Khamis, 22 Februari 2018

35. Surah Fatir

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


35. Surah Fatir (The Originator), juga dikenali sebagai Surah Al Malaika (The Angels)

Statistik

Juz 22 – 33.AlAzhab 31 -35.Fatir 1-45 – 36.Ya Sin 27



Ibrah


Slide

Nama

Kata Fatir dari ayat yang pertama adalah tajuk yang diberikan kepada Surah ini, yang bermaksud bahawa ia adalah Surah di mana perkataan Fatir telah berlaku. Nama lain ialah Al Malaika , yang juga terdapat dalam ayat pertama. [QS35:1] CQ(35:1:3) KK(35:1:3)

Tempoh Wahyu

Bukti dalaman gaya menunjukkan bahawa tempoh penyataan mengenai Sarah ini mungkin merupakan zaman Makkah tengah, dan terutama sekali bahagian itu, ketika pertentangan telah tumbuh cukup kuat dan segala macam kerosakan telah diadopsi untuk menggagalkan misi Nabi.

Perkara Matter dan Tema

Wacana ini dimaksudkan untuk memberi amaran dan menegur orang Makkah dan ketua mereka atas sikap antagonisnya yang kemudiannya mereka mengadaptasi tauhid Tauhid , seperti seorang penyihir, dan juga menasihati mereka seperti seorang guru, seolah-olah berkata : "Wahai orang-orang yang bodoh, jalan yang Rasulullah memanggil kamu adalah untuk keuntungan kamu sendiri. Kemarahan kamu, tipuan dan tipu muslihat kamu terhadapnya dan konspirasi kamu dan reka bentuk untuk menggagalkannya tidak ditujukan padanya melainkan terhadap diri kamu sendiri. anda tidak akan mendengarkannya, anda akan merosakkan diri sendiri, bukan dia, hanya mempertimbangkan dan merenungkan apa yang dia katakan: tidak ada yang salah di dalamnya, dia menafikan syirik, jika anda melihat dengan teliti, anda akan sedar bahawa ada tidak ada asas untuk syirik di dunia, Dia membentangkan doktrin Tauhid Jika anda menggunakan akal fikiran anda, anda akan menyimpulkan bahawa tidak ada, selain Allah, Pencipta Alam Semesta, yang mungkin memiliki sifat-sifat dan kuasa-kuasa ilahi a d kuasa. Beliau memberitahu anda bahawa anda tidak diwujudkan untuk menjadi tidak bertanggungjawab di dunia ini, tetapi anda perlu membuat akaun perbuatan anda di hadapan Tuhan anda, dan bahawa ada kehidupan selepas kehidupan dunia ini apabila semua orang akan menemui akibat dari apa yang dia telah dilakukan di sini. Jika anda sedikit perkara, anda akan melihat bahawa keraguan anda dan kebimbangan anda tentang perkara ini adalah tidak berasas. Tidakkah anda melihat fenomena pembiakan penciptaan siang dan malam. Bagaimana mungkin rekreasi anda sendiri tidak mustahil untuk Tuhan yang menciptakan anda dari penurunan sperma yang tidak penting? Tidakkah akal anda sendiri bersaksi bahawa kebaikan dan kejahatan itu tidak boleh sama? Maka berfikir dan menilai sendiri apa yang munasabah, adakah yang baik dan yang jahat memenuhi dengan nasib yang sama dan berakhir dalam debu, atau yang baik akan mendapat balasan dengan kebaikan dan kejahatan dengan kejahatan? Sekarang, jika anda tidak mengakui dan mengakui hal-hal yang rasional dan munasabah ini dan tidak meninggalkan tuhan-tuhan palsu anda, dan ingin terus hidup sebagai orang yang tidak bertanggungjawab di dunia, Nabi tidak akan kehilangan apa-apa. Ia adalah kamu sendiri yang akan menderita akibatnya. Tanggungjawab Rasulullah hanya untuk menjelaskan kebenaran kepada kamu, yang telah dilakukan. "
Dalam hubungan ini, nabi telah dilegakan berkali-kali, seolah-olah berkata: "Apabila anda melakukan keadilan penuh untuk pemberitaan misi anda, anda tidak akan bertanggungjawab terhadap mereka yang berterusan dalam kesilapan mereka dan tidak menerima dan mengikut cara yang betul. " Lebih-lebih lagi, dia juga telah dihiburkan dengan kesannya "Anda tidak perlu bersedih kerana mereka yang tidak mahu percaya, dan tidak mengonsumsi diri dengan pemikiran bagaimana untuk membawa mereka ke jalan hak. perhatian penuh kepada mereka yang cenderung mendengar anda. "
Orang-orang beriman juga, dalam hubungan ini, telah diberi kabar baik supaya mereka merasa diperkuat dan digalakkan dan tetap teguh pada jalan kebenaran dengan penuh keyakinan terhadap janji-janji yang dibuat oleh Allah.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-2] Pujian hanya untuk Allah, yang adalah Pencipta langit dan bumi dan Majikan malaikat dengan sayap dua belas dan tiga dan empat, sebagai utusan-Nya. Dia menambah kepada ciptaan-Nya sebagaimana Dia berkenan 3Sesungguhnya Allah mempunyai kuasa atas segalanya. Apa saja pintu rahmat Allah boleh dibuka untuk orang ramai, tidak ada yang dapat menahannya, dan pintu yang Dia tutup, tidak ada kuasa untuk membukanya selepas Dia. 4 Dia adalah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana. 5
[3-4] Hai manusia, ingatlah nikmat yang telah Allah lakukan kepadamu. 6 Adakah di samping Allah ada pencipta yang lain, yang menyediakan bagimu dari langit dan bumi? Tiada tuhan melainkan Dia. Dari mana kamu ditipu? 7 Sekarang (wahai Nabi,) jika orang-orang ini melayan kamu sebagai pembohong, 8 (bukan perkara baru seperti Rasul) sebelum kamu juga dianggap sebagai pembohong. Dan segala urusan akhirnya akan dibentangkan di hadapan Allah. 9
[5-7] Hai manusia, janji Allah itu benar. 10 Oleh sebab itu, janganlah kamu memperdayakan hidup duniawi, 11 dan janganlah orang yang menipu itu menipu kamu tentang Allah. 12 Sesungguhnya Syaitan adalah musuhmu; oleh itu, anda juga harus memperlakukan kiln sebagai musuh anda. Dia menjemput para pengikutnya ke arahnya supaya mereka boleh bergabung dengan penghuni Neraka. Orang-orang yang kafir akan mendapat azab yang berat, dan orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan mendapat ampunan dan pahala yang kaya. 14
[8-9] (Bolehkah 15 penyimpangan orang itu dibayangkan) yang perbuatan jahatnya dibuat adil kepadanya dan dia menganggapnya sebagai baik? 16 Hakikatnya, Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan menunjukkan jalan yang benar kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Oleh itu, (Wahai Nabi,) janganlah dirimu kesedihan demi orang-orang ini. 17 Allah mengetahui apa yang mereka lakukan. 18. Allah menghantarkan angin; kemudian mereka menaikkan awan, kemudian Kami membawanya ke negeri yang sisa dan menghidupkannya dengan demikian selepas kematiannya. Begitu juga dengan kebangkitan orang mati. 19
[10] Sesiapa yang mencari kehormatan harus mengetahui bahawa kehormatan yang dimiliki sepenuhnya oleh Allah. 20 Hanya firman yang tulus naik kepada-Nya, dan perbuatan yang benar menyebabkannya bangkit. 21 Adapun orang-orang yang merencanakan kejahatan, 22 ada siksaan yang parah bagi mereka, dan rencana mereka akan binasa.
