Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an
32. Surah As Sajdah
Statistik
Juz 21 – 29.AlAnkabut 46 - 32.AsSajdah 1-30 - 33.Al Azhab 30
[ Muka surat awal: 414 & 415 hingga Muka surat akhir : 417 ]
[ Muka surat awal: 414 & 415 hingga Muka surat akhir : 417 ]
Ibrah
Slide
Video
Nama
Surah telah diberi judul As-Sajdah selepas tema Sajdah (sujud) seperti yang dinyatakan dalam ayat 15. [QS32:15] CQ(32:15:9) KK(32:15:9)Tempoh Wahyu
Dari gaya Surah nampaknya ia diturunkan semasa zaman Makkah tengah, terutama sekali pada tahap awalnya, kerana seseorang tidak dapat mengetahui secara mendalam bahawa keterukan penganiayaan dan kezaliman yang ditemui di Surah yang diturunkan dalam peringkat seterusnya.Tema dan Topik
Tema utama Surah adalah menghilangkan keraguan umat mengenai Tauhid , Akhirat dan Nabi, dan mengajak mereka ke ketiga-tiga realiti ini. Orang-orang kafir di Makkah, ketika mereka berbicara dengan nabi secara berselindung, berkata kepada satu sama lain, "Orang ini memalsukan barang-barang aneh, kadang-kadang ia memberi kabar tentang apa yang akan terjadi setelah kematian. kadang-kadang dia berkata: dewa-dewa dan dewi-dewi dan orang-orang kudus itu bukannya: Satu Tuhan sahaja adalah Dewa Dan kadang-kadang dia berkata: wacana yang saya bacakan bukan milik saya tetapi Allah Kata-kata ini adalah perkara-perkara pelik yang dikemukakannya. "Jawapan kepada keraguan dan kekeliruan ini membentuk tema dan subjek Surah ini.Dalam kaitan ini, orang-orang kafir telah diberitahu: "Sesungguhnya Firman Allah itu, yang telah diturunkan untuk membangkitkan orang-orang yang tenggelam dalam kegelisahan, yang dilucutkan dari kurniaan dan berkat-berkat Nabi. Bagaimana kamu memanggilnya satu kejadian apabila ia dimaklumkan subuh dari Allah jelas dan nyata? "
Kemudian, mereka telah ditanya, "Gunakan akal fikiran kamu dan tentukan sendiri perkara-perkara yang dikemukakan oleh Al-Quran adalah aneh dan novel? Lihat pentadbiran langit dan bumi: pertimbangkanlah ciptaan dan struktur kamu sendiri. perkara-perkara ini memberi kesaksian kepada pengajaran yang diturunkan oleh Nabi ini sebelum kamu dalam Al-Quran? Adakah sistem alam semesta menunjukkan Tauhid atau syirik ? Apabila anda menganggap seluruh sistem ini dan ciptaan anda sendiri, adakah akal budi anda bersaksi bahawa Seseorang yang mempunyai memberi anda kewujudan sekarang, tidak akan dapat mencipta anda sekali lagi? "
Kemudian adegan Akhirat telah digambarkan, buah-buahan kepercayaan dan akibat buruk dari ketidakpercayaan telah disebutkan dan orang-orang bersemangat untuk melepaskan kekafiran bahkan sebelum mereka menemui azab mereka dan menerima ajaran al-Quran, yang akan mereka Kelebihan sendiri di akhirat.
Kemudian mereka telah diberitahu: Adalah rahmat Allah yang Maha Esa, bahawa Dia tidak merebut manusia dengan segera atas kesalahannya untuk menghukumnya akhirnya dan tegas tetapi memberi peringatan kepadanya terlebih dahulu dengan menindasnya dengan kesulitan dan kesulitan yang kecil dan bencana dan kerugian dan stroke kemalangan sehingga dia boleh bangun dan mengambil peringatan.
Kemudian dikatakan: "Ini bukanlah kejadian pertama dan baru dalam bentuknya sehingga sebuah Kitab telah diturunkan kepada seorang lelaki dari Allah. Sebelum ini Kitab telah diutus kepada Musa juga, yang kamu semua kenal. dalam hal ini, yang anda harus kagum, yakinlah bahawa Kitab ini telah turun dari Tuhan, dan perhatikan dengan baik bahawa perkara yang sama akan berlaku seperti yang sudah terjadi pada zaman Musa. Kepemimpinan sekarang akan diberikan hanya kepada mereka yang akan menerima Buku Ilahi ini. Mereka yang menolaknya akan ditimpa kegagalan. "
Kemudian orang-orang kafir di Makkah telah diperingatkan: "Lihatlah akhir-akhir ini umat-umat yang telah ditakdirkan sebelum ini, dengan tempat-tempat yang hancur yang kamu lalui ketika melakukan perjalanan perdagangan kamu, apakah kamu ingin bertemu dengan azab yang sama? dan hari ini kamu melihat bahawa tidak seorang pun yang mendengar Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) kecuali beberapa orang lelaki muda dan beberapa budak dan lelaki yang miskin, dan dia dijadikan sasaran kutukan dan ucapan-ucapan yang jelek dari setiap sisi. ini anda telah menimbulkan kesan yang salah bahawa misinya akan gagal Tetapi ini hanya penipuan mata anda Tidakkah anda melihat fenomena dalam kehidupan harian anda bahawa tanah sebelum ini berbaring benar-benar tandus mula bengkak dengan tumbuh-tumbuhan dan kehidupan tumbuhan di mana-mana sahaja oleh hujan tunggal hujan sebelum sebelum ini tiada siapa yang dapat membayangkan bahawa di bawah lapisan tanahnya ada tersembunyi khazanah seperti kehijauan dan rumput? "
Kesimpulannya, Rasulullah telah dialamatkan: "Orang-orang ini mengejek apa yang kamu katakan dan bertanya tentang bila kamu akan mencapai kemenangan yang tegas ini. Beritahu mereka: apabila tiba masanya untuk penghakiman terakhir mengenai kamu dan kami, percaya maka tidak akan memberi keuntungan kepada anda, jika anda perlu percaya, percaya sekarang, tetapi jika anda berhasrat untuk menanti penghakiman akhir, maka tunggu seperti yang anda kehendaki. "
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1-3] Alif. Lam Mim. Penyataan buku ini, tanpa keraguan, dari Tuhan Dunia. 1 Adakah 2 orang berkata bahawa orang itu sendiri telah membuatnya? 3 Sebenarnya itu adalah kebenaran dari Tuhanmu, supaya kamu memberi peringatan kepada kaum yang tidak ada pemberi peringatan sebelum kamu. 4 Mungkin mereka mendapat petunjuk. 5
[4-9] Allah itu adalah 6 yang menciptakan langit dan bumi dan segala yang ada di antara mereka dalam enam hari, dan kemudian duduk di atas takhta itu. 7 Kamu tidak mempunyai penyokong dan penolong selain Dia atau pengantara sebelum Hun. Adakah anda tidak mahu mengambil perhatian? Dia mentadbirkan urusan dunia dari langit ke bumi, dan laporan pentadbiran ini naik ke hadapan-Nya pada suatu hari yang panjangnya, menurut perhitungan anda, adalah seribu tahun. 9 Ia sendirilah yang mengetahui segala yang tersembunyi dan yang terbuka, Yang Mahakuasa, Yang Maha Pemurah, Yang memberikan segala yang Ia ciptakan dari yang terbaik. 13 Dia memulai penciptaan manusia dari tanah liat; kemudian menyebarkan keturunannya dengan mengekstrak sifat air tercela; 14 lalu Ia membentuk dia dan menghembuskan nafasnya kepada-Nya dari Roh-Nya; 16 dan Dia memberi kamu telinga, mata dan hati; 17 tetapi kamu jarang bersyukur. 18
[10-11] Dan 19 orang berkata, "Apabila kami menjadi tanah, akankah kami diciptakan lagi?" Faktanya ialah mereka tidak percaya pada pertemuan dengan Tuhan mereka. 20 Katakan kepada mereka, "Malaikat maut yang telah ditetapkan atas kamu, akan menangkap kamu sepenuhnya, dan kemudian kepada Tuhan kamu, kamu akan dikembalikan." 21
[12-14] Adakah anda dapat melihat penjenayah apabila mereka berdiri di hadapan Tuhan mereka dengan kepala menggantung? (Kemudian mereka akan berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya kami telah melihat dan dengar: sekarang kirimkan kami kembali supaya kami bertindak dengan benar: kami sekarang yakin." (Jawabnya akan berkata): "Sekiranya Kami menghendaki, akan diberikan setiap jiwa bimbingannya dari awal, 23 tetapi Firman Aku, yang telah kukatakan, telah terpenuhi bahwa aku akan memenuhi Neraka dengan jin dan manusia, semuanya bersama-sama. Oleh itu, rasakan sekarang balasanmu yang telah kamu lupakan pertemuan hari ini 25 Kami juga melupakan kamu sekarang, rasakanlah siksaan yang kekal akibat perbuatan salah kamu. "
[15-20] Hanya orang-orang seperti itu mempercayai ayat-ayat Kami, yang apabila dibacakan kepada mereka atas peringatan mereka. jatuh sujud dan memuliakan Tuhan mereka dengan puji-pujianNya, dan tidak bangga; 26 yang meninggalkan tempat tidur mereka dan memohon kepada Tuhan mereka dengan ketakutan dan harapan; 27 dan siapa yang belanja dari apa yang telah Kami berikan kepada mereka. 28 Tidak seorang pun yang hidup tahu apa penghiburan dari mata yang tersembunyi dari mereka sebagai balasan bagi perbuatan mereka. 29 Bolehkah orang yang percaya menjadi seperti orang yang berdosa? 30 Mereka tidak boleh sama. 31 Bagi orang-orang yang beriman dan beramal soleh, akan ada kebun-kebun untuk tempat tinggal mereka, sebagai hiburan sebagai balasan bagi perbuatan mereka. Adapun orang-orang yang mengadopsi kejahatan, tempat tinggal mereka adalah Neraka. Setiap kali mereka cuba untuk keluar daripadanya, mereka akan ditolak ke dalamnya dan dikatakan kepada mereka, "Rasakanlah sekarang azab neraka yang dahulu kamu telah menyangkal."
[21-22] Bahkan di dunia ini, Kami akan merasakan mereka merasai siksaan yang lebih kecil sebelum azab yang lebih besar; mungkin mereka berhenti (dari sikap mereka yang memberontak). 33 Dan siapakah yang lebih jahat daripada orang yang ditegaskan oleh ayat-ayat Tuhannya dan dia menolaknya? 34 Kita pasti akan membalas dendam terhadap penjahat itu.
[23-25] Sebelum ini Kami berikan kepada Musa kitab itu. Oleh itu, anda tidak perlu ragu untuk menerima yang sama. 35 Kami telah menjadikan Kitab itu sebagai petunjuk bagi anak-anak Israel; 36 Dan apabila mereka bersabar dan terus beriman kepada ayat-ayat Kami, Kami telah mengutuskan di antara mereka pemimpin-pemimpin yang menurut petunjuk Kami. 37 Sesungguhnya pada hari kiamat, Tuhanmu sendiri akan memutuskan perkara-perkara yang membezakan antara mereka. 38
[26-30] Dan adakah mereka tidak mendapat hidayah petunjuk sebelum mereka, Kami telah membinasakan banyak bangsa di tempat kediaman mereka? 39 Terdapat banyak Tanda dalam ini. Adakah mereka tidak mendengar? Dan adakah mereka tidak pernah melihat bagaimana Kami mengalirkan air ke tanah yang tandus dan di sana mengeluarkan tanaman yang haiwannya dan mereka sendiri makan? Adakah mereka tidak melihat apa-apa? 40 Mereka bertanya, "Bilakah penghakiman ini berlaku jika kamu jujur? 41 Katakan kepada mereka," Untuk percaya pada hari kiamat, tidak akan ada keuntungan bagi orang-orang kafir, dan mereka tidak akan mendapat apa-apa selepas itu. " Nah, tinggalkan mereka kepada diri mereka, dan tunggu: mereka juga sedang menunggu.
1 Beberapa Surah Al-Quran bermula dengan satu atau satu lagi ayat pengantar yang dimaksudkan, yang dimaksudkan untuk diumumkan sejak awal wacana ini dikeluarkan. Ini nampaknya sama dengan ayat pengantar seperti penyiar bercakap di awal program radio untuk memberitahu stesen radio yang dia bercakap dari. Tetapi tidak seperti pengumuman biasa dari stesen radio, apabila perisytiharan luar biasa pada permulaan Surah dibuat berkuatkuasa bahawa mesej ini dikeluarkan oleh Raja Alam Semesta, itu bukan semata-mata bertujuan untuk menentukan asal-usul wacana , tetapi, selain itu, ia juga mengemukakan tuntutan besar, satu cabaran yang besar dan amaran yang berat, kerana pada awalnya ia memberikan berita besar bahawa ini bukanlah manusia tetapi Tuhan dari Firman Dunia. Perisytiharan ini sekaligus membawa manusia berdepan dengan persoalan kubur: "Sekiranya saya atau saya tidak boleh menerima tuntutan ini? Sekiranya saya menerimanya, saya harus menundukkan kepalaku sebelum ini untuk selama-lamanya. Jika saya tidak menerimanya, saya harus mengambil risiko besar bahawa jika ia benar-benar Tuhan Firman Dunia, saya harus berjumpa dengan kesengsaraan dan kemalangan yang kekal akibat daripada menolaknya. " Itulah sebabnya kalimat pengantar ini semata-mata kerana sifatnya yang luar biasa memaksa manusia untuk mendengar Firman ini dengan penuh perhatian dan kesungguhan. dan kemudian mengambil keputusan sama ada dia akan menerimanya sebagai Firman Ilahi atau tidak;
Di sini, apa yang telah dikatakan tidak semata-mata bahawa Kitab ini telah diturunkan oleh Tuhan Dunia, tetapi, selain itu, ia juga menegaskan dengan tegas: "Tidak ada keraguan Kitab Allah: tidak ada ruang untuk keraguan tentang yang telah diturunkan oleh Allah. " Jika kalimat tegas ini dipelajari dalam konteks sebenar itu sendiri, ia akan dilihat bahawa ia mengandungi hujah juga bersama dengan pernyataan itu, dan hujah ini tidak tersembunyi dari orang-orang Makkah yang sebelumnya pernyataan dibuat. Seluruh orang yang menyampaikannya telah dibelanjakan di hadapan mereka. Mereka telah mengenalnya sebelum dia mempersembahkan Kitab itu serta selepas dia membentangkannya. Mereka tahu bahawa orang yang mempersembahkan Kitab dengan pernyataan itu adalah yang paling benar, orang yang paling serius dan yang paling saleh dan mulia dalam masyarakat mereka. Mereka juga tahu bahawa sehinggalah sehari sebelum dia membuat tuntutan kepada Nabi, tidak ada yang pernah mendengar daripadanya perkara-perkara yang telah dia mulakan dengan tiba-tiba hanya selepas tuntutannya kepada Nabi. Mereka mendapati perbezaan yang ketara antara akta dan gaya yang digunakan dalam Buku dan tulisan dan gaya yang digunakan oleh Muhammad (yang menjadi damai Allah) sendiri, dalam kehidupan sehariannya, dan mereka juga diakui secara semulajadi bahawa seseorang dan orang yang sama tidak dapat dua gaya yang berbeza dari satu sama lain. Mereka juga mengalami kesusasteraan yang sangat ajaib yang dibentangkan dalam Buku dan, sebagai orang berbahasa Arab sendiri, tahu bahawa semua lelaki dan penyair mereka sungguh-sungguh merasa tidak berdaya dalam menghasilkan apa-apa seperti itu. Mereka juga tidak menyedari bahawa terdapat dunia yang berbeza antara produksi sastera dan pidato para penyair dan ahli sihir dan orator mereka, dan wacana Ilahi dibacakan sebelum mereka dan sublimiti tema-tema murni yang dibentangkan di dalamnya. Mereka tidak melihat di dalam Kitab dan dalam mesej orang yang mempersembahkannya apa-apa makna kebencian, yang selalu hadir dalam karya dan mesej seorang penuntut palsu kepada kenabian. Mereka tidak dapat mengetahui, bagaimanapun, keras mereka mungkin telah mencuba, bahawa Muhammad (yang menjadi damai Allah) dengan menuntut dakwah telah berusaha untuk mendapatkan keuntungan tertentu untuk dirinya sendiri atau keluarganya atau klan dan suku, atau bahawa dia apa kepentingan yang diberikan dalam mesej yang diberikannya. Kemudian, mereka juga dapat melihat apa jenis masyarakat masyarakat mereka yang tertarik kepada mesejnya dan betapa besar revolusi yang berlaku di dalamnya sebaik sahaja mereka berhubung dengan jemputannya. AII perkara-perkara ini bersama-sama menyokong dan membuktikan dakwaan dan tuntutan. Itulah sebabnya dalam latar belakang itu sudah cukup untuk mengatakan bahawa ia adalah di luar sebarang keraguan Buku yang telah diturunkan oleh Tuhan Dunia. Tiada hujah lebih lanjut diperlukan untuk membuktikan tuntutan itu.
2 Selepas hukuman pengantar di atas, bantahan pertama para musyrik Makkah, yang mereka bangkitkan mengenai Nabi Prophethood, sedang ditangani.
3 Ini bukan semata-mata soalan tetapi juga ungkapan yang mengejutkan dan terkejut. Ini bermaksud untuk menyiratkan ini: Walaupun semua perkara yang disebabkan oleh Buku ini, tanpa sebarang keraguan, Wahyu dari Allah, adakah orang-orang itu mengatakan bahawa berdosa bahawa Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) telah membuatnya sendiri dan dengan menafsirkannya dengan taat kepada Allah? Tidakkah mereka memalukan dengan mengatakan apa-apa tuduhan yang tidak masuk akal dan tidak berasas? Tidakkah mereka menyedari apa pandangan yang akan dibuat oleh orang-orang yang menyedari Muhammad (yang menjadi damai Allah) dan karyanya dan wacana beliau dan juga memahami Kitab, apabila mereka mendengar tuduhan yang tidak masuk akal?
4 Sama seperti dalam ayat pertama ia dianggap cukup untuk mengatakan, 'Tidak ada keraguan Kitab Allah,' dan tidak ada hujah lebih lanjut yang diperlukan untuk dibuktikan untuk membuktikan Al-Qur'an sebagai Firman Tuhan, jadi dalam ayat ini juga satu-satunya perkara yang dikatakan untuk menapis dakwaan orang kafir bahawa Al-Quran telah dipalsukan adalah: "Itulah Kebenaran dari Tuhanmu." Sebabnya adalah sama seperti yang telah kita berikan dalam EN 1 di atas. sangat menyedari orang yang mempersembahkan Al-Qur'an, tentang persekitaran di mana dia membentangkannya dan keyakinan dan rahmat yang dia sedang membentangkannya, mereka juga mengetahui Buku, akta dan kecemerlangan sastera serta tema-temanya; mereka juga merasakan pengaruh dan kesannya terhadap masyarakat kontemporari Makkah. Di bawah syarat-syarat tersebut, Kitab yang menjadi Kebenaran yang diturunkan oleh Tuhan Dunia, adalah suatu realiti fakta yang jelas bahawa sebutannya secara jelas dan jelas syarat sudah cukup untuk menafikan tuduhan disb itu elit. Apa-apa percubaan untuk memperkuat penegasan ini dengan mengambil jalan keluar akan menyebabkan ia menjadi lemah. Kes ini akan menjadi seperti ini. Seandainya hari itu dan matahari bersinar terang, dan orang degil memanggilnya malam yang gelap. Untuk menafikannya, ia akan mencukupi untuk mengatakan: "Adakah anda memanggilnya malam apabila hari terang kelihatan jelas di sekeliling`." "Jika selepas ini, seseorang cuba membawa hujah-hujah logik untuk membuktikan hari menjadi hari. ia tidak akan menguatkan jawapan tetapi sebaliknya akan melemahkannya.
5 Iaitu; "Sebenarnya, kerana kebenarannya dan Wahyu dari Allah adalah benar, maka ianya berdasarkan kebijaksanaan dan rahmat Allah untuk kamu juga jelas. Kamu sendiri tahu bahawa sejak dahulu kala, ada Nabi yang telah dibangkitkan di antara kamu, dan anda juga tahu bahawa seluruh negara anda telah terlibat dalam ketidaktahuan dan degenerasi moral dan kemunduran semata-mata.Dalam keadaan seperti ini jika seorang Nabi telah dibangkitkan di kalangan anda untuk membangkitkan anda dan menunjukkan kepada anda cara yang betul, anda tidak boleh terkejut. keperluan yang besar yang telah dipenuhi Allah demi kebajikan dan kesejahteraan anda sendiri.
Orang harus perhatikan bahawa di Arab cahaya iman yang benar pertama kali disebarkan oleh Nabi Hud dan-Salih, yang hidup dalam zaman pra-bersejarah. Mereka diikuti oleh nabi-nabi Abraham dan Ismail, yang hidup 2,500 tahun sebelum nabi. Selepas itu Nabi terakhir yang dibesarkan di Arabia sebelum Nabi adalah Nabi Shu'aib, yang telah dilahirkan kira-kira 2,000 tahun yang lalu. Ini adalah tempoh yang sangat panjang. Itulah sebabnya ia telah dikatakan, dan dengan betul demikian, bahawa tidak ada pemberi peringatan yang datang kepada orang-orang itu. Ini tidak bermakna bahawa seorang pemberi peringatan tidak pernah datang kepada mereka, tetapi itu bermakna orang ramai telah lama memerlukan peringatan.
Di sini, soalan lain mungkin timbul di dalam minda, yang harus dijawab dengan segera. Seseorang boleh bertanya: Apabila tidak ada nabi datang ke Arab selama beratus-ratus tahun sebelum nabi, apa yang akan menjadi asas akauntabiliti orang-orang yang telah hidup dalam zaman kejahilan itu? Mereka tidak dapat memberitahu panduan dari penyelewengan dan kesilapan. Kemudian, jika mereka tersesat, bagaimanakah mereka boleh bertanggungjawab terhadap penyimpangan mereka? Jawapannya ialah: Pengetahuan terperinci tentang Iman yang benar mungkin telah hilang kepada orang-orang itu, tetapi walaupun dalam zaman ketidaktahuan itu orang tidak menyedari bahawa Iman yang benar itu didasarkan pada Tauhid, dan para Nabi tidak pernah mengajar penyembahan berhala kepada pengikut mereka. Kebenaran ini juga terkandung dalam tradisi-tradisi yang diterima oleh orang Arab dari para Nabi yang lahir di tanah mereka sendiri, dan mereka juga menyedari hal ini melalui ajaran Nabi Musa, Daud, Sulaiman dan Yesus (salam sejahterinya) yang telah dilahirkan di tanah bersebelahan dengan mereka sendiri. Dalam tradisi Arab juga diketahui bahawa pada zaman dahulu agama-agama Arab sebenarnya adalah Agama Abraham dan penyembahan berhala itu telah diberlakukan di kalangan mereka oleh seorang bernama `Amr bin Luhayy. Terlepas dari penyebaran syirik dan penyembahan berhala, ada yang tinggal di berbagai daerah Arab banyak orang seperti itu, yang menolak shirk, mengaku Tauhid dan secara terbuka mengutuk korban pengorbanan di tempat-tempat berhala.Pada zaman yang dekat dengan nabi sendiri, ada orang-orang seperti Quss bin Sa'idat-il-Iyadi, Umayyah bin Abi as-Garam, Suwaid bin `Amr alMustaliqi, Waki 'bin Salamah bin Zuhair al-Iyadi' Amr bin Jundub al-Juhani, Abu Qais Sarmah bin Abi Anas, Zaid bin `Amr bin Nufail, Waraqah bin Naufal, 'Uthman bin al-Huwairith,` Ubaidah bin Jahsh,' Amir bin az-Zarb al-'Advani 'Allaf bin Shahab at-Tamimi; , Al-Mutalammis bin Umayyah al-Kinani; , Zuhair bin Abi Salma, Khalid bin Sinan bin Ghais al-'Absi, `Abdullah al-Quda`i dan banyak lagi, yang dikenali sebagai Hunafa '. Orang-orang ini mengaku tauhid secara umum sebagai dasar Iman dan mengisytiharkan pemisahan mereka dari agama mushriks. Jelas sekali mereka telah mendapat konsep ini dari apa saja yang tinggal di belakang dari pengaruh pengajaran nabi-nabi. Lebih-lebih lagi, inskripsi milik abad ke-4 dan ke-5 AD, yang telah ditemui di Yaman sebagai hasil penyelidikan dan penyiasatan arkeologi moden, mendedahkan bahawa agama monoteistik wujud di zaman itu, yang pengikutnya mengakui ar-Rahman (All- Maha Penyayang) dan Rabb-us-sama 'wa! -ard (Tuhan langit dan bumi) sendirian sebagai Satu-satunya Tuhan. Sebuah tulisan. bertarikh 378 AD telah ditemui dari runtuhan rumah ibadat, yang mengatakan bahawa rumah ibadat ini telah dibina untuk menyembah "Tuhan langit" atau "Tuhan langit". Dalam prasasti 465 AD terdapat kata-kata yang jelas menunjukkan doktrin Tauhid. Begitu juga, sebuah inskripsi 512 AD telah ditemui di Zabad, sebuah tempat di antara sungai Efrat dan Qinnasrin, di utara Arabia, yang mengandungi perkataan: Bism-ilahu, la 'izza illa lahu, / shukra, ills lahv. Semua ini menunjukkan bahawa sebelum kedatangan Rasulullah, ajaran-ajaran nabi-nabi dahulu tidak pernah dilupakan, dan masih terdapat banyak cara yang sekurang-kurangnya mengingatkan manusia tentang kebenaran: "Tuhan kamu hanyalah Satu Tuhan." (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 84 dari Surah AI-Furqan).
6 Tetapi bantahan kedua mushrik yang mereka bangkitkan terhadap pesan Tauhid, nabi itu, ditangani: Mereka sangat kritikal terhadapnya kerana dia menolak dewa-dewa dan orang-orang kudus mereka dan secara terbuka mengundang orang-orang itu ke kredo bahawa tidak ada penolong , tidak ada pemenuhan keperluan kecuali Allah dan tidak ada penjawab doa, tidak ada penghapusan penyakit dan tidak berdaulat selain Dia.
7 Untuk penjelasan, lihat EN 41 Al-A'raf, EN 4 dari Yunus dan EN 3 dari Ar-Ra'd.
8 Itulah, "Tuhan yang sebenar-benarnya adalah Pencipta langit dan bumi, tetapi kamu dalam kebodohan kamu telah menubuhkan orang lain daripada Dia sebagai pembantu dan penyokong kamu di dalam Kerajaan yang luas di alam semesta ini. Di dalamnya, segala-galanya kecuali dirinya sendiri diciptakan, dan Allah tidak tidur setelah mencipta dan menjadikan dunia ini, tetapi Dia sendiri adalah Raja dan Penguasa dan Penguasa KerajaanNya. Kamu telah menubuhkan sebahagian dari makhluk-makhlukNya sebagai tuan-tuan dari nasib kamu, jika Allah tidak menolong kamu, tiada satu pun daripada mereka yang mempunyai kekuatan untuk menolong kamu. Sekiranya Allah merampas kamu, tiada satu pun daripada mereka yang mempunyai kuasa untuk mendapatkan kebebasan kamu. Sekiranya Allah tidak membenarkan, tiada seorang pun daripada mereka mempunyai kuasa untuk memberi syafa'at kepada-Mu sebelumNya. "
9 Itulah, "Peristiwa seribu tahun sejarahmu adalah pekerjaan sehari untuk Allah." Dia mempercayakan skema kerja-Nya kepada "malaikat-malaikat takdir", yang mengemukakan laporan kerja mereka di hadapan-Nya dan menerima pesanan untuk skema keesokan harinya (panjangnya menurut pengiraan kamu akan seribu tahun). "Perkara ini telah diungkapkan di dua tempat lain di dalam Al-Qur'an, kajian yang dapat membantu memahami dengan sepenuhnya. Orang-orang kafir Arab berkata," Muhammad (yang menjadi damai Allah) mengaku sebagai nabi tahun lalu. Dia telah memberi amaran kepada kami lagi dan sekali lagi bahawa jika kami tidak menerima mesejnya dan menolak jemputannya, kami akan ditangkap oleh azab Allah. Beliau telah mengulangi ancaman ini sejak bertahun-tahun, tetapi siksaan itu tidak mengatasi kita, walaupun kita telah menafikan dan menolaknya dengan jelas berulang kali.Sekiranya ancamannya ada apa-apa bahan di dalamnya, kita akan dirampas dalam siksaan yang lama dahulu. "Dalam hubungan ini, dalam Surah AI-Hajj Allah berkata:" Orang-orang ini menuntut kamu untuk menyegerakan azab.Allah tidak akan gagal memenuhi ancamannya, tetapi hari dengan Tuhanmu adalah sama dengan seribu tahun yang kamu anggap. "(Ayat 47)
Dalam surah AI-Ma'arij (ayat 1-7), telah dikatakan: "Seorang penanya telah meminta siksaan, yang akan menimpa orang-orang kafir. Allah Yang Maha Pemurah, dan malaikat-malaikat dan Roh naik ke hadiratNya pada hari yang ukurannya lima puluh ribu tahun, maka bersabarlah, wahai Nabi, bersabarlah! Kami melihatnya dekat. "
Apa yang dimaksudkan untuk terkesan dalam ayat-ayat ini ialah: Keputusan Allah tidak diluluskan dan dikuatkuasakan dalam sejarah umat manusia menurut jam tangan dan kalendar dunia. Apabila sebuah negara diberi amaran bahawa jika ia mengambil sikap sedemikian dan sedemikian rupa dalam kehidupan, ia akan bertemu dengan apa-apa dan akhirnya, rakyat akan bodoh jika dari ini mereka faham bahawa akibat yang diramalkan akan mengikuti tindakan dan perbuatan jahat mereka dengan serta-merta. Tidak bercakap tentang hari dan bulan dan tahun, berlakunya keputusan mungkin berabad-abad lamanya.
10 Maksudnya, "Bagi yang lain, satu perkara mungkin terbuka dan diketahui tetapi banyak perkara lain yang tersembunyi, sama ada malaikat atau jin, nabi atau orang kudus, atau orang-orang saleh yang lain, tidak seorangpun yang mengetahui segala-galanya. Dia tahu semua yang telah berlalu, apa yang ada sekarang, dan semua yang akan berlaku pada masa akan datang. "
11 "Yang Maha Perkasa": Dia yang dominan atas segala-galanya: tidak ada kuasa di alam semesta yang boleh menghalang-Nya dalam Rancangan dan kehendak-Nya dan menghalang perintah-Nya daripada dikuatkuasakan. Segala-galanya adalah lemah. kepada-Nya dan tidak ada yang dapat menahan Dia.
Iaitu, Dia tidak tiran terhadap makhluk-makhlukNya, tetapi Maha Pemurah dan Maha Mengasihani walaupun menjadi dominan dan memiliki segala kuasa dan kuasa.
13 Iaitu, "Di alam semesta yang tak terbatas ini Dia telah menciptakan banyak perkara, tetapi tidak ada yang jelek dan berbahaya: semuanya mempunyai keindahan tersendiri: segalanya bersifat proporsional dan simetris dengan cara sendiri. Satu tujuan tertentu, Dia telah memberikannya yang paling sesuai, bentuk dan melaburkannya dengan yang paling: kualiti yang tidak dapat dikerjakannya. Tidak ada struktur yang lebih baik dan lebih sesuai dapat dipahami, misalnya, untuk mata dan telinga yang telah dibuat untuk melihat dan pendengaran. Udara mempunyai kualiti yang sama yang sepatutnya dimiliki untuk tujuan yang telah dibuatnya, dan air itu adalah kualiti yang sama untuk tujuan yang dibuatnya. Tiada siapa yang boleh menunjukkan apa-apa kecacatan atau kecacatan dalam reka bentuk apa-apa yang dibuat oleh Tuhan, dan tidak ada sesiapa boleh menawarkan perubahan atau pengubahsuaian di dalamnya. "
14 Maksudnya, "Pada mulanya Dia menciptakan manusia secara langsung oleh perbuatan Penciptaan-Nya sendiri, dan kemudian meletakkan manusia pada dirinya sendiri sebagai kemampuan menanam sehingga lelaki yang sama terus dihasilkan oleh sperma-Nya. kesedaran dan keikhlasan kepada gabungan unsur-unsur duniawi oleh Komandan kreatifnya sehingga ciptaan yang indah seperti manusia muncul, oleh satu lagi tindakan yang sangat baik. Dia meletakkan diri dalam organisme manusia seperti jentera yang indah untuk menghasilkan lebih banyak lelaki yang serupa di masa depan, yang cara berfungsi sangat mengagumkan dan menakjubkan.
Ini adalah salah satu daripada ayat-ayat Al-Qur'an, yang menunjukkan kepada penciptaan langsung manusia pertama. Para saintis sejak zaman Darwin merasa sangat kritis terhadap konsep ini dan telah menolaknya dengan penghinaan sebagai tidak ilmiah. Tetapi hakikatnya ialah mereka tidak boleh menyingkirkan konsep penciptaan langsung kuman pertama, jika bukan manusia pertama, atau spesies haiwan pertama. Jika penciptaan tidak diterima, maka seseorang itu harus menerima idea yang benar-benar tidak masuk akal bahawa kehidupan berasal secara tidak sengaja; walaupun bentuk hidup yang paling sederhana seperti yang terdapat di dalam organisma sel tunggal begitu penuh dengan kerumitan dan kehalusan yang menyangkutnya sebagai hasil daripada kemalangan akan menjadi satu juta kali lebih tidak saintifik idea daripada apa yang evolusionis memikirkan penciptaan. Dan sekiranya diterima bahawa kuman pertama terjadi dengan suatu tindakan penciptaan langsung, maka tidak lagi sukar untuk menerima bahawa ahli pertama dari setiap spesies kehidupan haiwan diciptakan oleh penciptaan Pencipta sendiri, dan kemudian perlumbaannya bermula melalui pelbagai bentuk pengambilan. Sekiranya menerima konsep ini akan menjelaskan semua teka-teki dan kerumitan yang masih belum dapat diselesaikan dalam teori evolusi mereka walaupun semua teori saintifik oleh para pengikut Darwinisme. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 1 dari An-Nisa ', EN 10 dan 146 dari AI-A'raf, dan EN 17 dari Al-Hijr).
15 "Membentuknya": mengembangkannya dari organisma mikroskopik menjadi manusia yang penuh dan menyempurnakannya dengan anggota badan dan organ-organ lain badan.
16 "Roh" tidak semata-mata membayangkan kehidupan yang disebabkan oleh sesuatu yang hidup bergerak, tetapi ciri-ciri manusia penting yang menimbulkan kesadaran dan pemikiran, kebijaksanaan dan penghakiman, pengertian, dan diskriminasi, oleh sebab ia dibezakan dari semua ciptaan-ciptaan lain di dunia dan menjadi pemilik kepribadian dan diri dan layak menjadi wakil Allah. Allah telah memanggil "Roh" ini sendiri, sama ada kerana ia adalah milik-Nya sendiri, dan yang dikaitkan dengan diri-Nya adalah seperti halnya disebabkan oleh tuannya, atau kerana sifat-sifat pengetahuan, pemikiran, kesadaran, , dan sebagainya dengan manusia yang dicirikan adalah pantulan kepada sifat-sifat Allah. Mereka tidak timbul dari sebarang gabungan perkara, tetapi dari Allah sendiri. Manusia telah menerima pengetahuan dari Pengetahuan Allah, kebijaksanaan dari hikmat Allah, dan kebijaksanaan dan wewenang dari Allah SWT. Dia tidak menerima ini dari sumber yang tanpa pengetahuan, tanpa kebijaksanaan dan tanpa kebijaksanaan dan kuasa. (Untuk penjelasan lanjut, lihat EN 19 dari AI-Hijr).
17 Ini adalah cara yang baik untuk mengatakan sesuatu. Sebelum menyebut "bernafas kepada-Nya semangat-Nya", manusia telah dirujuk kepada orang ketiga: "Dia menciptakannya ..... menyebarkan keturunannya ...... berbentuk dia ...... menghembuskan nafas kepadanya semangatnya, "sehingga pada masa itu dia tidak layak ditangani. Kemudian, ketika roh itu telah dihirup ke dalam dirinya, dia menjadi layak mendapat kehormatan dan dikatakan: "Dia memberi kamu telinga ... memberi kamu mata ... hatimu telah memberi kamu hati," Roh, manusia menjadi layak ditangani.
Telinga dan mata bermaksud alat-alat yang mana manusia memperoleh pengetahuan. Walaupun deria rasa dan sentuhan dan bau juga merupakan instrumen untuk mendapatkan pengetahuan, pendengaran dan penglihatan yang utama dan sejauh ini pancaindera yang lebih penting. Oleh itu, Al-Quran hanya menyebutkan kedua-dua tempat ini sebagai karunia Allah yang paling penting bagi manusia. "Jantung" bermaksud fikiran yang mengatur maklumat yang diperoleh melalui deria dan menarik kesimpulan darinya, dan memilih cara tindakan yang mungkin dan memutuskan untuk mengikutinya.
18 Itulah, "Semangat manusia yang indah dengan sifat-sifat yang sangat baik itu belum diberikan kepadamu, supaya kamu hidup seperti binatang di dunia dan merancang kehidupan bagimu sebagai seekor binatang. Engkau diberikan mata sehingga kamu dapat melihat perkara-perkara dengan wawasan dan bukannya anda harus hidup seperti orang buta, anda diberikan kereta supaya anda boleh mendengar perkara dengan perhatian dan bukannya anda harus hidup seperti orang pekak, anda diberi hati supaya anda dapat memahami realiti dan mengamalkan cara yang betul dalam pemikiran dan tindakan dan bukannya anda perlu membelanjakan semua keupayaan anda untuk mengumpulkan cara-cara menyuburkan dan mengekalkan animasi anda, atau anda boleh merangka falsafah dan program pemberontakan terhadap Pencipta anda. Setelah menerima berkat-berkat yang tidak ternilai dari Tuhan, apabila anda mengamalkan politeisme dan ateisme, apabila anda menganggap diri anda sebagai tuhan atau menjadi hamba tuhan-tuhan yang lain, apabila anda kehilangan diri anda dalam keseronokan sensual dengan melayani nafsu anda, anda sebenarnya memberitahu anda Tuhan: "Kami tidak layak menerima berkat ini: Kamu seharusnya menjadikan kita monyet, atau serigala, atau buaya, atau gagak, bukan manusia."
19 Setelah menjawab bantahan orang-orang kafir tentang kenabian dan Tauhid kini keberatan mereka tentang akhirat, yang merupakan kepercayaan asas ketiga Islam, sedang ditangani. Konjungsi waw (dan) pada permulaan ayat menghubungkan ayat ini dengan tema yang terdahulu, seolah urutannya seperti ini: "Mereka berkata: Muhammad bukanlah Rasul Allah," "Mereka berkata: Allah bukanlah Satu dan satu-satunya Dewa, "dan" Mereka berkata: kita tidak akan dibangkitkan semula selepas kematian.
20 Jurang antara sebelum dan ayat ini telah ditinggalkan untuk pendengar untuk mengisi. Keberatan orang-orang kafir seperti yang dijelaskan dalam ayat pertama sangat tidak masuk akal sehingga tidak perlu dirasakan untuk menolaknya. Hanya sebutannya dianggap cukup untuk menunjukkan kealpaannya. Bagi kedua-dua bahagian yang membentuk arc bantahan kedua-dua tidak munasabah. Pepatah mereka: "Apabila kita menjadi debu" tidak bermakna apa yang "kita" tidak boleh menjadi debu. Debu adalah takdir badan selepas ia menjadi tidak "kita" Tubuh itu sendiri bukanlah "kita". Apabila hidup, anggota badan dan bahagian badan lain boleh dipotong satu demi satu, tetapi "kita" tetap utuh. Tiada bahagian daripadanya dipotong dengan anggota badan terputus. Dan apabila "kita" telah mengosongkan badan, "kita" tidak lagi terpakai walaupun dalam pengertiannya yang paling jauh walaupun tubuh masih tetap utuh. Itulah sebabnya seorang kekasih yang ikhlas pergi dan menguburkan tubuh kekasihnya, kerana kekasih tidak ada lagi di dalam tubuh. Dia tidak membebaskan yang dicintai tetapi badan kosong, yang pernah menjadi rumah kekasihnya. Oleh itu, premis pertama dari bantahan orang kafir adalah tidak berasas. Bagi bahagian kedua, "Adakah kita akan dicipta semula?" soalan ini yang mengandungi kejutan dan penafian tidak akan timbul, mempunyai keberatan yang dipertimbangkan dan diambil kira makna "kita" dan penciptaannya. Kewujudan ini "kita" ini tidak lebih daripada sedikit bahan arang batu dan besi dan limau dan sonik yang lain dari bumi yang ada bersama dari sini dan di sana untuk menggabungkan diri mereka ke dalam tubuh, yang menjadi rumah "kita". Kemudian apa yang berlaku apabila ia mati? Apabila "kita" telah meninggalkan badan, bahan konstituen tempat tinggalnya yang berkumpul dari pelbagai bahagian bumi kembali ke bumi yang sama. Persoalannya ialah: Dia yang membuat rumah ini untuk "kita", bolehkah Dia tidak membuat rumah yang sama dari bahan yang sama sekali lagi dan menyelesaikan "kita" di dalamnya? Apabila ini berlaku sebelum ini dan sebenarnya ada, apa yang boleh menghalang kemungkinannya dan yang sedia ada sebagai fakta sebenar sekali lagi? Ini adalah perkara-perkara seperti yang dapat difahami oleh penerapan sedikit akal sehat. Tetapi kenapa manusia tidak membenarkan fikirannya untuk berfikir? Mengapa dia menimbulkan bantahan yang tidak bermakna tentang kehidupan akhirat dan akhirat? Mengeluarkan semua butiran ini, Allah telah menjawab soalan ini dalam ayat kedua, dengan berkata: "Sesungguhnya mereka tidak percaya kepada pertemuan dengan Tuhan mereka." Itulah, "Perkara yang sebenarnya bukanlah bahawa rekreasi manusia adalah sesuatu yang aneh dan jauh dari kemungkinan, yang mereka tidak dapat faham, tetapi sebenarnya, apa yang menghalang mereka daripada memahami ini adalah keinginan mereka untuk hidup secara bebas dan bebas di dunia dan melakukan apa-apa dosa, apa-apa kelebihan yang mereka kehendaki dan kemudian melepaskan Scot bebas dari sini: mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan untuk apa-apa, dan juga tidak bertanggungjawab terhadap salah laku mereka. "
21 Itulah, "ego kamu 'tidak akan bercampur dengan debu, tetapi apabila tiba waktunya berakhir, malaikat malaikat Allah akan datang dan akan membawanya keluar dari tubuh dan merebutnya dengan sepenuhnya. sebahagian daripadanya akan dibenarkan menjadi debu dengan tubuh. Ia akan diambil utuh menjadi penjagaan dan diproduksi di hadapan Tuhannya. "
Marilah kita mempertimbangkan dengan terperinci beberapa fakta yang telah dibentangkan dalam ayat singkat ini:
(1) Ia mengatakan bahawa kematian tidak berlaku sebagai satu perkara yang tentunya, seperti berhenti jam tangan secara tiba-tiba apabila ia memerlukan penggulungan semula, tetapi untuk tujuan ini Allah telah melantik seorang malaikat istimewa, yang datang untuk menerima jiwa tepat dalam cara sebagai penerima rasmi mengambil sesuatu ke dalam jagaannya. Daripada butir-butir yang telah disebutkan di tempat-tempat lain di dalam Al-Qur'an, menjadi jelas bahawa malaikat utama kematian mempunyai seluruh anggota malaikat di bawahnya, yang melaksanakan berbagai tugas sehubungan dengan menyebabkan kematian, merampas jiwa dan membawanya ke dalam jagaan.Lebih-lebih lagi, rawatan mereka terhadap seorang yang bersalah adalah berbeza daripada mereka merawat jiwa yang percaya dan benar. (Untuk perincian, lihat An-Nisa ': 97, AI-An`am: 93, An-Nahl: 28, AI-Waqi'ah: 83-94).
(2) Ia juga menunjukkan bahawa manusia tidak akan wujud selepas kematian, tetapi jiwanya selamat dari tubuh. Kata-kata Al-Qur'an: "Malaikat maut akan menyerang kamu sepenuhnya," menunjukkan kenyataan yang sama. Untuk sesuatu yang tidak wujud tidak boleh dirampas. Mengambil sesuatu dan mengambilnya ke dalam jagaan menunjukkan bahawa barang yang dirampas itu harus memiliki seizer.
(3) Ia juga menunjukkan bahawa pada masa kematian apa yang disita bukanlah kehidupan biologi manusia tetapi diri sendiri, ego nya, yang digabungkan dengan kata-kata seperti "Saya" dan "kita" dan "kamu". Apa saja keperibadian yang telah dibangunkan oleh ego ini semasa kegiatan hidupnya di dunia, yang sama dibawa keluar secara utuh secara keseluruhan, tanpa mempengaruhi sebarang peningkatan atau pengurangan dalam ciri-cirinya, dan yang sama dibuat kembali kepada Tuhannya selepas kematian. Keperibadian yang sama akan diberi kelahiran baru dan badan baru di akhirat; yang sama akan dikenakan perbicaraan; yang sama akan dipanggil ke akaun; dan yang sama akan mengalami ganjaran atau hukuman.
22 Ini akan menjadi kejadian apabila setelah kembali kepada Tuhannya 'ego' manusia akan berdiri di hadapan-Nya untuk memberikan pertimbangan terhadap perbuatannya.
23 Sekalipun demikian, "Sekiranya kehendak Kami memberi petunjuk kepada orang-orang setelah mereka memerhatikan dan mengalami realiti, Kami tidak akan membawa anda ke sini setelah membuat anda menjalani ujian keras ini di dunia. bimbingan sebelum ini Tetapi kami mempunyai skim yang berbeza untuk anda dari awal lagi. Kami ingin menguji anda dengan mengekalkan realiti yang tersembunyi dari mata dan deria anda untuk melihat sama ada anda boleh mengenalinya dengan akal anda selepas melihat tanda-tanda dalam alam semesta dan diri anda sendiri atau tidak, sama ada anda boleh mengambil kesempatan daripada bantuan yang Kami berikan kepada anda melalui Nabi dan Buku Kita untuk mengiktiraf realiti atau tidak, dan sama ada selepas mengetahui realiti anda dapat mencapai kawalan sedemikian terhadap diri anda atau bukannya anda perlu membebaskan diri dari penyembahan hawa nafsu dan hawa nafsu anda dan percaya kepada realiti dan memperbaiki cara dan sikap anda dengan sewajarnya.Anda telah gagal dalam ujian ini.Ketika menetapkan ujian yang sama sekali lagi akan menjadi sia-sia . Jika ujian kedua ditetapkan dalam keadaan apabila anda mengingati segala sesuatu yang telah anda lihat dan didengar di sini, ia tidak akan menjadi ujian sama sekali. Dan jika, seperti sebelum ini, anda diberikan kelahiran semula di dunia, sementara anda tidak ingat apa-apa dan realiti itu tersembunyi daripada anda, dan anda akan menetapkan ujian sekali lagi sebelum keputusannya tidak akan berlaku. "(Untuk penjelasan lanjut, sec-Baqarah: 210, Al-An`am: 7-9, 27-28, 158; Yunus: 19; AI-Mu'minun: 99-100).
24 Petunjuk adalah apa yang Allah katakan, yang menegaskan Setan, pada penciptaan Adam: Dalam ay. 69-88 dari Surah Sad kisah keseluruhan masa itu telah dikaitkan. Apabila Syaitan enggan sujud di hadapan Adam dan meminta waktu sehinggalah Kebangkitan untuk menggoda umat manusia, Allah telah menjawab: "Yang benar adalah ini, dan kebenaran hanya saya katakan, bahawa saya akan mengisi neraka bersama kamu dan semua orang yang mengikuti kamu dari kalangan manusia. "
Perkataan ajma'in (kesemuanya bersama) di sini tidak bermaksud bahawa semua jin dan semua manusia akan dibuang ke Neraka, tetapi itu berarti bahawa orang-orang dan orang-orang yang mengikutinya, akan dibuang ke neraka bersama-sama.
25 Maksudnya, "Anda menjadi sangat diserap dalam pencarian keseronokan di dunia yang anda terlupa sepenuhnya bahawa anda harus berjumpa dengan Tuhanmu pada hari ini."
26 Dengan kata lain, mereka tidak menganggapnya sebagai di bawah martabat mereka untuk menyerahkan pandangan palsu mereka dan mempercayai ayat-ayat Allah dan mengamalkan khidmat dan ketaatan-Nya. Kebencian mereka tidak menghalang mereka daripada menerima kebenaran dan taat kepada Tuhan mereka.
27 Itu adalah, "Mereka menyembah Tuhan mereka dan bukannya menikmati keseronokan sensual pada waktu malam, mereka tidak seperti penyembah dunia, yang mencari hiburan dalam muzik dan menari, minum dan membuat kesenangan, pada malam hari untuk mendapatkan bantuan dari keletihan dan buruh dan tenaga kerja hari ini. Sebaliknya, apabila mereka bebas dari kerja dan tugas mereka hari ini, mereka mengabdikan diri mereka untuk menyembah Tuhan mereka, menghabiskan malam mereka dalam peringatan-Nya, menggeletar takut kepada-Nya, dan meratap semua harapan mereka Dia. " "Siapa yang meninggalkan tempat tidur mereka" tidak bermakna bahawa mereka tidak tidur sama sekali pada waktu malam, tetapi mereka menghabiskan sebahagian malam dalam ibadah Allah.
28 Dalam asal, rizq: peruntukan yang sah. Peruntukan yang menyalahi undang-undang telah tidak disebutkan oleh rizq oleh Allah. Oleh itu, ayat itu bermaksud: Mereka membelanjakan dari apa yang sedikit atau banyak peruntukan murni yang Kami berikan kepada mereka; mereka tidak melabur dan tidak mengambil kekayaan yang menyalahi undang-undang untuk memenuhi perbelanjaan mereka.
29 Bukhari, Muslim, Tirmidhi dan Imam Ahmad dengan cara yang berbeza disebutkan atas kewenangan Hadrat Abu Hurairah bahawa nabi berkata: "Allah berfirman: Aku telah bersiap sedia untuk hamba-hambaKu yang benar yang belum dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, dan tidak pernah dibayangkan oleh mana-mana lelaki. "Perkara yang sama telah dilaporkan dengan sedikit perbezaan dalam kata-kata oleh Hadrat Abu Sa'id Khudri, Mughirah bin Shu`bah dan Sahl bin Sa'd as-Sai'di dari nabi dan berkaitan dengan pautan yang sahih oleh muslim. Ahmed, Ibn Jarir dan Tirmidzi.
30 Di sini mu min (percaya) dan Fasiq (berdosa) telah digunakan sebagai dua istilah yang berbeza. Mu 'min adalah orang yang percaya kepada Allah sebagai Tuhannya dan Satu-satunya Dewa dan mengamalkan ketaatan Hukum yang Allah telah turunkan melalui Nabi-Nya. Bertentangan dengan ini, Fasiq adalah orang yang mengamalkan sikap fisq (ketidaktaatan, pemberontakan, kemerdekaan dan ketaatan kepada orang lain daripada Allah).
31 Itulah, "Mereka tidak boleh mempunyai cara pemikiran dan kehidupan yang sama di dunia atau mereka tidak dapat dilayan oleh Tuhan di akhirat."
32 Maksudnya, "Taman-taman tidak semata-mata untuk menjadi hiburan bagi mereka, tetapi mereka akan menjadi tempat kediaman mereka di mana mereka akan hidup selama-lamanya.
33 "Siksaan yang lebih besar" adalah azab akhirat, yang akan dikenakan ke atas orang-orang yang bersalah akibat ketidakpercayaan dan ketidakpatuhan. Sebaliknya, "azab yang lebih rendah" membuktikan kebinasaan yang menimpa manusia bahkan di dunia ini, misalnya, penyakit dalam kehidupan individu, kematian orang yang dekat dan sayang, kecelakaan serius, kerugian, kegagalan, dll. Dan badai, gempa bumi , banjir, wabak, kebuluran, rusuhan, peperangan dan banyak lagi bencana lain, dalam kehidupan kolektif, yang menjejaskan ratusan ribu orang serentak. Alasan yang diberikan untuk menghantar kemusnahan ini adalah bahawa rakyat perlu mengambil perhatian sebelum mereka terlibat dalam "azab yang lebih besar" dan melepaskan sikap dan cara hidup yang akibatnya mereka akan mengalami azab yang lebih besar pada akhirnya. Dalam erti kata lain, ini bermakna ini: Allah tidak menyimpan manusia dalam keamanan yang sempurna di dunia supaya dia dapat hidup dalam damai sejahtera, dan terlibat dalam salah faham bahawa tidak ada kekuasaan di atasnya, yang dapat menyebabkan dia membahayakan.Tetapi Allah telah mengaturkan perkara-perkara yang Dia menghantar bencana dan malapetaka kepada individu dan juga negara-negara dan negara-negara dari semasa ke semasa, yang memberi manusia perasaan bahawa dia tidak berdaya dan ada tentang Dia Yang Maha Kuasa Tuhan yang memerintah-Nya Kerajaan sejagat. Kecelaruan ini mengingatkan setiap individu dan kumpulan dan negara bahawa terdapat Kuasa lain di atasnya Yang mengendalikan nasib mereka. Segala-galanya belum diletakkan di tempat pembuangan manusia. Kekuatan sebenar berada di tangan Yang Maha Kuasa. Apabila malapetaka dari Dia turun ke atas manusia, anda tidak boleh menghindarinya dengan artifisial, dan tidak dapat melarikan diri daripadanya dengan menggunakan jin, atau roh, atau tuhan atau dewi, atau nabi atau kudus. Dianggap dalam cahaya ini, malapetaka ini bukan semata-mata malapetaka melainkan amaran-amaran Tuhan, yang dihantar untuk membuat manusia sedar akan realiti dan menghapus kesalahpahamannya. Sekiranya manusia mempelajari pelajaran dari ini dan membetulkan kepercayaan dan kelakuannya di dunia, dia tidak perlu menghadapi azab yang lebih besar dari Allah di akhirat. "
34 "Tanda-tanda Tuhannya" termasuk semua tanda-tanda. Tafsiran semua ayat al-Quran dalam hal ini menunjukkan bahawa Tanda-tanda ini adalah enam jenis berikut:
(1) Tanda-tanda yang terdapat dalam segala hal dari bumi ke langit dan dalam sistem alam semesta secara keseluruhan.
(2) Tanda-tanda yang terdapat dalam ciptaan manusia dan dalam perlembagaan dan badannya.
(3) Tanda-tanda yang terdapat dalam intuisi manusia, fikirannya yang tidak sedarkan diri dan bawah sedar dan dalam konsep moralnya.
(4) Tanda-tanda yang terdapat dalam pengalaman sejarah manusia yang berterusan.
(5) Tanda-tanda yang terdapat di dalam, menimpa malapetaka duniawi dan syurgawi pada manusia.
(6) Dan di atas semua ini, wahyu-wahyu yang Allah kirimkan melalui Nabi-Nya sehingga manusia dapat dipahami dengan cara yang rasional tentang kenyataan-kenyataan tersebut, yang ditunjukkan oleh semua Tanda-tanda yang disebutkan di atas.
Semua Tanda-tanda ini menyatakan secara konsisten dan jelas: `Wahai manusia, kamu tidak ada Tuhan, atau hamba dari banyak tuhan, tetapi Tuhan kamu hanyalah Satu Tuhan: tidak ada jalan hidup lain yang sesuai untuk kamu melainkan cara pelayanan dan ketaatan-Nya . Anda tidak dibiarkan menjalani lif yang bebas dan bebas dan tidak bertanggungjawab di dunia ini, tetapi anda perlu hadir sebelum Tuhan dan membuat akaun perbuatan anda selepas aktiviti hidup anda di sini berakhir, dan dihargai atau dihukum sewajarnya. Oleh itu, ada kepentingan sendiri bahawa anda harus mengikuti petunjuk yang Tuhan telah menghantar melalui Nabi-Nya dan Buku-Nya untuk pengajaran anda dan berhenti daripada cara angkat bebas. "Sekarang, jelas, lelaki yang telah diberi amaran begitu banyak cara yang berbeza, yang memberi tanda-tanda yang tidak diingini yang berbeza, dan yang telah diberkati dengan mata untuk melihat dan kereta-kereta untuk mendengar dan fikiran untuk berfikir, tetapi dia menutup matanya kepada semua Tanda-tanda ini, dan menutup kereta kepada peringatan para pesulapnya, dan menggunakan fikirannya juga untuk mencipta falsafah bodoh dan buta hanya boleh menjadi orang yang celaka dan jahat. Dia hanya patut diberikan hukuman penuh untuk pemberontakan ketika dia muncul di hadapan Tuhannya setelah tamatnya tempoh ujian di dunia.
35 Alamat itu nampaknya kepada nabi, tetapi orang yang sebenarnya adalah orang yang meragui kenabiannya dan wahyu Kitab Ilahi kepadanya. Dari sini wacana beralih kepada tema yang sama yang disebutkan di permulaan Surah (ayat 2-3). Orang-orang kafir Makkah berkata: "Tidak ada kitab yang telah turun kepada Muhammad (yang menjadi damai sejahtera Allah) dari Allah. Dia telah membuatnya sendiri, tetapi mendakwa bahawa ia telah diturunkan oleh Allah". Jawapan pertama untuk ini diberikan dalam ayat-ayat awal. Inilah jawapan kedua. Perkara pertama yang disebut dalam hal ini ialah: "Wahai Nabi, orang-orang yang tidak mengenalinya menganggapnya sebagai mustahil bahawa Kitab itu harus diturunkan kepadamu, dan menginginkan agar setiap orang lain sekurang-kurangnya harus terlibat dalam kecurigaan mengenainya walaupun dia tetapi menolak wahyu Kitab kepada seorang hamba dari Allah bukan peristiwa baru dan baru, yang mungkin telah terjadi buat kali pertama hari ini dalam sejarah manusia. Sebelum Buku ini telah diturunkan kepada beberapa Nabi, yang terkenal di kalangan mereka adalah Kitab yang diturunkan kepada Nabi Musa (saw). Buku yang sama telah diturunkan kepadamu sekarang. Oleh itu, tidak ada yang aneh dan aneh dalam hal ini, yang mungkin menyebabkan keraguan dalam minda rakyat. "
36 Itulah, "Kitab itu dijadikan panduan bagi anak-anak Israel, dan Kitab ini juga telah diturunkan untuk bimbingan kamu." Seperti telah dijelaskan dalam ayat 3, makna penuh ayat ini boleh hanya difahami jika seseorang memandang latar belakang sejarah. Sejarah membawa bukti, dan orang kafir Makkah juga tidak menyedari, bahawa anak-anak Israel telah menjalani kehidupan yang sengsara selama berabad-abad di Mesir. Pada itu. Juncture, Allah. membangkitkan Nabi Musa di kalangan mereka, dan menyerahkan mereka dari perbudakan. Kemudian Dia menurunkan Kitab di antara mereka, yang mana bangsa yang ditindas dan ditakdirkan menjadi pedoman dan menjadi negara terkemuka di dunia. Dengan merujuk kepada latar belakang sejarah ini, orang Arab diberitahu: 'Seperti halnya Kitab itu dipandu untuk bimbingan orang Israel, begitu juga Buku ini telah dipandu untuk bimbingan anda. "
37 Maksudnya, "Apa pun kemajuan yang dibuat oleh anak-anak Israel dan apa saja yang telah dicapai oleh Kitab-kitab itu, bukan semata-mata disebabkan sebab Kitab telah diutus di kalangan mereka, bukannya azimat yang mereka mungkin digantung di leher mereka dan mereka mungkin telah mula menaikkan langkah-langkah kemuliaan di bawah pengaruh yang baik dan perlindungannya, tetapi kemuliaan itu adalah hasil langsung dari kepercayaan mereka yang kuat dalam Revelations of Allah, dan kesabaran dan ketabahan yang mereka tunjukkan dalam mengikuti Hukum Ilahi. orang-orang Israel sendiri juga kepimpinan hanya jatuh kepada orang-orang yang benar-benar beriman kepada Kitab Allah dan tidak tergoda sama sekali oleh keserakahan keuntungan dan kesenangan dunia.Dalam cinta mereka kepada kebenaran mereka berdiri teguh terhadap setiap bahaya, menanggung segala kerugian dan penderitaan, dan berusaha sepenuhnya terhadap setiap kekuatan bermusuhan, dari nafsu diri mereka sendiri kepada musuh-musuh luaran Iman yang benar, maka hanya mereka yang menjadi pemimpin orld. Objektifnya adalah untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir Arab bahawa ketika kedatangan Kitab Allah telah menentukan nasib anak-anak Israel, maka Buku ini akan menentukan nasib di antara kamu. Kini hanya orang-orang yang akan menjadi pemimpin, yang akan mempercayainya dan mengikuti Kebenaran yang dikemukakan olehnya dengan sabar dan tegas. Mereka yang berpaling daripadanya ditakdirkan untuk kegagalan dan keburukan. "
38 Perumpamaan itu adalah perbezaan dan perpecahan di mana anak-anak Israel terlibat setelah mereka kehilangan iman dan kepercayaan dan menyerahkan ketaatan kepada para pemimpin mereka yang benar dan diberikan kepada ibadah dunia. Satu hasil daripada ini adalah jelas dan sebelum seluruh dunia: mereka menderita kehinaan dan kejam dan kemalangan; hasil yang lain adalah yang tidak diketahui, kepada dunia: ia akan muncul pada hari kiamat. "
"Seandainya mereka tidak mempelajari apa-apa pengajaran yang merasakan pengalaman sejarah yang berterusan ini kepada mana-mana negara Rasulullah datang, keputusan takdirnya bergantung kepada sikap yang diterima pakai kepadanya? Jika menolak Rasulnya, orang yang melepaskan diri adalah orang-orang yang beriman kepada Rasul, dan orang-orang yang kafir menjadi objek peringatan selama-lamanya. "
40 Menjaga konteks memandangkan ia menjadi jelas bahawa perkara ini tidak disebutkan di sini demi memberikan hujah untuk kehidupan selepas kematian, seperti biasa yang terdapat di dalam Al-Qur'an, tetapi dalam konteks ini objeknya berbeza. Sebenarnya, ini mengandungi perumpamaan halus untuk kesan ini: "Sama seperti orang yang melihat tanah yang tandus tidak dapat membayangkan bahawa ia akan pernah mekar dan membengkak dengan tumbuh-tumbuhan, tetapi satu hujan hujan yang dihantar oleh Tuhan mengubah warna sama sekali, Begitu juga dengan mesej Islam pada masa ini. Orang berfikir bahawa ia tidak akan mendapat tanah, tetapi satu manifestasi kekuatan dan rahmat Allah akan menyebabkannya mendapat kemuliaan yang akan dikagumi oleh rakyat. "
41 Maksudnya, "Kamu mengatakan bahawa pertolongan Allah akan menjangkau kamu dan penolak kamu akan ditimpa kemurkaan-Nya, kemudian katakan kepada kita: Bilakah ini akan terjadi, bilakah penghakiman akan berlalu di antara kamu dan kami?"
42 Itulah, "Bukanlah sesuatu yang anda perlu merasa tidak sabar dan tidak bersalah, apabila azab Allah datang, anda tidak akan mempunyai masa untuk memperbaiki jalan anda. Buat yang terbaik dari masa yang tersedia sebelum kedatangan azab sekiranya kamu hanya percaya apabila kamu melihat azab itu, maka tidak akan mendatangkan apa-apa kepadamu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan