Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
36. Surah Ya Sin
Statistik
Juz 22 – 33.AlAzhab 31 – 36.Ya Sin 1-27
Ibrah
Slide
Berpasangan
3683
ketika-sel-tubuh-berbicara
muslim-bertawaf-di-kabah-alam-semesta
bolehkah-manusia-melihat-wajah-allah
3683
ketika-sel-tubuh-berbicara
muslim-bertawaf-di-kabah-alam-semesta
bolehkah-manusia-melihat-wajah-allah
Nama
Surah mengambil namanya daripada dua huruf abjad yang bermula. [QS36:1] CQ(36:1:1) KK(36:1:1)Tempoh Wahyu
Satu kajian tentang gaya menunjukkan bahawa ia sama ada diturunkan pada peringkat akhir zaman Makkan tengah, atau ia adalah salah satu daripada Surah yang telah diturunkan pada tahap terakhir dari Rasulullah di Makkah.Perkara Matter dan Tema
Objektif wacana adalah untuk memperingatkan kaum Quraish tentang akibat tidak mempercayai kenabian Muhammad (semoga damai dan kurnia Allah) serta menentang dan menentangnya dengan kezaliman, cemoohan dan penghinaan. Aspek amaran dominan dan mudah dilihat walaupun bersama-sama dengan berulang kali memberikan amaran, hujah-hujah juga telah diberikan untuk pemahaman yang betul oleh rakyat.Argumen telah diberikan untuk tiga perkara: (1) Bagi Tauhid , dari tanda-tanda alam semesta dan dari akal sehat; (2) untuk akhirat, dari tanda-tanda alam semesta, dari akal sehat dan dari kewujudan manusia itu sendiri; dan (3) untuk kenabian Nabi Muhammad, dari fakta bahawa dia menghadapi segala macam kesusahan dalam pemberitaan pesannya tanpa motif yang mementingkan diri sendiri, dan dari hal ini, apa pun yang dia mengundang rakyat itu adalah rasional dan munasabah, menerima apa yang ada dalam kepentingan rakyat.
Dengan kekuatan hujah-hujah ini, tema penolakan, teguran dan amaran telah dibentangkan berulang-ulang dengan cara yang sangat kuat, supaya hati digoncang dan mereka yang mempunyai keupayaan untuk menerima kebenaran yang tersisa di dalamnya tidak sepatutnya tidak terlepas.
Imam Ahmad, Abu Daud, Nasai, Ibn Majah dan Tabarani mempunyai kaitan dengan kewibawaan Hadrat Ma'qil bin Yasar bahawa Nabi berkata: "Surah Ya Sin adalah jantung Al-Qur'an." Ini sama dengan menggambarkan Surah Al Fatiha mempunyai Umm al-Qur'an (intipati atau inti Al-Qur'an), kerana Al Fatihah mengandungi jumlah dan bahan pengajaran seluruh Al-Quran. Surah Ya Sin telah dipanggil hati berdarah Al-Quran kerana ia menyampaikan mesej Al-Quran dengan cara yang paling kuat, yang memecah ketidakmampuan dan mendorong semangat manusia untuk bertindak.
Sekali lagi Imam Ahmad, Aba Da'ud dan Ibnu Majah telah berkaitan dari Ma'qil bin Yasar yang sama bahawa Nabi berkata: "Bacalah Surah Ya Sin kepada orang-orang yang mati di antara kamu." Objek itu bukan sahaja untuk menghidupkan semula dan menyegarkan seluruh kepercayaan Islam dalam fikiran orang yang mati tetapi juga membawanya ke hadapannya, khususnya, gambar lengkap akhirat supaya dia dapat mengetahui tahap-tahap yang akan dia lalui selepas melintasi tahap kehidupan duniawi ini. Memandangkan hal ini, adalah wajar bahawa bersama dengan pembacaan Surah Ya Sin terjemahannya juga dibuat untuk kepentingan orang yang tidak mengenal bahasa Arab sehingga tujuan nasihat itu dipenuhi dengan sepatutnya.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-6] Ya Sin. 1 Dengan Alquran yang bijak, kamu adalah salah seorang dari Rasul-rasul, adalah di jalan yang lurus, (dan Al Quran ini) adalah Wahyu Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pemurah, 3 supaya kamu memberi amaran kepada orang yang nenek moyangnya tidak diberi peringatan, dan oleh itu, mereka hidup dalam kecuaian. 4
[7-11] Kebanyakan orang-orang ini sudah berhak mendapat perintah siksaan; oleh itu, mereka tidak percaya. 5 Kami mengenakan belenggu leher mereka yang sampai ke dagu mereka, maka mereka berdiri dengan kepala yang tegak. 6Kami telah menetapkan penghalang di hadapan mereka dan penghalang di belakang mereka: Kami menutupinya, sehingga mereka tidak dapat melihat apa-apa. 7 Sama sahaja bagi mereka sama ada kamu memberi amaran kepada mereka atau tidak memberi amaran kepada mereka, mereka tidak akan percaya. 8 Anda hanya boleh memberi amaran kepada orang yang mengikuti peringatan dan takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, walaupun dia tidak dapat melihat Dia. Beri dia berita baik pengampunan dan pahala yang mulia.
[12] Sesungguhnya Kami akan membangkitkan orang mati pada suatu hari. Kami merekod semua perbuatan yang telah mereka lakukan dan juga apa yang mereka tinggalkan. 9 Kami telah memelihara segala-galanya di dalam Kitab yang nyata.
[13-15] Katakanlah kepada mereka, misalnya, kisah penduduk tempat kediaman ketika Rasul-rasul datang kepadanya. 10 Kami utus kepada mereka dua rasul dan mereka mendustakan keduanya. Kemudian. Kami menghantar ketiga untuk memperkuat mereka, dan mereka semua berkata, "Kami telah diutus kepada kamu sebagai Rasul." Orang-orang berkata, "Engkau tidak lebih daripada orang-orang seperti kami, dan Allah Maha Mengasihani tidak menurunkan apa-apa." 12 Anda hanya mengatakan dusta. "
[16-19] Rasul-rasul berkata, "Tuhanku mengetahui bahawa sesungguhnya kami telah diutus sebagai Rasul kepada kamu dan tanggungjawab kita hanya untuk menyampaikan mesej dengan jelas." 13 Orang-orang berkata, "Kami menganggap kamu sebagai pertanda yang jahat bagi diri kita sendiri. Sekiranya kamu tidak berhenti, kami akan melemparkan batu kepada kamu, dan kamu akan mendapat azab yang pedih dari kami. " 14 Rasul-rasul menjawab, "Tuduhan jahat kamu adalah dengan diri kamu sendiri, 15 adakah kamu berkata demikian kerana kamu telah diperingatkan, sesungguhnya kamu adalah kaum yang melampaui batas?"
[20-21] Sementara itu, seorang lelaki datang berlari dari daerah terpencil, dan dia berkata, "Wahai kaumku, ikutilah rasul-rasul: ikutilah orang-orang yang tidak meminta balasan bagimu dan di jalan yang benar. " 17
[22-25] "Baiklah, mengapa saya tidak akan menyembah makhluk yang telah menciptakan saya, dan kepada siapa kamu semua harus kembali? 18 Sekiranya saya mengambil tuhan-tuhan lain daripada Dia? Sedangkan jika Tuhan Yang Maha Pemurah bermaksud membahayakan saya, syafaat mereka tidak dapat menolong saya, dan tidak dapat menyelamatkan saya. 19 Jika saya berbuat demikian, saya akan terlibat dalam kesilapan yang nyata. Saya telah beriman kepada Tuhan kamu, maka kamu juga harus mendengarkan saya. "
[26-27] (Oleh itu, mereka membunuh lelaki itu) dan dikatakan kepadanya, "Masuklah Syurga." 22 Dia berkata, "Bolehkah kaum saya mengetahui bagaimana Tuhanku telah mengampuni saya dan memasukkan saya menjadi antara orang-orang yang dihormati!" 23
[28-32] Sesudah itu, Kami tidak menghantar sebarang tentera melawan umat-Nya dari surga dan tidak ada keperluan bagi Kami untuk menghantar satu. Hanya berlaku letupan tunggal dan semuanya menjadi pupus. 24 Aduh! Tidak datang Rasul kepada mereka tetapi mereka mengejeknya. Tidakkah mereka melihat banyak bangsa yang Kami telah binasakan sebelum mereka, dan mereka tidak pernah kembali kepada mereka? 25 Pada suatu hari mereka semua akan dihadapkan kepada Kami.
[33-36] 26 tanah mati adalah tanda bagi orang-orang ini. 27 Kami memberikannya hidup dan menghasilkan gandum dari padanya, yang mereka makan. Kami menjadikan kebun-kebun sawit dan buah-buahan di dalamnya dan menyebabkan mata air keluar untuk memakannya sehingga mereka boleh memakan buahnya. Bukan tangan mereka yang membuat semua ini. 28 Tidakkah mereka bersyukur? 29 Maha Suci Dia 30 Yang menciptakan sepasang semua jenis, sama ada dari kerajaan sayuran atau jenis mereka sendiri (iaitu manusia), atau dari apa yang mereka tidak tahu apa-apa. 31
[37-40] Satu lagi tanda bagi mereka ialah malam: Kami mengeluarkan hari dari atasnya, dan mereka diliputi kegelapan. 32 Dan Matahari: ia bergerak ke tempat istirahatnya. 33 Inilah perintah Allah Yang Mahakuasa, Yang Maha Mengetahui. Dan Bulan: Kami telah menetapkan peringkat untuk itu sehingga ia menjadi seperti cawangan sawit kering lama. 34 Tidak mungkin matahari mengejar Bulan, 35 ataupun malam untuk melewati siang. Setiap orang meluncur ke orbitnya sendiri. 37
[41-44] Dan satu lagi tanda bagi mereka adalah bahawa Kami melahirkan keturunan mereka di dalam sebuah kapal yang sarat, dan kemudian membuat mereka sama dengan kapal-kapal lain yang mereka naik. 39 Jika Kami kehendaki, Kami dapat menenggelamkan mereka ketika mereka tidak mempunyai sesiapa untuk mendengar suara mereka, dan tidak akan diselamatkan dengan cara apapun. Ia adalah Rahmat Kami sahaja yang menopang mereka dan membolehkan mereka menikmati kehidupan sehinggalah masa yang ditetapkan. 40
[45-47] Apabila dikatakan kepada mereka, "Jagalah terhadap akhir yang dahulu, kamu dan yang telah kamu tinggalkan, supaya kamu diberi belas kasihan," dari Tuhan mereka sampai kepada mereka, mereka berpaling daripadanya. 42Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Luangkanlah kamu dengan jalan Allah dari apa yang telah diberikan-Nya kepadamu," orang-orang yang kafir berkata kepada orang-orang yang beriman: "Patutkah kami memberi makan kepada orang-orang yang Allah berikan kepadanya, Kamu telah sesat! " 43
[48-53] Mereka berkata, "Bilakah akan timbul ancaman Kebangkitan? Beritahu kami jika kamu benar." 45 Sebenarnya, apa yang mereka tunggu hanyalah letupan tunggal, yang akan tiba-tiba merebut mereka sementara mereka akan membantah (tentang urusan duniawi mereka). Kemudian mereka tidak dapat membuat keputusan, dan tidak dapat kembali kepada keluarga mereka. 46 Kemudian Sangkakala akan ditiup, dan mereka akan keluar dari kubur mereka dengan segera untuk hadir di hadapan Tuhan mereka. 47 Mereka bingung, mereka akan berkata, "Ah, yang telah membangkitkan kami dari tempat tidur kami?" 48 "Inilah yang dijanjikan Allah Yang Maha Pemurah dan Rasul-rasul telah berkata benar." 49 Hanya ada satu letupan keras dan mereka akan dibentangkan di hadapan Kami, semuanya bersama-sama.
