Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
Statistik
Juz 21 – 29.AlAnkabut 46 – 31.Luqman 1-34 - 33.Al Azhab 30
[ Muka surat awal: 411 hingga Muka surat akhir : 414 ]
[ Muka surat awal: 411 hingga Muka surat akhir : 414 ]
Ibrah
Ijaz
mukjizat-surah-31
mukjizat-13-dan-31
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
13-and-31 B 13+31=44
26 and 62
13-31-and-6
41x41
31-and-17 B
13-and-31
keajaiban-air-susu-ibu-nikmat-dan-ajaib
menyusuri-mutiara-kata-imam-syafie
wasiat
mukjizat-13-dan-31
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
13-and-31 B 13+31=44
26 and 62
13-31-and-6
41x41
31-and-17 B
13-and-31
keajaiban-air-susu-ibu-nikmat-dan-ajaib
menyusuri-mutiara-kata-imam-syafie
wasiat
Nama
Surah telah dinamakan Luqman selepas Luqman Hakim, yang memberi peringatan kepada anaknya telah dikaitkan dalam ay. 12-19 dari Surah ini.[QS31:12-19] CQ(31:12:3) KK(31:12:3)
Tempoh Wahyu
Tafsiran perkara ini menunjukkan bahawa ia telah diturunkan dalam tempoh ketika penganiayaan untuk menindas dan menghalang jemputan Islam telah bermula dan segala jenis pemesinan telah mula digunakan untuk tujuan itu. Ini ditanggung oleh vv. 14-15, di mana orang muda yang beragama Islam telah diberitahu bahawa walaupun hak-hak ibu bapa adalah yang paling utama selepas Tuhan, mereka tidak harus mendengarkan mereka jika mereka menghalang mereka daripada menerima Islam, atau memaksa mereka untuk kembali kepada akidah syirik dan politeisme. Perkara yang sama telah dikatakan dalam Surah Al-Ankabut, yang menunjukkan bahawa kedua Surah ini telah diturunkan dalam tempoh yang sama. Kajian tentang gaya dan perkara kedua Surah secara keseluruhan, bagaimanapun, menunjukkan bahawa Surah Luqman telah diturunkan sebelumnya, kerana seseorang tidak melihat tanda-tanda antagonisme dalam latar belakangnya walaupun, bertentangan dengan ini, sambil belajar Surah Al -Ankabut dapat dengan jelas merasakan bahawa umat Islam telah dianiaya dengan teruk dalam tempoh wahyu itu.Tema dan Subject
Dalam Surah ini, orang-orang telah dimaklumkan untuk memahami apa yang tidak bermakna dan kemustahilan syirik dan kebenaran dan munasabah Tauhid , dan mereka telah dijemput untuk melepaskan tiruan dari nenek moyang mereka, pertimbangkan dengan fikiran yang sejuk ajaran yang Nabi Muhammad ( yang menjadi damai dan berkat Allah) mempersembahkan dari Tuhan dunia, dan melihat dengan mata terbuka tanda-tanda yang nyata di alam semesta di sekeliling mereka dan di dalam diri mereka sendiri, yang menimbulkan bukti kebenarannya.Dalam hubungan ini, ia juga telah menunjukkan bahawa ini bukan pengajaran baru yang mungkin telah dibentangkan di dunia, atau di tanah Arab, untuk kali pertama, dan dengan mana orang-orang mungkin tidak dikenali. Orang-orang yang belajar dan bijak zaman dahulu berkata dan mengajar perkara yang sama yang mengajar Muhammad hari ini. Ia seolah-olah berkata, "Wahai manusia! Di negara anda sendiri ada seorang yang bijak, yang bernama Luqman, yang kebijaksanaannya telah dikenal di kalangan kamu, yang peribahasa dan kata-kata bijak disebut dalam perbualan harian kamu dan yang sering disebutkan oleh pujangga dan pujangga anda. Sekarang, anda harus melihat sendiri apa yang dipelajarinya dan moral yang dia ajarkan untuk mengajar. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-5] Alif. Lam. Mim. Inilah ayat-ayat Kitab yang bijak, satu petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang saleh yang mendirikan Salat. membayar zakat dan percaya sepenuhnya di akhirat. 3 Mereka adalah orang-orang yang berada di jalan yang benar yang diperintahkan oleh Tuhan mereka, dan mereka adalah orang-orang yang akan mencapai kejayaan yang benar. 4
[6-9] Dan di antara orang-orang seperti itu juga, yang membeli kisah-kisah yang menarik, supaya ia dapat menyesatkan orang-orang dari jalan Allah, tanpa pengetahuan, dan membuat ejekan kepadanya. 8 Bagi orang-orang seperti itu ada azab yang memalukan. 9 Ketika dibacakan kepada kami ayat-ayat keterangan-Nya, dia memalingkan wajahnya dengan nikmat seolah-olah dia tidak mendengarnya, seolah-olah telinganya tuli. Nah, beri dia berita baik tentang azab yang pedih. Bagaimanapun, bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh, ada Taman-Taman yang berbahagia 10 di mana mereka akan hidup selama-lamanya. Ini adalah janji Allah yang sebenar: Dia adalah Yang Maha Kuasa, Yang Maha Bijaksana. 11
[10-11] Dia menciptakan langit tanpa tiang yang dapat kamu lihat. 13 Ia menetapkan gunung-gunung di bumi, supaya ia jangan berpindah bersama-sama dengan kamu. 14 Ia menyebarkan segala jenis binatang di bumi, dan menurunkan langit-langit air hujan dan menyebabkan berbagai tumbuh-tumbuhan yang beragam tumbuh di dalamnya. Inilah ciptaan Allah: sekarang, tunjuklah kepada-Ku apa yang telah diciptakan oleh yang lain ini? 15 Fakta adalah bahawa orang jahat ini terlibat dalam kesilapan nyata. 16
[12] Kami 17 telah memberikan kebijaksanaan kepada Luqman supaya dia bersyukur kepada Allah. 18 Sesiapa yang bersyukur, syukurnya adalah untuk kebaikannya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Cukup dan Maha Terpuji. 19
[13] Ingat masa ketika Luqman menasihati anaknya, berkata, "Anakku, jangan ikut satu sama lain sebagai orang yang bersekutu dengan Allah: 20 yang benar adalah bahawa bersekutu dengan Allah adalah kejahatan yang besar." 21
[14-15] Dan hakikatnya, kita telah menyuruh diri kita untuk mengiktiraf hak-hak orang tuanya: ibunya telah membunuhnya di dalam rahimnya dengan lemahnya kelemahan dan penyusupannya mengambil masa dua tahun. 23. Sebab itu Kami memberi peringatan kepadanya: "Berilah ucapan terima kasih kepada saya dan kepada ibu bapa kamu: kepada-Ku kamu harus kembali, tetapi jika mereka memaksa kamu untuk bergabung bersama-sama dengan Aku, siapa yang tidak kamu kenal, Patuhilah mereka sama-sama, peliharalah mereka di dunia, tetapi ikuti jalan orang yang berpaling kepada-Ku, maka kepada-Ku akan kembali kepada-Mu, kemudian Aku akan memberitahukan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.
[16-19] Dan Luqman berkata: "Anakku, walaupun sesuatu sama dengan biji sesawi dan tersembunyi di dalam batu, atau di langit, atau di bumi, Allah akan mengeluarkannya 28. Dia Maha Mengetahui segala sifat-sifat halal dan Maha Mengetahui, wahai anakku, sembahlah Salat, berikanlah kebaikan, laranglah kejahatan, dan tahanlah dengan segala keteguhan yang menimpa kamu, 29 itulah perkara-perkara yang telah diperintahkan. tidak bercakap-cakap dengan orang-orang dengan muka kamu berpaling, dan tidak berjalan dengan bangga di bumi, kerana Allah tidak menyukai orang yang bermegah-megah, penuh kemurkaan, 32 rendahlah sikap kamu, dan rendahkan suara kamu, kerana yang paling tidak menyenangkan Semua suara adalah penyiaran keledai. " 34
[20-21] Tidakkah kamu memperhatikan bahawa Allah telah menurunkan kepadamu apa yang ada di bumi dan langit, dan telah memberikan kepada kamu semua nikmat-nikmat-Nya, yang kelihatan dan yang tidak kelihatan? 36 Akan tetapi ada di antara orang-orang yang bertengkar tentang Allah, tanpa pengetahuan, atau petunjuk, atau Kitab yang mencerahkan. 38 Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka berkata, "Kami hanya akan mengikuti apa yang kami jumpai dengan nenek moyang kami." Apa! Adakah mereka akan tetap mengikuti mereka walaupun Syaitan telah memanggil mereka kepada api neraka? 39
[22-24] Sesiapa yang menyerah diri kepada Allah, dan ia adalah pelindung yang baik, sesungguhnya ia telah mendapat sokongan yang dipercayai dan pelupusan segala urusan di tangan Allah. Adapun orang yang kafir, janganlah kekafirannya menyusahkan kamu. 43 Kepada Kami, mereka harus kembali; maka Kami akan memberitahukan kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Sesungguhnya Allah mengetahui rahsia-rahsia tersembunyi dari payudara.Kami membenarkan mereka untuk menikmati diri mereka sendiri untuk sementara waktu di dunia; kemudian Kami tarik mereka ke azab yang teruk dalam keadaan tidak berdaya.
