Khamis, 22 Februari 2018

19. Surah Maryam

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


19. Surah Maryam (Mary) <Ijaz>

Statistik

Ia mengambil nama dari v. 16. [QS19:16] CQ(19:16:4) KK(19:16:4)

Tempoh Wahyu

Ia diturunkan sebelum Migrasi ke Habash. Kami belajar dari Tradisi yang sahih yang dibacakan oleh Hadrat Ja'afar vv. 1-40 dari Surah ini di mahkamah Negus ketika dia memanggil para pendatang ke istananya.

Latar belakang sejarah

Kami telah secara ringkas merujuk kepada keadaan tempoh itu dalam pengenalan kepada Surah Al-Kahf. Di sini kita akan memberikan butir-butir yang lebih lengkap mengenai keadaan yang sama, yang akan membantu dalam memahami maksud Surah ini dan Surah yang lain dalam tempoh tersebut. Apabila ketua-ketua kaum Quraisy merasakan bahawa mereka telah gagal untuk menindas pergerakan Islam dengan mengejek, sindiran, dan dengan menunaikan janji dan ancaman dan dengan membuat tuduhan palsu, mereka menggunakan penganiayaan, pemukulan dan tekanan ekonomi. Mereka akan menangkap umat Islam baru dari puak mereka dan menganiaya mereka, kelaparan mereka dan bahkan akan menyebabkan penyeksaan fizikal ke atas mereka untuk memaksa mereka untuk melepaskan Islam. Para korban yang paling menyedihkan dari penganiayaan mereka adalah orang-orang miskin dan hamba-hamba dan anak-anak lelaki Quraish. Mereka dipukul hitam dan biru, dipenjarakan dan sentiasa haus dan lapar dan diseret ke atas pasir Makkah. Orang ramai akan mendapat pekerjaan dari buruh profesional tetapi tidak akan membayar gaji mereka. Sebagai contoh, kita berikan di bawah kisah Hadrat Khabbab bin Arat, yang diberikan dalam Bukhari dan Muslim :
"Saya pernah bekerja sebagai tukang besi di Makkah, setelah saya melakukan kerja untuk As bin Wa'il Apabila saya pergi menanyakan upah saya, dia berkata, 'Saya tidak akan membayar upah anda melainkan jika anda menyangkal Muhammad'."
Dalam hadith yang sama, Hadrat Khabbab berkata, "Pada suatu hari Rasulullah duduk di bayang-bayang Kaabah, saya pergi kepadanya dan berkata, 'Rasulullah, sekarang penganiayaan telah melampaui batasnya, kenapa kamu tidak berdoa kepada Allah (untuk melegakan)? ' Pada masa ini nabi sangat berpindah dan berkata, 'Orang-orang yang beriman sebelum kamu dianiaya lebih banyak daripada kamu, tulang mereka dikikis dengan sisir besi dan kepala mereka dipotong dengan gergaji, tetapi mereka tetap tidak melepaskan iman mereka. Saya memberi jaminan kepada anda bahawa Allah akan memenuhi Misi ini, dan akan datang satu tempoh perdamaian itu bahawa seseorang akan pergi dari Sanna ke Hadramaut, dan dia tidak akan takut kepada sesiapa, kecuali Allah, tetapi kamu sudah menjadi tidak sabar ". ( Bukhari )
Apabila keadaan menjadi tidak tertanggung, nabi pada bulan Rajab dari tahun kelima kenabian memberi nasihat kepada sahabatnya untuk memberi kesan: "Anda mungkin berhijrah ke Habash, kerana ada seorang raja, yang tidak membenarkan apa-apa jenis kezaliman kepada sesiapa sahaja, dan ada yang baik di negerinya. Anda harus kekal di sana sehingga masa yang diberikan oleh Allah untuk meredakan kesengsaraan anda ".
Oleh itu, pada mulanya, sebelas lelaki dan empat wanita pergi untuk Habash. Quraish mengejar mereka ke pantai tetapi mujurlah mereka mendapat sebuah bot tepat pada masanya untuk Habash di pelabuhan laut Shu'aibah, dan mereka melarikan diri membuktikan. Kemudian selepas beberapa bulan, orang lain berhijrah ke Habash dan bilangannya meningkat kepada lapan puluh tiga lelaki dan sebelas wanita Quraish dan tujuh orang bukan Quraish. Selepas ini, hanya empat puluh orang yang tinggal bersama Nabi di Makkah.
Terdapat warna yang hebat dan menangis di Makkah selepas Penghijrahan ini, kerana setiap keluarga kaum Quraish terjejas dengan keadaan ini. Tidak ada keluarga Quraish yang tidak kehilangan seorang anak laki-laki, menantunya, anak perempuan, saudara lelaki atau perempuan. Sebagai contoh, ada di kalangan Orang-orang Migran yang terdekat dengan Abu Jahl, Abu Sufyan dan ketua Quraish yang terkenal kerana penganiayaan mereka terhadap umat Islam.Akibatnya, beberapa di antaranya menjadi lebih pahit dalam permusuhan Islam, sementara ada orang lain yang sangat berpindah dengan ini yang memeluk Islam. Sebagai contoh, Migrasi ini meninggalkan tanda yang mendalam pada Hadrat Umar. Salah seorang kerabatnya, Laila, anak perempuan Hathmah, berkata, "Saya membungkus bagasi saya untuk Migrasi, sementara suami saya, Amr bin Rabiy'ah, telah keluar. Sementara itu Umar datang ke sana dan mula menonton saya, sementara saya telah terlibat dalam persiapan untuk perjalanan. Kemudian dia berkata, 'Adakah anda juga akan berhijrah?' Saya menjawab, 'Ya, oleh Allah, kamu telah menganiaya kita banyak, tetapi bumi luas Allah terbuka bagi kita, sekarang kita pergi ke suatu tempat dimana Allah akan memberi kita kedamaian'. pada muka Umar seperti yang saya tidak pernah lihat sebelum ini. Dia hanya berkata, 'Semoga Allah menyertai kamu' dan pergi. "
Selepas perpindahan, Quraish mengadakan konsultasi, dan memutuskan untuk menghantar Abdullah bin Abi Rabiy'ah, abang Abu Jahl, dan Amr bin As untuk Habash dengan hadiah berharga untuk memujuk Negus untuk menghantar para pendatang kembali ke Makkah. Hadrat Umm Salmah (isteri nabi), yang merupakan antara pendatang, telah menceritakan bahagian ini secara terperinci. Dia berkata, "Ketika dua orang Quraisy yang bijak mencapai Habash, mereka membagi-bagikan hadiah di antara para penguasa Raja dan memujuk mereka untuk mengesyorkan dengan kuat kepadanya untuk menghantar kembali para pendatang. Kemudian mereka melihat Negus sendiri dan, mempersembahkan hadiah yang kaya kepada dia berkata, "Beberapa kota besar di kota kami telah datang ke negerimu dan para pemimpin kami telah mengutus kami kepadamu dengan permintaan agar Anda dengan baik mengirimkannya kembali. Brat-brat ini telah meninggalkan iman kita dan tidak memeluk agama anda, tetapi telah mencipta iman baru. "Setelah mereka selesai ucapannya, semua pengapit mengusulkan kesnya, sambil berkata," Kami harus menghantar orang-orang itu kembali ke bandar mereka kerana mereka lebih mengenali mereka. Tidak sesuai untuk kita simpan di sini. "Pada hari ini Raja kesal dan berkata," Saya tidak akan memberikan mereka kembali tanpa pertanyaan yang tepat. Oleh kerana orang-orang ini telah mempercayai mereka di negara saya dan bukannya di negara lain dan datang ke sini untuk berlindung, saya tidak akan mengkhianati mereka. Pada mulanya saya akan menghantar untuk mereka dan menyiasat dakwaan orang-orang yang telah dibuat terhadap mereka. Kemudian saya akan membuat keputusan akhir saya. "Oleh itu, Raja menghantar para sahabat Nabi dan meminta mereka untuk datang ke mahkamahnya.
Ketika para pendatang menerima pesan Raja, mereka berkumpul dan mengadakan konsultasi tentang apa yang harus mereka katakan kepada Raja. Akhirnya mereka datang kepada keputusan sebulat suara ini: "Kami akan hadir sebelum Raja ajaran nabi tanpa menambah apa-apa atau menahan apa-apa daripadanya dan meninggalkannya kepadanya sama ada dia membiarkan kami tinggal di sini atau memulangkan kami keluar dari negerinya" . Apabila mereka datang ke mahkamah, Raja meletakkan masalah ini tiba-tiba di hadapan mereka: "Saya faham bahawa kamu telah meninggalkan iman orang-orang kamu sendiri dan tidak memeluk agama saya atau kepercayaan yang ada sekarang. Saya ingin tahu apa yang baru kamu iman adalah. " Pada masa ini, Jafar bin Abi Talib, bagi pihak para pendatang, telah membuat ucapan yang ekstemporari untuk kesan ini: "Wahai Raja! Kami telah tenggelam dalam kejahilan dan telah menjadi sangat korup, maka Muhammad (saw) datang kepada kami sebagai seorang Rasul Allah, dan melakukan yang terbaik untuk mereformasi kita, tetapi Quraish mula menganiaya pengikutnya, jadi kami telah datang ke negara anda dengan harapan bahawa di sini kita akan bebas dari penganiayaan ". Selepas ucapannya, Raja berkata, "Sila baca sekeping Wahyu yang telah diturunkan oleh Allah kepada Nabi kamu". Sebagai tindak balas, Hadrat Jafar membacakan bahagian Surah Maryam yang menghubungkan kisah Nabi Yahya dan Yesus (damai sejahtera kepada mereka). Raja mendengarnya dan menangis, sehingga janggutnya basah dengan air mata. Apabila Hadrat Jafar selesai bacaannya, beliau berkata: "Sesungguhnya Wahyu dan Mesej Yesus ini datang dari sumber yang sama, oleh Tuhan saya tidak akan menyerahkan kamu ke tangan orang-orang ini".
Pada hari berikutnya `Amr bin As telah pergi ke Negus dan berkata," Silakan hantar lagi mereka dan tanyakan kepada mereka tentang kepercayaan mereka tentang Yesus, anak Maryam, kerana mereka mengatakan sesuatu yang mengerikan tentang dia ". Raja itu lagi menghantar para pendatang, yang sudah mengetahui tentang skema Amr. Mereka sekali lagi duduk bersama dan mengadakan konsultasi berkenaan dengan jawapan yang mereka berikan kepada Raja, jika dia bertanya tentang kepercayaan yang mereka buat tentang Nabi Isa. Walaupun ini adalah keadaan yang sangat kritikal dan mereka semua tidak selesa mengenainya, mereka memutuskan bahawa mereka akan mengatakan perkara yang sama bahawa Allah dan Rasul-Nya telah mengajar mereka. Oleh itu, apabila mereka pergi ke mahkamah, Raja memberikan mereka pertanyaan yang telah dicadangkan oleh Amr bin As. Maka Jafar bin Abi Talib berdiri dan menjawab tanpa ragu-ragu: "Dia adalah Hamba Allah dan Rasul-Nya, Dia adalah Roh dan Firman Allah yang telah diutus kepada dara Maria." Pada hari ini, Raja mengambil jerami dari tanah dan berkata, 'Ya Tuhan, Yesus tidak layak jerami ini daripada apa yang telah kamu katakan tentang dia.' Selepas itu Raja kembali hadiah-hadiah yang dikirim oleh orang Quraish, berkata, "Saya jangan ambil rasuah. "Kemudian dia berkata kepada para pendatang," Anda dibenarkan tinggal di sini dalam damai sejahtera. "

Tema dan Subjek

Mengekalkan latar belakang sejarah ini, menjadi jelas bahawa Surah ini diturunkan untuk melayani para pendatang sebagai "peruntukan" untuk perjalanan mereka ke Habash, seolah-olah berkata, "Walaupun anda meninggalkan negara anda sebagai orang yang dianiaya kepada seorang Kristian negara, janganlah sekurang-kurangnya menyembunyikan apa-apa dari ajaran yang telah anda terima. Oleh itu, anda harus mengatakan kepada orang Kristian bahawa Nabi Isa bukanlah anak Tuhan. "
Selepas menceritakan kisah para Nabi Yohanes dan Yesus dalam ay. 1-40, kisah Nabi Ibrahim telah dikaitkan (ayat 41-50) juga untuk manfaat Migran kerana dia juga dipaksa seperti mereka untuk meninggalkan negaranya dengan penganiayaan terhadap bapanya, keluarganya dan negaranya lelaki. Di satu pihak, ini bermakna menghibur para Pendatang bahawa mereka mengikuti jejak langkah Nabi Ibrahim dan akan mencapai kebaikan yang sama seperti Nabi.Sebaliknya, ia bertujuan untuk memberi amaran kepada orang kafir, dari Makkah bahawa mereka harus memerhatikan bahawa mereka berada dalam kedudukan orang-orang yang kejam yang telah menganiaya datuk dan ketua mereka, Abraham, sedangkan para Pendatang Muslim berada dalam kedudukan Nabi Abraham sendiri.
Kemudian menyebutkan para Nabi lain telah dibuat dalam ay. 51-65 dengan tujuan untuk menarik perhatian bahawa Muhammad (saw) telah membawa cara yang sama seperti Kehidupan yang telah dibawa oleh para nabi dahulu tetapi para pengikutnya telah menjadi korup dan mengambil jalan yang salah.
Dalam petikan kesimpulan (ayat 66-98), kritikan yang kuat telah dibuat dari cara-cara jahat orang-orang kafir Mekah, sedangkan orang-orang yang beriman telah diberi berita gembira bahawa mereka akan keluar berjaya dan menjadi orang yang dikasihi , walaupun usaha terburuk dari musuh-musuh Kebenaran.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Kaf Ha Ya Ain Sad. Inilah akaun 1 rahmat Tuhanmu yang menunjukkan kepada hamba-Nya Zakharia 2 ketika ia memanggil Tuhannya dengan nada bawah.
[4-6] Dia berdoa, "Ya Tuhanku! Tulang saya sangat busuk, dan kepalanya berkilauan dengan usia. Tuanku! Saya tidak pernah kecewa dengan doa saya kepada Engkau. Sekarang aku takut akan akibat kejahatan saudara-saudaraku selepasku, dan isteri saya mandul! Oleh itu, berdoalah Engkau untuk memberkati saya dengan rahmatMu dengan pengganti, yang boleh mewarisi warisan saya dan keturunan Yakub; 4 dan ya Tuhan, buatlah dia orang yang diinginkan. "
[7] (Jawapannya adalah:) "Wahai Zachariah, Kami beri kabar gembira kepada seorang anak lelaki, yang akan dipanggil Yahya (Yohanes). Kami tidak membuat mana-mana lelaki lain nama ini sebelum ini. " 5
[8] Dia berkata, "Tuhan, bagaimana saya boleh melahirkan anak laki-laki ketika isteriku mandul, dan saya menjadi lemah karena usia tua?"
[9] Sebagai jawapannya, dikatakan, "Demikianlah. Tuhanmu berfirman, "Ini adalah mudah bagiKu, sebagaimana Aku telah menciptakan kamu sebelum ini, ketika kamu tidak ada apa-apa." 6
[10] Zachariah berkata, "Tuhan, tetapkan suatu tanda untuk saya." Dia berkata, "Tanda untuk kamu adalah bahawa kamu tidak boleh berbicara dengan rakyat selama tiga hari berturut-turut."
[11] Sesudah itu ia keluar dari tempat kudus kepada umat-Nya, dan mengadakan tanda-tanda, dan bertanya kepada mereka: "Allah yang mulia dan malam."
[12] Kepada John Kita berkata, "Perhatikan Buku Ilahi dengan tekad tegas." 9
[13-15] Kami memberkati dia dengan "penghakiman" 10 ketika ia masih kecil, dan memberikan kepadanya kelembutan hati dan kesucian dari Kami; dan dia sangat saleh dan berbakti kepada ibu bapanya, dan dia tidak sombong dan tidak taat. Perdamaian ada padanya pada hari dia dilahirkan dan pada hari ia mati, dan damai sejahtera akan dia pada hari ia akan dibangkitkan untuk hidup. 12
[16-17] Dan, wahai Muhammad, kisah di dalam kitab ini kisah Maryam: 13 bagaimana dia telah bersara dalam pengasingan dari orang-orangnya ke sebelah timur dan telah menutup skrin untuk menyembunyikan dirinya dari mereka. Di sana Kami mengutusnya kepada Roh Kita ("malaikat") dan dia muncul di hadapannya dalam bentuk seorang lelaki yang sempurna.
[18] Mary berseru secara tidak sengaja, "Saya mencari perlindungan Allah dari kamu, jika kamu seorang lelaki yang saleh."
[19] Dia menjawab, "Sesungguhnya aku adalah utusan dari Tuhanmu dan telah diutus untuk memberikan kepadamu anak yang murni."
[20] Maryam berkata, "Bagaimana saya dapat menanggung seorang anak laki-laki, ketika tidak seorang pun menyentuh saya, dan saya bukan seorang wanita yang tidak suci?"
[21] Malaikat itu menjawab, "Demikianlah demikian, Tuhanmu berfirman: Ini adalah perkara yang mudah bagiKu lakukan, dan Kami akan berbuat demikian untuk menjadikan anak itu sebagai tanda bagi umat-umat dan berkat dari Kami , dan ini mesti berlaku. "
[22-26] Oleh itu, Maria mengandung anak itu, dan dengan itu ia pergi ke tempat yang jauh. 16 Kemudian kelahiran bersalin menggesa dia untuk berlindung di bawah sawit tarikh. Di sana dia mulai menangis, "Oh, adakah aku telah mati sebelum ini dan tenggelam dalam keadaan kelam kabut." 17 Pada masa itu malaikat di kaki katilnya menghiburkannya, berkata, "Jangan bersedih, kerana Tuhanmu telah menetapkan musim bunga di bawah anda; sebagai makanan anda, goncang batang pokok ini dan segar, tarikh masak akan jatuh untuk anda; jadi makan dan minum dan menyegarkan mata anda; dan jika kamu melihat seorang lelaki, katakan padanya, 'Seperti yang telah aku berikrar untuk mematuhi puasa (berdiam diri) demi orang-orang yang Maha Pemurah, aku tidak akan berbicara kepada siapa pun hari ini.'
[27-28] Kemudian dia membawa anak itu kepada kaumnya. Mereka berkata, "Wahai Mary! Ini adalah dosa yang kejam yang telah kamu lakukan. O kakak Harun! 19 ayahmu bukan orang jahat, dan bukan ibu kamu seorang wanita yang tidak suci. " 19a
[29] (Sebagai jawapan kepada ini) Mary hanya menunjuk kepada bayi. Orang-orang berkata, "Bagaimanakah kita akan bercakap dengan dia, siapa yang bayi di dalam buaian?" 20
[30-33] Maka anak itu berkata, "Saya adalah hamba Allah: Dia telah memberikan kepadaku Kitab dan Dia telah menjadikan aku seorang nabi, dan Dia menjadikan aku diberkati di mana pun aku berada. menawarkan Salat dan beri Zakat selagi saya hidup, Dia telah menjadikan saya berbakti kepada ibuku, 20a dan Dia tidak menjadikan saya penindas dan keras hati. Perdamaian pada saya pada hari saya dilahirkan dan damai sejahtera saya pada hari aku mati dan pada hari aku dibangkitkan untuk hidup. " 21
[34-35] Inilah Yesus, anak Maryam, dan inilah kebenarannya tentang apa yang mereka ragu-ragu. Tidak perlu Tuhan untuk melahirkan anak lelaki kerana Dia jauh di atas ini. Apabila Dia menetapkan sesuatu, Dia hanya berkata, "Jadilah", dan ia menjadi wujud. 22
[36-40] Dan (ingatlah), "Allah adalah Tuhanku dan Tuhan kamu, maka sembahlah Dia, inilah jalan yang benar." 23 Tetapi walaupun ini, para mazhab mula mempunyai perbezaan di antara mereka sendiri. 24 Maka orang-orang yang mengamalkan cara kafir akan menderita celaka yang dahsyat, ketika mereka menyaksikan Hari Besar. Pada hari itu apabila mereka akan hadir di hadapan Kami, telinga dan mata mereka akan menjadi sangat tajam, tetapi pada hari ini orang-orang yang melampaui (tidak mendengar atau melihat kebenaran) telah menyimpang dari penyimpangan yang nyata. Wahai Muhammad, sekarang orang-orang ini tidak memberi perhatian dan tidak mempercayai, memberi amaran kepada mereka tentang kengerian hari, ketika penghakiman akan diluluskan, dan mereka tidak akan mempunyai apa-apa lagi untuk mereka, tetapi kesesakan sia-sia. Akhirnya, Kami akan mewarisi Bumi dan segala yang ada padanya, dan setiap orang akan dikembalikan kepada Kami. 25
[41-45] Dan bacakanlah kisah Nabi Ibrahim ini dalam kisah ini; 26 sememangnya dia seorang lelaki yang benar dan nabi. (Ingatkan mereka pada waktu itu), ketika ia berkata kepada bapanya, "Ayah, mengapa engkau menyembah benda-benda itu, yang tidak mendengar atau melihat dan tidak memberi manfaat kepadamu? supaya kamu mengikutiku dan aku akan membimbing kamu di jalan yang benar, bapa yang kamu kasihi, janganlah kamu melayani Iblis, 27 kerana Syaitan itu tidak taat kepada Yang Maha Pemurah, bapa yang kamu kasihi, aku takut, supaya kamu tidak dapat menanggung hukuman Allah dan menjadi syaitan sahabat. "
[46] Bapa menjawab, "Wahai Ibrahim! Adakah anda meninggalkan tuhan-tuhan saya? Jika engkau tidak berhenti dari ini, aku akan melemparkan engkau mati, jadi lupakanlah aku selama-lamanya. "
[47-48] Ibrahim berkata, "Saya mengucapkan selamat tinggal kepada kamu, saya akan berdoa kepada Tuhanku untuk memaafkan kamu kerana Dia sangat baik kepada saya, saya meninggalkan kamu dan orang-orang yang kamu sembah selain Allah akan memohon kepada Tuhan saya sahaja: Saya berharap bahawa saya tidak akan gagal untuk mendapatkan objek saya 'dengan menggunakan Tuhan saya. "
[49-50] Oleh itu, apabila dia meninggalkan orang-orang itu dan dewa-dewa mereka selain Allah, Kami berikan kepadanya keturunan seperti Ishak dan Yakub, dan Kami jadikan mereka masing-masing sebagai Nabi dan Kami kurniakan kepada mereka rahmat Kami dan Kami memberkati mereka dengan yang benar terkenal. 28
[51-53] Dan sebutlah dalam kitab Musa ini: dia adalah seorang yang dipilih, dan ia adalah seorang Nabi Rasul. 30 Kami memanggil dia dari sebelah kanan 31 Tur, dan menghormati dia dengan ucapan rahasia, dan Kami menjadikan saudaranya Harun sebagai nabi dan memberikan kepadanya (sebagai pembantu).
[54-55] Dan bacakanlah di dalam kitab Ismail ini: ia adalah janjinya dan dia adalah Rasulullah. Beliau memerintahkan kaumnya untuk menawarkan Salat dan memberi Zakat, dan Tuhannya sangat gembira dengannya.
[56-57] Dan bacakanlah di dalam kitab Idris ini: 33 dia seorang yang saleh, dan seorang nabi; dan Kami telah membangkitkannya ke kedudukan yang tinggi. 34
[58] Inilah Rasul-rasul yang telah diberikan Allah kepada nikmat-nikmat-Nya; mereka adalah dari keturunan Adam dan dari keturunan orang-orang yang Kami bawa di dalam bahtera bersama Nabi Nuh dan dari keturunan Abraham dan dari kaum Israel. Mereka berada di antara orang-orang yang Kami telah memberi petunjuk dan menjadikan umat-umat pilihan Kami. Mereka sangat bersungguh-sungguh sehingga apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Al-Quran, mereka jatuh bersujud dalam keadaan menangis.
[59-61] Kemudian datanglah orang-orang yang merusak mereka, yang kehilangan Salat 35 dan mengikuti hawa nafsu mereka, 36 maka mereka akan segera menemui akibat penyimpangan mereka. Walau bagaimanapun; orang-orang yang bertaubat dan beriman dan beramal soleh, akan memasuki Taman dan mereka tidak akan dianiaya sedikitpun. Mereka akan mempunyai Kebun-kebun yang kekal, yang telah dijanjikan oleh Yang Maha Pemurah kepada hamba-hamba-Nya, sementara mereka belum melihat mereka, dan sesungguhnya janji itu akan dipenuhi.
[62-63] Di sana mereka tidak akan mendengar apa-apa ceramah yang sia-sia, tetapi hanya apa yang baik dan masuk akal, dan mereka akan mendapat persediaan mereka pada waktu pagi dan petang. Itulah Taman yang Kami berikan sebagai pusaka kepada salah seorang hamba Kami, yang membawa kehidupan yang saleh.
[64-65] Wahai Muhammad, kami tidak turun melainkan dengan perintah Tuhanmu; Kepada-Nya adalah kepunyaan apa yang ada di hadapan kita dan apa yang ada di belakang kita dan apa yang ada di antara kita, dan Tuhan kamu tidak pernah melupakan. Dia adalah Tuhan, Surga dan Tuhan Bumi, dan semua yang ada di antara mereka; jadi berkhidmat kepada-Nya dan bersabar dalam pelayanan-Nya. 40 Adakah anda tahu mana-mana orang lain yang sama dengan kedudukannya? 41
[66-72] Man berkata, "Apa! Selepas saya mati sekali, adakah saya akan dibangkitkan semula? "Tidakkah lelaki itu ingat bahawa Kami membuatnya pada mulanya ketika dia tidak ada apa-apa? Oleh Tuhanmu! Kami akan mengumpulkan mereka dan orang-orang Satans bersama mereka; 42 maka Kami akan mengumpulkan mereka di neraka Jahannam dan melemparkan mereka ke atas lutut; maka Kami akan memilih dari tiap-tiap kumpulan, masing-masing orang yang paling memberontak terhadap Yang Maha Pemurah; 43 Maka Kami ketahui dengan baik siapa dari mereka yang paling patut dibuang ke neraka. Dan tidak ada seorang pun di antara kamu yang tidak akan dihadapkan ke neraka Jahannam, kerana ini adalah keputusan yang ditetapkan Tuhanmu yang berkuatkuasa; kemudian Kami selamatkan orang-orang yang saleh, dan akan meninggalkan orang-orang yang zalim itu di atas lutut mereka.
[73-76] Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami, orang-orang kafir berkata kepada orang-orang yang beriman: "Katakanlah kepada kami, yang mana kedua-dua pihak kami berada dalam keadaan yang lebih baik dan mengadakan pertemuan yang lebih mulia" 45 Dan berapa banyak generasi yang Kami dimusnahkan di hadapan mereka, yang mempunyai kekayaan yang lebih banyak daripada mereka dan lebih besar dalam kemegahan! Katakanlah kepada mereka, "Yang Maha Pemurah memberi waktu kepada orang yang jatuh ke dalam bahaya sampai pada waktu orang-orang seperti itu melihat apa yang mereka telah diancam -bukan Allah atau Jam Kebangkitan, kemudian mereka menyadari siapa yang lebih buruk Nasib buruk dan yang partinya lemah. Berbeza dengan mereka, Allah meninggikan petunjuk kepada orang-orang yang mengamalkan cara yang benar, dan perbuatan-perbuatan yang benar yang benar adalah lebih baik di sisi Tuhanmu berkenaan dengan ganjaran dan akhir mereka.
[77-80] Kemudian, adakah anda melihat orang yang menafikan ayat-ayat Kami dan berkata, "Saya akan terus diberkati dengan kekayaan dan anak-anak?" 47 Apa! adakah yang ghaib diturunkan kepadanya? Atau adakah dia mengambil ikrar dari Yang Maha Pemurah? Tidak semestinya! Kami akan menurunkan apa yang dikehendaki-Nya, dan Kami akan menambah lagi azabnya dan Kami akan mewarisi kekayaan dan penolong-penolong yang dia banggakan, maka ia akan hadir di hadapan Kami dengan sendirinya.
[81-82] Orang-orang ini telah mendirikan tuhan-tuhan yang lain dari Allah supaya mereka menjadi penyokong mereka. 49 Tetapi mereka tidak akan mendapat pendukung; mereka semua tidak hanya akan menyangkal penyembahan mereka tetapi juga menjadi musuh mereka.
[83-87] Tidakkah kamu melihat bahawa orang-orang kafir Kami telah melantik orang-orang Syaitan, yang mendorong mereka untuk menentang kebenaran? Nah, anda tidak perlu menjadi tidak sabar untuk kedatangan wabak mereka, kerana Kami menghitung hari-hari mereka. 51 Pada hari akan datang, apabila Kami akan mempersembahkan orang-orang yang soleh seperti tetamu yang dihormati di hadapan Pemurah, dan mengusir penjahat-penjahat ke Neraka seperti kawanan haus. Pada masa itu tidak ada seorang pun yang mampu menunaikan syafaat melainkan orang yang mungkin mendapat izin dari Pengasih. 52
[88-95] Mereka mengatakan bahawa Maha Penyayang telah mengambil anak lelaki. Perkara yang tidak masuk akal yang telah anda cipta! Adalah dekat bahawa langit mungkin retak dan bumi berpecah belah dan gunung-gunung runtuh pada perkara yang mengerikan ini bahawa mereka harus memberi anak kepada Yang Maha Pemurah! Ia tidak sepatutnya memelihara seorang anak lelaki. Semua orang yang ada di langit dan di bumi, akan dibentangkan di hadapan-Nya sebagai hamba, kerana Dia telah mengepung mereka dan memelihara ketat mereka; setiap orang akan dibentangkan di hadapanNya secara individu pada hari kiamat.
[96-98] Sesungguhnya masa akan datang, apabila orang-orang yang Maha Penyayang akan mengisi hati dengan cintakan orang-orang yang beriman dan melakukan perbuatan yang benar. 53 Oleh itu, wahai Muhammad, Kami telah menjadikan Al-Quran ini mudah, dan telah menurunkannya dengan lidah kamu supaya kamu memberi khabar gembira kepada orang-orang yang saleh dan memberi amaran kepada orang-orang yang tertindas. Kami telah memusnahkan banyak umat sebelum mereka: adakah anda mendapati sebarang jejak mereka atau adakah anda mendengar apa-apa berbisik dari mereka di mana-mana?
1 Sebagai perbandingan, lihatlah kisah Zakharia seperti yang diberikan dalam ay. 34-57 Al-i-Imran (III) dan EN itu.
2 Untuk memahami kedudukan yang dipegang oleh Hadrat Zachariah, keturunan 'Nabi Harun, seseorang harus mengenal sistem imamat di antara anak-anak Israel.
Selepas penaklukan Palestin, seluruh tanah dibahagikan di antara 12 suku keturunan Nabi Yakub sebagai warisan, dan suku ke-13 (orang Lewi) diamanahkan dengan pelayanan dan tugas keagamaan. Malah di kalangan orang Lewi, rumah yang dipisahkan "untuk menguduskan perkara-perkara yang paling suci .... untuk membakar kemenyan di hadapan Tuhan, untuk melayani baginda, dan untuk memberkati namanya selama-lamanya" adalah rumah Nabi Harun.Orang Lewi yang lain tidak dibenarkan masuk ke dalam Bait Suci "Karena pejabat mereka harus menunggu anak-anak Harun untuk melayani rumah Tuhan, di dalam pengadilan, di dalam kamar, dan dalam penyucian segala barang kudus, dan pekerjaan pelayanan rumah Tuhan .... Dan untuk mempersembahkan semua korban bakaran kepada Tuhan pada hari-hari Sabat, bulan baru, dan pada perayaan-perayaan yang ditetapkan. " Keturunan Harun dibahagikan kepada 24 keluarga, yang datang untuk melayani rumah Tuhan dengan giliran. Salah satu daripada keluarga ini ialah Abia yang ketua Zacharias. Oleh itu, tugas Zachariah untuk masuk ke dalam rumah pada giliran keluarganya dan membakar kemenyan di hadapan Tuhan. (Untuk perincian, lihat I Chronicles, bab 23, 24).
3 Maksudnya, "Saya tidak melihat di antara saudara-saudaraku, keluarga Abiah, yang secara religius dan baik secara moral dan mampu menjalankan tugas misi yang telah dipercayakan kepada saya."
4 Itulah, "Saya tidak berdoa untuk pengganti untuk mewarisi saya sendiri, tetapi pengganti yang boleh mewarisi cara-cara yang baik dalam keluarga Yakub."
5 Dalam Lukas perkataannya adalah: "Tidak seorang pun dari keluarga kamu yang dipanggil oleh nama ini." (1: 61)
6 Dialog ini dimaksudkan untuk menarik perhatian bahawa Allah mampu melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki dan dapat membuat seorang lelaki mati pucat dan seorang wanita mandul melahirkan seorang anak, dan juga seorang dara boleh dibuat untuk hamil seorang anak.
7 Untuk penjelasan mihrab (tempat perlindungan), lihat EN 36 dari Al-i-Imran
8 Di bawah ini kita menghasilkan semula butiran peristiwa ini seperti yang diberikan dalam Injil Lukas supaya. Pembaca boleh belajar dan membandingkan Quran dengan versi Kristian. Rujukan dan penambahan dalam kurungan adalah kita:
"Pada zaman Herodes, raja Yudea, (lihat Bani Isra'il (XVII): EN 9) seorang imam bernama Zakharia, dalam perjalanan Abia: dan isterinya adalah anak perempuan Harun, dan Elisabeth, anaknya, adalah Elisabeth, dan mereka berdua benar di hadapan Allah, dan berjalan di dalam segala perintah dan ketetapan Tuhan dengan tidak bercela, dan mereka tidak mempunyai anak, karena Elisabeth itu mandul, untuk melewati, bahwa ketika ia melaksanakan tugas imam di hadapan Allah dalam urutan perjalanannya, menurut adat istiadat imam, dia adalah untuk membakar kemenyan ketika ia masuk ke bait Tuhan dan seluruh rakyatnya orang-orang berdoa tanpa pada waktu kemenyan, dan ada malaikat Tuhan yang berdiri di sebelah kanan mezbah pembakaran ukupan itu, dan ketika Zakharia melihatnya, ia menjadi gentar dan takut kepadanya. berkata kepadanya, "Jangan takut, Zakharia; sebab doamu telah didengarkan, tidak ada yang menyebut dari doa Zakharia di mana saja di dalam Alkitab) dan isterimu Elisabeth akan menanggung engkau seorang anak laki-laki, dan engkau akan menyebut namanya John (iaitu, Yahya). Dan engkau akan mendapat sukacita dan sukacita; dan ramai yang akan bersukacita pada kelahirannya. Sebab dia akan menjadi besar di hadapan Tuhan (Sayyidah: Pemimpin yang hebat menurut Al-Quran, III: 39), dan tidak akan minum anggur atau minuman keras (versi Al-Quran: taqiyyr. dan dia akan dipenuhi dengan Roh Kudus, walaupun dari rahim ibunya (Al-Quran berkata: `Kami memberkati dia dengan" penghakiman "semasa dia masih kanak-kanak '). Dan banyak anak-anak Israel akan berpaling kepada TUHAN, Allah mereka. Dan dia akan pergi ke hadapannya dalam semangat kuasa Elia, untuk mengubah hati bapa kepada anak-anak, dan yang tidak patuh kepada kebijaksanaan orang yang adil;untuk menyediakan orang-orang yang bersedia untuk Tuhan.
"Dan Zakaria berkata kepada malaikat itu," Dengan ini saya tahu ini kerana saya seorang tua dan isteriku tertimpa bertahun-tahun. "Malaikat itu berkata kepadanya," Akulah Jibril yang berdiri di hadapan Allah. dan untuk memberitahukan kepadamu berita gembira ini, dan lihatlah, engkau akan menjadi bisu, dan tidak dapat berbicara, sampai hari yang akan dilakukan itu, karena engkau tidak percaya perkataan-Ku, yang akan dipenuhi pada musim mereka (Ini adalah berbeza dari Al-Qur'an, yang memberikannya sebagai Tanda, sedangkan menurut Lukas, itu adalah hukuman. Selain itu, Al-Qur'an menyebutnya sebagai diam selama `tiga hari berturut-turut ', tetapi Lukas berkata bahawa Zakharia tetap bodoh sehingga kelahiran Yohanes.) Dan orang-orang itu telah ditunggu-tunggu untuk Zakharia, dan terkejut bahawa dia tinggal lama di kuil. Dan ketika dia keluar, dia tidak dapat berbicara dengan mereka: dan mereka menyadari bahawa dia telah melihat suatu penglihatan di dalam bait itu: karena ia memberi isyarat kepada mereka, dan tetap bersuara. " (Lukas 1: 5-22).
9 Perincian tentang kelahiran Nabi Yohanes, menurut kehendak Ilahi, dan kedatangannya, telah ditinggalkan. Di dalam satu ayat, Misi Prophethood yang diamanahkan kepadanya untuk mencapai kedewasaan telah dinyatakan, yang "memerhatikan dan mengikuti Taurat dalam surat dan semangat, dan mengajak orang Israel juga melakukan hal yang sama."
10 perkataan Arab hukm membayangkan kemampuan (1) untuk membuat keputusan, (2) untuk membentuk pendapat yang betul, (3) untuk menafsirkan Undang-undang Ilahi, (4) menyelesaikan masalah, dan (5) urusan.
11 Kata Arab hanan hampir sama dengan `cinta ibu '. Dalam erti kata lain, Nabi Yohanes melahirkan di dalam hatinya sejenis cinta yang sungguh-sungguh bagi hamba Allah sebagai seorang ibu untuk anaknya.
12 Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih lengkap tentang Misi dan watak suci Nabi Yahya, mengenai rujukan ringkas yang telah dibuat dalam Surah ini dan Surah Al-i'Iran, ia akan berguna untuk mengkaji kisah ini seperti yang diberikan dalam pelbagai Buku Perjanjian Baru dalam susunan berikut:
Menurut Luke, Nabi Yohanes lebih tua dari Nabi Isa dengan enam bulan dan ibunya adalah sepupu. Beliau telah dilantik sebagai Nabi pada usia 30 tahun, dan menurut Injil Yohanes, beliau memulakan misinya untuk mengundang rakyat ke arah Tuhan di Jordan. Dia akan berkata: "Aku adalah suara orang yang menangis di padang belantara, luruskanlah jalan Tuhan." (John, I: 23)
Menurut Markus, "Yohanes membaptiskan di padang belantara, dan memberitakan baptisan pertobatan untuk pengampunan dosa. Dan di sana pergi kepada dia seluruh tanah Yudea, dan mereka dari Yerusalem, dan semua dibaptis oleh dia di sungai dari Jordan, mengaku dosa mereka. " (Mark, I: 45). Dia kemudiannya dikenali sebagai John the Baptist, dan orang-orang Israel memegangnya sebagai nabi. (Mat 21:26). Nabi Isa berkata tentang John: "Di antara mereka yang dilahirkan dari wanita tidak ada seorang lelaki yang lebih besar dari Yohanes Pembaptis." (Mat 11:11)
"Jubah mempunyai bulu unta dan ikat pinggang kulitnya, dan dagingnya belalang dan madu liar." (Mat 3: 4). Dia akan berkata: "Bertobatlah kamu: kerana kerajaan syurga sudah dekat." (Mat 3: 2). Dengan ini dia bermakna bahawa tidak lama lagi Nabi Isa akan memulakan Misi Nabi. Perkara yang sama telah dikatakan tentang dia dalam Al-Qur'an: "... Dia (Yohanes) akan datang untuk mengesahkan perintah dari Allah." (III: 39). Atas alasan yang sama dia telah dipanggil `tanda atau penunjuk kepada 'Nabi Isa.
Beliau menyeru rakyat untuk memerhati Cepat dan Doa. (Matius 9:14, Lukas, 5:33, I1: 1). Dia juga akan memberitahu mereka, "... yang mempunyai dua mantel, biarlah dia-orang yang tidak mempunyai apa-apa, dan barangsiapa yang mempunyai daging, hendaklah ia berbuat demikian juga." (Lukas 3:11). Ketika para pengumpul pajak bertanya, "Guru, apa yang akan kita lakukan?" Dia berkata kepada mereka, "Janganlah lebih dari apa yang ditunjuk kamu." (12-13), dan apabila para askar mencari bimbingannya, dia berkata: "Janganlah melakukan keganasan kepada manusia, jangan menuduh dengan palsu, dan puas dengan upahmu." (Lukas, 3:14) '
Ketika para ilmuwan yang korup, orang Farisi dan Saduki dari orang Israel datang untuk dibaptis olehnya, ia menegur mereka, sambil berkata, "Hai generasi anak ular, yang telah memberi peringatan kepadamu untuk melarikan diri dari murka yang akan datang? kamu sendiri, kita mempunyai Abraham kepada ayah kita ... sekarang juga kapak diletakkan pada akar pokok: oleh sebab itu setiap pohon yang tidak menghasilkan buah yang baik ditebang, dan dilemparkan ke dalam api. " (Mat-3: 7-10)
Penguasa Yahudi pada waktunya, Herod Antipas, yang tetrarki yang dia melaksanakan Misinya untuk mengundang rakyat untuk Kebenaran, telah sangat dipengaruhi oleh peradaban Romawi yang menyebabkan dosa dan kejahatan itu tersebar luas di negeri itu. Dia telah memelihara Herodias, isteri saudaranya Philip, secara tidak sah di rumahnya; apabila Nabi Yohanes membantahnya untuk ini dan mengangkat suaranya terhadap kejahatan lain yang dilakukan olehnya, Herod membawanya ditangkap dan dihantar ke penjara. Walau bagaimanapun, beliau memegangnya dengan harga tinggi kerana ketakwaan dan kebenarannya dan juga takut kepadanya kerana rasa hormat yang sangat dinikmatinya di kalangan rakyat. Sebaliknya, Herodias menyangka bahawa kesedaran moral yang dibawa oleh Nabi John ke kalangan rakyat secara langsung ditujukan kepada wanita seperti dirinya dan menariknya ke mata orang ramai. Oleh itu dia menyusu dendam terhadapnya dan akan membunuhnya tetapi tidak dapat. Tidak lama kemudian, peluang telah tiba. Pada jamuan hari perjamuan Herodes, anak perempuannya menari dan sangat gembira Herodes dan yang lain mengatakan bahawa raja berkata kepadanya, 'Mintalah apa pun yang engkau inginkan, dan aku akan memberikannya.' Gadis itu bertanya kepada ibunya apa yang dia minta. Ibu berkata, 'Mintalah ketua Yohanes Pembaptis.' Gadis itu kembali kepada raja dan meminta untuk mendapatkannya dan kemudian kepala Yohanes Pembaptis di atas piring. Herod menyesal mendengarnya, tetapi tidak dapat menolak permintaan anak perempuan yang dicintainya. Dia segera mendapat Nabi John dibunuh di dalam penjara dan mempersembahkan kepalanya pada hidangan untuk gadis menari. (Mat 14: 3-12, Markus 6: 17-29, Lukas, 3: 19-20).
Sebagai perbandingan, lihat Al-i-Imran (III): 34-57, dan An-Nina (IV): 156 dan EN daripadanya.
14 Tempat Kudus di mana dia telah bersara untuk pengabdian adalah ruang timur di Bait Suci, dan seperti biasa dia telah menggantung tirai untuk menyembunyikan dirinya dari rakyat. Ia tidak boleh menjadi Nazareth kerana sesetengah orang telah salah mengambilnya, kerana Nazareth adalah di utara Yerusalem.
15 Kata "Begitu juga" adalah sangat penting seperti yang telah dinyatakan di dalam EN 6. Maksud yang jelas adalah ini: "Anak yang murni akan dilahirkan kepada kamu seperti yang telah ditetapkan oleh Tuhanmu, walaupun tiada seorang pun yang menyentuh kamu. "Ini adalah tindak balas kepada nabi Zachariah seperti yang dinyatakan dalam ay 9 di atas. Dan itu adalah penyimpangan semata-mata untuk menafsirkannya sebagai: "Demikianlah seorang lelaki akan menyentuh kamu dan seorang anak lelaki akan dilahirkan bagimu." Kerana, jika itu bermaksud: "Kamu akan melahirkan seorang anak lelaki seperti semua wanita dunia yang lain," dua ayat berikut: "Tuhanmu berkata, 'Ini adalah perkara yang mudah bagiKu lakukan, dan Kami akan menjadikan lelaki itu Tanda untuk rakyat ',' akan menjadi tidak bermakna: Sekiranya kelahiran ini menjadi kelahiran biasa seperti kelahiran setiap anak lain, tidak akan ada kesempatan untuk berbangga: "Ini adalah perkara yang mudah, dan ia akan dibuat Tanda (keajaiban). Ini akan jadi kerana kanak-kanak akan bercakap di buaian. "
16 Ketika ia mengandung anak itu, ia meninggalkan tempat kudus itu dan pergi ke tempat yang jauh (Bethlehem) untuk melarikan diri dari kritikan pahit rakyat. Mereka akan berkata, "Lihatlah anak dara dari rumah saudara Harun, dia telah mengandung seorang anak dan juga, di Sanctuary tempat dia bersara untuk pengabdian!" Oleh itu dia buat sementara berjaya menyembunyikan rasa malu dari konsepsi, tetapi peristiwa ini sendiri adalah bukti bahawa nabi Isa dilahirkan tanpa seorang bapa. Sekiranya Maria telah berkahwin dan mempunyai suami, dia tidak akan meninggalkan rumah ibu bapanya sendiri dan memilih tempat yang jauh untuk tujuan penghantaran.
17 Perkataan "Adakah itu ..." menunjukkan keadaan kebimbangan yang melampau di mana Mary mendapati dirinya pada masa itu. Dia tidak mengucapkan kata-kata ini kerana kesakitan buruh tetapi disebabkan kesedihan tentang bagaimana dia akan menyembunyikan kanak-kanak itu daripada orang-orangnya. Perkataan malaikat --- "Bersedih tidak sama sekali" menjelaskan mengapa dia telah mengucapkan kata-kata yang terdesak ini. Apabila seorang gadis yang sudah berkahwin sedang menyampaikan bayi pertamanya, dia mungkin mati dengan kesakitan, tetapi dia tidak pernah sedih dan sedih.
18 Maksudnya, "Anda tidak perlu mengatakan apa-apa mengenai anak itu. Kini tanggungjawab kami untuk menjawab pengkritik." Ini juga menunjukkan mengapa Mary sedih dan sedih. Sekiranya dia telah berkahwin dan melahirkan bayi pertamanya seperti mana-mana ibu yang lain, tidak ada kesempatan untuk memberitahunya untuk mematuhi "berdiam diri yang cepat", walaupun ia adalah kebiasaan umum di kalangan orang Yahudi. "
19 "Kakak Harun" mungkin bererti bahawa Maria mempunyai saudara lelaki yang bernama Harun, atau mungkin ia adalah milik keluarga Nabi Harun. Makna pertama disokong oleh tradisi Nabi dan yang kedua adalah wajar kerana itu disokong oleh makna Arab. Tetapi kita cenderung untuk makna kedua, kerana kata-kata tradisi tersebut tidak semestinya bermakna dia sebenarnya mempunyai saudara lelaki bernama Harun. Tradisi yang berkaitan dengan Islam, Nasa'i, Tirmizi, dan sebagainya mengatakan bahawa ketika orang Kristian Najran mengkritik versi Al-Quran yang menyatakan Mary sebagai saudara perempuan Harun sebelum Hadrat Mughirah bin Shu`bah, dia tidak dapat memuaskan mereka, kerana Nabi Harun telah meninggal dunia berabad lamanya. Apabila dia membentangkan masalah di hadapan nabi, dia menjawab, "Kenapa kamu tidak mengatakan bahawa orang Israel menamakan anak-anak mereka selepas nabi mereka dan orang-orang saleh yang lain?" Iaitu, "Anda boleh menjawab bantahan mereka seperti ini juga." (Lihat juga EN 32 Al-i-Imran).
19a Bagaimana orang-orang yang menolak kelahiran Nabi Isa yang ajaib, menjelaskan mengapa seluruh masyarakat Mary keluar untuk mengutuk dan mengutuknya ketika dia muncul di hadapan mereka bersama anak itu?
20 Orang yang salah tafsir Al-Qur'an menerjemahkan ayat ini sebagai: "Bagaimana kita bercakap dengan dia, yang masih kanak-kanak pada hari ini?" Mereka mengaitkan kata-kata ini kepada orang-orang tua orang Yahudi, yang berkata bertahun-tahun kemudian, ketika Yesus adalah anak lelaki dewasa, bahawa mereka tidak boleh mempunyai apa-apa dialog yang berguna dengan seorang kanak-kanak sahaja. Tetapi orang yang menjaga keseluruhan konteksnya, akan sedar bahawa tafsiran ini tidak masuk akal dan telah diberikan semata-mata untuk mengelakkan keajaiban. Sebenarnya, dialog itu berlaku apabila orang mengutuk Mary yang sedang belum berkahwin, telah melahirkan seorang anak, dan bukan ketika anak itu menjadi dewasa. V. 46 dari AI-i-`Iran (III) dan ayat 110 Al-Ma'idah (V) juga menyokong pandangan bahawa Nabi Isa telah mengucapkan kata-kata ini sebagai bayi di buaian dan bukan ketika dibesarkan. Dalam ayat pertama, malaikat itu ketika memberi kabar gembira kepada seorang anak kepada Mary, berkata: "Dia akan berbicara kepada orang-orang sama ketika di buaian dan ketika dewasa"; di dalam ayat yang lain, Allah sendiri berfirman kepada Nabi Isa: "....... anda bercakap dengan orang-orang walaupun di buaian ketika anda bercakap ketika anda dewasa."
20a Kata-kata yang digunakan adalah: "...... berbakti kepada ibu saya", dan tidak "berbakti kepada ibu bapa saya". Ini adalah satu lagi bukti bahawa Yesus tidak mempunyai bapa, dan kerana alasan yang sama dia telah dipanggil 'Yesus anak Maryam' di mana-mana di dalam Al-Qur'an.
21 Perkataan ini di dalam buaian oleh Yesus adalah 'Tanda' yang mana malaikat disebutkan dalam ay 21. Sebagaimana Allah bermaksud untuk menghukum anak-anak Israel kerana cara-cara jahat dan kejahatan mereka yang berterusan, Dia membuat seorang gadis dara yang suci dari keluarga Nabi Harun, yang telah mengabdikan diri untuk menyembah di Bait Allah di bawah naungan Zachariah, menanggung seorang anak dan membawanya ke hadapan orang-orangnya untuk menumpukan seluruh perhatian ribuan orang yang berkumpul di sana pada peristiwa luar biasa ini. Kemudian Dia menjadikan anak yang baru lahir itu bercakap bahkan di buaian yang dia telah dilantik sebagai Nabi. Walaupun mereka telah melihat Tanda Allah yang indah ini, mereka menolak Nabi Nuh dan membawanya ke mahkamah untuk disalibkan, dan dengan itu menimbulkan kemarahan Allah. (Untuk maklumat lanjut, sila lihat Al-i-Imran (III): EN 44 dan 53, dan An-Nina (IV): EN 212,213).
22 Dalam ayat 35, telah ditunjukkan bahawa "Doktrin anak Tuhan" berkenaan dengan Nabi Isa benar-benar salah. Kerana seperti kelahiran Nabi Yahya yang tidak ajaib menjadikannya anak lelaki 'Tuhan, maka kelahiran Nabi Isa yang ajaib itu tidak dapat menjadikannya anak Tuhan. Bagi kelahiran kedua-duanya adalah hasil keajaiban yang sama seperti yang telah disebutkan bersama dalam konteks yang sama dalam Injil Lukas. Oleh itu, ia hanyalah penyelewengan yang harus dipandang oleh orang Kristian sebagai hamba Tuhan dan yang lain sebagai anak Tuhan.
23 Pernyataan ini oleh Yesus telah dipetik untuk memberitahu orang Kristian bahawa Yesus juga mengajar Ajaran Tauhid yang sama seperti yang diajarkan oleh semua Nabi lain. Dan mereka yang telah mencipta doktrin shirk dengan menjadikannya anak Allah. (Sila juga merujuk kepada Al-i-`Iran (III): EN 68, dan Al-Ma'idah (V): EN 100, 101 dan 130).
24 Yaitu, mazhab-mazhab orang Kristian.
25 Di sini alamat yang dimaksudkan untuk dihantar sebelum Raja Negus dan para pengapitnya berakhir. Dalam Pengenalan kepada Surah ini, kami telah menyatakan latar belakang sejarah alamat ini. Untuk membentuk idea tentang kepentingannya yang penting, perlu diingat bahawa:
(a) alamat ini diturunkan pada ketika umat Islam Makkah yang dianiaya akan berhijrah ke kerajaan Kristian supaya mereka dapat hadir di hadapan orang Kristian tentang akidah Islam yang benar tentang Nabi Isa. Ini menunjukkan bahawa umat Islam tidak boleh menyembunyikan Kebenaran;
(b) ia menunjukkan keberanian moral umat Islam yang paling indah kepada Habash bahawa mereka membacakan alamat ini di mahkamah diraja pada saat yang kritikal, ketika para penjahat yang telah disogok telah berusaha untuk menyerahkan mereka kepada musuh mereka. Mereka memang berhadapan dengan ancaman sebenar bahawa kritikan ini secara terang-terangan terhadap artikel-artikel asas Kepercayaan Kristian mungkin mengubah raja terhadap mereka dan dia mungkin menyerahkan mereka kepada Quraish. Tetapi meskipun demikian, mereka mempersembahkan seluruh kebenaran sebelum raja tanpa ragu-ragu.
26 Dari sini alamat itu diarahkan kepada penduduk Makkah, yang telah memaksa saudara-saudara mereka yang dekat dan sayang untuk berhijrah dari rumah mereka, sama seperti Nabi Ibrahim telah diasingkan oleh bapa dan saudara-saudara mereka sendiri. Kisah Nabi Ibrahim telah dipilih untuk tujuan ini kerana Quraish mengaku menerima beliau sebagai pemimpin agama mereka dan bangga menjadi keturunannya.
27 Harus diingat bahawa terjemahan literal teks Arab adalah: "Jangan menyembah Iblis", walaupun bapa Abraham dan orang lain tidak menyembah Syaitan dengan pengertian yang sama seperti mereka menyembah berhala. Tetapi ketika mereka mengikut dan mematuhi Iblis, dia menuduh mereka menyembah Syaitan. Oleh itu, adalah jelas bahawa jika seseorang mengikuti dan mematuhi, Syaitan, dia hampir menyembahnya. Syaitan tidak pernah menjadi dewa dalam erti kata bahawa orang telah membuatnya sebagai objek penyembahan; Tidak, mereka selalu mengutuknya dan mengikutinya pada masa yang sama. (Untuk butiran lanjut lihat Surah Al-Kahf (XVIII) EN 49-50).
27a Untuk penjelasan, sila lihat Surah At-Taubah (IX): EN 112.
28 Ini adalah untuk memberi keselesaan kepada Orang-orang Migran yang terpaksa berpindah dari rumah mereka. Mereka diberitahu bahawa mereka akan dihormati dan diberkati dengan terkenal sejati seperti Nabi Ibrahim telah diberkati dengan terkenal sejati selepas Migrasi beliau.
29 Kata yang digunakan adalah mukhlas, yang bermaksud "dimurnikan". Dalam erti kata lain, Allah telah memilih Nabi Musa untuk misi kenabian.
30 "Rasul" secara harfiah bermaksud `orang yang dihantar '; oleh itu ia digunakan untuk duta, utusan, utusan dan wakil. Al-Quran telah menggunakan gelaran ini untuk malaikat, yang dihantar oleh Allah pada misi khusus, atau untuk manusia yang membawa mesej-Nya kepada manusia.
Berkenaan dengan perkataan "Nabi", ia secara harfiah bermaksud orang yang membawa berita, atau orang yang berpangkat tinggi, atau orang yang menunjukkan jalannya. Gelaran ini digunakan untuk para Nabi dalam ketiga deria.Oleh itu, Musa adalah Rasulullah saw kerana dia seorang Rasul yang berpangkat tinggi yang memberi berita dari Allah dan menunjukkan jalan yang benar kepada manusia.
Al-Qur'an tidak semestinya membezakan antara penggunaan kedua-dua tajuk, kerana kadang-kadang ia menggunakan tajuk Rasul untuk satu orang di satu tempat dan judul Nabi untuk orang yang sama di tempat lain, dan kadang-kadang menggunakan kedua-dua judul bersama untuk satu dan orang yang sama. Walau bagaimanapun, di sesetengah tempat setiap tajuk telah digunakan dengan cara yang menunjukkan bahawa terdapat beberapa perbezaan teknikal antara keduanya, walaupun itu tidak tepat ditandai, kecuali bahawa setiap Rasul adalah seorang Nabi , tetapi setiap Nabi tidak boleh menjadi Rasul, dan seorang Rasul mempunyai misi yang istimewa dan lebih penting untuk dilakukan. Ini disokong oleh Tradisi Nabi, yang telah dilaporkan oleh Imam Ahmad dari Abu Umamah dan oleh Hakim dari Hadrat Abu Zarr. Apabila nabi ditanya berapa banyak "Rasul" dan "Nabi" telah diutus ke dunia, beliau berkata bahawa bilangan Rasul adalah 313 atau 315 dan para Nabi 124,000
31 "Sisi kanan Tur" bermaksud bahagian timur gunung. Sebagai Nabi Musa, dalam perjalanan dari Midian ke Mesir, telah berlalu dari selatan Gunung Mt. Tur, sebelah timur akan terletak di sebelah kanannya dan barat di sebelah kirinya jika ia berhadapan dengan gunung, jika tidak gunung itu sendiri tidak dapat memiliki hak atau sebelah kiri.
32 Lihat EN 206 dari Surah An-Nisa (IV)
33 Terdapat perbezaan pendapat mengenai siapa Nabi Idris. Beberapa pengulas berpendapat bahawa dia adalah seorang Nabi dari kalangan orang Israel, tetapi majoriti mereka cenderung kepada pandangan bahawa dia adalah Nabi sebelum Nabi Nuh. Tidak ada tradisi asli yang boleh membantu menentukan identiti beliau. Walau bagaimanapun, ayat berikutnya (58) menyokong pandangan bahawa dia muncul di hadapan Nabi Nuh. Bagi semua Nabi yang disebutkan, dia sendiri adalah orang yang boleh dikatakan "dari keturunan Adam."
Para pengulas berpandangan bahawa Idris adalah Henokh dari Perjanjian Lama, tentang siapa ia dikatakan:
"Dan Henokh hidup enam puluh lima tahun, dan melahirkan Matuselah: Dan Henokh berjalan dengan Allah setelah ia melahirkan Matuselah tiga ratus tahun .... dan dia tidak, sebab Allah telah mengambil dia." (Kejadian 5: 21-24)
Di Talmud, terdapat lebih banyak maklumat tentang Enoch, yang secara ringkasnya adalah seperti berikut: "Sebelum Nuh ketika keturunan Adam mulai merosot, malaikat Allah memanggil kepada Enoch, yang memimpin kehidupan yang saleh dari masyarakat, dan berkata, O Enoch, bangun, keluar dari pengasingan, dan pergi di antara orang-orang di bumi, membimbing mereka ke jalan yang harus mereka ikuti dan cara yang mereka harus mengadopsi.
"Menerima Perintah Ilahi ini, Enoch meninggalkan pengasingannya dan mengumpulkan orang-orang bersama-sama dan memberitakan kepada mereka apa yang diperintahkan kepadanya, dengan hasilnya mereka mendengarkannya dan mengadopsi penyembahan Tuhan. Enok memerintah umat manusia selama 353 tahun: pemerintahannya didasarkan pada keadilan dan kebenaran, dan akibatnya Allah mengutamakan manusia dengan segala macam berkat. "(H. Polano: Pemilihan Talmud, hlm. 18-21)
34 Maksudnya adalah Allah telah memilih Idris dengan pangkat tinggi, tetapi menurut tradisi Israel, Tuhan mengambil Idris (Enoch) ke langit. Alkitab berkata: "... dan dia tidak, kerana Tuhan telah mengambil dia", tetapi Talmud mempunyai cerita yang panjang untuk diberitahu, yang berakhir dengan kata-kata: "Enoch naik ke syurga dengan badai, dengan kereta kuda dan kuda api . "
35 Nampaknya orang-orang yang merosot itu benar-benar melepaskan Salat, atau mereka telah menjadi lalai dan cuai dalam pemeliharaannya. Inilah kejahatan pertama yang dilakukan oleh orang yang merosot; kerana, selepas ini tidak ada hubungan apa-apa di antara mereka dan Tuhan. Di sini ia telah dinyatakan sebagai prinsip sejagat bahawa kemusnahan rakyat semua bekas nabi bermula dengan peninggalan Salat oleh mereka.
36 Ini adalah akibat yang tidak dapat dielakkan dari kehilangan hubungan dengan Allah. Ketika mereka menjadi lebih peduli dari Salat mereka, nafsu mereka memegang sepenuhnya mereka dan mereka jatuh ke dalam kejahatan moral paling rendah dan mulai mengikuti kehendak mereka dan bukannya Perintah Ilahi.
37 Itulah, Syurga yang dijanjikan yang belum dijumpai oleh hamba-hambaNya.
38 Perkataan yang digunakan adalah salam, yang bermaksud 'bebas dari kecacatan dan kesalahan'. Ini bermakna bahawa berkat terbesar yang akan dinikmati oleh manusia di Syurga adalah di sana dia tidak akan mendengar perbincangan yang sia-sia, tidak baik atau tidak senonoh; semua penghuni surga akan menjadi orang yang kemas dan bersih dan murni dan setiap individu akan menjadi lembut dan berpikiran dengan sifat; semua orang akan selamat daripada lagu-lagu penglibatan, fitnah dan tidak senonoh dan bunyi-bunyi hodoh yang lain. Apa sahaja yang akan didengar oleh manusia akan baik, bijak dan benar.
Ini sememangnya satu rahmat besar yang hanya orang itu dapat sepenuhnya menghargai, yang mempunyai rasa yang kemas dan halus, kerana hanya satu yang dapat merasakan kesengsaraan hidup di kalangan masyarakat kotor, di mana telinganya tidak pernah kebal terhadap kebohongan, penglibatan, fitnah , dan ceramah yang sensual dan sensual.
39 Perenggan ini adalah kurungan, yang telah dimasukkan pada akhir satu tema dan sebelum permulaan yang lain. Sudah jelas dari ini bahawa Surah ini telah diturunkan selepas penundaan yang panjang. Pada masa itu Nabi dan para sahabatnya melewati masa yang sangat sukar dan selalu mengharapkan Wahyu untuk membimbing dan menghibur mereka. Apabila Gabriel datang bersama para malaikat dengan Wahyu ini, dia pada mulanya menyampaikan sebahagian dari Pesan yang diperlukan segera. Kemudian sebelum meneruskan lagi, dia berkata kata-kata ini dengan izin Allah sebagai penjelasan untuk kelewatan itu dan memberi mereka keselesaan dari Allah dan nasihat ketabahan. Tafsiran ini bukan sahaja ditegaskan oleh kata-kata ayat ini tetapi juga oleh beberapa Tradisi Nabi, yang telah dikutip oleh Ibn Jarir, Ibn Kathir, dan pengarang Ruh ulMa` ani dalam ulasan mereka pada petikan ini.
40 Maksudnya, Anda bukan sahaja perlu mengikut cara yang betul dan menghadapi segala rintangan dan kesukaran dengan kesabaran, tetapi juga tidak sepatutnya tidak selesa, jika ada keterlambatan dalam Wahyu dan pertolongan.Anda harus beristirahat dengan perkhidmatan-Nya sebagai hamba yang taat dan melaksanakan tugas-tugas dan tanggungjawab yang dipercayakan kepada anda sebagai Hamba dan Rasul.
41 Kata Sami secara harfiah bermaksud nama demi nama. Di sini ia bermaksud: "Allah adalah satu-satunya Dewa: adakah anda mengetahui dewa-dewa lain selain Dia? Jika tidak ada, dan anda tahu bahawa tidak ada, maka anda tidak mempunyai apa-apa alternatif tetapi untuk melayani Dia dan mematuhi perintah-Nya. "
42 "Satans" adalah pemimpin yang memujuk orang jahat untuk menikmati kehidupan duniawi mereka, kerana tidak ada kehidupan di akhirat, di mana mereka perlu hadir di hadapan Allah dan memberi peringatan tentang perbuatan mereka.
43 Pemimpin setiap kumpulan pemberontak.
Menurut beberapa tradisi, "untuk dibentangkan sebelum batas Neraka" bermaksud 'masuk neraka', tetapi tidak ada tradisi ini yang sahih. Kemudian tafsiran ini bertentangan dengan Al-Qur'an dan tradisi yang banyak sahih, yang dengan jelas menyatakan bahawa orang-orang yang beriman itu tidak akan dilemparkan ke Neraka. Secara leksikal juga, vurud (dipersembahkan kepada) tidak sinonim dengan dukhul (menyebabkan masuk). Oleh itu, makna yang betul adalah bahawa setiap manusia akan dibentangkan di hadapan Neraka, tetapi kemudian, sebagaimana ayat seterusnya menjelaskan, orang-orang saleh akan diselamatkan dan pelanggar yang meninggalkannya di atas lutut mereka.
45 Sebagai tindak balas kepada pembacaan ayat-ayat yang jelas, dan bukannya menerima Mesej mereka, orang-orang kafir memberikan pertanyaan seperti ini kepada orang-orang percaya untuk menunjukkan bahawa mereka berada di sebelah kanan: Siapakah yang mempunyai rumah yang lebih besar untuk hidup? Siapa yang mempunyai taraf kehidupan yang lebih tinggi? Siapa yang menikmati mesyuarat yang indah? Sekiranya kita menikmati semua perkara ini semasa anda dilarang daripada mereka, anda boleh menentukan sendiri sama ada kita, yang menikmati kehidupan dunia yang bahagia, berada dalam keadaan yang salah, atau anda yang hidup dalam keadaan hidup yang sengsara dalam keadaan yang betul? (Juga lihat Surah Al-Kahf (XVIII): EN 37-38).
46 Maksudnya, "Pada setiap kesempatan yang kritikal, Allah membimbing mereka untuk membuat keputusan yang tepat dan membantu mereka untuk mengamalkan cara yang betul, dan melindungi mereka daripada perkara-perkara yang jahat dan yang salah, sehingga mereka terus maju dan maju dengan cara yang benar."
47 Orang yang berbangga itu bukan orang tertentu tetapi ketua khas orang kafir Makkah. Semua orang mengaku, "Bagaimanapun anda boleh memanggil orang yang salah dan tidak benar dan mengancam saya dengan hukuman Ilahi, kebijaksanaan adalah bahawa saya lebih makmur daripada anda hari ini dan akan terus diberkati dengan nikmat di masa depan juga. lihatlah kekayaan saya, pada keagungan saya dan di harta pusaka saya, dan kepada anak-anak saya yang terkenal, dan kemudian katakan di mana anda melihat tanda-tanda kemurkaan Allah.
48 Maksudnya, kata-kata yang berbangga juga akan dimasukkan dalam rekod kejahatannya dan dia harus menanggung akibat tuntutannya yang sombong.
49 Kata Arab 'Izzan (dari' Izat) bermaksud orang yang kuat dan kuat yang tidak ada yang berani melakukan sebarang bahaya; di sini ia bermakna seseorang itu mempunyai penyokong yang kuat bahawa tidak ada musuh atau lawannya yang mungkin menghargai niat jahat terhadapnya.
50 Maksudnya, mereka akan berkata, "Kami tidak pernah meminta mereka untuk menyembah kami dan kami tidak tahu bahawa orang-orang bodoh ini menyembah kami."
51 Itulah: "Berlindunglah dengan sabar dengan sabar lagi, kerana masa hukuman mereka semakin hampir, kerana Kami telah memberi mereka tempoh yang tetap, dan membiarkan masa itu berakhir."
52 Ini membayangkan dua perkara: (1) Syafaat hanya dibenarkan untuk orang yang mungkin mendapat izin untuknya dari Yang Maha Pemurah, yakni orang yang beriman kepada Allah di dunia dan menjadikan dirinya layak mendapat pengampunan-Nya. (2) Hanya satu yang dapat merayu syafaat yang mungkin mendapat izin untuk ini dari Yang Maha Pemurah, dan bukannya orang-orang yang mereka sendiri telah membuat penyokong mereka tanpa alasan apa pun.
53 Ini untuk menghiburkan orang-orang kudus yang dianiaya dan dihina di jalan-jalan Makkah. Mereka yakin bahawa masa akan datang apabila rakyat akan menghormati dan mengasihi mereka kerana perbuatan mereka yang baik dan kelakuan yang baik. Hati akan tertarik kepada mereka dan dunia akan memegang mereka dengan harga yang tinggi. Dan ini akan berlaku mengikut prinsip sejagat. Mereka yang jahat, bangga dan angkuh dan cuba memerintah rakyat dengan kepalsuan dan kemunafikan tidak akan dapat menawan hati rakyat; Sebaliknya, mereka yang mengundang rakyat dengan cara yang benar, kejujuran, ketulusan dan kelakuan yang baik berjaya memenangi hati mereka akhirnya, walaupun pada mulanya mereka mungkin harus menghadapi ketidakpedulian dan penentangan orang-orang yang tidak jujur.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top