[11-14] Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari sperma, 24 lalu menjadikan kamu pasangan (laki-laki dan perempuan). Tidak ada wanita yang mengandung atau disampaikan, tetapi dalam pengetahuan Allah. Tidak ada orang tua yang tua dan tidak ada umur yang dikurangkan kecuali mengikut Kitab 25 ini adalah perkara mudah bagi Allah. 26 Dan dua mayat air tidak sama. 27 Orang yang manis dan haus-quenching, menyenangkan minum, manakala yang lain adalah garam dan pedas; namun dari kedua-dua kamu mendapat daging segar 28 dan mengeluarkan hiasan untuk dipakai, 29 dan di perairan yang sama kamu melihat kapal-kapal yang membajaknya sehingga kamu dapat mencari karunia Allah dan bersyukur kepada-Nya. Dia menyebabkan malam masuk ke siang dan siang ke dalam malam 30 dan Dia telah menundukkan matahari dan bulan hingga masa yang ditetapkan. 31 Yang demikian ialah Tuhanmu yang sama. Tuhan adalah kekuasaanNya. Orang-orang yang kamu sembah selain Dia tidak mempunyai bilah rumput. 32 Jika kamu memanggil mereka, mereka tidak dapat mendengar doa kamu, dan jika mereka mendengar, mereka tidak dapat menjawab kamu, dan pada hari kiamat mereka akan menyangkal syirik kamu. 34 Tidak ada yang dapat memberitahukan anda tentang kebenaran kecuali Yang Maha Mengetahui. 35
[15-24] Wahai orang-orang yang kamu perlukan dari Allah: Allah Maha Kaya dan Maha Terpuji. 37 Jika Dia menghendaki, Dia dapat menghilangkan kamu dan membawa ciptaan baru di tempat anda: ini tidaklah sukar bagi Allah. 38 Tidak seorangpun yang membawa beban akan menanggung beban orang lain, dan jika seorang yang bersemayam menangis dengan pertolongan, tidak seorang pun akan tampil untuk membagikan sedikitnya bebannya, walaupun ia adalah saudara terdekat. 40 (wahai Nabi), anda hanya boleh memberi amaran kepada orang-orang yang takut kepada Tuhannya walaupun mereka tidak dapat melihat-Nya, dan mendirikan sembahyang. 41 Barangsiapa mengamalkan kesucian berbuat demikian untuk kebaikannya sendiri, dan kepada Allah semua akan kembali. Orang buta dan orang yang melihatnya tidak sama, tidak juga kegelapan dan cahaya, tidak juga teduh sejuk dan panas matahari, tidak juga hidup dan mati. 42 Allah menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya, untuk mendengar, tetapi (wahai Nabi), kamu tidak dapat menjadikan orang-orang yang dikebumikan di dalam kubur untuk mendengar kamu. 43 Kamu hanyalah pemberi peringatan.44 Kami telah mengutus kamu dengan kebenaran, sebagai pembawa berita gembira dan pemberi peringatan. Dan tidak ada bangsa yang tidak dikunjungi oleh seorang pemberi peringatan. 45
[25-26] Dan jika mereka mendustakan kamu sebagai pembohong, orang-orang yang hidup sebelum mereka juga diperlakukan sebagai pembohong. Rasul-rasul mereka datang kepada mereka dengan bukti-bukti yang jelas dan Kitab Suci dan Kitab yang menerangi. 47 Kemudian aku menahan orang-orang yang kafir, dan sesungguhnya, niscaya adalah azabKu.
[27-28] Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan air hujan dari langit dan kami mengeluarkan pelbagai jenis buah yang berbeza? Di pergunungan juga terdapat garis-garis, putih dan merah dan hitam, dengan warna yang berbeza. Begitu juga, lelaki, binatang dan lembu juga mempunyai warna yang berbeza. 48 Fakta adalah bahawa hanya hamba-hamba-Nya, yang memiliki pengetahuan, takut kepada Allah. 49 Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. 50
[29-35] Orang-orang yang membaca Kitab Allah dan mendirikan Salat, dan menafkahkan sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada mereka, secara diam-diam dan secara terang-terangan, mengharapkan tawar-menawar yang tidak melibatkan kerugian. (Mereka telah melabur mereka semua dalam tawar-menawar ini) supaya Allah memberi mereka pahala yang penuh dan memberkati mereka dengan lebih banyak lagi dari rahmatNya. 51 Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Bijaksana. 52 (Wahai Nabi), kitab yang Kami kirimkan kepada kamu dengan wahyu adalah Kebenaran yang membenarkan Kitab Suci terdahulu. 53 Sesungguhnya Allah benar-benar mengetahui hamba-hamba-Nya, dan mengawasi segala-galanya. 54 Kemudian Kami menjadikan orang-orang yang mewarisi Kitab ini, yang telah Kami pilih dari harta pusaka kami, dari kalangan hamba-hamba Kami. 55. Dan ada di antaranya orang-orang yang zalim terhadap dirinya sendiri, dan orang yang mengikuti jalan yang tengah Cuti Allah. Ini adalah limpah kurniaan tertinggi. 56 Terdapat kebun-kebun yang kekal yang mereka akan masuk untuk dihiasi dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka akan menjadi sutera. Mereka akan berkata, "Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan dukacita dari kami 58 Sesungguhnya Tuhan kami Maha Pengampun, lagi Maha Bijaksana, 59 oleh karena kasih karunia-Nya telah menempatkan kami di tempat yang abadi. . " 61
[36-37] Dan bagi orang-orang yang kafir itu ada neraka Jahannam; dan tidak ada yang menentukan bahawa mereka mati, dan azab neraka tidak akan menjadi ringan bagi mereka. Demikianlah Kami membalas setiap orang yang kafir. Di sana mereka akan berseru dan berkata, "Ya Tuhan kami, lepaskan kami dari sini supaya kami dapat melakukan perbuatan yang baik selain dari yang kami lakukan." (Jawapannya adalah) "Bukankah Kami tidak memberi kamu hidup cukup lama sehingga orang yang dapat memberi peringatan?" 63 Dan juga pemberi peringatan juga telah datang kepadamu, sekarang rasanya (azab), orang-orang fasik tidak akan mendapat penolong di sini . "
[38-39] Sesungguhnya Allah mengetahui setiap rahsia di langit dan di bumi: Dia mengetahui rahsia-rahsia yang tersembunyi dari payudara. Dia yang telah menjadikan kamu wakil-wakil di bumi. 64 Dan sesiapa yang kufur ingkar akan menanggung beban kekufurannya, dan bagi orang-orang yang tidak percaya, mereka tidak dapat menaikkan apa-apa, melainkan kemurkaan Tuhan mereka dan orang-orang kafir tidak dapat memperoleh apa-apa melainkan peningkatan kerugian mereka.
[40-41] (Wahai Rasulullah) katakan kepada mereka: "Pernahkah kamu melihat orang-orang yang kafir kamu yang kamu sembah selain Allah? Katakanlah kepada-Ku: Apa yang mereka ciptakan di bumi, atau apa bahagian mereka di langit ? " (Jika mereka tidak dapat memberitahu ini, tanyakan kepada mereka :) "Adakah Kami memberikan kepada mereka tulisan yang memberikan sanksi yang jelas (untuk shirk mereka)?" 67 Bukan, tetapi orang jahat ini hanya memperdaya satu sama lain dengan khayalan. 68 Fakta adalah bahawa Allah sendirian yang menopang langit dan bumi dari jatuh ke dalam kelalaian dan jika mereka jatuh ke dalam jurang tidak ada yang menopang mereka sesudah Allah. 69 Sesungguhnya Allah Maha Penyantun dan Pengampun. 70
[42-45] Orang-orang ini bersumpah dengan sumpah demi Allah bahawa sekiranya seorang pemberi peringatan telah mengunjunginya, tentulah mereka akan mendapat panduan yang lebih baik dari mana-mana bangsa lain di dunia. 71Tetapi apabila seorang pemberi peringatan datang kepada mereka, ia tidak menambah mereka melainkan kezaliman kepada kebenaran. Mereka mula berperang lebih hebat di muka bumi dan merancang kejahatan, sedangkan pelanggaran kejahatan hanya merugikan mereka sendiri. Sekarang, adakah orang-orang ini menanti bahawa mereka harus ditangani (oleh Allah) dengan cara yang sama seperti bangsa-bangsa terdahulu ditangani? 72 Sudah tentu, kamu tidak akan mendapat sebarang perubahan di jalan Allah, dan kamu tidak akan dapat melihat bahawa kuasa dapat mengubah jalan Allah dari arah yang ditetapkan. Adakah mereka tidak pernah mengembara di tanah yang mereka dapat melihat akhir dari mereka yang telah berlalu sebelum mereka, dan yang jauh lebih kuat dari mereka? Tidak ada yang dapat menjadikan Allah tidak berdaya, sama ada di langit maupun di bumi: Dia tahu segala-galanya dan mempunyai kuasa atas segalanya. Sekiranya Allah merampas rakyat kerana kesalahan mereka, Dia tidak akan membiarkan hidup makhluk hidup di bumi. Tetapi Dia memberi mereka waktu yang tepat sehingga masa yang ditetapkan.Oleh itu, apabila masa yang ditetapkan datang, Allah sendiri akan melihat hamba-hamba-Nya.
1 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Bahawa para malaikat ini melakukan penyampaian mesej berkomunikasi antara Allah dan Nabi-Nya:" dan
(2) "bahawa adalah kewajipan malaikat-malaikat ini untuk menyampaikan dan menguatkuasakan Perintah-perintah Allah SWT di seluruh alam semesta."
Objek itu adalah untuk mengesan kebenaran ini: Kedudukan malaikat yang telah dilakukan oleh orang-orang musyrik kepada para dewa dan dewi mereka adalah tidak lebih daripada hamba-hamba Allah yang taat. Sama seperti hamba-hamba raja berjalan untuk melaksanakan perintah-perintahnya, begitu juga malaikat-malaikat ini terbang dalam pelayanan Sang Ratu Alam semesta yang sebenar. Para hamba ini tidak mempunyai kuasa sendiri; Semua kuasa beristirahat dengan Allah, Yang Maha Esa.
2 Kita tidak dapat mengetahui sifat sayap malaikat-malaikat ini. Tetapi apabila Allah telah menggunakan perkataan ini, yang dalam bahasa manusia digunakan untuk sayap burung, bukannya perkataan lain, untuk menyatakan dan menggambarkan kebenaran, seseorang pastinya boleh menyimpulkan bahawa kata-kata ini dalam bahasa kita adalah paling dekat dengan makna sebenar . Penyebutan dua dan tiga dan empat pasang sayap menunjukkan bahawa malaikat yang berbeza telah diberi gelaran kuasa yang berbeza oleh Allah. Mereka telah dilengkapi dengan kuasa dan kecekapan yang berlainan yang dituntut oleh jenis perkhidmatan yang mereka gunakan untuk bekerja.
3 Perkataan ini menunjukkan bahawa bilangan sayap malaikat adalah terhad kepada empat, tetapi Allah telah menyediakan beberapa malaikat dengan lebih banyak sayap daripada empat. Menurut hadith yang berkaitan dengan Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, nabi pernah melihat Malaikat Jibril (damai sejahtera) dengan enam ratus sayap. (Bukhari, Muslim, Tirmidzi). Hadrat 'A'ishah menceritakan bahawa Nabi saw telah melihat Gabriel dua kali dalam bentuk sebenar: ia mempunyai enam ratus sayap dan telah menutupi seluruh ufuk. (Tirmidzi)
4 Ini juga bertujuan untuk menghapuskan kesalahpahaman orang-orang musyrik, yang percaya bahawa dari kalangan hamba-hamba Allah, ada yang memberi mereka pekerjaan, beberapa orang anak dan satu kesihatan kepada pesakit mereka. Segala kepercayaan karunia syirik ini tidak berasas, dan kebenaran sejati hanya semata-mata untuk mencapai rahmat manusia, sampai kepada mereka hanya melalui karunia dan rahmat Allah SWT. Tiada sesiapa pun yang berkuasa untuk menyerahkannya atau menahannya. Tema ini telah diungkapkan di banyak tempat di dalam Al-Qur'an dan Ahadith dengan cara yang berbeza supaya manusia dapat menghindari penghinaan yang meminta-minta di setiap pintu dan di setiap tempat suci dan mungkin menyedari bahawa membuat atau membantah takdirnya. Satu Allah sahaja dan tidak ada yang lain.
Dia adalah Yang Maha Kuasa ": Dia dominan dan pemilik Kedaulatan: tidak ada yang dapat menghentikan penghakimanNya daripada dikuatkuasakan," Dia Maha Bijaksana ": setiap daripada Dia adalah berdasarkan kebijaksanaan. kerana ia dituntut oleh kebijaksanaan, dan apabila Dia menahan sesuatu penghakiman memberikannya dari seseorang Dia menahannya kerana ia akan menentang kebijaksanaan untuk memberikannya.
6 "Ingatlah ... kamu": "Janganlah kamu bersyukur: jangan lupa bahawa apa pun yang kamu miliki telah diberikan oleh Allah". Dalam erti kata lain, kalimat ini dimaksudkan untuk memberi amaran bahawa sesiapa yang menyembah yang lain daripada Allah, atau mengucapkan berkat sebagai nikmat yang dilakukan oleh yang lain daripada Allah, atau mengucapkan syukur kepada Allah selain dari mendapat bantuan, atau berdoa kepada yang lain daripada Allah atas pemberian berkat, tidak bersyukur ".
7 Terdapat jurang halus antara kalimat pertama dan kedua, yang sedang dipenuhi oleh konteks itu sendiri. Untuk memahami ini, seseorang boleh membayangkan pemandangan seperti ini: Para ahli politeisme sedang ditangani.Pembicara bertanya kepada penonton: 'Adakah seorang pencipta lain selain Allah, yang mungkin telah menciptakan kamu, dan mungkin mengatur peruntukan untuk kamu dari bumi dan langit? "Selepas persoalan ini penceramah menunggu jawapannya, tetapi tidak ada jawaban dari Tidak ada yang menjawab bahawa ada yang lain di samping Allah, yang merupakan pencipta dan pengawas mereka, dengan sendirinya menunjukkan bahawa penonton juga percaya bahawa tidak ada yang lain selain Allah, yang boleh menjadi pencipta dan pengawas mereka. Jika demikian, maka Dia sahaja boleh menjadi Dewa juga dan tidak ada orang lain. Bagaimana anda telah ditipu? Mengapa kamu mengambil orang-orang lain sebagai dewa-dewa kamu, padahal Allah semata-mata adalah Pencipta dan Penyokong kamu? "
8 "Jika mereka ... pembohong": 'Jika mereka tidak percaya bahawa tidak ada seorang pun yang patut disembah melainkan Allah, dan menuduh kamu telah membuat tuntutan palsu kepada nabi. "
9 Maksudnya, "Bukanlah bagi rakyat untuk memberi keputusan bahawa sesiapa yang mereka sebut sebagai pembohong haruslah sebenarnya menjadi pembohong. Penghakiman itu terletak pada Allah, dan akhirnya dia akan menentukan siapakah pembohong, pembohong sebenar kepada akhir kejahatan mereka. "
10 "Janji" itu menandakan janji akhirat yang mana perumpamaan dibuat dalam ayat sebelumnya, dengan mengatakan: 'Semua urusan akhirnya akan dibentangkan di hadapan Allah.
11 "Janganlah ... menipu kamu": "Hendaklah kamu memaafkan bahawa dunia itu berakhir dengan sendirinya: bahawa tidak ada akhirat apabila seseorang harus memberi pertimbangan tentang perbuatannya: atau bahawa jika ada akhirat, seseorang yang menikmati kehidupan di sini akan menikmati kehidupan di sana juga. "
12 "Penipu yang hebat": Iblis, seperti yang terbukti dari ayat berikutnya. Dan "menipu kamu mengenai Allah" bermakna:
(1) Bahawa dia sepatutnya memikul beberapa orang percaya bahawa Allah tidak wujud di semua;
(2) melibatkan orang lain dalam salah faham bahawa Allah setelah pernah menciptakan dunia, telah bersara dan kini sudah hampir tidak ada hubungannya dengan alam semesta;
(3) menipu orang lain untuk mempercayai bahawa Allah tidak syak lagi menjalankan alam semesta, tetapi Dia tidak mengambil tanggungjawab untuk memberi bimbingan kepada manusia: oleh itu, Wahyu dan Nabi adalah penipuan semata-mata; dan
(4) memberi harapan yang lain kepada yang lain kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Dia akan mengampuni salah satu dosa yang mungkin dilakukannya, dan Dia juga mempunyai beberapa orang yang dikasihi: jika ada yang terikat pada mereka, kejayaan dan keselamatan adalah terjamin.
13 Mereka yang kafir: mereka yang enggan mempercayai jemputan Allah dan Rasul-Nya.
14 Memang, Allah akan mengabaikan kesilapan mereka dan akan memberi pahala kepada mereka kerana perbuatan baik mereka bukan hanya dengan apa yang mereka layak tetapi lebih kaya dan murah hati.
15 Ayat 3-7 ditujukan kepada orang biasa. Dalam perenggan ini disebutkan telah dibuat dari pembawa kesilapan dan penyelewengan standard, yang berusaha sedaya upaya untuk mengecewakan dan mengalahkan misi nabi.
16 Itulah, satu jenis orang yang sesat adalah orang yang melakukan kejahatan tetapi mengetahui dan memahami bahawa dia melakukan kejahatan. Orang seperti itu boleh diperbaharui oleh nasihat dan nasihat, dan kadang-kadang nuraninya sendiri juga menembusi dan membawa dia ke jalan yang benar, kerana tabiatnya hanya disimpang, bukan fikirannya Tetapi ada satu lagi jenis orang yang mentalnya telah disimpang, yang telah kehilangan diskriminasi antara yang baik dan yang jahat, yang jauh dari kehidupan dosa telah memikat dan berkilau, yang membenci kebaikan dan mengambil kejahatan untuk tamadun dan kebudayaan, yang menganggap kebaikan dan ketakwaan sebagai perkara masa lalu, dan dosa dan kejahatan sebagai kemajuan , dan untuk siapa bimbingan menjadi panduan kesilapan dan kesalahan. Orang itu tidak boleh menerima apa-apa nasihat, sebarang peringatan. Dia tidak mengambil amaran dari kebodohannya sendiri, dan tidak mendengarkan seorang yang bijak. Tidak sia-sia untuk membuang tabung dan tenaga untuk pembaharuan orang tersebut. Sebaliknya, penuntut untuk kebenaran harus mengalihkan perhatiannya kepada orang-orang yang nuraninya masih hidup dan yang mungkin cenderung mendengar kebenaran.
17 Pemasukan kata-kata "Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan menunjukkan jalan yang benar kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya", di antara ayat-ayat sebelumnya dan ini, dengan jelas memberi makna bahawa Allah merampas, dari rahmat petunjuk, mental, dan meninggalkan mereka untuk bersiar-siar tanpa tujuan dengan cara yang mereka sendiri ingin kekal hilang. Selepas membuat Nabi menyedari hakikat ini, Allah menasihatkannya: "Tidak ada kuasa untuk membawa orang-orang itu ke jalan yang benar, oleh kerana itu, bersabarlah dalam hal ini. Sama seperti Allah tidak peduli terhadap mereka, maka sebaiknya kamu juga mengelakkan diri terlalu cemas tentang reformasi mereka. "
Di sini, kita harus mengingati dua perkara dengan sangat jelas. Pertama, orang yang disebutkan di sini bukanlah orang biasa, tetapi ketua-ketua Makkah. yang menggunakan setiap kepalsuan, setiap penipuan dan setiap helah untuk mengalahkan misi Nabi. Orang-orang ini sebenarnya tidak terlibat dalam sebarang salah faham tentang nabi. Mereka tahu sepenuhnya apa yang dia panggil theta dan apa kejahatan dan kelemahan moral yang mereka sendiri berusaha untuk mengekalkan. Selepas mengetahui dan memahami Semua ini, mereka telah memutuskan untuk tidak membiarkannya berjaya dalam objeknya, dan untuk tujuan ini mereka tidak merasa ragu-ragu menggunakan apa-apa alat yang kecil atau kecil. Sekarang, jelas orang-orang yang sengaja dan selepas perundingan tahunan mencipta kepalsuan baru setiap hari esok dan menyebarkannya terhadap seseorang, boleh menipu seluruh dunia tetapi bagi mereka sendiri mereka tahu bahawa mereka adalah pendusta dan orang yang mereka telah dituduh adalah bebas dari segala kesalahan. Kemudian, jika orang yang terhadapnya propaganda palsu dibuat juga tidak bertindak balas dan bertindak balas dengan cara yang bertentangan dengan kebenaran dan kebenaran, orang yang tidak adil juga tidak dapat membantu menyadari bahawa lawan mereka adalah orang yang jujur ​​dan jujur. Jika walaupun ini orang tidak merasa malu terhadap salah laku mereka dan terus menentang dan menentang kebenaran dengan kepalsuan. kelakuan mereka sendiri memberi kesaksian bahawa mereka berada di bawah sumpah Allah dan mereka tidak lagi dapat mendiskriminasi antara yang baik dan yang jahat.
Kedua, jika Allah hanya bermaksud menjadikan Nabi-Nya memahami kebenaran tertinggi, Dia dapat diam-diam membuatnya menyadari hal ini. Tidak perlu menyatakan secara terbuka dalam Wahyu. Untuk menyebutkannya di dalam Al-Quran dan untuk mengisytiharkannya kepada dunia sebenarnya adalah bertujuan untuk memberi amaran kepada masyarakat umum bahawa para pemimpin dan pemimpin agama yang mereka ikuti secara membuta tuli adalah orang-orang mental yang sesat. yang bermaksud kelakuan sendiri adalah bukti bahawa mereka berada di bawah laknat Allah.
Kalimat ini sendiri mengandungi ancaman bahawa masa akan datang apabila Allah akan menghukum mereka kerana kesalahan mereka. Apabila seorang penguasa mengatakan bahawa dia benar-benar sedar tentang salah laku pelakunya, ia tidak hanya bermaksud bahawa penguasa memiliki pengetahuan tentang salah lakunya, tetapi itu mesti mengandungi peringatan bahwa ia juga akan menghukumnya untuk ini.
19 Itulah, "Orang-orang jahil ini berpendapat bahawa akhirat adalah mustahil, itulah sebabnya mereka hidup di bawah khayalan bahawa mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka suka di dunia, masa tidak akan datang ketika mereka harus hadir di hadapan Tuhan mereka dan menjadikan satu akaun perbuatan mereka, tetapi ini tidak lebih daripada khayalan. Pada Hari Kebangkitan, orang-orang yang mati dari segala usia akan tiba-tiba bangkit kembali pada satu panggilan Allah sama seperti bumi yang mati bangkit kembali satu hujan hujan dan akar, berbaring mati selama berabad-abad, menjadi hijau dan mula tumbuh dari lapisan bumi. "
20 Perlu diingatkan bahawa apa pun ketua-ketua kaum Quraish terhadap Nabi, mereka melakukannya demi kehormatan dan martabat mereka. Mereka berpendapat bahawa jika nabi berjaya dalam misinya, kebesaran dan kemuliaan mereka akan hilang, pengaruh mereka akan mati dan kehormatan mereka di kalangan orang Arab akan hancur. Di sini dikatakan: "Kehormatan yang telah kamu capai untuk diri kamu sendiri oleh kekafiran kamu dan pemberontakan terhadap Allah adalah penghormatan palsu, yang ditakdirkan untuk dilombong. Rasa dan kehormatan yang kekal, yang tidak boleh menderita, dapat hanya dapat dicapai melalui khidmat Allah, jika kamu berpaling dengan ikhlas dan setia kepada-Nya, kamu akan memperolehnya, dan jika kamu berpaling dari-Nya, kamu pasti hidup dalam kehidupan yang buruk. "
21 Ini adalah cara sebenar untuk mencapai kehormatan. Di sisi Allah, yang palsu, ganas dan nakal tidak boleh bangkit dan berkembang. Dalam pandangan-Nya hanya perkataan semacam itu dapat naik dan berkembang; yang adalah rasa dan murni dan berdasarkan kebenaran, dan di mana kepercayaan yang benar dan pandangan yang betul mungkin telah dinyatakan dan dibentangkan. Kemudian perkara yang membuat kata murni naik dan makmur adalah tindakan yang sesuai dengannya. Di mana sahaja perkataan itu adalah murni tetapi tindakan itu menentangnya, kesucian kata itu menderita cacat. Kemunculan lidah buas semata-mata tidak meninggikan kata: kuasa tindakan yang benar diperlukan untuk meninggikan dan membesarkannya tinggi.
Di sini. seseorang juga harus memperhatikan bahawa Al-Quran membentangkan perkataan yang benar dan tindakan yang benar sebagai saling bergantung. Tiada tindakan boleh menjadi benar hanya berdasarkan bentuk luaran dan nyata kecuali ia mempunyai kredo yang benar di belakangnya. Dan tidak ada kepercayaan yang benar dapat dipercayai kecuali disokong dan disahkan oleh tindakan seseorang. Sebagai contoh, jika seseorang mengatakan bahawa dia menganggap Allah, Yang Maha Esa, semata-mata sebagai Dewa-Nya, tetapi menyembah orang lain daripada Allah dalam kehidupan praktikal, tindakannya menafikan firman-Nya. Sekiranya seseorang mengatakan bahawa dia menganggap wain itu menyalahi undang-undang tetapi minuman, perkataannya semata-mata tidak dapat diterima oleh rakyat atau tidak patut mendapat persetujuan di sisi Allah.
22 Mereka yang merancang kejahatan ": Mereka yang menyebarkan kata-kata palsu dan jahat dengan cara tipu muslihat, penipuan dan penipuan yang menipu, dan tidak merasa ragu-ragu menggunakan alat apa pun, bagaimanapun bererti dan jahat, untuk menggagalkan dan mengalahkan perkataan kebenaran . "
23 Dari sini lagi wacana ditujukan kepada orang biasa.
24 Begitulah, manusia pada mulanya terbentuk dari habuk secara langsung, maka perlumbaannya dilestarikan melalui sperma-drop.
25 Maksudnya: "Ia adalah pra-ditahbiskan bagi setiap orang yang dilahirkan di dunia ini berapa lama ia akan hidup. Jika seseorang hidup dalam kehidupan yang panjang, ia melakukannya dengan perintah Allah, dan jika seorang lain hidup dalam kehidupan yang singkat, hidup dengan perintah Allah.Beberapa orang yang tidak memperdulikan memberikan hujah bahawa pada masa lalu kadar kematian anak-anak yang baru dilahirkan menjadi tinggi, dan kini telah diperiksa oleh kemajuan sains perubatan dan orang-orang biasa hidup lebih pendek pada masa lalu, sekarang kerana kemudahan perubatan yang lebih baik jangka hayat telah meningkat. Tetapi hujah ini dapat dikemukakan sebagai penghinaan terhadap hujah Al-Qur'an hanya apabila ia dapat dipastikan bahawa Allah, misalnya, telah pra-ditahbiskan kehidupan dua tahun untuk seseorang, dan kemudahan perubatan moden telah memperbaikinya sehari. Jika seseorang tidak mempunyai pengetahuan sedemikian, dia tidak boleh menyempurnakan kenyataan Al-Quran ini dengan alasan yang rasional. Hanya berdasarkan statistik bahawa kadar kematian di kalangan kanak-kanak telah jatuh, atau bahawa orang sekarang adalah li ving lebih lama, tidak boleh dikatakan bahawa manusia kini telah dapat mengubah keputusan Allah. Secara rasional, tidak mustahil bahawa Allah mungkin menetapkan jarak kehidupan yang berlainan bagi orang-orang yang dilahirkan pada masa yang berlainan, dan ini juga mungkin menjadi perintah Allah SWT bahawa manusia dalam masa yang sedemikian dan akan diberikan kuasa kuratif untuk merawat penyakit seperti itu dan itu, dan pada masa itu dan sebagainya lelaki akan diberikan cara yang lebih besar untuk jangka hayat panjang.
26 Maksudnya, "Tidaklah sukar bagi Allah untuk memberikan perintah dan menghukum setiap individu dari ciptaan-Nya yang tak terhitung jumlahnya ketika Dia memiliki pengetahuan yang terperinci dan sempurna tentang mereka."
27 Itulah, badan air di lautan, dan badan air di sungai-sungai dan mata air dan tasik.
28 "Daging segar": Daging haiwan air.
Itulah mutiara dan batu karang dan, di beberapa sungai, berlian dan emas.
30 Itulah, "Cahaya hari mulai berkurang dan kegelapan malam bertambah perlahan-lahan sehingga menutupi segala-galanya dengan sempurna. Begitu juga, pada akhir malam, pada awalnya, rentetan cahaya muncul di cakrawala , dan kemudian hari terang terang. "
31 "Tertakluk ..": tertakluk kepada undang-undang.
32 Kata qitmira pada asalnya bermaksud kulit tipis yang menutupi batu buah tanggal; tetapi apa yang dimaksudkan untuk dikatakan adalah bahawa para dewa mushriks tidak mempunyai apa-apa pun. Itulah sebabnya kita telah menerjemahkan "bilah rumput", yang merupakan perkara yang tidak penting.
Ini tidak bermakna bahawa mereka tidak boleh memberitahu dengan kuat, sebagai balasan kepada doa anda sama ada doa anda telah diterima atau tidak, tetapi itu bermakna bahawa mereka tidak dapat mengambil tindakan atas permohonan anda. Jika seseorang menghantar permohonannya kepada seseorang yang bukan penguasa. keguguran permohonannya. Bagi orang yang kepadanya ia telah dihantar, tidak mempunyai kuasa apa pun: dia tidak dapat menolaknya dan tidak menerimanya. Walau bagaimanapun, jika permohonan yang sama dihantar kepada orang yang benar-benar menjadi penguasa, satu atau tindakan lain pasti akan diambil ke atasnya.
34 Itu adalah, "Mereka dengan jelas akan berkata: Kami tidak pernah memberitahu mereka bahawa kami adalah sekutu Allah dan bahawa mereka harus menyembah kami. Sebaliknya, kami tidak mengetahui bahawa mereka menganggap kami sebagai sekutu Allah dan memohon bantuan kami Tidak ada doa mereka telah sampai kepada kami, dan tidak ada hadiah dan persembahan mereka ".
35 "Yang Maha Mengetahui": Allah Yang Maha Kuasa sendiri. Ini bermakna ini: Orang yang lain boleh melakukan syirik yang paling baik dan membuktikan kehebatan para dewa para musyrik oleh hujah-hujah yang rasional sahaja, tetapi Kita secara langsung menyedari Kebenaran Mutlak. Kami memberitahu anda, berdasarkan pengetahuan, Semua orang yang orang percaya memiliki beberapa kuasa dalam Ketuhanan Kita sama sekali tidak berdaya. Mereka tidak mempunyai kuasa apa pun yang mana mereka boleh melakukan sesuatu yang baik atau membahayakan. Dan Kami ketahui secara langsung bahawa pada Hari Kiamat, para dewa-dewa-dewi mushrik itu sendiri akan membantah shirk mereka. "
" Itulah, janganlah kamu kekal di bawah khayalan bahawa Allah memerlukan pertolongan kamu, jika kamu tidak menerima Dia sebagai Tuhan, Ketuhanan akan gagal, dan jika kamu tidak menyembah dan menyembah Dia, Dia akan menanggung kerugian Tidak, tetapi hakikatnya adalah anda memerlukan Dia.Anda tidak boleh terus hidup seketika jika Dia tidak membiarkan anda hidup, dan tidak memberikan anda dengan cara yang anda masih hidup di dunia dan berfungsi. , apabila anda diberitahu untuk mengadopsi khidmat dan ketaatannya, bukanlah kerana Allah memerlukannya, tetapi kerana ia bergantung kepada kejayaan anda sendiri di sini dan di akhirat. Jika anda tidak berbuat demikian, anda akan merosakkan hanya diri kamu sendiri, dan bukan Allah dengan cara apapun. "
37 Kata Ghani menyatakan bahawa Dia adalah Pemilik segala-galanya: Dia Cukup Cukup dan Bebas Semua: Dia tidak memerlukan bantuan sesiapa pun. Kata Hamid menyiratkan bahawa Dia Maha Bijaksana: seseorang boleh memuji Dia, atau mungkin tidak, tetapi Dia sendiri layak hamd (pujian dan syukur). Kedua-dua atribut ini telah digunakan bersama kerana seseorang akan menjadi ghani walaupun seseorang itu tidak melakukan apa-apa kebaikan kepada sesiapa dengan kekayaan seseorang. Dalam kes sedemikian seseorang akan menjadi ghani tetapi tidak hamid Satu akan hamid hanya jika seseorang tidak menarik apa-apa manfaat untuk diri sendiri tetapi manfaat orang lain dalam segala hal dari khazanah kekayaan dan sumber seseorang. Oleh kerana Allah adalah sempurna dalam dua sifat ini, dikatakan: "Dia bukan hanya Ghani (cukup diri) tetapi Ghani semacam itu layak untuk segala pujian dan syukur, kerana Dia memenuhi keperluan anda serta keperluan semua makhluk lain.
38 Itulah, Anda tidak menikmati hidup di bumi Allah semata-mata dengan redup kuasa dan kekuatan anda sendiri. Dia mempunyai kuasa untuk membuang anda dari sini dalam masa yang singkat dan menaikkan orang lain untuk mengambil tempat anda. Oleh itu, anda harus memahami nilai sebenar anda, dan harus berhenti mengambil tindakan yang telah menyebabkan kejatuhan negara. Apabila Allah mahu menghantar seseorang ke azabnya. tidak ada seorang pun di alam semesta, yang boleh menghalang-Nya dan menahan perintahNya daripada dikuatkuasakan.
39 "Beban": beban tanggungjawab tindakan. Maksudnya: Di sisi Allah, setiap orang bertanggungjawab atas tindakannya sendiri dan tidak ada orang lain. Tidak ada kemungkinan bahawa Allah akan meletakkan beban tanggungjawab seseorang terhadap yang lain, dan tidak ada kemungkinan seseorang akan menanggung beban tanggungjawab orang lain kepada diri sendiri dan mendapatkan dirinya dirampas atas kejahatan yang dilakukan oleh pihak yang lain.Perkara ini telah dikatakan di sini kerana kerabat dan pengikut saudara muslim yang memeluk agama Islam di Makkah digunakan untuk mendesak mereka, berkata, Berikanlah Islam dan kembali kepada kepercayaan nenek moyangmu. Kami mengambil tanggungjawab apa-apa hukuman dan sebagainya. "
40 Dalam ayat sebelumnya, undang-undang keadilan Allah telah dinyatakan, menurut yang Dia tidak akan merampas mana-mana orang untuk dosa yang dilakukan oleh yang lain, tetapi akan menanggung semua orang yang bertanggung jawab atas dosa-dosanya sendiri. Dalam ayat ini, umat Islam telah diberitahu: 'Mereka yang mendesak kamu untuk melepaskan iman dan melakukan kejahatan atas jaminan bahawa mereka akan mengambil beban dosa mereka pada hari kiamat, sebenarnya memberi kamu harapan palsu. Apabila Kebangkitan tiba dan orang-orang melihat apa yang akan mereka persembahkan akibat akibat salah laku mereka, semua orang hanya akan mengambil berat tentang dirinya sendiri. Saudara akan berpaling dari saudara lelaki dan ayah dari anak lelaki, dan tiada siapa yang akan bersedia untuk mengambil beban berat atom sendiri pada dirinya sendiri. "
41 Dengan kata lain, "Amaran anda tidak dapat memberi kesan kepada orang yang degil dan degil. Peringatan anda hanya dapat membawa orang seperti itu ke jalan yang benar, yang takut kepada Allah di dalam hati mereka, dan yang cenderung untuk tunduk di hadapan Guru mereka yang sebenarnya. "
42 Dalam perbandingan ini, masa depan dan masa depan seorang mukmin dan orang kafir telah berbeza. Ada orang yang telah menutup matanya ke realiti dan tidak peduli untuk melihat apa kebenaran seluruh sistem alam semesta dan kewujudannya sendiri menunjuk. Ada orang lain, yang matanya terbuka dan siapa yang jelas melihat segala-galanya di luar dan di dalam dirinya sendiri membuktikan kepada Perpaduan Tuhan dan keupayaan manusia di hadapannya. Ada seseorang, yang berkeliaran secara membuta tuli dalam takhayul ketidaktahuan dan kegelapan anggapan dan spekulasi, dan tidak cenderung untuk mendapat manfaat oleh cahaya lilin yang diterangi oleh Nabi. Ada orang lain, yang matanya terbuka dan siapa, sebaik sahaja cahaya yang disebarkan oleh Nabi muncul di hadapannya, menyadari bahwa Semua cara yang diikuti oleh orang-orang musyrik dan orang-orang kafir dan ateis menyebabkan kemusnahan, dan cara untuk berjaya hanyalah yang telah ditunjukkan oleh Rasul Allah. Sekarang bagaimanakah mungkin sikap kedua orang ini sama di dunia dan keduanya dapat mengikuti satu dan jalan yang sama?Dan bagaimanakah ini juga mungkin sama ada kedua-duanya harus memenuhi hujung yang sama dan kedua-duanya akan berakhir dalam debu selepas kematian? Dan janganlah seorang pun dihukum kerana kesalahannya, dan yang lain tidak akan diberi ganjaran kerana perbuatannya yang benar. Kalimat itu, "naungan sejuk dan panas matahari tidak sama", menandakan nasib yang sama. Yang akan disediakan tempat perlindungan yang mengingatkan naungan rahmat Allah dan yang lain akan menahan diri di neraka neraka. Oleh itu, tanggapan bahawa kedua-dua mereka akan menemui akhir yang sama benar-benar salah. Akhirnya, orang percaya disamakan dengan yang hidup dan orang yang tidak percaya kepada orang yang mati. Maksudnya, orang percaya adalah orang yang perasaan, pemahaman dan persepsi hidup dan hati nuraninya membuatnya menyedari perbezaan antara kebaikan dan kejahatan setiap saat. Bertentangan dengan ini, orang yang telah kalah sepenuhnya dalam prasangka ketidakpercayaan bahkan lebih buruk daripada orang buta yang mengembara dalam kegelapan. Tidak, dia seperti orang mati yang tidak mempunyai perasaan atau perasaan yang tersisa di dalamnya.
43 Maksudnya, "Bagi kuasa-kuasa Allah, mereka tidak terbatas, bahkan dapat membuat batu-batu itu untuk didengar, tetapi tidak ada kuasa Rasul untuk membuat orang-orang itu mendengarnya yang nuraninya telah mati dan yang telinga pekak untuk setiap panggilan kepada kebenaran. Dia hanya boleh membuat orang-orang mendengarnya, yang cenderung untuk mendengar setiap perkara yang munasabah.
44 Itulah, "Satu-satunya kewajipan anda adalah untuk memberi amaran kepada rakyat dan tidak ada yang lain. Sekiranya selepas ini seseorang tidak masuk akal dan hilang dalam penyimpangannya, anda tidak boleh dipersalahkan kerana anda tidak pernah dipertanggungjawabkan untuk membuat orang buta melihat dan orang pekak mendengarnya.
45 Bahawa tidak ada masyarakat di dunia yang bimbingan Allah tidak menunjuk para Nabi, telah dinyatakan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an. Dalam Surah Ar-Ra'd: 7, dikatakan: "Setiap orang mempunyai panduannya;" dalam Surah Al-Hijr: 10: "Wahai Nabi, sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul sebelum kamu di antara banyak bangsa kuno; dalam Surah An-Nahl: 36: "Kami mengutus kepada tiap-tiap umat Islam sebagai Rasul; dan dalam Surah Ash-Shu'ara: 208: "Kami tidak pernah memusnahkan tempat kediaman melainkan jika ada pemberi peringatan untuk memberi peringatan." Tetapi, dalam kaitan ini, seseorang harus memerhatikan dua perkara supaya tidak ada kesalahpahaman. Pertama, satu dan satu Nabi yang sama cukup untuk tanah-tanah di mana mesejnya dapat dicapai. Tidak perlu nabi-nabi dihantar ke setiap kediaman berasingan dan kepada setiap masyarakat yang berasingan.Kedua, tidak ada nabi baru yang perlu dihantar sepanjang mesej dan ajaran dan bimbingan yang diberikan oleh Nabi sebelumnya tetap aman dan utuh. Tidak perlu seorang Nabi yang terpisah dipanggil untuk setiap kaum dan setiap generasi.
46 bukti-bukti yang jelas ": Bukti-bukti yang jelas menyatakan bahawa mereka adalah Rasul-rasul Allah.
47 "Kitab Suci" mungkin terdiri daripada nasihat yang baik dan ajaran moral dan "Kitab" terdiri daripada kod hukum yang lengkap.
48 Ini bertujuan untuk menarik perhatian bahawa di alam semesta yang dicipta oleh Allah tidak ada homogenitas dan keseragaman; terdapat pelbagai di mana-mana. Dari bumi yang sama dan dengan air yang sama pelbagai jenis pokok terdapat. Malah kedua-dua buah buah pokok yang sama tidak seragam dengan warna dan saiz dan rasa. Di gunung yang sama seseorang akan melihat pelbagai warna dan perbezaan yang besar dalam komposisi material bahagian-bahagiannya yang berlainan. Malah antara manusia dan haiwan tidak akan melihat dua keturunan ibu bapa yang sama persis sama. Jika seseorang mencari keseragaman temperamen dan disposisi dan mentalitas di alam semesta ini dan bingung pada perbezaan yang telah disebutkan dalam ay. 19-22 di atas, ia akan menjadi persepsi dan pemahaman sendiri untuk disalahkan. Variasi dan perbezaan yang sama, sebenarnya, menunjukkan kepada realiti bahawa alam semesta ini telah dicipta oleh Bijaksana dengan kebijaksanaan yang besar; Pembuatnya adalah Pencipta Unik dan Fashioner Tidak Sempurna, Yang tidak mempunyai model yang sama dari segala sesuatu di hadapan-Nya, tetapi mempunyai pelbagai reka bentuk yang tak terhitung jumlahnya dan tak terbatas. Kemudian jika seseorang membincangkan perbezaan dalam temperamen dan fikiran manusia, khususnya. seseorang akan melihat bahawa ia bukan satu-satunya kemalangan, tetapi sebenarnya karya karya hikmat penciptaan. Sekiranya semua manusia telah dicipta dengan gaya dan keinginan yang seragam, perasaan dan kecenderungan dan cara pemikiran, dan tidak ada ruang yang tersisa untuk apa-apa perbezaan, pastinya tidak berguna untuk membawa penciptaan baru seperti manusia di dunia. Apabila Pencipta memutuskan untuk mewujudkan satu ciptaan yang bertanggungjawab, ciptaan yang mempunyai kuasa dan kuasa, permintaan yang tidak dapat dielakkan dari sifat keputusan itu adalah bahawa ruang bagi segala macam perbezaan harus diberikan dalam sifat dan strukturnya. Inilah bukti utama hakikat bahawa penciptaan manusia bukan hasil daripada kemalangan, tetapi hasil dari rancangan dan reka bentuk yang indah dan bijak. Dan dengan jelas, di mana ada rancangan dan reka bentuk yang bijak, mesti semestinya Bijaksana yang bekerja di belakangnya, kerana kewujudan kebijaksanaan tanpa Bijaksana akan menjadi tidak dapat dibayangkan.
49 Maksudnya, semakin seseorang tidak menyedari sifat-sifat Allah, semakin banyaknya dia akan takut kepada-Nya. Bertentangan dengan ini, semakin banyak orang menyadari dan menyedari kuasa-kuasa Allah, ilmu-Nya, kebijaksanaan-Nya, pembalasan-Nya dan kemakmuran-Nya dan sifat-sifat-Nya yang lain, semakin dia takut akan ketidaktaatan-Nya. Oleh itu, pada hakikatnya, pengetahuan "dalam ayat ini tidak menyiratkan pengetahuan tentang subjek akademik seperti falsafah dan sains dan sejarah dan matematik, dan lain-lain tetapi pengetahuan tentang sifat-sifat Ilahi, tidak kira sama ada seseorang itu melek huruf atau buta huruf. Allah adalah buta huruf semata-mata sehubungan dengan pengetahuan ini walaupun dia mempunyai pengetahuan tentang dunia Dan siapa yang mengetahui sifat-sifat Allah dan takut kepada-Nya dalam hatinya, dipelajari walaupun dia buta huruf. juga harus tahu bahawa dalam ayat ini, 'ulama' tidak menyiratkan para ulama dalam segi teknikal, yang disebut sebagai cendekiawan agama karena pengetahuan mereka tentang Al-Qur'an dan Hadis dan Fiqh dan falsafah. Mereka akan membuktikan kebenaran ayat ini hanya apabila mereka mempunyai ketakutan kepada Allah di dalam hati mereka. Perkara yang sama telah dikatakan oleh Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, dengan demikian: "ilmu bukan disebabkan oleh banyak narasi hadis tetapi kerana takut kepada Allah." Dan juga oleh Hadrat Hassan Basri, demikian: "The sch orang yang takut kepada Allah walaupun dia tidak melihat-Nya, dan berpaling kepada apa yang diluluskan oleh-Nya dan menjauhkan diri dari apa yang membuat Dia marah. "
50 Maksudnya, Dia Maha Perkasa, dan oleh itu, dapat merampas orang-orang yang tidak taat apabila Dia suka: tidak ada yang dapat melepaskan diri dari Dia. Tetapi Dia Maha Pengampun, dan dengan demikian memberi waktu kepada orang-orang yang zalim.
51 Tingkah laku dan amalan seperti ini telah disamakan dengan tawar-menawar perdagangan kerana dalam perdagangan seorang lelaki melaburkan wang dan tenaga kerja dan keupayaan dengan harapan ia tidak hanya akan mendapatkan modalnya kembali dan upahnya untuk menghabiskan masa dan tenaga tetapi sebagai tambahan juga keuntungan. Begitu juga orang yang beriman juga melaburkan harta kekayaannya dan masa dan tenaga dan kemampuannya dalam melaksanakan perintah Allah dan dalam khidmat dan ibadahnya dan dalam perjuangan untuk mempromosikan sebab Agama-Nya dengan harapan ia tidak hanya akan mendapatkan ganjaran penuhnya untuk itu tetapi Allah akan memberkati dia dengan lebih banyak lagi dari karuniaNya. Tetapi ada perbezaan yang besar antara kedua-dua jenis tawar-menawar. Dalam tawaran perdagangan duniawi terdapat risiko kehilangan juga bersama dengan harapan keuntungan. Bertentangan dengan ini, dalam tawar-menawar yang hamba yang ikhlas membuat dengan Tuhannya ada: tidak ada risiko kerugian apa pun.
52 Maksudnya, "Hubungan Allah dengan orang-orang yang beriman yang tulus bukanlah seorang tamadun yang salah yang mengecek hamba-hambanya pada perkara-perkara kecil dan membawa semua khidmat dan kesetiaannya kepada yang tidak terhitung kerana kesilapan kecil, tetapi Allah adalah Maha Pemurah dan Maha Pemurah Dia mengabaikan kesilapan hamba-Nya yang taat dan menghargai apa jua perkhidmatan yang mungkin dia dapat. "
53 Ini bermaksud: Buku ini tidak mempersembahkan apa-apa yang baru yang mungkin ditentang oleh ajaran yang dibawa oleh bekas nabi, tetapi ia membentangkan Kebenaran yang kekal yang telah disampaikan oleh semua nabi dari awal lagi.
Objektif menyebut sifat-sifat Allah ini adalah untuk membangkitkan rakyat kepada tujuan dan cita-cita di mana kebaikan sebenar mereka terletak pada prinsip-prinsip yang semata-mata mampu memberi panduan yang tepat dan peraturan dan peraturan yang tepat mengikut mereka. Tidak ada yang dapat mengetahui ini kecuali Allah, kerana Dia sendiri menyadari sifat hamba-hamba-Nya dan tuntutan-tuntutannya, dan Dia sendiri mengamati kesejahteraan dan urusan mereka. Orang ramai tidak tahu diri mereka sendiri seperti yang diketahui oleh Pencipta mereka. Oleh itu, kebenaran adalah bahawa, dan hanya boleh jadi, yang Dia telah diajar oleh Wahyu.
55 Ini membayangkan umat Islam, yang telah dipisahkan dari semua umat manusia supaya mereka menjadi pewaris kepada Kitab Allah, dan menyampaikan mesejnya kepada orang lain selepas Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah). Walaupun Kitab ini telah dikemukakan sebelum semua manusia, mereka yang menerimanya pada mulanya dipilih untuk mendapat kehormatan untuk menjadi ahli waris untuk Kitab Besar seperti Al-Quran dan para wali pengajar dan petunjuk yang disampaikan oleh seorang Rasul yang agung seperti Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah).
56 Itulah, "Semua umat Islam ini tidak sama tetapi dibahagikan kepada tiga kelas:
(1) Mereka yang zalim kepada diri mereka sendiri: Mereka adalah orang-orang yang beriman dengan ikhlas dan jujur ​​bahawa Al-Qur'an adalah. Kitab Allah dan Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) Rasul Allah, tetapi dalam kehidupan praktikal tidaklah sepenuhnya mengikuti Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya. Mereka adalah orang yang beriman tetapi berdosa; culprit tetapi tidak memberontak; lemah iman tetapi tidak munafik dan tidak percaya di hati.Oleh itu, walaupun mereka adalah "kepada mereka sendiri," mereka telah termasuk dalam kalangan hamba Allah yang terpilih dan di antara ahli waris kepada Kitab, jika tidak, para pemberontak dan orang munafik dan orang-orang yang tidak percaya tidak dapat dirawat dan dihormati. kelas orang-orang yang beriman telah disebut pertama sekali kerana mereka adalah yang paling banyak di kalangan umat Islam.
(2) Mereka mengikuti kursus tengah: Mereka adalah orang yang memenuhi kewajiban warisan ini sedikit sebanyak tetapi tidak sepenuhnya. Mereka taat dan juga menyalahi undang-undang. Mereka tidak membiarkan diri mereka bebas sama sekali tetapi cuba sebaik mungkin untuk mengubahnya kepada ketaatan Tuhan; Walau bagaimanapun, kadang-kadang mereka memberikan kebebasan yang tidak wajar dan terlibat dalam dosa. Oleh itu, kehidupan mereka menjadi gabungan kedua-dua kebaikan dan tindakan jahat. Mereka kurang banyak daripada kumpulan pertama tetapi lebih daripada yang ketiga; itulah sebabnya mereka disebutkan kedua.
(3) Mereka yang cemerlang dalam perbuatan baik: Mereka adalah orang-orang yang pangkat pertama di kalangan pewaris kepada Kitab, dan mereka adalah orang-orang yang melakukan keadilan penuh untuk warisan. Mereka berada di barisan hadapan dalam mengikuti dan mematuhi Kitab dan Sunnah; untuk menyampaikan mesej Tuhan kepada hamba-hamba-Nya, dalam menawarkan pengorbanan demi Iman yang benar, dan dalam setiap pekerjaan yang saleh dan baik. Mereka tidak membariskan orang-orang yang akan melakukan dosa secara sengaja, tetapi jika mereka berlaku untuk melakukan dosa secara tidak sengaja, mereka akan dipenuhi dengan penyesalan segera setelah mereka sedar akan hal itu. Mereka kurang daripada orang-orang dari dua kumpulan pertama, dan oleh itu, telah disebutkan terakhir, walaupun mereka merit tempat pertama dalam hal melakukan keadilan terhadap warisan Kitab Allah
Bagi hukuman itu, "ini adalah limpah kurniaan tertinggi ', jika ia berkaitan dengan ayat terakhir, itu bermakna bahawa untuk mencapai kebaikan adalah limpah kurniaan tertinggi, dan orang-orang yang cemerlang dalam perbuatan baik adalah yang terbaik dari kaum muslimin dan jika ia diambil untuk dihubungkan dengan ayat pertama, itu bermakna bahawa untuk menjadi pewaris kepada Kitab Allah dan dipilih untuk warisan ini adalah limpah kurniaan tertinggi, dan orang-orang yang telah dipilih begitu kepercayaan mereka terhadap Al-Quran dan Nabi Muhammad adalah yang terbaik di kalangan manusia yang diciptakan oleh Allah.
57 Satu bahagian pengulas telah berpendapat bahawa ayat ini berkaitan dengan kedua-dua kalimat sebelum itu. Maksudnya, orang-orang yang cemerlang dalam duds yang baik adalah yang terbaik dari rakyat dan mereka sendiri akan memasuki Taman. Bagi kedua-dua kumpulan pertama, tiada apa yang telah dinyatakan tentang mereka supaya mereka bimbang tentang nasib mereka dan cuba memperbaiki keadaan mereka. Pandangan ini telah dibentangkan oleh `Allama Zamakhshari dengan kuat dan disokong oleh Imam Razi.
Tetapi majoriti pengulas berpendapat bahawa ia berkaitan dengan seluruh wacana yang terdahulu, yang bermaksud bahawa ketiga-tiga golongan Ummah akhirnya akan memasuki Syurga, sama ada tanpa akauntabiliti, atau jauh akauntabiliti, sama ada baki selamat dari setiap hukuman, atau selepas menerima hukuman. Komentar ini disokong oleh konteks Al-Qur'an, sedikit demi sedikit tentang orang-orang yang bertentangan dengan ahli waris Kitab, dikatakan: "Dan bagi orang-orang yang kafir, ada neraka neraka". Ini menunjukkan bahawa terdapat Syurga bagi semua orang yang telah beriman kepada Hook, dan Neraka bagi semua orang yang enggan mempercayainya. Hal yang sama telah disokong oleh Hadis Rasulullah, yang Imam Ahmad, Ibnu Jarir, Ibn Abi Hatim, Tabarani, Baihaqi dan beberapa ahli tradisional lain telah berkaitan dengan kewenangan Hadrat Abu ad-Darda '. Nabi berkata:
Mereka yang berjaya dalam bidang yang baik akan masuk Syurga tanpa; dan orang-orang yang mengikuti kursus tengah, akan dikenakan pertanggungjawaban; tetapi akauntabiliti mereka akan menjadi ringan. Bagi mereka yang telah zalim kepada diri mereka sendiri, mereka akan ditahan sepanjang tempoh Kebangkitan dan Kebertanggungjawaban (mahshar) yang panjang. Kemudian Allah akan menutupinya dengan rahmat-Nya. Dan mereka adalah orang-orang yang akan berkata: 'Terima kasih kepada Allah yang telah mengeluarkan kesedihan dari kami!' "
Dalam Hadis ini nabi sendiri telah memberikan ulasan lengkap ayat yang dibincangkan, dan menyatakan secara berasingan akhir yang akan dipenuhi oleh setiap tiga kumpulan orang yang beriman. "Akauntabilitas ringan" bagi mereka yang mengikuti kursus tengah bermakna ini: Orang-orang kafir akan dihukum kerana ketidakpercayaan mereka serta bagi setiap jenayah tunggal dan dosa mereka secara berasingan, tetapi, bertentangan dengan ini, perbuatan baik dan buruk orang-orang yang beriman yang datang dengan baik perbuatan baik dan kejahatan akan dihakimi secara keseluruhan: mereka tidak akan diberi pahala untuk setiap perbuatan baik dan dihukum untuk setiap perbuatan jahat secara terpisah. Bagi orang-orang "yang akan ditahan sepanjang tempoh Kebangkitan dan kebertanggungjawaban kerana mereka telah tidak adil kepada diri mereka sendiri," ia bermaksud: Mereka tidak akan dilemparkan ke dalam Neraka, tetapi akan dijatuhkan hukuman ditahan "sehingga kenaikan Mahkamah. " Dalam erti kata lain, mereka akan didedahkan kepada semua keterukan dan ketegangan pada Hari Kebangkitan yang panjang (dan Allah sendiri tahu betapa panjangnya!) Sehinggalah Allah SWT akan berpaling kepada mereka dalam rahmat dan perintahNya pada kenaikan Mahkamah bahawa mereka juga dimasukkan ke dalam Syurga. Para tradisi telah menyebut beberapa ucapan yang sama dengan banyak sahabat seperti Hadrat 'Umar, Hadrat `Uthman, Hadrat` Abdullah bin Mas'ud, Hadrat' Abdullah bin `Abbas, Hadrat` A`ishah, Hadrat Abu Said Khudri dan Hadrat Bara bin 'Azib. Dan jelaslah, para Sahabat tidak dapat mengatakan apa-apa perkara dalam perkara itu kecuali mereka mendengarnya dari nabi sendiri.
Tetapi dari orang ini, janganlah menimbulkan kesan bahawa 'orang-orang yang telah zalim kepada diri mereka sendiri' dari kalangan umat Islam hanya akan dijatuhkan hukuman ditahan "sehingga kenaikan Mahkamah", dan tidak seorang pun dari mereka akan pergi ke neraka sama sekali. Beberapa jenayah telah disebutkan dalam Al-Qur'an dan Hadis, yang mana pelaku akan pergi ke neraka walaupun imannya, misalnya, Allah sendiri telah menyatakan bahawa orang percaya yang membunuh orang lain dengan sengaja akan pergi ke Neraka. yang disebut sebagai hukuman orang-orang yang juga melanggar peruntukan Undang-undang Keturunan Warisan. Mereka yang memakan kepentingan walaupun larangannya telah diisytiharkan sebagai "penghuni Neraka". Selain itu, beberapa dosa utama lain juga telah disebutkan dalam hadis, yang pelaku akan pergi ke neraka.
58 "Kesedihan": Kesedihan setiap jenis: kesedihan dan Briefs dan kebimbangan dunia dan akhirat berkenaan dengan akhir akhir. Ini bermakna: "Sekarang kita tidak mempunyai apa-apa yang perlu dikhuatirkan: sekarang tidak ada persoalan apa-apa kesedihan dan masalah yang menimpa kita di sini."
59 Itulah "Dia telah mengampuni kami kesilapan kami, telah menghargai apa sahaja perbuatan kecil yang kami bawa dan memberkati kami dengan Syurga-Nya sebagai pahala."
60 Itulah, "Dunia adalah tahap dalam perjalanan hidup kita, yang telah kita lalui, dan dataran Kebangkitan juga merupakan tahap perjalanan yang sama, yang kita juga telah melintasi Sekarang kita telah mencapai tempat yang kita kekal abadi: kita tidak boleh pergi ke tempat lain dari sini. "
61 Dengan kata lain, "Semua kerja dan kesusahan kita telah habis. Sekarang kita tidak perlu melakukan apa-apa kerja di sini untuk menjalankan apa yang kita mungkin mengalami apa-apa kekurangan atau kesusahan dan selepas menjalankan yang kita mungkin penat. "
62 "Siapakah yang kafir": Siapakah yang tidak percaya kepada Kitab yang telah diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad?
63 Ini membayangkan setiap umur kehidupan di mana seseorang boleh membezakan antara yang baik dan yang jahat, kebenaran dan kepalsuan, jika dia suka, dan berpaling kepada bimbingan yang betul dan bukannya penyimpangan, jika dia mahu. Sekiranya seseorang telah meninggal dunia sebelum mencapai usia tersebut, dia tidak akan dipanggil ke mana-mana akaun mengikut ayat ini. Walau bagaimanapun, orang yang telah mencapai usia ini pastinya akan dipertanggungjawabkan atas tindakannya. Kemudian, selagi dia hidup selepas mencapai usia ini dan mendapat lebih banyak peluang untuk memilih dan mengamalkan jalan yang betul, tanggungjawabnya juga akan meningkat dengan sewajarnya; begitu banyak sehingga orang yang tidak mengamalkan panduan yang tepat walaupun pada usia tua tidak akan mempunyai peluang tersisa untuk membuat alasan apapun. Perkara yang sama telah dilaporkan oleh Hadrat Abu Hurairah dan Hadrat Sahl bin Sa'd as-Sa'idi dalam hadits, berkata: "Orang yang hidup dalam kehidupan singkat mempunyai alasan untuk menawarkan, tetapi tidak ada ruang untuk membuat alasan untuk dia yang hidup selama 60 tahun atau lebih. " (Bukhari Ahmad, Nasa'i, Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim).
64 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Sekarang Ia telah menetapimu di bumi-Nya setelah kematian bangsa dan bangsa terdahulu;" dan
(2) "Kuasa dan kuasa yang Dia berikan kepada kamu atas pelbagai perkara di bumi tidak dimaksudkan untuk menjadikan kamu pemilik benda-benda ini tetapi bertujuan untuk membolehkan kamu berfungsi sebagai wakil Pemilik sebenar mereka."
65 Jika ayat sebelumnya diambil bermakna bahawa anda telah dijadikan pengganti kepada negara-negara terdahulu, kalimat ini bermaksud ini: "Orang yang tidak mempelajari apa-apa pengajaran dari nasib negara-negara terdahulu dan menerima kelakuan yang tidak percaya kerana yang mana bangsa-bangsa itu telah pergi ke azab mereka, akan dirinya sendiri melihat akhir kejahatan kebodohannya. " Dan jika hukuman itu diambil bermakna bahawa Allah telah memberikan kepada kamu kuasa dan kuasa sebagai wakil-wakilnya di bumi, kalimat ini bermaksud: 'Dia yang lupa kedudukan ini sebagai wakil dan menjadi mandiri, atau dia yang mengadopsi orang lain , selain daripada Sarjana sebenar, akan melihat akhir kejahatan tingkah laku beliau sendiri. "
66 "Yang bersekutu denganmu", kerana mereka bukanlah sekutu-sekutu Allah, melainkan orang-orang yang bersekutu dengan Allah.
67 Maksudnya, "Adakah mereka mempunyai sanksi bertulis daripada Kami di mana Kami mungkin telah menyatakan bahawa Kami telah memberi orang-orang seperti itu dan kuasa-kuasa untuk menyembuhkan orang yang sakit, atau mendapatkan pekerjaan untuk pengangguran, atau untuk memenuhi kebutuhan orang-orang yang memerlukan, atau bahawa Kami telah membuat apa-apa dan makhluk-makhluk seperti ini Perwakilan kami di kawasan-kawasan sedemikian dan sebegitu di bumi dan sekarang berada di tangan mereka untuk membuat atau merampas takdir orang-orang dari bahagian-bahagian itu, oleh itu, hamba-hamba kami sekarang harus berdoa kepada mereka dan hadir hadiah dan persembahan sebelum mereka, dan untuk apa-apa berkat yang mereka terima mereka harus mengucapkan terima kasih kepada mereka yang "demigod" hanya jika kamu mempunyai sanksi yang sedemikian, melahirkannya dan jika kamu tidak mempunyai sanksi sedemikian, hendaklah kamu mempertimbangkan apa alasan kamu telah mencipta politeistik ini kepercayaan dan amalan Apabila anda ditanya mengenai apa tanda yang ada di langit dan bumi yang boleh menunjuk kepada dewa-dewa yang dicipta diri anda sebagai sekutu Tuhan, anda tidak dapat menunjukkan apa-apa. Apabila anda arka meminta produk apa-apa sanksi Ilahi dari mana-mana Kitab Allah , atau dari milik anda sendiri, atau dari pemilikan tuhan-tuhan yang dicipta oleh diri anda sendiri, yang mungkin memberi kesaksian kepada Tuhan yang telah memberikan Diri kepada mereka kuasa-kuasa yang anda berikan kepada mereka, anda tidak menghasilkan apa-apa. Maka apakah asas kepercayaan dan konsep ini? Adakah anda pemilik hak dan kuasa Ilahi yang anda boleh menetapkan dan mengedarkannya kepada sesiapa yang anda kehendaki? "
68 Itu, "Pedoman agama, para kudus, imam, ahli sihir, pengkhotbah dan pembantu rumah ibadat dan ejen mereka membodohkan orang ramai untuk motif mementingkan diri sendiri, dan mencontohi cerita untuk memberi mereka harapan palsu bahawa jika mereka menjadi pengikut dan keperibadian, selain Allah, mereka akan mempunyai segala kehendak dan keperluan mereka yang terpenuhi di dunia, dan semua dosa mereka, tidak kira-mana yang sangat berat dan banyak, diampuni oleh Allah di akhirat. "
69 Maksudnya, "Alam semesta tanpa batas ini dikekalkan oleh Allah sahaja, tidak ada malaikat, jin, nabi, atau kudus yang dapat menahannya. Bukan untuk mengatakan bahawa alam semesta ini makhluk-makhluk yang tidak berdaya ini bahkan tidak mempunyai kuasa untuk mempertahankan mereka sendiri masing-masing bergantung sepenuhnya pada Allah SWT untuk kelahirannya dan kelangsungan hidup setiap saat. Untuk berfikir bahawa mana-mana daripada mereka mempunyai apa-apa bahagian dalam sifat-sifat dan kuasa-kuasa Ketuhanan adalah kebodohan dan penipuan semata-mata. "
70 Maksudnya, "Ini adalah Pengampunan dan Kesabaran Allah yang Dia tidak merampas pelaku segera dengan hukuman walaupun Semua jenis ketidaktaatan yang diperlihatkan kepada-Nya"
Sebelum kedatangan nabi, perkara yang sama digunakan oleh orang Arab, secara umum, dan oleh orang Quraish, khususnya, apabila mereka menyaksikan kemerosotan moral orang Yahudi dan orang Kristian. Sebutkan kata-kata mereka juga telah dibuat di Surah Al-An'am: 156-157 di atas, dan di Surah AsSaffat: 167-169 di bawah.
72 Maksudnya, Undang-undang Allah bahawa bangsa yang menafikan Nabi-Nya, dimusnahkan hendaklah digunakan juga dalam kes mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top