Khamis, 22 Februari 2018

23. Surah Al Muminoon

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


23. Surah Al Muminoon (Orang-orang yang beriman)

Statistik

Juz 18 – 23.AlMu’minun 1-118 – 25.AlFurqan 20  


Slide

Nama

Surah mengambil namanya, Al-Mu'minun, dari ayat pertama. [QS23:1] CQ(23:1:3) (23:1:3)

Tempoh Wahyu.

Kedua-dua gaya dan temanya menunjukkan bahawa ia telah diturunkan pada peringkat pertengahan Prophethood di Makkah. Membaca di antara garis-garis, ada yang merasakan konflik pahit telah bermula antara Nabi, dan orang-orang kafir Makkah, walaupun penganiayaan oleh mereka belum menjadi tirani. Nampaknya surah itu diturunkan semasa klimaks "Kelaparan" di Makkah (ayat 75-76), yang menurut tradisi yang sahih berlaku pada peringkat pertengahan kenabian. Selain itu, menurut tradisi yang berkaitan dengan 'Urwah bin Zubair, Hadarat Umar yang telah memeluk Islam pada masa itu, berkata, "Surah ini diturunkan di hadapan saya dan saya sendiri mengamati keadaan nabi semasa wahyunya. Akhirnya, Nabi berkata, "Pada kesempatan ini, sepuluh ayat-ayat tersebut telah diturunkan kepada saya bahawa orang yang mengukur mereka, pasti akan pergi ke Syurga." Kemudian dia membacakan ayat-ayat awal surah.(Ahmad, Tirmizi, Nasai, Hakim).

Topik Tema

Tema utama surah adalah untuk menjemput orang untuk menerima dan mengikuti Mesej Nabi dan seluruh Surah berkisar pusingan tema ini.

Ringkasan

Hakikat bahawa orang-orang yang telah menerima Mesej Nabi Muhammad SAW telah mula memperoleh sifat-sifat yang mulia dan mulia itu adalah bukti praktikal tentang kebenaran Pesan. 1 - 11
Dalam petikan ini, perhatian telah tertarik kepada penciptaan manusia dan alam semesta untuk mengesankan bahawa seluruh alam semesta termasuk diri manusia sendiri, adalah bukti yang jelas tentang kebenaran mesej Rasulullah, yang mengajak manusia menerima Tauhid dan hidup dalam akhirat. 12 - 22
Kemudian kisah-kisah para nabi dan komuniti mereka telah disebut sebagai bukti sejarah tentang kebenaran Pesan. Mereka membuktikan hal-hal berikut:
  1. Keberatan dan keraguan yang ditimbulkan oleh antagonis terhadap Pesan Muhammad (SAW) bukanlah perkara baru. Ini ditimbulkan terhadap bekas nabi yang mereka sendiri akui sebagai Rasul Allah. Oleh itu, mereka harus belajar pelajaran dari sejarah mereka dan menilai diri mereka sama ada nabi berada di sebelah kanan atau penentang mereka.
  2. Perutusan Tauhid dan Akhirat bahawa Muhammad (SAW) menyampaikan adalah sama seperti yang dibawa oleh para nabi dahulu; oleh itu mereka harus menerimanya.
  3. Mereka harus mengambil amaran dari akibat yang dipenuhi oleh masyarakat yang menolak Mesej Nabi mereka.
  4. Semua Nabi membawa agama yang satu dan agama yang sama dari Allah dan semuanya adalah milik satu dan masyarakat yang sama. Semua agama lain dicipta oleh rakyat sendiri dan tidak satu pun daripada mereka dari Allah.23 - 54
Selepas menceritakan kisah-kisah para nabi, satu prinsip asas telah dinyatakan: Kejayaan dan kemakmuran dalam kehidupan duniawi bukan merupakan kriteria kejayaan di sisi Allah. Sekiranya sesetengah orang (atau seseorang) menikmati kemakmuran, kekayaan, kekuasaan dan sebagainya di dunia ini, ini tidak bermakna bahawa mereka adalah kegemaran Allah. Begitu juga, kemiskinan dan kesulitan orang lain bukan bukti bahawa Allah tidak senang dengan mereka. Kriteria sebenar adalah Iman (atau kekurangannya). Perisytiharan ini diperlukan kerana para antagonis Nabi adalah ketua besar Makkah, yang (dan pengikut mereka) tertipu oleh kemakmuran mereka sendiri yang Tuhan dan dewa-dewa mereka senang dengan mereka. Di sisi lain, mereka berpendapat, bahawa Muhammad (peace be upon him) dan para pengikutnya adalah lemah dan dalam keadaan tidak berdaya, adalah bukti yang jelas bahawa Allah tidak senang dengan mereka, dan mereka berada di bawah laknat dewa-dewa mereka. 55 - 67
Dalam hujah-hujah yang berbeza ini telah digunakan untuk meyakinkan mereka bahawa Muhammad (saw) adalah nabi Allah yang benar. Kemudian mereka diberitahu bahawa Kelaparan (ayat 75 - 76) adalah semata-mata amaran dan oleh itu "adalah lebih baik bagi anda memperbaiki cara anda, jika tidak, anda akan dikunjungi oleh hukuman yang mengerikan." 68 - 77
Sekali lagi mereka telah dijemput untuk memerhatikan Tanda-tanda di alam semesta dan di dalam diri mereka sendiri kerana ini adalah bukti-bukti jelas kebenaran Mesej Nabi. 78 - 95
Nabi saw telah diberitahu untuk tidak mengamalkan cara yang salah sebagai tindakan balas untuk menangkis cara jahat musuh, dan untuk menahan diri dari dorongan Syaitan. 96 - 97
Dalam petikan ini, musuh-musuh kebenaran telah diberi amaran bahawa mereka harus memberi pertimbangan di akhirat dan menanggung akibat penganiayaan mereka terhadap orang-orang yang beriman; oleh itu mereka harus memperbaiki jalan mereka. 98 - 118
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-11] Sebenarnya orang-orang yang beriman telah mencapai kejayaan yang benar 1 yang mengerjakan sembahyang mereka dengan rendah hati: 3 yang menahan diri dari perkara-perkara yang sia-sia: 4 yang membelanjakan zakat mereka dengan cara yang sesuai: 5 yang menjaga harta mereka dengan cermat, kecuali dengan baik kepada isteri-isteri mereka dan perempuan-perempuan yang secara sah memiliki hak mereka, kerana dalam hal itu mereka tidak akan disalahkan-layak, tetapi mereka yang melampaui ini (dengan nafsu untuk keinginan seksual), akan menjadi pelanggar: 7 yang benar kepercayaan mereka dan janji-janji mereka, dan siapa yang menuruti doa-doa mereka. 9 Ini adalah ahli waris yang akan mewarisi Surga 10 dan kekal di dalamnya selama-lamanya. 11
[12-16] Kami mencipta manusia dari intipati tanah liat: kemudian menjadikan dia sperma-drop di tempat yang selamat: kemudian menukar sperma drop menjadi bekuan darah dan bekuan ke dalam sekeping daging: kemudian beralih potongan daging menjadi tulang: kemudian berpakaian tulang dengan daging, dan kemudian membawanya keluar sebagai ciptaan yang berbeza (dari embrio). 13 Begitu berbahagialah Allah, yang terbaik dari semua pencipta. 14 Maka selepas itu kamu semua akan mati, maka sesungguhnya kamu akan dibangkitkan pada Hari Kiamat.
[17-20] Dan Kami jadikan tujuh jalan di atas kamu, 15 Kami bukan orang baru dalam bidang penciptaan. 16 Dan Kami menurunkan hujan dari langit dengan ukuran yang sewajarnya, dan Kami masukkannya ke bumi dan Kami dapat membawanya seperti Kami kehendaki. 18 Kemudian dengan hujan itu Kami menyebabkan kebun-kebun anggur dan kelapa sawit tumbuh. Di kebun-kebun itu terdapat buah-buahan yang lazat 19 dari mana anda memperoleh rezeki. 20 Dan Kami ciptakan pohon yang tumbuh di Gunung Sinai, 21 Ia memberi minyak dan digunakan sebagai makanan oleh orang-orang yang suka memakannya.
[21-22] Sebenarnya ada pelajaran bagi kamu dalam lembu itu: Kami memberi kamu minuman dari perutnya, 22 dan selain itu kamu mendapat manfaat lain dari mereka: kamu makan daging mereka dan dibawa dari tempat ke tempat dan pada kapal. 23
[23-29] Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya: 24 Dia berkata, "Hai kaumku, beribadatlah kepada Allah sahaja, dan tidak ada Tuhan selain-Nya, tidakkah kamu takut (dari syirik)? 25 Orang-orang dari ketua kaumnya, yang telah menolak Rasulullah, berkata, "Orang ini tidak lebih daripada manusia seperti dirimu sendiri, oleh itu dia bermaksud untuk memperoleh kekuasaan atas kamu, jika Allah menghendaki, 27A Sejak masa nenek moyang kita tidak pernah mendengar (bahawa manusia datang sebagai seorang Rasul). Tentunya orang ini dimiliki: tunggu sedikit lagi: (mungkin dia sembuh) ". Nuh berdoa, "Tuhan, tolonglah saya terhadap orang-orang ini kerana mereka telah memperlakukan saya sebagai seorang penipu". 28 Demikianlah Kami wahyukan kepadanya: "Buatlah bahtera di bawah pengawasan Kami, sesuai dengan perintah Kami. Kemudian, apabila Perintah Kami datang dan "at-Tannur" 29 mula mendidih, mengambil sepasang setiap spesies haiwan, dan juga ahli-ahli keluarga anda sendiri kecuali yang terhadapnya penghakiman telah diluluskan; dan janganlah Engkau merayu kepada-Ku untuk orang-orang yang berbuat kejahatan, kerana mereka ditakdirkan untuk ditenggelamkan. Kemudian, apabila kamu naik bahtera bersama dengan sahabat kamu, katakanlah, "Segala puji bagi Allah yang telah melepaskan kita dari orang-orang fasik", 30 dan berdoalah, "Tuhan, izinkanlah aku mendarat dari bahtera ini, Engkau adalah yang terbaik dari para pelabur ". 31
[30] Terdapat banyak Tanda dalam kisah ini, 32 dan Kami selalu menguji orang. 33
[31-38] Sesudah Kami mengangkat umat manusia yang lain. 34 Kemudian Kami mengutus kepada mereka seorang rasul dari kalangan mereka, yang berkata: "Sembahlah Allah saja! Kamu tidak ada Tuhan selain-Nya, tidakkah kamu takut (terhadap kekafiran)?" Mereka dari ketua-ketua kaumnya, yang telah menolak ajaran itu dan menafikan kehidupan di akhirat dan yang Kami telah memberikan kemakmuran dalam kehidupan duniawi ini, 35 berkata, "Orang ini tidak lebih seperti manusia seperti dirimu, kerana dia makan dari apa yang kamu makan dan minum dari apa yang kamu minum, maka jika kamu tunduk kepada manusia seperti dirimu, kamu pasti akan rugi. 36 Apa yang dikatakannya kepadamu, sesudah kamu mati dan berubah menjadi tanah dan menjadi tulang belulang akan dibangkitkan hidup dari kuburan, mustahil, mustahil adalah apa yang kamu diancam, tidak ada kehidupan lain dari kehidupan duniawi ini, kita akan hidup di sini dan mati di sini dan tidak akan dibangkitkan lagi. adalah semata-mata penipu, yang menciptakan kebohongan dalam nama Allah, dan kita tidak akan percaya kepada apa yang dikatakannya ".
[39-41] Pada masa ini Rasul bersabda, "Tuhan, tolonglah aku terhadap orang-orang ini, yang telah memperlakukan aku sebagai seorang penipu". Sebagai jawapan, ia berkata, "Masa sudah hampir apabila mereka akan menyusahkan".Pada waktunya, satu kelesuan yang hebat mengatasi mereka dalam semua keadilan dan Kami membuangnya seperti kotoran. 37 Jadi pergi dengan orang-orang fasik!
[42-44] Sesudah Kami mengangkat umat-umat yang lain. Tidak ada orang yang tidak lagi wujud sebelum masa yang ditetapkan dan tidak ada yang dapat hidup. Kemudian Kami mengutus Rasul-rasul Kami secara berturut-turut. Setiap kali seorang Rasul datang kepada kaumnya, mereka menjadikannya sebagai seorang khalifah. Oleh itu, Kami teruskan memusnahkan satu kaum yang satu demi satu sehingga Kami menjadikan mereka legenda. -Kedalahanlah orang-orang yang tidak beriman. 38
[45-49] Kemudian Kami mengutuskan Nabi Musa dan saudaranya Harun dengan tanda-tanda kekuasaan Kami dan kepada Yang Maha Kuasa, kepada Firaun dan kaumnya. Tetapi mereka menerima mereka dengan keangkuhan, kerana mereka adalah orang-orang yang sangat angkuh. 40 Mereka berkata, "Apa kami hendak percaya kepada kedua orang ini, seperti manusia, dan orang-orangnya adalah pengikat kita?" 41 Maka mereka memperlakukan mereka sebagai penipu dan dihancurkan. 42 Mengenai Musa, Kami beri dia Kitab itu supaya orang-orang itu dapat dibimbing olehnya.