[25-26] Jika kamu bertanya kepada mereka, "Siapakah yang menciptakan bumi dan langit?" mereka pasti akan berkata, "Allah." Katakanlah, "Segala puji bagi Allah," tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui. 45 Apa yang ada di langit dan di bumi, adalah milik Allah. 46 Sesungguhnya Allah Maha Kuasa dan Diri Yang Maha Terpuji. 47
[27-28] Jika semua pokok di bumi menjadi pena dan lautan (periuk dakwat) yang diisi dengan dakwat oleh tujuh lautan lagi, (kata-kata) Kata Allah akan melepaskan ekzos. 48 Allah sememangnya Maha Kuasa dan Maha Bijaksana.Penciptaan dan kebangkitan anda adalah mudah baginya (penciptaan dan kebangkitan) jiwa tunggal. Fakta adalah bahawa Allah mendengar segala-galanya dan melihat segala-galanya. 49
[29-30] Tidakkah kamu melihat bahawa Allah menjadikan malam itu melewati hari dan siang malam? Dia telah menundukkan matahari dan bulan, 50 setiap pelayaran (dalam perjalanannya) hingga masa yang ditetapkan. 51 Dan (tidakkah kamu ketahui) bahawa Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan? Ini kerana Allah adalah Kebenaran, 52 dan semua orang yang memohon kepada Allah, bukan Allah, adalah palsu, dan ini kerana Allah sendiri adalah Yang Maha Besar.54
[31-32] Tidakkah kamu melihat bahawa kapal itu berlayar di laut dengan rahmat Allah, supaya dia dapat memperlihatkan kepadamu sebahagian dari tanda-tanda-Nya? 55 Sesungguhnya, terdapat banyak tanda-tanda untuk setiap pesakit dan orang yang bersyukur. 56 Dan apabila gelombang melambangkan mereka seperti gunung-gunung, mereka memohon kepada Allah supaya iman mereka suci bagi-Nya sahaja. Kemudian, apabila Dia membawa amanah ke bumi, ada di antara mereka mengikuti jalan-jalan tengah dan tidak menyangkal ayat-ayat Kami kecuali orang yang khianat dan tidak bersyukur. 58
[33] Hai manusia! Hindari murka Tuhanmu dan takut pada hari ketika seorang bapa tidak dapat menolong anaknya, dan tidak ada anak yang dapat memanfaatkan apa-apa untuk nenek moyangnya. 60 Demikianlah jangan hidup dunia ini menipu kamu, dan janganlah kamu memperdayakan kamu tentang Allah. 62
[34] Allah sahaja yang mengetahui tentang hari kiamat: Dia sendirilah yang menurunkan hujan dan Ia sendiri mengetahui apa yang sedang berbentuk di dalam rahim ibu-ibu. Tidak ada makhluk hidup yang mengetahui apa yang akan dia peroleh pada hari berikutnya, dan tidak ada yang mengetahui di mana tanahnya akan mati. Allah sahaja yang Maha Mengetahui, Yang Maha Mengetahui. 63
1 Itulah, "ayat-ayat Kitab yang penuh kebijaksanaan dan setiap pengajarannya berdasarkan kebijaksanaan."
2 Itulah, "Ayat-ayat ini memberi petunjuk kepada Jalan Tepat dan telah diturunkan sebagai rahmat dari Tuhan, tetapi orang-orang yang dapat menguntungkan dengan rahmat dan bimbingan ini hanyalah mereka yang mengamalkan sikap yang benar, yang ingin menjadi baik, yang mendambakan untuk kesejahteraan mereka sendiri, yang bermutu adalah bahawa mereka menghindari kejahatan apabila mereka diperingatkan, dan mengikuti kebaikan apabila mereka diperlihatkan cara-cara untuk itu. Bagi orang jahat dan nakal, mereka tidak akan mendapat keuntungan oleh bimbingan ini dan tidak menerima bahagian dari rahmat ini. "
3 Ini tidak bermakna bahawa "orang-orang benar" hanya mempunyai tiga sifat ini. Dengan menggunakan epithet umum "benar" untuk mereka, telah dinyatakan bahawa mereka menahan diri dari semua kejahatan yang Buku ini melarang dan mengamalkan semua perkara yang baik yang Buku ini memerintahkan. Kemudian, ketiga-tiga sifat "yang benar" telah disebutkan secara khusus untuk menunjukkan bahawa semua perbuatan baik yang lain bergantung kepada tiga perkara ini. Mereka mendirikan Salat yang menimbulkan penyembahan dan ketakwaan Tuhan sebagai kebiasaan kekal dengan mereka; mereka membayar Zakat yang menguatkan semangat pengorbanan di dalamnya, mengalahkan cinta dunia dan menimbulkan keinginan untuk muhibah Allah; dan mereka percaya pada hari akhirat, yang menanamkan rasa tanggungjawab dan tanggung jawab, yang tidak membiarkan mereka hidup seperti binatang, yang bebas merumput di kehendak di padang, tetapi seperti seorang lelaki yang sedar sepenuhnya bahawa dia tidak berdikari tetapi hamba seorang Guru sebelum Dia bertanggungjawab untuk semua aktiviti kehidupannya.Disebabkan oleh ketiga-tiga sifat ini, orang-orang yang "benar" ini bukanlah orang yang baik yang kebetulan melakukan kebaikan hanya dengan kebetulan, yang boleh melakukan kejahatan sekerap dan secara bebas seperti yang mereka lakukan dengan baik. Bertentangan dengan ini, sifat-sifat ini menanamkan dalamnya sistem pemikiran dan moral yang berkekalan kerana kebaikan yang dikeluarkan dari mereka dalam cara yang terkawal dan sistematik, dan kejahatan, jika semua dilakukan, secara kebetulan dilakukan secara kebetulan. Mereka tidak mempunyai motif yang berakar umbi, yang mungkin timbul daripada sistem pemikiran dan moral mereka sendiri dan membawa mereka ke jalan yang jahat di bawah impuls mereka sendiri.
4 Pada ketika ayat-ayat ini diturunkan, ketidakpercayaan pemikiran Makkah, dan menyatakan secara terbuka, bahawa Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan mereka yang menerima mesejnya membazir dan merosakkan hidup mereka. Oleh itu, ia telah bergabung semula dengan penuh kekuatan dan penekanan: "... ini adalah orang-orang yang akan mencapai kejayaan yang benar." Itulah, 'Mereka tidak akan merosakkan diri mereka sendiri kerana anda kelihatannya tidak suka dalam kejahilan anda, tetapi sebenarnya mereka adalah orang yang berjaya mencapai kejayaan yang sebenar, dan kegagalan yang teruk adalah mereka yang enggan mengamalkan cara ini. "
Di sini, orang yang menganggap kejayaan sebenar sebagai terhad kepada dunia, dalam arti kesejahteraan material, akan hilang sepenuhnya konsep Al-Qur'an itu. Untuk memahami konsep sebenar kejayaan yang benar, kita harus mempelajari ayat-ayat berikut Al-Qur'an bersama-sama dengan EN yang berkaitan: AI-Baqarah: 2-5, AI-'Imran: 102, 130, 200, AI-Ma'idah: 35, 90, AI-An'am: 21, AI-A Al-Mu'minun: 117, Al-Hajj: 77, Al-Mu'minun: 117, An-Nur:, 51, Ar-Rum: 38.
5 Maksudnya, "Di satu pihak, ada Rahmat dan Pedoman ini yang diturunkan oleh Allah, yang mana beberapa arka orang mengambil keuntungan penuh, dan di sisi lain, ada juga orang-orang malang yang hidup berdampingan dengan orang-orang yang beruntung, yang mengamalkan sikap seperti itu terhadap ayat-ayat Allah. "
6 Kata-kata lahv al-hadith dalam Teks itu menyiratkan apa-apa perkara yang boleh menarik perhatian dan menyerap seorang pendengar sepenuhnya dan membuatnya lalai tentang segala-galanya di sekelilingnya. Secara ringkas, tidak ada yang menyangkal dalam kata-kata ini, tetapi dalam adat dan penggunaannya digunakan untuk perkara-perkara yang jahat dan sia-sia dan sia-sia, seperti gosip, ceroboh yang tidak masuk akal, bergurau dan bercorak, legenda dan dongeng, nyanyian dan keseronokan, dll.
"Untuk membeli" cerita yang memikat juga boleh bermakna bahawa orang yang bersangkutan mengamalkan kepalsuan dan bukannya Kebenaran, berpaling daripada petunjuk dan beralih kepada perkara-perkara yang tidak boleh memberi faedah kepadanya di dunia mahupun di akhirat. Tetapi ini adalah makna metafora. Maksud sebenar kalimatnya ialah seseorang harus membeli sesuatu yang tidak masuk akal dan tidak berguna untuk wangnya, dan ini disokong oleh banyak tradisi. Ibnu Hisham telah berkait dengan kewibawaan Ibnu Ishaq bahawa apabila orang-orang kafir Makkah tidak dapat menghentikan mesej nabi daripada menyebar walaupun usaha terbaik mereka, Nadr bin Harith berkata kepada orang-orang Quraish: "Cara kamu menentang Orang itu tidak akan dapat menolongmu, Dia telah hidup seumur hidup di antara kamu, sehingga sekarang dia adalah yang terbaik dari orang-orang lelaki kamu secara moral: Dia adalah orang yang paling jujur dan yang paling dapat dipercayai di antara kamu, sekarang kamu mengatakan bahawa dia seorang ahli sihir dan ahli sihir dan seorang penyair dan orang gila, siapa yang akan mempercayai semua ini, tidakkah orang tahu cara para ahli sihir bercakap, tidakkah mereka tahu ahli sihir dan cara mereka menjalankan perniagaan mereka? gila mana antara tuduhan-tuduhan ini kepada Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dengan mengeksploitasi yang mana kamu akan menjauhkan perhatian orang dari dia? Lihatlah, saya akan memberitahu kamu bagaimana untuk menanganinya. " Kemudian dia meninggalkan Makkah untuk Iraq dan berjaya mendapatkan dari sana legenda dan kisah mengenai raja-raja Iran dan Rustam dan Isfandyar dan mula mengatur parti-parti bercerita untuk mengalihkan perhatian orang-orang dari al-Qur'an dan menyerapnya dalam cerita-cerita itu. (Ibn Hisham, jilid I, ms 320-321). Tradisi yang sama telah dikutip oleh Vahidi di Asbab un Nazul atas kuasa Kalbi dan Muqatil. Dan menurut Ibn 'Abbas, Nadr mempunyai anak perempuan bernyanyi juga untuk tujuan itu. Setiap kali dia mendengar bahawa seseorang itu berada di bawah pengaruh nabi, dia akan mengenakan seorang gadis menyanyi dengan arahan: "Pakan dia dan hiburkan dia dengan lagu-lagu anda supaya dia diserap dalam diri anda dan terganggu dari sisi yang lain." Ini adalah peranti yang sama yang digunakan oleh penjahat-penjahat bangsa-bangsa di setiap zaman. Mereka cuba untuk mendapatkan orang biasa supaya diserap dalam keseronokan dan sukan dan hiburan muzik dalam nama budaya yang mereka tinggalkan tanpa masa dan rasa untuk menghadiri masalah kehidupan yang serius, dan dalam kegelisahan mereka mereka tidak merasakan kemusnahan apa pun mereka sedang didorong.
Komentar yang sama lahv al-hadith telah dilaporkan dari sebilangan besar sahabat dan pengikutnya yang terdekat. 'Abdullah bin Mas'ud ditanya,' Apakah lahv al-hadith dalam ayat ini? 'Beliau berkata secara tiga kali dengan tegas. (Ibn Jarir, Ibn Abi Shaibah Hakim, Baihaqi). Tradisi serupa telah dilaporkan dari ulama seperti 'Abdullah bin' Abbas, Jabir bin 'Abdullah, Mujahid,' Ikrimah, Said bin Jubair, Hasan Basri: dan Makhul. Ibnu Jarir, Ibn Abi Hatim dan Tirmidhi mempunyai kaitan dengan kuasa Hadrat Abu Umamah Baheli bahawa Nabi berkata, "Tidak sah untuk membeli dan menjual dan berdagang dalam menyanyi gadis-gadis dan tidak sah untuk mengambil harga mereka." Dalam tradisi yang lain, hukuman terakhir adalah kesan: ... adalah haram untuk makan harganya. "Namun satu lagi tradisi dari Abu Umamah adalah kesannya: Untuk mengajar musik kepada budak perempuan dan untuk berdagang di dalamnya tidak sah dan harganya haram. " AII ini Ahadith juga menjelaskan bahawa ayat yang mengandungi lahv al-hadith telah diturunkan dalam hubungan ini. Qadi Abu Bakr Ibn al-'Arabi telah bercerita dalam al-Quran Ahkam al-Hadith dari Hadrat 'Abdullah bin Mubarak dan Imam Malik atas kewenangan Hadrat Anas, mengatakan bahawa nabi berkata:' Dia yang mendengar lagu dari gadis bernyanyi dalam konsert muzik, akan memimpin membawa cairan dituangkan ke telinganya pada Hari Penghakiman "(Dalam hubungan ini, seseorang juga harus memperhatikan bahawa budaya" muzik pada masa itu berkembang hampir sepenuhnya melalui budak-budak: Percuma Wanita itu belum lagi menjadi "artis", sebab itulah Nabi berbicara tentang perdagangan budak perempuan, dan menggambarkan upah dan pendapatan mereka sebagai harganya dan menggunakan kata qaynah untuk gadis penyanyi, yang khusus digunakan untuk budak perempuan dalam bahasa Arab).
7 "Tanpa pengetahuan" mungkin dihubungkan dengan "beli" dan juga "memimpin ... sesat". Dalam kes pertama, ia bermaksud: 'Orang bodoh yang bodoh membeli perkara yang memikat ini dan tidak tahu bahawa dia membeli barang yang merugikan dengan kos sesuatu yang sangat berharga. Di satu pihak, ada ayat-ayat Tuhan yang penuh hikmat dan bimbingan, yang dia dapat memperoleh tanpa biaya, tetapi dia berpaling dari mereka. Di pihak yang lain, terdapat perkara-perkara yang tidak masuk akal, yang merugikan akhlaknya dan dia membelanjakan hartanya untuk mendapatkannya. "Dalam kes kedua, ia bermaksud:" Dia telah keluar untuk membimbing orang-orang tanpa pengetahuan: dia tidak tahu apa dosa yang ditanggungnya oleh dirinya sendiri dengan cuba membawa orang-orang yang tersesat dari Jalan Allah. "
8 Maksudnya, Orang ini ingin merenungkan Wahyu Ilahi dengan memikat dan menyerap orang dalam legenda dan cerita dan muzik. Beliau berhasrat bahawa jemputan Al-Qur'an itu harus diketepikan dan ditertawakan dan ditertawakan.Dia bercadang untuk melawan Agama Tuhan dengan strategi yang sebaik sahaja Muhammad (yang menjadi damai Allah) keluar untuk membacakan ayat-ayat Allah kepada manusia, harus ada seorang gadis yang menawan, manis yang menyuarakan prestasinya dalam konsert muzik. di satu pihak, dan seorang juruwang cerita yang bercerita yang menceritakan kisah dan legenda Iran, di pihak yang lain, dan orang-orang harus menjadi begitu terserap dalam kegiatan-kegiatan kebudayaan ini "agar mereka tidak dapat mendengar apa-apa tentang Tuhan dan moral dan akhirat. "
9 Hukuman ini akan sesuai dengan kejahatan mereka. Mereka ingin merendahkan dan memalukan Agama Tuhan, Wahyu-Nya dan Rasul-Nya; Allah akan membalas dendam-Nya kepada mereka dengan memberi mereka azab yang memalukan.
10 Daripada mengatakan 'Terdapat berkat-berkat Syurga bagi mereka,' telah dikatakan, terdapat Kebun yang mengagumkan untuk mereka. " Dalam kes pertama, ia bermakna: "Mereka akan menikmati berkat tetapi Taman tidak akan menjadi milik mereka." Dalam kes kedua, secara automatik menjadi jelas bahawa seluruh Taman akan diserahkan kepada mereka, dan mereka akan memanfaatkan berkat-berkat mereka sebagai pemilik yang memiliki kepunyaannya sendiri, dan tidak seperti orang yang dibenarkan menggunakan sesuatu tanpa memberi hak pemilikan kepadanya. "
11 Maksudnya, "Tidak ada yang dapat menahan Dia daripada memenuhi janji-Nya, dan apa pun yang Dia lakukan, Dia melakukan dengan tegas sesuai dengan tuntutan kebijaksanaan dan keadilan. Objek menyebutkan kedua sifat Allah itu setelah mengatakan: Ini adalah janji yang benar Allah ", adalah untuk menekankan bahawa Allah tidak melanggar janjiNya dengan sengaja dan tidak ada di alam semesta ini sebarang kuasa seperti yang dapat menghalangNya daripada memenuhi janjinya. Oleh itu, tidak ada kemungkinan bahawa seseorang tidak boleh menerima apa yang telah dijanjikan Allah sebagai ganjaran iman dan perbuatan yang benar. Selain itu, janji terbuka Allah untuk memberikan pahala ini sepenuhnya berdasarkan kebijaksanaan dan keadilan-Nya. Dia tidak menyalahi undang-undang: tidak mungkin Dia boleh menafikan orang yang berhak mendapat ganjarannya, dan memberi ganjaran kepada orang yang tidak layak. Orang-orang yang dicirikan oleh rasa yakin dan perbuatan yang benar memang layak mendapat ganjaran ini dan Allah akan memberikan ini kepada mereka sahaja. "
12 Selepas ayat pengantar di atas, wacana itu kini berubah menjadi tema sebenar, yakni, penolakan shirk dan jemputan kepada Tauhid.
13 Kata-kata sebenar biara saya amad-tarauna-ha dalam Teks mungkin mempunyai dua makna:
(1) "Anda dapat melihat sendiri bahawa mereka berdiri tanpa tiang"; dan
(2) 'mereka berdiri di atas tiang yang tidak dapat kamu lihat "
Ibnu Abbas dan Mujahid telah mengutamakan makna kedua, dan banyak pengulas lain mengambil makna yang pertama. Sekiranya makna dinyatakan dari segi sains semulajadi hari ini, boleh dikatakan bahawa bintang-bintang dan planet yang tak terhitung banyaknya di syurga telah ditubuhkan dalam kedudukan dan orbit mereka tanpa sebarang sokongan dan sokongan: tidak ada tali dan wayar yang mungkin telah mengikat mereka bersama; tidak ada bar besi yang mungkin menahan mereka daripada jatuh di atas satu sama lain. Ia adalah undang-undang graviti yang menyokong sistem. Tafsiran ini adalah mengikut pengetahuan masa kini. Mungkin esok, beberapa tambahan baru untuk pengetahuan kami membolehkan kita menafsirkan realiti dengan lebih baik.
