Khamis, 22 Februari 2018

15. Surah Al Hijr

0 Comments
Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an - Makna Al-Qur'an


<Ijaz Ulang> 15. Surah Al Hijr (The Rocky Tract)

Statistik

Juz 14 – 15.AlHijr 1-99 – 16.AnNahl 128  


Ibrah

Slide


7

Nama

Surah ini mengambil namanya dari ayat 80. [QS15:80] CQ(15:80:4) KK(15:80:4)

Tempoh Wahyu

Sudah jelas dari topik dan gayanya bahawa tempoh wahyunya adalah sama seperti Surah Ibrahim, kerana dua perkara yang cukup menonjol dalam latar belakangnya. Pertama, ia muncul dari peringatan berulang di Surah ini walaupun walaupun nabi telah menyebarkan Mesej selama bertahun-tahun, rakyatnya secara umum tidak menunjukkan sebarang kecenderungan terhadap penerimaannya, mereka telah menjadi semakin banyak mengejek dan degil dalam pertentangan, permusuhan dan cemuhan mereka dengan peredaran masa. Kedua, ketika itu Nabi saw mulai merasa bosan dengan usaha keras untuk membasmi kekafiran dan penentangan kaumnya. Itulah sebabnya Allah telah menghiburkan dan menghiburkan dia terus-menerus dengan cara memberi semangat.

Topik dan Tema Pusat

Walaupun topik utama surah adalah:
  1. amaran kepada mereka yang menolak Mesejnya, menentangnya gigi dan kuku, dan mengejeknya, dan
  2. keselesaan dan galakan kepada nabi,
Ini tidak bermakna Surah ini tidak mengandungi peringatan dan arahan. Sebagai hakikatnya, Al-Quran tidak pernah mengurungkan dirinya sebagai amaran; menegur dan menegur, tetapi tempat peranginan mendakwa di setiap tempat yang sesuai. Oleh itu, Surah ini mengandungi hujah-hujah ringkas untuk Tauhid di satu pihak, dan peringatan dalam kisah Adam dan Syaitan di pihak yang lain.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[1] Alif Lam Ra. Inilah ayat-ayat Kitab Suci dan Al-Quran yang jelas. 1
[2-5] Masa adalah tidak jauh apabila orang yang sama yang telah menolak untuk menerima (Mesej Islam) akan menyesal dan berkata, "kami berharap kami telah menyerah kepadanya!" Biarkan mereka sendirian untuk makan, minum dan bersukacita dan disesatkan oleh harapan palsu. Mereka akan menyedari. Kami telah menetapkan satu jeda bagi setiap kediaman yang kami hancurkan sebelum ini. 2 Tiada komuniti dimusnahkan sebelum tamat tempohnya dan tidak dibenarkan untuk bertahan hidup.
[6-9] Mereka berkata, "Engkau, yang telah diturunkan perkataan Ilahi, sudah pasti gila, mengapa Engkau tidak membawa para malaikat sebelum kami, jika apa yang engkau katakan itu benar?" Kami tidak menghantar malaikat dengan cara ini. Apabila mereka turun, mereka turun dengan kebenaran, dan kemudian rakyat tidak diberi tempoh. 5 Mengenai Pidato ini, Kami telah menurunkannya, dan Kami sendiri akan memeliharanya. 6
[10-15] Wahai Muhammad! Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul sebelum kamu di kalangan orang-orang kuno. Tetapi mereka mengejek setiap Rasul yang datang kepada mereka. Walaupun Kami memintanya masuk ke dalam hati mereka (seperti tongkat), mereka tidak akan mempercayainya. 7 Dan yang sama telah menjadi jalan orang-orang semenjak zaman dahulu. Sekalipun Kami telah membuka pintu untuk mereka di syurga, dan mereka telah mula naik lebih tinggi pada siang hari, mereka akan berkata. "Mata kami telah terpesona, tidak, kami telah tersihir."
[16-18] Dan Kami telah membagi-bagikan langit ke dalam banyak tempat yang diperkuat untuk memelihara dan menghiasi dan menghiasi mereka dengan adil, 9 dan menjaga mereka dari setiap Syaitan yang terkutuk. 10 Tidak ada syaitan yang dapat melewati mereka kecuali bahwa penampan eaves mungkin mendengar sesuatu, 11 tetapi nyala api mengejar pengumpan itu. 12
[19-20] Kami menghulurkan Bumi, dan meletakkan gunung-gunung dengan tegas ke atasnya, dan menyebabkan tumbuh di dalamnya semua jenis sayur dalam ukuran seimbang. 13 Dan Kami sediakan baginya rezeki bagi kamu dan bagi makhluk-makhluk lain yang kamu tidak berikan.
[21] Tidak ada harta benda yang tidak ada bersama-sama dengan Kami, dan Kami menurunkan tiap-tiap benda dengan cara yang sesuai. 14
[22] Dan Kami menurunkan angin yang membaja, lalu Kami menurunkan air dari langit, kemudian Kami memberikannya kepada kamu untuk diminum; dan bukan kamu yang memegang simpanan kekayaan ini.
[23-25] Kami itulah yang memberi hidup dan mati, dan Kami akan menjadi pewaris bagi semua orang. 15 Kami mempunyai pengetahuan penuh tentang orang-orang yang hidup sebelum kamu, dan Kami mengawasi pengganti mereka.Sesungguhnya Tuhanmu akan mengumpulkan mereka kerana Dia Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui. 16
[26-43] Kami mencipta manusia dari tanah liat yang kering tanah yang busuk: 17 dan di hadapannya Kami jadikan Jinn dari api panas. 18 Dan ingatlah ketika masa Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat yang kering dari tanah yang busuk, dan apabila aku membawanya kepada kesempurnaan dan menghembuskan nafsu rohku kepadanya, sebelum dia bersama-sama. " Oleh itu semua malaikat tunduk kecuali Iblis: dia enggan bergabung dengan mereka yang membungkuk. 20 Tuhan berfirman, "Wahai Iblis, apa urusanmu dengan kamu, sehingga kamu tidak menyertai orang-orang yang telah sujud?" Dia menjawab, "Tidak perlu saya sujud sebelum orang ini yang telah kamu ciptakan dari tanah liat kering tanah yang busuk." Tuhan berfirman, "Pergilah dari sini, kerana kamu telah terkutuk: kutukan itu akan menimpa kamu sampai Hari Pembalasan." 21. Kemudian dia meminta, "Ya Tuhanku, maka berikanlah kepadaku azab seketika hingga ke hari ketika umat manusia dibangkitkan." Allah berfirman, "Sesungguhnya kamu diberi tempoh hingga ke hari yang ditentukan." Iblis menjawab, "Ya Tuhan, kerana Engkau telah memperdaya aku, aku akan mencipta perumpamaan bagi mereka dan menggoda mereka kecuali dari hamba-hamba-Mu yang Engkau pilih dari diri mereka sendiri." Allah menjawab, "Inilah jalan yang lurus yang menghampiri Aku 23. Sesungguhnya engkau tidak akan berkuasa atas hamba-hamba-Ku yang tulus, dan engkau hanya akan berjaya melampaui orang-orang yang mengikuti kamu, dan mereka semua akan ditakdirkan untuk Neraka. 25
[44-48] Neraka ini (yang mana para pengikut Iblis telah diancam) mempunyai tujuh pintu, dan setiap pintu telah ditetapkan untuk kumpulan yang berasingan. 26 Berbeza dengan mereka orang-orang saleh yang akan pergi ke taman-taman dan mata air. (Ia akan dikatakan kepada mereka), "Masuklah ke dalam kedamaian dan keamanan." Kami akan melepaskan dari hati mereka walaupun sedikit yang akan ada di dalamnya, dan mereka akan menjadi seperti saudara, dan duduk bersemuka di sofa. Mereka tidak mempunyai kerja keras untuk mereka lelah dan mereka tidak akan dilepaskan dari situ. 29
[49-50] Wahai Nabi! Katakanlah kepada hamba-hambaKu: "Aku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani, tetapi pada masa yang sama, azabku adalah azab yang berat".
[51-60] Dan ceritakan kepada mereka kisah para tamu Abraham. 30 Ketika mereka sampai kepadanya, mereka berkata, "Damai sejahtera kepadamu". Tetapi dia menjawab, "Kami takut kepada kamu." 31 Mereka berkata, "Jangan takut kepada kami, kami memberikan berita gembira kepada anak lelaki yang bijak." 32 Abraham berkata, "Apa khabar, apakah engkau memberiku kabar gembira tentang seorang anak laki-laki pada zaman tuanya? Mereka menjawab, "Kami memberi khabar gembira kepada kamu, dan janganlah kamu menjadi orang-orang yang putus asa". Abraham menjawab, hanya orang-orang yang sesat, putus asa rahmat Tuhan mereka? Kemudian dia bertanya kepada mereka, "Hai Rasul-rasul Allah, apakah ekspedisi yang kamu telah diutus?" 33 Mereka berkata, "Kami telah diutus untuk menghukum orang-orang kudus kecuali keluarga Lot, kami akan menyelamatkan mereka semua kecuali isterinya, yang telah ditakdirkan untuk tinggal bersama mereka yang akan tinggal di belakang . "
[61-66] Kemudian apabila utusan-utusan itu datang ke rumah Lot, dia berkata, "Kamu kelihatannya orang asing." 36 Mereka menjawab, "Tidak, tetapi kami telah datang kepadamu dengan apa yang diragukan orang-orang ini, dan kami katakan kepadamu dengan benar bahwa kami telah datang kepadamu dengan kebenaran. pada malam itu, dan engkau sendiri harus mengikuti mereka di belakang mereka, dan janganlah seorangpun di antara kamu berpaling, supaya engkau melihat di belakang; Dan Kami memberitahukan kepadanya tentang perintah Kami, bahawa mereka akan dimusnahkan pada keesokan harinya.
[67-71] Dan penduduk kota bergegas ke rumah Lot. 39 Ia berkata: "Saudara-saudara, inilah tamu-tamuku, sebab itu janganlah kamu menghina aku, takutlah kepada Allah dan janganlah memalukan aku." Mereka menjawab, "Adakah kami tidak mengharamkan kamu untuk merayu kepada semua dan pelbagai?" Akhirnya Lot mengaku, "Inilah anak-anakku, 40 jika kamu bengkok ke atasnya."
[72] Demi hidupmu, wahai Nabi, mereka pada waktu itu sangat mabuk dengan nafsu kerana cukup bersemangat dengan semangat.
[73-74] Akhirnya ledakan teruk melanda mereka pada waktu subuh. Kemudian Kami memalingkan tempat-tempat mereka dan Kami hapus batu-batu dari tanah liat yang dipanggang. 41
[75-77] Terdapat Tanda-tanda besar dalam peristiwa ini untuk orang-orang yang memahami. Dan wilayah yang dihancurkan masih terletak di jalan yang tinggi. 42 Memang ada peringatan di dalamnya untuk orang-orang yang beriman.
[78-79] Sebagaimana orang-orang Al Aikah adalah tidak adil, Kami telah membalas dendam kepada mereka. Dan habitat kedua Komuniti ini terletak di lebuh raya terbuka. 44
[80-84] Orang-orang Al-Hijr juga memperlakukan Rasul-rasul sebagai penceroboh, dan Kami menurunkan ayat-ayat Kami dan memperlihatkan tanda-tanda Kami kepada mereka, tetapi mereka terus mengabaikan semua perkara ini.Mereka menyembelih kediaman mereka ke gunung dan nampaknya hidup dalam keselamatan penuh. Tetapi akhirnya ledakan ganas telah membawa mereka dengan pendekatan pagi, dan semua yang mereka telah berjaya membuktikan tidak ada faedah kepada mereka. 46
[85-93] Kami tidak berasaskan penciptaan Bumi dan Langit dan segala sesuatu tetapi kebenaran, dan penghakiman kami pasti akan datang. Jadi, wahai Muhammad, tengoklah. (kejahatan mereka) dengan cara yang baik.Sesungguhnya Tuhanmu adalah Pencipta semua dan Maha Mengetahui. 48 Kami telah memberikan kepadamu tujuh ayat yang layak dibacakan secara berkala, dan Kami juga telah memberikan kepadamu Al-Quran yang mulia. 50Janganlah melihat kekayaan duniawi Kami telah memberi kepada orang yang berbeza dari kalangan mereka dan tidak berduka pada keadaan mereka. 51 Tinggalkan mereka sendiri dan tengoklah orang-orang yang beriman. Katakanlah (wahai orang-orang kafir): "Sesungguhnya aku hanyalah pemberi peringatan yang nyata, amaran ini adalah seperti peringatan yang Kami kirimkan kepada syirik, yang telah menjadikan bahagian-bahagian dalam Al-Qur'an mereka" 52Maka oleh Tuhanmu, apa yang mereka lakukan.
[94-96] Maka, Wahai Nabi, umumkanlah apa yang kamu diundang, dan janganlah kamu memikirkan orang-orang yang mengamalkan syirik. Kami cukup bagimu untuk menugaskan orang-orang yang telah mendirikan tuhan-tuhan lain bersama-sama dengan Allah: mereka akan mengetahui dengan segera (kebodohan mereka).
[97-99] Kami tahu bahawa hati anda tertekan pada perkara yang mereka katakan terhadap anda. (Inilah rezeki itu), maka hendaklah kamu memuliakan Tuhanmu dengan puji-pujianNya, dan sujud di hadapan-Nya, dan beribadat kepada Tuhanmu hingga masa yang terakhir yang pasti akan datang. 53
1 Ayat ini adalah pengantar ringkas kepada Surah, dan segera selepas ini memulakan temanya. "Inilah ayat-ayat Alquran yang jelas": Ini adalah ayat-ayat al-Qur'an yang menjadikan maknanya jelas dan mudah difahami.
2 Ini adalah untuk membantah hujah orang-orang yang tidak percaya bahawa Muhammad (saw) adalah seorang nabi yang benar kerana mereka tidak menerima hukuman yang tidak disenangi oleh mereka yang tidak percaya. Ia seperti ini: "Kami tidak pernah merampas sebuah komuniti di kufr yang pertama.
Kami menetapkan had untuk setiap komuniti untuk mendengar dan memahami mesej dan memperbaharui cara mereka. Kemudian Kami membiarkan kerosakan dan perbuatan jahat sehingga batas itu dan membenarkan kebebasan penuh untuk melakukan seperti yang disukainya, dan memberikannya sehingga tempohnya berakhir. Itulah sebabnya Kami menafikan sikap cemuhan dan penolakan mereka. (Untuk makna penuh jeda, sila rujuk EN 18 dari Surah Ibrahim).
3 Perkataan (Zikr) secara harfiah bermaksud "untuk mengingati," untuk berhati-hati "dan" memberi nasihat ", tetapi Al-Qur'an telah menggunakannya sebagai istilah teknikal untuk" Peringatan "yang datang sebagai ajaran. Kitab-kitab yang diturunkan kepada Rasul-rasul adalah Zikr, dan Al-Qur'an juga adalah Zikr.
4 Ini adalah kata-kata sombong yang dibuat oleh pihak lawan, kerana mereka tidak mengakui bahawa "Peringatan" telah diturunkan kepada nabi: jika tidak, mereka tidak dapat mengatakan bahawa dia "gila". Apa yang mereka maksudkan dengan kata-kata ini adalah: "Anda, yang mendakwa bahawa" Peringatan "telah diturunkan kepada anda, adalah gila". Kenyataan serupa juga dibuat oleh Firaun tentang Nabi Musa. Mengulas urusannya, dia berkata, "Rasul yang telah diutus kepada kamu adalah gila". (XXVI: 27)
5 "Kami tidak menurunkan para malaikat dengan cara ini": Kami tidak menurunkan para malaikat untuk kesenangannya semata-mata sebagai tindak balas kepada permintaan orang-orang: tidak juga mereka dihantar untuk mengungkapkan Realiti di hadapan mereka untuk menunjukkan kepada mereka semua perkara yang "tidak kelihatan" yang mana Rasul-rasul menjemput mereka untuk percaya. Sebagai hakikatnya, para malaikat diturunkan pada masa itu apabila ia ditetapkan untuk menghukum orang jahat yang waras. Pada masa itu penghakiman itu mula beroperasi tanpa memperluas. apa jemputan kepada orang yang dikutuk untuk menerima Mesej, untuk tempoh jeda mereka berakhir sebaik sahaja "Realiti" diumumkan di hadapan mereka.
"mereka turun dengan kebenaran" = "mereka menurunkan kebenaran dengan mereka." Itulah mereka turun untuk membasmi kepalsuan dan menubuhkan kebenaran sebaliknya. Atau, dengan kata lain, itu bermakna, "mereka turun untuk menguatkuasakan penghakiman Allah."
6 Maksudnya, "Anda harus perhatikan dengan baik bahawa Kami yang telah mengutus Firman ini, maka tidaklah Rasul Kami yang kamu panggil sebagai orang yang gila tetapi sesungguhnya kenyataan yang kasar ini berlaku kepada Kami. bahawa itu adalah Firman Kami dan Kami memeliharanya, oleh itu, kamu tidak boleh membahayakannya, dan kamu tidak boleh mengacuhkannya dengan cemburu, penolakan dan bantahan, dan kamu tidak dapat menghalang kemajuannya, apa pun yang kamu lakukan terhadapnya: sesiapa sahaja yang boleh mengubah atau mengganggu dengannya. "
7 Majoriti penerjemah dan pengulas berpendapat bahawa kata ganti 'itu' dalam ".... menyebabkannya" dalam ay 12, merujuk kepada "penghinaan" mereka, yang berlaku dalam ay 11 dan "tidak akan percaya kepadanya "dalam ayat 13, merujuk kepada" Peringatan "yang berlaku dalam ay. 9. Kemudian vv. 12-13 akan diberikan seperti ini: "Oleh itu, kita menyebabkan ejekan masuk ke dalam hati para penjahat dan mereka tidak percaya pada Peringatan ...." Walaupun secara tatabahasa tidak ada salahnya versi ini, namun versi kita "itu "akan lebih baik walaupun secara tatabahasa. Mengikut v. 12 ini bermakna, "Apabila Perhatian memasuki hati orang-orang yang beriman, ia memberi mereka ketenangan fikiran dan keselesaan hati, tetapi apabila ia masuk ke dalam hati para penjahat, ia menjadi tongkat panas, dan terbakar fikiran dan hati mereka. "
8 Dalam ayat-ayat sebelumnya (14-15) dinyatakan bahawa orang-orang kafir telah menjadi sangat keras terhadap Al-Qur'an yang mereka tidak akan percaya kepadanya walaupun mereka telah naik Syurga dan melihat dengan mata mereka sendiri Tanda-tanda yang disebutkan dalam ia. Sekarang dalam vv.16-22, beberapa tanda Arka ditumpukan untuk meyakinkan ada kebenarannya.
"Lingkaran yang bertentangan" (buruj) adalah Tanda-tanda Allah kerana tidak mungkin untuk melewati satu sfera Syurga ke tempat yang lain, kerana setiap bidang ruang telah diperkuat oleh batas-batas yang tidak kelihatan. Dalam hubungan ini, boleh dikatakan bahawa secara literal kata burj bahasa Arab bermaksud "tempat yang diperkuat" tetapi sebagai istilah teknikal astronomi kuno, ini berdiri untuk setiap dua belas Tanda Zodiak, yang menandakan jalan matahari melalui langit. Ini telah membawa beberapa pengulas untuk membentuk pendapat bahawa dalam ayat ini perkataan buruj merujuk kepada yang sama. Tetapi ada orang lain yang berfikir bahawa ia bermaksud "planet". Walau bagaimanapun, jika kita menganggap perkataan ini dalam konteks v. 19, kita akan membawa kepada kesimpulan yang mungkin ia bermaksud "bola".
9 "Kami telah menghiasi dan menghiasi" lingkungan yang diperkuat ":" Kami telah meletakkan bintang atau planet yang bersinar di setiap lingkungan ini dan menjadikannya kelihatan cantik ", dengan kata lain, ini bermakna," Kami tidak membuat alam semesta yang tidak terhingga , hancur dan menakutkan, tetapi begitu indah sehingga seseorang mendapat ketenangan dan keharmonian di dalamnya di mana-mana, dan pemandangan di dalamnya. begitu menarik bahawa setiap satu daripada hati dan minda pesona ini. Struktur alam semesta yang indah ini adalah bukti yang jelas tentang fakta bahawa Penciptanya bukan sahaja Hebat dan Maha Bijaksana tetapi juga Artis yang sempurna. "Al-Qur'an juga menyatakan aspek Penciptanya di XXXII: 7:" (Allah adalah) bahawa Tuhan yang telah menciptakan dengan keindahan yang sempurna segala yang telah Dia ciptakan. "
10 Itu, "Sfera-sfera ini sangat diperkuat bahawa mereka berada di luar jangkauan setiap Iblis, untuk semua orang Satans termasuk jinns, telah terbatas pada bidang yang Bumi telah diletakkan dan mereka tidak menikmati akses ke lain-lain sfera daripada penghuni lain dari sfera ini Ini telah disebutkan untuk menghapuskan salah faham yang biasa. Orang biasa percaya, dan masih percaya bahawa Syaitan dan keturunannya mempunyai akses yang bebas ke setiap tempat di alam semesta. , Al-Quran mengatakan bahawa Satans tidak dapat melampaui batasan tertentu dan mereka tidak mempunyai kekuatan kenaikan.
11 Ini adalah jawapan kepada tuntutan palsu pembajak, penyihir, pertapa, penyembunyian dan sebagainya yang berpura-pura menerima komunikasi dari Syurga. Al-Quran mengatakan bahawa sebenarnya mereka tidak mempunyai apa-apa cara mendapatkan maklumat tentang perkara yang tidak kelihatan. Namun, orang-orang Satans cuba untuk menjatuhkan diri kerana mereka bersifat lebih seperti malaikat daripada manusia, tetapi pada hakikatnya, mereka berjaya memperoleh maklumat yang sangat sedikit tentangnya.
12 Dalam bahasa Arab perkataan shihab-i-mubin harfiah bermaksud "nyala api". Dalam XXXVII: 10, perkara yang sama telah dipanggil shihab-i-thaqib ("api yang menembusi kegelapan"). 'Ini mungkin atau tidak semestinya menjadi "meteor" kerana hanya boleh jadi beberapa jenis sinar seperti "Sinar Cosmic" atau bahkan jenis yang lebih kuat yang belum dapat kami temui. Bagaimanapun, jika "api yang berapi" yang mengejar Satans dapat dianggap sebagai meteor, jumlahnya yang tidak terhitung jumlahnya dapat membentuk kubu di sekeliling alam semesta kita. Pemerhatian saintifik yang dibuat dengan bantuan teleskop telah menunjukkan bahawa berbilion-bilion meteor ini bergegas dari angkasa dengan massa "hujan" ke atmosfer bumi. Adegan sedemikian disaksikan di dalam kuali timur Amerika Utara pada 13 November 1833. Ini sangat kuat sebagai kubu kuat yang dapat menghindari Satans daripada melewati sfera yang diperkuat.
Dengan bantuan di atas, seseorang boleh membentuk gambaran mental dari "lingkungan yang diperkuat". Walaupun tidak ada "tembok" yang dapat dilihat untuk mengekalkan satu sfera yang berbeza dan terpisah dari yang lain, Allah telah menjaga setiap sfera ini secara aman dengan "dinding" yang tidak dapat dilihat antara satu sama lain. Itulah sebabnya "planet" kita tetap selamat walaupun "hujan" sekali-sekala meteor yang banyak. Sebaik sahaja mereka menyeberangi tembok pelindung sfera kami, mereka dibakar untuk abu. Tetapi kadang-kadang sebuah meteorit mencapai bumi dari luar angkasa seolah-olah memberi peringatan kepada penghuni planet ini kewujudan "kuasa" Pencipta. Sebagai contoh, yang terbesar adalah berat 645 pound dan jelas dari ini bahawa jika bumi tidak dijadikan selamat dan selamat dengan cara "sferan yang diperkuat" hujan bintang-bintang menembak akan dihapuskan sepenuhnya sejak lama. Inilah "sfera yang diperkuat" yang disebut Al-Qur'an sebagai "buruj."
13 Pertumbuhan setiap jenis tumbuhan dalam satu tahap yang terhad adalah satu lagi Tanda kebijaksanaan dan kuasa Allah. Untuk kuasa generatif setiap tumbuhan sayur-sayuran adalah begitu besar bahawa jika pertumbuhan bebas telah dibenarkan untuk satu jenis tumbuhan, ia akan menutup seluruh permukaan bumi. Tetapi oleh reka bentuk All-Wise dan All-Powerful Creator, setiap jenis sayur-sayuran dihasilkan dalam ukuran yang seimbang. Terdapat satu lagi aspek kehidupan sayur-sayuran. Setiap jenisnya dibenarkan untuk tumbuh hanya dengan saiz, ketinggian dan ketebalan yang tetap, yang merupakan bukti fakta bahawa Pencipta sendiri menetapkan struktur, bentuk, saiz, ketinggian, daun dan cawangan, dan bilangan setiap tumbuhan, dan tiada tumbuhan dibenarkan melangkaui mana-mana had tetap ini.
14 Ini adalah untuk membawa pulang hakikat bahawa ia bukanlah kehidupan sayur sahaja yang mempunyai had tetap kepada pertumbuhannya, dan lain-lain: Sama juga dengan segala yang ada, sama ada udara, air, cahaya, panas, sejuk, mineral, sayuran. haiwan atau kuasa atau tenaga, secara ringkas, setiap benda wujud dalam kuantiti yang ditetapkan, nombor, dan sebagainya, yang tidak berkurang atau tidak. Inilah "jalan yang ditentukan" ini, dalam setiap hal, yang telah menghasilkan keseimbangan dan perkadaran yang sesuai di seluruh sistem alam semesta kepada kesempurnaan sedemikian sehingga seseorang itu membawa kepada kesimpulan yang tidak dapat dielakkan bahawa keseluruhannya telah direka oleh Semuanya -Ku Pencipta. Kerana, semenjak alam semesta ini wujud hanya dengan kemalangan atau jika ia telah dicipta oleh banyak tuhan, mustahil untuk mempunyai keseimbangan sempurna dan perkadaran yang sesuai dengan konsistensi kekal dalam banyak perkara dan kuasa yang berbeza.
15 Ini adalah untuk menarik perhatian: "kehidupan duniawi anda dan semua yang anda miliki adalah sementara dan sementara, dan Allah sahaja yang Kekal, akhir anda akan datang lambat laun, dan anda akan meninggalkan segala-galanya di dunia ini, yang akan sekali lagi menjadi sebahagian harta benda kami. "
16 "Dia Maha Bijaksana", maka Kebijaksanaannya menuntut agar Dia mengumpulkan seluruh umat manusia dan membalas atau menghukum setiap individu sesuai dengan perbuatannya. Dan "Dia Maha Mengetahui": oleh itu tidak ada individu, siapa pun yang dapat melarikan diri dariNya. Oleh kerana setiap dan setiap zarah setiap individu berada dalam pengetahuan-Nya, Dia dapat membawa seluruh manusia ke kehidupan di akhirat. Maka sesiapa yang menafikan "Kehidupan-akhirat" benar-benar tidak mengetahui Kebijaksanaan Allah; dan sesiapa yang menganggapnya mustahil bahawa zarah-zarah tubuh manusia, yang semuanya bertaburan, sekali lagi boleh dibawa bersama dalam bentuk tubuh yang masih hidup, tidak mengetahui segala pengetahuan dan kekuatan Allah yang menyeluruh.
17 Kata Arab "salsal" bermaksud tanah liat kering yang menghasilkan bunyi seperti tembikar. "
"Hams" adalah "lumpur hitam yang telah menjadi sangat busuk untuk berada dalam keadaan yang ditapai."
"Masnun" mempunyai makna ganda: (a) "tanah liat busuk yang telah menjadi berminyak" (b) tanah liat yang telah dibentuk menjadi bentuk. "Ini jelas dari kata-kata teks yang pada mulanya imej manusia dibuat dari tanah liat dari tanah yang busuk dan apabila ia menjadi kering, jiwa telah dihembuskan ke dalamnya. Oleh itu, Al-Qur'an secara positif menafikan teori Evolusi Darwin bahawa manusia muncul setelah melalui adaptasi genetik yang berterusan. Oleh itu, , seperti yang dilakukan beberapa pengulas moden, untuk membuktikan bahawa teori dari al-Qur'an.
18 Sebagai samum tidak angin, nar-i-samum akan bermaksud "api panas" ("panas yang kuat") dan bukannya "sirip." Ini adalah penjelasan tentang ayat-ayat di mana ia telah dinyatakan bahawa jinns telah dibuat dari api.
19 ".... ketika saya menghembus nafas roh saya ke dalamnya ...." = ".... (ketika saya) menceritakan pantulan ciri-ciri Ilahi saya kepadanya ...." Ini menunjukkan bahwa jiwa manusia membayangkan "kehidupan, pengetahuan, kuasa, keinginan, kebijaksanaan dan ciri-ciri manusia yang lain dalam agregat. Ini sebenarnya merefleksikan ciri-ciri Ilahi yang telah dilemparkan ke atas tubuh manusia, yang asalnya dicipta dari tanah liat kering. Dan ini adalah refleksi Ilahi pada tubuh manusia yang telah membangkitkannya ke kedudukan Vicenteen Allah dan membuatnya layak menjadi yang sebelumnya malaikat dan setiap benda duniawi harus sujud.
Sebagai hakikatnya, sumber setiap ciri segala sesuatu adalah salah satu sifat Ilahi atau yang lain, seperti yang ditanggung oleh Tradisi: "Allah membahagikan rahmat kepada seratus bahagian: maka Dia menyusun sembilan puluh sembilan bahagian untukNya dan menurunkan baki satu bahagian ke bumi. Ia adalah kerana satu bahagian yang makhluk itu menunjukkan rahmat kepada satu sama lain. Begitu banyak sehingga ia disebabkan bahawa binatang itu menahan diri daripada meletakkan kakinya pada anak-anaknya. "
Dalam hubungan ini, seseorang harus berhati-hati terhadap tanggapan bahawa pemilikan sebahagian daripada sebarang ciri-ciri Ilahi adalah milik kepunyaan Allah. Ini kerana Godhead benar-benar melampaui jangkauan setiap dan semua penciptaan.
20 Sila bandingkan bahagian ini (ayat 30-43) dengan II: 30-39, IV: 117-120 dan VII: 11-25 dan juga merujuk kepada EN yang dilampirkan kepada ini.
21 Maksudnya: "Kamu akan dituduh sehingga Kebangkitan, maka kamu akan dihukum karena ketidaktaatanmu pada hari kiamat."
22 Maksudnya, "Engkau telah memperdaya saya dengan memerintahkan saya untuk sujud di hadapan makhluk yang lebih rendah daripada saya, kerana jelas bahwa saya tidak dapat mematuhi perintah sedemikian, oleh karena itu, saya sekarang akan menipu mereka dan tidak mematuhinya." Dalam erti kata lain, Iblis bermaksud mengatakan, "Saya akan menjadikan kehidupan duniawi, kesenangannya dan faedah-faedah yang sementara itu memikat manusia supaya dia akan melupakan tanggungjawab para wali Allah, dan bahawa dia harus membuat akaunnya dalam Mereka akan melupakan Engkau dan akan melawan Engkau, walaupun mereka akan mengaku Engkau mengingat Engkau. "
23 Ayat ini (41) mungkin mempunyai makna yang lain: "Ini adalah perkara yang betul: saya juga akan berpegang kepada ini."
24 Ayat ini juga mungkin mempunyai makna lain: "Kamu tidak akan berkuasa atas hamba-hambaKu (orang awam) untuk memaksa mereka untuk tidak taat kepada Aku, tetapi Kami akan memberikan kebebasan kepada orang-orang yang dengan sengaja atau dengan sengaja mengikuti kamu, dan kami tidak akan menghalang mereka dari jalan anda, jika mereka mahu mengikuti anda. "
Menurut terjemahan yang pertama, ayat-ayat ini akan bererti ini: "Cara yang diikuti oleh hamba-hambaNya yang ikhlas adalah satu-satunya jalan yang lurus untuk menjangkauKu, Syaitan tidak akan berkuasa atas orang-orang yang mengikutinya, kerana Aku akan memilih mereka untuk menjadi milikKu hamba-hamba. " Setan sendiri mengakui bahawa dia tidak akan dapat menarik mereka. Sebaliknya, dia akan berjaya meniru orang-orang itu, yang sendiri akan menyimpang dari jalan ketaatan. Mereka kemudian akan berjalan lebih jauh dan lebih jauh mengikuti godaan dan daya tarikannya.
Mengikut makna kedua, ayat ini bermaksud: "Apabila Setan menantang bahawa dia akan meniru orang-orang dari Jalan Allah dengan menjadikan kehidupan dunia ini sangat menarik bagi mereka, Allah menerima tantangannya tetapi menjelaskan kepadanya bahwa dia sedang hanya dibenarkan untuk memperdaya orang-orang dengan godaan, tetapi tidak diberi apa-apa kuasa untuk memaksa mereka untuk menyimpang dari Jalan Kanan. Pada masa ini, Syaitan menjelaskan bahawa cabarannya tidak berlaku kepada orang-orang yang Allah akan memilih untuk DiriNya. telah membawa kepada salah faham bahawa Allah boleh memilih mana-mana manusia untuk diriNya untuk memastikan mereka selamat dan selamat dari jangkauan Syaitan, Allah menjelaskannya, mengatakan "Hanya orang itu akan mengikuti kamu, yang sendiri akan menyimpang dari Jalan Kanan. "Sebagai contoh," Orang itu, yang tidak akan menyimpang dari Jalan Kanan tidak akan mengikuti anda, dan akan menjadi hamba Kami, yang Kami akan pilih untuk diri Kita. "
25 Untuk memahami maksud yang mana kisah Nabi Adam dan Syaitan berkaitan di sini, kita harus mengingati konteks di mana ini telah berlaku. Dalam ayat-ayat sebelumnya (1-25), telah dinyatakan bahawa orang-orang kafir mengikuti cara-cara penyimpangan yang akan membawa mereka kepada kebinasaan. Cerita ini telah dikaitkan dengan memberi amaran kepada mereka bahawa cara mereka mengikuti adalah cara Syaitan, musuh mereka yang abadi, untuk mengatakan, "Anda harus menyedari akibat dari mengikuti Syaitan, yang telah menarik perhatian anda dalam jerat ini, dan memimpin anda dengan kedalaman yang paling rendah dalam kemusnahan kerana permusuhan dan iri hati ini. Berbeza dengan ini, Nabi kami melakukan yang terbaik dengan membebaskan anda dari jeratnya dan membawa anda ke puncak kejayaan, yang sebagai seorang lelaki anda ingin mencapai. Tetapi, kasihan kamu adalah musuh kamu (Syaitan) sebagai sahabatmu, dan sahabatmu (Kami) sebagai musuh kamu. "
Kedua, cerita itu juga menjelaskan kepada mereka perkara ini:
"Hanya ada satu cara keselamatan dan itulah jalan kepatuhan kepada Allah. Jika kamu membuang jalan ini, setiap cara lain akan menjadi jalan Iblis yang akan membawanya langsung ke Neraka."
Daripada cerita ini dimaksudkan untuk membawa pulang kepada mereka fakta ini: Kamu sendiri bertanggungjawab atas perbuatan salah kamu dan bukan Syaitan; kerana yang paling boleh dia lakukan adalah untuk memperdaya kamu dari ketaatan Allah dan menahan godaan sebelum kamu Oleh itu, kebimbangan dan tanggungjawab anda sendiri untuk dimuliakan atau tidak dimalukan oleh Iblis. "
26 Orang-orang yang berdosa akan dibahagikan kepada kumpulan-kumpulan yang berlainan mengikut dosa-dosa mereka yang berbeza kerana mereka masuk ke Neraka dari tujuh pintu yang berbeza yang ditentukan untuk setiap dosa yang berlainan. Sebagai contoh, kumpulan ateis akan masuk ke dalam neraka oleh salah satu daripada tujuh pintu yang ditetapkan untuk kumpulan mereka. Begitu juga, musibah, orang munafik, pencari diri, sensualis, zalim, penyokong dan pemimpin yang tidak percaya, dan lain-lain, dan lain-lain, masing-masing masuk neraka menerusi pintu-pintu yang ditetapkan untuk kumpulan mereka.
27 Orang-orang saleh adalah orang-orang yang tidak mengikut syaitan tetapi takut kepada Allah dan hidup dalam ketaatan kepada-Nya.
28 Maksudnya, "Sekiranya ada sesuatu yang terancam di dalam hati mereka di dunia ini kerana kesalahpahaman antara orang-orang saleh, ia akan dihapuskan pada saat mereka masuk ke dalam Syurga dan mereka tidak akan menanggung perasaan buruk di antara satu sama lain . " (Sila rujuk juga kepada EN 320 Al-A'araf.)
29 Ayat ini dijelaskan oleh Tradisi berikut: "Ia akan diumumkan kepada penghuni-penghuni Taman-taman," Sekarang kamu akan tetap tenang dan hangat selama-lamanya dan tidak akan pernah jatuh sakit: kini kamu akan menikmati kehidupan kekal dan tidak akan mati. anda akan kekal muda untuk selama-lamanya dan tidak pernah menjadi tua, dan sekarang anda akan kekal selama-lamanya di Syurga dan tidak akan pernah terpaksa berpindah daripadanya '. "Terdapat tradisi Tradisi lain yang menjelaskan penjelasan lebih lanjut di Surga untuk kesan ini:" Para penghuni akan tidak mempunyai kerja keras untuk mencari nafkah dan keperluan angkat mereka. Mereka akan mendapat segala-galanya tanpa apa-apa buruh. "
30 Kisah Nabi Ibrahim dan Lot telah dikaitkan dengan memberitahu orang-orang kafir Mekah bagaimana malaikat turun dengan kebenaran. Ini adalah tindak balas terhadap permintaan mereka. "Mengapa kamu tidak membawa malaikat di hadapan kita, jika apa yang kamu katakan itu benar?" (ay 7). Kemudian, hanya jawapan ringkas ini diberikan: "Kami tidak menghantar malaikat dengan cara ini, apabila mereka turun, mereka turun dengan kebenaran" (ayat 8).Sekarang dua peristiwa ini disebut sebagai dua bentuk "kebenaran" yang konkrit dengan para malaikat datang, seolah-olah bertanya kepada orang-orang kafir, "Sekarang tentukan sendiri dari mana dua jenis kebenaran yang kamu mahukan malaikat membawa kepada kamu. bahawa anda tidak berhak mendapat "kebenaran" yang dikirimkan kepada Nabi Ibrahim. Adakah anda kemudian menghendaki kebenaran yang dibawa oleh para malaikat kepada 'orang-orang Nabi Lut?'
31 Sila bandingkan kisah Nabi Ibrahim dengan yang terkandung dalam XI: 6 9-76.
32 "... seorang anak angkat": Nabi Ishak. Nama beliau telah disebutkan berkaitan dengan berita baik ini di XI: 71.
33 Ia muncul dari persoalan Nabi Ibrahim bahawa malaikat diturunkan dalam bentuk manusia hanya pada masa yang luar biasa dan pada beberapa ekspedisi penting.
34 Hakikat bahawa para malaikat tidak menyebutkan nama orang Lot tetapi hanya menyebut mereka sebagai "orang-orang jahat", menunjukkan bahawa orang-orang ini telah menjadi terkenal kerana perbuatan jahat mereka yang tidak perlu menyebut nama mereka sebelum nama Nabi Ibrahim , yang mengetahui keadaan moral semua orang di sekelilingnya.
35 Sila bandingkan dengan VII: 80-84 dan XI: 77-83.
36 Di sini cerita itu telah berkaitan secara ringkas. Tetapi kita belajar dari XI: 77-83 bahawa Nabi Lot sangat tertekan dan tertekan semasa lawatan malaikat. Dia berkata dalam hatinya, "Ini adalah hari celakalah." Sebab mengapa dia sedih, seperti yang tersirat dalam Al-Quran dan secara jelas menyatakan dalam Tradisi, adalah para malaikat telah datang kepada Nabi Lot dalam bentuk anak lelaki yang cantik, dan dia tahu betapa jahat dan jahat kaumnya. Dia sedih kerana dia tidak dapat menghantar mereka pergi kerana mereka adalah tamunya, dan kerana dia tidak tahu bagaimana untuk melindungi mereka dari penjahat itu.
37 Itulah, "Kamu harus berjalan di belakang orang-orang kamu supaya tidak seorang pun dari mereka tinggal di belakang."
38 Ini tidak bermakna: "Janganlah engkau melihat di belakangmu, supaya engkau jangan dihancurkan." Seperti yang dinyatakan dalam Alkitab. Tetapi ia semata-mata bertujuan untuk memberi amaran kepada mereka: "Tidak seorang pun dari kamu harus berpaling untuk melihat apa yang berlaku di belakang mereka supaya kamu berhenti untuk melihat keseronokan, ketika kamu mendengar tangisan orang-orang yang ditikam, sebab itu bukan masa untuk menikmati" bersenang-senang ", atau menumpahkan air mata dari penyesalan. Jika anda berhenti walaupun sebentar di wilayah orang yang dihancurkan, anda juga akan terluka dari hujan batu."
39 Ini menunjukkan bahawa Orang-orang telah pergi ke kedalaman paling tidak bermoral. Tidak lama kemudian mereka mendengar berita ketibaan orang asing yang tampan di bandar mereka daripada mereka bergegas bergembira ke rumah Nabi Lot dan secara tidak sengaja menuntut agar dia menyerahkan tamunya kepada mereka untuk memuaskan nafsu mereka. Kasihan adalah bahawa tidak ada seorang pun di antara mereka untuk membuat protes terhadap dosa yang ganas itu. Lebih-lebih lagi, ini menunjukkan bahawa mereka semua, sebagai sebuah komuniti, telah kehilangan semua rasa sopan, dan mereka tidak merasa malu sama sekali untuk membuat tuntutan jahat kepadanya secara terang-terangan. Kenyataannya, bahawa mereka tidak teragak-agak untuk membuat permintaan jahat seperti ini dari wajah seorang lelaki yang saleh dan suci seperti Nabi Lot, menunjukkan bahawa jenayah kejam itu sangat biasa di kalangan mereka sehingga mereka tidak akan membiarkan sesiapa pun.
Talmud mencatatkan banyak contoh mengenai kemusnahan moral seluruh rakyat Lot. Apabila orang asing melewati wilayah mereka. Dia dipaksa oleh kegelapan untuk melewati malam dekat Sodom. Oleh kerana dia mempunyai peruntukan sendiri dengannya, dia tidak memerlukan bantuan dari penduduk bandar; jadi dia meletakkan di bawah pokok untuk lulus malam. Tetapi seorang Sodomite memohon kepadanya untuk mengiringi dia ke rumahnya. Pada waktu malam dia melepaskan keldai dan barangan orang asing itu. Apabila dia mula menangis untuk mendapatkan bantuan di pagi hari, penduduk kota datang ke sana untuk tidak menolongnya tetapi merompak dia apa yang tersisa dengannya.
Pada suatu ketika, Hadrat Sarah menghantar hamba kepada Sodom untuk bertanya kepada keluarga Nabi Lot. Apabila hamba masuk ke bandar, dia melihat bahawa seorang Sodom telah mengalahkan orang asing. Sememangnya hamba Hadrat Sarah cuba membangkitkan perasaannya yang sopan, dengan berkata, "mengapa kamu tidak memperlakukan orang yang tidak berdaya seperti ini?" Sebagai jawapan kepada rayuan ini, kepalanya telah dipecah di khalayak ramai.
Pada masa yang sama seorang lelaki miskin datang ke Sodom tetapi tidak ada yang memberinya apa-apa untuk dimakan. Apabila dia mati setengah mati dengan kelaparan, dia jatuh ke tanah dalam keadaan tidak berdaya. Seorang anak perempuan Nabi Lot melihatnya dan menghantar makanan kepadanya. Pada masa ini, orang-orang Sodom menghujani Nabi Lot dan anak perempuannya dan mengancam untuk mengusir mereka dari sana, jika mereka tidak akan menahan diri dari perbuatan "itu"!
Selepas memetik beberapa kejadian yang sama, Talmud mengatakan bahawa orang-orang itu telah menjadi begitu kejam, begitu tipu dan tidak jujur ​​dalam urusan mereka bahawa tiada pengembara boleh selamat melalui wilayah mereka dan tidak ada orang miskin yang mengharapkan makanan atau bantuan daripada mereka. Banyak kali ia berlaku bahawa orang asing yang miskin datang ke sana, dan meninggal dunia akibat kelaparan. Kemudian mereka akan melepaskan pakaian dari tubuhnya dan menguburkannya dengan telanjang! Sekiranya orang asing melakukan kesilapan melawat wilayah mereka, mereka akan merampas segala-galanya, dan menipu dia jika dia merayu kepada mereka untuk membetulkan kesalahannya. Kemudian mereka secara terbuka melakukan perbuatan yang tidak hina di kebun-kebun yang mereka telah tumbuh di lembah mereka kerana tidak ada yang menegur mereka kecuali Nabi Lot. Al-Quran telah menyimpulkan keseluruhan kisah jahat mereka dalam dua kalimat ringkas: (1) "Mereka telah melakukan perbuatan yang sangat jahat" XI: 78, dan (2) "Kamu memuaskan nafsu kamu dengan lelaki: dan kamu melakukan perbuatan-perbuatan jahat dalam sidang-sidang kamu.
40 Dalam EN 87 dari Surah Hud, telah dijelaskan apa maksud Nabi Maksudnya. Ia juga boleh ditambah bahawa kata-kata seperti ini diucapkan oleh seorang lelaki terhormat seperti yang terakhir, apabila semua permohonannya dan permintaan sungguh-sungguh telah gagal untuk menghalang orang-orang dari reka bentuk jahat mereka terhadap tamunya.
Di sini adalah berfaedah untuk membersihkan maksud perkataan yang diucapkan oleh Nabi Lot seperti yang berlaku di Surah Hud (ay 78). Apabila dia memohon kepada orang-orang jahat itu untuk tidak mencela tetamu-tamunya, berkata, "Ini adalah anak-anak perempuan saya ....", dia tidak menyedari bahawa para tamunya adalah malaikat yang menyamar sebagai anak lelaki kacak. Para malaikat mendedahkan identiti mereka hanya apabila orang-orang jahat yang berkumpul di kediaman tamunya dan mula mengancam mereka dengan reka bentuk jahat mereka, dan Nabi Lot mulai meratapi, "Saya berharap saya mempunyai kuasa untuk menetapkan anda betul atau saya dapat mencari beberapa sokongan kuat untuk perlindungan. " Kemudian para malaikat mendedahkan diri mereka, sambil berkata, "Kami adalah utusan yang dikirim oleh Tuhanmu ...." Urutan peristiwa ini menunjukkan bahawa Nabi Lot telah membuat "tawaran" itu hanya ketika ia merasa tidak berdaya.
Adalah sangat penting untuk memelihara ini kerana urutan peristiwa dalam Surah ini berbeza dengan yang di Surah Hud. Seseorang boleh menimbulkan salah faham tentang mengapa Nabi Isa meraung dan meratapi apabila dia tahu seketika bahawa para tamunya adalah malaikat dan dapat mempertahankan diri terhadap orang jahat itu.
Berkenaan dengan perbezaan yang nyata di antara kedua-dua urutan tersebut, mungkin disebutkan bahawa di sini perkara yang penting untuk dinyatakan ialah para malaikat datang dengan kebenaran. Oleh itu bahagian cerita (ayat 61-66) telah dikaitkan terlebih dahulu untuk menjadikan titik lebih menonjol.
41 "Batu-batu tanah liat yang dibakar" ini mungkin telah menjadi hujan meteorik atau letusan gunung berapi yang terbang dan hujan kepada mereka, atau ini mungkin telah ditiup oleh angin yang kuat.
42 Maksudnya, "Wilayah yang dihancurkan terletak di jalan tinggi dari Hijaz (Arabia) ke Syria dan Mesir". Pengembara menemui Tanda-tanda kemusnahan yang sangat menonjol di wilayah yang terletak di tenggara Laut Mati. Ahli geografi berpendapat bahawa tidak ada tanah lain di permukaan bumi yang kelihatan sepi sebagai wilayah ini, terutama bahagian selatannya.
43 Orang-orang Al-Aikah adalah komuniti Nabi Shu`aib dan dipanggil orang Midian setelah nama ibu kota mereka dan wilayah mereka. Mengenai Al-Aikah, ia adalah nama purba Tabuk dan secara literal bermaksud "hutan tebal."
44 Midian terletak pada laluan dari Hijaz ke Palestina dan Syria.
45 Al-Hijr adalah ibu kota kaum Thamud, dan reruntuhannya terletak berhampiran dengan kota moden Al-'Ula 'yang terletak di barat laut Al-Madinah, dan terletak pada laluan dari AI-Madinah ke Tabuk. Walaupun para karavan terpaksa melewati lembah Al-Hijr, nabi telah mengharamkan umat Islam untuk tinggal di lembah dalam perjalanan mereka.
Apabila Ibnu Batutah sampai di sana pada abad ke-8 Hijrah dalam perjalanannya ke Makkah, dia menulis: "Saya telah melihat bangunan-bangunan Thamud meluncur ke gunung merah, lukisan-lukisan kelihatan sangat cerah seolah-olah mereka telah diletakkan ... .dan tulang busuk manusia ditemukan di dalamnya walaupun hari ini. " (Lihat EN 57 dari VII.)
46 Itulah, "Bangunan-bangunan yang kukuh dan selamat, yang mereka pakai di pergunungan, tidak dapat melindungi mereka dari letupan."
47 Ini adalah untuk meyakinkan Rasulullah bahawa pada akhirnya dia akan berjaya kerana dia menyebarkan Kebenaran, dan seluruh alam semesta didasarkan pada kebenaran. Jaminan semacam itu amat diperlukan kerana pada kepalsuan kepausan itu muncul sebagai kemenangan atas Kebenaran. Ini bermakna, "Wahai Nabi, jangan risau sama sekali dengan kejayaan" kejujuran "palsu kerana ini adalah sementara. Begitu juga dengan kesukaran, halangan dan masalah dalam cara kebenaran tidak kekal. punca Kebenaran dan anda akan menang atas kepalsuan kerana seluruh sistem alam semesta adalah sama dengan kebenaran dan menentang kepalsuan. Oleh itu, kebenaran adalah kekal dan kepalsuan boleh musnah "(Sila rujuk kepada EN 25 26,35-39 Surah Ibrahim).
48 Ciri-ciri Allah ini telah disebutkan untuk meyakinkan Rasulullah SAW seolah-olah berkata, "Oleh kerana Allah adalah Pencipta, Dia mempunyai kuasa yang lengkap atas semua makhluknya, dan tidak seorang pun dapat melepaskan azabNya. Selain itu, Dia Maha Mengetahui : Dia sedar sepenuhnya bahawa anda berusaha sepenuhnya untuk pembaharuan mereka, dan Dia juga tahu tentang kejahatan mereka terhadap usaha anda untuk pembaharuan. Oleh itu, anda tidak perlu bimbang tentang akaun ini, tetapi anda harus menunggu dengan sabar dan dengan keyakinan yang sesuai masa mereka akan ditangani dengan adil. "
49 Tujuh ayat yang dibacakan berulang kali di setiap salat yang ditetapkan adalah ayat-ayat Al-Fatihah. Walaupun beberapa pengulas berpendapat bahawa ini "Al-Mathani," merujuk kepada tujuh Surah yang mengandungi dua ratus ayat atau lebih, yakni II-VII dan (VIII-IX) atau X. Tetapi majoriti pengulas awal berpendapat bahawa ia merujuk kepada AI-Fatihah. Imam Bukhari telah mengutip dua Tradisi sahih untuk menyokong pandangan bahawa ia merujuk kepada Al-Fatihah.
50 Pernyataan tentang hadiah yang berharga dari Al-Quran yang Mulia juga telah dibuat untuk menghibur nabi dan para pengikutnya bahawa mereka tidak perlu melihat kekayaan duniawi dari pihak lawannya kerana itu tidak ada yang dibandingkan dengan kekayaan yang berharga ini. Untuk memahami maksud penuh ini, seseorang harus memandang fakta bahawa pada masa itu nabi dan sahabatnya menderita dari kemiskinan. Kegiatan perdagangan Rasulullah hampir hampir berakhir pada masa ia telah terlibat dalam Misinya. Di samping itu, dia hampir menggunakan seluruh kekayaan Hadrat Khaijah. Mengenai rakan-rakannya, beberapa orang lelaki muda telah terlepas dari rumah mereka dan dikurangkan kepada kemiskinan. Boikot ekonomi telah menambang perniagaan mereka yang terlibat dalam perdagangan. Terdapat juga orang lain yang menjadi hamba budak atau anak lelaki Quraish dan tidak mempunyai kedudukan ekonomi apa pun. Di samping penderitaan ekonomi yang sedih, semua umat Islam, bersama-sama dengan nabi itu, menderita penganiayaan dari penduduk Makkah dan sekitarnya. Ringkasnya, mereka sangat dianiaya, dihina dan dihina sehingga tidak seorang pun dari mereka selamat penyeksaan fizikal dan mental. Di sisi lain, Quraish, lawan dan penindas mereka, menikmati semua perkara yang baik di dunia ini, dan menjalani kehidupan kebahagiaan dan kemewahan. Ini adalah latar belakang keyakinan yang diberikan kepada orang-orang yang beriman, seakan-akan berkata, "Mengapa kamu merasa sedih pada ini? Kami telah memberikan kepadamu kekayaan yang melampaui segala jenis kekayaan duniawi. akhlak yang tinggi, anda tidak perlu iri hati kekayaan mereka dan kesenangan mereka yang jahat, kerana apabila mereka pergi ke hadapan Tuhan mereka, mereka sendiri akan mendapati bahawa mereka tidak membawa kekayaan itu sebagai membawa nilai di sana. "
51 Itulah, "Jangan bersedih hati bahawa mereka menganggap kamu sebagai musuh mereka, walaupun kamu .membuat mereka yang setia kepada mereka yang tulus, bahawa mereka menganggap kebajikan mereka sebagai kebaikan mereka, bahawa mereka bukan sahaja mengikuti mereka tetapi memimpin pengikut mereka dengan cara yang tidak dapat dielakkan membawa kepada kemusnahan: sebaliknya, mereka melakukan yang paling buruk untuk menentang usaha reformasi orang yang menunjukkan kepada mereka jalan damai. "
52 Skripisme adalah orang Yahudi kerana mereka telah memisahkan agama mereka ke banyak bahagian dan menyebabkan pembahagian di dalamnya. Mereka percaya pada bahagian-bahagian tertentu dan menolak bahagian-bahagian lain, dan mengurangkan beberapa perkara daripadanya dan menambahkan orang lain kepadanya. Oleh itu, mereka telah dibahagikan kepada banyak kumpulan sektarian, yang menentang satu sama lain.
"Mereka telah memotong Al-Qur'an mereka (Taurat)" = "Mereka percaya pada bahagian-bahagian tertentu dan menolak bahagian-bahagian lain." Perkara yang sama telah dinyatakan dalam II: 85 seperti ini: ".... Adakah kamu percaya kepada satu bahagian Kitab Suci dan kafir di bahagian lain .... "
"... amaran ini adalah seperti amaran yang Kami kirimkan kepada para ahli syariat (Yahudi)." Ini bertujuan untuk memberi amaran kepada orang-orang kafir bahawa mereka harus belajar dari nasib orang-orang Yahudi yang mengabaikan amaran yang diberikan kepada Allah, dan berterusan dengan cara yang salah, seolah-olah berkata, "Kamu melihat kemerosotan orang-orang Yahudi. Adakah anda suka bertemu dengan yang sama dengan mengabaikan amaran ini? "
Itulah Salat dan menyembah Tuhanmu adalah satu-satunya cara yang dapat menghasilkan dalam diri anda kuasa yang diperlukan untuk bertahan dengan tegas terhadap masalah dan penderitaan yang anda pasti akan bertemu dalam penyebaran Mesej Kebenaran dan pembaharuan kemanusiaan . Ini akan menghiburkan anda, mengisi anda dengan keberanian dan membolehkan anda melakukan Misi Ilahi yang anda telah dihantar dalam menghadapi penyalahgunaan, pelecehan dan halangan. "


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
back to top