[50] Dan Kami jadikan anak lelaki Maryam dan ibunya sebagai tanda bagi manusia, dan Kami memberi mereka perlindungan di dataran tinggi di mana mereka dapat bertenang, dan yang disiram oleh mata air. 44
[51-52] Hai rasul-rasul, makanlah dari perkara-perkara yang murni dan perbuatlah perbuatanmu yang benar, kerana aku mengetahui apa yang kamu kerjakan. Dan kamu semua adalah orang yang satu dan komuniti yang sama, dan saya Tuhan kamu, maka takutlah saya. 47
[53-54] Namun selepas itu, orang membahagi-bahagikan diri menjadi sekte yang berbeza, dan tiap-tiap mazhab bersukacita dengan apa yang ada padanya, biarkan mereka sangat terlibat dalam kegelisahan mereka hingga suatu masa yang ditetapkan. 49
[55-63] Adakah mereka berfikir bahawa, dengan terus memberi mereka kekayaan dan anak-anak, Kami berhasrat untuk kebajikan mereka? Tidak, mereka tidak memahami realiti perkara itu. 50 Mereka yang merasa takut akan Tuhan mereka; 51 orang yang beriman kepada tanda-tanda Tuhan mereka; 52 yang tidak mempersekutukan seseorang dengan Tuhan mereka; 53 yang memberi apa pun yang mereka berikan, dan hati mereka penuh dengan kagum oleh idea yang mereka harus kembali kepada Tuan mereka; 54 sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang bekerja untuk kebajikan sejati mereka dan cuba untuk menjadi yang pertama untuk mencapainya, Kami tidak membebankan seseorang dengan lebih daripada yang dia dapat menanggung. 55 Dan Kami mempunyai sebuah buku yang menceritakan secara akurat (kira-kira semua orang), 56 dan rakyat tidak akan dilayan secara tidak adil. Tetapi orang-orang ini lalai dalam hal ini, dan amalan mereka juga berbeza (dari yang disebutkan di atas).
[64-67] Mereka akan meneruskan kejahatan mereka hingga Kami menghukum orang-orang epikur di antara mereka, maka mereka akan mulai membelakangi. 60 Sekarang, hentikanlah jeritanmu. Kamu tidak akan mendapat pertolongan dari Kami pada hari ini; kerana apabila dibacakan kepada kamu ayat-ayat keterangan saya, kamu menghidupkan tumit kamu (mendengar suara Rasul). 62 Dalam keangkuhanmu engkau tidak memperhatikannya, mengejeknya di tempat pertemuanmu dan menceritakan omong kosong kepadanya.
[68-71] Adakah orang-orang kafir tidak pernah menganggap Firman itu? Atau, adakah dia membawa sesuatu seperti yang tidak datang kepada nenek moyang mereka? 65 Atau, adakah mereka tidak mengetahui Rasul mereka dengan baik bahawa mereka berperang dengannya (seakan-akan dia orang asing)? Atau, adakah mereka benar-benar yakin bahawa dia dimiliki (oleh jin)? 67 Tidak! yang sebenarnya adalah bahawa dia telah membawa Kebenaran dan sebahagian besar daripada mereka telah menghindari Kebenaran.-Dan mempunyai Kebenaran mengikuti hawa nafsu mereka, seluruh sistem langit dan bumi, dan semua yang tinggal di dalamnya, telah terganggu. 68 Sebenarnya Kami telah memberi mereka peringatan untuk kebaikan mereka, tetapi mereka berpaling daripadanya. 69
[72-74] Adakah kamu menuntut balasan dari mereka? Balasan Allah adalah yang terbaik untuk kamu, kerana Dia adalah Penasihat yang terbaik. 70 Sebenarnya, anda menjemput mereka ke Jalan Lurus, tetapi sesuai dengan mereka, yang tidak percaya, di akhirat, untuk menyimpang dari Jalan Lurus. 71
[75-77] Jika Kami mengasihani mereka dan melepaskan mereka dari penderitaan mereka, mereka akan terus membabi buta dalam pemberontakan mereka: 72 kerana sekarang, ketika mereka menderita azab, mereka tidak tunduk di hadapan Tuhan mereka dan tidak merendahkan diri. Walau bagaimanapun, apabila Kami akan menghantam mereka dengan bencana yang mengerikan, anda akan melihat bahawa mereka akan putus asa dari semua yang baik dan menjadi terdesak. 73
[78-83] Dialah Allah yang telah memberikan kamu pendengaran dan penglihatan serta memberi kamu hati untuk berfikir, tetapi kamu tidak menunjukkan rasa syukur. 74 Dia yang telah menyerakkan kamu di muka bumi, dan di hadapan-Nya kamu semua akan dipenuhi. Ia adalah Dia yang memberi hidup dan meninggal dunia, dan mengawal selingan malam dan siang. 75 Bolehkah anda tidak faham perkara ini? 76 Tidak! orang-orang ini mengatakan apa yang dikatakan oleh nenek moyang mereka sebelum mereka. Mereka berkata, "Patutkah kita dibangkitkan lagi, apabila kita telah berubah menjadi debu selepas kematian dan menjadi tulang belahan? Kita telah mendengar banyak ancaman sedemikian dan begitu juga nenek moyang kita sebelum kita. 77
[84-85] Katakan kepada mereka, "Katakanlah, jika kamu tahu, siapa bumi dan semua orang yang tinggal di dalamnya?" Mereka akan berkata, "Allah". Tanya mereka, "Kalau begitu mengapa kamu tidak mengerti ini"? 78
[86-92] Katakan kepada mereka, "Kepada siapa yang ada ketujuh surga dan Arasy yang mulia?" Mereka akan berkata, "Kepada Allah" 79 Katakanlah, "Maka mengapa kamu tidak takut kepadaNya". 80 Katakan kepada mereka, "Katakanlah kepada saya, jika kamu tahu, siapa yang menjadi Hak Kerajaan atas segala sesuatu, dan siapakah yang memberi perlindungan ketika tidak ada yang dapat memberi perlindungan terhadap-Nya?" Mereka akan menjawab, "Kekuasaan ini adalah kepunyaan Allah." Katakanlah, "Bagaimana pula kamu begitu tercengang?" 82 Fakta adalah bahawa Kami telah membawa Kebenaran sebelum mereka dan tidak diragukan lagi orang-orang ini adalah pendusta. 83Allah tidak mempunyai keturunan, dan tidak ada dewa lain sebagai pasangan dengan Dia. Sekiranya begitu, setiap dewa akan menjadi penguasa bebas atas penciptaannya; lebih-lebih lagi, dalam kes itu, mereka akan cuba mengatasi satu sama lain. 85 Maha Suci Allah dan bebas dari jenis-jenis perkara yang mereka persekutukan denganNya. Dia mempunyai pengetahuan penuh tentang semua yang terbuka dan tersembunyi, dan Dia jauh lebih tinggi dari syirik yang dicipta oleh orang-orang ini.
[93-95] Wahai Muhammad, berdoalah, "Ya Tuhan, jika Engkau menindas, di hadapan hadiratku di antara mereka, bahawa azab yang mereka diancam, maka, ya Tuhanku, jangan masukkan aku di kalangan orang-orang yang zalim itu." hakikatnya ialah Kami mempunyai kuasa untuk membuat anda menjadi saksi tentang apa yang mereka diancam.
[96-98] Wahai Muhammad, hapuskan kejahatan dengan yang terbaik: Kami menyedari apa yang mereka ucapkan terhadap kamu. Dan berdoalah, "Ya Tuhan, aku berlindung pada Engkau dari keraguan orang-orang musyrik, lebih daripada itu: Aku berlindung kepada-Mu, Tuhanku, bahkan dari kedatangan-Ku dekat mereka" 88
[99-110] (Orang-orang itu tidak akan berhenti berbuat apa-apa) sehingga ketika kematian datang kepada salah seorang dari mereka, dia akan berkata, "Tuhan, kirimkan saya kembali ke dunia yang telah saya tinggalkan, saya berharap saya sekarang perbuatan yang benar. " 90 Tidak! Ia adalah satu-satunya kata-kata yang dia berkata: 92 untuk saat ini terdapat penghalang antara orang mati (dan dunia yang mereka tinggalkan) hingga hari ke- 93 apabila mereka dibangkitkan semula. Kemudian, apabila Trumpet akan ditiup, semua hubungan (duniawi) di antara mereka akan berhenti berfungsi dan mereka tidak akan bertanya tentang satu sama lain. 94 Maka hanya orang-orang yang keras kepala, akan mendapat kejayaan; dan orang-orang yang timbangannya akan menjadi cahaya, akan menjadi orang-orang yang menjadikan mereka kerugian, mereka kekal di neraka selama-lamanya. "Api" akan menghangatkan muka mereka untuk mendedahkan rahang mereka 97 (Akan dikatakan kepada mereka,) "Adakah kamu bukan orang yang sama, yang dianggap sebagai pembohongan Wahyu-Ku, ketika mereka dibacakan kepada kamu?" Mereka akan berkata, "Tuhanku, nasib kami telah menimpa kami, dan kami, sesungguhnya, orang-orang yang berdosa, Tuhanku, sekarang bawalah kami keluar dari tempat ini; sesudah itu, jika kami bersalah, jadilah orang yang zalim. " Sebagai balasan kepada ini, Allah akan berkata, "Keluar dari sini, tinggal sini dan jangan bercakap dengan saya, kerana kamu adalah orang yang sama, yang meramalkan sebahagian dari hamba-hamba Kami ketika mereka berdoa kepada Kami, Tuhan, kami percaya: ampunilah ampunilah kami dan belas kasihanilah kami, kerana Engkau adalah Maha Penyayang dari semua yang menunjukkan belas kasihan. Begitu juga dengan penyesatan anda, anda juga lupa kewujudan saya, dan terus mengejeknya.
[111-115] Hari ini saya membalas mereka kerana ketabahan mereka, dan mereka telah berjaya atas kamu. 99 Kemudian Allah akan bertanya kepada mereka, "Berapa lama kamu tinggal di bumi?" Mereka akan berkata, "Kami tinggal di sana selama satu hari atau untuk sebahagian dari sehari. 100 Anda boleh bertanya dari orang-orang yang bertugas." Ia akan berkata, "Nah, anda tahu sekarang bahawa anda tinggal di sana untuk sementara sahaja, Sayang sekali, anda tidak menyedarinya, adakah anda berfikir bahawa Kami telah menciptakan kamu tanpa tujuan, dan kamu akan tidak akan dikembalikan kepada Kami? "
[116-117] Maka Allah Maha Perkasa lagi Maha Penyantun. Tiada tuhan selain Dia: Dia adalah Tuhan Arasy yang mulia. Oleh itu, jika ada orang yang memanggil dewa-dewa lain bersama Allah, yang mana ia tidak mempunyai bukti, dia harus memberi pertanggungjawaban kepada Tuhannya. 105 Orang -orang kafir itu tidak dapat mencapai kejayaan ". 106
[118] Wahai Muhammad, katakanlah, "Ya Tuhan, ampunilah dan berilah rahmat, engkau adalah Yang Maha Pemurah dari segala yang menunjukkan rahmat". 107
1 "Orang-orang yang beriman", yang telah mencapai kejayaan benar, adalah mereka yang telah menerima Mesej Muhammad (saw), dan telah mengakui dia sebagai panduan mereka dan mengikuti jalan hidup yang diajar olehnya.
Penegasan ini tidak dapat dihargai sepenuhnya melainkan jika seseorang memandang latar belakang di mana ia dibuat. Di satu pihak, ada ketua-ketua Makkah, para penentang Islam yang baik dan makmur, yang bisnisnya berkembang dan yang menikmati setiap kehidupan yang baik, dan sebaliknya, ada pengikut Islam majoriti mereka sama ada miskin dari awal, atau telah dikurangkan kepada kemiskinan oleh pertentangan yang kejam kepada Islam. Oleh itu, dakwaan itu, "Sebenarnya orang-orang yang beriman telah mencapai kejayaan yang benar", yang mana wacana bermula, dimaksudkan untuk memberitahu orang-orang kafir bahawa kriteria kejayaan dan kegagalan yang mereka fikirkan adalah tidak benar. Ia didasarkan pada salah faham selain bersifat sementara dan terhad: ia membawa kepada kegagalan dan tidak berjaya. Sebaliknya, pengikut Muhammad (saw) yang mereka anggap sebagai kegagalan, benar-benar berjaya, kerana dengan menerima jemputan kepada Panduan yang diberikan oleh Rasul Allah, mereka telah menyerang tawar-menawar yang akan memimpin mereka kepada kejayaan yang benar dan kebahagiaan kekal di dunia ini dan juga di akhirat, sedangkan dengan menolak mesej, pihak lawan telah mengalami kerugian dan akan bertemu dengan akibat buruk di dunia ini dan seterusnya.
Ini adalah tema utama Surah dan seluruh wacana, dari awal hingga akhir, dimaksudkan untuk menarik perhatian yang sama.
2 Ciri-ciri mulia orang-orang percaya menunjukkan dalam ay. 2-9 adalah hujah untuk membuktikan dakwaan di atas. Dalam erti kata lain, telah dinyatakan bahawa orang-orang dengan ciri-ciri dan ciri-ciri dan sifat semacam itu hanya dapat mencapai kejayaan sebenar di dunia dan di akhirat.
3 Khashi`un dalam Teks adalah dari khushu (untuk tunduk, untuk menyatakan kerendahan hati) yang merupakan keadaan jantung dan juga tubuh. Khushu 'hati adalah takut dan kagum terhadap orang yang berkuasa, dan khushu `dari badan adalah untuk menundukkan kepala seseorang dan menundukkan pandangan dan suara di hadapannya. Di dalam Salat seseorang diwajibkan untuk menunjukkan khushu `kedua-dua hati dan badan, dan inilah inti dari Doa.Telah dilaporkan bahawa ketika Nabi saw pernah melihat seseorang yang solat dan bermain dengan janggutnya, dia berkata: "Sekiranya dia khushu di dalam hatinya, mayatnya akan dimanifestasikan."
Walaupun khushu `sebenarnya merupakan keadaan jantung, seperti yang dinyatakan oleh tradisi di atas, itu ditunjukkan oleh tubuh sebagai satu perkara tentu saja. Shari `ah telah memerintahkan etika tertentu yang, dalam satu tangan, membantu menghasilkan khushu` di dalam hati, dan di sisi lain, membantu mempertahankan tindakan fizikal Doa walaupun keadaan hati yang berubah-ubah. Menurut etika ini, seseorang tidak harus berpaling ke kanan atau ke kiri, atau menaikkan kepala seseorang untuk melihat: satu boleh, bagaimanapun, melihat dari sudut mata, tetapi sejauh mungkin, seseorang mesti menetapkan pandangan pada tempat di mana dahi akan berehat sujud; satu juga dilarang untuk beralih, tenggelam cara sampingan, melipat pakaian atau goncangan debu dari mereka. Ia juga dilarang bahawa ketika turun untuk sujud, seseorang harus membersihkan tempat di mana seseorang akan duduk atau melakukan sujud. Begitu juga tidak sopan bahawa seseorang itu harus berdiri tegak, membaca ayat-ayat Al-Qur'an dengan suara yang kuat, atau menyanyikannya, atau menyuarakan atau menguap berulangkali dan berisik. Ia juga tidak diluluskan bahawa seseorang itu harus menawarkan Doa dengan tergesa-gesa. Perintah itu adalah bahawa setiap artikel Doa harus dilakukan dalam perdamaian dan kedamaian yang sempurna, dan kecuali satu artikel telah dilakukan sepenuhnya, yang berikutnya tidak boleh dimulakan. Sekiranya seseorang merasa sakit dalam sesuatu doa, seseorang boleh membuangnya dengan satu tangan, tetapi menggerakkan tangan berulang-ulang atau menggunakan kedua-dua tangan untuk tujuan itu dilarang. dengan etika badan ini, adalah penting juga bahawa seseorang itu perlu perkara yang tidak berkaitan semasa Doa. Jika pemikiran datang kepada niat fikiran, ia adalah kelemahan manusia semulajadi, tetapi seseorang harus mencuba seseorang
Bersama-sama elakkan berfikir tanpa seseorang yang paling bijak bahawa minda dan hatinya sepenuhnya berpaling kepada Allah, dan minda itu dalam keharmonisan penuh dan selaras dengan lidah, dan sebaik sahaja seseorang menjadi sedar akan pemikiran yang tidak relevan seseorang harus segera berpaling perhatian pada Doa.
4 Secara harfiah, laghv adalah sesuatu yang tidak masuk akal, tidak bermakna dan sia-sia, yang tidak sesuai untuk mencapai matlamat dan tujuan seseorang dalam kehidupan. Orang-orang yang beriman tidak menaruh perhatian kepada perkara-perkara yang tidak berguna dan mereka tidak menunjukkan kecenderungan atau minat terhadap mereka. Jika secara kebetulan mereka melihat perkara-perkara seperti itu terlibat, mereka menjauhkan diri dan mengelakkannya dengan teliti, atau merawat mereka dengan sikap acuh tak acuh. Sikap ini telah dijelaskan dalam Al-Furqan (XXV): 72, dengan itu: "... jika mereka harus lulus dengan apa yang sia-sia, mereka lulus seperti orang yang bermaruah."
Inilah salah satu daripada ciri-ciri cemerlang orang percaya. Dia adalah seorang yang merasakan beban tanggungjawab pada setiap masa; dia menganggap dunia sebagai tempat ujian, dan kehidupan sebagai masa yang terhad membolehkan ujian. Perasaan ini membuatnya bersikap serius dan bertanggungjawab sepanjang hidup seperti pelajar yang mengambil kertas peperiksaan dengan seluruh minda dan badan serta jiwa yang diserap di dalamnya.Sama seperti pelajar itu mengetahui dan merasakan bahawa setiap momen masa yang terhad di dalam pelupusannya adalah penting dan menentukan untuk kehidupan masa depannya, dan tidak cenderung untuk membazirkannya, jadi orang percaya juga menghabiskan setiap saat hidupnya atas kerja-kerja yang berguna dan produktif dalam keputusan muktamad mereka. Begitu juga dalam perkara-perkara rekreasi dan sukan, dia membuat pilihan hanya perkara-perkara yang mempersiapkannya untuk hujung hidup yang lebih tinggi dan tidak mengakibatkan pembaziran masa. Baginya masa bukan sesuatu yang akan dibunuh tetapi digunakan secara menguntungkan dan produktif.
Selain itu, orang yang beriman adalah orang yang mempunyai fikiran pemikiran yang benar, sifat murni dan rasa halus: ia tidak mempunyai kecenderungan untuk perkara yang tidak senonoh: dia boleh bercakap perkara-perkara yang berguna dan sihat tetapi tidak dapat bercakap dengan sia-sia: dia mempunyai rasa humor , tetapi tidak diberikan kepada jesting, bergurau, mengejek, dan sebagainya juga tidak dapat bertahan dengan jenaka yang kotor dan menyenangkan. Baginya masyarakat di mana telinga tidak pernah kebal dari bahasa kasar, menggigit, memfitnah; berbohong, lagu-lagu kotor dan ceramah yang tidak senonoh adalah sumber penyeksaan dan penderitaan. Sifat Syurga yang dijanjikan adalah: "Di dalamnya kamu tidak akan mendengar apa-apa sia-sia atau tidak berguna."
5 Perkataan Zakat secara harfiah bermaksud pembersihan dan pembangunan - untuk membantu sesuatu tumbuh dengan lancar dan berkembang tanpa halangan. Sebagai istilah Islam, ia menyiratkan kedua-dua bahagian kekayaan yang diambil untuk tujuan membersihkan sisa kekayaan dan perbuatan pemurnian itu sendiri. Kata-kata teks asal bermakna bahawa orang percaya selalu melakukan pemurnian. Oleh itu, makna ini tidak terhad kepada pembayaran zakat sahaja tetapi ia diperluaskan kepada pembersihan diri yang meliputi pemurnian moral serta kekayaan, harta dan kehidupan secara umum. Maka itu tidak bermakna pembersihan diri sendiri, tetapi termasuk pemurnian kehidupan orang lain juga. Jadi ayat itu bermaksud: "Orang-orang yang beriman adalah orang-orang yang menyucikan diri serta orang lain". Perkara ini telah dinyatakan di tempat-tempat lain di dalam Al-Qur'an juga misalnya: "Berjaya adalah orang yang mengamalkan -membawaan dan teringat kepada Tuhannya dan berdoa." (LXXXVII: 1415), dan: "Berhasillah orang yang menyucikan diri dan kegagalan adalah orang yang merusaknya." (XCI: 9-10). Tetapi ayat ini adalah lebih menyeluruh dalam makna kerana ia menekankan pembersihan kedua-dua masyarakat dan orang sendiri.
6 Mereka adalah sederhana dalam setiap makna perkataan. Mereka bebas daripada penderaan seks dan penyimpangan seks. Mereka sangat sederhana bahawa mereka juga menyembunyikan bahagian-bahagian tubuh mereka yang dilarang oleh Undang-undang untuk didedahkan sebelum orang lain. Untuk penjelasan, lihat EN 30 dan 32 An-Nur (XXIV).
7 Ini adalah kurungan yang bertujuan untuk menghapuskan salah faham yang biasa bahawa keinginan seks adalah satu perkara yang jahat dalam dirinya sendiri dan memuaskannya walaupun dalam cara yang sah tidak wajar, terutama untuk orang-orang yang saleh dan yang saleh. Kesalahpahertian ini akan diperkuat jika hanya dikatakan bahawa orang-orang yang beriman menjaga bahagian-bahagian peribadi mereka dengan teliti, kerana ia akan menunjukkan bahawa mereka hidup tidak menikah, jauh dari dunia, seperti para bhikkhu dan pertapa. Oleh itu, kurungan telah ditambah untuk mengatakan bahawa tidak ada yang salah dalam memenuhi keinginan seks dalam cara yang sah. Apa yang jahat ialah seseorang itu harus melampaui had yang ditetapkan untuk memenuhi keinginan seks.
Berikut adalah sebilangan kecil injunksi yang berdasarkan klausa induk ini:
(1) Dua kategori wanita telah dikecualikan daripada perintah umum untuk menjaga bahagian persendirian: (a) isteri, (b) wanita yang mempunyai hak milik yang sah, iaitu budak perempuan. Oleh itu, ayat itu jelas menetapkan undang-undang bahawa seseorang dibenarkan melakukan hubungan seks dengan budak perempuan seperti isteri seseorang. asas yang dimiliki dan bukan perkahwinan. Jika perkahwinan itu menjadi syarat, budak perempuan itu juga akan dimasukkan ke dalam isteri, dan tidak perlu menyebutnya secara berasingan. Beberapa pengulas moden, yang mempertikaikan keizinan hubungan seks dengan budak perempuan itu, berhujah dari An-Nisa '(IV): 25 untuk membuktikan bahawa seseorang itu boleh melakukan hubungan seksual dengan budak perempuan hanya selepas memasuki nikah dengannya, kerana ayat itu memerintahkan bahawa jika seseorang tidak mampu untuk berkahwin dengan seorang wanita Muslim percuma, dia boleh berkahwin dengan seorang hamba perempuan Muslim. Tetapi pengulas ini mempunyai sifat aneh: mereka menerima sebahagian daripada ayat jika sesuai dengan mereka, tetapi dengan mudah mengabaikan sebahagian lagi ayat yang sama jika ia bertentangan dengan kehendak dan keinginan mereka. Undang-undang tentang berkahwin dengan budak-budak perempuan seperti yang disebutkan dalam IV: 25 berbunyi: ".... anda boleh menikahi mereka dengan izin penjaga mereka dan memberi mereka mahar yang adil." Jelas orang yang dirujuk di sini bukanlah tuan budak perempuan itu sendiri tetapi orang yang tidak mampu untuk berkahwin dengan wanita Islam yang bebas, dan dengan itu, mahu berkahwin dengan seorang budak perempuan, yang memiliki milik orang lain. Kerana jika persoalan itu telah berkahwin dengan hamba perempuan sendiri, siapa yang akan menjadi "penjaga" yang kebenarannya perlu dicari? Kemudian, tafsiran yang mereka berikan dari ayat ini bertentangan dengan ayat-ayat lain yang berurusan dengan subjek yang sama di dalam Al-Qur'an. Orang yang ikhlas yang ingin memahami hukum Al-Quran dalam hal ini harus mempelajari An-Nisa '(IV); 3, 25; AI-Ahzab (XXXIII): S0, 52, dan Al-Ma`arij (LXX): 30 bersama dengan ayat Al-Mu'minun ini. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 44 dari An-Nisa).
(2) Undang-undang yang ditetapkan dalam kurungan hanya terpakai bagi lelaki sebagaimana yang jelas dari teks. Seorang wanita pada zaman Hadrat `Umar tidak mengerti bahasa halus ini dan memikul kepuasan seksual dengan hamba-Nya. Apabila kesnya dibawa ke hadapan badan perunding para sahabat, mereka memberikan keputusan sebulat suara: "Dia salah menafsirkan Kitab Allah" Tidak ada yang patut menghibur keraguan bahawa jika pengecualian ini dimaksudkan untuk laki-laki sahaja, bagaimana mungkin suami menjadi sah untuk isteri? Keraguan ini adalah tidak wajar kerana apabila suami dikecualikan daripada perintah menjaga bahagian peribadi mereka terhadap isteri mereka, isteri secara automatik berdiri dikecualikan daripada perintah berkenaan dengan suami mereka, dan tidak ada nerd untuk memberikan pengecualian secara berasingan. Oleh itu perintah pengecualian tetap berlaku dan berkesan hanya berkenaan lelaki dan wanita secara sah dalam miliknya, dan hamba menjadi haram bagi wanita yang memilikinya. Kebijaksanaan mengapa hamba itu diharamkan kepada wanita adalah bahawa dia hanya dapat memenuhi hasrat seksualnya tetapi tidak dapat menjadi penjaga dan gabenor dirinya dan keluarganya, yang meninggalkan kekurangan yang serius dalam kehidupan keluarga.
(3) Kalimat "... tetapi orang-orang yang melampaui hal ini (dengan nafsu untuk keinginan seksual), akan menjadi pelanggar" telah membuat kepuasan seksual dengan cara lain menyalahi undang-undang, sama ada melalui zina, homoseksual, haiwan, atau beberapa cara lain. Para fuqah berbeza hanya dengan melancap. Imam Ahmad bin Hanbal menganggapnya sebagai sah, tetapi Imams Malik dan Shafi`i menganggapnya sebagai benar-benar menyalahi undang-undang: dan walaupun orang Hanafite juga menganggapnya sebagai haram, mereka memberi pendapat bahawa jika seseorang menumpukan pada melancap di bawah naungan semangat, ia diharapkan bahawa dia akan diampuni kesalahan itu.
(4) Beberapa pengulas telah membuktikan larangan Mut ah (perkahwinan sementara) dari ayat ini. Mereka berhujah bahawa "wanita dengan siapa yang telah masuk ke perkawinan secara sementara, tidak boleh dianggap sebagai Istri atau budak perempuan. Seorang budak perempuan jelas tidak, dan dia juga bukan isteri, karena perintah hukumnya biasanya yang berlaku kepada isteri tidak terpakai padanya. Dia tidak mewarisi lelaki atau laki-laki itu, dia tidak ditadbir oleh undang-undang yang berkaitan dengan `Iddah (tempoh menunggu setelah perceraian atau kematian suami), perceraian, sara hidup, untuk bersumpah oleh lelaki bahawa dia tidak akan mempunyai hubungan suami isteri dengannya, tuduhan palsu, dan lain-lain. Dia juga dikecualikan daripada had empat isteri yang ditetapkan. Oleh itu, apabila dia bukan "isteri" atau "budak perempuan" Apa-apa rasa, dia secara semulajadi akan dimasukkan di kalangan mereka "di luar ini", yang pencarinya telah diisytiharkan sebagai "pelanggar" oleh Al-Qur'an.
Ini adalah hujah yang kuat tetapi disebabkan oleh kelemahan di dalamnya, -itu sukar untuk mengatakan bahawa ayat ini tegas berkenaan dengan larangan Mut'ah. Hakikatnya adalah bahawa nabi menyuruh larangan akhir dan mutlak Mut ah pada tahun penaklukan Makkah, tetapi sebelum itu Mut ah dibenarkan menurut beberapa tradisi yang sahih. Jika Mut'ah telah dilarang dalam ayat ini, yang diakui di Makkah, beberapa tahun sebelum penghijrahan, bagaimanakah ia dapat membayangkan bahawa nabi itu telah melarang larangan hingga penaklukan Makkah? Oleh itu, kedudukan yang betul ialah larangan Mutah tidak berdasarkan undang-undang Al-Qur'an yang jelas tetapi berdasarkan Sunnah nabi. Sekiranya ia bukan bip yang dilarang oleh Sunnah, sukarlah untuk mengisytiharkannya sebagai dilarang hanya dengan kuasa ayat ini.
Ia akan menjadi bernilai sementara untuk menjelaskan dua perkara lain yang berkaitan dengan Mut'ah: (a) Larangan itu adalah berdasarkan Sunnah nabi dan oleh itu adalah salah mengatakan bahawa ia dilarang oleh Hadrat 'Umar.Sebenarnya, Hadrat `Umar hanya menguatkuasakannya sebagai undang-undang Islam dan mempublikasikannya di kalangan rakyat. Ini belum pernah dilakukan sebelumnya kerana nabi telah mengharamkan Mut 'ah hanya pada akhir kehidupan dunianya.
(b) Pandangan Syiah yang Mutah benar-benar sah dan dibenarkan tidak mempunyai sanksi dan sokongan dalam Al-Quran atau Sunnah. Hakikatnya adalah bahawa beberapa sahabat, pengikut dan ahli hukum yang menganggapnya sebagai permulaan pada zaman awal Islam, melakukannya hanya dalam hal keperluan dan keperluan yang melampau. Tiada seorang pun berpendapat bahawa ia benar-benar sah seperti perkahwinan dan boleh diamalkan dalam keadaan biasa. Hadrat `Abdullah bin 'Abbas, yang pada umumnya dikatakan sebagai pendukung utama pandangan keizinan, sendiri telah menjelaskan kedudukannya:" Ia sama seperti bangkai yang sah untuk seseorang hanya dalam keperluan yang melampau. " Malah Hadrat Ibn 'Abbas terpaksa mengubah pendapatnya apabila dia melihat bahawa orang menyalahgunakan kebencian dan telah mula mengamalkan Mut bebas tanpa mengira keperluan dan keperluan sebenar. Sekali lagi, walaupun persoalannya, sama ada Hadrat Ibn '.Abbas dan beberapa ahli undang-undang yang mirip telah menyemak pendapat mereka atau tidak, diabaikan, hakikatnya, penyokong-penyokong Mut'ah membenarkannya hanya dalam hal keperluan yang melampau. Holding Mut ah sebagai mutlak dibenarkan, mengamalkannya tanpa apa-apa keperluan sebenar, atau menggunakannya walaupun seseorang itu mempunyai isteri atau isteri yang sah di sisi undang-undang adalah sejenis lesen yang tidak disenangi oleh citarasa yang baik, lebih kurang ia dikaitkan dengan Shari ah Muhammad (damai sejahtera Allah) dan dikhususkan kepada ahli hukum dari keluarganya yang belajar. Saya fikir bahawa di kalangan umat Islam Syiah sendiri tidak ada orang yang dihormati menyukai seseorang yang harus meminta tangan anak perempuan atau kakaknya yang tidak berkahwin tetapi untuk tujuan Mutah. Kerana jika Mutah dipegang sebagai mutlak dibenarkan, ia akan membayangkan bahawa ada di kalangan masyarakat yang rendah golongan wanita, seperti pelacur, yang sepatutnya tersedia untuk tujuan itu apabila diperlukan, atau jika tidak, Mutah dibatasi kepada anak perempuan dan saudara perempuan dalam lapisan masyarakat yang miskin dan baik-baiklah diberi kebebasan dan hak untuk mengeksploitasi mereka sebagai dan bila mereka suka. Bolehkah ketidakadilan dan diskriminasi seperti ini diharapkan dari Hukum Ilahi? Dan adakah Allah dan Rasul-Nya membenarkan perbuatan yang setiap wanita yang dihormati memandang bukan hanya memalukan bagi dirinya sendiri tetapi juga memalukan?
8 Orang-orang percaya memenuhi syarat-syarat amanah yang diletakkan dalam pertanggungjawaban mereka. Sehubungan ini, perlu diperhatikan bahawa perkataan amanat Arab adalah sangat komprehensif dan termasuk semua amanah yang diletakkan di bawah tanggungjawab mereka oleh Allah atau masyarakat atau individu. Begitu juga `termasuk semua padat, janji, dan janji yang dibuat antara Allah dan manusia, dan manusia dan manusia. Nabi saw sendiri digunakan untuk memikat pentingnya pemenuhan ikrar dalam alamatnya: "Yang tidak memenuhi syarat-syarat kepercayaannya, tidak ada Iman, dan yang tidak menjanjikan dan berjanji tidak memiliki Islam . "(Baihaqi) Menurut Tradisi yang dilaporkan oleh Bukhari dan Muslim, beliau berkata: Empat ciri adalah sedemikian rupa sehingga jika seseorang mempunyai keempatnya, dia tidak dapat diragukan lagi munafik, dan orang yang memiliki salah satu , adalah orang munafik hingga ke tahap itu:
(a) Apabila sesuatu diletakkan di dalam kepercayaannya, dia melakukan pelanggaran kepercayaan itu,
(b) apabila dia bercakap, dia mengatakan dusta,
(c) apabila dia membuat janji, dia memecahkannya, dan
(d) apabila dia bertengkar dengan seseorang, dia melebihi semua had (kesopanan dan moral) "
9 Salawat adalah jamak dari Salat. Dalam ayat 2, perbuatan Salat itu sendiri tersirat, tetapi di sini angka majmuk membayangkan doa individu yang ditawarkan pada waktu mereka sendiri. "Mereka tegas mengawasi doa-doa mereka": mereka mematuhi dengan tepat pada masa-masa sembahyang: mereka melaksanakannya dengan mengambil kira syarat-syarat, syarat dan artikel mereka dengan tubuh bersih dan pakaian dan solat yang diperlukan: mereka tidak menganggap doa-doa mereka sebagai beban yang tidak perlu, yang harus dibuang entah bagaimana: mereka tidak membaca secara mekanikal tetapi memahami apa yang mereka bacakan dan sedar bahawa mereka meminta Tuhan mereka seperti hamba yang rendah hati.
10 Firdaus (Paradise) adalah kata umum yang terdapat dalam hampir semua bahasa manusia dalam bentuk hampir hampir sama. Ini bermakna taman yang luas bersebelahan dengan kediaman seseorang dan tertutup oleh dinding pertahanan dan mengandungi semua jenis pokok buah-buahan, terutama anggur: Dalam beberapa bahasa, kata itu mempunyai makna yang mengandungi burung dan haiwan kesayangan juga. Firdaus digunakan bersama dalam kesusasteraan pra-Islam Arab. Walau bagaimanapun, Al-Quran telah menggunakannya untuk kebun-kebun yang banyak seperti Al-Kahf (XVIII): 107. Ini memberi idea bahawa Firdaus adalah tempat yang luas yang mengandungi sebilangan besar taman, kebun anggur, dan sebagainya.
Warisan Syurga oleh Orang Murtad telah dijelaskan secara terperinci dalam EN 83 Surah Ta Ha (XX) dan EN 99 Surah Al-Anbiya '(XXI).
11 Subjek ini boleh disimpulkan dalam empat bahagian untuk pemahaman selanjutnya tentang Surah:
(1) Keistimewaan yang sangat baik dari orang-orang yang beriman tidak terbatas pada mana-mana bangsa, negara atau negara.
(2) Keistimewaan ini dapat dicapai hanya oleh Iman yang ikhlas dan sifat-sifat moral yang cemerlang, dan dengan mematuhi undang-undang yang ditetapkan dalam semua aspek kehidupan.
(3) Kejayaan benar tidak terbatas pada kemunduran duniawi dan kemakmuran material tetapi ia merangkumi kedua-dua kejayaan dalam kehidupan ini dan dalam kehidupan selepas kematian di akhirat, dan dicapai oleh Iman yang ikhlas dan perbuatan yang benar. Ini adalah prinsip asas yang tidak dapat dipalsukan sama ada oleh "kejayaan" duniawi orang jahat atau oleh "kegagalan" sementara orang-orang yang soleh.
(4) Marilah kita mengulangi bahawa ciri-ciri yang sangat baik dari orang-orang mukmin ini telah dibentangkan sebagai bukti praktikal tentang kebenaran Pesan Nabi, kerana ini adalah hasil dari penerimaannya. Ini harus diingat dalam kajian ayat-ayat yang berjaya, di mana subjek yang sama telah diikuti dari sudut yang berbeza. Ini juga akan membantu untuk menunjukkan hubungan antara ini dan petikan yang berjaya.
12 Untuk penjelasan lihat EN, 5, 6 dan 9 dari Surah Haji (XXIl).
13 Sekarang, biarkan orang-orang kafir menganggap Pesan Nabi dengan memerhati ciptaan mereka sendiri, kerana ini akan meyakinkan mereka tentang kebenarannya dengan membuktikan doktrin Tauhid. Asal-usul manusia berasal dari semangat sperma yang tidak aktif, yang mengalami beberapa perubahan dalam rahim ibunya. Tetapi selepas ini, apabila melihat cahaya hari itu, ia adalah penciptaan yang berbeza dari embrio dalam rahim. Kini ia boleh mendengar, ia dapat melihat, dan dalam masa yang singkat ia boleh bercakap dan berfikir. Kemudian, apabila dia mencapai dewasa dan matang, dia mampu melakukan perbuatan yang indah. Sudah jelas bahawa Allah sendiri boleh mencipta semua ciri-ciri ini dalam sperma drop-mati.
14 Pelbagai peringkat penciptaan manusia telah dipetik untuk membuktikan bahawa Allah Maha Bijaksana dan tidak ada bahasa manusia yang dapat menggambarkan pujian yang Dia layak, seolah-olah berkata, "Bahawa Allah yang mampu membangun intipati tanah liat ke dalam manusia yang sempurna, tidak mempunyai pasangan dalam KetuhananNya. Selain itu, Dia mempunyai kuasa untuk membangkitkannya semula setelah kematiannya, dan mampu melakukan keajaiban yang lebih besar lagi.
15 Kata asal bahasa Arab taraiq mempunyai lebih dari satu makna. Ia mungkin merujuk kepada jalan-jalan dari tujuh planet, yang mana manusia pada masa wahyu Al-Qur'an sudah biasa, atau ke tujuh langit. perlu diingat bahawa perkataan ini tidak digunakan sebagai istilah sains moden, tetapi sebagai kata umum menurut penggunaan bahasa Arab pada masa itu untuk mengundang perhatian rakyat terhadap keajaiban langit, yang ciptaannya tentunya lebih besar perkara daripada penciptaan manusia. (XL: 57).
16 Ini juga boleh diterjemahkan sebagai: "Kami tidak juga lalai daripada ciptaan Kami." Menurut terjemahan yang pertama, ia akan bermakna bahawa keseluruhan ciptaan telah dibawa dengan sempurna dengan reka bentuk dan tujuan yang pasti, untuk Allah-Pencipta-mereka adalah sempurna dalam segala hal. Penciptaan itu sendiri merupakan bukti bahawa ia bukan karya seorang pemula atau seorang yang tidak berminat. Semua undang-undang fizikal seluruh sistem alam semesta sangat saling berkaitan untuk membuktikan bahawa ia adalah penciptaan Allah Yang Maha Bijaksana. Sekiranya kita mengambil terjemahan kedua, itu bermakna bahawa Allah tidak lalai dalam membuat peruntukan untuk setiap benda mengikut sifatnya dari yang paling tidak penting hingga yang paling besar.
17 The "rain" may refer to the rainfall, which comes down every now and then. It may also refer to the great store of water which Allah sent down at the time of the creation of the earth to fulfill its various needs till the Last Day, and which still exists in the shape of seas, lakes, sub-soil water, etc. It is the same water which evaporates in summer and freezes in winter and is carried by winds from place to place and spread over the earth by rivers, springs and wells to cause the growth of multitudes of things, and then is again restored to the seas, lakes, etc. Neither has this store of water been decreased by a drop nor was there any need to increase it by a drop since its creation. Today it is too well known how water comes about by the combination of oxygen and hydrogen in a certain ratio. The question is why can't more water be produced when oxygen and hydrogen still exist in abundance in the world? Who caused them to combine in the proper ratio in the beginning to produce oceans of water and who now stops them from coming together to produce an extra drop? Then when water evaporates, who causes oxygen and hydrogen to remain combined in water vapors even in the gaseous state. Have the atheists and polytheists, who believe in independent deities for water, air, summer and winter, any answer to this question?
18 This is to warn that Allah is able to take away the water if He so wills, and deprive the world of its most important means of life. Thus, this verse is more comprehensive in meaning than verse 30 of Surah Al-hulk (LXVII):
"Ask them: Have you ever considered that if the water of your wells should sink down into the earth, who would then restore to you running springs of water?"
19 That is, other kinds of fruits than dates and grapes.
20 That is, you sustain yourselves by the produce that you get from these gardens in the shape of fruit, corn, wood, etc.
21 That is, the olive-tree, which is the most important product of the lands around the Mediterranean Sea. The olive-tree can last for 2,000 years or so, so much so that some trees in Palestine are said to be existing since the time of Prophet Jesus. It has been attributed to Mount Sinai probably for the reason that the area whose well known and prominent place is Mount Sinai is its original habitat.
22 That is, milk. Refer to An-Nahl (XVI): 66 and EN 54 thereof.
23 The benefits of cattle as means of conveyance have been mentioned here along with the ships, because in Arabia, camel was used mainly for this purpose, and has been called "the ship of the desert" for the same reason.
24 See also Al-A`araf (VII): 59-64, Yunus (X): 71-73, Hud (X1): 25-48, Bani Isra'il (XVII): 3 and AI-Anbiya' (XXI): 76-77.
25 That is, "Are you not afraid that if you set up partners and associates with Allah, Who is the real Sovereign, and worship and submit to them, you shall incur His wrath and punishment?"
26 Terdapat penyimpangan biasa bahawa "manusia tidak boleh menjadi nabi, dan seorang nabi tidak boleh menjadi manusia." Oleh sebab itu, Qur'aan telah membantah secara berulang-ulang kali ini, dan telah menyatakan secara tegas bahawa semua nabi adalah manusia dan manusia hanya boleh diutus sebagai nabi kepada manusia. Untuk perincian, lihat AI-A`araf (VII,): 63, 69, Yunus (X): 2, Hud (XI): 27-31, Yusuf (XII): 109, Ar-Ra`d (XIII): 38, Ibrahim (XIV): 10-11, An-Nahl (XVI): 43, Bani Isra'il (XVII): 94-95, Al-Kahf (XVIII): 110, Al-Anbiya ' , 34, Al-Mu'minun (XXIII): 33-34, 47, Al-Furqan (XXV): 7, 20, AshShu'ara` (XXVI): 154, 186, Ya Sin (XXXVI) Mim Sajdah (XLl): 6 bersama dengan EN yang berkaitan.
27 Tuduhan ini merupakan satu lagi bantahan lama, yang selalu dibangkitkan terhadap mereka yang cuba memperbaharui orang mereka. Lawan mereka selalu menuduh mereka mengeksploitasi "agama" untuk mendapatkan dominasi di tanah itu. Nabi-nabi Musa, Harun dan Isa dituduh sama dan Muhammad (selamat sejahtera Allah). Begitu banyaknya orang kafir Makkah yang ditawarkan untuk menjadikan Nabi mereka sebagai raja, jika dia menyerahkan pesannya.
Sebenarnya, orang yang mengorbankan diri mereka dalam mengejar keuntungan dan keuntungan duniawi, tidak boleh percaya bahawa seseorang di dunia ini juga dapat bersungguh-sungguh dan tidak mementingkan diri sendiri demi kebajikan manusia. Mereka menganggap slogan-slogan yang menipu, yang mereka bangkitkan untuk menangkap kuasa, dan janji palsu, yang mereka buat siang dan malam untuk membawa pembaharuan semulajadi. Mereka berfikir bahawa keikhlasan dan tanpa mementingkan diri sendiri boleh digunakan hanya untuk menipu orang dan ini tidak boleh digunakan dengan lebih baik. Itulah sebabnya, "kuasa yang lapar" bagi para pembaharu dalam semua peringkat umur telah digunakan oleh mereka yang berkuasa seolah-olah kuasa dan penguasaan mereka sendiri di tanah itu adalah hak kelahiran mereka, dan mereka sama sekali tidak menyalahkan bergelut untuk mencapai dan mencapainya.(Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 36 di bawah)
Dalam kaitan ini, harus dicatat bahawa semua orang, yang cuba memperbaharui sistem kehidupan korup lazim, tidak dapat dielakkan untuk melawan mereka yang berada di dalam kuasa untuk menubuhkan sistem yang benar. Itulah sebabnya kuasa-kuasa yang ada, selalu menentang para Nabi dan para pengikutnya, yang terpaksa menghalau para penguasa yang korup. Walau bagaimanapun, jelas bahawa di sini adalah perbezaan yang besar antara mereka yang mahukan kuasa untuk mendapatkan hak mementingkan diri mereka sendiri dan mereka yang mahu memperbaharui mereka.
27a Ini adalah bukti yang jelas tentang hakikat bahawa orang Nuh tidak percaya kepada kewujudan Tuhan dan tidak menolak Dia sebagai Tuhan alam semesta dan malaikat sebagai hamba-Nya yang taat. Mereka hanya bersalah shirk: mereka telah menubuhkan dewa-dewa lain sebagai rakan kongsi dalam sifat dan kuasa Allah dan hak-haknya.
"Bantu saya terhadap orang-orang ini": 'Ambil pembalasan terhadap orang-orang ini kerana mereka menafikan saya. "Ayat 10 Al-Qamar (LIV) berkata:" Kemudian berserulah Nuh kepada Tuhannya, balas dendam terhadap orang-orang ini "dan ayat 26-27 dari Nuh (LXXv berkata:" Dan Nuh berkata, "Wahai Tuhanku, janganlah kamu tinggalkan orang-orang kafir ini dari orang-orang yang tinggal di atas bumi, kerana jika Engkau mengucapkannya, mereka akan menyesatkan hamba- dan tidak akan menghasilkan selain daripada orang berdosa dan orang-orang kafir ".
29 Beberapa pengulas berpendapat bahawa tukang sepatu bermaksud bumi; yang lain mengambilnya untuk bahagian tertinggi bumi; dan yang lain pula berfikir bahawa perkataan jauh-tannur dalam Teks telah digunakan untuk pecah Fajar. Terdapat beberapa orang yang menyatakan pendapat bahawa kata-kata telah digunakan secara kiasan untuk penciptaan kegawatan. Tetapi memandangkan konteksnya, kita tidak dapat melihat sebab mengapa seseorang perlu mengambil makna kiasan yang jauh daripada perkataan Al-Quran yang jelas. Nampaknya ketuhar tertentu (tannur) telah ditandai telinga untuk banjir untuk bermula dari, yang untuk semua penampilan asal yang tidak dijangka dari azab orang-orang celaka.
30 Hakikat bahawa Allah harus dipuji dan berterima kasih atas penghapusan orang-orang itu, adalah bukti yang jelas bahawa mereka adalah orang yang paling jahat dan jahat di dunia.
31 "Pendaratan" di sini tidak hanya bermakna menyentuh dan beristirahat di atas tanah, tetapi ia juga menyiratkan rasa "perhotelan", seolah-olah berkata: "Ya Allah, sekarang kami adalah tetamu-Mu dan Engkau sendiri adalah tuan rumah kami.
32 Pada akhir kisah Nabi Nuh, perhatian khusus telah ditarik kepada banyak Tanda dalam cerita dari mana seseorang dapat belajar banyak pelajaran. Sebagai contoh, Nabi yang menjemput orang ke Tauhid berada di sebelah kanan dan orang-orang yang diamalkan dan menegaskan shirk dan kekafiran adalah salah dan dimusnahkan: bahawa jenis konflik yang sama, yang terjadi antara Nabi Nuh dan umatnya, sedang berjalan di Makkah. Oleh itu, akhirnya nabi akan menang unggul terhadap antagonisnya seperti Nabi Nuh.
33 Ini juga boleh diterjemahkan sebagai: "Kami terpaksa atau harus menguji orang ramai." Dalam setiap kes tujuannya adalah untuk memberi amaran kepada rakyat bahawa mereka tidak akan ditinggalkan sendirian setelah mereka diberi kuasa di atas tanah dan ke atas barang-barang yang baik, tetapi Allah akan menguji mereka untuk melihat bagaimana mereka menggunakan kuasa mereka. Apa yang berlaku dengan orang-orang Nuh sesuai dengan undang-undang ini, dan yang sama akan terjadi di masa depan dengan mana-mana komuniti yang dibangkitkan untuk berkuasa.
34 Orang-orang Ad, yang telah dibangkitkan menjadi kuasa selepas penduduk Nuh. (Rujuk kepada AI-A`araf: 69).
35 Perlu diingatkan bahawa semua orang yang menentang para Rasul mempunyai tiga ciri umum: (1) Mereka adalah ketua rakyat mereka. (2) Mereka menafikan kehidupan di "akhirat". (3) Mereka makmur dalam kehidupan duniawi.Jelas sekali, mereka menyukai kehidupan dunia ini dan tidak dapat memahami bahawa cara hidup mereka, yang menjadikan mereka ketua dan membawa kemakmuran, boleh menjadi salah. Oleh itu, mereka menentang Rasul-rasul mereka, yang telah menghapuskan ketenangan fikiran mereka, dengan memberitakan bahawa ada kematian selepas kematian dan mereka harus memberi pertimbangan kepada Allah tentang apa yang mereka lakukan di dunia ini.Dan inilah yang berlaku di Makkah.
36 Beberapa pengulas telah salah berpendapat bahawa ketua-ketua telah menukar pernyataan-pernyataan tersebut terhadap Rasul antara mereka sendiri. Kenyataan ini sebenarnya ditujukan kepada orang biasa. Apabila para pemimpin merasakan bahawa Mesej itu menyebarkan di kalangan orang awam dan ada bahaya yang nyata bahawa mereka akan dipengaruhi oleh sifat murni Rasulullah dan bahawa keunggulan mereka maka akan secara otomatis berakhir, mereka mula menipu mereka dengan menaikkan bantahan terhadapnya. Perlu diingatkan bahawa kedua-dua ketua rakyat Nuh dan ketua-ketua rakyat `Ad menuduh Rasul-rasul mereka" nafsu untuk berkuasa "tetapi berkenaan dengan diri mereka, mereka menyangka bahawa kuasa dan kesejahteraan adalah hak-hak mereka yang melekat dan mereka dalam segala hal yang berhak menjadi ketua rakyat mereka.
36a Kata-kata ini menunjukkan bahawa orang-orang Ad juga tidak percaya kepada kewujudan Tuhan. Mereka juga terlibat dalam dosa shirk. Rujuk kepada Al Aaraf (VII): 70, Hud (Xl): 53-54, Ha Mim Sajdah (XLI): 14, dan Al-Ahqaf (XLVI): 21-22.
37 Secara ringkasnya, perkataan ghutha 'bermaksud sampah yang dibawa oleh perairan Hutan dan didepositkan ke bank-bank untuk membusuk di sana.
38 Itulah, "Orang-orang yang tidak beriman kepada Rasul-rasul.
Penggunaan "Pihak Berkuasa yang jelas" bersama dengan "Tanda-tanda Kami" mungkin bererti bahawa "Tanda-tanda" adalah bukti jelas bahawa mereka adalah Rasul Allah, atau "Tanda-tanda" boleh merujuk kepada semua mukjizat Nabi Musa yang lain daripada "kakitangan", yang boleh berdiri di sini untuk Pihak Berkuasa yang jelas, kerana mukjizat yang ditunjukkan dengan cara itu adalah bukti yang jelas bahawa kedua saudara itu telah dihantar oleh Allah.
40 Kata-kata dalam Teks mungkin bermaksud: (1) Mereka adalah orang yang sangat sombong dan tiran, atau (2) Mereka memperlihatkan kehebatan dan keinginan diri.
40a Untuk penjelasan, lihat EN 26.
41 Abid adalah penyembah. Menurut penggunaan bahasa Arab, menjadi "penyembah" dan seorang "bondsman" hampir identik. Oleh itu, apabila para nabi mengundang umat mereka untuk menyembah Allah sahaja, mereka mahu mereka menyembah dan menyembah dan tidak taat melainkan Allah, dan itu adalah makna sebenar "ibadat". Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 50 dari AI-Kahf (XVIII).
Al-Baqarah (II): 49-50, Al-A`araf (VII): 103-136, Yunus (X): 75-92, Hud (Xl ): 9699, Bani Isra'il (XVII): 101-104, Ta Ha (XX): 9-80 bersama-sama dengan EN yang berkaitan.
43 Kata-kata "Kami menjadikan anak Maryam dan ibunya sebagai Tanda" sangat penting, kerana itu tidak berarti anak lelaki Maria atau ibunya masing-masing mempunyai Tanda yang berasingan, tetapi kedua-duanya bersama-sama adalah Tanda. Ayat ini adalah bukti jelas bahawa seorang putra dilahirkan kepada Maria tanpa bersekedudukan dengan seorang lelaki dan bahawa Yesus tidak mempunyai bapa. Untuk maklumat lebih lengkap lihat Al-`Iran (III): 45-49, An-Nisa '(IV): 156, 171, Maryam (XIX): 16-35 dan Al-Anbiya' (XXI) .
Dalam kaitan ini, juga perlu diperhatikan bahawa kes kesilapan berkenaan dengan Nabi Isa dan ibunya adalah berbeza daripada kesilapan berkenaan dengan Nabi lain, yang ditolak kerana, mereka adalah manusia. Tetapi penyimpangan berkenaan dengan Nabi Isa dan ibunya adalah bahawa orang-orang yang beriman itu membangkitkan mereka dari kedudukan rendah umat manusia ke kedudukan ketuhanan yang tinggi. Sebaliknya, mereka yang pergi ke lain-lain yang melontar Mary yang tidak bersunat, walaupun mereka adalah saksi kelahiran Yesus yang ajaib dan telah mendengarnya bercakap di buaian.
44 Orang yang berbeza telah menyebut tempat-tempat yang berbeza, seperti Damsyik, Ar-Ramlah, Yerusalem dan Mesir, berkenaan dengan dataran tinggi di mana Allah memberi mereka tempat perlindungan. Dari tradisi Kristian ternyata bahawa Mary terpaksa meninggalkan rumahnya dua kali selepas kelahiran Nabi Isa, pertama pada masa Herodes ketika dia membawanya ke Mesir dan tinggal di sana hingga kematian Herod, dan kemudian pada masa Arichelaus ketika dia mengambil dia ke Nazaret di Galilea. (Matius, 2: 13-23). Oleh itu, ia tidak boleh dikatakan dengan pasti mana dari dua emigrasi yang disebut Al-Qur'an di sini. Walau bagaimanapun, jelas bahawa tempat perlindungan adalah dataran tinggi yang menyediakan mereka dengan semua keperluan kehidupan.
45 Dalam petikan yang terdahulu (ayat 23-50), kisah-kisah beberapa nabi telah dikaitkan sebagai individu, tetapi dalam ayat ini semuanya telah ditangani bersama. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna bahawa mereka hadir di satu dan tempat yang sama pada masa alamat. Sebenarnya, cara ini telah diaplikasikan untuk menunjukkan bahawa Pesan semua Rasul-rasul, yang datang ke negara-negara yang berbeza dalam pelbagai zaman, adalah sama dan mereka semua adalah milik satu dan masyarakat yang sama. (ay 52). Oleh itu, Mesej kepada seorang Rasul adalah untuk menjadi Mesej bagi setiap seorang daripada mereka. Dalam ayat ini, mereka telah ditangani bersama seolah-olah mereka hadir di satu dan tempat yang sama untuk menekankan aspek yang sama perkara ini. Tetapi adalah ironi bahawa beberapa orang bodoh zaman ini telah menyimpulkan bahawa ayat ini telah ditujukan kepada para utusan yang akan datang setelah Nabi Muhammad SAW. Adalah jelas bahawa tafsiran ini tidak dapat dimuatkan dalam konteks di mana ayat itu berlaku.
46 "Perkara-perkara tulen" menunjukkan bahawa mereka harus sihat dan mestilah diperoleh dengan cara yang sah. Di sini arahan, "makan perkara-perkara murni", bertujuan untuk menyangkal teori dan amalan pertapaan. Al-Qur'an mengajarkan cara tengah antara kehidupan asketisme dan lesen. Fakta bahawa arahan, "makan dari perkara-perkara murni", mendahului "melakukan perbuatan yang benar", dimaksudkan untuk mengesankan perbuatan baik itu tidak bermakna tanpa makan ketentuan yang sah. Rasulullah mengesankan perkara ini, berkata, "Wahai manusia, Allah adalah murni dan suka perkara-perkara yang murni." Kemudian dia membacakan ayat ini (51) dan berkata, "Seseorang menunaikan ziarah yang panjang dalam keadaan yang buruk dan berdoa dengan tangan yang dibangkitkan, 'Ya Tuhanku, ya Tuhanku', padahal dia makan makanan yang haram, memakai pakaian yang menyalahi undang-undang dan telah dibesarkan dengan peruntukan yang menyalahi undang-undang. Bagaimanakah orang itu mengharapkan agar Allah menunaikan solatnya? " (Dihubungkan oleh Abu Hurairah).
47 Firman Arab yang asal ummat (komuniti) terdiri daripada orang-orang yang mempunyai sesuatu asas yang biasa di kalangan mereka. Semua Rasul-rasul Allah adalah milik satu dan masyarakat yang sama kerana mereka mempunyai agama yang sama dan agama yang sama dan yang sama. Lihat juga Al-Baqarah (II): 130-133 dan 213, Al-`Iran (III): 19-20, 33-34, 64, 79-85, An-Nisa '(IV): 150-152, Al - A'araf (VII): 59, 65, 73, 85, Yusuf (XII): 37-40, Maryam (XIX): 49-59, dan AlAnbiya '(XXII): 71-93 bersama dengan EN yang relevan.
48 Ini bukan satu kenyataan kenyataan sahaja, tetapi ia adalah penghubung hujah yang sama yang dikemukakan dari awal permulaan Surah. Hujahnya ialah: Islam adalah agama yang sebenar dan asli dari semua Nabi dari Nabi Nuh kepada Yesus (semoga keamanan Allah atas mereka semua), kerana mereka semua membawa dan mengajarkan ajaran-ajaran yang sama Tauhid dan Akhirat. Sebaliknya, semua agama lain adalah perversions "agama asli dan asli", yang telah diganggu dengan banyak cara. Oleh itu, mereka yang mengikuti agama yang sesat adalah yang salah dan bukan nabi yang mengundang mereka untuk "agama yang asli dan asli".
49 Terdapat jurang antara v. 53 dan v. 54, yang telah ditinggalkan kepada pendengar untuk diisi, kerana latar belakang seluruh wacana itu sendiri membantu untuk mengisinya. Lima tahun telah berlalu sejak nabi telah mengundang umatnya ke agama asalnya. Beliau tidak meninggalkan sebarang batu untuk meyakinkan mereka dengan alasan dan oleh bukti sejarah bahawa Pesannya didasarkan pada kebenaran. Umat-Nya telah melihat hasil praktik penerimaan Suratnya dan telah menyaksikan wataknya sendiri yang tinggi yang dengan sendirinya menjamin bahawa ia adalah orang yang dapat dipercaya. Tetapi walaupun semua ini, orang-orangnya bergembira dengan keyakinan mereka yang salah yang telah mereka warisi dari nenek moyang mereka. Ini bukan semua. Mereka telah menjadi musuh yang pahit dan berusaha untuk mengalahkan dia dan Mesejnya oleh setiap permusuhan jahat.
Selepas mengisi jurang, makna ayat 51 menjadi jelas. Ini tidak bermakna bahawa nabi harus menyerahkan khotbahnya dan meninggalkan orang-orang kafir kepada diri mereka sendiri. Cara alamat ini telah digunakan untuk menggoncang dan membangkitkan orang-orang kafir. Ayat ini memberi amaran kepada mereka untuk menyedari bahawa waktunya sudah dekat apabila mereka melihat sendiri bahawa Rasul adalah di sebelah kanan dan mereka yang salah.
50 Soalan ini telah ditimbulkan sebagai bukti tema utama Surah. Ini bertujuan untuk menjauhkan kesalahpahaman mereka tentang "kejayaan", "kebajikan" dan "kemakmuran", yang telah ditimbulkan oleh orang-orang kafir untuk menipu diri sendiri. Menurut mereka, orang yang menikmati kehidupan yang baik dan mempunyai kekuatan dan pengaruh dalam masyarakat, telah mencapai "kejayaan". Sebaliknya, orang yang telah dilucutkan dari perkara-perkara ini adalah "kegagalan". Kesalahpahaman ini telah melibatkan "mereka dalam salah faham yang serius, mereka berpendapat bahawa orang yang telah mencapai" kejayaan "adalah di sebelah kanan, dan yang dikasihi Allah, jika tidak, bagaimana dia dapat mencapai semua" kejayaan "? Sebaliknya, orang yang nampaknya kurang dari perkara-perkara ini pastinya salah dalam kepercayaannya dan salah dalam perbuatannya, dan berada di bawah kemurkaan Tuhan (atau tuhan-tuhan). Oleh kerana salah faham ini salah satu penyimpangan terbesar para materialis, Contohnya, lihat A1-Baqarah (II): 126, 212, Al-A'araf (VII): 32, At-Taubah (IX) Al-Kahf (XVIII): 28, 32, -43, 103-105, Maryam (XIX): 77-80, Ta Ha (XX): 131-132, Al-Anbiya` (XXI): 44 bersama-sama dengan EN yang relevan. seseorang harus melihat perkara berikut:
(1) "Kejayaan" adalah perkara yang jauh lebih tinggi daripada kesejahteraan material dan kejayaan sementara individu, komuniti atau negara
(2) Sangat salah untuk mempertimbangkan "kemakmuran" dan "kejayaan" sebagai kriteria kebenaran dan kepalsuan.
(3) Perlu diperhatikan dengan baik bahawa dunia ini adalah tempat ujian dan percubaan dan bukan tempat pahala dan hukuman. Memang benar walaupun di dunia ini, kadang-kadang ada hukuman atau ganjaran, tetapi ia adalah pada skala yang sangat terhad, dan bahkan dalam hal ini, ada aspek ujian. Oleh itu, adalah kebodohan untuk mempertimbangkan "kejayaan" dan "kemakmuran" menjadi bukti bahawa penerima berada di sebelah kanan dan jadi orang yang dikasihi Tuhan, dan sebaliknya. Lebih-lebih lagi, ujian dan percubaan individu dan masyarakat adalah pelbagai jenis dan pencari sesudah kebenaran mesti memahami pada awal bahawa "kejayaan" atau "kegagalan" duniawi rakyat bukanlah hasil pahala atau hukuman akhir dan tidak boleh dianggap sebagai kriteria untuk akidah, akhlak dan akhlak yang benar atau salah dan tanda menjadi kekasih Tuhan atau sebaliknya. '
(4) Orang mesti mempunyai kepercayaan yang tegas bahawa kebenaran dan kebenaran akhirnya akan mendapat kemenangan atas kepalsuan dan kejahatan. Berkenaan dengan kriteria kebenaran dan kepalsuan dan benar dan salah, seseorang harus menghakimi hal ini dengan terang wahyu dan ajaran para Rasul, karena akal sehat mengesahkan hal yang sama, dan juga disokong oleh konsep umum yang selalu ada pada manusia baik dan jahat.
(5) Sebagai contoh di atas, akan menjadi jelas bahawa menurut Al-Qur'an (dan ini disahkan oleh akal sehat), konsep "pahala" dan "hukuman" juga harus berbeza dari yang biasa . Contohnya, jika orang jahat atau komuniti menikmati "kemakmuran", ia bukan pahala kejahatannya tetapi ujian yang lebih keras untuknya, dan bukanlah rahmat melainkan kemarahan Allah. Ini bermakna Allah telah memutuskan untuk menghukum orang-orang yang "makmur" dengan luka yang parah. Sebaliknya, jika orang-orang yang soleh menderita kesukaran dan penderitaan, itu bukan hukuman dari Allah tetapi berkat yang menyamar untuk menyebarkannya melalui "kebakaran" untuk menghilangkan kemurnian, jika ada, dari emas murni. Jika percubaan keras ini adalah rahmat bagi orang-orang yang soleh, itu adalah ujian bagi orang-orang jahat untuk memberi mereka hukuman yang berat untuk penganiayaan terhadap bekas.
51 Yaitu, mereka tidak hidup dalam keadaan riang tanpa takut kepada Tuhan. Mereka hidup dengan kagum terhadap Dia dan sedar sepenuhnya bahawa Dia mengawasi dan mengawasi mereka dalam semua motif dan tindakan mereka dan mereka dengan demikian terhalang daripada berfikir dan melakukan kejahatan.
52 "Tanda-tanda" di sini bermaksud kedua-dua wahyu Ilahi kepada para Nabi dan tanda-tanda yang terdapat dalam diri manusia dan di alam semesta di sekelilingnya. Untuk percaya pada ayat-ayat Kitab ini adalah untuk menegaskan mereka, dan untuk mempercayai tanda-tanda diri manusia dan alam semesta adalah untuk mengesahkan realiti yang mereka maksudkan.
53 Walaupun kepercayaan pada Wahyu sendiri mengandung doktrin Tauhid di dalam hati, namun orang-orang beriman telah diperingatkan untuk menjaga shirk. Ini kerana, walaupun mempercayai Revelations, manusia cenderung untuk melakukan shirk dalam satu bentuk atau yang lain, misalnya, dalam membesar-besarkan ajaran para Nabi dan orang-orang yang soleh, memohon dan melayani orang lain daripada Allah, dan lain-lain.
54 Ayat ini (60) dapat dijelaskan seperti ini: "Mereka melayani Tuhan mereka dan berusaha sebaik-baiknya untuk taat kepada-Nya dan melakukan perbuatan-perbuatan yang benar, tetapi selama-lamanya mereka tetap rendah hati dalam hati mereka dan tidak bersemangat dengan kebanggaan dari kesalehan mereka: Tidak, sekalipun segala perbuatan baik mereka, hati mereka sentiasa penuh dengan kekaguman, mereka harus memberi pertimbangan kepada Tuhan mereka, dan mereka tidak yakin sama ada mereka akan berjaya dalam penghakiman Tuhan mereka atau tidak. "
Tafsiran konkrit ayat ini diberikan oleh Khalifah 'Umar. Walaupun dia berkhidmat kepada Allah dengan cara yang teladan, namun dia sangat takut akan pertanggungjawaban kepadaNya bahawa dia dilaporkan telah berkata sebelum kematian: "f akan menganggapnya suatu kebaikan, jika saya tidak diganjar atau dihukum di akhirat. " Hadrat Hasan Basri telah menyatakan hal yang sama dengan cara yang indah: "Orang yang beriman taat kepada Allah dan takut kepadaNya, dan orang munafik tidak taat kepada Allah dan tidak takut kepada-Nya."
55 Pengumuman cadangan asas ini, dalam konteks yang mana ia berlaku, sangat bermakna. Dalam petikan sebelum ini (ay 57-b1), ciri-ciri orang-orang yang layak mendapat kejayaan benar telah dinyatakan, dan di dalam ayat ini (62), telah dijelaskan bahawa sifat-sifat cemerlang ini dapat dicapai oleh sesiapa yang cuba untuk mencapai kejayaan sebenar, seolah-olah berkata, "Syarat-syarat yang telah kita janjikan untuk kejayaan benar adalah dalam jangkauan mereka yang berusaha untuk itu, kerana 'Kami tidak membebani ... Oleh itu, jika kamu, orang-orang kafir mencapai kejayaan yang sebenar, anda harus mengikuti contoh orang-orang yang beriman dari antara kamu sendiri, yang telah mencapai "
Menurut al-Qur'an, "buku tingkah laku" yang rumit dari setiap individu sedang dikekalkan dengan tepat. Ini mencatatkan setiap perkataan yang dia sebut, setiap perbuatan atau perbuatan yang dia lakukan, bahkan setiap pemikiran dan niat yang tersembunyi yang dia suka dalam hatinya dan fikirannya. Lihat juga Al-Kahf (XVIII): 49 dan EN 46 daripadanya.
57 Maksudnya, tidak seorang pun akan dituduh dan dihukum kerana sesuatu yang tidak dilakukannya, ataupun dia tidak akan mendapat ganjaran penuh perbuatan baik yang telah dilakukannya.
58 Mereka lalai bahawa segala yang mereka katakan dan dilakukan, sedang direkodkan dalam beberapa "buku" dan bahawa mereka harus memberikan pertimbangan tentang segala-galanya.
59 Epicurean mungkin akan dihukum dalam kehidupan dunia ini kerana dalam menikmati kemewahan dan kesenangan mereka melupakan hak-hak orang lain dan melanggar batas yang ditetapkan.
60 ju'ar sedang mengejek dengan seekor lembu yang sakit hati. Di sini perkataan telah digunakan taunting untuk orang yang meratap yang tidak layak menerima rahmat, seolah-olah untuk mengatakan, "Sekarang bahawa anda akan dihukum kerana kesalahan-kesalahan anda, anda telah mula mengejek.
Oleh itu, mereka akan diberitahu pada masa itu.
62 Maksudnya: "Di dunia duniawi kamu tidak memperhatikan apa yang dikatakan Rasulullah, bahkan kamu tidak suka mendengar suaranya."
63 Tempat pertemuan di mana rakyat Makkah berkumpul pada waktu malam untuk mengadakan konsultasi, gosip dan ceritakan cerita, dsb.
64 Maksudnya, "Adakah mereka bermaksud menyangkal bahawa mereka menolak Mesej kerana mereka tidak mengerti, sedangkan Al-Qur'an bukanlah teka-teki, ataupun ia dibentangkan-dalam bahasa yang tidak dapat dimengerti, juga tidak menangani tema-tema dan mata pelajaran yang berada di luar pemahaman manusia. Fakta adalah bahawa mereka memahami segala sesuatu yang dibentangkan, tetapi mereka menentang dan menolaknya, kerana mereka tidak berniat untuk mengikuti dan mempercayai apa yang dibentangkannya. "
65 Maksudnya, "Adakah Al-Qur'an membentangkan sesuatu yang belum pernah mereka dengar sebelum ini? Tidak, itu tidak demikian. Allah telah menghantar Mesej-Nya melalui para Nabi-Nya, yang datang ke tanah Arab dan di tanah-tanah bersebelahan dan mereka sudah mengetahui dengan mereka, khususnya dengan Nabi Ibrahim dan Ismael, dan Hud, Saleh dan Shoaib, yang diakui oleh mereka sebagai Nabi Allah, dan yang bukan penyembah berhala tetapi menyuruh menyembah Tuhan Yang Satu. "Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 84 dari Al-Furqan (XXV), EN 5 dari As-Sajdah (XXXII) dan EN 35 dari Saba (XXXIV).
66 Maksudnya, "Adakah mereka menolak Mesej kerana Muhammad (saw) yang mengundang mereka kepadanya, adalah orang asing di kalangan mereka? Tidak, ini tidak demikian, kerana dia dilahirkan dan dibesarkan di kalangan mereka dalam keadaan mulia keluarga: dia mempunyai watak yang murni dan tinggi: dia benar-benar jujur, jujur, boleh dipercayai, jujur ​​dan bermoral sepanjang hidupnya: dia adalah orang yang mulia dan lembut, penyayang damai dan semata-mata, jujur ​​dalam kata dan perbuatan, bersimpati dan membantu orang-orang yang lemah dan miskin, dan mereka sendiri memberi kesaksian kepada semua ini sebelum ia mendakwa sebagai Rasul Allah, maka dia telah secara konsisten memberitakan Perutusan yang sama dari hari pertama Misinya. mengamalkannya sendiri dan menunjukkan kebenarannya: tidak ada percanggahan antara perkataan dan perbuatannya: dia dan pengikutnya dengan setia dan jujur ​​mengamalkan Mesej Al-Quran dan menunjukkan hasil yang sangat baik. " Untuk maklumat lanjut, lihat EN 21 AI-An'am (Vl), EN 21 dari Yunus (X) dan EN 105 dari Bani Isra'il (XVII).
67 Maksudnya, "Adakah mereka menolak Mesejnya kerana mereka menganggap Muhammad (saw) menjadi milik jin? Tidak, ini juga tidak betul, kerana di hati mereka, mereka sendiri menganggapnya sebagai seorang yang bijak dan orang yang sombong Oleh sebab itu, tidak masuk akal untuk menganggap seorang lelaki seperti dia dimiliki oleh seorang jin, kerana orang itu tidak boleh mengatakan perkara yang bijak dan melakukan perbuatan yang mulia seperti dia. Betapa pelik bahawa seseorang yang dimiliki oleh jin (atau mempunyai epilepsi yang sesuai menurut orientalist barat) harus mengucapkan dan membacakan wacana al-Qur'an yang mulia dan memulakan dan membimbing Pergerakan yang berjaya yang harus merevolusikan cara hidup bukan hanya dari kaumnya tetapi juga dari seluruh dunia. "
68 Kalimat ringkas ini menyatakan realiti yang hebat yang harus difahami dengan baik. Orang bodoh di dunia pada umumnya merasa tersinggung oleh orang yang menunjukkan Kebenaran kepada mereka. Mereka tidak suka mendengar dan menganggap Kebenaran kerana ia bertentangan dengan keinginan dan minat mereka tetapi Kebenaran kekal Kebenaran dan tidak dapat diubah setelah kesenangan dan kehendak peribadi. Manusia adalah tertakluk kepada undang-undang yang kekal dan tidak boleh berubah yang beroperasi di alam semesta dan oleh itu untuk menyesuaikan pemikiran, keinginan dan kelakuannya dengan sewajarnya dan harus berusaha untuk mencari Kebenaran dan Reality melalui pengalaman, penalaran dan pemerhatian. Hanya orang yang bodoh yang dapat melekat dan menganggap kehendak peribadi, hasrat dan prasangka sebagai realiti dan menolak untuk mendengar dan mempertimbangkan apa-apa hujah, namun rasional dan saintifik, hanya kerana ia menentang mereka.
69 Di sini perkataan zikr bermaksud:
(1) Sebutkan sifat manusia dan tuntutannya, (2) peringatan, (3) harga, penghormatan dan kemasyhuran.
Dengan ini, makna penuh ayat tersebut adalah: "Penolakan anda terhadap Al-Qur'an adalah tidak masuk akal, kerana ia mengandungi sebutan mengenai hal-hal yang membangun sifat manusia yang terbaik: ini adalah peringatan yang akan mengakibatkan kebaikan dan kesejahteraan anda sendiri, dan ia akan memberi penghormatan dan kehormatan untuk anda di dunia ini dan di akhirat. "
70 Ini adalah satu lagi bukti kenabian nabi: dia menyampaikan Mesej tanpa meminta apa-apa balasan untuknya, dan dia tidak mempunyai kepentingan sendiri di dalamnya. Tidak, dia telah menegaskan perniagaan, reputasi, kehidupan rumah yang damai, hubungan dengan kaum yang tidak percaya untuk kejayaan Misinya dan sedang dianiaya demi kejahatannya. Orang yang mementingkan diri sendiri tidak boleh mengambil risiko semua demi motif duniawi. Dia lebih suka mengeksploitasi prasangka kaum dan puak kaumnya untuk menjadi pemimpin dan pemimpin mereka. Sebaliknya, Pesannya tidak hanya memotong akar prasangka tetapi cenderung untuk memusnahkan pangkalan-pangkalan yang sangat membantu suku kaumnya untuk menggunakan pengaruh dan kuasa terhadap para musyrik Arab. Ini adalah hujah yang Al-Qur'an telah maju lagi dan lagi sebagai bukti kebenaran Misi para nabi lain juga. Lihat Al-An'am (VI): 90, Yunus (X): 72, Hud (XI): 29, 51, Yusuf (XII): 104, Ya Sin (XXXVI): 21 bersama-sama dengan EN yang berkaitan.
71 Ini adalah sebab sebenar mengapa mereka menyimpang dari Jalan Kanan. Kerana mereka tidak percaya pada hari akhirat, mereka berpendapat bahawa tidak ada akaun yang akan diambil dari mereka apa yang mereka lakukan di dunia ini. Oleh itu, tidak kira sama ada mereka mengikuti 'Kebenaran atau kepalsuan. Matlamat mereka hanya dalam hidup adalah untuk memuaskan nafsu daging dan memuaskan mereka dengan cara yang terbaik.
72 Kesan yang digariskan dalam ayat ini adalah kebuluran yang berlaku di Makkah beberapa waktu selepas kedatangan Nabi. Menurut Hadrat 'Abdullah bin Mas'ud, ketika Quraish terus-menerus menolak untuk menerima jemputan Nabi dan mulai menahan perjuangan sengit, beliau berdoa, "Ya Allah, tolonglah saya terhadap mereka dengan kebuluran tujuh tahun seperti tujuh - kelaparan zaman Nabi Yusuf. " Oleh itu, kebuluran yang teruk bermula di Makkah dengan akibat bahawa orang-orang diwajibkan makan bangkai. Kebuluran ini telah disebutkan dalam beberapa Makki Surah. Sebagai contoh, lihat Al-An'am (VI): 42-44, AI-A'araf (VII): 94-99, Yunus (X): 11, 12, 21, An-Nahl (XVI): 112-113 dan Ad-Dukhan (XLIV): 10-16 bersama-sama dengan EN yang berkaitan.
73 Kata Arab mublis digunakan untuk seseorang yang frustrasi membuat begitu putus asa dan obsesif bahawa dia tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap apa-apa jenayah. Iblis telah dipanggil Iblis atas sebab yang sama.
74 Orang-orang kafir telah diperintahkan untuk mempertimbangkan berkat-berkat mata, telinga, minda dan hati yang besar dan menggunakannya sebagai manusia, dan menunjukkan rasa syukur kepada Pencipta dengan menerima Mesej-Nya.
75 Jika seseorang membuat penggunaan fakulti yang tepat dan memerhatikan perkara-perkara ini dengan betul, seseorang dapat mencari Kebenaran, kerana jelas bahawa mekanisme alam semesta yang besar tidak mungkin wujud oleh kemalangan semata-mata. Harus ada Pencipta yang tidak perlu mempunyai sekutu atau rakan kongsi dan bahawa alam semesta tidak dapat diciptakan tanpa tujuan sebagai sukan semata-mata. Kewujudan pemikiran yang indah dan rasional dan perasaan makhluk-Man-yang telah diwakilkan dengan kuasa, adalah bukti yang jelas bahawa hidupnya tidak akan berakhir pada masa kematian.
Di sinilah perhatian sedang ditarik ke bukti keduanya Tauhid dan Kehidupan selepas kematian, dan dalam fenomena lain yang disebutkan pada penolakan kedua shirk dan penolakan Akhirat.
77 Penolakan mereka tentang Kehidupan-mati-mati menyiratkan penolakan kuasa dan kebijaksanaan Allah juga.
78 Maksudnya, "Jika anda mengakui ini, kenapa anda tidak memahami apa-apa sembang tetapi Allah berhak disembah dan apabila Dia pernah mencipta bumi dan segala sesuatu di dalamnya, tidaklah sukar untuk Dia menciptakan semula mereka sekali lagi? "
79 Maksudnya, "Jika anda mengakui ini, mengapa anda tidak memahami apa-apa sembang tetapi Allah berhak disembah dan apabila Dia pernah menciptakan bumi dan segala yang ada di dalamnya, tidaklah sukar untuk Dia menciptakan semula mereka sekali lagi? "
80 Maksudnya, "Mengapa kamu tidak takut untuk memberontak terhadap Dia dan menyembah orang lain selain Dia? Kenapa tidakkah kamu takut bahawa pada suatu hari kamu harus memberi pertimbangan tentang semua perbuatan kamu kepada Yang Maha Kuasa Allah semesta?"
81 Kata malakut dalam Teks adalah kata yang kuat yang menggabungkan kedaulatan dan pemilikan. Oleh itu, ayat itu bermaksud: "Kepunyaan Kedaulatan dan siapa yang memiliki hak pemilikan yang sebenarnya atas segala-galanya?"
82 Untuk memahami kepentingan soalan ini, kita harus tahu bahawa seni sihir membuat sesuatu kelihatan berbeza daripada apa yang sebenarnya. Oleh itu, persoalannya ialah: "Siapakah yang telah membuat anda merasa bahawa, walaupun mengetahui dan mengakui semua perkara ini, anda tidak memahami Realiti? Siapa yang mengejek anda walaupun mengakui Allah sebagai Pemilik dan Yang Maha Kuasa, set up other owners and sovereigns along with Him or make them partners with Him and worship them ? Who has deluded you that you should dare to be treacherous and unfaithful to Allah knowing that none can protect you against Him, and forget that you will be called to account for these things?"
In this connection, it should also be noted that this question has a subtle meaning also. The Quraish accused the Holy Prophet of practicing magic and sorcery. This question turns the tables on them, as if to say, "O foolish people, the man who presents the Reality appears to you to be a sorcerer, while those leaders who say things against Reality, against common sense and against your own convictions and beliefs, do not appear to you to be sorcerers at all."
83 They are liars because they say that others besides Allah have a share in His Godhead and that there is no Life-after-death, because their first saying contradicts their own admission that Allah is the Owner and the Sovereign of the universe. Then their second assertion is based on the presumption that the All-Powerful Allah cannot recreate what He has created once. This is clearly a contradiction in terms.
84 It should be, noted that this is a general refutation of the belief that Allah has a child or children, and incidentally refutes the Christian belief that Christ is the son of God. Yet even some eminent commentators confine this to the refutation of the Christian belief. Obviously, there is no reason why it was necessary to refute the Christian belief specifically in this context, when the whole discourse has been directed towards the disbelievers of Makkah alone, who were, like the Christians, guilty of this sort of shirk.
85 Here the argument of Tauhid is based on this principle : Had there been more than one God or partners in Godhead, there would have been serious differences, conflicts and wars among the different sovereigns and rulers. See Bani Isra'il (XVII): 42 and EN 47 thereof, and Al-Anbiya' (XXI): 22 and EN 22 thereof.
86 This contains a subtle allusion to the refutation of the doctrine of "intercession". See EN's 85, 86 of Ta Ha (XX) and EN 27 of AI-Anbiya' (XXI).
87 This prayer does not mean that, God forbid, there was any real danger of the Holy Prophet's also being involved in the punishment, or that if he had not invoked this prayer, he might have been invoked in it. This way of address has been adopted to warn that all people should fear Allah's punishment. They should not demand it nor persist in their wickedness, if Allah gives them respite. As a matter of fact, Allah's punishment is a thing which should be dreaded not only by the sinful people but also by the righteous people, and they should all seek His refuge from it, for when the scourge of God comes, it does not destroy only the wicked people but may also involve the righteous people in it. Therefore the right course for those, who have to live in a wicked society, is that they should always pray to Allah for His refuge, for one does not know when that scourge might come down.
88 Untuk penjelasan, lihat EN 71, 72 dari A1-An'am (Vl), EN 138, 150 hingga 153 dari Al-A'araf (VII), EN 39 dari Yunus (X), EN 48 dari Al-Hijr ( XV), ID 122 hingga 124 dari An-Nahl (XVI), EN 58 hingga 63 Bani Isra'il (XVII), dan EN 35 hingga 41 Ha Mim Sajdah (XLI).
89 Dalam nombor plural Teks asal telah digunakan untuk Allah, yang mungkin untuk penghormatan, atau mungkin termasuk malaikat juga, yang akan merampas jiwa jenayah. Pengertian adalah: "Ya Tuhanku, kirimkan aku kembali!"
90 Ia berlaku di beberapa tempat di dalam Al-Qur'an bahawa setiap penjenayah, selepas kematiannya hingga masuknya ke Neraka, dan bahkan setelah itu, akan memohon lagi dan lagi: "Tuhan, kirimkan saya kembali ke dunia: Saya tidak akan Lebih banyak lagi yang tidak berdosa: Saya sekarang akan melakukan perbuatan yang benar. " Lihat Al-An`am (VI): 27, 28, Al-A`araf (VII): 53, Ibrahim (X 1 V): 44, 45, Ash-Shu`ara ' Fatir (XXXV): 37, Az-Zumar (XXXIX): 58, 59, AI-Mu'min (XL): 10-12, dan Ash-Shura (XLII): 44 bersama-sama dengan EN yang berkaitan.
91 Iaitu, "Dia tidak akan diutus kembali dan tidak diberi peluang lagi, kerana dalam hal ini ujian dan botol untuk orang itu dikirim dunia ini menjadi sia-sia." Untuk penjelasan lanjut, lihat Al-Baqarah (II): 210 dan EN 228 daripadanya, dan EN 6, 139, 140 dari AI-An`am (VI) dan EN 26 Yunus (X).
92 Maksudnya, "Sekarang, apabila dia telah menemui azabnya, dia tidak mempunyai apa-apa lagi daripada mengatakan bahawa dia harus dikembalikan ke dunia, jadi hendaklah dia mengatakan apa yang dia suka, dia tidak akan dibenarkan pulang."
93 "Yaitu," Sekarang terdapat penghalang di antara mereka dan dunia, yang tidak akan membolehkan mereka kembali kepadanya. Oleh itu, mereka akan kekal dalam keadaan hingga hari kiamat. "
94 Ia tidak bermakna bahawa ayah tidak akan kekal "Bapa" dan anak tidak akan kekal "anak", dan lain-lain .. Ia hanya bermakna bahawa mereka tidak akan dapat membantu antara satu sama lain, dan mereka tidak akan dapat untuk menyiasat tentang setiap lain sebagai bapa dan anak, kerana setiap orang akan bimbang dan cemas tentang penderitaannya sendiri. Lihat juga Al-Ma'arij (LXX): 10-14, dan `Abasa (LXXXI 34-37).
95 Itulah orang-orang yang baik perbuatannya akan berat dan akan menimbang-nimbang kejahatan mereka.
96 Bagi kriteria "kejayaan" dan "kegagalan" di akhirat, sila rujuk kepada EN 1 dan 50 di atas.
97 Perkataan dua bermaksud wajah yang kulitnya telah dihapuskan untuk mendedahkan rahangnya. Ketika seseorang bertanya kepada Hadrat `Abdullah bin Mas`ud arti dua, dia berkata," Bukankah kamu melihat kepala hangus binatang yang disembelih? "
98 ".... jangan bercakap dengan saya" "... jangan memohon kepada anda kesini dengan saya." Mengikut beberapa tradisi, ini akan menjadi kata terakhir mereka dan mereka tidak akan dibenarkan bercakap lagi, tetapi ini bertentangan dengan Al-Qur'an sendiri dalam ayat-ayat yang berjaya. Oleh itu, ini hanya bermakna bahawa mereka tidak akan dapat mengulangi kes mereka sekali lagi.
99 Ini sekali lagi merujuk kepada mereka yang layak mendapat kejayaan atau ditimpa kegagalan di akhirat.
100 Untuk penjelasan, lihat Ta Ha (XX): 103 dan EN 80 daripadanya.
101 Itulah, "Rasul-rasul kami memberi amaran kepada anda bahawa kehidupan di dunia ini adalah sementara dan untuk ujian dan perbicaraan, tetapi anda tidak menyedarinya dan menafikan bahawa ada kehidupan di akhirat dan berkelakuan sesuai dengan keyakinan itu."
102 Kata abadan dalam Teks juga bermaksud "demi sukan". Maka ayat itu bermaksud: "Adakah anda berfikir bahawa Kami telah menciptakan kamu hanya untuk sukan dan tidak ada tujuan di belakang ciptaan kamu? Oleh itu, kamu boleh makan, minum, bersukacita dan bersenang-senang seperti yang kamu kehendaki."
103 Allah adalah di atas ini bahawa Dia akan menciptakan kamu tanpa sebarang tujuan dan supaya kamu dapat mengikat diri denganNya dengan tidak terkalahkan.
104 Ia juga boleh diterjemahkan sebagai: "Orang yang menyembah sesuatu yang mana-mana dewa lain bersama-sama Allah, mempunyai apa-apa untuk menyokong beliau dalam akta ini."
105 Iaitu, dia tidak dapat melepaskan diri akauntabiliti.
106 Sekali lagi, rujukannya adalah kepada mereka yang akan mencapai kejayaan kita dan kepada mereka yang akan kehilangannya.
107 Bandingkan dan bezakan ini "doa" dengan ayat 109. Di sini nabi telah diberitahu untuk mengajukan permohonan yang sama seperti yang terkandung di dalam ayat 109, seolah-olah berkata, "Anda (dan pengikut anda) hendaklah berdoalah kepada Allah dengan doa yang sama supaya bahawa, jika orang mengejek kamu, mereka sendiri mungkin akan membuktikan kes keras terhadap diri mereka sendiri. "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top