14 Untuk penjelasan, lihat E. N. 12 Surah An-Nahl.
15 "Yang lain-lain" 'makhluk-makhluk yang telah kamu sediakan sebagai dewa-dewa kamu, yang kamu anggap sebagai pembuat dan pembuat takluk kepada nasibmu, yang telah kamu sembah seperti itu terus-menerus "
16 Maksudnya ialah, "Apabila mereka tidak menyatakan apa-apa ciptaan orang lain dari Allah, dan jelas mereka tidak dapat menubuhkan pencipta mereka sebagai sekutu dalam Ketuhanan dan membungkuk sebelum mereka dalam ibadat dan memohon bantuan mereka, tidak ada apa-apa kecuali kebodohan semata-mata, kerana kelakuan mereka yang bodoh tidak dapat dijelaskan dengan cara lain kecuali jika seseorang telah mengambil cidera beliau tidak boleh melakukan kebodohan yang dia harus mengakui sebelum anda bahawa dewa-dewanya bukan pencipta dan bahawa Allah sendiri Sang Pencipta, dan sekalipun bersikeras bahawa mereka adalah dewa-dewa. Jika seseorang mempunyai sedikit akal sehat, dia pasti akan memikirkan bagaimana orang yang tidak mempunyai kuasa untuk menciptakan apa-apa, dan siapa yang tidak mempunyai apa-apa dalam penciptaan apa-apa dalam bumi dan langit, boleh menjadi dewa kita, mengapa manusia harus tunduk di hadapannya dan memuja sebagai dewa? Adakah ia mempunyai kuasa yang dapat memenuhi keperluan dan keperluan seseorang? Sekalipun ia mendengar doa seseorang, bolehkah ia menjawabnya apabila ia berlaku tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk mencipta apa-apa? Kerana, ternyata, penderitaan dapat dikeluarkan hanya oleh dia yang dapat menciptakan sesuatu dan bukan olehnya yang tidak dapat menciptakan apa-apa. "
17 Setelah membentangkan hujah rasional untuk membantah shirk Arab arc diberitahu bahawa pandangan rasional ini tidak dibentangkan sebelum mereka untuk kali pertama, tetapi orang yang bijak dan berpengetahuan sebelum mereka juga telah mengatakan perkara yang sama, termasuk mereka sendiri sage terkenal, Luqman. Oleh itu, mereka tidak dapat menyangkal mesej Rasulullah, sambil berkata, "Jika shirk adalah kepercayaan yang tidak masuk akal, kenapa ia tidak menyerang orang lain sebelum ini?"
Luqman dikenali sebagai seorang lelaki yang bijak dan bijak di Arabia. Beliau telah disebutkan dalam puisi penyair pra-Islam seperti Imra'ul-Qais, Labid, A'asha, Tarafa dan lain-lain. Beberapa orang Arab yang berpendidikan juga memiliki koleksi kata-kata bijak Luqman. Mengikut tradisi, tiga tahun sebelum Hijrah orang pertama Madinah yang dipengaruhi oleh Nabi adalah Suwaid bin Samit. Dia pergi ke Makkah untuk haji. Di sana nabi itu seperti biasa memberitakan Islam kepada jemaah yang datang dari tempat-tempat yang berbeda, di tempat tinggal mereka. Ketika Suwaid mendengar ucapannya, dia menyampaikan, "Saya juga mendapat sesuatu yang serupa dengan apa yang kamu beritakan," Ketika Nabi bertanya apa itu, dia berkata, "Gulungan Luqman." Kemudian pada contoh Nabi, beliau membacakan sebahagian daripadanya, maka nabi berkata, "Wacana ini baik-baik saja, tetapi yang saya miliki adalah lebih baik lagi." Kemudian beliau membacakan al-Qur'an kepadanya, dan Suwaid mengakui bahawa itu lebih baik daripada kebijaksanaan Luqman. (Ibn Hisham, jilid II, ms 3781. Menurut sejarawan, orang ini (Suwaid bin Samit) diketahui oleh gelaran Kamil (Perfect) di Madinah kerana keupayaannya, keberanian, bangsawan dan puisi. Bet apabila selepas pertemuannya dengan Nabi, dia kembali ke Madinah. Dia terbunuh dalam pertempuran Bu'ath, yang berperang sesetengah masa selepas itu, suku kaumnya berpendapat bahawa dia telah menjadi seorang Muslim selepas pertemuannya dengan nabi
Secara sejarah. Luqman adalah tokoh yang dipertikaikan. Dalam abad kegelapan yang gelap tidak ada sejarah yang dikumpulkan. Satu-satunya sumber maklumat adalah tradisi yang telah diserahkan sejak berabad-abad. Mengikutnya, sesetengah orang berpendapat bahawa Luqman adalah milik orang-orang 'Ad dan seorang raja Yaman. Bergantung pada tradisi ini, Maulana Sayyid Suleman Nadvi telah menyatakan pendapatnya di Ard al-Qar'an bahawa Luqman adalah keturunan orang-orang beriman yang tetap selamat dengan Nabi Hud setelah kehancuran kaum 'Ad oleh siksaan Ilahi, dan dia adalah salah seorang raja Yaman ketika diperintah oleh 'Ad. Tetapi tradisi-tradisi lain yang telah dilaporkan dari sahabat-sahabat yang telah dipelajari dan para pengikutnya tidak menyokong pandangan ini. Ibnu Abbas mengatakan Luqman adalah hamba negro, dan sama pendapat pendapat Hadrat Abu Hurairah, Mujahid, 'Ikrimah dan Khalid ar-Rabi. Menurut Hadrat Jabir bin'Abdullah Ansari, ia tergolong dalam Nirbah. S'id bin al-Musayyib mengatakan bahawa Ire adalah seorang negro Mesir. Ketiga-tiga kata ini saling menyerupai satu sama lain. Orang Arab umumnya memanggil orang kulit hitam (Habashis) pada masa itu, dan Nirbah adalah negara selatan Mesir dan utara Sudan. Oleh itu, memanggil orang yang sama Mesir dan Nubia dan negro, walaupun perbezaan kata-kata.adalah satu dan perkara yang sama. Kemudian penjelasan yang dibuat oleh Suhayli di Raud al-Unuf nd Mas'udi di Muruj adh-Dhahab juga membahas tentang bagaimana kebijaksanaan hamba Sudan ini menyebar di Arab. Mereka berdua bersetuju bahawa orang ini walaupun asalnya Nubia adalah penduduk Madyan dan Aylah (moden, 'Aqabah). Itulah sebabnya dia bercakap bahasa Arab dan kebijaksanaannya tersebar di Arab. Selain itu, Suhayli juga menjelaskan bahawa Luqman Sage dan Luqman bin 'Ad adalah dua orang yang berbeza, dan ia tidak betul untuk menganggapnya sebagai seorang lelaki dan lelaki yang sama. (Raud al-Unuf, jilid I, ms 266; Mas'udi, jilid I, ms 57).
Perkara lain juga boleh dijelaskan di sini. Manuskrip Arab dari Perpustakaan Paris, yang diterbitkan oleh oreninal Derenbourg di bawah tajuk Amthal Luqman Hakim (Fables De Luqman Le Sage) adalah satu perkara yang tidak ada kaitan dengan Roll of Luqman. Fables ini disusun oleh seseorang pada abad ke-13 AD Arabnya miskin, dan perusal menunjukkan bahawa sebenarnya, terjemahan dari beberapa buku lain dalam bahasa yang berbeza, yang penulis atau penterjemah sendiri telah diasaskan kepada Luqman Sage . Orang-orang orientalis membuat penyelidikan sedemikian dengan objek khusus yang dilihat. Mereka bangun benda-benda palsu dan palsu itu untuk membuktikan bahawa kisah-kisah Al-Quran adalah legenda yang tidak tersusun dan oleh itu tidak boleh dipercayai. Sesiapa yang membaca artikel B. Helle mengenai 'Luqman' dalam Encyclopeadia Islam tidak akan gagal memahami motif sebenar orang-orang ini.
18 Maksudnya, "Permintaan pertama dari kebijaksanaan dan pengetahuan, pemahaman dan kebijaksanaan yang diberikan oleh Allah adalah lelaki itu harus mengadopsi sikap bersyukur dan ketaatan di hadapan Tuhannya, dan bukannya rasa tidak bersyukur dan tidak bersyukur. telah semata-mata menjadi bibir tetapi dinyatakan dan diterjemahkan dalam pemikiran dan perkataan dan perbuatan.Salah satu harus mempunyai keyakinan dalam kedalaman hati dan fikiran seseorang bahawa apa pun yang telah mendapat, telah diberikan oleh Allah.Lidah seseorang harus selalu mengakui nikmat dari Tuhan, dan praktikal juga seseorang harus cuba membuktikan dengan melaksanakan perintah-Nya, dengan menghindari dosa, dengan berusaha untuk mencapai kehendak-Nya, dengan menyampaikan berkat dan nikmat-Nya kepada hamba-hambaNya dan dengan memerangi orang-orang yang telah memberontak terhadap-Nya seseorang itu benar-benar seorang hamba yang berterima kasih kepada Tuhan. "
19 Maksudnya, "Orang yang tidak bersyukur dan tidak percaya, ketidakpercayaannya adalah berbahaya bagi dirinya sendiri, Allah tidak kehilangan apa-apa, Dia adalah Bebas dan tidak memerlukan rasa syukur seseorang. Ketuhanannya, tidak juga rasa tidak percaya dan ketidakpercayaan seseorang mengubah realiti fakta yang mana-mana yang diperoleh oleh hamba-hamba, telah diberikan oleh Dia, Dia Maha Mengasihani sendiri sama ada seseorang memuji-Nya atau tidak. Setiap partikel di alam semesta memaparkan kesempurnaan dan Kecantikannya , Kreativiti dan Kurniaannya, dan setiap makhluk menghormati kemuliaan-Nya secara kekal. "
20 Perhatian khusus ini dari kebijaksanaan Luqman telah dikemukakan di sini untuk dua sebab: (1) Dia memberi peringatan ini kepada anaknya, dan jelas, tidak ada yang dapat tidak ikhlas kepada anak-anaknya sendiri. Seseorang boleh menipu orang lain, mungkin bersikap hipokrit terhadap mereka, tetapi tidak seorangpun, bahkan seorang yang paling jahat, akan cuba menipu dan menipu anak-anaknya sendiri. Oleh itu, Luqman yang memberi nasihat kepada anaknya adalah bukti yang jelas bahawa dalam pandangannya shirk memang merupakan dosa yang paling kejam, dan atas sebab itu dia mula-mula menasihatkan anaknya untuk menjauhkan diri daripada kejahatan ini. (2) Alasan kedua untuk riwayat ini adalah bahawa kebanyakan ibu bapa dari kalangan kafir Makkah telah menarik anak-anak mereka untuk berpaling dari mesej Tauhid yang diajarkan oleh Nabi Muhammad (yang menjadi damai Allah) dan tetap teguh pada kepercayaan syirik, sebagaimana dinyatakan dalam ayat-ayat berikut. Oleh itu, orang-orang bodoh itu diberitahu, seolah-olah berkata, Orang bijak terkenal di tanahmu sendiri telah menghendaki anak-anaknya dengan baik dengan menasihati mereka untuk menghindari shirk, kini anda harus menilai sendiri apakah anda ingin anak-anak anda baik atau sakit apabila anda memaksa mereka untuk mengikuti kepercayaan syirik yang sama. "
21 Zulm bermaksud menafikan hak seseorang dan bertindak dengan tidak adil. Shirk adalah kejahatan yang berat kerana manusia membentuk makhluk-makhluk seperti yang sama dengan Penciptanya dan Penasihat dan Penolongnya kerana tidak ada bahagian apa pun dalam menciptakannya, atau untuk menyediakan kepadanya, atau untuk memberikan berkat kepadanya, yang dia nikmati di dunia . Tidak boleh ada ketidakadilan yang lebih besar daripada ini. Hak Pencipta pada manusia adalah bahawa dia harus menyembah Dia sahaja, tetapi dia menyembah orang lain dan menafikan Dia dari hak-Nya. Kemudian, dalam apa jua yang dilakukannya berkaitan dengan penyembahan orang lain daripada Allah, dia mengeksploitasi banyak perkara, dari fikiran dan tubuhnya sendiri ke bumi dan langit, sedangkan semuanya telah diciptakan oleh Allah, Yang Maha Esa. dan manusia tidak berhak untuk menggunakan mana-mana daripada mereka dalam penyembahan selain Allah. Maka, hak diri manusia sendiri adalah bahawa dia tidak boleh merendahkan dan melibatkannya dalam hukuman. Tetapi apabila dia menyembah orang lain daripada Penciptanya.dia merendahkan dirinya dan menjadikannya layak mendapat hukuman. Oleh itu, seluruh kehidupan mushrik menjadi Zulm dalam setiap aspek dan pada setiap masa dan setiap nafasnya menjadi ekspresi ketidakadilan dan kejahatan.
22 Seluruh ayat dari pengumpanan hingga akhir perenggan adalah kurungan, yang Allah telah memasukkan sebagai penjelasan lebih lanjut tentang kata-kata Luqman.
23 Dari kata-kata ini, Imam Shafe'i, Imam Ahmad, Imam Abu Yusuf. dan Imam Muhammad telah membuat kesimpulan bahawa tempoh menyusu anak itu dua tahun. Jika seorang kanak-kanak telah disusu oleh seorang wanita dalam tempoh ini, mereka akan dilarang untuk satu sama lain, tetapi jika di luar dan di luar tempoh ini, mereka tidak akan begitu. Pepatah Imam Malik juga menyokong ini. Tetapi Imam Abu Hanifah telah mencadangkan tempoh dua setengah tahun sebagai langkah berjaga-jaga, dan telah menambahkan bahawa ia 'telah disapih kanak-kanak selepas dua tahun, atau lebih awal, dan tidak lagi bergantung kepada menyusu untuk makanannya, tidak Wanita akan dilarang untuknya Jika dia memberinya menyusu selepas tempoh tersebut, Walau bagaimanapun, jika makanan sebenar anak itu masih susu. menyusu selama tempoh itu akan menyebabkan dia dan dia dilarang untuk satu sama lain walaupun dia makan makanan lain dalam kuantiti yang lebih atau kurang. Kerana, ayat itu tidak bermakna bahawa anak itu harus disusu semestinya selama dua tahun. Dalam surah AI Baqarah telah dikatakan: "Ibu-ibu akan menyusu anak-anak mereka selama dua tahun, jika bapa-bapa menghendaki anak-anak menyusu." (Ayat 233) Ibnu Abbas dari kata-kata ini telah membuat kesimpulan, telah bersetuju dengannya dalam hal ini, bahawa tempoh kehamilan yang paling singkat adalah enam bulan, kerana Al-Qur'an di tempat lain mengatakan: "Belahnya (dalam rahim) dan penyapihannya mengambil masa tiga puluh bulan." (Ahqaf: 15) satu titik perundangan penting yang membantu menyelesaikan banyak pertikaian mengenai kelahiran yang sah dan tidak sah.
24 Maksudnya, "Mengenai apa yang kamu tidak tahu bahawa dia adalah rakan saya."
25 "Anda semua": anak-anak serta ibu bapa.
Untuk penjelasan, lihat EN 11 dan 12 Surah Al-'Ankabut.
27 Peringatan Luqman yang lain disampaikan di sini untuk menyiratkan bahawa seperti kepercayaan asas, ajaran yang berkaitan dengan moral yang diucapkan nabi, bukan sesuatu yang baru di Arab.
28 Itu adalah, "Tidak ada yang dapat melarikan diri dari pengetahuan dan pemahaman Allah, dan benih yang ada di dalam batu itu akan tersembunyi bagi kamu, tetapi diketahui oleh Allah, suatu zarah di langit mungkin sangat jauh bagi kamu, tetapi bagi Allah, Sesuatu yang berbaring di dalam lapisan bumi mungkin terletak di dalam kegelapan untuk anda, tetapi bagi dia ia berada dalam cahaya yang penuh. Oleh itu, anda tidak boleh melakukan apa-apa yang baik atau buruk, di mana-mana atau pada bila-bila masa, yang mungkin tersembunyi dari Allah. tidak hanya menyedarinya, tetapi apabila masa untuk kebertanggungjawaban datang, Dia akan meletakkan sebelum anda satu rekod penuh setiap perbuatan anda. "
29 Dalam hal ini terdapat gambaran yang halus untuk ini bahawa sesiapa yang akan memerintahkan yang baik dan melarang kejahatan, pasti akan menghadapi dan mengalami penderitaan dan kesusahan di dunia.
30 Makna lain adalah: "Ini adalah perkara-perkara yang memerlukan keberanian dan ketetapan. Untuk menumbuhkan reformasi rakyat dan berani menghadapi kesulitan, tidak boleh menjadi orang yang berjiwa dan pengecut."
31 Tusa'ir pada asalnya adalah dari se 'ar. satu penyakit dalam petunjuk leher unta yang mana ia terus wajahnya beralih ke satu pihak. Istilah itu membayangkan sikap seseorang yang menunjukkan keangkuhan dan kesombongan, memalingkan wajahnya dan memperlakukan orang lain dengan rasa hormat.
32 Mukhtal pada asalnya membayangkan seseorang yang mempunyai pendapat yang tinggi terhadap dirinya sendiri, dan fakhur adalah orang yang memuji keunggulannya terhadap orang lain. Seorang lelaki menjadi angkuh dan sombong dan sia-sia di jalannya hanya apabila dia bangga dengan kebanggaan, dan mahu orang lain merasakan keunggulannya.
Menurut beberapa pengulas, ini bermakna ini: 'Berjalan tidak pantas atau perlahan tetapi pada tahap yang sederhana: "tetapi konteks menunjukkan bahawa di sini kadar atau kadar berjalan bukanlah persoalan. Tidak ada yang secara moral salah dengan cepat atau lambat laungannya sendiri, dan tidak ada peraturan yang dibuat untuknya Apabila seorang lelaki terburu-buru, dia harus berjalan cepat, dan tidak ada yang salah jika seseorang berjalan perlahan ketika berjalan untuk kesenangan. kadar yang sederhana, ia tidak boleh dibuat undang-undang untuk setiap orang pada setiap masa. Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan ini adalah untuk memperbaharui keadaan diri di mana seseorang berjalan dengan lantang. Kebanggaan dan kesombongan seseorang tidak dapat diungkapkan dalam dirinya gaya dan gaya berjalan, yang menunjukkan keadaan fikirannya dan juga sebab kebanggaan dan kehebatannya. Kekayaan, kuasa, kecantikan, pengetahuan, kuasa dan perkara-perkara lain yang menyebabkan seseorang menjadi bangga dan sia-sia, dan masing-masing memberi dia gaya gaya khas. Bertentangan dengan ini, manifestasi o f kerendahan hati dalam perjalanan adalah juga hasil dari satu atau keadaan mental yang lain yang mengerikan. Kadang-kadang kebencian tersembunyi dari diri seorang lelaki mengambil bentuk kerendahan hati, kesalehan dan kesalehan yang mulia dan ini ditunjukkan oleh langkahnya; dan kadang-kadang manusia benar-benar merasa begitu marah oleh kekecewaan dunia bahawa dia mengamalkan gaya lelaki yang sakit. Apa yang dikatakan oleh Luqman ialah: "Hindari keadaan dan minda yang ada di dalam diri ini dan berjalan dengan cara yang sederhana, jujur dan mulia, yang tidak memperlihatkan kesombongan dan kebanggaan atau kelemahan dan ketakwaan dan kerendahan hati."
Rasa para Sahabat yang hebat dalam hal ini dapat dinilai dari beberapa contoh. Apabila Hadrat Umar pernah melihat seorang lelaki berjalan dengan kepalanya, dia menjerit kepadanya, sambil berkata, "berjalanlah dengan kepalanya, bangkitlah Islam." Dia melihat seorang lain berjalan seperti orang lemah, dan berkata , celaka! Jangan tunduk kepada agama kita! "Kedua-dua insiden ini menunjukkan bahawa dalam kehadiran ketakwaan agama Hadrat 'Umar tidak sama sekali memerlukan seseorang itu berjalan dengan berhati-hati, seperti orang yang sakit dan menunjukkan kerendahan hati yang tidak wajar dengan cara hidup seseorang Ketika ia melihat seorang Muslim berjalan seperti berjalan, mempunyai kebimbangan bahawa ia akan menyalahkan Islam dan akan menekan kaum Muslimin yang lain. Satu kejadian yang sama pernah ditemui oleh Hadrat 'A'ishah, dia melihat seorang yang berjalan seolah-olah lari ke bawah dan keletihan. berkata, 'Dia adalah salah seorang penafsir Al-Qur'an (orang yang masih terlibat dalam membaca dan mengajar Al-Qur'an dan dalam ibadah). " Pada masa ini, beliau berkata, 'Umar adalah ketua al-Quran, tetapi ketika ia berjalan dengan kaki tegak, dan dia akan berbicara dengan kekuatan dan kekuatan, dan dia akan memberikan pemukulan yang baik jika dia untuk. "(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 43 Bani Isra'il dan EN 79 dari AI-Furqan).
34 Ini tidak bermakna seseorang itu harus selalu bercakap dengan suara yang rendah dan tidak boleh meninggikan suara seseorang. Dengan mengutip keledai keldai itu, telah jelas menunjukkan anak lelaki nada dan suara dalam ucapan dimaksudkan untuk digalakkan. Satu jenis kekayaan dan kekerasan "kekasaran dan kelembutan, suara dan suara adalah apa yang diperlukan di bawah keperluan semula jadi dan tulen. Sebagai contoh, apabila bercakap kepada seorang lelaki yang dekat, atau kepada sekumpulan kecil rakyat, bercakap dengan suara yang rendah, dan apabila bercakap kepada seorang lelaki di kejauhan atau kepada sebilangan besar orang, seseorang tidak dapat tidak perlu bercakap dengan suara yang kuat, sama seperti perbezaan nada bergantung kepada keadaan dan situasi. harus berbeza dari nada kecaman, dan ekspresi muhibah daripada kemarahan, hal ini sama sekali tidak dapat disangkal, dan tidak juga peringatan Luqman menyatakan bahawa seseorang itu harus selalu berbicara dengan suara dan nada lembut dan rendah tanpa menghiraukan dari majlis dan keperluan. Apa yang tidak menyenangkan ialah seseorang itu harus berteriak diri menonjol dan menghasilkan suara seperti keledai keldai untuk membuli dan merendahkan dan menyerang orang lain. "
35 Perkara boleh dikenakan kepada seseorang dalam dua cara:
(1) Perkara itu boleh dijadikan bawahan kepadanya dan dia boleh diberi kuasa untuk menggunakan dan mengeksploitasinya sebagaimana yang disukainya, dan
(2) perkara itu mungkin tertakluk kepada suatu undang-undang dan sistem supaya ia menjadi berguna baginya dan melayani kepentingannya dengan sewajarnya. Allah tidak menundukkan segala-galanya di bumi dan langit kepada manusia dalam satu dan yang sama, tetapi telah menyebabkan perkara-perkara tertentu dalam erti yang pertama dan yang lain dalam erti yang kedua. Sebagai contoh, Dia telah menundukkan udara, air, bumi, api, tumbuh-tumbuhan, mineral, lembu dan banyak perkara lain dalam erti kata yang pertama, dan matahari, bulan, dan lain-lain dalam erti kata kedua.
36 "Nikmat-nikmat yang dapat dilihat" menyiratkan nikmat-nikmat yang dilihat oleh manusia dalam satu cara atau yang lain, atau lengkungan yang diketahui olehnya. Dan "nikmat yang tidak nampak" arc yang tidak dilihat olehnya atau busur diketahuinya. Terdapat banyak perkara dalam tubuh manusia sendiri dan di dunia di luar dia, yang bekerja demi kepentingannya, tetapi manusia benar-benar tidak menyedari tentang cara yang diciptakan oleh Penciptanya untuk perlindungan dan keselamatannya, demi perkembangan dan penyediaan rezeki kepadanya , dan untuk kesejahteraan dan kebahagiaannya. Penyelidikan manusia dalam cawangan-cawangan sains yang berbeza adalah mendedahkan banyak nikmat seperti Tuhan yang tersembunyi dari dia sebelumnya. Dan nikmat-nikmat dan rahmat yang setakat ini telah diturunkan adalah tidak penting melawan mereka yang masih berbohong.
37 "Siapa yang bertengkar tentang Allah": Siapa yang bertengkar dan bertengkar membantah soalan-soalan seperti ini: Adakah Allah wujud atau tidak? Adakah Dia Satu Tuhan sahaja, atau ada tuhan-tuhan lain juga Apa sifat-Nya dan sifat mereka? sifat hubungannya dengan ciptaan-Nya dan sebagainya?
38 Itulah, 'Mereka tidak mempunyai apa-apa cara untuk pengetahuan yang mana mereka sendiri telah mengamati atau mengalami realiti secara langsung, atau mereka tidak mempunyai bimbingan panduan yang disediakan kepada mereka, yang mungkin telah memberi petunjuk kepada mereka setelah melihat realiti, dan tidak juga mereka mempunyai Buku Ilahi, yang mungkin menjadi dasar kepercayaan mereka. "
39 Itulah, Tidak semestinya nenek moyang setiap orang dan setiap keluarga dan negara sepatutnya berada di jalan yang benar. Hujah semata-mata bahawa cara hidup tertentu telah diwariskan oleh para penatua tidak dapat menjadi bukti tentang haknya juga. Tidak ada orang yang waras boleh melakukan kebodohan yang harus dia buta mengikut cara nenek moyangnya walaupun mereka tidak dipandu dengan betul, dan tidak perlu risau untuk mencari jalan ke arahnya. "
40 "Sesiapa ........ Allah": Siapakah yang menyerahkan dirinya sepenuhnya kepada khidmat Allah, mempercayakan segala urusannya kepada-Nya dan menjadikan petunjuk-Nya hukum seluruh hidupnya.
41 Maksudnya, dia juga harus mengamalkan sikap hamba yang taat kepada Allah.
42 Maksudnya, Dia tidak akan mempunyai kebimbangan bahawa dia akan tersesat, ataupun ketakutan bahawa dia akan menemui kejahatan setelah berkhidmat kepada Allah.
43 Ini bermaksud untuk mengatakan, "Wahai Nabi, orang yang enggan mendengarkan kamu, berfikir bahawa dengan menolak Islam dan mendesak ketidakpercayaan, dia telah merosakkan kamu, tetapi sebenarnya dia tidak merugikan kamu tetapi hanya merugikan dirinya sendiri. Dengarkan awak, anda tidak perlu mengganggu diri anda tentang dia sama sekali. "
Yaitu, "Alhamdulillah, sekurang-kurangnya anda tahu dan mempercayai ini, tetapi jika ini menjadi realiti, maka semua pujian harus dimiliki oleh Allah sahaja. Bagaimana pun orang lain patut mendapat pujian apabila tidak ada bahagian apa pun dalam penciptaan alam semesta? "
45 Bahkan, kebanyakan orang tidak tahu apa hasil dan tuntutan yang tidak dapat dielakkan untuk menerima Allah sebagai Pencipta alam semesta, dan apa yang bertentangan dengannya. Apabila seseorang mengakui Allah sebagai Pencipta bumi dan langit. Dia juga harus mengakui bahawa Allah sahaja adalah Tuhan dan Tuhan: bahawa Dia sendiri adalah layak untuk disembah dan ketaatan: bahawa Dia sendiri boleh dipanggil untuk keperluan, dan tidak ada yang lain selain Dia yang menjadi Pemberi Hukum dan Penguasa ciptaan-Nya. Untuk mengakui seseorang sebagai Pencipta dan yang lain sebagai dewa adalah bertentangan dengan akal dan percanggahan dari segi, yang dapat ditegakkan hanya oleh orang yang jahil. Begitu juga, ia menjadi percanggahan dari segi percaya kepada satu Penciptaan sebagai Pencipta dan untuk menganggap yang lain dari kalangan penciptaan sebagai penyingkiran kesusahan atau sebagai dewa dan pemilik kuasa dan kuasa dan kedaulatan. yang tidak munasabah akan mengakui dan menerima. "
46 Itulah, 'Realitinya bukan semata-mata ini bahawa Allah adalah pencipta bumi dan langit, tetapi sebenarnya Dia sendiri adalah Guru segala sesuatu yang terdapat di bumi dan langit. Allah tidak mencipta alam semesta dan meninggalkannya kepada orang lain untuk menjadi tuan-tuan keseluruhan atau sebahagian daripadanya, tetapi Dia sendiri adalah Tuan Penciptaan dan semua yang ada di alam semesta ini adalah Dia. Di sini. Dia sendiri mempunyai hak dan kuasa Ilahi dan tidak ada orang lain. "
47 Ini telah dijelaskan dalam EN 19 di atas.
48 "Perkataan Allah": karya-karya kreatif Allah dan manifestasi kuasa dan kebijaksanaan-Nya. Tema ini telah dibentangkan dalam Surah AI-Kahf: l () <) di atas sedikit berbeza. Seseorang mungkin berfikir ada keterlaluan dalam hal ini.tetapi jika seseorang menganggap perkara itu secara mendalam, seseorang akan merasakan bahawa ada kebijaksanaan tidak berlebihan apa pun di dalamnya. AII pen yang boleh dibuat dari pokok-pokok di dunia dan semua dakwat yang boleh disediakan oleh lautan dunia, yang diisi ulang oleh tujuh lautan lagi, tidak mungkin dapat membantu menyediakan senarai lengkap semua ciptaan di alam semesta , tidak bercakap tentang semua manifestasi kuasa dan kebijaksanaan Allah dan kerja-kerja kreatif. Apabila tidak mungkin untuk mengira semua perkara yang terdapat di bumi sahaja, bagaimanakah seseorang boleh menulis semua ciptaan yang terdapat di alam semesta tanpa batas ini?
Di sini, objek itu adalah untuk membuat manusia sedar bahawa tiada makhluk dapat menjadi dewa dan sekutu dalam karya Allah. Siapakah yang membawa kepada Alam semesta yang begitu luas, Yang mengatur urusannya dan Kuasa dan sumbernya tidak terbatas. Tidak bercakap untuk menjadi rakan sekutu dalam pentadbiran Kerajaan yang luas ini, ia tidak berada di dalam kuasa mana-mana ciptaan untuk mendapatkan pengenalan semata-mata dengan bahagian paling kecil daripadanya. Bagaimanakah bolehkah seseorang membayangkan bahawa satu atau ciptaan lain boleh mempunyai apa-apa bahagian dalam kuasa dan kuasa Ilahi berdasarkan yang mana ia boleh menjawab doa dan membuat atau tidak membuat nasib?
49 Iaitu, 'Dia mendengar setiap bunyi di alam semesta dengan jelas pada satu masa dan sama sekali, dan tidak ada bunyi yang dapat menyerap pendengarannya sepenuhnya sehingga Dia tidak dapat mendengar suara lain. Begitu juga, Dia melihat seluruh alam semesta dalam setiap butirannya mengenai perkara dan peristiwa pada satu masa dan pada masa yang sama dan tiada apa yang dapat menyerap pandangan-Nya sepenuhnya sehingga Dia tidak melihat apa-apa lagi. Begitu juga kes mengenai penciptaan lelaki dan penciptaan semula mereka juga. Dia boleh membuat semula seketika semua lelaki yang telah dilahirkan sejak awal penciptaan dan akan dilahirkan hingga akhir zaman, kuasa kreatifNya tidak diserap sepenuhnya dalam penciptaan satu orang yang Dia mungkin tidak dapat membuat lelaki lain pada masa yang sama. Bagi Dia, penciptaan satu lelaki dan berbilion lelaki. Oleh itu, adalah sama dan satu dan perkara yang sama.
50 Itulah, "Penampilan dan penggantian siang dan malam secara konsisten dan kerap dengan sendirinya menunjukkan bahawa matahari dan bulan telah tertakluk kepada sistem." Matahari dan bulan telah disebutkan di sini khususnya kerana kedua-duanya adalah badan yang paling menonjol di syurga, yang mana manusia telah menyembah sebagai dewa sejak zaman dahulu, dan yang banyak orang menyembah sebagai dewa bahkan hari ini. Fakta, bagaimanapun, adalah bahawa Allah telah mengikat semua bintang dan planet-planet alam semesta termasuk bumi ke dalam sistem yang tidak boleh berubah yang mana mereka tidak boleh menyimpang bahkan dengan satu inci.
51 Iaitu, tiada apa pun di dunia, sama ada matahari atau bulan, atau mana-mana bintang atau planet lain, di alam semesta, kekal dan kekal. Segala-galanya mempunyai istilah untuknya dan boleh berfungsi hanya sampai tamat tempohnya. Segala-galanya mempunyai permulaan dalam masa yang sebelum itu tidak ada dan berakhir dalam masa yang selepas itu ia tidak akan berada di sana. Ini bermakna membayangkan bahawa benda-benda temporal dan tidak berkuasa seperti itu tidak boleh menjadi dewa-dewa manusia.
52 Yaitu, Tuhan Yang Maha Esa adalah Allah. Dia sahaja adalah pemilik kuasa dan kuasa sebenar atas penciptaan dan pelupusannya.
53 Itulah, "Mereka adalah imaginasi imaginasi anda sendiri. Anda sendiri menganggap bahawa begitu-dan-begitu telah mendapat bahagian dalam Ketuhanan, dan telah diberikan kuasa untuk menghapuskan kesusahan dan memenuhi keperluan, sedangkan dalam sebenarnya tiada seorang pun daripada mereka mempunyai kuasa untuk membuat atau tidak membuat apa-apa. "
54 Maksudnya, 'Dia adalah Yang Terpuji di hadapan Yang Maha Pemurah, dan Dialah Yang Maha Besar dari segala sesuatu yang Maha Besar.
55 Maksudnya, "Tanda-tanda seperti itu menunjukkan bahawa semua kuasa terletak hanya dengan Allah. Manusia boleh membuat kapal yang kuat dan sesuai untuk perjalanan lautnya seperti yang dia suka, dan dapat mencapai kesempurnaan sains marin dan dalam pengetahuan dan pengalaman yang berkaitan, ini dengan sendirinya tidak dapat memanfaatkannya apa-apa untuk melakukan pelayaran yang selamat terutama ketika dihadapkan oleh kekuatan-kekuatan yang dahsyat di laut, kecuali jika ia ditolong oleh rahmat Allah. Begitu rahmat Allah ditarik balik, manusia segera menyadari betapa kecil dan tidak mencukupi cara dan sumber dan pengetahuan sains.Seperti yang sama, manusia dalam keadaan damai dan keamanan mungkin menjadi atheist yang keras atau bermusuh, tetapi ketika botnya kehilangan keseimbangan dalam badai di laut, bahkan ateis menyadari bahwa ada Tuhan dan orang yang bermusuhan bahawa hanya ada Satu Tuhan. "
Itulah Apabila orang yang memiliki kedua-dua sifat ini, mengenali realiti dengan tanda-tanda ini, mereka memahami Tauhid dengan jelas dan berpegang teguh dengannya. Kualiti pertama adalah mereka harus bersabar: mereka tidak boleh berubah-ubah tetapi baik dan berterusan: mereka harus tetap teguh pada kepercayaan yang benar di bawah semua keadaan, menyenangkan atau tidak menyenangkan, sukar atau mudah, baik atau tidak menguntungkan.Mereka tidak sepatutnya mempunyai kelemahan yang ketika masa-masa sulit datang, Stan memohon kepada Tuhan dengan rendah hati, dan ketika mereka berubah menjadi masa yang baik, mereka melupakan Tuhan sama sekali.Atau itu, sebaliknya, mereka harus menyembah Allah pada waktu yang baik dan mula mengutuk-Nya apabila disentuh oleh kesusahan dan kemalangan. Kualiti yang lain adalah bahawa mereka harus bersyukur: mereka tidak boleh membuktikan tidak berterima kasih dan tidak berterima kasih: tetapi menghargai kebaikan dan harus tetap dilepaskan dari dalam untuk memberikan terima kasih kepada orang yang memberikan kebaikan itu. "
57 "Iqtisad" dalam asal mungkin bermaksud ketegasan atau kesederhanaan. Dalam kes pertama, ayat itu bermaksud: "Beberapa daripada mereka hanya tetap teguh pada Tauhid, yang telah dijanjikan mereka untuk diikuti apabila ditenggelami oleh batu, dan ini menjadikan mereka berpegang teguh pada kebenaran sesudah itu." Sekiranya ia diambil untuk bermaksud kesederhanaan, ia akan bererti: Sesetengah daripada mereka menjadi sederhana dan kurang tegar dalam kepercayaan ateisme dan politeisme mereka, atau mereka kehilangan sedikit semangat dan semangat yang disebabkan oleh kejadian bencana. " Allah telah menggunakan hukuman yang bermakna ini di sini untuk merujuk kepada ketiga-tiga negeri secara serentak. Objek mungkin adalah untuk menunjukkan fakta bahawa semasa ribut di laut, minda semua orang secara automatik ditetapkan dengan betul, dan semua orang melepaskan ateisme dan politeisme dan Mula-mula mereka memohon kepada Allah untuk membantu, tetapi apabila mereka selamat di darat, hanya segelintir daripadanya seolah-olah telah mempelajari apa-apa pengajaran yang kekal dari pengalaman mereka. Kemudian, bilangan kecil ini juga dibahagikan kepada tiga kumpulan: mereka yang mengamalkan keteguhan selepas itu, dan mereka yang menjadi sederhana dalam ketidakpercayaan mereka, dan Mereka yang mengekalkan semangat semangat yang disebabkan oleh kecemasan.
Kedua-dua sifat ini adalah antitesis dari dua sifat yang disebutkan dalam ayat yang terdahulu. Orang yang khianat adalah orang yang benar-benar tidak setia dan tidak menghiraukan janji dan janji-Nya, dan orang-orang yang tidak bersyukur yang tidak mengakui kebaikan dan kebaikan dan manfaat yang diterima olehnya, dan bahkan melakukan pemberontakan terhadap penasihatnya. Orang-orang yang mempunyai sifat-sifat ini kembali kepada ketidakpercayaan mereka, ateisme mereka dan politeisme mereka tanpa ragu-ragu seketika bahaya telah dielakkan. Mereka tidak mengakui bahawa mereka telah merasakan beberapa tanda-tanda dalam diri mereka sendiri dan juga di luar diri kewujudan Allah dan Dia hanya Satu ketika ditenggelami oleh batu, dan mereka memohon Allah sebenarnya adalah hasil pengiktirafan mereka terhadap realiti yang sama . Para ateis di kalangan mereka menerangkan tindakan mereka, mengatakan, "Ia adalah kelemahan yang kita nyatakan dalam keadaan kekeliruan dan kebingungan, sedangkan tidak ada Tuhan, yang mungkin telah menyelamatkan kita dari badai: kita sebenarnya berhasil melarikan diri dengan kebaikan daripada apa-apa dan apa-apa peranti dan cara dan sumber itu. "Bagi mushrik, mereka secara amnya berkata," Kami mempunyai pertolongan dan perlindungan seperti itu dan seperti seorang kudus atau tuhan dan dewi yang tersedia kepada kami berdasarkan yang kami melarikan diri. " , sebaik sahaja mereka mendarat di pantai, mereka mula bersyukur kepada tuhan-tuhan palsu ini dan menyampaikan persembahan di kuil-kuil mereka. Mereka tidak peduli untuk berfikir bahawa apabila mereka telah hilang harapan, tidak ada yang lain selain Allah, Yang, yang mereka mungkin telah meminta dan meminta bantuan.
59 Itulah, "Hubungan seseorang dengan kawannya, atau pemimpinnya, atau panduan rohaniya, dan lain-lain tidak begitu dekat dan intim sebagai hubungan yang ada antara anak-anak dan ibu bapanya. Tetapi pada Hari Kebangkitan bahkan anak lelaki dan bapa tidak akan dapat membantu antara satu sama lain. Bapa tidak akan mempunyai keberanian untuk datang ke hadapan dan mengatakan bahawa dia mungkin disita bukan anak untuk dosa-dosanya, dan juga anak lelaki itu tidak akan mengatakan bahawa dia boleh dihantar ke Neraka daripada bapanya Bagaimana pula seseorang itu mengharapkan seseorang itu dapat memanfaatkan sesuatu untuk yang lain di sana? Oleh itu, orang bodoh adalah orang yang merosakkan akhiratnya di dunia untuk kepentingan orang lain, atau mengadopsi cara dosa dan penyelewengan oleh ketergantungan kepada orang lain. Di sini, kita harus memandang tema ayat 15, di mana kanak-kanak telah diingatkan supaya tidak menerima penyimpangan dalam perkara iman dan agama dengan perintah orang tua, walaupun dalam urusan kehidupan duniawi mereka bertugas berkhidmat dengan mereka sebaik mungkin. "
60 "Janji Allah": janji Kebangkitan, apabila Mahkamah Allah akan ditubuhkan dan semua orang akan dipanggil untuk memberikan pertimbangan tentang perbuatannya.
61 Kehidupan dunia melibatkan orang-orang, yang hanya melihat dangkal, dalam pelbagai kesalahpahaman yang berbeza. Seseorang berfikir bahawa hidup dan mati hanya milik dunia ini, dan tidak ada kehidupan akhirat; Oleh itu, apa sahaja yang perlu dilakukan, kita harus melakukannya di sini dan sekarang. Satu lagi yang hilang dalam kekayaan dan kekuasaan dan kemakmurannya, melupakan kematiannya dan terlibat dalam idea bodoh bahawa cucu-cucunya dan kuasa-Nya kekal selama-lamanya. Satu lagi yang menghadap matlamat moral dan rohani menganggap keuntungan dan keseronokan material dalam diri mereka sebagai satu-satunya objektif dan tidak memberi apa-apa kepentingan tetapi "taraf hidup", tidak kira sama ada standard gas kemanusiaannya jatuh lebih rendah dan lebih rendah sebagai hasilnya. Seseorang berfikir bahawa kemakmuran duniawi adalah kriteria sebenar kebenaran dan kepalsuan: setiap cara hidup yang memastikan ini adalah kebenaran dan semuanya bertentangan dengan itu adalah kepalsuan. Seseorang menganggap kemakmuran ini sebagai tanda menjadi kegemaran Allah, dan mengamalkan undang-undang bahawa sesiapa yang memimpin kehidupan yang makmur di sini adalah Allah yang dikasihi tidak kira sama ada dia mungkin telah mencapai kemakmuran ini, dan sesiapa yang mengetuai kehidupan sengsara di dunia , walaupun ia disebabkan oleh cintanya kepada kebenaran dan ketakwaannya, akan hidup dalam keadaan sengsara di akhirat juga. Ini dan salah faham seperti ini telah dipanggil "penipuan kehidupan duniawi" oleh Allah.
62 Al-gharur (penipu) mungkin Syaitan atau lelaki atau sekumpulan orang, atau bahkan diri sendiri, atau sesuatu yang lain. Sebab untuk menggunakan perkataan yang komprehensif dan bermakna dalam bentuk mutlak tanpa mengenal pasti orang atau benda tertentu, adalah untuk orang yang berlainan ada cara yang berbeza yang menyebabkan mereka penipuan. Mana-mana cara tertentu atau menyebabkan yang menipu seseorang itu disesatkan dan tersesat dari cara yang betul kepada cara yang salah, akan menjadi al-gharur dalam Kas tertentu.
"Untuk menipu (seseorang) mengenai Allah" juga kata-kata yang komprehensif, termasuk pelbagai jenis penipuan. "Si penipu" menipu seorang lelaki dengan gagasan bahawa tidak ada Tuhan sama sekali, dan orang lain dengan gagasan bahawa Tuhan setelah membuat dunia telah menyerahkan kendali dan pentadbirannya kepada manusia dan tidak lebih memperhatikannya; dia menyesatkan orang lain, dengan berkata, "Ada arc beberapa kegemaran Tuhan: jika kamu mencapai kedekatan mereka, kamu pasti akan memaafkan apa yang kamu lakukan, atau mungkin telah dilakukan di dunia," dia menipu orang lain, mengatakan , "Tuhan adalah Maha Pengampun dan Maha Pengasih. Anda boleh terus melakukan dosa secara bebas, dan Ia akan mengampuni setiap dosa kamu." Dia memberi orang lain gagasan determinisme dan menyesatkannya, mengatakan, "Segala sesuatu yang kamu lakukan adalah pra-ditahbiskan: jika anda melakukan kejahatan, itu adalah Tuhan yang membuat anda melakukan itu: jika anda menghindari kebaikan, itu adalah Tuhan yang membuat anda menghindarinya. " Oleh itu, terdapat banyak jenis penipuan sedemikian yang mana manusia sedang ditipu mengenai Tuhan. Apabila dianalisis ia menyedari bahawa penyebab asas semua kesilapan dan dosa dan jenayah adalah bahawa manusia telah ditipu mengenai Tuhan dalam satu cara atau yang lain, dan itulah bagaimana dia telah disesatkan untuk beberapa penyelewengan ideologi atau kesilapan moral.
63 Ayat ini, sebenarnya merupakan jawaban kepada soalan orang-orang kafir tentang ketika Hari Kiamat akan datang, yang mereka bertanya ketika mereka mendengar Nabi menyebutnya dan janji di akhirat, sekali lagi. Alquran telah menjawab ini kadang-kadang dengan memetik soalan dan kadang-kadang tanpa memetiknya, kerana para penerima tahu tahu apa yang mereka bertanya. Ini adalah salah satu daripada ayat-ayat yang menjawab soalan tanpa memetik soalan itu sendiri.
Kalimat pertama: 'Allah sahaja yang mempunyai pengetahuan mengenai Jam ", adalah jawapan yang sebenar kepada soalan tersebut. Keempat kalimat yang berikut adalah hujah untuk menyokongnya. anda tidak mempunyai pengetahuan bahkan tentang perkara-perkara yang anda paling rapat dan sangat prihatin dalam kehidupan. Bagaimanakah bolehkah anda mengetahui tentang kapan akan berakhir tebu seluruh dunia? Kemakmuran dan kesukaran anda bergantung pada hujan. Tetapi kawalan dan peraturannya sepenuhnya di tangan Allah. Dia menurunkan hujan setiap saat dan di mana sahaja dan dalam apa jua langkah yang Dia suka dan menahannya bila-bila masa dia dikehendaki. Anda sama sekali tidak mengetahui berapa banyak hujan yang akan jatuh di tempat tertentu pada masa tertentu dan tanah mana yang akan kekal tanpa ia, dan tanah mana yang akan terjejas teruk walaupun ia. Isteri-isteri anda hamil oleh sperma drop anda sendiri, yang menstabilkan perlumbaan anda pada masa akan datang, tetapi anda tidak tahu apa yang sedang berbentuk di dalam rahimnya, dan dalam bentuk apa dan dengan apa yang baik atau yang jahat itu akan muncul. Anda tidak tahu apa yang akan anda jumpai pada keesokan harinya. Kemalangan mendadak boleh mengubah nasib anda; tetapi anda tidak menyedari ia walaupun satu minit sebelum kejadian itu.Anda tidak tahu di mana kehidupan masa kini akhirnya akan berakhir. Allah telah menyimpan semua maklumat ini dengan Sendiri sahaja; dan tidak memberi anda pengetahuan mengenai mana-mana ini. Anda benar-benar menginginkan bahawa anda harus mempunyai pengetahuan tentang setiap perkara ini supaya anda dapat membuat persediaan yang diperlukan terlebih dahulu, tetapi anda tidak mempunyai kursus lain yang terbuka kepada anda daripada hanya bergantung kepada perintah Allah dan pelupusan dalam hal ini. Begitu juga, tentang akhir dunia juga tidak ada alternatif tetapi bergantung kepada perintah dan keputusan Allah. Pengetahuan tentang hal ini juga tidak diberikan kepada siapa pun, dan tidak juga dapat diberikan. "
Di sini, perkara lain juga perlu difahami dengan baik, dan ini adalah: Ayat ini tidak memberikan senarai benda-benda yang tidak kelihatan dan tersembunyi, yang tidak diketahui siapa pun melainkan Allah. Di sini hanya beberapa perkara yang paling jelas yang telah ditunjukkan hanya untuk dijadikan sebagai ilustrasi. Ini adalah perkara-perkara yang manusia paling mendalam dan terperanjat, tetapi dia tidak menyedarinya. Dari sini, adalah salah untuk menyimpulkan bahawa ini adalah lima perkara yang tidak kelihatan dan tersembunyi yang tidak diketahui oleh sesiapa kecuali Allah. Sebagai hakikatnya, ghaib terpakai kepada setiap perkara yang tersembunyi dari ciptaan tetapi dalam pengetahuan Allah, dan perkara-perkara seperti ini tidak terhingga dan tidak terbatas. (Untuk perbincangan terperinci mengenai ini, lihat An-Naml: 65 dan EN itu).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan