Khamis, 22 Februari 2018

25. Surah Al Furqan

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


25. Surah Al Furqan (Kriteria)

Statistik

Juz 18 – 23.AlMu’minun 1 – 25.AlFurqan 1-20
Juz 19 – 25.AlFurqan 21-77 – 27.AnNaml 55  


Slide

Surah mengambil namanya "Al-Furqan" dari ayat pertama. [QS25:1]
Walaupun ia adalah simbolik seperti nama banyak Surah lain, ia mempunyai hubungan yang dekat dengan subjeknya.

Tempoh Wahyu


Nampaknya dari gaya dan perkara yang seperti, Surah Al-Mu'minun, ia juga didedahkan pada tahap ketiga kenabian di Makkah. Ibn Jarir dan Imam Razi telah menyebutkan tradisi Dahhak bin Muzahim bahawa surah ini diwahyukan lapan tahun sebelum Surah An Nisa. Ini juga mengesahkan pendapat kita tentang tempoh penyataannya. ( Ibn Jarir , Vol. XIX, ms 28-30, dan Tafsir Kabir , Vol VI, ms 358).

Perkara Matter dan Topik

Surah membincangkan keraguan dan bantahan yang ditimbulkan terhadap Al-Qur'an, nabi Muhammad (saw dan rahmat Allah) dan ajaran-ajarannya oleh orang-orang kafir Mekah. Jawapan yang sesuai untuk setiap bantahan telah diberikan dan orang-orang telah diberi amaran tentang akibat menolak Kebenaran. Pada akhir Surah, gambaran yang jelas tentang keunggulan moral orang-orang Mukmin telah digambarkan seperti pada permulaan Surah Al-Mu'minun, seolah-olah berkata, 'Berikut adalah kriteria untuk membezakan yang asli dari tiruan. Inilah sifat mulia orang-orang yang telah mempercayai dan mengikuti ajaran Nabi dan ini adalah jenis orang yang dia cuba berlatih. Anda boleh membandingkan dan membezakan jenis orang ini dengan orang-orang Arab, yang belum menerima Mesej, dan yang menegakkan "kejahilan" dan berusaha sepenuhnya untuk mengalahkan Kebenaran. Kini, anda boleh menilai sendiri tentang pilihan anda. "Walaupun persoalan ini tidak ditekankan dengan begitu banyak perkataan, ia telah diletakkan di hadapan setiap orang di Arab dalam bentuk yang nyata. Perlu diperhatikan bahawa dalam beberapa tahun akan datang , jawapan praktikal yang diberikan kepada soalan ini oleh seluruh negara, dengan pengecualian minoriti kecil, adalah bahawa mereka memilih Islam.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Yang sangat diberkati ialah Dia, yang telah menurunkan Al-Furqan 2 3 kepada hamba-Nya supaya ia menjadi peringatan kepada semua umat manusia. 4
[2-3] Dia yang Kepunyaan kerajaan langit dan bumi: 5 Siapa yang tidak mempunyai anak laki-laki. 6 Siapa yang tidak mempunyai rakan kongsi dalam Kedaulatan-Nya. 7 Siapa yang menciptakan setiap benda dan kemudian menetapkan nasibnya. 8 Tetapi orang-orang telah menetapkan, selain-Nya, para dewa, yang tidak menciptakan sesuatu, tetapi diciptakan sendiri, 9 yang tidak dapat mendatangkan malapetaka atau menolong diri mereka sendiri, yang tidak berkuasa atas hidup atau mati, dan tidak dapat membangkitkan orang mati. 10
[4-6] Mereka yang telah menolak Mesej Nabi, berkata, "Ini (Al-Furqan) adalah pemalsuan yang telah dirancang oleh orang ini, dan beberapa yang lain telah menolongnya." Apa kejahatan kejam 11 dan kebohongan yang tidak baik!Mereka berkata, "Perkara-perkara ini adalah tulisan orang-orang kuno yang telah disalinnya untuk dirinya sendiri, dan kemudiannya dibacakan kepadanya pada waktu pagi dan petang. '' Wahai Muhammad, katakan kepada mereka," Ini telah diturunkan oleh Dia, yang mengetahui rahsia langit dan bumi. " 12 Fakta ialah Dia Maha Pengampun dan Pengasih.
[7-10] Mereka berkata, "Apakah Rasul yang dia makan dan bergerak di jalanan? 14 Mengapa tidak seorang malaikat diturunkan untuk menemaninya dan menganiaya (orang-orang kafir)? Tidakkah sekurang-kurangnya harta kekayaan diturunkan kepadanya atau taman yang diberikan kepadanya untuk rezeki? " 16 Dan orang-orang fasik berkata, "Kamu mengikuti seorang lelaki yang jahat." 17 Lihat saja hujah-hujah aneh yang mereka sampaikan kepada kamu! Mereka telah tersesat sejauh mana mereka tidak boleh mengenakan apa-apa terhadap kamu. 18 Berbahagialah Dia, Dia, jika Dia kehendaki, dapat memberikan lebih banyak dan hal-hal yang lebih baik daripada apa yang mereka usulkan untuk kamu: Tidak banyak kebun, yang mengalir di bawahnya; dan istana besar.
[11-14] Hakikatnya ialah bahawa orang-orang ini telah menafikan "Jam" 20 21 Dan bagi orang yang menafikan masa datangnya hari kiamat, Kami telah menyediakan neraka yang menyala-nyala. Apabila ia akan melihat mereka dari jauh, mereka akan mendengar suara-suara yang berkobar dan menderu. Dan apabila mereka dirantai bersama-sama dan dilemparkan ke dalam ruang sempit di dalamnya, mereka akan mula memanggil untuk mati. (Kemudian dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu memanggil satu maut hari ini, tetapi panggil banyak kematian."
[15-16] Bertanyalah kepada mereka: "Adakah ini (api) yang lebih baik atau Taman yang kekal yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa kepada Allah?" yang akan menjadi balasan kebaikan mereka dan tujuan akhir perjalanan mereka di mana mereka akan mendapatkan segala yang mereka inginkan dan di mana mereka akan kekal selama-lamanya. Inilah janji yang telah diambil oleh Tuhanmu untuk diri sendiri. 23
[17] Dan pada hari itu (Tuhanmu) akan mengumpulkan semua orang ini bersama-sama dengan dewa-dewa mereka, 24 yang mereka sembah selain Allah. Kemudian Dia akan bertanya kepada mereka, "Adakah kamu menyesatkan para hamba-Ku ini, atau adakah mereka tersesat?" 25
[18-19] Mereka akan menjawab, "Maha Suci Engkau, kami tidak berani mengambil sebarang penjaganya selain Engkau. Engkau telah memberikan kepada mereka dan nenek moyang mereka segala perbuatan yang baik sehingga mereka melupakan peringatan dan menanggung hukuman. " 26 Demikianlah tuhan-tuhan kamu menyangkal apa yang kamu katakan hari ini. 27 Maka kamu tidak dapat menolak hukumanmu dan tidak akan mendapat pertolongan dari mana-mana; dan sesiapa yang bersalah. dari kejahatan 'di antara kamu, Kami akan menjadikan dia merasakan siksaan yang berat.
[20] Wahai Muhammad, segenap rasul-rasul yang telah Kami utus sebelum kamu juga makan makanan dan bergerak di jalan-jalan. 29 Sebenarnya, Kami telah menjadikan kamu semua alat uji bagi satu sama lain. 30 Adakah anda akan menunjukkan kesabaran? 31 Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui segala sesuatu. 32
[21-30] Orang-orang yang tidak takut datang sebelum Kami, katakan, "Mengapa tidak malaikat-malaikat diturunkan kepada kita, 33 atau kita tidak akan melihat Tuhan kita?" 34 Mereka menganggap dirinya sombong angkuh yang besar, dan telah melampaui batas segala pemberontakan mereka. Hari, ketika mereka akan melihat malaikat, tidak akan menjadi hari bersukacita bagi para penjahat; 36 mereka akan berseru, "Semoga Allah menyelamatkan kita!" Kemudian Kami akan berpaling. kepada apa yang mereka telah lakukan dan menjadikannya sia-sia seperti debu yang tersebar. 37 (Sebaliknya) hanya mereka yang berhak mendapat Taman, akan mempunyai rumah yang baik pada Hari itu dan tempat yang sejuk untuk berehat tengah hari. 38 Pada hari itu, awan akan kelihatan meraih langit dan malaikat akan diturunkan pangkat setelah pangkat. Kerajaan yang sebenarnya pada hari itu hanya akan dimiliki oleh Yang Maha Pemurah, dan hari itu akan menjadi hari yang sangat sukar bagi orang-orang kafir. Orang yang zalim itu akan menggigit di tangannya dan berkata, "Bolehkah aku berdiri di sisi Rasulullah, wahai curiaku! Bukankah aku tidak memilih demikian dan jadi seorang sahabat? menolak nasihat yang telah datang kepadaku. Syaitan telah terbukti khianat terhadap manusia. " 40 Dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Wahai Tuhanku, umatku telah menjadikan Alquran ini sebagai objek penyesalan mereka." 41
[31] Wahai Muhammad, demikianlah Kami telah menjadikan penjahat-penjahat menjadi musuh-musuh setiap Nabi, 42 tetapi Tuhanmu cukup bagimu sebagai Penunjuk dan Penolongmu. 43
[32-34] Orang-orang kafir berkata, "Mengapa tidak seluruh Al-Quran diturunkan kepada orang ini sekaligus?" 44 Nah, ini telah dilakukan untuk menarik perhatian anda dalam fikiran anda, dan (untuk objek yang sama) Kami telah menghantarnya sedikit demi sedikit. Dan ada satu lagi kebijaksanaan dalam hal ini apabila mereka membawa kepadamu suatu perkara yang aneh, Kami telah memberikan jawaban yang tepat kepadamu pada waktu dan menjelaskan semuanya dengan cara yang terbaik, didorong ke Neraka di wajah mereka, telah mengambil pendirian yang salah dan cara mereka paling salah! 47
[35-40] Kami berikan Musa Kitab 48 dan menunjuk saudaranya Harun sebagai penasihatnya; kemudian Kami katakan kepada mereka: "Pergilah kepada orang-orang yang telah mendustakan ayat-ayat Kami sebagai palsu". 49 Demikianlah Kami binasakan umat-umat itu dengan sungguh-sungguh. Begitu juga dengan orang-orang Nuh apabila mereka menuduh Rasul dengan penipuan. 50 Kami tenggelamkan mereka dan menjadikan mereka peringatan bagi seluruh umat manusia, dan Kami sediakan azab yang pedih bagi orang-orang yang zalim. 51 Begitu juga telah dihancurkan kaum Ad dan Thamud dan kaum Rass, dan banyak generasi di antaranya. Kami memberi peringatan kepada mereka masing-masing dengan memetik contoh-contoh (mereka yang telah dimusnahkan sebelum mereka) dan akhirnya memusnahkan mereka semua. Sesungguhnya orang-orang ini telah melewati tempat kediaman yang telah hujan hujan yang jahat; 53 adakah mereka tidak melihat reruntuhannya? Tetapi mereka tidak mengharapkan kehidupan yang lain di akhirat. 54
[41-42] Apabila orang-orang itu melihat kamu, mereka mencemooh kamu (dengan berkata): "Inikah orang yang telah diutus oleh Allah sebagai RasulNya? Dia hampir menyesatkan kami dari tuhan-tuhan kami, sekiranya kami tidak tetap teguh iman terhadap mereka. " 55 Masa adalah tidak jauh apabila mereka akan melihat siksaan dan menyedari yang telah menyimpang jauh dari kebenaran.
[43-44] Adakah anda pernah mempertimbangkan kes orang yang telah menjadikan nazirnya tuhan? 56 Bolehkah anda mengambil tanggungjawab untuk membimbing orang seperti itu? Adakah anda berfikir bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami? Mereka hanya seperti lembu; Tidak, bahkan lebih buruk daripada lembu. 57
[45-46] Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu memanjangkan bayangan? Sekiranya Dia menghendaki, Dia akan menjadikannya tetap, tetapi Kami menjadikan matahari sebagai juruterbang; 58 kemudian (apabila matahari naik), Kami menggulungnya sedikit demi sedikit ke arah Kami. 59
[47] Dan Dialah Allah yang menjadikan malam sebagai pakaian bagi kamu, dan tidur sebagai pahit kematian, dan hari sebagai masa untuk hidup kembali. 61
[48-50] Dan Dialah yang menjadikan angin sebagai harbinger rahmat-Nya, kemudian Dia menurunkan air yang suci dari langit supaya Ia dapat menghidupkan semula tanah yang mati, dan menghilangkan dahaga banyak makhluk-Nya dari kalangan binatang dan manusia. 63 Kami membentangkan fenomena yang sama berulang-ulang di hadapan mereka supaya mereka dapat belajar dari pelajaran itu; tetapi kebanyakan orang menolak untuk menerima sikap lain daripada ketidakpercayaan dan rasa tidak terima kasih. 65
[51-54] Sekiranya Kami menghendaki, Kami akan membangkitkan seorang Warner yang berasingan di setiap tempat kediamannya. 66 Maka, wahai Nabi, jangan menyerah kepada orang-orang kafir, tetapi jihad melawan mereka dengan Al-Qur'an ini. 67
Dan Dia, yang telah melepaskan dua laut, satu yang enak dan manis, yang lain pahit dan asin, dan ada pemisahan di antara mereka, yang merupakan penghalang yang tidak dapat diatasi. 68
Dan Dialah yang menciptakan manusia dari air, kemudian dari pada-Nya Dia menjadikan dua jenis keluarga, dengan darah dan perkawinan: 69 Tuhanmu Maha Kuasa.
[55] Tetapi mereka menyembah selain daripada Allah, orang-orang yang tidak dapat memberi manfaat kepada mereka dan tidak mendatangkan mudarat kepada mereka. Lebih dari ini, orang kafir itu menjadi penolong bagi setiap pemberontak terhadap Tuhannya. 70
[56-57] Wahai Muhammad, Kami hanya mengutus kamu untuk memberitakan khabar gembira dan memberi peringatan. 71 Katakan kepada mereka, "Saya tidak meminta kepada kamu apa-apa balasan untuk kerja-kerja ini: Saya hanya meminta kepada siapa yang akan mengamalkan jalan Tuhannya." 71a
[58-59] Wahai Muhammad yang percaya kepada Allah Yang Maha Esa dan tidak akan mati "Maha Suci Dia dengan pujianNya, kerana Dia sendiri cukup menyadari dosa-dosa hambaNya. Dalam enam masa Ia menciptakan bumi dan langit dan segala yang ada di antara mereka; maka Dia menubuhkan DiriNya di "Arasy" (dari Kerajaan alam semesta). 72 (Dia lah sahaja Maha Mengasihani); tentang kemuliaan-Nya, tanyakan kepada orang yang mengetahui.
[60] Apabila dikatakan kepada mereka. "Bersujudlah kamu di hadapan Yang Maha Pemurah," mereka menjawab, "Apa yang Maha Pemurah? Adakah kamu akan sujud kepada kita sebelum sesiapa yang kamu kehendaki?" 73 Dan undangan ini hanya membantu meningkatkan kebencian mereka lagi. 74
[61-62] Berbahagialah Dia, Yang telah membuat benteng-benteng yang kuat di langit dan telah menjadikannya sebagai "lampu" dan bulan yang bersinar. Dia yang menjadikan malam dan siang untuk saling berjaya sehingga setiap orang yang ingin belajar pelajaran atau bersyukur. 77
[63-73] Para hamba Yang Maha Pemurah adalah orang-orang yang berjalan dengan rendah hati di bumi 79 yang apabila orang-orang yang jahil itu bersikap sombong terhadap mereka, katakanlah, "Selamat sejahtera bagi kamu" yang melewati malam mereka dengan sujud dan berdiri di hadapan Tuhan mereka 81 yang berdoa, "Ya Tuhan kami, selamatkan kami dari azab Neraka, kerana siksaan itu membunuh: ia adalah tempat tinggal yang jahat dan tempat berehat yang jahat" yang, ketika mereka membelanjakannya, tidak berlebihan atau tidak menderita tetapi bertakwalah keemasan di antara keduanya: 83 yang tidak memohon tuhan mana-mana kecuali Allah atau membunuh jiwa, yang diharamkan Allah, tidak adil, dan tidak berzina. Dia yang melakukan ini akan dihukum kerana dosa-dosanya, dan siksa itu akan berlipat ganda pada hari kiamat, dan dia akan kekal dalam keadaan malu-malu, kecuali orang yang telah bertaubat (setelah dosa-dosa itu) dan percaya dan melakukan perbuatan-perbuatan yang benar, maka sesungguhnya Allah akan mengubah perbuatan-perbuatannya yang jahat, dan Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.Sebenarnya, orang yang bertaubat dan melakukan perbuatan yang benar, kembali kepada Allah sebagai yang patut. 88 (Dan hamba-hambaNya Yang Maha Pemurah adalah orang-orang yang tidak beriman kepada yang dusta dan siapa;jika mereka telah lulus dengan apa yang sia-sia, lulus seperti orang-orang yang bermaruah 90 yang tidak berkelakuan seperti orang buta dan pekak, apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Tuhan mereka sebagai peringatan. 91
[74-76] Mereka yang berdoa, "Ya Tuhan kami, memberkati kami dengan isteri dan anak-anak, yang mungkin menjadi penghibur mata kami, dan menjadikan kami pemimpin orang-orang benar." Demikianlah orang-orang yang akan diberkati dengan istana-istana yang tinggi untuk ketangguhan mereka, di mana mereka akan disambut dengan kehormatan, kehormatan dan salam dan di mana mereka akan hidup selama-lamanya: apa tempat yang sangat baik dan tempat istirahat yang sangat baik!
[77] Wahai Muhammad, beritahu orang-orang, "Tuhanku tidak peduli sekiranya kamu tidak memohon kepadaNya. 96 Sekarang kamu telah menyangkal (wahyu-wahyu), kamu akan diberikan hukuman yang tidak akan pernah kamu dapat mengelakkan. "
1 Kata arab tabaraka sangat komprehensif, dan tidak dapat dipahami sepenuhnya dan sepenuhnya oleh "sangat diberkati", bahkan tanpa hukuman. Walau bagaimanapun, makna boleh dipegang dengan memandang bahagian yang tinggal
daripada vv. 1-2. Di sini ia telah digunakan untuk menyampaikan makna berikut:
(1) Dia adalah Yang Maha Pemurah: itulah sebabnya Dia telah mengurniakan berkat besar Al-Furqan kepada hamba-hambaNya supaya dia dapat memberi nasihat kepada semua umat manusia.
(2) Dia adalah Yang Maha Agung dan Maha Besar. Kerana kerajaan langit dan bumi adalah milik-Nya.
(3) Dia adalah yang paling Kudus, Murni dan Sempurna: Dia bebas dari segala warna syirik dan tidak mempunyai pasangan dalam KetuhananNya, dan tidak memerlukan seorang anak untuk menggantikan Dia; kerana Dia sentiasa tahan.
(4) Dia adalah Yang Maha Tinggi dan Yang Maha Tinggi dalam kedudukan: kerajaan dan kekuasaan sepenuhnya dan milikNya, dan tidak ada sesiapa yang mempunyai bahagian dalam kuasa dan kekuasaan-Nya.
(5) Dia adalah Pencipta tunggal alam semesta dan telah mencipta setiap dan segala sesuatu di dalamnya dan menentukan takdirnya. Untuk maklumat lanjut, lihat EN 14 AI Mu'minun dan EN 19 dari AI-Furqan.
2 Al-Furqan: Kriteria. Al-Qur'an telah disebut Al-Furqan kerana itu adalah Kriteria untuk menghakimi kebajikan dan kebajikan yang salah dan salah, kebenaran dan kepalsuan.
3 Perkataan nazzala menunjukkan wahyu al-Quran sedikit demi sedikit. Kebijaksanaan pengenalan ini akan dijelaskan dalam kajian ayat 32, di mana bantahan orang-orang kafir Makkah -as mengapa al-Qur'an tidak diturunkan sekaligus-telah ditangani
4 "..... warner kepada semua umat manusia": Untuk memberi amaran kepada semua umat manusia tentang akibat buruk dari kecenderungan dan penyelewengan mereka. Pemberi amaran mungkin AI-Furgan atau nabi yang kepadanya ia diturunkan. Rasul-rasul kerana kedua-dua mereka dihantar untuk tujuan yang sama. Pesan Al-Qur'an dan Nabi Muhammad (saw dan rahmat Allah) tidak dimaksudkan untuk negara tertentu tetapi untuk seluruh dunia, dan bukan untuk mereka , tetapi untuk semua masa yang akan datang, ini telah dinyatakan di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an, misalnya: "Wahai Muhammad, katakanlah, wahai umat manusia, aku adalah Rasul kepada kamu semua dari Allah ..... "(Al-A`raf: 158)" ... dan Al-Quran ini telah diturunkan kepada saya supaya saya dengan ini memberi amaran kepada kamu semua dan siapa yang dapat dicapai. "(Al An'am: 19) "Kami telah mengutus kamu hanya sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi amaran kepada seluruh umat manusia." (Saba: 28) dan "Kami telah mengutus kamu sebagai rahmat kepada seluruh umat manusia." (Al Anbiya ': 107) Nabi saw sendiri telah menyatakan secara jelas di dalamnya e Hadis; Sebagai contoh, dia berkata: "Saya telah dihantar kepada semua lelaki-merah dan hitam." "Di hadapan saya Nabi hanya diutus kepada kaumnya sendiri, tetapi telah dihantar kepada semua umat manusia." (Bukhari, Muslim). "Saya telah dihantar kepada semua umat manusia, dan saya adalah para Nabi yang terakhir." (Muslim).
5 Terjemahan lain adalah: "Kepunyaan Tuhan atas langit dan bumi." Iaitu, Dia sendiri mempunyai hak eksklusif untuknya, dan tidak ada orang lain yang berhak kepadanya dan tidak ada bahagian di dalamnya.
6 Iaitu, "Dia tidak mempunyai hubungan langsung dengan orang lain, dan Dia tidak pernah mengambil seseorang sebagai anak lelaki. Oleh itu, tidak ada orang lain di alam semesta yang berhak untuk menyembah Dia adalah Unik dan tidak ada pasangan dalam KetuhananNya. Oleh itu, semua orang yang bersekutu dengan-Nya malaikat atau jin atau orang-orang kudus sebagai keturunan-keturunannya, tidak tahu sama sekali, orang-orang yang percaya bahawa sesetengah orang adalah "anak"-Nya, juga tidak tahu, mereka tidak mempunyai konsep yang benar tentang Kebesaran Allah Dia menjadi lemah dan memerlukan seperti manusia, yang memerlukan seseorang untuk menjadi pewaris mereka. Ia adalah kejahilan dan kebodohan. " Untuk maklumat lanjut, lihat EN 66 ke G8 dari Surah Yunus.
7 Kata mulk Arab bermaksud Kedaulatan, Penguasa Tertinggi, dan Raja. Maka hukuman itu akan bermaksud: "Allah adalah Penguasa Mutlak seluruh alam semesta dan tidak ada yang lain yang mempunyai hak untuk berkuasa, oleh itu Dia sahaja adalah Tuhan." Sekiranya seorang lelaki mengambil apa-apa lagi sebagai tuannya, dia melakukannya di bawah anggapan bahawa dewa itu mempunyai kuasa untuk berbuat baik atau mendatangkan bahaya dan membuat atau merampas hartanya; tiada siapa yang mahu menyembah dewa yang tidak berkuasa. Sekarang apabila diakui bahawa tidak ada yang lain kecuali Allah mempunyai kuasa dan kuasa yang nyata di alam semesta, tiada siapa yang akan tunduk kepada orang lain selain Dia dalam ibadah, dan juga tidak akan menyanyikan nyanyian orang lain, atau melakukan kebodohan untuk membungkuk sebelum melakukan sesuatu kecuali Tuhan yang sebenar, atau mengenali yang lain sebagai penguasanya, kerana "Kepunyaan Allah kerajaan Kedaulatan langit dan bumi dan kepada Dia sahaja."
8 Mungkin ada terjemahan lain juga: "Dia telah menetapkannya dalam perkiraan yang wajar"; atau "Dia telah menetapkan langkah yang tepat untuk segala-galanya." Tetapi tidak ada terjemahan yang dapat menyampaikan makna sebenarnya, iaitu: "Allah tidak hanya menciptakan segala sesuatu di alam semesta tetapi juga menentukan bentuk, saiz, potensi, ciri, jangka panjang kewujudannya, batasan dan taksiran perkembangannya dan semua hal lain Kemudian, Dia telah menciptakan sarana dan ketentuan untuk membolehkannya berfungsi dengan baik dalam bidang yang tersendiri. "
Ini adalah salah satu ayat yang paling komprehensif mengenai Al-Quran berkenaan dengan Ajaran Tauhid. Menurut Tradisi, nabi sendiri mengajarkan ayat ini kepada setiap anak keluarganya sebaik sahaja ia dapat bercakap dan mengucapkan beberapa perkataan. Oleh itu, ayat ini adalah cara terbaik untuk mengesan Doktrin Tauhid di dalam minda kita, dan setiap muslim harus menggunakannya untuk mendidik anak-anaknya sebaik sahaja mereka membangun pemahaman.
9 Kata-kata ini komprehensif dan meliputi semua tuhan-tuhan palsu yang menyembah mushriks sama ada mereka adalah malaikat, jin, nabi, orang suci, matahari, bulan, bintang, pokok, sungai, haiwan dan sebagainya, yang telah diciptakan oleh Allah, atau yang telah diciptakan oleh manusia, seperti berhala-berhala batu, kayu, dll.
10 Maksudnya, "Allah telah menurunkan Al-Furqan kepada hamba-Nya supaya dia dapat mengajak orang-orang kepada Kebenaran, yang telah ditinggalkan oleh mereka kerana kecemasan dan kebencian, dan memberi amaran kepada mereka tentang akibat-akibat buruk dari kebodohan mereka. yang diwahyukan sedikit demi sedikit supaya dia dapat membezakan yang benar dari yang salah dan yang asli dari palsu. "
11 Terjemahan lain mungkin: "ketidakadilan yang hebat."
12 Ini adalah bantahan yang sama yang ditimbulkan oleh para orientalis moden terhadap Al-Quran, tetapi anehnya, tidak sezaman nabi yang pernah menimbulkan bantahan terhadapnya. Sebagai contoh, tidak ada seorang pun yang mengatakan bahawa Muhammad (peace be upon him) ketika seorang lelaki telah bertemu dengan bhikkhu, bhikkhu, dan telah mencapai pengetahuan agama dari dia, dan tidak ada yang mengatakan bahawa dia telah memperoleh semua informasi dari para bhikkhu Kristen dan Rabbi Yahudi semasa perjalanan perdagangan pada masa mudanya. Malah, mereka tahu bahawa dia tidak pernah mengembara dengan sendirinya tetapi di kafilah dan jika mereka berkata demikian, ia akan ditolak oleh beratus-ratus orang mereka sendiri dari bandar.
Kemudian, seseorang boleh bertanya, jika dia telah mendapat semua pengetahuan dari Buhairah ketika dia berumur 12 tahun, dan semasa perjalanan perdagangan ketika berusia 25 tahun, kenapa dia menyimpannya rahsia dari rakyat sehingga dia menjadi 40? sedangkan dia tidak meninggalkan negaranya walaupun untuk satu hari, tetapi hidup selama bertahun-tahun di kalangan rakyatnya sendiri di bandar yang sama. Itulah sebabnya rakyat Makkah tidak berani membawa apa-apa dakwaan yang tidak masuk akal dan tidak berasas terhadapnya. Keberatan mereka berkaitan dengan masa ketika dia mendakwa sebagai Nabi Allah dan bukan pada masa sebelum tuntutan itu. Hujah mereka seperti ini: "Orang ini buta huruf dan tidak dapat memperoleh apa-apa pengetahuan melalui buku-buku, dia telah tinggal di antara kita selama empat puluh tahun, tetapi kita tidak pernah mendengar daripadanya apa-apa yang mungkin telah menunjukkan bahawa dia mempunyai kenalan dengan apa yang dia berkhotbah Oleh itu, dia mesti mempunyai bantuan orang lain yang menyalin perkara-perkara ini dari tulisan orang-orang dahulu kala untuk dia: dia belajar perkara-perkara ini dari mereka dan membaca mereka sebagai Wahyu Ilahi: ini penipuan. " Begitu banyak yang menurut beberapa tradisi, mereka menamakan beberapa "pembantu" beliau, yang merupakan orang-orang Kitab, buta huruf dan tinggal di Makkah. Mereka adalah: (1) Addas, hamba yang dibebaskan dari Huvaitib bin `Abdul` Uzza (2) Yasar, hamba yang dibebaskan dari 'Ala bin Al Hadrami, dan (3) Jabr, hamba yang dibebaskan dari` Amir bin Rabbi`ah.
Rupa-rupanya ini adalah hujah berat. Kerana tidak ada bukti yang lebih besar tentang "penipuan" Nabi di atas daripada menentukan sumbernya. Tetapi ia kelihatan pelik bahawa tiada hujah yang dikemukakan untuk menafikan dakwaan ini kecuali penolakan semata-mata, seolah-olah mengatakan, "Tuntutan kamu adalah dusta yang tidak sopan: kamu kejam dan tidak adil untuk membawa dakwaan palsu terhadap Rasul kita; Qur'an adalah Firman Allah yang mengetahui semua rahsia di langit dan bumi. "Sekiranya tuduhan mereka didasarkan pada fakta, ia tidak akan ditolak dengan penghinaan, kerana dalam hal ini orang-orang kafir akan menuntut secara terperinci dan jawapan yang jelas. Tetapi mereka menyedari kekuatan hujah-hujah itu dan tidak membuat permintaan seperti itu. Lebih-lebih lagi, hakikat bahawa hujah yang "berat" gagal menimbulkan sebarang keraguan dalam fikiran orang-orang Islam baru, adalah satu bukti jelas bahawa ia adalah dusta.
Enigma jelas dijelaskan jika kita melihat keadaan lazimnya
(1) Orang-orang kafir Mekah tidak mengambil langkah-langkah tegas untuk membuktikan dakwaan mereka, walaupun mereka dapat, ada kebenaran apa pun dalam pertuduhan mereka. Sebagai contoh, mereka boleh membuat serbuan di rumah-rumah penolong yang dituduh dan di rumah Nabi sendiri dan memegang seluruh "bahan" yang digunakan dalam "penipuan" ini, dan menjadikannya awam untuk mendedahkannya Kenabian. Dan ini tidak sukar bagi mereka kerana mereka tidak pernah teragak-agak untuk mengambil apa-apa untuk mengalahkannya, termasuk penganiayaan, kerana mereka tidak terikat dengan mana-mana kod moral.
(2) Pembantu yang dituduh itu bukan orang asing. Semasa mereka tinggal di Makkah, semua orang tahu dengan baik bagaimana mereka belajar. Orang-orang kafir sendiri tahu bahawa mereka tidak dapat membantu untuk menghasilkan Buku yang unik dan luhur seperti Al-Quran yang mempunyai kecemerlangan dan merit yang paling tinggi. Itulah sebabnya tidak seorangpun daripada mereka mencabar jawapannya. Itulah sebabnya walaupun orang-orang yang tidak mengenali mereka, dianggap ini remeh. Kemudian jika pembantu yang dikatakan sebagai jenius sedemikian, mengapa mereka tidak mendakwa sebagai nabi sendiri?
(3) Kemudian, semua pembantah yang dituduh itu telah dibebaskan oleh budak-budak yang dilampirkan "kepada bekas tuan mereka walaupun setelah kebebasannya menurut adat istiadat Arab, oleh itu mereka tidak dapat menjadi teman kerabat Nabi" dalam penipuan "palsu ini kenabian kerana bekas tuan mereka boleh memaksa mereka untuk mendedahkannya. Satu-satunya sebab bagi mereka untuk menolong Nabi dalam dakwaannya adalah ketamakan atau kepentingan yang, di bawah keadaan, tidak dapat dibayangkan. tiada sebab mengapa mereka sepatutnya telah menyinggung perasaan mereka yang perlindungan dan perlindungan mereka diperlukan dan dinikmati, dan menjadi rakan-rakan dalam "penipuan".
(4) Di atas semua, semua pembantu yang dituduh itu memeluk agama Islam. Bolehkah orang-orang itu, yang telah membantu nabi untuk membuat "penipuan" berjaya, mungkin boleh menjadi pengikutnya yang setia? Lebih-lebih lagi, jika, demi hujah, mereka mengakui bahawa mereka membantunya, mengapa tidak mana-mana daripadanya diangkat ke pangkat yang menonjol sebagai ganjaran pertolongannya? Mengapa tidak 'Addas dan Yasar dan Jabr ditinggikan dengan status yang sama seperti Abu Bakr dan' Umar dan Abu 'Ubaidah? Satu lagi perkara yang aneh ialah jika "penipuan" kenabian sedang dijalankan dengan bantuan penolong yang dituduh itu, bagaimana ia dapat tersembunyi dari Zaid bin Harithah, 'AIi bin Abi Talib, Abu Bakr dan orang lain, yang adalah Kudus Sahabat Nabi yang paling dekat dan paling setia? Oleh itu, pertuduhan itu bukan sahaja tidak sepele dan palsu, tetapi juga di bawah martabat al-Qur'an untuk memberi jawapan kepadanya. Tuduhan itu telah dipetik untuk membuktikan bahawa orang-orang itu telah dibutakan oleh penentangan mereka terhadap Kebenaran bahawa mereka boleh mengatakan apa-apa.
13 "... Dia Maha Pengampun dan Pengasih" sangat bermakna di sini. Ini bermakna Allah memberi sepenuh masa kepada musuh-musuh Kebenaran, kerana Dia adalah "Maha Pengampun dan Pengasih"; jika tidak, Dia akan menurunkan satu hukuman untuk memusnahkan mereka kerana tuduhan palsu yang mereka bawa terhadap Rasulullah. Ia juga mengandungi peringatan, seolah-olah berkata, "Wahai orang-orang yang tidak adil! Sekiranya sekarang kamu melepaskan permusuhan dan ketakutan dan menerima Kebenaran, Kami akan memaafkan kesalahan yang telah kamu lakukan sebelum ini."
14 Maksudnya, "Dia tidak boleh menjadi Rasul Allah kerana dia adalah manusia seperti kita. Sekiranya Allah menghendaki untuk menghantar seorang Rasul, Dia akan menghantar seorang malaikat, dan semua manusia akan dihantar, telah menjadi raja atau jutawan, yang akan tinggal di sebuah istana dan dijaga oleh para pelayan. Seorang Rasul tidak boleh menjadi orang biasa yang harus bergerak di tempat pasar seperti orang biasa, kerana jelas bahawa Rasulullah saw tidak dapat menarik perhatian orang, dengan kata lain, mereka berpendapat bahawa seorang Rasul tidak bermaksud untuk membimbing orang-orang ke jalan yang betul tetapi untuk memaksa mereka untuk taat dengan menunjukkan kuasa duniawi dan kemegahan duniawi. 26 dari Al-Mu'minun.
15 Maksudnya, "Jika seorang manusia dihantar sebagai seorang Rasul, seorang malaikat sepatutnya dilantik untuk menemani dia untuk menyatakan: 'Jika kamu tidak percaya kepada-Nya, kamu akan menyiksa kamu." Tetapi apa anak lelaki Rasul yang dia, yang harus mengalami penderaan dan penganiayaan? "
16 Maksudnya, "Jika tidak ada yang lain, Allah sekurang-kurangnya telah membuat pengaturan luar biasa untuk kehidupannya, tetapi orang ini tidak mempunyai harta dan kebun, tetapi dia mengaku sebagai Rasul Tuhan alam semesta."
17 Orang-orang kafir Makkah membuat propaganda palsu terhadap Nabi saw bahawa dia telah diceraikan oleh beberapa jin atau oleh sihir musuh atau oleh laknat sesetengah tuhan atau dewi kerana kezalimannya. Tetapi ia adalah pelik bahawa mereka juga mengakui bahawa dia seorang lelaki pandai yang boleh menggunakan ekstrak daripada tulisan-tulisan kuno demi "kenabian" beliau, boleh mengamalkan sihir dan juga seorang penyair.
18 Oleh kerana keberatan-keberatan ini tidak sepele dan tidak bermakna seperti yang lain, Al-Quran telah mengabaikan mereka, mengatakan, "Penolakan anda adalah tidak relevan, tidak munasabah dan tidak bersuara, tidak membawa hujah yang kuat untuk membuktikan doktrin syirik atau membantah doktrin dari Tauhid yang dikemukakan olehnya, sedangkan Rasul memberikan bukti-bukti seperti Doktrin Tauhid bahawa kamu tidak dapat menyangkal mereka kecuali dengan mengatakan, 'Dia dikalahkan'. Demikian juga dengan doktrin kehidupan selepas kematian dan sistem akhlak Al-Qur'an, yang telah menimbulkan sifat-sifat yang tinggi, kamu tidak dapat menyangkal perkara-perkara ini, kamu menolaknya, berkata, "Dia adalah manusia seperti kita, dan sebagainya"
19 Di sini sekali lagi perkataan tabaraka telah digunakan dan dalam konteksnya ia bermaksud: "Allah mempunyai kawalan penuh terhadap segala-galanya dan mempunyai kuasa yang tidak terbatas: jika dia mau memihak kepada seseorang, Dia boleh melakukannya ketika Dia kehendaki tanpa membiarkan atau menghalangi."
20 Kata As-Sa'at, yang bermaksud Waktu atau Jam, telah digunakan dalam Al-Qur'an sebagai istilah untuk Jam Kebangkitan yang dijanjikan, apabila semua manusia dari segala usia akan dibangkitkan dari antara orang mati dan berkumpul bersama sebelum Allah Azza wa Jalla meriwayatkan kepercayaan dan perbuatan mereka, betul atau salah, dan dihargai atau dihukum dengan sewajarnya.
21 Maksudnya, "Keberatan yang mereka bangkitkan bukan kerana sebab mereka meragui keaslian Al-Qur'an di atas beberapa alasan yang rasional, atau bahawa mereka tidak percaya kepada kamu kerana alasan kamu makan dan berjalan di dalam jalan-jalan seperti orang biasa, atau bahawa mereka tidak menerima Mesej Kebenaran anda hanya kerana anda tidak dikawal oleh malaikat, atau tidak diberikan harta tetapi alasan sebenar mengapa mereka mengemukakan pelbagai hujah yang tidak masuk akal untuk ditolak Mesej anda, adalah bahawa mereka tidak percaya kepada kehidupan selepas kematian, dan penolakan ini telah menjadikan mereka bebas dari segala kewajiban moral. Sebab apabila seseorang menyangkal kehidupan-selepas kematian, tidak ada keperluan untuk dia mempertimbangkan dan memutuskan apa benar atau palsu, atau apa yang betul atau salah, dan sebagainya. Hujah mereka seperti ini: 'Tidak akan ada kehidupan selepas ini di bumi apabila kita akan dipanggil untuk menganggap perbuatan kita di hadapan Allah. akhir segala-galanya, dan oleh itu tidak ada perbezaan sama ada seseorang itu sebagai penyembah Tuhan atau orang yang tidak percaya atau mushrik atau atheis Apabila akhir akhirnya menjadi satu dengan debu, tidak perlu menilai apa yang betul dan apa yang salah kecuali dengan kriteria "kejayaan" dan "kegagalan "dalam kehidupan ini". Mereka yang menafikan akhirat juga melihat kejayaan atau kegagalan duniawi itu tidak sepenuhnya bergantung kepada iman atau kelakuan seseorang; Tidak, mereka sering melihat bahawa orang-orang yang soleh dan orang fasik bertemu pada akhir yang sama tanpa mengira iman mereka yang mana tidak ada hukuman atau ganjaran yang ditahbiskan dalam kehidupan ini; satu orang yang benar mungkin hidup dalam kehidupan yang susah, sementara yang lain menikmati semua kehidupan yang baik; satu orang jahat mungkin menderita akibat salahnya manakala yang lain menikmati kehidupan yang menyenangkan dan banyak. Oleh itu, sejauh mana kesan-kesan duniawi untuk mengambil sikap moral yang tertentu, orang-orang kafir di akhirat tidak dapat berpuas hati sama ada ia betul atau salah. Memandangkan ini, orang-orang yang menafikan akhirat, tidak melihat apa-apa keperluan untuk menimbangkan jemputan iman dan moral walaupun ia dibentangkan dengan cara yang paling kuat. "
22 "The Fire will see them" The words used in the Text may be metaphorical, or they may mean that the Fire of Hell will be endowed with the faculties of seeing, thinking and judging.
23 Literally: "It is a promise whose fulfillment can be demanded (from Allah)".
Here one ma ask the question: How can the promise of the Garden and the threat of the Fire produce any effect on the attitude of a parson who denies Resurrection and the existence of Paradise and Hell? In order to understand the wisdom of this method of admonition, one should keep in view that it is meant to appeal to the self-interest of an obdurate person, who does not otherwise listen to such arguments. This is, as if to say, "Even if, for the sake of argument, there is no proof of the reality of the life-after-death, there is also no proof that such an event will not occur at all, and there is a possibility for both. In the latter case, the Believer and the disbeliever both will be in one and the same position, but if there is life in the Hereafter, as the Prophet asserts, then the disbelievers will be doomed to utter ruin". Therefore, such an approach breaks the stubbornness of the disbelievers and proves to be highly effective when the entire scene of Resurrection gathering of the people, their accountability and of Hell and Heaven is presented in a vivid manner as if the Prophet had himself seen it with his own eyes. Fur further explanation, see Ha Mim Sajdah: 52 and EN 69 thereof, and A I-Ahqaf: 10.
24 Here, deities do not mean idols but the angels, the prophets; the saints, the martyrs and the pious men, whom the mushriks of different communities have made their deities.
25 Such dialogues between Allah and the gods of the disbelievers occur at several places in the Qur'an. For instance, in Surah Saba it has been stated: "On the day when He will gather them all together, He will ask the angels, 'Did these people worship you?' They will answer, `Glory be to Thee! Thou art our Patron and not they: they in fact worshiped the jinns (that is, satans); most of these believed in them." (vv. 40-41). Similarly in Surah Al-Ma'idah, it is said:" And when Allah will say "O Jesus, son of Mary, did you ever say to the people: `Make me and my mother gods instead of Allah?' He will answer, `Glory be to Thee ! It did not behoove me to say that which I had no right to say...I told them only that which Thou didst bid me: 'Worship Allah, Who is my Lord as well as your Lord'." (vv. 116, 117).
26 That is, "They were mean people: You gave them all the provisions of life so that they may show gratitude to You, but they became ungrateful and ignored all the admonitions given by the Prophets. "
27 That is, "On that Day your religion, which you now believe, to be true. will prove to be false and even your gods, whom you yourselves have set up,' will declare it to be a lie; for none of them ever asked you to make them your deities and worship them as such. Consequently, instead of interceding on your behalf; they will bear witness against you."
28 "... who will be guilty of iniquity ...": " .... who will be unjust to the Reality and the Truth and guilty of disbelief and shirk "The context shows that those who reject the Prophet and set up other deities instead of Allah and deny life in the Hereafter, are guilty of zulm (iniquity).
29 This is an answer to the objection of the disbelievers of Makkah that Muhammad (Allah's peace be upon him) could not be a Messenger of Allah because he ate food and moved about in the streets. They have been told that all the Messengers of Allah who came before Muhammad (Allah's peace be upon him)like Noah, Abraham, Ishmael, Moses and many others whom they knew and acknowledged as Prophets and Messengers of Allah also ate food and walked about in the streets. Nay, even Prophet Jesus, son of Mary, himself, whom the Christians had made the son of God (and whose image had also been placed in the Ka`bah by the disbelievers of Makkah) ate food and walked about in the streets like a common man even according to the Gospels themselves.
30 It is obvious that the Messenger and the Believers were a test for the disbelievers as to whether they would believe even after hearing the Divine Message and seeing their pure character. On the other hand, the disbelievers were a test for the Messenger and his followers in the sense that they were a means of proving and trying their true Faith by their persecution. For it is this test alone which helps to discriminate the true Believers from the hypocrites. That is why, at first, only the poor arid the helpless but sincere people embraced Islam. Had there been no persecution and hardships but prosperity, wealth and grandeur, the worshipers of the world and the selfish people would have been the first to embrace Islam.
31 That is, "Now when you have understood the wisdom of the test by persecution, it is hoped that you will endure all kinds of hardships without complaint, and willingly undergo the persecutions that are inevitable."
32 It probably means two things: First, the way your Lord is conducting your affairs, is according to His will and nothing that happens is without His knowledge. Second, He is fully aware of your sincerity and righteousness in serving His cause under all kinds of hardships. You should therefore rest assured that you will have your full reward. He also sees the persecution and iniquity of the disbelievers; therefore they will not escape the consequences of their wickedness.
33 That is, "If Allah had really intended to convey His Message to us, He would not have chosen a prophet and sent an angel only to him, but to each one of us individually with the guidance, or He should have sent a deputation of angels to appear before the people with the Message". The same objection has been stated in Surah Al-An`am thus: "When a Revelation comes before them, they say, `We will not believe in it unless we are given the like of what has been given to the Messengers of Allah.' Allah knows best whom to entrust with His Mission and how it should be enforced." (v. 124) appeal .
34 Yaitu, Allah sendiri akan hadir di hadapan kita dan membuat rayuan.
35 Terjemahan lain boleh: "Mereka telah membentuk pendapat yang sangat tinggi tentang diri mereka sendiri."
Tema ini telah dinyatakan dengan terperinci dalam Al An'am: 8, Al-Hijr: 7-8 dan 51-64, dan juga dalam Bani Isra'il: 90-95.
37 Untuk penjelasan, lihat Ibrahim: 18 dan EN 25, 26 daripadanya.
38 Berbeza dengan nasib orang-orang kafir pada hari kiamat, orang-orang yang beriman akan dilindungi dari kesusahan pada hari itu; mereka akan diperlakukan dengan kehormatan dan akan mempunyai tempat yang bahagia untuk rehat tengah hari. Menurut Tradisi, nabi berkata: "Saya mengaku bersumpah demi Allah, di mana tangannya adalah hidup saya, bahawa Hari Kebangkitan yang panjang dan dahsyat akan dibuat sangat pendek dan terang bagi seorang mukmin, sebagai pendek dan terang sebagai masa yang diambil dalam menawarkan sembahyang wajib. " (Musnad Ahmad).
39 Pada hari itu semua kerajaan-kerajaan lain, yang menipu manusia di dunia, akan berakhir, dan hanya akan ada Kerajaan Allah, Yang Maha Penguasa alam semesta. Dalam Surah Mu'min: 16, perkara yang sama telah dinyatakan demikian: "Pada hari itu ketika semua orang akan berdiri terdedah, dan tidak ada yang tersembunyi dari Allah, maka akan ditanya, 'Kepunyaan hari Kedaulatan?' Sambutan dari setiap sisi akan dia: 'Dari Allah, Yang Maha Kuasa'. "Menurut Tradisi, nabi berkata," Allah akan mengambil langit dalam satu tangan dan bumi di sisi lain, dan akan menyatakan: 'Saya Raja: Saya adalah Raja. Di mana penguasa bumi yang lain? Di manakah mereka yang zalim? Di manakah orang-orang yang sombong? "(Musnad Ahmad, Bukhari, Muslim, dan Abu Da'ud, dengan sedikit variasi).
40 "Syaitan telah terbukti khianat terhadap manusia" juga mungkin menjadi sebahagian dari keluh kesahihan orang-orang kafir, atau mungkin kata-kata Allah, yang mana maksudnya adalah: "Dan Syaitan sebenarnya adalah orang yang selalu menipu manusia. "
41 Kata Arab mahjur mampu beberapa makna. Oleh itu, hukuman itu mungkin bermaksud: "" orang-orang ini tidak menganggap Al-Qur'an sebagai layak untuk dipertimbangkan: mereka tidak menerima atau tidak mengikutinya "; atau" Mereka menganggapnya sebagai karut atau kecelaruan kegilaan: "Mereka menjadikan sasaran mereka cemuhan dan penghinaan."
42 Itulah, "Bukanlah perkara baru yang menjadi musuh kamu, kerana ia selalu berlaku dengan semua nabi dan rasul. (Lihat juga Al-An'am: 112-113) Ini tidak dapat dielakkan kerana itu adalah Undang-undang Kita bahawa penjenayah akan sentiasa menentang Kebenaran. Oleh itu, anda harus meneruskan misi anda dengan penuh keyakinan dan tekad tanpa mengharapkan keputusan segera.
43 "Bimbingan" bukan sahaja menyiratkan pengetahuan tentang Kebenaran, tetapi juga memberi panduan yang tepat pada masa yang tepat untuk membimbing Gerakan Islam pada garis yang betul dan untuk mengalahkan strategi dan skema musuh Islam " Bantuan "bermaksud semua jenis bantuan moral, rohani dan material kepada para pengikut Kebenaran dalam konflik mereka terhadap kepalsuan. Oleh itu, Allah adalah Cukup untuk orang-orang yang soleh dan mereka tidak memerlukan sokongan lain dengan syarat mereka beriman sepenuhnya kepada Allah dan melawan kepalsuan dengan semua tenaga dan kekuatan mereka.
Ini dimaksudkan untuk menggalakkan nabi, jika tidak, pernyataan terdahulu akan sangat mengecewakan tanpa ini. Ia bermaksud mengatakan, "Bahkan: orang-orang kafir telah menjadi musuhmu, kamu harus meneruskan misi kamu, kerana Kami akan membimbing kamu dalam setiap tahap dan keadaan dan menolong kamu melawan mereka. Kita akan mengalahkan semua skim musuh kamu dan menolong kamu dalam setiap cara dalam konflik kamu dengan kepalsuan Kami akan menyediakan anda dengan cara yang material juga, tetapi anda harus mempercayai Kami dan berusaha sepenuhnya terhadap kebohongan. "
44 Seperti orang-orang kafir di Makkah menganggap keberatan ini menjadi sangat kuat, mereka mengulanginya berulang-ulang kali. Al-Qur'an juga telah menyebutnya dengan jawapannya di beberapa tempat; misalnya, lihat EN 101-106 dari Surah An-Naml dan EN 119 dari Bani Isra'il. Persoalan mereka tersirat: "Sekiranya Al-Qur'an benar-benar adalah Firman Allah, ia akan dihantar sebagai satu buku lengkap sekaligus, kerana Allah mempunyai pengetahuan tentang segala-galanya dan setiap urusan manusia. Oleh itu jelas bahawa tidak ada diturunkan dari atas, tetapi orang ini sendiri mengarang semua temanya atau mendapatkannya dari orang lain atau buku lain.
45 Terjemahan lain boleh jadi: "Dengan itu Kami dapat menguatkan hatimu dan menguatkannya dengan keberanian." Kata-kata itu adalah menyeluruh dan menyiratkan kedua-dua maksud tersebut. Kalimat ringkas ini mengandungi penjelasan berikut mengapa Al-Quran diturunkan sedikit demi sedikit oleh darjah:
(1) Sehingga nabi boleh melakukannya dengan sempurna dan mengucapkannya kepada orang-orangnya, yang buta huruf, daripada membentangkannya dalam bentuk tertulis.
(2) Sehingga ajaran dan mesejnya mungkin terkesan dengan mendalam di dalam minda.
(3) Sehingga cara hidup itu mengajar, boleh diikuti dengan keyakinan lengkap, yang tidak akan mungkin jika semua Perintah dan seluruh sistem hidup telah diturunkan sekaligus.
(4) Sehingga hati Nabi dan pengikutnya dapat dijadikan keberanian semasa konflik antara Kebenaran dan kebohongan. Ini memerlukan bahawa Panduan Ilahi dan mesej galakan harus diwahyukan sebagai dan apabila diperlukan mengikut keadaan praktikal. Jelas sekali, ini tidak mungkin berlaku sekiranya semua ini telah diturunkan sekaligus. Ini juga menunjukkan bahawa Allah tidak meninggalkan Rasul-Nya semata-mata di tengah-tengah penganiayaan untuk menentang segala macam perlawanan dan penentangan selepas melantiknya untuk misi itu, tetapi Dia sendiri sedang memerhatikan perjuangan dengan keprihatinan dan membimbing Nabi-Nya melalui setiap kesulitan dengan perhubungan langsung dalam setiap kritikan keadaan.
46 Ini adalah satu lagi hikmah untuk menghantar Al-Quran secara beransur-ansur. Allah tidak bermaksud untuk menghasilkan sebuah buku mengenai "Bimbingan" dan menyebarkan ajarannya melalui agensi Nabi-Nya. Sekiranya begitu, orang-orang yang kafir itu dibenarkan dengan keberatan mereka tentang mengapa Al-Quran tidak diturunkan sebagai buku lengkap sekaligus. Objek sebenar pengungkapan Al-Quran adalah bahawa Allah bermaksud untuk memulakan Pergerakan iman, ketakwaan dan kebenaran untuk memerangi ketidakpercayaan, kejahilan dan dosa, dan Dia telah mengangkat seorang Nabi untuk memimpin dan membimbing Gerakan. Kemudian, dalam satu tangan, Allah telah mengambilnya sendiri untuk menghantar petunjuk dan petunjuk yang diperlukan kepada pemimpin dan pengikutnya apabila diperlukan, dan di sisi lain, Dia juga mengambil tanggungjawab untuk menjawab bantahan dan menghapus keraguan lawan dan memberi penafsiran yang tepat mengenai perkara yang mereka salah faham. Oleh itu, Al-Qur'an adalah koleksi dari berbagai wacana yang dinyatakan oleh Allah; ia bukan semata-mata untuk menjadi kod undang-undang atau prinsip moral, tetapi Buku, yang diturunkan sedikit demi sedikit untuk membimbing Gerakan dalam semua peringkatnya untuk memenuhi keperluannya dalam pelbagai keadaan. (Lihat juga Pengenalan: Maksud Al-Qur'an, Vol. I, ms 9-18).
47 Itulah, "Mereka akan dibawa ke Neraka di muka mereka kerana kesilapan mereka dan pemikiran mereka yang sesat."
48 Di sini oleh "Kitab" tidak dimaksudkan sebagai Taurat, yang diberikan kepada Nabi Musa setelah keluar dari Mesir, tetapi ia menunjukkan bahawa Pedoman Ilahi yang diberikan kepadanya setelah pelantikannya sebagai Nabi sehingga Keluaran. Ini termasuk pidato-pidato yang disampaikan olehnya di Mahkamah Firaun dan juga petunjuk-petunjuk yang diberikan kepadanya semasa konflik dengan Firaun sebagaimana disebutkan dalam Al-Qur'an di sana sini. Kemungkinan besar, perkara-perkara ini tidak termasuk dalam Taurat; Taurat bermula dengan Sepuluh Perintah yang diberikan kepada Musa diukir di atas tablet batu di Gunung Sinai setelah Keluaran.
49 "Revelations": Ajaran Ilahi yang telah sampai kepada mereka melalui Nabi Yakub dan Yusuf, dan yang telah diberitakan kepada mereka oleh orang-orang yang soleh Israel selama berabad-abad
50 Mereka tidak mengecualikan hanya Nabi Nuh dengan penipuan kerana dia seorang lelaki, tetapi, sebenarnya, mendakwa semua nabi dengan penipuan kerana mereka semua manusia.
51 Itulah azab yang menyakitkan di akhirat.
52 Tidak ada pengetahuan pasti tentang "orang-orang Raas". Pengulas berbeza mengatakan perkara yang berbeza tentang mereka, tetapi tidak ada yang meyakinkan. Satu-satunya perkara yang boleh dikatakan tentang mereka adalah bahawa mereka adalah orang yang telah membunuh Nabi mereka dengan melemparkannya ke atau menggantungnya ke bawah "Rass" (sebuah sumur lama atau kering).
53 Tempat kediaman yang dirujuk ialah orang-orang Nabi Lot, yang telah musnah oleh hujan batu. Penduduk Hijaz ketika melakukan perjalanan ke Palestina dan Syria, melewati reruntuhannya dan mendengar cerita-cerita dahsyatnya.
54 Seperti orang-orang kafir tidak percaya kepada hari akhirat, mereka melihat reruntuhan purba ini sebagai penonton semata-mata dan tidak mengambil sebarang amaran dari mereka. Secara kebetulan, ini adalah perbezaan di antara pemerhatian orang yang tidak percaya dan orang percaya di akhirat: yang dahulu melihat perkara-perkara seperti penonton atau paling banyak sebagai seorang ahli arkeologi manakala yang kedua belajar pelajaran moral dari yang sama dan mendapat wawasan ke dalam realiti di luar kehidupan duniawi ini.
55 Jelas sekali terdapat percanggahan antara soalan yang ditimbulkan oleh orang kafir dan pernyataan yang dibuat oleh mereka tentang dewa-dewa mereka. Persoalannya dimaksudkan untuk membawa kehadiran nabi, seolah-olah berkata, "Anda membuat tuntutan yang jauh di atas kedudukan rendah anda." Sebaliknya, pernyataan mereka menunjukkan bahawa, secara tidak langsung mereka mengakui kekuatan dalil-dalil dan watak nabi yang tinggi dan bahkan takut akan keberkesanan dan kejayaannya, kerana menurut mereka, ia akan berpaling mereka jauh dari tuhan-tuhan palsu mereka.
56 "... orang yang membuat nafsu tuhannya" adalah orang yang menjadi hamba hawa nafsu dan keinginannya. Ketika dia melayani keinginannya seperti orang yang kapal perang 'keilahiannya, dia menjadi bersalah sebagai orang yang menyembah berhala. Mengikut Tradisi, yang berkaitan dengan Hadrat Abu Hurairah, nabi berkata, "Dari semua tuhan-tuhan palsu yang disembah dan berkhidmat, bukan Allah, yang paling buruk di sisi Allah adalah hawa nafsunya sendiri." (Tabarani). Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 50 Al-Kahf,
Orang yang menyimpan keinginannya di bawah kawalan, dan menggunakan akal budi untuk membuat keputusan, boleh dijangka datang ke jalan yang benar dengan membuat rayuan atas alasannya walaupun dia mungkin terlibat dalam shirk atau tidak percaya; untuk jika. dia memutuskan untuk mengikut cara yang betul dia akan tetap teguh dan teguh di atasnya. Sebaliknya, lelaki yang menjadi hamba hawa nafsu sendiri, adalah seperti sebuah kapal tanpa jangkar, yang mengembara di mana-mana jalan yang keinginannya memimpinnya. Dia tidak peduli tentang perbezaan antara hak dan yang salah, yang benar dan yang salah, dan tidak mempunyai keinginan untuk memilih satu terhadap yang lain. Dan, jika semua, orang itu dipujuk untuk menerima mesej Bimbingan, tidak ada yang dapat mengambil tanggung jawab bahawa dia akan mematuhi mana-mana undang-undang moral.
57 "Mereka hanya seperti lembu" kerana mereka mengikut hawa nafsu mereka secara membuta tuli. Sama seperti domba dan lembu tidak tahu di mana pemandu mereka membawa mereka, ke padang rumput atau ke rumah penyembelihan, begitu juga orang-orang ini mengikuti pemimpin mereka secara membabi buta tanpa mengetahui atau menilai di mana mereka dipimpin-untuk berjaya atau kehancuran. . Satu-satunya perbezaan antara keduanya adalah bahawa lembu tidak mempunyai kecerdasan dan tidak akan bertanggungjawab ke tempat di mana mereka diambil oleh pemandu. Tetapi ia adalah kasihan bahawa manusia yang diberkahi dengan alasan, harus berkelakuan seperti lembu; oleh itu keadaan mereka lebih teruk daripada lembu.
Secara kebetulan perlu diingatkan bahawa petikan ini (w 43, 44) tidak dimaksudkan untuk menghalang nabi daripada menyampaikan mesej kepada orang tersebut, tetapi adalah amaran tidak langsung kepada orang-orang kafir akibatnya jika mereka terus berkelakuan seperti lembu .
Kata dalil telah digunakan dalam erti kata "juruterbang", yang merupakan orang yang terlatih untuk mengambil kapal dengan selamat masuk atau keluar dari pelabuhan, atau di sepanjang jalan air. Matahari telah memperdagangkan juruterbang bayang-bayang kerana memanjangkan bayang-bayang dan bayang-bayangnya bergantung kepada peningkatan, penurunan dan penetapan matahari.
"Kami menggulungnya ...": "Kami memusnahkannya atau menghilangkannya", kerana segala sesuatu yang dimusnahkan kembali kepada Allah, kerana semuanya datang dari Elim dan kembali kepada-Nya.
Al-Qur'an telah menggunakan fenomena bayangan yang disebabkan oleh matahari untuk dua tujuan. (patut diambil secara harfiah, ia bertujuan untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir bahawa mereka harus belajar pelajaran dari ini dan tidak harus berkelakuan seperti lembu, seolah-olah berkata, "Jika anda telah mempertimbangkan manfaat bayang-bayang berkenaan dengan pengalaman harian anda, anda akan menerima tanpa teragak-agak Doktrin Tauhid Sekiranya bayang-bayang itu berterusan, tidak akan ada kehidupan di bumi, kerana hidup bergantung kepada cahaya dan panas matahari. Sebaliknya, jika tidak ada bayang-bayang sama sekali, haba yang berterusan dan cahaya matahari akan menjadikan kehidupan tidak mungkin. Selain itu, jika terdapat perubahan mendadak di bawah sinar matahari dan bayang-bayang, mereka tidak akan dapat bertahan lama, oleh itu anda perlu memikirkan fenomena ini dan fahami dengan baik bahawa ia telah ditahbiskan oleh Yang Maha Bijaksana dan Pencipta Yang Maha Kuasa sehingga ia sentiasa meningkat atau berkurang secara beransur-ansur selaras dengan undang-undang alam yang tetap. Oleh itu, jelasnya ia tidak mungkin wujud dengan sendirinya mahupun p disandarkan oleh mekanisme buta dan tidak berfungsi secara teratur dan berterusan di bawah pelbagai tuhan yang bebas. "
Tetapi jika ia diambil dalam erti metafora, ada di antara garis saran yang halus, dan ini adalah: Sama seperti bayang tidak kekal dalam satu dan keadaan yang sama, begitu juga bayang-bayang ketidakpercayaan dan shirk, yang nampaknya mempunyai tersebar luas dan luas, akan mula memendekkan sebagai "Sun" Panduan secara beransur-ansur meningkat; tetapi ia memerlukan kesabaran, kerana Allah tidak pernah membawa perubahan mendadak.
60 Malam adalah "pakaian" dalam erti kata bahawa ia meliputi dan menyembunyikan perkara.
61 Ayat ini mempunyai tiga objek:
(1) Ia memberikan bukti Tauhid,
(2) Ia membuktikan kemungkinan kehidupan selepas kematian dari pengalaman manusia sehari-hari, dan
(3) Ia mengabarkan berita baik bahawa malam kejahilan telah berakhir dan sekarang hari terang Pengetahuan dan Bimbingan telah terbit. Oleh itu, tidak dapat dielakkan bahawa mereka yang sedang tidur tidur kejahilan, akan cepat atau lambat bangun, tetapi mereka yang telah tidur tidur mati, tidak akan bangun dan akan dirampas kehidupan, sementara urusan hari itu akan terus berkembang walaupun tanpa mereka.
Iaitu, air seperti itu adalah murni dan bebas daripada pelbagai kekotoran, kuman dan racun, yang membersihkan dan mencuci kotoran dan menjadi sumber kehidupan bagi manusia, binatang serta semua jenis tumbuhan.
63 Ayat ini juga memberikan bukti-bukti Doktrin Tauhid dan Akhirat. Selain itu, ia mencadangkan bahawa "tempoh kemarau" kejahilan telah digantikan dengan rahmat Allah oleh "hujan yang diberkati" Nabi, yang menyembuhkan ilmu pengetahuan tentang Wahyu yang mana banyak hamba Allah pasti manfaat, jika tidak semua.
64 "Kami mempersembahkan ... sebelum mereka" mungkin mempunyai tiga makna:
(1) "Kami telah menyebutkan fenomena hujan berulang-ulang di dalam Al-Qur'an untuk menjelaskan kepada mereka Realiti."
(2) "Kami berkali-kali memperlihatkan kepada mereka fenomena yang luar biasa mengenai haba dan kemarau, angin bermusim dan awan, hujan dan kesan penghasilannya."
(3) "Kami terus mengubah sistem pengagihan hujan sepanjang tahun dunia tahun demi tahun, sehingga tempat yang sama tidak menerima jumlah hujan yang sama setiap kali: kadang-kadang tempat ditinggalkan sepenuhnya kering, ada yang lain atau kurang hujan daripada biasa, sementara yang lain dibanjiri dengan air hujan. Mereka melihat semua fenomena yang berbeza ini dengan hasil yang tidak terhitung banyaknya dalam kehidupan seharian mereka. "
Ayat ini bermaksud untuk menarik perhatian bahawa sistem hujan yang indah itu sendiri adalah bukti kewujudan Allah, Satu Tuhan alam semesta, dan sifat-sifatNya. Pengedarannya yang indah sepanjang tahun dan di bahagian-bahagian bumi yang lain adalah bukti jelas bahawa terdapat Pereka Bijaksana. Tetapi orang-orang kafir yang tidak taat tidak mempelajari apa-apa pengajaran daripadanya, dan berterusan dengan rasa tidak percaya mereka, walaupun ini telah disebutkan dalam Al-Quran berulang kali untuk tujuan ini.
Ia juga merupakan bukti kehidupan selepas kematian, kerana orang-orang kafir sendiri melihat dan lagi bahawa hujan membawa kehidupan mati tanah tahun demi tahun. Ini jelas bahawa Allah mempunyai kuasa untuk membangkitkan orang mati, tetapi orang-orang kafir yang membuktikan masa itu tidak mempelajari apa-apa pengajaran daripadanya dan berterusan dengan cara yang tidak bertanggungjawab.
Sekiranya ayat 48 diambil dalam erti metafora, "air tulen" hujan akan bermakna berkat hud Nabi. Sejarah manusia menunjukkan bahawa setiap kali berkat ini diturunkan, ketidaktahuan telah digantikan oleh pengetahuan, ketidakadilan oleh keadilan dan kejahatan dengan kebenaran. Kedatangan nabi-nabi selalu terbukti sebagai revolusi moral. Tetapi hanya mereka yang menerima panduan mereka mendapat manfaat daripadanya. Inilah pelajaran sejarah, tetapi orang-orang kafir menolaknya kerana tidak menghiraukannya.
66 Maksudnya: "Sekiranya Kami kehendaki, Kami dapat menghantar Nabi yang terpisah kepada setiap tempat kediaman, tetapi Kami tidak berbuat demikian, kerana seperti matahari, Nabi kita yang terakhir mencukupi untuk mencerahkan seluruh dunia."
67 Kata-kata Arab Jihad-i-Kabir membayangkan tiga makna:
(1) Untuk mengatasinya untuk tujuan Islam,
(2) Untuk mendedikasikan semua sumber seseorang untuk tujuan ini, dan
(3) Ketat terhadap musuh-musuh Islam di semua bidang yang mungkin dengan semua sumber untuk meningkatkan "Firman Allah". Ini termasuk jihad dengan lidah, pena, kekayaan, kehidupan dan setiap senjata lain yang tersedia.
Fenomena ini telah dilihat di banyak tempat di laut dan di atas tanah yang air manis dan air pahit telah ada berdampingan. Laksamana Turki Syedi Ali Ra'is, dalam bukunya Mir 'at-al-Mamalik, yang ditulis pada abad ke-16, telah menyebut tempat di Teluk Parsi, di mana mata air gersang manis ada di bawah air pahit laut, di mana ia boleh mendapatkan air minuman untuk armadanya. Syarikat Minyak Amerika pada mulanya memperoleh air dari mata air yang sama di Teluk Parsi, sebelum mereka menggali telaga berhampiran Dhahran untuk bekalan air minuman. Di dekat Bahrain terdapat juga mata air manis di dasar laut dari mana orang telah mengambil air sehingga baru-baru ini. Selain makna yang jelas ini yang memberikan bukti rasional tentang Allah sebagai Satu dan satu-satunya Tuhan alam semesta, ayat itu juga mengandungi satu cadangan yang halus: Apabila Allah menghendaki, Dia dapat membangkitkan masyarakat yang adil dari kalangan masyarakat yang jahat seperti Dia boleh menyebabkan mata air yang enak dan manis untuk keluar dari bawah air laut yang asin.
Di sini keajaiban kelahiran manusia dari sperma semata-mata dan pembiakan anak-anaknya dari lelaki dan wanita telah disebut sebagai bukti Tauhid. Walaupun lelaki dan wanita tergolong dalam genus yang sama, mereka adalah dua spesies, mempunyai ciri-ciri penting manusia yang penting tetapi struktur fizikal dan sifat psikologi yang berbeza. Ini adalah bukti Tauhid bahawa Allah Yang Maha Kuasa telah menggunakan "perbezaan" ini untuk membuat kedua sebagai pelengkap dan bukan antagonis. 'Ia juga merupakan reka bentuk Pencipta Yang Maha Kuasa bahawa Dia menciptakan anak-anak lelaki dan perempuan di dunia dalam perkadaran yang sewajarnya Kemudian anak-anak lelaki itu berkahwin dan mencipta hubungan darah, dan anak-anak perempuan itu berkahwin dan menjadi cara membentuk hubungan baru. Proses ini semakin meluas untuk menghasilkan keluarga, suku dan negara milik bangsa yang sama dan terikat dengan tamadun yang sama.
Ayat ini juga mempunyai cadangan yang halus: Seluruh kehidupan sedang dijalankan berdasarkan prinsip "perbezaan", misalnya, perbezaan antara malam dan siang, musim panas dan musim dingin, dan lain-lain. Oleh itu, "Wahai Muslim, anda harus dengan sabar menahan perbezaan yang anda alami dengan lawan anda untuk ini pasti menghasilkan hasil yang baik. "
70 Ini adalah ciri khas orang yang tidak percaya: dia adalah penolong dan pembela semua orang yang menjadi pemberontak terhadap Allah dan musuh semua orang yang mungkin dia berusaha untuk mengangkat Firman Allah dan menguatkuasakan HukumNya di dunia; dia dikaitkan secara langsung atau tidak langsung dengan semua karya-karya penolakan Allah dan menentang dan menentang dalam satu cara atau usaha lain yang dibuat untuk membawa manusia ke jalan ketaatan dan khidmat Allah.
Ayat ini (56) bertujuan untuk menghiburkan nabi dan memberi peringatan kepada orang-orang kafir yang menentangnya dan menghalang kerjanya, seolah-olah berkata, "Kewajipan anda hanya untuk menyampaikan berita berita baik kepada rakyat dan memberi peringatan kepada mereka akibat akibat ketidakpercayaan: anda tidak bertanggungjawab sama ada mereka menerima mesej anda atau menolaknya, atau memberi pahala kepada orang-orang yang beriman dan menghukum orang-orang kafir. "
Kata-kata seperti itu berlaku di dalam al-Qur'an di tempat-tempat lain juga dan jelas ditujukan kepada orang-orang kafir, seolah-olah berkata, "Mesej Rasulullah dimaksudkan untuk mereformasi rakyat tanpa semangat yang mementingkan diri sendiri. untuk menerima Mesej-Nya, tidak ada sebab mengapa anda merasa tersinggung Jika anda menerima Mesej, ia akan menjadi kebaikan anda sendiri, dan jika anda menolaknya, anda akan merugikan diri anda sendiri. dibebaskan dari tugas dan tanggungjawabnya, maka perkara itu akan menjadi antara kamu dan Kami. "
Walaupun ini adalah tafsiran yang sangat mudah dan jelas dari ayat 56 (dan ayat-ayat lain yang serupa), tetapi sesetengah orang secara keliru menyimpulkan bahawa satu-satunya kewajipan dan tanggungjawab Nabi adalah untuk menyampaikan Mesej dan tidak ada yang lain. Mereka lupa bahawa Al-Quran telah menekankan berulang kali bahawa Nabi bukan sahaja pemberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman tetapi dia juga guru mereka, pemberi hukum mereka, hakim dan pedoman, pembersih moral mereka dan model hidup bagi mereka, dan setiap perkataan yang dia sebut adalah hukum yang harus mereka taat dan ikut serta dengan rela dalam semua lapisan masyarakat dan untuk semua masa yang akan datang.
71a Untuk penjelasan, lihat EN 70 Al-Mu'minun.
72 Untuk penjelasan mengenai "Tahta", lihat EN 41, 42 Al-A'raf, EN 4 Yunus, dan EN 7 Hud.
Sukar untuk mengatakan apa sebenarnya maksudnya dengan "enam hari" Di sini "hari" itu bermakna tempoh masa atau hari biasa dunia ini. Untuk penjelasan mengenai "hari", lihat 11 hingga 15 dari Surah Ha Mim Sajdah.
73 Mereka berkata demikian kerana keangkuhan dan ketegaran mereka seperti yang dikatakan Firaun kepada Nabi Musa: "Apakah Tuhan alam semesta?" Kerana orang-orang kafir Mekah tidak mengetahui siapa yang Maha Penyayang (Rahman), ataupun Firaun tidak menyadari "Tuhan alam semesta". Kata-kata dari ayat itu sendiri menunjukkan bahawa soalan mereka mengenai "Maha Penyayang" bukanlah akibat ketidaktahuan mereka terhadap Dia tetapi disebabkan oleh pemberontakan mereka; jika tidak, Allah tidak akan menghukum mereka untuk ini tetapi akan memberitahu mereka dengan sopan bahawa Dia Sendiri adalah "Pengasih". Di samping itu, ia terkenal dengan sejarah bahawa perkataan Rahman (Maha Mengasihani) kerana Allah telah digunakan secara umum di Arabia sejak zaman dahulu. Sila lihat juga EN 5 As-Sajdah dan EN 35 dari Saba.
74 Semua sarjana bersetuju bahawa di sini satu "Sujud Bacali" (Sajdah Talawat) telah diarahkan, yang bermaksud bahawa setiap pembaca dan setiap pendengar harus bersujud pada membaca atau mendengar bacaan ayat ini.Menurut tradisi, orang yang mendengar ayat ini dibacakan hendaklah mengatakan: Zadan Allahu, khudu an-anima zada, lil-a`daa-i nufura: "Semoga Allah meningkatkan kita dalam kerendahan hati walaupun musuh-musuh bertambah besar dalam kebencian mereka. "
75 Lihat EN 8 hingga 12 Al Hijr.
76 Maksudnya, matahari, seperti yang dinyatakan dengan jelas dalam Surah Nuh: 16: "... dan menjadikan matahari sebagai lampu."
Pemerhatian dan pertimbangan yang mendalam tentang fenomena indah penggantian siang dan malam adalah bukti Tauhid dan Kurniaan-Nya sehingga manusia dapat merasa bersyukur kepada-Nya dan sujud di hadapan-Nya dalam segala kerendahan hati.
78 Maksudnya, "Walaupun semua manusia dilahirkan oleh hamba-hamba Yang Maha Pemurah sebelum kamu dijemput untuk sujud, dan yang kamu hina, hamba-hamba-Nya yang sebenar adalah orang-orang yang mengamalkan cara ketaatan-Nya secara sedar dan mengembangkan ciri-ciri yang diinginkan Maka akibat-akibat semula jadi sujud adalah yang terdapat dalam kehidupan orang-orang yang beriman dan hasil kejahatan yang menolak jemputan, yang ditemukan dalam hidup anda. " Di sini perhatian ditarik kepada dua corak watak dan kehidupan: pertama mereka yang telah menerima Mesej Nabi dan mengikutinya, dan yang kedua dari mereka yang berterusan dalam cara-cara ketidaktahuan. Di sini hanya ciri-ciri yang menonjol dari orang-orang yang beriman sejati yang disebutkan, dan sebaliknya, ciri-ciri orang kafir telah ditinggalkan kepada setiap mata dan fikiran yang bijak yang dapat melihat mereka di dalam masyarakat dan membuat keputusan sendiri.
Itulah; "Mereka tidak berjalan dengan lantang dan sombong seperti tiran dan pembuat kejam, tetapi" berjalan "mereka adalah orang yang lembut, berpikiran lurus dan baik hati." "Berjalan dengan rendah diri" tidak bermaksud berjalan seperti orang yang lemah atau sakit, tidak juga menyiratkan sikap munafik yang berjalan dengan lancar untuk menunjukkan kerendahan atau ketakutan kepada Tuhan. Mengikut Tradisi, nabi sendiri sering berjalan dengan tegas, langkah cepat. Pada suatu hari Khalifah `Umar melihat seorang lelaki muda berjalan perlahan-lahan seperti orang yang sakit, lemah, dan bertanya kepadanya," Adakah anda sakit? " Ketika lelaki itu menjawab secara negatif, Khalifah menaikkan cambuknya, menegurnya dan menyuruhnya berjalan seperti orang yang sihat. Ini menunjukkan bahawa "gaya hidup yang rendah hati" adalah gaya hidup seorang lelaki yang mulia dan lemah lembut dan bukan gaya yang menunjukkan kelemahan dan kerendahan hati yang tidak wajar.
Dalam hubungan ini, ciri pertama hamba Allah sejati yang mana perhatiannya telah ditarik, adalah "berjalan" mereka. Hal ini kerana gaya hidup menunjukkan sifat seorang individu. Sekiranya seorang lelaki berjalan dengan cara yang rendah hati dan bermaruah, bertentangan dengan sikap angkuh, sia-sia dan bangga, ia menunjukkan bahawa dia adalah seorang yang mulia dan lembut. Oleh itu, "kelebihan" yang berbeza daripada jenis orang yang berbeza menunjukkan jenis watak yang mereka miliki. Ayat ini bermaksud untuk menyiratkan bahawa hamba-hamba Allah yang Maha Pengasih dapat dengan mudah diakui oleh "jalan" mereka di kalangan rakyat. Sikap mereka terhadap ibadat dan ketaatan Allah telah mengubahnya dengan begitu teliti sehingga mereka dapat "dilihat pada pandangan pertama dari pintu" mereka bahawa mereka adalah orang-orang yang mulia, rendah hati dan baik hati, yang tidak dapat diharapkan untuk menanggung segala kerosakan. Untuk penjelasan lanjut, lihat EN43 Bani Isra'il dan EN 33 Luqman
80 "Orang yang tidak peduli": Orang kurang ajar dan kurang ajar dan bukan orang yang tidak berpendidikan dan tidak bertamadun. Para pelayan sejati yang "Maha Penyayang" tidak mempercayai "balas dendam", walaupun mereka mungkin harus berurusan dengan orang-orang yang jahil yang berkelakuan kasar dan memalukan terhadap mereka. Sekiranya mereka melihat orang-orang seperti itu, mereka menginginkan kedamaian dan berpaling. Perkara yang sama telah dinyatakan dalam AI-Qasas: 55, "Dan apabila mereka mendengar sesuatu yang sia-sia dan tidak masuk akal, mereka berpaling daripadanya, dan berkata," Tindakan kami adalah untuk kami dan perbuatanmu adalah untukmu: kita tidak ada kena mengena dengan yang bodoh '. " Untuk butiran lihat 72 hingga 78 Al-Qasas EN.
81 Maksudnya, mereka tidak menghabiskan malam mereka dengan keseronokan dan keseronokan, atau dalam gosip dan menceritakan kisah-kisah, atau melakukan perbuatan jahat, kerana ini adalah cara orang-orang yang jahil. Para pelayan Allah yang sejati melewati malam mereka untuk menyembah dan mengingatiNya sebanyak mungkin. Ciri-ciri mereka telah dibawa keluar dengan jelas di beberapa tempat dalam Al-Qur'an, dengan demikian: "punggung mereka meninggalkan tempat tidur mereka dan mereka memohon kepada Tuhan mereka dalam ketakutan dan harapan." (As-Sajdah: 16). "Orang-orang ini (Surga) tidur tetapi sedikit pada waktu malam, dan berdoa untuk pengampunan mereka pada waktu pagi." (Az-Zariyat: 17, 18). Dan: "Bolehkah orang yang menuruti Allah, menundukkan dirinya dan berdiri di hadapan-Nya pada waktu malam, takut kepada akhirat dan menaruh harapannya dalam rahmat Tuhannya, menjadi seperti mushrik; '"(Az-Zumar: 9).
Oleh itu, ibadat mereka tidak menjadikan mereka sia-sia dan bangga untuk menganggap bahawa mereka adalah orang-orang yang dikasihi Allah dan bahawa Neraka Jahannam tidak akan menyentuh mereka. Sebaliknya, walaupun semua ibadah dan perbuatan mereka baik-baik, mereka dipenuhi dengan takut akan azab Neraka yang mereka sembah kepada Tuhan mereka untuk menyelamatkan mereka dari itu, kerana mereka tidak bergantung pada pekerjaan mereka sendiri untuk berjaya di akhirat, tetapi atas rahmat Allah.
83 Para hamba Allah yang sebenar mengamalkan "makna emas" di antara kedua-dua ekstrem itu dalam membelanjakan wang mereka. Mereka tidak melampaui kehati-hatian dan keperluan dalam perbelanjaan atau hidup dalam keadaan celaka 'untuk menyelamatkan dan menyimpan uang tetapi berjimat. Inilah ciri para pengikut Nabi, yang membezakan mereka dari orang-orang Arab yang baik, yang sama-sama menghabiskan perbelanjaan untuk memuaskan nafsu mereka sendiri atau tidak suka membelanjakan wang mereka untuk kerja-kerja yang baik .
Mengikut kebahagiaan Islam adalah: (1) Membelanjakan walaupun jumlah terkecil wang dalam cara yang menyalahi undang-undang, (2) melampaui sumber sendiri dalam perbelanjaan bahkan dalam cara yang sah, atau membelanjakan wang untuk kesenangan sendiri, dan (3) untuk membelanjakan wang dengan cara yang benar bukan untuk kepentingan Allah tetapi untuk pertunjukan semata-mata. Sebaliknya, ada yang salah jika seseorang tidak membelanjakan wang untuk keperluan dan keperluan seseorang dan keluarga seseorang mengikut sumber dan kedudukan seseorang, atau jika seseorang tidak membelanjakan wang untuk kerja-kerja yang baik. Cara yang diajar oleh Islam adalah makna emas di antara dua ekstrem tersebut. Rasulullah telah berkata, "Ini adalah tanda kebijaksanaan untuk mengadopsi" makna emas "dalam kehidupan seseorang." (Ahmad, Tabarani).
84 Pelayan sejati menahan diri dari tiga dosa besar: Shirk, pembunuhan dan perzinahan. Nabi sendiri memberi peringatan tentang graviti mereka. Menurut 'Abdullah bin Mas'ud, ketika seseorang bertanya kepadanya tentang dosa-dosa yang paling buruk, dia menjawab, (1) "Adalah menegakkan seseorang yang sama dengan pangkat Allah, yang telah menciptakan kamu, (2) anak sendiri kerana takut akan rezekinya, dan (3) berzina dengan isteri sesama kamu. "(Bukhari, Muslim, Tirmizi, Nasa`i, Ahmad). Jelas sekali ini bukanlah senarai lengkap "dosa-dosa kejam". Tetapi ketiga-tiga contoh ini telah disebutkan kerana ia adalah yang paling lazim dalam masyarakat Arab pada masa itu.
Berkenaan kemasukan menjauhkan diri daripada shirk di antara kecemerlangan hamba-hamba sejati, seseorang boleh bertanya mengapa ia harus dikemukakan sebagai kebaikan sebelum orang-orang kafir yang tidak menganggap shirk sebagai naib. Ini kerana orang-orang Arab mempunyai keraguan tentang doktrin shirk walaupun mereka kelihatan sangat terlibat dalamnya. Ini amat disokong oleh sejarah mereka. Contohnya, ketika Abraha menyerbu Makkah, orang Quraisy tidak memohon berhala mereka untuk menyelamatkan Ka'bah daripadanya, tetapi mereka meminta Allah menyelamatkannya. Puisi kontemporari mereka mempunyai bukti yang mencukupi bahawa mereka menganggap kemusnahan "orang gajah" disebabkan oleh kuasa Allah dan gangguan gaib dan bukan disebabkan oleh sebarang bantuan berhala mereka. Orang Quraish dan orang-orang musyrik Arab juga mengetahui bahawa apabila Abraha tiba di Ta`if dalam perjalanan ke Makkah, penduduk Ta`if telah menawarkan kepadanya perkhidmatan mereka untuk memusnahkan Ka'bah dan bahkan memberikan kepadanya panduan untuk mengambil dia dengan selamat ke Makkah melalui bukit-bukit, kerana takut dia juga akan memusnahkan kuil "Lat", ketuhanan mereka. Acara ini sangat menyinggung orang-orang Arab yang selama bertahun-tahun selepas ini mereka meneruskan, memahat kubur ketua panduan dengan batu untuk membalas dendam. Selain itu, orang Quraish dan Arab yang lain menyifatkan kepercayaan mereka kepada Nabi Ibrahim dan memandang adat-istiadat agama dan sosial mereka serta ritual Haji mereka sebagai sebahagian daripada agama Ibrahim. Mereka tahu bahawa Nabi Ibrahim adalah seorang penyembah 'Allah dan bukan berhala-berhala. Mereka juga mempunyai tradisi untuk menunjukkan apabila mereka telah memulakan penyembahan berhala, dan idola mana yang dibawa dari mana, kapan dan oleh siapa. Hakikatnya adalah bahawa Arab biasa tidak mempunyai banyak penghormatan untuk berhala-berhala. Dia juga akan berkata dengan menghina dan menahan tawarannya apabila gagal memenuhi kehendak dan doa-doanya. Sebagai contoh, ada kisah seorang Arab yang ingin membalas pembunuhan bapanya. Dia pergi ke kuil idolya, Zul-Khalasah, dan mahu mengambil pertanda. Sambutan itu datang bahawa dia harus meninggalkan niatnya. Pada masa ini orang Arab menjadi marah dan berseru: 'O Zul-Khalasah! Sekiranya anda berada di tempat saya, dan bapanya dibunuh, anda tidak akan mengatakan bahawa pembunuh tidak boleh dihukum. "Seorang Arab lain mengambil kawanan camelnya ke kuil tuhannya, bernama Sa'd, kerana mencari berkatnya Ia menjadi idola tinggi yang telah dioleskan dengan darah korban, melihat unta-unta itu menjadi ketakutan dan mulai berlari ke arah segala arah. Orang Arab begitu penuh dengan kemarahan sehingga ia mulai memusnahkan patung itu dengan batu, sambil berteriak, "Semoga Allah memusnahkan kamu! Saya telah datang kepadamu untuk mencari berkat untuk unta saya, tetapi anda telah merosakkan saya semua dari mereka. "Terdapat beberapa patung berhala yang berasal dari kisah asalnya yang kotor. Contohnya, cerita tentang Asaf dan Na'ilah yang imejnya telah yang diletakkan di Safa dan Marwa, adalah bahawa mereka sebenarnya seorang lelaki dan seorang wanita, yang telah melakukan zina di dalam Kaabah Suci dan telah menjadi batu oleh Allah sebagai hukuman. Ketika dewa-dewa itu mempunyai reputasi demikian, tidak ada seorang hamba yang dapat menghargai apa-apa penghormatan kepada mereka di dalam hati. Dari satu ini dengan mudah dapat memahami bahawa orang-orang Arab telah mengenali nilai penyembahan Tuhan yang benar dalam hati mereka, tetapi, di satu pihak, ia telah ditindas oleh kebiasaan kuno dan cara-cara kebodohan, dan di pihak yang lain, golongan imam di kalangan kaum Quraisy mempunyai kepentingan, yang sibuk membuat prejudis melawannya di kalangan rakyat. Mereka tidak dapat menyembah penyembahan berhala kerana langkah sedemikian akan menamatkan keunggulan mereka di Arab. sebabnya, menahan diri dari shirk dan ibadah Satu Allah telah disebut sebagai tanda keunggulan para pengikut Nabi tanpa rasa takut terhadap pertentangan oleh orang kafir, kerana walaupun mereka dalam hati mereka tahu bahawa itu adalah satu hujah berat terhadap mereka.
85 Ini boleh mempunyai dua makna: (1) hukumannya tidak akan berakhir, tetapi ia akan berterusan terus-menerus ditimpa; dan (2) orang yang sebagai tambahan kepada dosa-dosa ketidakpercayaan, syirik dan ateisme, akan melakukan pembunuhan, perzinaan dan dosa-dosa lain, akan mendapat hukuman yang terpisah untuk pemberontakan dan untuk setiap dosa yang lain. Dia akan bertanggungjawab untuk setiap dosa utama dan kecil yang tidak akan diampunkan. Sebagai contoh, bagi setiap pembunuhan dan bagi setiap perbuatan zina, dia akan diberikan hukuman yang berasingan, dan demikian juga hukuman yang berasingan untuk setiap dosa yang dilakukan olehnya.
86 Ini adalah berita baik bagi orang-orang yang bertobat dan memperbaharui diri mereka, kerana mereka akan mendapat keuntungan dari "pengampunan am" yang terkandung dalam ayat 70. Ini dianggap sebagai rahmat besar oleh hamba sah kerana sangat sedikit dari mereka yang memeluk Islam telah bebas dari kejahatan semasa 'kejahilan' mereka, dan ketakutan oleh ancaman yang terkandung dalam vv. 63-69, tetapi pengampunan ini bukan sahaja menebus mereka tetapi memenuhi harapan mereka.
Banyak contoh orang seperti ini, yang ikhlas bertaubat dan mengubah hidup mereka, telah dikaitkan dengan tradisi. Sebagai contoh, Ibn Jarir dan Tabarani telah menceritakan kejadian dari Hadrat Abu Hurairah, yang menyelamatkan, "Pada suatu hari ketika saya pulang ke rumah setelah menawarkan shalat 'lsha di Masjid Nabi, saya melihat seorang wanita berdiri di depan pintu saya. berjalan ke bilik saya, menutup pintu dan menyibukkan diri saya dalam ibadat sukarela.Sekali kemudian dia mengetuk pintu, saya membuka pintu dan bertanya apa yang dia mahu.Ia berkata bahawa dia telah datang dengan masalah: Dia telah melakukan zina, menjadi hamil, melahirkan seorang kanak-kanak dan kemudian membunuhnya.Ia ingin tahu sama ada ada kemungkinan dosa itu diampunkan, saya menjawab dengan negatif, dia kembali kesedihan, berseru, "Ah! Keistimewaan ini telah dibuat untuk api! "Keesokan harinya, selepas solat, ketika saya menceritakan peristiwa malam itu di hadapan nabi, dia berkata," Anda memberi jawaban yang sangat salah, Abu Hurairah: Bukankah kamu membaca al-Qur'an 'Ayat anik yang mengatakan:' (Mereka) yang tidak memohon dewa-dewa lain daripada Allah ... kecuali orang yang telah bertaubat (setelah dosa-dosa itu) dan telah beriman dan melakukan perbuatan yang benar '`?" Mendengar ini dari Kudus Nabi, saya pergi mencari wanita itu, dan telah mengalaminya kembali pada masa `Isha, saya memberinya berita gembira dan memberitahunya apa yang telah dikatakan oleh nabi ketika menjawab pertanyaannya. Dia segera memberitahu sujud di tanah dan mengucapkan terima kasih kepada Allah, yang telah membuka jalan bagi pengampunannya, kemudian dia menawarkan pertobatan dan menetapkan budak perempuan, bersama anaknya, pohon. " Insiden serupa tentang seorang lelaki tua telah dikaitkan dengan tradisi. Beliau datang ke hadapan nabi dan berkata, "Wahai Rasulullah, sepanjang hidupku telah berlalu dalam dosa: tidak ada dosa yang tidak pernah aku lakukan, sehingga jika dosa-dosaku dibagikan kepada seluruh umat manusia dunia, mereka semua akan ditakdirkan. Adakah ada jalan keluar untuk pengampunan saya? " Nabi bertanya kepadanya, "Adakah kamu memeluk agama Islam?" Beliau berkata, "Saya bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah Rasul Allah." Nabi berkata, "Kembalilah, Allah Maha Pengampun dan mempunyai kekuatan untuk mengubah perbuatan jahat kamu menjadi perbuatan baik." Beliau bertanya, "Adakah semua kejahatan dan kesilapan saya?" Nabi menjawab, "Ya, ini adalah mengenai semua jenayah dan kesilapan anda." (Ibn Kathir).
Ia mempunyai dua makna: (1) Apabila dia telah bertaubat dengan tulus, ia akan memulakan hidup baru kepercayaan dan ketaatan kepada Allah dan dengan anugerah-Nya dan pertolongan akan mulai melakukan amal-amal baik daripada perbuatan-perbuatan jahat yang biasa dilakukannya dalam hidupnya ketidakpercayaan, dan kejahatannya akan digantikan oleh perbuatan baik; dan (2) Bukan sahaja perbuatan kejahatan yang dilakukannya pada masa lalu dihapuskan, tetapi ia juga akan direkodkan dalam tingkah lakunya yang menyatakan bahawa dia adalah hamba yang menyerahkan pemberontakan terhadap Tuhannya dan mengamalkan cara ketaatanNya. Kemudian, kerana dia akan merasa lebih dan lebih menyesal atas dosa-dosa masa lalu dan menawarkan pertobatan, lebih banyak lagi perbuatan baik akan dikreditkan kepadanya; kerana bertaubat terhadap perbuatan salah dan mencari maaf, itu adalah perbuatan yang baik. Oleh itu, perbuatan baik akan menggantikan semua perbuatan kejahatannya dalam daftar perbuatannya, dan dia tidak akan melepaskan hukuman di akhirat tetapi, selain itu, dia juga akan diberkati dengan nikmat Allah.
Itu sahaja. Akhirnya setiap orang perlu kembali kepada Allah kerana Allah sendiri adalah perlindungan terakhir dan sebenar manusia: Dia sendiri boleh memberi pahala untuk perbuatan baiknya atau menghukum orang kerana kejahatannya: Dia sendiri adalah Maha Mengasihani dan Maha Pemurah, yang menerima pengampunan dengan pengampunan dan Siapa yang tidak menafikannya atas kesilapannya yang lalu dengan syarat bahawa dia telah bertobat dengan tulus, dan menerima sikap yang benar dan mengubah dirinya.
89 Ini juga mempunyai dua makna: (1) Mereka tidak memberi keterangan (di mahkamah undang-undang dan sebagainya) berhubung dengan perkara yang salah untuk membuktikannya dengan betul, apabila secara kebetulan ia adalah kepalsuan, atau paling baik perkara yang diragukan ; dan (2) mereka tidak berniat untuk menyaksikan apa-apa perkara yang palsu, jahat atau jahat sebagai penonton. Dalam pengertian ini, setiap dosa dan setiap perbuatan yang tidak senonoh, setiap tindakan palsu dan palsu adalah kepalsuan. Seorang hamba Allah yang benar mengakuinya sebagai palsu dan menghalangnya walaupun ia dibentangkan dalam bentuk "seni" yang kelihatan cantik.
90 Laghv perkataan Arab menyiratkan semua yang sia-sia, sia-sia dan tidak bermakna dan ia juga meliputi "kepalsuan". Para pelayan sejati berlalu dengan cara yang bermaruah jika pernah melihat "apa yang sia-sia", seolah-olah itu timbunan tilth. Mereka tidak tinggal di sana untuk menikmati "kekotoran" dari kekotoran moral, kelucahan atau bahasa busuk, atau mereka sengaja pergi ke mana sahaja untuk mendengar atau melihat atau mengambil bahagian dalam apa-apa jenis "kotoran". Untuk maklumat lanjut, lihat EN 4of Al-Muminun.
91 Para hamba Allah yang benar tidak bertindak seperti orang buta dan orang tuli terhadap ayat-ayat Allah, apabila mereka dibacakan kepada mereka untuk peringatan mereka. Mereka tidak menjadikan telinga yang tuli untuk ajaran dan Mesej mereka dan tidak dengan sengaja menutup mata mereka kepada Tanda-tanda bahawa mereka diminta untuk memerhatikan, tetapi sangat digerakkan oleh mereka. Mereka mengikuti dan mengamalkan apa yang diperintahkan dan dilatih semula daripada apa yang dilarang.
92 Ciri yang paling tersirat dari hamba-hamba yang benar adalah keinginan mereka untuk berdoa kepada Allah. Dalam ayat 65 "doa" mereka untuk keselamatan mereka sendiri dan dalam ayat 74 doa mereka untuk isteri dan anak-anak mereka telah disebutkan: "Tuhan kami, buatkan isteri dan anak-anak kita yang beriman sejati supaya mereka beramal soleh dan menjadi sumber penghiburan kami. " Doa mereka menunjukkan bahawa hamba-hamba Allah yang sebenar lebih prihatin tentang keselamatan orang-orang tercinta di akhirat daripada kesenangan dunia.
Harus diingat bahawa ciri ini telah disebutkan di sini untuk menunjukkan bahawa hamba-hamba sejati benar-benar percaya pada Mesej. Itulah sebabnya mereka sangat prihatin terhadap "Iman" orang-orang tercinta mereka. Ia juga harus diingat bahawa ramai orang yang dekat dan sayang dari Orang-orang yang beriman tidak lagi memeluk agama Islam. Sekiranya suami memeluk agama Islam, isterinya masih tidak percaya, dan jika seorang pemuda telah menerima Islam, ibu bapanya dan adik-beradiknya masih terlibat dalam ketidakpercayaan, dan sebaliknya. Oleh itu, hamba-hamba yang sejati menangis dan berdoa untuk mereka, apabila gambaran keadaan dahsyat mereka di Neraka datang di depan mata mereka.
93 Maksudnya, "Kita harus unggul dalam ketakwaan, kebenaran dan kerja-kerja yang baik, tetapi kita harus menjadi pemimpin orang-orang saleh agar kita dapat memimpin mereka dalam penyebaran kebajikan dan ketakwaan di dunia." Secara kebetulan, sifat ini hamba-hamba sejati sangat berbeza dengan orang-orang kafir, yang berjuang dalam persaingan dan persaingan antara satu sama lain untuk keunggulan kekuatan dan kekayaan duniawi. Tetapi adalah kasihan bahawa sesetengah orang pada masa kita telah salah menafsirkan ayat ini sebagai mengandungi sanksi untuk mencari pencalonan untuk kepimpinan politik. Mengikut mereka, ayat itu bermaksud: "Tuhanku, buatlah kami penguasa atas orang-orang saleh."
94 Kata sabr (ketabahan) telah digunakan di sini dalam erti kata yang paling menyeluruh. Para pelayan sejati dengan berani menahan penganiayaan mereka oleh musuh-musuh Kebenaran; mereka tetap teguh dan teguh dalam perjuangan mereka untuk menegakkan jalan Allah di bumi; mereka menjalankan kewajipan mereka yang diarahkan oleh Allah dengan ikhlas dan tak bercacat tanpa sebarang kebimbangan terhadap kerugian duniawi dan kekurangan;dan mereka menahan semua godaan yang diusung oleh Iblis dan semua nafsu daging.
95 "Ghurfah" adalah sebuah rumah besar dan perkataan itu biasanya digunakan untuk "ruang atas" rumah dua tingkat. Tetapi realitinya ialah bangunan tertinggi yang dibuat oleh manusia di dunia ini, bahkan Taj Mahal dari India dan bangunan pencakar langit di New York, adalah tiruan jelek dari "tempat-tempat yang sangat baik" di Syurga. Mereka sangat megah, besar dan cantik sehingga imaginasi manusia tidak dapat membentuk sebarang gambar kemegahan mereka.
96 Peringatan ini kepada orang-orang kafir telah diberikan untuk membezakannya dengan pahala yang telah dijanjikan kepada hamba Allah yang benar, seolah-olah berkata, "Jika kamu tidak memohon perlindungan dan perlindungan Allah, dan janganlah kamu menyembah Dia, anda tidak akan mempunyai nilai dan kepentingan dalam pandangan-Nya, dan Dia tidak akan peduli pada anda kerana Dia tidak memerlukan sebarang pertolongan daripada anda. Sesungguhnya untuk diri anda sendiri bahawa Dia telah memberi anda peluang untuk maka sembahlah Dia, supaya Dia menjadikan mereka rahmat terhadap kamu, jika tidak, tidak ada perbedaan antara kamu dan seluruh ciptaan. "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top