mesej-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan untuk menyesatkan sesiapa pun walaupun itu. "
7 Oleh kerana Allah Maha Kuasa, tidak ada seorangpun dapat memperoleh petunjuk atau tersesat, kerana tidak ada seorangpun yang sepenuhnya bebas tetapi berada di bawah kuasa Allah. Tetapi kerana Dia Maha Bijaksana, Dia tidak menggunakan kuasa-Nya secara membuta tuli sehingga menunjukkan petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki dan untuk menyesatkan sesiapa yang Dia kehendaki tanpa rhyme atau alasan. Sebenarnya, orang yang mendapat bimbingan daripada Dia mendapat manfaatnya dan orang yang dibiarkan sesat dilucutkan bimbingan kerana dia sendiri sengaja memilih penyimpangan.
8 Kata Arab (ayyam) secara teknis bermakna peristiwa sejarah yang tidak dapat dilupakan. Oleh itu (Ayyam-u-Allah) menyiratkan semua bab sejarah sejarah manusia yang menyebutkan ganjaran dan hukuman yang ditujukan kepada kepribadian dan bangsa yang hebat berdasarkan perbuatan mereka pada zaman dahulu.
9 Peristiwa-peristiwa sejarah ini adalah Tanda-tanda dalam pengertian ini bahawa kajian mereka yang betul dan cerdas memberikan bukti-bukti fakta bahawa hanya ada satu Tuhan: dan bahawa Hukum Penghalusan adalah universal dan didasarkan pada pembezaan antara pengetahuan dan amalan moral Kebenaran dan kepalsuan: bahawa Undang-undang ini juga memerlukan dunia lain (akhirat) untuk memenuhi keperluannya. Selain itu, peristiwa-peristiwa ini mengandungi Tanda-tanda yang memberi amaran terhadap akibat-akibat jahat membina sistem kehidupan pada kepercayaan palsu dan teori, dan membantu seseorang untuk belajar dari mereka.
10 Meskipun Tanda-tanda ini selalu ada, hanya orang-orang yang belajar pelajaran dari mereka yang tetap teguh dalam percobaan dan menghargai berkat-berkat Allah dengan benar dan bersyukur kepada-Nya. Jelas sekali, orang-orang yang remeh dan tidak bersyukur tidak dapat mempelajari apa-apa pengajaran daripada Tanda-tanda ini, walaupun mereka mungkin memahami maksud mereka.
11 Itulah, "Jika anda bersyukur, anda akan menghargai nikmat-nikmat Kami dan memanfaatkannya, dan tidak akan memberontak terhadap Perintah-Perintah Kita, tetapi akan menyerah dan menyerahkan kepada Kami untuk menunjukkan rasa terima kasih kepada Kami."
12 Ulangan (Bible) mengandungi wacana panjang dan terperinci untuk kesan ini. Menurutnya, Nabi Musa, pada malam sebelum kematiannya, mengingatkan orang Israel tentang semua peristiwa penting dari sejarah mereka, dan mengulangi semua Perintah Ilahi Taurat yang Allah telah kirimkan kepada mereka melalui dia. Kemudian dia mengatakan kepada mereka dalam ucapan panjang bahawa jika mereka taat kepada Tuhan mereka, mereka akan diberi pahala yang besar. Tetapi jika mereka menerima sikap tidak taat, mereka akan mendapat hukuman berat. Wacana ini menyebar ke bab-bab 4, 6, 8, 10, 11 dan 2830. Beberapa petikan-petikan ini sangat menarik dan membuktikan bahawa ia adalah berbaloi untuk mengutip beberapa dari mereka:
"Dengarlah, hai Israel: TUHAN, Allah kita, adalah satu Tuhan, dan engkau akan mengasihi TUHAN, Allahmu dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan dengan segenap kekuatanmu, dan perkataan-perkataan yang Kuperintahkan kepadamu pada hari ini, di dalam hatimu: Dan engkau harus mengajar mereka dengan tekun untuk anak-anakmu, dan engkau harus berbicara tentang mereka ketika engkau duduk di rumahmu, dan ketika engkau berjalan di jalan, dan ketika engkau terbaring, dan ketika engkau bangun. "(Ulangan 6:47)
"Dan sekarang, Israel, apa yang dikehendaki oleh TUHAN, Allahmu, dari padamu, tetapi takut kepada TUHAN, Allahmu, berjalan dalam segala jalannya, dan mengasihi dia, dan melayani TUHAN Allahmu dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu, untuk mematuhi perintah-perintah Tuhan dan ketetapan-ketetapan-Nya yang aku perintahkan kepadamu pada hari ini untuk kebaikanmu? Sesungguhnya langit dan surga adalah Tuhanmu, Tuhanmu, bumi dan segala yang ada di dalamnya. " (Ulangan 10: 12-14)
"Dan akan terjadi, jika engkau akan mendengarkan dengan tekun dengan suara TUHAN, Allahmu, untuk mematuhi dan melakukan segala perintah-Nya yang Kuperintahkan kepadamu pada hari ini, bahwa TUHAN, Allahmu, akan mengangkat engkau di atas semua bangsa dan segala berkat ini akan datang kepadamu, dan engkau akan mengejar engkau, jika engkau mendengarkan suara TUHAN, Allahmu. Berbahagialah engkau di kota, dan berbahagialah engkau di ladang. mintalah musuh-musuhmu yang bangkit melawan kamu terkena di hadapanmu .... Tuhan akan memberkati berkatmu di dalam gudangmu, dan dalam segala yang kamu letakkan tanganmu .... TUHAN akan meneguhkan kamu menjadi kudus orang kepada dirinya sendiri .... Dan semua orang di bumi akan melihat bahawa kamu dipanggil dengan nama Tuhan, dan mereka akan takut kepadamu .... dan engkau akan memberi pinjaman kepada banyak bangsa, dan engkau tidak akan meminjam Dan Tuhan akan menjadikan engkau kepala, dan bukan ekor, dan engkau akan menjadi di atas sahaja, dan engkau akan n Di bawah .... "(28: 1-13).
"Akan tetapi, jika kamu tidak mendengarkan suara TUHAN, Allahmu, untuk melakukan segala perintah dan ketetapan-Nya yang Kuperintahkan kepadamu pada hari ini, supaya segala sumpah itu akan datang kepadamu dan berlimpah-limpah engkau: Terkutuklah engkau di kota, dan terkutuklah engkau di padang .... TUHAN akan memintahkan kepadamu kutuk, kesusahan, dan penegahan, dalam segala yang engkau tuju tanganmu untuk dilakukan. Tuhan akan membuat penyakit sampar berpaut kepadamu, ... dan langitmu yang di atas kepalanya akan menjadi tembaga, dan bumi yang di bawahmu akan menjadi besi ... TUHAN akan menyebabkan engkau dilanda musuh: engkau akan keluar satu jalan melawan mereka, dan melarikan diri tujuh jalan di hadapan mereka: .... Engkau akan menikahi isteri, dan orang lain akan berbaring dengan dia: engkau akan membangun rumah dan engkau tidak akan tinggal di dalamnya Tumbuhkanlah kebun anggurmu, dan janganlah kamu mengumpulkan anggurnya. Lembu itu akan dibunuh di depan matamu .... Oleh itu, Kembalilah musuh-musuhmu yang akan diutus oleh TUHAN terhadap engkau, kelaparan, dan nafsu, dan dengan ketelanjangan, dan dengan segala sesuatu yang tidak ada pengertian. Ia akan meletakkan kuk besi di lehermu, sampai ia membinasakan engkau .... Dan Tuhan akan menyerakkanmu di antara semua manusia, dari satu ujung bumi sampai ke yang lain: .... "(Deut: 28: 15-64).
13 Harus diingat bahawa rujukan kepada Nabi Musa dan umatnya telah dibuat di sini untuk memberi amaran kepada orang-orang Makkah tentang akibat ketidaksetiaan mereka terhadap nikmat Allah yang Dia telah membangkitkan Nabi Muhammad (saw) dari kalangan mereka. Ini adalah amaran yang tepat pada masanya, kerana pada masa itu mereka menunjukkan rasa tidak percaya dengan menolak mesej itu. Oleh itu, mereka telah diperingatkan untuk mempelajari pelajaran dari keadaan yang menyedihkan dari orang Israel, yang merupakan akibat ketidaksetiaan mereka dan pemberontakan terhadap nikmat Allah.
Oleh kerana orang Quraish sendiri dapat melihat akibat dari sikap orang-orang yang memberontak itu, mereka berkata demikian, "Adakah anda juga ingin bertemu dengan akibat yang sama dengan menunjukkan rasa terima kasih terhadap Mesej, yang sangat baik kepada kamu? "
Jelas sekali, kebaikan yang ditunjukkan kepada orang Quraish adalah bahawa Muhammad (saw) telah dibangkitkan dari kalangan mereka dengan Pesan yang dia meyakinkan mereka berulang kali: "Terima mesej ini saya: semua orang Arab dan orang-orang bukan Arab akan menyerah dan menyerahkan kepada kamu? "
14 Pidato Nabi Musa berakhir dengan ayat 8. Dari sini mulailah alamat langsung kepada orang kafir Makkah.
15 Terdapat banyak perbezaan pendapat mengenai makna kata-kata Arab Teks dan pengulas yang berbeza telah memberikan makna yang berbeza kepada mereka. Tetapi kita berpendapat bahawa ini adalah semata-mata tidak bertoleransi dan kebingungan dan sedikit kemarahan yang ditunjukkan oleh orang-orang kafir terhadap Mesej dan ini disahkan oleh ayat seterusnya.
16 Mereka mempunyai "keraguan yang meragukan" mengenai Mesej kerana telah mengambil ketenangan pikiran mereka. Ini adalah kerana jemputan kepada Mesej sentiasa membuat minda tidak selesa, kerana ia menjadi keras walaupun untuk lawan-lawannya menolaknya keluar-kanan atau menentangnya dengan ketenangan fikiran. Sekalipun mereka mungkin memberi keleluasaan kepada keraguan mereka dan menentangnya dan memaksa kekuatan kebenarannya dan hujah-hujahnya yang mantap, kefahaman dan ketulusannya dan kebiasaan yang memenangi pameran itu menghasilkan suatu pergolakan yang hebat di dalam pikiran para penentangnya yang paling pahit: maka sifat tulen dan bersih Rasul dan perubahan yang jelas bagi yang lebih baik dibawa oleh para pengikutnya menghasilkan kesan yang terkumpul pada fikiran mereka bahawa walaupun antagonis mereka yang paling pahit mula merasa tidak selesa terhadap pendirian mereka sendiri. Oleh itu, orang-orang yang cuba mengganggu ketenangan fikiran para pendukung Kebenaran itu sendiri telah kehilangan ketenangan pikiran mereka sendiri.
17 Para Rasul menimbulkan persoalan ini kepada mereka yang menolak Pesan agar dapat membawa kepada mereka kemustahilan pendirian mereka berkenaan dengan Tuhan. Untuk walaupun. mushriks setiap zaman percaya kepada kewujudan Tuhan dan mengakui bahawa Dia adalah Pencipta langit dan bumi, mereka tidak menerima Mesej, hasil logiknya, bahawa Dia sendiri berhak untuk menyembah mereka. Itulah sebabnya para Rasul. bertanya kepada mereka, "Adakah anda mempunyai keraguan tentang keberadaan Allah?"
18 Dalam kes individu, istilah 'yang dilantik' mungkin sama ada masa kematian seseorang atau Hari Kiamat. Berkenaan istilah 'yang dilantik' untuk kebangkitan dan kejatuhan masyarakat, ia ditentukan oleh tingkah laku kolektif mereka.Contohnya, jika komuniti yang berkemampuan merosot sebelum tamat tempohnya, tempoh yang ditetapkan dipendekkan dan ia digugurkan. Sebaliknya, jika komuniti yang merosot berubah cara untuk menjadi lebih baik, istilahnya diperluaskan, Begitu banyak sehingga dapat meluas bahkan hingga Hari Kiamat. Perkara yang sama dinyatakan dalam ayat 11 Ar-R'ad: "... Fakta adalah bahawa Allah tidak mengubah banyak orang kecuali mereka sendiri mengubah ciri-ciri mereka sendiri."
19 Orang-orang kafir itu bermaksud untuk menyiratkan: "Kamu adalah manusia seperti kita dalam segala hal: kamu makan, minum dan tidur seperti kita, dan mempunyai isteri dan anak-anak seperti kita, kamu merasa lapar dan haus, dan menderita panas dan sejuk, penyakit dan Sebenarnya, anda mempunyai setiap batasan manusia seperti kami, dan kami tidak melihat apa-apa yang luar biasa dan luar biasa dalam diri anda untuk memujuk kami untuk menerima anda sebagai seorang nabi dan percaya bahawa Allah berkomunikasi dengan anda dan menghantar malaikat-Nya kepada anda. "
20 Maksudnya, "Jika anda masih bersikeras bahawa anda adalah seorang nabi, bawakan bukti keterlibatan anda untuk meyakinkan kami bahawa anda telah benar-benar dihantar oleh Tuhan dan Mesej anda adalah dari-Nya."
21 Itu adalah, "Tidak diragukan lagi kita adalah manusia seperti kamu, tetapi adalah kehendak Allah yang Dia telah memilih kita dari kalangan kamu dan memberkati kita dengan pengetahuan tentang Kebenaran dan pengertian yang tajam. Dan ini adalah kehendak Allah dan Dia mempunyai kuasa penuh untuk berikan apa-apa kepada sesiapa yang dikehendakiNya, kita tidak berkehendak meminta kepada-Nya untuk menghantar berkat itu kepada kamu atau kepada orang lain, dan tidak boleh kita menyangkal realiti yang telah ditunjukkan kepada kita. "
22 Adalah salah untuk menyimpulkan dari permintaan mereka bahawa nabi-nabi mengakui agama umat mereka sebelum pelantikan mereka ke Pejabat Ilahi. Ini hanya bermakna bahawa orang-orang mereka berfikir demikian kerana sebelum pelantikan mereka, mereka menjalani kehidupan yang tenang dan tidak menyebarkan agama baru atau membantah agama dalam tren pada waktu itu. Itulah sebabnya rakyat mereka berada di bawah tanggapan yang salah bahawa para nabi juga mengaku agama nenek moyang mereka, dan, oleh itu, menuduh mereka murtad. Fakta, bagaimanapun, adalah bahawa mereka tidak pernah mengikuti agama nenek mushrik mereka dan tidak bersalah kerana murtad.
23 Ini adalah untuk meyakinkan para Nabi bahawa mereka tidak perlu bimbang sama sekali tentang ancaman yang orang-orang kafir itu akan membuang mereka dari negara mereka, seolah-olah berkata, "Kami akan mencabut mereka dari tanah mereka, dan meneguhkan kamu dan pengikut kamu dengan tegas dalam tempat. "
24 Untuk memahami maksud sebenar peristiwa-peristiwa sejarah ini, ia harus dipertimbangkan bahawa ini berkaitan dengannya di sini sebagai jawapan kepada bantahan yang ditimbulkan oleh orang-orang kafir Makkah di hadapan nabi. Kerana keadaan di sana pada masa wahyu Surah ini sama seperti orang-orang dari para nabi bekas nabi, mereka telah disebutkan di sini untuk memberi peringatan kepada kaum Quraish bersama dengan musibah lain dari Arab akibatnya, 'seolah-olah berkata "Orang-orang kafir dahulu mencabar Rasul-rasul mereka dan dimusnahkan dan orang-orang yang beriman telah ditubuhkan di bumi, dan masa depan kamu juga bergantung sepenuhnya pada sikap yang kamu terima terhadap Pesan Nabi kamu, jika kamu menerima ini, kamu akan tetap berada di dalamnya tanah Arab, dan jika kamu menolaknya, kamu akan ditarik balik dari sini. " Peristiwa-peristiwa berikutnya membuktikan bahawa nubuatan ini secara literal telah terpenuhi dalam tempoh lima belas tahun selepas ini, kerana tidak ada satu musibah tunggal di seluruh Arab.
25 Maksudnya, "Orang-orang yang beriman, tidak percaya, dan tidak taat kepada Pesan Ilahi, dan menolak untuk mengadopsi Jalan yang diundang oleh Rasul-rasul itu, akan mendapati pada akhirnya semua perbuatan dan penghasilan hidup mereka tidak bernilai seperti timbunan abu Seperti halnya setiap dan setiap gundukan abu yang tinggi yang terbentuk dalam jangka masa yang panjang bertebaran oleh angin pada hari yang ribut, begitu juga semua karya agung mereka akan membuktikan pada Doomsday yang dahsyat menjadi tidak lebih dari satu gundukan abu budaya mereka yang mempesonakan, tamadun besar mereka, kerajaan-kerajaan dan negeri-negeri mereka yang indah, universiti-universiti mereka yang luar biasa, sains mereka dan kesusasteraan mereka, bahkan, penyembahan berhala mereka, dan perbuatan-perbuatan yang mulia, sangat bangga dengan angkat duniawi, akan terbukti tidak sia-sia sebagai timbunan abu, dan akan tersebar oleh "Ribut" Hari Kebangkitan. Begitu banyak sehingga tidak akan ada satu zarah tunggal karya mereka layak diletakkan di dalam skala Ilahi pada hari itu.
26 Ini adalah bukti pernyataan yang terdahulu bahawa kerja-kerja orang kafir tidak bersuara seperti abu. Persoalannya ialah: "Mengapa kamu ragu-ragu tentang hal ini? Tidakkah kamu melihatnya. Sistem besar bumi dan langit adalah berdasarkan kepada Kebenaran dan bukannya kelangsungan hidup. yang tidak berdasarkan kebenaran dan realiti tetapi terletak pada spekulasi yang tidak benar dan tekaan-kerja tidak boleh terus hidup lama Oleh itu, sesiapa yang membina karya-karyanya pada yang terakhir pasti akan gagal dalam reka bentuknya.Oleh kerana jelas bahawa orang itu membina kerja-kerja di atas pasir dan tidak boleh, oleh itu, mengharapkan bahawa mereka boleh bertahan lama. Begitu juga orang-orang yang membuang kebenaran dan realiti dan membina karya mereka pada teori-teori palsu dan anggapan tidak seharusnya mengharapkan sama sekali bahawa mereka boleh mempunyai nilai yang berkekalan untuk mereka bertaburan seperti abu yang tidak bernilai Jika ini jelas seperti itu, kenapa anda harus menghargai sebarang keraguan tentang fakta bahawa sesiapa yang membina sistem hidupnya atas dasar bahawa dia adalah bebas daripada Allah atau kepada tuhan orang lain (sedangkan tidak ada Tuhan yang lain) pasti akan mendapati semua perbuatannya tidak bernilai? Apabila hakikatnya bahawa manusia tidak sepenuhnya bebas di dunia ini atau dia adalah hamba orang lain daripada Allah, kenapa kamu tidak mengharapkan sesiapa yang membina perbuatannya terhadap kepalsuan ini, akan mendapati bahawa semua perbuatannya tidak bernilai seperti tumpukan daripada abu yang tersebar di seluruh angin? "
27 Ini adalah melalui peringatan yang berikut segera bukti kenyataan dalam ayat yang terdahulu. Ini juga menghapuskan keraguan yang mungkin timbul mengenai kenyataan yang tegas itu. Ada yang mungkin mempersoalkannya seperti ini: "Jika penciptaan itu benar-benar berdasarkan kepada kebenaran hidup, kenapa setiap pengikut palsu dan setiap pelanggar tidak dimusnahkan dengan segera?" Inilah jawabannya: "Wahai orang bodoh, adakah anda menyangka bahawa sukar bagi Allah untuk memusnahkan orang tersebut? Atau, adakah anda berfikir bahawa Allah tidak memusnahkannya kerana dia mempunyai hubungan rapat denganNya? , dan anda sendiri tahu bahawa tidak demikian, anda perlu memahami dengan baik bahawa mana-mana komuniti yang mengikuti kepalsuan dan melakukan perbuatan jahat sentiasa dalam bahaya yang dikeluarkan untuk memberi ruang kepada masyarakat yang lebih baik untuk bekerja dengannya Jika jeda diberikan dan ancaman tidak mengambil bentuk yang praktikal itu tidak bermakna bahawa tidak ada bahaya sama sekali. Alih-alih menjadi mengabaikan, anda harus menggunakan setiap saat jeda ini dan sedar bahawa sistem palsu yang anda arka berikut tidak stabil dan Oleh itu, anda perlu membinanya di atas asas yang stabil dan tahan lasak. "
28 Perkataan (baruz) bermaksud `untuk muncul 'dan juga menyiratkan` menjadi dikenali'. Itulah sebabnya ia telah diterjemahkan ke dalam "akan terdedah sebelum Allah", kerana ia membayangkan kedua-dua makna ini. Sebenarnya, semua orang telah terdedah sepenuhnya sebelum Allah tetapi mereka tidak menyedarinya. Akan tetapi, mereka akan menyedari pada Hari Penghakiman ketika mereka akan dibentangkan sebelum "Terbesar dari semua Hakim" yang mereka telah terdedah sepenuhnya sebelum-Nya. Begitu banyak supaya setiap perbuatan mereka lakukan dan setiap dan semua yang mereka fikirkan dan dikehendaki diketahui oleh-Nya.
29 Ini adalah untuk memberi amaran kepada semua orang yang mengikuti orang lain secara membuta tuli atau patuh dan tunduk kepada tiran kerana mereka berkata, "Kami lemah." Mereka diberi amaran, seolah-olah mengatakan "Anda harus perhatikan dengan baik bahawa para pemimpin, orang-orang kudus, pegawai dan penguasa yang kamu arka berikut buta pada hari ini, tidak akan dapat melindungi kamu sama sekali dari azab Allah. Oleh itu, hari ini di mana orang-orang seperti kamu yang mengikuti atau mematuhi, mereka sendiri pergi dan ke mana mereka mengetuai kamu. "
30 Apabila para penjahat akan menuduh Syaitan dengan menyesatkan mereka, dia akan mengaku bersalah, seolah-olah berkata, "Kamu sendiri melihat sekarang bahawa semua janji-janji dan peringatan yang dibuat oleh Allah telah menjadi kenyataan dan semua janji yang saya buat telah terbukti Saya juga mengaku bahawa semua itu adalah penipuan yang saya beri jaminan kepada kamu kemakmuran yang salah, memalukan kamu dengan tamak dan menarik kamu dalam jerat harapan yang besar. Saya memberi jaminan bahawa pada mulanya tidak ada kehidupan di akhirat dan, jika ada apa pun, kamu akan bebas dari penipuan oleh syaitan itu dan seperti orang suci. Satu-satunya perkara yang harus kamu lakukan adalah untuk membuat persembahan di hadapannya: maka kamu boleh melakukan apa sahaja yang kamu kehendaki, kerana dia akan menyampaikan anda dari semua akibatnya. Saya ulangi bahawa saya telah berkata semua perkara ini dan meminta ejen saya untuk mengatakan yang sama. "
31 Maksudnya, "Kamu tidak boleh mengatakan dan membuktikan bahawa saya yang memaksa kamu mengikuti jalan yang salah, sedangkan kamu ingin mengikut jalan yang benar, kamu akan mengakui bahawa itu tidak demikian. menjemput anda untuk berbohong melawan undangan kepada Kebenaran dan menggoda anda untuk menjadi naib daripada kebaikan Tetapi saya tidak mempunyai kuasa untuk memaksa anda dengan cara yang salah, jika anda mahu mengikuti Jalan Yang Benar, apabila anda mempunyai kuasa dan pilihan untuk mengikuti salah satu cara. Sekarang saya bersedia untuk menanggung beban jemputan yang jahat yang saya berikan kepada anda, tetapi anda tidak dibenarkan dengan cara apa-apa untuk membuang beban saya untuk menerima jemputan saya kerana anda melakukannya sendiri tanggungjawab, oleh sebab itu, anda harus menanggung segala akibatnya. "
32 Ini adalah bukti yang jelas tentang shirk dalam amalan, sebagai selain shirk dalam akidah. Oleh kerana Syaitan akan membebankan pengikut-pengikutnya dengan membuatnya menjadi rakan kongsi dengan Tuhan, jelas bahawa sejauh kepercayaannya tidak ada yang membuat Syaitan menjadi mitra dengan Tuhan dalam Ketuhanan atau penyembahan-Nya: bahkan setiap orang mengutuknya untuknya cara jahat. Walau bagaimanapun, orang mematuhi dan menyerahkan kepadanya dan mengikutinya dengan buta, seolah-olah dia "tuhan" mereka dan itulah yang disebut shirk.
Marilah kita menganggap tesis ini dari sudut pandangan yang bertentangan. Ada yang mungkin mengatakan bahawa ini tidak baik, kerana ini berdasarkan kata-kata Syaitan semata-mata yang telah disebutkan di sini. Pertama, bantahan ini tidak baik kerana Allah sendiri akan menafikannya, sekiranya ia tidak berasas. Kedua, ini bukan satu-satunya contoh shirk dalam amalan dalam Al-Quran. Berikut adalah beberapa contoh lagi:
(a) Ia menuduh orang Yahudi dan Kristian dengan syirik kerana mereka mendirikan imam dan rahib mereka sebagai "Tuhan" mereka selain Allah. (IX: 31).
(b) Mereka yang mengikuti adat istiadat mufakat dipanggil mushriks. (VI: 136-139).
(c) Mereka yang mengikuti hawa nafsu mereka telah dituduh membuat "diri" mereka "tuhan" mereka. (XXV: 43).
(d) Mereka yang tidak taat kepada Allah telah dituduh menyembah "Syaitan". (XXXVI: 60).
(e) Mereka yang mengikuti undang-undang buatan manusia tanpa sanksi Allah telah ditegur kerana menubuhkan pembuat undang-undang tanpa sanksi Allah sebagai rakan kongsi dengan Allah. (XLI: 21).
Kesemua contoh di atas adalah bukti yang jelas mengenai fakta bahawa shirk tidak terhad kepada kepercayaan ini sahaja bahawa seseorang mungkin menubuhkan rakan kongsi dengan Allah dalam Ketuhanannya sebagai artikel iman.Tetapi juga syirik bahawa seseorang itu harus mengikuti dan menyerah kepada sesama selain Allah tanpa ada sanksi Ilahi atau walaupun larangan Ilahi. Orang yang demikian itu bersalah syirik walaupun pengikutnya pada masa yang sama mengutuk orang yang dia ikuti dan mematuhi. Satu-satunya perbezaan antara kedua-dua jenis syirik adalah sejauh mana kejahatan dan bukan sifatnya.
33 Kata Arab (tahiyyah) secara harfiah adalah "doa untuk kehidupan yang panjang," tetapi dalam penggunaannya adalah ucapan pada pertemuan. Oleh itu, ungkapan itu mungkin bermaksud: "mereka akan mengalu-alukan satu sama lain dengan 'damai sejahtera kepada anda' atau akan dialu-alukan dengan kata-kata ini". Ia juga boleh diperhatikan bahawa kata (salam) menyiratkan kedua-dua doa untuk "damai" dan ucapan tahniah di atasnya.
34 Meskipun ungkapan itu secara harfiah bermaksud "Tulisan Murni," di sini ia bermaksud "Mengucapkan Sejati dan Kredo yang Benar". Menurut Al-Qur'an, 'Saying' dan 'Creed' ini adalah penerimaan doktrin Tauhid, kepercayaan dalam kenabian dan Wahyu, dan di angkatan akhirat, kerana ia mengisytiharkan perkara-perkara ini sebagai kebenaran asas.
35 Ini adalah untuk menunjukkan kekuatan dan tahap "Tulisan Murni". Oleh kerana keseluruhan sistem alam semesta tergantung pada Realiti yang terkandung di dalam "Tulisan Murni" ini yang diyakini oleh orang percaya Professes, bumi dan seluruh sistemnya bekerjasama dengannya dan syurga dengan seluruh sistemnya menyambutnya. Oleh itu, tidak ada konflik antara dia dengan Hukum alam semulajadi, dan segalanya dalam sifatnya memanjangkan bantuannya kepadanya.
36 Itulah, "Tulisan Murni" sangat bermanfaat bahawa setiap orang (atau masyarakat) yang mendasarkan sistem hidupnya di atasnya, mendapat manfaat daripadanya setiap saat untuk membantu menghasilkan kesedaran dalam pemikiran, keseimbangan dalam perangai, kekuatan dalam watak , kemurnian dalam akhlak, keteguhan dalam tingkah laku, kebenaran dalam perbincangan, keadilan dalam perbualan, temperamen yang baik dalam tingkah laku sosial, bangsawan dalam budaya, keadilan dan keadilan dalam ekonomi, kejujuran dalam politik, bangsawan dalam perang, ketulusan dalam damai; keyakinan terhadap janji dan janji. Ringkasnya, ia adalah elixir yang mengubah segala-galanya menjadi emas jika seseorang menggunakannya dengan betul.
37 "Firman jahat" adalah bertentangan dengan "Firman Murni" Ia boleh digunakan untuk segala sesuatu yang tidak benar dan salah tetapi di sini ia bermaksud apa-apa kepercayaan salah bahawa seseorang mungkin mengadopsi sebagai asas sistem kehidupan seseorang, tanpa mengira sama ada atheisme atau sesat atau tidak percaya atau syirik atau penyembahan berhala atau mana-mana "isme" yang tidak dibawa oleh seorang Rasul.
38 Dan "kata jahat" (kepercayaan palsu) tidak mempunyai kestabilan kerana ia bertentangan dengan Hukum alam. Oleh itu, segala sesuatu di alam semesta menentangnya dan membantahnya, seolah-olah bumi membencinya dan siap untuk meludahkan biji-bijiannya setiap kali ia ditaburkan di dalamnya, dan jika ada yang memerlukannya untuk menanam pohon yang jahat, surga akan menekan cabangnya . Malah, akidah palsu tidak boleh dibenarkan untuk berkembang, jika manusia tidak diberikan kebebasan memilih dan berhenti kerja demi perbicaraannya. Itulah sebabnya apabila orang bodoh yang sama berusaha untuk mewujudkan sistem kehidupan di atasnya, ia dibenarkan untuk berkembang ke tahap yang tertentu, tetapi ia menghasilkan apa-apa tetapi hasil yang berbahaya selagi ia berlangsung. Dan tidak lama lagi ia menghadapi keadaan yang buruk daripada dibubarkan secara menyeluruh dari bumi.
Perbezaan antara "Tulisan Murni" dan "perkataan jahat" sangat jelas bahawa sesiapa yang membuat kajian kritikal terhadap sejarah agama, moral, intelektual dan budaya dunia dapat melihatnya dengan mudah. Untuk "Tulisan Murni" selalu menjadi satu dan sama sepanjang sejarah manusia dan tidak pernah dicabut. Sebaliknya, terdapat "kata-kata jahat" yang tidak terhitung tetapi setiap orang telah begitu dicabut sehingga tidak ada apa-apa selain itu namanya di halaman sejarah. Sebenarnya, sesetengah daripada ini telah terbukti tidak masuk akal bahawa jika disebutkan pada hari ini, seseorang bertanya-tanya bagaimana seseorang dapat mengikuti perkara-perkara yang tidak masuk akal itu.
Terdapat satu lagi perbezaan penting antara kedua-dua "kata". Setiap kali dan di mana sahaja "Tulisan Murni" telah diterima pakai oleh individu atau komuniti, berkatnya tidak terhad kepada individu dan masyarakat tetapi telah mendapat manfaat di sekeliling mereka. Sebaliknya, apabila dan di mana-mana perkataan jahat telah diterima pakai oleh individu atau komuniti, kejahatannya telah merebak kekacauan dan gangguan di sekelilingnya.
Dalam kaitan ini, juga harus diperhatikan bahawa perumpamaan "Tulisan Murni" dan "kata jahat" menerangkan tema yang sama yang telah dijelaskan oleh similitudes gundukan abu yang ditiup angin " hari ribut (ayat 18) dan "busa banjir", dan "kotoran logam cair." (XIII: 17)
39 Itulah, "Orang-orang yang beriman tetap teguh dalam kehidupan dunia ini kerana sistem kehidupan mereka yang stabil berdasarkan" Tulisan Murni "ini. Ini memberi daripada sudut pandangan yang lurus, sistem pemikiran yang baik dan teori kehidupan yang komprehensif , dan ia berfungsi sebagai kunci tuan untuk menguraikan semua knot dan menyelesaikan semua masalah Dengan bantuannya, mereka memperoleh kekuatan watak dan ketegasan kelakuan yang membuat mereka tetap mantap dalam menghadapi setiap kehidupan yang berubah-ubah. Ia memberi mereka juga dengan prinsip-prinsip kehidupan yang kukuh yang memberi mereka ketenangan fikiran dan hati, dan menghalang mereka daripada menyimpang dan mencuri. Di atas semua, apabila, selepas kehidupan dunia ini, mereka akan memasuki kehidupan akhirat, mereka akan tetap tenang dengan sempurna tanpa sebarang ketakutan atau kebimbangan, kerana mereka akan mendapati segala sesuatu di dalamnya sesuai dengan harapan mereka, seolah-olah mereka telah mengenali setiap aspek sebelum mereka memasukinya. ed, dan dengan itu disediakan sepenuhnya untuk setiap peringkat dan fasa kehidupan ini. Itulah sebabnya mereka akan melepasi setiap peringkat dengan ketenangan dan ketegasan yang sempurna berbanding dengan orang-orang kafir yang membina kehidupan duniawi mereka dengan "kata yang jahat" dan dengan itu, mereka akan terkejut untuk mencari segala-galanya terhadap harapan mereka.
40 Maksudnya, "Allah menghalau orang-orang yang melampaui batas, yang membuang" Firman Murni "dan mengikuti" perkataan yang jahat ", sesat dengan menimbulkan kekeliruan dalam fikiran mereka dan menyesatkan usaha mereka kerana penyelewengan ini. Itulah sebabnya mereka tidak dapat mencari hak cara pemikiran dan tindakan dan begitu gagal secara mendalam. "
41 Maksudnya, "Orang-orang yang beriman harus mengadaptasikan sikap bersyukur kepada orang-orang yang tidak percaya (ayat 29). Bentuk praktikal yang mereka terima adalah mereka harus menegakkan Salat dan membelanjakan kekayaan mereka di Jalan Allah."
42 Itulah, "Pada hari itu tiada seorangpun dapat menyelamatkan dirinya sendiri dengan tebusan atau dengan syafaat."
43 Yaitu, "Itulah yang sama Allah yang berkuasa yang mereka belanjakan dengan rasa tidak bersyukur dan tidak taat dan dengan Yang mereka tentukan sama, walaupun Dia telah begitu banyak ..."
44 Perkataan Teks dalam ay. 32-33 telah menyesatkan orang-orang itu. yang telah menerjemahkannya ke dalam "tertakluk kepada anda". Begitu banyak di antara mereka menafsirkan ayat-ayat ini dengan maksud bahawa matlamat utama kehidupan manusia adalah membawa bumi dan langit di bawah tunduknya, sedangkan makna sebenar mereka "tertakluk kepada (hukum) untukmu". Sebagai hakikatnya Allah telah menundukkan semua perkara ini kepada undang-undang seperti yang bermanfaat bagi manusia. Sekiranya tidak kapal telah tertakluk kepada undang-undang fizikal tertentu, tidak mungkin ada pelayaran sama sekali: tidak ada sungai yang tertakluk kepada undang-undang tertentu, tidak mungkin untuk mengambil saluran dari mereka; Begitu juga jika badan-badan surgawi (matahari dan bulan, dll) dan bumi dan siang dan malam tidak tertakluk kepada undang-undang tetap tertentu, kehidupan tidak boleh mungkin, tidak bercakap tentang kehidupan bertamadun!
"Dia memenuhi semua keperluan anda": Dia telah menyediakan segala yang diperlukan untuk hidup anda, perkembangan dan evolusi.
46 Dalam ayat-ayat yang terdahulu (32-35), rayuan dibuat kepada orang Quraish untuk bersyukur kepada Allah yang telah mengurniakan begitu banyak kesejahteraan kepada umat manusia pada umumnya. Tetapi di dalam petikan ini, rayuan yang sama dibuat atas permintaan bahawa Allah telah memberikan karunia istimewa kepada Quraish khususnya. Mereka telah diminta untuk mengingati bahawa Nabi Ibrahim telah menyelesaikan nenek moyang mereka di dekat Ka'abah dan menjadikan kota mereka, Makkah, sebuah "Kota Damai" dan Allah menyampaikan berkat-Nya kepada kaum Quraisy sebagai jawaban kepada doa Nabi Ibrahim. Mereka telah diingatkan untuk mengingati mereka "karunia" dan memperbaiki cara mereka.
47 Makkah.
48 Ini adalah cara kiasan untuk mengatakan bahawa berhala telah menjadi cara untuk memalingkan banyak orang dari jalan Allah ke arah penyimpangan.
49 Kesabaran yang ditunjukkan kepada mereka yang mengikut cara yang berbeza dari Jalan Kanan adalah contoh kelonggaran Nabi Ibrahim kepada manusia. Dia meninggalkan kes mereka ke Pengampunan dan Rahmat Allah kerana dia tidak tahan untuk melihat mereka di bawah hukuman Tuhan. Satu lagi contoh ini telah disebutkan dalam Surah Hud. Ketika para malaikat sedang dalam perjalanan untuk menghancurkan orang-orang jahat dari Lot, Nabi Ibrahim mulai merayu kepada mereka: "Abraham mulai bertengkar dengan Kami tentang penduduk Lot karena dia lembut hati dan belas kasihan." (XI: 74- 75) Demikian juga Nabi Isa sangat bersungguh-sungguh, walaupun Allah akan memperlihatkan kepadanya bahawa pengikutnya telah menyimpang dari Jalan Yang Benar, dia akan mengadukan perkara mereka: "Sekarang jika kamu menghukum mereka, mereka adalah hamba kamu sendiri, dan jika kamu maafkan mereka, kamu adalah Maha Perkasa dan Maha Bijaksana "(ayat: 118).
50 Allah memberikan doa ini kepada Nabi Ibrahim. Itulah sebabnya orang dari seluruh 'Arab pernah datang ke sana untuk Haj dan `Umrah pada masa wahyu Surah ini, dan sekarang orang berkumpul di sana dari seluruh dunia.
Di samping itu, terdapat banyak makanan dan buah-buahan sepanjang musim tahun ini, walaupun lembah itu benar-benar mandul dan tidak tumbuh tumbuh-tumbuhan bahkan untuk haiwan.
51 Yaitu, "Tuhan: Engkau mendengar apa yang saya katakan dengan lidah saya dan juga pengetahuan penuh tentang pemikiran dan perasaan saya."
52 Klausa induk ini telah dimasukkan untuk mengesahkan pernyataan Nabi Ibrahim.
53 Nabi Ibrahim termasuk bapa lelakinya dalam doanya kerana dia telah berjanji bahawa mereka akan berdoa kepada Tuhannya untuk pengampunannya (XIX: 48). Tetapi kemudian apabila dia menyedari bahawa dia tidak boleh berdoa untuk pengampunannya kerana dia adalah musuh Allah, dia melepaskan dirinya dari janji itu. (IX: 114).
Gambar grafik ini menggambarkan penderitaan yang dahsyat para pelaku yang salah pada Hari Perjumpaan. Apabila mereka akan menyedari keadaan, mereka akan terkejut sehingga mereka akan melihat mereka tetap lurus di hadapan mereka tanpa melihat apa-apa.
55 Maksudnya, "Kamu telah melihat bahawa bekas orang-orang yang melanggar Hukum Ilahi, dan yang menentang Mesej, telah membuat skema yang sangat berkesan dan licik untuk menghindari akibat dari kejahatan mereka, tetapi Allah mengalahkan mereka dengan alat kontra tunggal-Nya. tidak melepaskan skema anda yang licik melawan Mesej Kebenaran dalam harapan sia-sia bahawa langkah "kuat" anda akan berjaya di mana skim pendahuluan anda telah gagal.
56 Walaupun ini telah dialamatkan kepada Nabi, ia benar-benar dimaksudkan untuk lawan-lawannya. Mereka diberi amaran bahawa mereka tidak patut menipu diri mereka sendiri kerana penundaan hukuman mereka. mereka harus perhatikan dengan baik bahawa Allah memenuhi janji-janji yang Dia buat kepada para Rasul sebelumnya dan mengalahkan mereka lawan. Begitu juga Dia akan memenuhi janji-janji yang telah Dia buat kepada Muhammad (saw).
57 Adalah jelas dari ayat ini dan beberapa petikan dalam Al-Quran bahawa pada kesempatan Kebangkitan, Bumi dan Surga tidak akan dimusnahkan sepenuhnya tetapi pada meniup "Sangkakala Pertama", sistem fizikal yang sedia ada akan diasingkan . Selepas ini, di antara meniup "Pertama" dan "Sangkakala Terakhir" (Allah sendiri mengetahui berapa lama selang ini akan berlangsung), bentuk dan aspek bumi dan langit sekarang akan berubah dan sistem fizikal baru dengan baru undang-undang fizikal akan wujud. Itu akan menjadi dunia akhirat. Apabila "Sangkakala Terakhir" akan ditiup, semua manusia dari Adam kepada mereka yang dilahirkan sebelum "Sangkakala Pertama", akan dibangkitkan dan hadir di hadapan Allah. Al-Qur'an menyebutnya (Hashr) yang bermaksud "untuk mengumpulkan dan mengumpulkan". Nampak dari kata-kata Al-Qur'an dan beberapa pernyataan yang jelas dalam Tradisi bahawa ini akan berlaku di Bumi ini. "Seat of Judgment" dan "Scales" akan ditubuhkan di Bumi dan keputusan akan disahkan di sini. Ini juga jelas dari Al-Qur'an dan Tradisi bahawa kehidupan di akhirat bukan hanya menjadi kehidupan rohani tetapi kehidupan yang sangat fizikal dan rohani yang kita hidup sekarang di bumi ini; dan setiap individu akan menerima ganjaran atau hukumannya betul-betul dalam "keperibadian" di mana dia hidup dalam kehidupan dunia ini.
58 Beberapa pengulas dan penerjemah berpendapat bahawa "sulfur" atau "tembaga cair" tetapi sebenarnya ia bermaksud "tar" dan sejenisnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top