[54-64] Pada Hari Ini 50 tiada siapa yang akan dianiaya sedikitpun, dan kamu akan diberi ganjaran tepat menurut apa yang kamu lakukan. (Pada hari ini) para penghuni surga diserap untuk menikmati kebahagiaan. Mereka dan isteri-isteri mereka berada dalam warna tebal, berbaring di atas sofa: mereka mempunyai pelbagai jenis makanan yang enak dan apa saja yang mereka inginkan. Mereka telah disambut dengan 'Peace' dari Tuhan Maha Penyayang. Dan penjahat-penjahat, buatkan kamu hari ini! 52 Anak-anak Adam, adakah saya tidak menyuruh kamu untuk tidak menyembah Syaitan, yang musuh kamu yang terbuka, tetapi untuk menyembah Aku sendiri? Inilah Jalan Lurus. 53 Namun, meskipun demikian, ia menyesatkan banyak orang dari kamu: apakah kamu tidak mempunyai akal sehat? 54 Ini adalah Neraka yang sama dengan yang kamu pernah terancam. Sekarang menjadi bahan bakarnya akibat ketidakpercayaan anda di dunia.
[65] Pada hari itu Kami akan menyembunyikan lidah mereka: tangan mereka akan berbicara kepada Kami, dan kaki mereka akan memberi kesaksian tentang apa yang telah mereka peroleh di dunia. 55
[66-68] Sekiranya Kami kehendaki, Kami dapat memancarkan mata mereka, maka hendaklah mereka berusaha mencari jalan. Dari manakah mereka akan melihatnya? Sekiranya Kami ingin, kita dapat mengubahnya di tempat mereka sehingga mereka tidak dapat maju atau mundur. 56 Sesiapa yang Kami beri panjang umur, Kami hanya membalikkannya dalam alam dan perlembagaan. 57 Tidakkah mereka memahaminya?
[69-70] Kami tidak mengajarkan puisi (Nabi) ini ataupun tidaknya puisi. 58 Ini adalah satu peringatan dan satu Buku Puisi yang jelas, supaya dia dapat memberi amaran kepada semua orang yang hidup dan penindasan terhadap orang-orang kafir.
[71-76] Tidakkah mereka melihat bahawa dari apa yang telah dibuat oleh tangan Kami, Kami telah menciptakan bagi mereka binatang ternak yang mereka tunaikan? Kami telah menundukkan ini kepada mereka bahawa mereka menunggangi beberapa dan makan daging orang lain, dan di dalamnya terdapat kelebihan dan minuman yang berbeza untuk mereka. Kemudian, adakah mereka tidak akan bersyukur? 61 Namun, mereka telah mendirikan tuhan-tuhan lain, selain Allah, dengan harapan bahawa mereka akan dibantu. Mereka tidak boleh membantu mereka sama sekali: namun orang-orang ini berdiri sebagai tentera yang sentiasa bersedia di perkhidmatan mereka. 62 Baiklah, jangan kata-kata mereka berdukacitamu: Kami tahu apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan. 63
[77-83] Tidakkah manusia melihat bahawa Kami telah menciptakan dia dari sperma, tetapi dia berdiri sebagai musuh yang nyata? 65 Sekarang dia menyerang kesamaan untuk Kita 66 dan melupakan ciptaannya sendiri. 67 Dia berkata, "Siapakah yang akan memberi hidup kepada tulang ini ketika mereka busuk?" Katakan kepadanya, "Dia yang menciptakan mereka pada mulanya akan memberi mereka kehidupan lagi: Dia mahir dalam segala macam ciptaan, Dia yang menciptakan api untukmu dari pokok hijau, yang kamu menyalakan bahan bakarmu. Dia, yang menciptakan langit dan bumi, dapat menciptakan seperti mereka, mengapa tidak, ketika Dia adalah Pencipta yang mahir, dan apabila Dia berniat apa-apa, Dia hanya perlu berkata: 'Jadilah', dan itu adalah Maha Suci Dia Tangan siapa pun adalah kawalan mutlak segala-galanya, dan kepada-Nya kamu semua akan dikembalikan.
1 Ibn 'Abbas,' Ikrimah, Dahhak, Hasan Basri dan Sufyan bin 'Uyainah berpendapat bahawa itu bermakna, "O manusia", atau "O orang"; beberapa pengulas lain telah menganggapnya sebagai singkatan "Ya Sayyid" juga, yang, menurut tafsiran ini, akan menjadi alamat kepada nabi.
2 Untuk memulakan wacana seperti ini tidak bermakna bahawa nabi, melarang Allah, mempunyai keraguan tentang kenabiannya, dan Allah telah mengatakannya untuk meyakinkannya. Tetapi sebabnya adalah bahawa Quraish yang tidak percaya pada masa itu kebanyakannya enggan untuk mempercayai kenabiannya; Oleh itu. Allah pada permulaan wacana telah berkata: "Sesungguhnya kamu adalah salah seorang Rasul," yang bermaksud bahawa orang-orang yang menafikan kenabian kamu, tersesat dan tersilap. Untuk mengesahkan yang sama, sumpah telah diambil oleh Al-Qur'an, dan perkataan "bijak" telah digunakan sebagai julukan Al-Qur'an, yang bermaksud ini: "Bukti yang jelas tentang menjadi seorang Nabi adalah ini Al-Quran, yang mengisi hikmat, ini sendiri memberi kesaksian bahawa orang yang menyampaikan wahyu-wahyu yang bijak itu adalah yang paling pasti adalah Rasulullah, tidak ada manusia yang mempunyai kekuatan untuk menyusun wahyu-wahyu tersebut. keamanan dan berkat) tidak boleh terlibat dalam kesalahfahaman bahawa dia sendiri memupuk wacana ini, atau membacanya setelah mengetahui mereka dari orang lain. " (Untuk penjelasan lanjut, lihat Yunus: 16-17, 37-39; Bani Isra'il: 88; An Naml: 75; AI-Qasas: 44-46, 85-87; AI-'Ankabut: 49-51; -Rum: 1-5 dan EN yang berkaitan).
3 Di sini, dua sifat Pengirim Al-Qur'an telah disebutkan. Pertama, bahawa Dia Maha Perkasa; kedua, bahawa Dia, Yang Maha Pemurah. Atribut pertama dimaksudkan untuk menarik perhatian realiti bahawa Al-Qur'an bukanlah penasihat pengkhotbah yang tidak berdaya, yang jika anda melupakan atau mengabaikannya, tidak akan mendatangkan bahaya kepada anda; tetapi ini adalah Perintah Pemilik Alam Semesta, Yang Maha Kuasa, Ketetapan yang tidak dapat ditahan daripada dikuatkuasakan oleh mana-mana kuasa, dan Yang tidak dapat dihindari oleh siapa pun. Atribut kedua dimaksudkan untuk membuat seseorang menyadari bahawa itu semua disebabkan kebaikan dan belas kasihanNya yang Dia telah mengutus RasulNya untuk bimbingan dan pengajaran anda dan menurunkan Kitab ini yang hebat agar anda dapat mengelakkan kesalahan dan mengikuti jalan yang benar yang dapat memimpin anda kepada kejayaan dunia dan akhirat.
4 Terjemahan lain boleh: "Anda harus memberi amaran kepada orang yang sama yang nenek moyang mereka telah diberi amaran, kerana mereka hidup dalam kecenderungan." jika makna pertama, seperti yang diberikan di atas dalam teks, diambil, nenek moyang akan menyiratkan nenek moyang dari masa lalu, kerana pada zaman kuno beberapa nabi telah muncul di Arabia. Dan jika makna kedua diterima pakai, maka ini akan menyiratkan ini: Menghidupkan semula dan menyegarkan kembali mesej yang telah disampaikan kepada nenek moyang bangsa ini pada zaman dahulu, kerana orang-orang ini melupakannya. "Jelas sekali, tidak ada percanggahan antara dua terjemahan itu, dan, untuk maksudnya, masing-masing betul di tempatnya sendiri!
Keraguan mungkin timbul di sini: Bagaimana mungkin nenek moyang suatu negara yang tidak pernah diberi amaran pada masa tertentu pada masa lalu, bertanggungjawab terhadap penyimpangan mereka pada masa itu? Jawapannya ialah: Apabila Allah mengutus seorang nabi di dunia, pengaruh mesej dan ajarannya tersebar luas dan diturunkan oleh satu generasi kepada yang lain. Selagi pengaruh ini kekal dan ada terus muncul di kalangan para pengikut Nabi seperti orang-orang seperti menyimpan mesej bimbingannya segar, masa pf masa tidak boleh dikatakan tanpa bimbingan. Dan apabila pengaruh pengajaran Nabi Muhammad SAW meninggal dunia, atau pengajarannya telah diusir, pelantikan Nabi lain menjadi tidak dapat dielakkan. Sebelum kedatangan Rasulullah, pengaruh ajaran nabi-Nabi Ibrahim, Ismael, Shu'aib dan Musa dan Isa (saw) semuanya dapat dilihat di mana-mana di Arab dan dari semasa ke semasa telah timbul antara orang Arab, atau datang dari luar, lelaki, yang menghidupkan semula ajaran mereka. Apabila pengaruh itu akan mati, dan pengajaran sebenar juga diputarbelitkan, Allah membangkitkan Nabi Muhammad, dan membuat perkiraan sedemikian supaya mesejnya tidak boleh dihapuskan atau tidak diganggu. (Untuk penjelasan lanjut, lihat E N. 5 dari Surah Saba di atas).
5 Ini adalah tentang orang-orang yang keras kepala dan keras kepala berkaitan dengan mesej nabi dan telah membuat keputusan untuk tidak mendengarnya sama sekali. Ini kerana: Mereka sudah berhak mendapat siksaan; Oleh itu, mereka tidak percaya. "Ini bermaksud:" Orang-orang yang tidak mengendahkan peringatan itu, dan terus bertahan dalam sikap penolakan dan bermusuhan mereka terhadap kebenaran walaupun peringatan akhir dari Allah yang disampaikan melalui para Nabi, adalah diri mereka sendiri akibat buruk dari salah laku mereka dan kehilangan setiap peluang untuk percaya. "Perkara yang sama telah dinyatakan dengan lebih jelas dalam ayat 11 di bawah:" Anda hanya boleh memberi amaran kepadanya yang mengikuti peringatan itu. dan takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah walaupun dia tidak dapat melihat Dia. "
6 "Fetters" dalam ayat ini menunjukkan kekecewaan mereka sendiri yang menghalang mereka daripada menerima kebenaran. "Yang menjangkau dagu mereka" dan "kedudukan mereka dengan kepala tegak" menunjukkan kekakuan leher yang disebabkan oleh kebanggaan dan kebanggaan. Allah bermaksud menarik perhatian ini: "Kami telah membuat mereka menjadi keras kepala dan keras kepala pada belenggu mereka, dan kebanggaan dan kebanggaan mereka telah membuat mereka begitu keras sehingga mereka tidak akan memperhatikan apa-apa realiti, namun jelas dan jelas mungkin. "
7 Menetapkan halangan di hadapan mereka dan penghalang di belakang mereka "bermaksud bahawa hasil semulajadi kebencian dan kebanggaan mereka adalah bahawa mereka tidak mempelajari apa-apa pengajaran dari sejarah masa lalu mereka atau tidak pernah mempertimbangkan akibat dari perlawanan. Prasangka mereka telah menutupinya dari setiap sisi dan salah faham mereka telah membutakan mereka bahawa mereka tidak dapat melihat walaupun realiti yang nyata yang dapat dilihat oleh setiap pemikiran yang benar dan tidak berat sebelah.
8 Ini tidak bermakna bahawa ia adalah subur untuk berkhutbah, tetapi ia bermaksud: "Khotbah anda mencapai semua jenis orang, ada yang disebutkan di atas, dan beberapa orang lain yang disebutkan dalam ayat seterusnya. merentas orang-orang yang pertama dan anda melihat bahawa mereka terus bertahan dalam penafian, kebanggaan dan penentangan mereka, anda harus meninggalkan mereka sendiri, tetapi pada masa yang sama anda tidak perlu merasa sedih untuk melepaskan misi anda, kerana anda lakukan tidak tahu di mana di antara banyak orang adalah hamba-hamba Allah yang ikhlas, yang akan mengingati peringatan anda dan takut kepada Allah dan beralih ke jalan yang benar. Tujuan sebenar dari khotbah anda, oleh itu, harus mencari dan mengumpulkan kedua jenis orang. Anda harus mengabaikan orang yang degil dan mengumpulkan unsur berharga masyarakat ini mengenai anda.
9 Ini menunjukkan bahawa tiga jenis penyertaan dibuat dalam buku tingkah laku manusia. Pertama, apa sahaja yang dilakukan oleh seseorang, baik atau buruk dimasukkan dalam Daftar Ilahi. Kedua, apa jua perasaan yang dibuat oleh lelaki terhadap objek persekitarannya dan pada anggota badannya sendiri, menjadi direkodkan, dan semua kesan ini pada satu masa menjadi begitu jelas bahawa suara manusia sendiri akan terdengar dan seluruh sejarahnya idea dan niat dan matlamat dan objek dan gambar semua perbuatan dan perbuatannya yang baik dan buruk akan muncul di hadapannya. Ketiga, apa pun pengaruh yang telah ditinggalkannya dari tindakan baik dan buruknya pada generasi masa depannya, atas masyarakatnya dan pada manusia secara keseluruhan, akan direkam dalam rekeningnya sejauh mereka sampai dan selagi mereka tetap aktif dan pembedahan. Rekod penuh latihan yang baik dan buruk yang diberikan olehnya kepada anak-anaknya, Bard atau kejahatan yang telah disebarkannya dalam masyarakat, dan kesannya kepada manusia secara keseluruhan, akan terus dikekalkan sehingga masa itu terus menghasilkan hasil yang baik atau jahat di dunia.
10 Para pengulas awal, pada umumnya, telah menyatakan pendapat bahawa "tempat tinggal" itu menggambarkan kota Antioch di Syria, dan para utusan yang disebutkan di sini adalah orang-orang yang dikirim oleh Nabi Isa untuk pemberitaan pesannya di sana. Satu lagi perkara yang telah disebutkan dalam hubungan ini ialah bahawa Antiokhus adalah raja negeri ini pada masa itu. Tetapi sejarah cerita ini yang Ibn 'Abbas, Qatadah,' Ikrimah, Ka'b Ahbar dan Wahb bin Munabbih, dan yang lain berkaitan dengan dasar tradisi Kristian yang tidak autentik tidak berasas. Terdapat 13 raja dari dinasti Seleucid yang bernama Antiokhus yang memerintah di Antiokhia, dan pemerintahan raja terakhir nama ini, bukannya pemerintahan dinasti ini sendiri, berakhir pada tahun 65 SM. Pada masa Nabi Isa, seluruh wilayah Syria dan Palestin, termasuk Antioch, berada di bawah orang Rom. Kemudian, tidak ada bukti yang akan datang dari mana-mana tradisi asli Kristian bahawa Nabi Isa sendiri telah menghantar salah seorang pengikutnya ke Antioch untuk memberitakan mesejnya. Sebaliknya, Akta Para Rasul (PB) menunjukkan bahawa para pengkhotbah Kristian telah mencapai Antioch untuk pertama kalinya beberapa tahun selepas peristiwa penyaliban. Sekarang, jelaslah, orang-orang yang tidak dilantik oleh utusan Allah dan tidak diutus oleh Rasul-Nya tidak boleh dianggap sebagai utusan Allah dengan tafsiran apa pun walaupun mereka mungkin telah melakukan perjalanan untuk tujuan pemberitaan mereka sendiri. Tambahan pula, menurut Alkitab; Antioch adalah kota pertama di mana orang-orang bukan Yahudi memeluk agama Kristian dalam jumlah besar dan di mana iman Kristiani bertemu dengan kejayaan yang besar; sedangkan tempat kediaman yang disebutkan oleh Al-Qur'an adalah beberapa tempat tinggal yang menolak jemputan para utusan, dan akibatnya dihukum dengan azab Ilahi. Sejarah juga tidak menanggung sebarang bukti bahawa Antioch pernah mengalami kemusnahan, yang mungkin dianggap, sebagai akibat menafikan kenabian.
Oleh sebab sebab-sebab ini, tidak dapat diterima bahawa 'tempat tinggal' bermaksud Antioch. Tempat tinggal ini belum pernah ditentukan secara jelas di dalam Al-Qur'an maupun di dalam sebarang hadis yang sahih; identiti Rasul-rasul juga tidak diketahui melalui sebarang cara yang sahih ketika mereka dilantik, untuk memahami maksud Alquran yang menceritakan kisah ini di sini, tidak perlu mengetahui nama-nama kediaman dan para Rasul. Tujuannya adalah untuk memberi peringatan kepada Quraisy, seakan-akan berkata: `Anda busur mengikuti jalan yang sama dengan degil, prasangka dan penolakan kebenaran seperti yang telah diikuti oleh orang-orang tempat kediaman itu, dan sedang mempersiapkan diri untuk memenuhi azab yang sama seperti yang telah dipenuhi oleh mereka.
11 Dengan kata lain, apa yang mereka ingin katakan adalah: 'Oleh kerana kamu adalah manusia, kamu tidak boleh menjadi utusan Tuhan. "Ini adalah pandangan orang-orang kafir dari Makkah, dan mereka juga berkata," Muhammad tidak dapat menjadi utusan kerana dia adalah seorang lelaki "
"Mereka berkata: Rasulullah macam apa dia makan makanan dan bergerak di jalanan." (AI-Furqan: 7).
"Dan orang-orang yang zalim itu berbisik antara satu sama lain, sambil berkata, 'Orang ini tidak lebih seperti manusia seperti dirimu sendiri, apa pula kamu akan tertarik dengan sihir ini ketika kamu melihatnya?' (Al-Anbiya ': 3).
Al-Qur'an membantah tanggapan salah ini tentang penduduk Makkah dan mengatakan bahawa ia bukanlah jenis kejahilan baru yang dipamerkan oleh orang-orang ini, tetapi semua orang yang tidak tahu sejak zaman dahulu telah terlibat dalam salah faham bahawa manusia tidak dapat menjadi Rasul dan Rasul tidak boleh menjadi manusia. Apabila ketua-ketua kaum Nabi Nuh telah menolak kenabiannya, mereka telah mengatakan perkara yang sama:
"Orang ini tidak lebih daripada manusia seperti kamu sendiri, oleh itu dia sememangnya berhasrat untuk memperoleh keunggulan di atas kamu, jika Allah menghendaki, Dia akan menurunkan malaikat, sejak zaman nenek moyang kita, kita tidak pernah mendengar (bahawa manusia hendaklah datang sebagai Rasul). " (AI-Mu'minun: 24).
Orang-orang dari 'Ad telah berkata sama dengan Nabi Hud: "Orang ini tidak lebih daripada manusia seperti kamu, kerana dia makan apa yang kamu makan dan minum dari apa yang kamu minum. Sekarang jika kamu tunduk kepada manusia seperti Kamu sendiri akan menjadi orang-orang yang rugi. "(AI-Mu'minun: 33-34).
Orang-orang Thamud juga berkata sama dengan 'Nabi Salih: `Adakah kita mengikuti seorang lelaki dari kalangan kita?' (AI-Qamar: 24) Dan perkara yang sama terjadi dengan hampir setiap Nabi yang orang kafir berkata: tidak lebih daripada manusia seperti diri kita sendiri, "dan para Nabi selalu menjawab: Memang kita tidak lebih daripada manusia seperti kamu, tetapi Allah menunjukkan kebaikannya kepada siapa saja hamba-hamba-Nya yang dikehendakiNya." (Ibrahim: 10-11).
Kemudian Al-Quran mengatakan bahawa tanggapan ini tentang ketidaktahuan telah menghalang orang-orang daripada menerima petunjuk dalam setiap zaman, dan yang sama telah menjadi punca kejatuhan setiap bangsa:
"Bukankah berita telah sampai kepada kamu tentang orang-orang yang kafir sebelum ini, dan merasakan hasil kejahatan mereka, dan di akhirat ada azab yang pedih bagi mereka, dan patutlah mereka ditimpa azab kerana Rasul-rasul datang kepada mereka dengan membawa keterangan-keterangan, Tetapi mereka berkata, 'Adakah manusia menunjukkan kepada kita bimbingan?' Maka mereka menolak dan berpaling. " (At-Taghabun: 5-6).
"Apabila datang petunjuk sebelum orang ramai, tidak ada yang menghalangi mereka untuk mempercayainya kecuali ini: mereka berkata:" Apakah Allah telah mengutus manusia sebagai RasulNya? " "(Bani Isra'il: 94).
Kemudian Al-Quran menyatakan secara jelas bahawa Allah selalu menghantar manusia sebagai Rasul dan manusia semata-mata dapat menjadi Rasul untuk petunjuk bagi manusia. dan bukan malaikat, atau makhluk ghaib:
"Dan Kami utuskan sebelum kamu juga manusia sebagai Rasul yang Kami wahyukan (wahai Muhammad), jika kamu tidak mengetahui tentang ini, maka kamu akan meminta kepada orang-orang yang mempunyai pengetahuan, dan Kami tidak memberi mereka hidup tanpa makanan dan mereka tidak kekal. " (AI-Anbiya`; 7-8).
"Semua Rasul yang Kami kirimkan sebelum kamu juga makan makanan dan bergerak di jalanan." (AI-Furqan: 20).
"Wahai Nabi, katakan kepada mereka: Kalau malaikat-malaikat menetap di bumi dan bergerak dengan aman, tentulah Kami telah mengutus seorang malaikat sebagai utusan kepada mereka." (Bani Isra'il: 95).
12 Ini adalah satu lagi tanggapan tentang ketidaktahuan di mana orang-orang kafir Makkah terlibat. Di dalamnya juga melibatkan golongan rasionalis yang dipanggil hari ini dan di dalamnya telah terlibat penyangkalan Wahyu dan Ramalan setiap zaman sejak zaman dahulu. Orang-orang ini berpendapat bahawa Allah tidak menurunkan apa-apa Wahyu di Semua untuk bimbingan manusia. Dia hanya prihatin dengan urusan langit: Dia telah meninggalkan urusan dan masalah manusia untuk diselesaikan oleh manusia sendiri.
13 Itulah, "Satu-satunya kewajipan kami adalah untuk menyampaikan kepada anda Mesej yang Allah telah mempercayakan kepada kami, maka bagi anda untuk menerima atau menolaknya, kami tidak bertanggungjawab untuk membuat anda menerima secara paksa dan jika tidak menerimanya, kami tidak akan dirampas hasil daripada ketidakpercayaan anda: anda sendiri akan bertanggungjawab atas jenayah anda.
14 Apa yang mereka maksudkan ialah: "Engkau adalah petanda yang jahat bagi kami, dewa-dewa kami telah marah terhadap kami karena apa yang engkau katakan terhadap mereka, dan apa saja malapetaka yang menimpa kami hanya karena engkau." Sebenarnya perkara yang sama digunakan oleh orang-orang kafir dan orang-orang munafik tentang Nabi saw: "Jika mereka menderita kerugian, mereka berkata: Ini adalah kerana kamu." (An Nisa ': 77). beberapa tempat di dalam Al-Qur'an orang-orang ini telah diberitahu bahawa pada masa dahulu juga orang-orang biasa mengatakan perkara-perkara yang tidak taat kepada Nabi mereka. Orang Thamud berkata kepada Nabi mereka: "Kami menganggap kamu dan para sahabat kamu sebagai tanda-tanda kejahatan yang buruk. "(An-Naml: 47) Dan sikap yang sama adalah sikap orang-orang Firaun:" Apabila tiba masa yang baik, mereka akan berkata: , mereka akan mengakui malapetaka mereka kepada Musa dan para sahabatnya. "(Al-A'raf: 130).
15 Maksudnya: "Tidak ada seorang pun yang mengucapkan sumpah jahat kepada yang lain, dan barang siapa yang melihat kejahatan itu, karena dirinya sendiri dan jika ia melihat yang baik, diri sendiri. "Kami telah mengikat kehebatan setiap orang ke lehernya sendiri." (Bani Isra'il: 13).
16 Maksudnya, "Sebenarnya anda ingin menghindari kebaikan dan anda menyukai penyelewengan dan bukan bimbingan. Oleh itu, bukannya menentukan kebenaran dan kebohongan melalui hujah, anda membuat busuk ini berpura-pura palsu berdasarkan keinginan mufakat anda .
17 Hamba Allah itu, dalam satu ayat ini, mengumpulkan semua argumen yang diperlukan untuk menentukan kesucian kenabian. Keaslian seorang Nabi dapat ditentukan oleh dua perkara. Pertama, perkataan dan perbuatannya; kedua, beliau tidak beribadat. Apa yang dikatakan orang itu ialah: 'Pertama, apa yang dikatakan oleh orang-orang ini adalah sangat munasabah, dan watak mereka sendiri adalah murni; Kedua, tidak ada seorang pun yang dapat membuktikan bahawa mereka memanggil rakyat untuk iman ini berdasarkan motif yang mementingkan diri sendiri. Oleh itu, tidak ada sebab mengapa mereka tidak patut didengarkan. "Dengan menyebut alasan ini orang Al-Qur'an menetapkan suatu kriteria di hadapan orang-orang bagaimana untuk menilai dan menentukan keaslian Nabi sebagai Nabi, seolah-olah berkata: "Perkataan dan perbuatan Nabi Muhammad (yang menjadi damai dan rahmat Allah) membuktikan bahawa dia berada di jalan yang benar. Kemudian, tidak ada yang dapat menunjukkan motif atau minat yang mementingkan diri sendiri di belakang perjuangannya untuk memberitakan pesannya. Oleh itu, tidak ada sebab kenapa seseorang yang bijak harus menolak apa yang diberikannya.
18 Kalimat ini mempunyai dua bahagian. Bahagian pertama adalah karya pemikiran, yang kedua kebijaksanaan berkhotbah. Pada bahagian pertama dia berkata: "Untuk menyembah Sang Pencipta adalah tuntutan dari kedua-dua alasan dan sifat, sangat tidak masuk akal bahwa seseorang harus menyembah mereka yang belum menciptakannya dan harus menyangkal menjadi hamba Allah yang telah menciptakannya. " Dalam bahagian kedua, dia memberi amaran kepada rakyatnya untuk memberi kesan: "Semua anda akhirnya harus mati dan kembali kepada Tuhan yang menerima layanan siapa yang anda benci. Oleh itu, anda harus mempertimbangkan untuk kebaikan apa yang boleh anda harapkan dengan berpaling dari Dia. "
19 Maksudnya, "Mereka bukanlah kegemaran Allah yang walaupun saya melakukan kejahatan berat, Dia akan memaafkan saya atas cadangan mereka, dan tidak begitu kuat sehingga mereka dapat menyelamatkan saya jika Tuhan menghendaki untuk menghukum saya."
20 "Jika saya melakukannya": "Jika saya menjadikan mereka tuhan-tuhan saya walaupun tahu Semua ini."
21 Kalimat ini sekali lagi mengandungi titik halus kebijaksanaan berkhotbah. Mengatakan ini lelaki itu membuat orang menyedari: "Tuhan yang aku percaya bukanlah hanya Tuhanku melainkan Tuanmu, saya tidak melakukan kesalahan dengan mempercayai Dia, tetapi kamu sebenarnya telah melakukan kesalahan dengan tidak percaya kepada-Nya. "
Oleh itu, sejurus selepas mati syahid, lelaki itu diberikan berita baik Syurga. Sebaik sahaja dia memasuki Dunia Seterusnya melalui pintu maut, ada malaikat untuk menerima dia, dan mereka memberinya berita gembira bahawa Syurga sedang menunggu dia. "Para pengulas telah mempertikaikan makna kalimat ini, kata Qatadah," Allah mengakui dia menjadi Syurga dengan serta-merta dan dia hidup di dalamnya dan menerima rezekinya. "Dan Mujahid berkata," Ini telah diberitahu oleh malaikat-malaikat sebagai berita baik; dia akan masuk Syurga pada Hari Kebangkitan bersama dengan orang-orang yang beriman. "
23 Ini adalah contoh dari moralitas yang tinggi dari orang percaya, Dia tidak mempunyai rasa sakit atau perasaan balas dendam di hatinya terhadap orang-orang yang baru saja membunuhnya sehingga dia harus memohon Allah terhadap mereka. Sebaliknya, dia masih menginginkannya dengan baik. Selepas kematian satu-satunya yang dia sayangi adalah: | Kalau orang-orang saya dapat tahu kebaikan yang saya temui, dan dapat belajar pelajaran membangkitkan kematian saya, jika bukan dari hidup saya, dan mengamalkan cara yang benar. " orang tidak mahu Neraka bagi pembunuhnya tetapi berharap agar mereka percaya dan menjadi Syurga. Perkara yang sama telah dipuji dalam Hadis: "Dia menghendaki agar umatnya baik ketika hidup dan ketika mati."
Allah telah menceritakan peristiwa ini untuk memberi peringatan kepada orang-orang kafir Makkah sebagai berikut: `Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dan sahabat-sahabatnya yang beriman juga adalah orang-orang mu'min seperti orang mukmin. Mereka tidak menghargai apa-apa kemahuan atau perasaan balas dendam terhadap anda walaupun penganiayaan terhadap mereka. Mereka bukan musuh kamu tetapi musuh penyimpangan dan kesilapan kamu. Satu-satunya objek perjuangan mereka terhadap anda adalah bahawa anda harus mengamalkan cara yang betul. "
Ayat ini juga merupakan salah satu ayat yang jelas membuktikan adanya barzakh. Ini menunjukkan bahawa tempoh masa antara kematian dan Kebangkitan bukanlah tempoh tidak wujud sama sekali, seperti yang difikirkan oleh orang yang tidak mengenalinya. Tetapi dalam tempoh ini jiwa tidak hidup tanpa tubuh, bercakap dan mendengar ucapan, mempunyai perasaan dan keinginan, berasa gembira dan tidak berpuas hati, dan juga terus prihatin terhadap orang-orang di dunia. Sekiranya tidak demikian, orang percaya tidak akan diberi kabar baik tentang Syurga selepas kematian, dan dia tidak dapat berharap agar umatnya menyedari akan kebaikannya.
24 Kata-kata ini mengandungi satira halus. Dalam keangkuhan dan kebanggaan mereka terhadap kekuasaan dan pertentangan mereka yang kuat terhadap keimanan yang benar, mereka menganggap mereka akan menghapuskan tiga nabi dan pengikut mereka, tetapi, bertentangan dengan plot mereka, mereka sendiri dibinasakan oleh hanya satu pukulan hukuman Ilahi.
25 Yaitu, mereka telah dihapuskan sepenuhnya sehingga tidak ada jejak mereka ditinggalkan di belakang mereka. Tiada seorang pun di dunia mengenangnya hari ini. Tamadun mereka serta bangsa mereka telah pupus.
26 Sehingga kini ketidakpercayaan Makkah telah diperingatkan dan ditegur kerana penolakan mereka terhadap kebenaran dan sikap mereka terhadap antagonisme yang telah mereka terima terhadap nabi. Sekarang wacana beralih kepada perkara asas yang merupakan penyebab sebenar konflik antara mereka dan nabi, i. c. , doktrin Tauhid dan akhirat, yang disampaikan oleh nabi dan para kafir menolak untuk menerima. Dalam hubungan ini, beberapa hujah telah diberikan, satu demi satu, untuk membuat orang berfikir tentang realiti, seolah-olah berkata, "Perhatikan fenomena alam semesta ini, yang pernah ada di hadapan anda. realiti yang sama, yang Nabi ini menyampaikan sebelum kamu? "
27 "Tanda": A Tanda bahawa Tauhid adalah Kebenaran dan menghindari kepalsuan.
28 Terjemahan lain ayat ini boleh: "...... supaya mereka boleh memakan buahnya dan apa yang dibuat oleh tangan mereka sendiri." Iaitu, jenis makanan buatan, yang dipersiapkan oleh orang dari produk semulajadi, seperti roti, kari, jem, acar, sos dan banyak perkara lainnya.
29 Dalam ayat-ayat ringkas ini kehidupan sayur-sayuran dan tumbuhan bumi telah dipersembahkan sebagai hujah. Manusia memakan produk-produk bumi siang dan malam dan menganggapnya sebagai sangat biasa. Tetapi jika dia menganggapnya dengan sungguh-sungguh, dia akan melihat pertumbuhan tanaman kaya dan taman-taman hijau yang subur dari tanah kering dan yang mengalir di dalamnya dari mata air dan sungai bukanlah perkara yang mudah, yang mungkin terjadi sendiri, tetapi ada kebijaksanaan dan kekuasaan yang besar yang bekerja di belakangnya. Pertimbangkan realiti bumi. Bahan yang dikarangnya tidak mempunyai kekuatan sendiri untuk pertumbuhan. Semua bahan-bahan ini secara individu dan juga selepas semua jenis kombinasi, tetap tidak organik, dan dengan itu tidak mempunyai sebarang tanda-tanda kehidupan. Persoalannya ialah: Bagaimana mungkin kehidupan tumbuhan dapat muncul dari bumi yang tidak bernyawa? Jika seseorang melihatnya, seseorang akan melihat bahawa terdapat beberapa faktor penting tanpa penyediaan terlebih dahulu kehidupan di sini tidak dapat koma wujud.
Pertama, di kawasan tertentu di bumi, di permukaan luarnya, satu lapisan disusun banyak bahan-bahan semacam itu, yang dapat berfungsi sebagai makanan untuk tumbuh-tumbuhan. Lapisan ini disimpan lembut supaya akar tumbuh-tumbuhan dapat merebak di dalamnya dan menghisap makanan.
Kedua, sistem pengairan disusun di bumi dengan cara yang berbeza supaya unsur-unsur makanan dapat dibubarkan di dalam air dan diserap oleh akarnya.
Ketiga, atmosfer disusun di sekeliling bumi yang melindunginya dari malapetaka langit, menjadi sarana hujan, dan memiliki gas yang diperlukan untuk kehidupan dan pertumbuhan tumbuhan.
Keempat, hubungan telah ditubuhkan antara matahari dan bumi untuk memberikan suhu yang sesuai dan musim sesuai untuk tumbuh-tumbuhan.
Dengan penyediaan faktor-faktor utama (yang dalam diri mereka adalah gabungan banyak faktor lain), kehidupan tumbuh-tumbuhan menjadi mungkin. Selepas mengatur keadaan yang sesuai, benih setiap spesies tumbuh-tumbuhan telah ditubuhkan sehingga sebaik sahaja ia mendapat tanah, air, udara dan musim yang sesuai, kehidupan sayur-sayuran akan mula dikacau di dalamnya. Selain itu, di dalam benih yang sama, satu sistem telah diatur sedemikian rupa bahawa dari benih setiap spesies tumbuhan yang tepat dari spesies yang sama harus tumbuh dengan semua ciri spesies dan keturunannya sendiri. Kemudian, selain itu, satu lagi perkara yang indah telah dilakukan. Tumbuhan tidak dicipta pada dua puluh, atau lima puluh, atau seratus jenis tetapi dalam spesies yang tidak terhitung banyaknya, dan mereka dibuat supaya mereka memenuhi keperluan makanan, ubat-ubatan dan pakaian dan pelbagai keperluan lain dari jenis binatang dan manusia yang tidak terhitung jumlahnya akan ditimbulkan setelah tumbuh-tumbuhan di bumi.
Sesiapa yang merenungkan tatacara indah ini, jika dia tidak degil dan berprasangka, dia sendiri akan memberi keterangan bahawa semua ini tidak dapat dilakukan dengan sendirinya. Memang ada rancangan bijak yang mendasarinya, mengikut mana harmoni dan hubungan tanah, air, udara dan musim berkenaan dengan tumbuh-tumbuhan, dan harmonik dan hubungan tumbuh-tumbuhan berkenaan dengan keperluan dan keperluan haiwan dan manusia telah telah ditentukan, memandangkan terperinci terbaik. Orang yang tidak bijak boleh membayangkan bahawa perhubungan yang universal dan merangkul ini boleh menjadi satu-satunya kemalangan. Pengaturan halus yang sama ini menunjukkan fakta bahawa ini tidak boleh menjadi karya banyak tuhan. Inilah, dan hanya boleh menjadi karya Tuhan Yang Maha Pencipta dan Tuhan bumi, air, udara, matahari, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia. Sekiranya masing-masing mempunyai tuhan yang berasingan, tidak dapat dibayangkan bahawa pelan yang komprehensif dan sejagat dengan hubungan dan harmoni yang mendalam dan bijak itu dapat dihasilkan, dan harus terus bekerja dengan keteraturan seperti berjuta-juta pada berjuta-juta tahun.
Setelah memberikan hujah-hujah ini untuk Tauhid, Allah berfirman: "Tidakkah mereka bersyukur?" Itulah: "Adakah orang-orang ini begitu tidak bersyukur dan tidak berterima kasih bahawa mereka tidak mengucapkan terima kasih kepada Tuhan yang telah menyediakan semua ini untuk kelangsungan hidup mereka, tetapi berterima kasih kepada orang lain atas berkat dan nikmat yang dilakukan oleh Dia? Dia melompat-lompat di hadapan tuhan-tuhan palsu, yang belum mencipta rumput untuk mereka? "
30 "Maha Suci Dia": "Dia bebas dari segala kecacatan dan kesalahan, dari segala kesilapan dan kelemahan, dan yang lain harus menjadi teman dan mitra-Nya dalam pekerjaan-Nya." Al-Qur'an secara amnya menggunakan kata-kata ini apabila menafikan kepercayaan politeistik, kerana setiap kepercayaan syirik adalah, sebenarnya, suatu imputasi beberapa kecacatan, beberapa kelemahan dan beberapa kesalahan kepada Allah. Apabila seseorang mengatakan bahawa Allah mempunyai rakan sekutu, dia sebenarnya berfikir bahawa sama ada Allah tidak mampu menjalankan dan memerintah KerajaanNya sendiri, atau Dia dipaksa untuk membuat satu lagi pengikut-Nya dalam kerja-Nya.Atau, makhluk lain adalah sangat kuat dalam diri mereka bahawa mereka mengganggu pentadbiran Tuhan dan Tuhan bersabar dengan campurtangan mereka. Atau, Allah melarang, Allah mempunyai kelemahan raja-raja duniawi, kerana Dia dikelilingi oleh tentara menteri, pengadilan, penyayang dan pangeran atau puteri yang dikasihi, dan dengan demikian banyak kuasa Tuhan telah menjadi terbelah di antara mereka. Sekiranya tidak terdapat sebarang pandangan tentang ketidaktahuan tentang Allah di dalam fikiran, maka tidak ada persoalan tentang gagasan shirk di dunia. Itulah sebabnya ia telah dinyatakan berkali-kali dalam Al-Quran Bahawa Allah adalah bau yang bebas dan ditinggikan di atas kecacatan-kecacatan dan kelemahan-kelemahan yang dimuliakan oleh mushrik itu.
31 Ini adalah satu lagi perdebatan untuk Tauhid. Di sini sekali lagi realiti tertentu pengalaman harian telah disebutkan dan disarankan bahawa manusia memerhati hari dan malam ini tetapi tidak merenungkannya dengan serius, sedangkan mereka mengandungi tanda-tanda dan petunjuk kepada kenyataan. Kemunculan lelaki dan wanita adalah penyebab kelahiran manusia sendiri. Pengambilan di kalangan haiwan juga disebabkan gabungan antara lelaki dan wanita. Mengenai tumbuh-tumbuhan juga manusia tahu bahawa undang-undang seks bekerja di dalamnya. Malah di antara bahan-bahan yang tidak bermaya apabila pelbagai perkara menggabungkan antara satu sama lain, pelbagai sebatian wujud. Komposisi asas perkara itu sendiri telah menjadi mungkin disebabkan oleh persamaan rapat antara caj positif dan negatif elektrik. Undang-undang pasangan yang menjadi asas kepada kewujudan seluruh alam semesta, mengandung kerumitan dan kehalusan kebijaksanaan dan mutu kerja itu sendiri, dan ada keharmonian dan hubungan salingan antara para anggota setiap pasangan yang pengamat objektif tidak dapat menganggap ia sebagai akibat daripada kemalangan, dan tidak boleh dia percaya bahawa banyak tuhan yang berbeza mungkin telah menciptakan pasangan ini yang tidak terhitung dan memadankan anggotanya, satu dengan yang lain, dengan kebijaksanaan yang begitu besar. Ahli-ahli setiap pasangan menjadi perlawanan yang sempurna untuk satu sama lain dan menjadi sesuatu yang baru dengan kombinasi mereka sendiri adalah hujah yang jelas dari Pencipta yang Satu dan Satu satunya.
32 Peralihan malam dan siang juga merupakan salah satu daripada realiti yang tidak dianggap oleh manusia sebagai perhatian hanya kerana ia adalah fenomena kejadian harian dan pengalaman; sedangkan jika dia menganggap bagaimana hari berlalu dan bagaimana malam itu jatuh, dan apakah kebijaksanaan pada masa berlalu dan pada waktu terjadinya malam, dia sendiri akan menyadari bahawa ini adalah tanda yang jelas tentang kewujudan All- Maha Kuasa dan Maha Bijaksana Allah dan Yang Maha Esa. Hari tidak boleh lulus dan malam tidak boleh jatuh sehingga matahari menyembunyikan dari bumi. Keteraturan yang baik yang terdapat dalam penggantian siang dan malam, tidak mungkin kecuali matahari dan bumi terikat dalam satu dan sistem tanpa henti yang sama. Maka hubungan yang mendalam yang wujud antara penggantian siang dan malam dan ciptaan lain di bumi jelas menunjukkan fakta bahawa sistem ini telah ditubuhkan secara sengaja oleh Yang Maha Berkuasa. Kewujudan di bumi, manusia dan haiwan dan tumbuh-tumbuhan, dan juga air dan udara dan mineral yang berlainan, sebenarnya adalah hasil meletakkan bumi pada jarak tertentu dari matahari, dengan susunan yang berlainan bahagian bumi harus berturut-turut datang sebelum matahari dan bersembunyi daripadanya pada selang yang pasti. Sekiranya jarak bumi dari matahari telah sedikit lebih lama, atau sedikit lebih pendek, atau ada malam yang kekal pada satu sisi dan hari yang kekal di sisi yang lain, atau penggantian hari dan malam telah lebih pantas atau lebih perlahan, atau kadang kala hari tiba-tiba muncul dan kadang-kadang malam tanpa sistem apa pun, tidak ada nyawa yang mungkin di planet ini, dan bahkan bentuk dan rupa zat anorganik akan jauh berbeza dari apa yang sekarang . Sekiranya mata matanya tidak ditutup, seseorang dapat dengan jelas melihat dalam sistem ini kerja Tuhan, yang ingin mewujudkan keistimewaan tertentu di bumi ini dan kemudian mewujudkan kaitan, harmoni dan hubungan di antara bumi dan matahari dengan tepat selaras dengan keperluan dan keperluannya. Sekiranya seseorang menganggap konsep kewujudan Tuhan dan Perpaduannya jauh dari sebabnya, dia harus berfikir untuk dirinya sendiri dan melihat betapa jauhnya ia dibuang jika ia menjadi alasan untuk menganggap penciptaan yang indah ini kepada banyak tuhan atau memikirkan bahawa Semua ini telah berlaku secara automatik di bawah undang-undang alam sekitar yang tuli dan buta. Apabila seseorang yang dapat menerima tanpa penjelasan, penjelasan yang tidak masuk akal ini, hanya pada baal: ramalan dan spekulasi, mengatakan bahawa kewujudan sistem dan kebijaksanaan dan tujuan bukan bukti yang mencukupi tentang keberadaan Tuhan, menjadi sulit bagi kita untuk mempercayai sama ada orang tersebut benar-benar merasakan keperluan dan keperluan bukti rasional, cukup atau tidak mencukupi dalam apa jua tahap, kerana menerima apa-apa konsep kepercayaan di dunia.
33 "Tempat rehat" mungkin bermaksud tempat di mana matahari akhirnya akan berhenti, atau masa apabila ia akan berhenti. Makna sebenar ayat ini boleh ditentukan hanya apabila manusia telah mencapai pengetahuan penuh dan tepat mengenai realiti alam semesta. Tetapi pengetahuan manusia sedemikian rupa sehingga ia telah berubah setiap zaman dan apa yang dia ketahui hari ini mungkin berubah esok. Orang-orang zaman purba berdasarkan pemerhatian mereka terhadap matahari percaya bahawa ia bergerak di sekeliling bumi. Kemudian selepas penyelidikan dan pemerhatian lanjut pandangan itu menjadi bahawa matahari adalah pegun dan semua planet sistem suria bergulir pusingan itu. Tetapi teori ini juga tidak bertahan lama. Pengamatan kemudian menunjukkan bahawa bukan sahaja matahari tetapi Semua bintang juga bergerak ke arah tertentu, dengan kecepatan 10 hingga 100 batu sesaat.Mengenai matahari, ahli astronomi moden memandang pandangan bahawa ia bergerak pada kelajuan 20 kilometer (kira-kira 12 batu) sesaat bersama dengan seluruh keluarga planetnya. (Lihat "Bintang" dan "Matahari" dalam Encyclopedia Britannica).
34 Itulah, fasa bulan terus berubah sepanjang bulan. 1t bermula sebagai bulan sabit, kemudian terus berlilin setiap. hari sehingga ia menjadi bulan purnama pada hari ke-14. Kemudian ia mula berkurang setiap hari sehingga akhirnya ia kembali kepada bentuk aslinya pada bulan sabit. Perkara yang sama berlaku selama berjuta-juta tahun dengan keteraturan sempurna, dan tidak ada perubahan yang pernah berlaku dalam fasa bulan. Itulah sebabnya mengapa seseorang sentiasa boleh mengira dan mengetahui dengan tepat apa fasa bulan akan berlaku pada hari tertentu. Jika pergerakan bulan tidak terikat dalam sistem, anggaran fasa tidak akan mungkin.
35 Kalimah ini boleh mempunyai dua makna dan kedua adalah betul:
(1) Matahari tidak mempunyai kuasa yang harus menarik bulan ke dalam dirinya sendiri, atau memasuki orbitnya dan bertabrakan dengannya; dan
(2) matahari tidak boleh muncul pada masa yang telah ditetapkan untuk kenaikan dan kemunculan bulan. Tidak mungkin matahari tiba-tiba muncul di cakrawala apabila bulan bersinar pada waktu malam.
36 Dan ini tidak berlaku sama ada malam itu harus mendekati sebelum tempoh yang ditetapkan hari itu berakhir, dan sepatutnya mulai menyebarkan kegelapannya tiba-tiba pada waktu hari itu bertujuan menyebarkan cahaya.
37 Kata falak dalam bahasa Arab digunakan untuk orbit planet, dan ia memberikan makna yang berbeza dari kata sama '(langit). Kalimat itu, "Setiap orang meluncur di orbitnya sendiri," menunjuk kepada empat realiti:
(1) Bahawa bukan hanya matahari dan bulan tetapi semua bintang dan planet dan benda angkasa bergerak;
(2) falak, atau orbit, setiap satu daripada mereka adalah berasingan;
(3) bahawa orbit tidak bergerak dengan bintang di dalamnya, tetapi bintang bergerak di orbit; dan
(4) bahawa pergerakan bintang-bintang dalam orbit mereka adalah serupa dengan terapung sesuatu dalam bendalir.
Ayat-ayat ini tidak bertujuan untuk menggambarkan realiti astronomi, tetapi dimaksudkan untuk membuat manusia memahami bahawa jika dia melihat-lihat dirinya sendiri, dengan mata terbuka, dan menggunakan akal sehatnya, dia akan menemukan bukti-bukti yang tidak terhingga dan tidak terbatas tentang keberadaan Tuhan dan Nya Perpaduan, dan dia tidak akan menemui bukti tunggal ateisme dan shirk. Keluasan sistem suria di mana bumi kita disertakan sedemikian rupa sehingga badan induknya, matahari, adalah 300,000 kali lebih besar dari bumi, dan planet terjauhnya Neptunus sekurang-kurangnya 2,793 juta batu jauh dari matahari. Walau bagaimanapun, jika Pluto diambil sebagai planet paling jauh, ia berkelajuan 4,600 juta batu jauhnya. Walaupun luas ini, sistem solar menduduki sebahagian kecil daripada galaksi besar. Galaksi yang merangkumi sistem solar kita mempunyai kira-kira 3,000 juta matahari di dalamnya, dan matahari yang paling dekat begitu jauh dari bumi kita yang cahayanya mengambil masa kira-kira empat tahun untuk sampai kepada kita. Kemudian galaksi ini juga bukan seluruh alam semesta. Menurut penyelidikan yang dibuat setakat ini, ia telah dianggarkan bahawa ia adalah salah satu daripada 2 juta nebulae lingkaran, dan nebula terdekat adalah kira-kira sejuta tahun cahaya jauh dari bumi. Bagi badan angkasa yang paling jauh yang busur kelihatan melalui instrumen moden, cahaya mereka mencapai bumi sekitar 100 juta tahun. Malah sekarang tidak boleh dikatakan bahawa manusia telah melihat seluruh alam semesta. Ia adalah sebahagian kecil dari Kerajaan Tuhan yang belum dapat diperhatikan oleh manusia. Ia tidak dapat diramalkan sejauh mana manusia akan dapat melihat dengan cara pemerhatian yang lebih besar dan lebih efisien.
Segala maklumat yang telah dikumpulkan setakat ini tentang alam semesta membuktikan bahawa seluruh dunia ini adalah perdagangan dari bahan yang sama di mana dunia kecil kita dibuat, dan undang-undang yang sama bekerja di alam semesta yang bekerja di dunia kita bumi; jika tidak ia tidak di Semua mungkin. lelaki itu sepatutnya membuat pemerhatian dari dunia yang jauh dari bumi, mengukur jarak mereka dan menganggarkan pergerakan mereka.Bukankah bukti yang jelas tentang fakta bahawa seluruh alam semesta ini adalah penciptaan Satu Tuhan dan Kerajaan Satu Raja? Kemudian dari perintah dan kebijaksanaan dan kecemerlangan mutu kerja dan hubungan yang mendalam yang terdapat di beratus-ratus ribu galaksi dan dalam jutaan dan berbilion bintang dan planet yang berputar di dalamnya, tidak ada orang yang bijak yang dapat membayangkan bahawa semua ini datang secara automatik.Adakah mungkin ada pentadbir di sebalik perintah dan sistem ini, tidak ada rahmat di balik kebijaksanaan ini, tidak ada perancang di sebalik reka bentuk dan karya seni ini, dan tidak ada perancang di belakang perencanaan ini?
38 "Sebuah kapal yang sarat": Tabut Nabi Nuh. Mengenai menaiki keturunan manusia di dalamnya, itu bermakna walaupun nampaknya beberapa sahabat Nabi Nuh telah menaikinya, pada hakikatnya semua manusia yang akan dilahirkan sehinggalah Kebangkitan telah menaikinya; semua orang lain telah tenggelam dalam Banjir, semua manusia kemudian adalah anak-anak mereka yang diselamatkan di dalam Tabut.
Ini menunjukkan bahawa kapal pertama yang pernah dibuat di dunia adalah yang dibuat oleh Nabi Nuh. Sebelum itu, manusia tidak tahu kaedah menyeberang sungai dan lautan. Kaedah ini adalah yang pertama sekali diajarkan oleh Allah kepada Nabi Nuh, dan ketika beberapa hamba Allah diselamatkan dari Banjir, generasi masa depan mereka mula membuat perahu dan kapal untuk perjalanan laut mereka.
40 Tanda-tanda sampai sekarang disebut sebagai argumen untuk Tauhid. Tanda ini telah disebutkan untuk membuat manusia menyadari bahawa apa sahaja kuasa yang diberikan kepadanya atas kuasa alam, telah diberikan kepadanya oleh Allah dan bukannya memperolehnya sendiri. Dan cara apa pun yang dia telah dapati untuk mengeksploitasi angkatan-angkatan ini; telah ditemui juga melalui bimbingan Allah dan bukan semata-mata oleh dirinya sendiri. Man tidak mempunyai kekuatan dan kekuatan untuk menundukkan kuasa-kuasa besar ini dengan kekuatannya sendiri, dan juga kemampuan untuk menemui rahasia-rahasia alaminya sendiri dan mengenali cara-cara mengambil layanan dari mereka. Kemudian dia boleh menggunakan dan menggunakan kuasa-kuasa di mana dia telah diberi kawalan oleh Allah hanya sampai masa yang Allah kehendaki agar mereka menjadi lemah baginya. Kerana apabila Allah menghendaki kekuatan yang sama yang ditugaskan manusia tiba-tiba menentangnya dan dia mendapati dirinya sendiri tidak berdaya di hadapan mereka. Untuk memanggil perhatian manusia terhadap realiti ini Allah telah membentangkan kes perjalanan laut hanya sebagai contoh. Seluruh umat manusia akan binasa di dalam Banjir semoga Allah tidak mengajarkan cara membuat kapal itu kepada Nabi Nuh dan pengikutnya tidak memasukinya.Kemudian penyebaran umat manusia di seluruh bumi menjadi mungkin hanya kerana orang ramai mempelajari prinsip-prinsip pembina kapal dari Allah dan dapat menyeberang sungai dan lautan. Tetapi dari awal yang rendah hingga hari ini walaupun membuat kemajuan besar dalam seni membina kapal-kapal besar dan mencapai kesempurnaan yang mungkin dalam sains navigasi, manusia tidak dapat mendakwa bahawa dia telah membawa sungai-sungai dan lautan sepenuhnya di bawah kendali dan kekuasaannya. Malah pada hari ini, air Tuhan masih dalam kuasa Allah sendiri dan setiap kali Dia menghendaki Dia menenggelamkan manusia bersama dengan kapal-kapalnya di dalamnya.
41 "Yang telah kamu tinggalkan": Yang mana sebelum kamu telah melihat dan berpengalaman.
42 "Revelations": Ayat Kitab Ilahi dengan mana manusia ditegur, dan Tanda-tanda yang terdapat di alam semesta dan di dalam diri manusia dan dalam sejarahnya yang menjadi pengajaran objek bagi manusia, dengan syarat dia cenderung untuk mempelajari apa-apa pelajaran .
43 Ini bermakna untuk menunjukkan bahawa ketidakpercayaan bukan sahaja membutakan akal mereka tetapi telah memusnahkan akal moral mereka juga. Mereka tidak mempunyai pemikiran yang betul tentang Allah dan mereka tidak mengamalkan sikap yang betul terhadap rakyat. Mereka bertindak balas dengan sungguh-sungguh kepada setiap peringatan, mengikuti falsafah yang sesat dalam tempoh setiap penyimpangan dan tidak bermoral dan telah berpura-pura membuat keputusan untuk melarikan diri dari setiap kebaikan.
44 Selepas Tauhid persoalan lain yang mana perselisihan sedang mengamuk antara nabi dan orang kafir adalah persoalan akhirat. Argumen rasional mengenai hal ini telah diberikan pada akhir wacana. Di sini, sebelum memberikan hujah-hujah tersebut, Hari Raya telah digambarkan dengan semua kengeriannya supaya rakyat tahu bahawa apa yang mereka enggan percaya tidak dapat dielakkan oleh penolakan mereka, tetapi mereka harus bertemu dan mengalami hari itu secara tidak dapat dielakkan.
45 Soalan itu tidak bermaksud bahawa mereka ingin mengetahui tarikh sebenar kedatangan akhirat, dan jika, misalnya, mereka diberitahu bahawa ia akan berlaku pada apa-apa dan apa-apa tarikh dalam apa-apa bulan dan tahun itu, keraguan mereka telah dihapuskan dan mereka akan percaya kepadanya. Soalan-soalan semacam itu, sememangnya diletakkan sebagai satu cabaran sahaja demi hujah. Apa yang mereka katakan adalah bahawa tidak akan ada Kebangkitan apa pun, seakan-akan berkata, "Anda mengancam kita dengan Kebangkitan tanpa rhyme atau alasan." Itulah sebabnya dalam jawapannya tidak dikatakan bahawa Kebangkitan akan terjadi pada masa itu dan seperti hari, tetapi ia akan datang dan akan disertai dengan penghormatan itu dan itu. "
46 Maksudnya, "Kebangkitan tidak akan berlaku sedikit demi sedikit supaya rakyat dapat menontonnya dengan santai, tetapi tiba-tiba tiba-tiba apabila orang-orang akan terlibat dalam urusan harian mereka dan mereka tidak akan tahu apa-apa yang berakhir Dunia telah mendekati. Akan ada letupan yang dahsyat dan semua orang akan mati di tempat kejadian. "
Hadrat 'Abdullah bin' Amr dan Hadrat Abu Hurairah telah menceritakan hadits dari nabi yang mengatakan: "Orang-orang akan berjalan di jalan raya sebagai astral, akan membeli dan menjual di pasar, akan membantah perkara-perkara dalam majlis mereka, ketika tiba-tiba Sangkakala akan dibunyikan, maka barang yang membeli kain itu akan runtuh dan dia tidak akan mempunyai waktu untuk meletakkan kain itu dari tangannya; barangsiapa yang mengisi air untuk menghidangkan hewannya tidak akan memiliki waktu untuk air dan siapa yang akan makan, tidak akan mempunyai masa untuk mengangkat sekeping ke mulutnya dan Kebangkitan akan berlaku. "
47 Untuk penjelasan mengenai "Blump", lihat E. N. 78 dari Surah Ta Ha. Bagi panjang sela antara meniup Trumpet pertama dan meniup kedua, kita tidak mempunyai maklumat. Selang mungkin ratusan dan ribuan tahun. Hadrat Abu Hurairah telah menceritakan bahawa nabi berkata: "Israfil telah meletakkan Trumpet ke mulutnya dan sedang menunggunya ke Tahta Ilahi, menunggu perintah untuk meniupnya. Sangkakala akan ditiup sebanyak tiga kali:
Pada pertama meniup (dipanggil nafakhat al-faza) segala-galanya di bumi dan langit akan terkena keganasan. Pada meniup kedua (nafakhat as-Sa'q) semua orang akan jatuh mati. Kemudian, apabila tidak ada yang akan kekal kecuali Allah, Yang Maha Esa, yang kekal, bumi akan diubah sama sekali dan akan tersebar rata dan licin tanpa lipatan atau kedutan di dalamnya. Kemudian Allah akan memberikan teguran kepada Penciptaan-Nya, maka semua orang akan bangkit di tempat yang telah mati, di bumi yang diubah, dan ini akan terjadi pada ketiga Trumpet (nafakhat al qiyam li-Rabbil-Alamin) . Ini disokong oleh beberapa kiasan dalam al-Qur'an juga.
Sebagai contoh, lihat Surah Ibrahim: 48; Surah Ta Ha: 105-108, dan EN itu.
48 Itulah, "Pada waktu itu mereka tidak akan menyadari bahawa mereka telah mati dan telah dibangkitkan kembali setelah masa yang panjang, tetapi mereka akan memikirkan bahwa mereka telah tertidur dan telah terbangun dengan tiba-tiba oleh beberapa malapetaka yang dahsyat , dan melarikan diri daripadanya. " (Untuk penjelasan lanjut, sec Ta Ha: 103, AI-Hajj: 1-2).
49 Di sini, tidak jelas siapa yang akan memberikan jawapan ini. Mungkin mereka sendiri akan menyedari sesetengah waktu untuk seram mereka bahawa ia adalah perkara yang sama yang digunakan oleh Rasul-Rasul Allah untuk memberitahu mereka dan mereka selalu menafikan mereka. Mungkin juga orang yang beriman akan menghapus kesalahpahaman mereka dan memberitahu mereka bahawa ia tidak bangun dari tidur tetapi kehidupan kedua selepas kematian. Dan mungkin juga mereka akan memahami hal ini dari keadaan umum yang berlaku pada Hari Kebangkitan dan malaikat-malaikat dapat memberitahu mereka ini.
50 Inilah yang akan dikatakan Allah kepada orang-orang kafir dan orang-orang musyrik, orang-orang yang berdosa dan yang menjadi penyebabnya, apabila mereka akan dihadapkan kepadaNya.
51 Untuk memahami orang ini harus ingat bahawa orang-orang percaya yang benar tidak akan ditahan di Dataran Kebangkitan, tetapi pada mulanya mereka akan dihantar ke Surga tanpa akauntabiliti, atau setelah perhitungan ringan, karena catatan mereka akan bersih. Tidak akan ada keperluan untuk menahan mereka semasa perbicaraan oleh Mahkamah. Oleh itu, Allah akan memberitahu penyebabnya, yang akan dikehendaki membuat akaun mereka, di Dataran Kebangkitan: "Lihatlah, orang-orang benar yang kamu dahulu mengejek dan menganggap sebagai bodoh di dunia, kini menikmati keseronokan Syurga kerana dari kebijaksanaan mereka, dan kamu, yang dalam penghakimanmu sendiri adalah sangat bijaksana dan mulia, sedang dikutuk untuk bertanggung jawab atas kejahatan kamu. "
52 Ini boleh mempunyai dua makna:
(1) "Buanglah kamu dari orang percaya yang saleh ;, karena di dunia, walaupun kamu termasuk komuniti yang sama dan klan yang sama dan persaudaraan yang sama, di sini kamu tidak mempunyai hubungan dan hubungan dengan mereka; dan
(2) "membezakan antara satu dengan yang lain: sekarang anda tidak boleh lagi menjadi kumpulan: semua pihak anda telah dibubarkan: semua hubungan dan hubungan anda telah terputus. Sekarang setiap orang akan bertanggungjawab atas keupayaan diri anda untuk tindakan dan perbuatan. "
53 Di sini lagi Allah telah menggunakan `ibadat dalam arti ita'at (ketaatan). Subjek ini telah dijelaskan di atas dalam Al-Baqarah: 172, An-Nisa ': 117, AI-An'am: 121, 137, At-Taubah; 31, Ibrahim: 22, Al-Kahf: 52, Maryam: 42, AlQasas: 63 dan EN 63 dari Saba. Dalam hubungan ini, penjelasan yang baik yang diberikan oleh Imam Razi dalam Tafsir Kabir juga patut dicatat. Dia menulis: "Jangan menyembah Syaitan berarti: Jangan taat kepadanya, sebab baginya hanya jatuh sujud di hadapannya tidak dilarang, tetapi mengikuti dia dan mematuhi perintahnya juga dilarang, oleh karena itu, ita et (ketaatan) adalah ibadat "Selepas ini, Imam menimbulkan persoalan: Jika` ibadat berarti ita'at, maka umat Islam diperintahkan untuk menyembah Rasulullah dan para pemimpin dalam ayat: Ati `ullaha wa ati '-ur-rasula wa ulil- -amr-i min-kum? Dia sendiri menjawabnya dengan berkata: "Jika ketaatan kepada theta adalah sesuai dengan Perintah Allah, itu akan menjadi ibadah (ibadat) dan ketaatanNya (ita`at). Bukankah para malaikat jatuh sujud sebelum Adam dalam mematuhi perintah Allah Ini adalah apa-apa kecuali menyembah Allah. Ketaatan kepada para penguasa adalah ibadah mereka hanya dalam kes-kes yang mereka taati dalam perkara-perkara yang Allah tidak memberi kebenaran untuk mematuhi mereka. "Kemudian dia menulis:" Jika seseorang datang kepadamu dan memerintahkan anda untuk melakukan sesuatu, anda harus melihat apakah perintahnya sesuai dengan perintah Allah atau tidak, jika tidak, Syaitan bersamanya, dan jika anda taat kepadanya dalam hal ini, anda menyembah dia dan syaitannya. jika diri anda mendesak anda untuk melakukan sesuatu, anda harus melihat sama ada ia dibenarkan untuk melakukannya mengikut Sahari'ah atau tidak, jika tidak dibenarkan, diri anda adalah syaitan sendiri, atau syaitan bersamanya. , anda sebenarnya bersalah menyembahnya. "Lebih lanjut, dia menulis:" Tetapi ada perbezaan t derajat penyembahan Syaitan. Kadang-kadang ia berlaku bahawa seorang lelaki melakukan kerja dan anggota badannya dan lidahnya juga bergabung dengannya dalam hal ini, dan hatinya juga bekerjasama. Pada masa yang lain ia berlaku bahawa seorang lelaki menggunakan anggota badannya untuk melakukan kerja tetapi hati dan lidahnya melakukan kerja sama dalam hal ini. Sesetengah orang melakukan dosa sementara hati mereka tidak menyenangkan dan lidah mereka memohon kepada Allah untuk memaafkan, dan mereka mengaku bahawa mereka melakukan kejahatan. Inilah penyembahan Syaitan dengan anggota luar. Ada orang lain yang melakukan kejahatan dengan minda yang keren dan keseronokan dan kepuasan dengan lidah juga. .......... Orang semacam itu adalah penyembah Syaitan dari luar serta dari dalam. (Tafsir Kabir, jilid VII, ms 103-104).
54 Maksudnya: "Sekiranya kamu telah dilupakan sebab dan kamu telah berkhidmat dengan musuh kamu, bukannya Tuhan kamu, kamu mempunyai alasan untuk memberi alasan, tetapi kamu sebenarnya telah diberkati dengan alasan Allah dan kamu menggunakan ia menjadi kelebihan dalam semua urusan dunia, dan anda telah diperingatkan oleh Allah melalui para Nabi juga, namun, apabila anda ditipu oleh musuh anda dan dia berjaya membawa anda sesat, anda tidak boleh dibebaskan dari tanggungjawab kebodohan kamu. "
55 Perintah ini akan diberikan berkenaan dengan penyebab yang degil, yang akan menolak untuk mengakui kejahatan mereka, akan membohongi saksi, dan juga tidak akan mengakui keaslian buku tingkah laku mereka. Kemudian akan perintah Allah SWT: "Baiklah, hentikan percakapan anda, lihat saja apa yang dikatakan oleh anggota tubuh anda tentang kesalahan-kesalahan anda." Dalam hubungan ini, di sini hanya bukti yang diberikan oleh tangan dan kaki disebutkan. Tetapi di tempat-tempat lain dikatakan bahawa mata dan telinga mereka dan lidah mereka, dan kulit mereka sendiri, akan memberitahu bagaimana mereka telah bekerja di dunia. "Mereka tidak sepatutnya melupakan Hari apabila lidah mereka sendiri dan tangan dan kakinya sendiri akan memberi kesaksian terhadap kesalahan mereka." (An-Nur: 24) "Kemudian, apabila semua telah sampai ke sana, telinga dan mata mereka dan kulit mereka akan menjadi saksi terhadap mereka tentang apa yang telah mereka lakukan di dunia." (Ha Mim Sajdah: 20). Persoalannya timbul: Dalam satu tangan, Allah berfirman: "Kami akan menutup mulut mereka," dan yang lain, dalam ayat Surah An-Nur, Dia berkata: "Lidah mereka akan memberi kesaksian terhadap mereka." Bagaimana dua perkara yang akan didamaikan? Jawapannya ialah: "Untuk mengelak mulut bermaksud menafikan mereka dari kuasa ucapan mereka.Itulah, selepas ini mereka tidak akan dapat mengatakan apa sahaja yang mereka suka dengan lidah mereka. Keterangan orang-orang lidah mereka bahawa lidah mereka sendiri akan menceritakan bagaimana orang jahat telah menggunakannya, apa yang menghujat dan dusta yang dibuat untuk mengucapkan, apa kerosakan yang mereka telah diciptakan dan apa yang mereka buat untuk mengatakan pada masa-masa berlainan.
56 Selepas menggambarkan kejadian Kebangkitan, orang-orang telah diberi amaran untuk kesan ini: "Kebangkitan mungkin kelihatan jauh dari kamu, tetapi walaupun anda menganggap serius hidup anda di dunia ini yang anda bangga dengan begitu, anda akan melihat bagaimana tidak berdaya anda berada di cengkeraman Allah yang kuat, mata anda dengan pandangan yang anda lakukan semua kewajipan anda di dunia boleh dibutakan pada satu perintah Allah. Kaki anda yang kekuatan anda menunjukkan Semua aktiviti ini boleh menjadi lumpuh Selagi kuasa dan keupayaan yang diberikan oleh Allah terus berfungsi, anda tetap hilang dalam keangkuhan diri anda, tetapi sebaik sahaja salah seorang daripada mereka gagal berfungsi, anda akan memahami bagaimana anda tidak berdaya! "
57 "Membalikkan dia dalam alam semula jadi," bermakna bahawa dalam usia tua Allah mengubahnya kembali ke zaman kanak-kanak. Dia tidak dapat berdiri dan berjalan tanpa bantuan dan sokongan orang lain; dia diberi makan oleh orang lain; dia mengidap dan buang air besar di katil; ceramah kebudak-budakan dan ketawa oleh orang lain. Ringkasnya, menjelang akhir hayat dia kembali ke keadaan kelemahan yang sama dengan mana dia telah mula mengangkat di dunia ini. "
58 Ini adalah penghormatan kepada orang-orang kafir, yang merendahkan nabi dan mesejnya dengan menuduhnya seorang penyair ketika dia mengajar Tauhid dan membincangkan akhirat, kehidupan selepas kematian, dan neraka dan syurga. (Untuk penjelasan lanjut, lihat Ash-Shu'ara: 224-227 dan EN itu).
59 "Setiap orang yang hidup": Setiap orang yang mampu berfikir dan memahami, yang tidak seperti batu, yang tidak mendengar atau tidak mengerti atau bergerak dari tempatnya tetapi dengan cara yang rasional dan bersimpati dapat menjelaskan perbedaan antara kebenaran dan kepalsuan dan berikanlah peringatan di hadapannya.
60 Perkataan "tangan" telah digunakan secara kiasan untuk Allah. Ini tidak bermakna bahawa, Allah melarang, Allah mempunyai tubuh dan Dia bekerja dengan tangan seperti manusia, tetapi ia bermaksud untuk menarik perhatian bahawa Allah telah menjadikan perkara-perkara ini sendiri, dan tidak ada yang mempunyai bahagian dalam hal penciptaan mereka.
Adalah tidak mengucapkan terima kasih untuk menganggap berkat sebagai hadiah seseorang yang berada di luar penderma, bersyukur kepada yang lain untuk itu, dan menghargai harapan untuk menerima atau mencari dari yang lain daripada penderma. Begitu juga, tidak menghiraukan bahawa seseorang itu harus menggunakan berkat terhadap kehendak penderma. Oleh itu, seorang musyrik atau orang yang tidak percaya atau orang munafik atau orang berdosa tidak boleh dianggap sebagai hamba Allah yang bersyukur apabila dia mengucapkan kata-kata kesyukuran hanya dengan lidah. Orang-orang kafir di Makkah tidak menyangkal bahawa lembu telah diciptakan oleh Allah; tiada seorangpun daripada mereka berkata bahawa dewa-dewa lain mempunyai sebarang tangan dalam ciptaan mereka. Hut walaupun mengetahui semua ini apabila mereka menghormati dewa-dewa mereka atas berkat yang diberikan Allah, mempersembahkan persembahan di hadapan mereka dan berdoa kepada mereka untuk mendapatkan lebih banyak berkah dan menawarkan korban demi mereka, ucapan terima kasih lisan mereka menjadi tidak bermakna.Itulah sebabnya Allah menganggap mereka bersalah mengucap syukur dan tidak bersyukur.
Demikianlah, tuhan-tuhan palsu itu sendiri bergantung kepada penyembah mereka untuk kelangsungan hidup mereka dan keselamatan mereka dan keperluan mereka. Tetapi untuk orang ramai mereka tidak dapat bertahan sebagai tuhan walaupun untuk sehari. Orang-orang ini bertindak sebagai hamba yang rendah hati. Mereka menubuhkan dan menghias kuil-kuil mereka; mereka menjalankan propaganda untuk mereka; Mereka berjuang dan bertengkar dengan orang lain kerana mereka. Kemudian hanya busur yang mereka dikenali sebagai dewa. Mereka bukanlah Tuhan, yang, sama ada seseorang mengenal Dia atau tidak, memerintah seluruh alam semesta dengan kuasa dan kuasa-Nya sendiri.
Alamatnya adalah kepada nabi. Di sini perumpamaan itu adalah untuk kempen kejahatan yang mana ketua-ketua orang kafir Makkah menentangnya. Mereka tahu di dalam hati mereka dan mengakui dalam perhimpunan persendirian mereka bahawa tuduhan yang mereka bawa terhadapnya sama sekali tidak berasas. Untuk menimbulkan syak wasangka terhadapnya di dalam fikiran rakyat, mereka menamakannya seorang penyair, ahli sihir, ahli silap mata, gila, dll. Tetapi nurani mereka diakui, dan mereka juga mengakui satu sama lain, bahawa apa yang mereka ucapkan adalah salah, yang mereka hanya dapat mengelakkan misi mereka. Itulah sebabnya Allah berfirman kepada Nabi-Nya: "Janganlah bersedih dengan perbualan mereka yang tidak masuk akal dan tidak bermakna. Mereka yang menentang dan menentang Kebenaran dengan kebohongan akhirnya akan bertemu dengan kegagalan di dunia ini dan melihat akhir kejahatan mereka di akhirat juga."
64 Di sini soalan orang-orang kafir yang disebutkan di dalam ayat 48 di atas, dijawab oleh sebab dan hujah. Persoalan, "Bilakah ancaman Kebangkitan akan dilaksanakan?" tidak diminta dengan tujuan untuk mengetahui tarikh sebenar kedatangan akhirat. Tetapi mereka memintanya kerana mereka fikir ia mustahil, agak tidak rasional, bahawa manusia akan dibangkitkan kembali selepas kematian. Itulah sebabnya, sebagai balasan kepada soalan mereka, hujah-hujah yang diberikan untuk kemungkinan akhirat.
Menurut tradisi yang berkaitan dengan Ibn 'Abbas, Qatadah dan Said bin Jubair, salah seorang ketua Makkah, pada kesempatan ini, datang dengan tulang busuk orang mati, dari kuburan. Dia memecahkan dan menghancurkannya di hadapan nabi dan menyebarkan zarah-zarahnya di udara, berkata. "Wahai Muhammad, kamu mengatakan bahawa orang mati akan dibangkitkan kembali, katakan kepada kita siapa yang akan memberi hidup kepada tulang-tulang yang busuk dan busuk ini ? " Jawapannya diberikan dengan segera dalam bentuk ayat-ayat ini.
65 Itu, "Kami menyebabkan sperma-drop yang tidak mengandungi apa-apa tetapi kuman asas hidup berkembang sehingga ia bermula bergerak dan makan seperti haiwan. Selain itu, ia telah membangunkan kuasa intelek dan pemikiran dan pertikaian dan ucapan , yang busur tidak dimiliki oleh mana-mana haiwan, jadi mu ch sehingga kini dia berani berdiri sebagai musuh di hadapan Penciptanya! "
66 Maksudnya, "Dia menganggap Kami tidak berkuasa dan lemah seperti penciptaan, dan flunks yang sama seperti manusia tidak dapat membangkitkan kembali orang mati, demikian juga Kita tidak dapat."
67 "Menerangkan penciptaannya sendiri": "Mengandaikan bahawa Kami telah menciptakan kuman asas kehidupan dari benda mati, yang menjadi sarana ciptaannya, maka Kami menyebabkan kuman berkembang hingga ke tahap yang sekarang ia berdiri di hadapan Kami sebagai pemecah . "
68 Ia juga bermakna bahawa Dia telah meletakkan perkara yang tidak mudah terbakar di dalam pokok-pokok hijau kerana orang-orang menyalakan api dari keping kayu. Atau, ia adalah kiasan kepada markh dan 'pokok-pokok yang jauh, yang cawangan hijau orang Arab melanda satu sama lain untuk menghasilkan bunga api. Pada zaman purba, Bedouin menggunakan kaedah ini untuk menyalakan api dan mungkin juga menggunakan hari ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan